Guest
Jullie herinneren zich zeker aan die laatste Samba met stalen dak in "Bahia"-uitvoering welke ik enkele maanden geleden heb gekocht. NH-23-DJ luidt het kenteken. Het si een erg late Samba (1985!). Ik ben er eens aan begonnen de wagen weer aan de praat te krijgen. Dat blek nogal lastig want de motorkap kreeg ik niet zomaar open. Eerst moest de voorbumper eraf en de grille eruit om de motorkap-bedieningskabel te kunnen bedienen zodat de kap open kon. De kabel bleek gelukkig niet stuk maar enkel te los afgesteld. Meteen een andere koplamp erin want één van beiden was door steenslag naar de mallemoer. Ook meteen een ander knipperlichtglas erop want dat was gebarsten. Tevens bleek één van de deurklinken eveneens naar de mallemoer te zijn. Dat merk je door je vingers lelijk te prikken in het deurslotbedieningskabel wat vervaarlijk onder de kapotte klink verborgen zat... aiaiaiaaaaiiiii!!!! Voorts heb ik de wagen aan de praat gekregen maar ben meteen onaangenaam verrast. Naar bleek was één van de dubbele uitlaatpijpen, meteen aan de aansluitflens, finaal afgebroken en aldus schalde de motor uit volle borst zijn geluid in de rondte... Ik schrok mij een hoedje zeg... PFFF... In ieder geval liep de wagen! Een nieuwe uitlaatpijp vinden bleek een verhaal appart... Vindt die maar eens... Niet alleen de voorste pijp bleek aan vervanging toe, maar ook de pot bleek dat. Ben je al een hoop centen kwijt vooraleer de wagen ueberhaupt een loopt, laat staan fatsoenlijk. Want dat blijkt nog lastig. Waterpomp lek, geen druppel koelvloesitof meer in het blk, olie verversen, luchtfilter, bougies, enfin julie kennen het wel. Na een paar uur sleutelen aan en onder deze kleinste en zeker zeldzaamste van Talbot bleek dat er toch wel wat laswerk aan zit te komen. Het is geen verloren zaak want de Samba heeft pas 107.000 Km. gelopen, maar toch. Kokerbalk rot, achterplaat onder de bumper rot, aan één zijde onder de motorkap in de overgang van voorscherm naar voorfront rot en dan nog een paar andere plekjes waar vadertje roest aardig aan de substantie knaagt zijn zomee in kaart gebracht. Ook de motorkap is aardig aangeroest aan de binnenzijde daar waar de haak zit. Jammer want er stond laatst een nieuw kapje voor 50 euro te koop op marktplaats. Maar ja toen denk je hoe komt zo een onhandig ding zonder deuken naar Zuid-Limburg?! Dus laat je het en nu denk je had ik maar... Zaak voor later. Het is nu eraan gelegen de remmen en de rest in orde te brengen om een geldige APK. te verkrijgen. Na een zomer rijden heb je wat met zo'n auto en kun je met een geruster hart er eens aan beginnen de zaak nader onder de loep te nemen. Gelukkig blijken beide deuren en de a-stijlen in goede konditie te zijn. Ook de veerpoothouders onder de kap vóór zijn niet eens aangeroest. Goede zaak dus. Zoek maar eens een Sambaatje met stalen dak in Nederland. O.k. ik weet er wel één: een groene LS met slects 26.000 Km. maar die kost dan ook even 4950 Euro. Voor ver onder de helft is mijn Samba "Bahia"als laatste der Mohikanen in puike staat weer terug op de weg en dan heb je óók nog een véél mooier dahboard, hahahahahaha. PS. foto's volgen weldra!
Simcat.
Simcat.