simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

precies :D

edit: Arizona-ling
3232135920_8922b8b473_b.jpg

Eigenlijk zouden we masaal alle 309's moeten omkatten tot Talbot Arizona..

alleen zijn er niet meer zoveel oer-309's. De meesten zijn van na 1990, en dan zijn het al behoorlijk echte Peugeots (vnl. aan de achterkant)

Ik heb het dit jaar gewaagd om op vakantie te gaan naar het zuiden met de Samba Cabrio met aanhanger (tent etc).
We hebben in totaal 4400 km gereden zonder problemen en zijn naar de Costa Brava in Spanje en nadien in de Provence en Ardêche geweest, en terug over het Centraal Massief (20 km stijgen).
Onderweg nog één Samba Cabrio en één Samba Sympa tegengekomen, alsook een Simca Aronde Chatelaine. Niets anders gezien, waar zijn de Talbot's in Frankrijk naartoe, vroeger zag je ze wel in elk dorpje?

:p Héé hallo "Simcat 079"! Welkom terug "in den lande"! :LOL: Tjonge bedankt voor de leuke, beloofde, vakantiekiekjes. Fijn om te vernemen dat alles goed is gegaan en dat de Samba cabriolet volledig aan de gestelde verwachtingen heeft voldaan. Voldaan zullen jullie dan ook, hopelijk, na deze zéér welverdiende vakantie, huiswaarts gekeerd zijn. Er zal weer een hoop werk wachten en de mailbox zal wel eens overvol kunnen zijn geraakt, haha. Hopelijk ben jij nog de nodige zaken tegengekomen waarover jij mij berichtte in het voorveld op jullie reis. Ik zal het weldra wel vernemen. P.s. de Samba "Bahia" (vermoedelijk de állerlaatste in Nederland) met stalen dak uit 1985 welke ik, ternauwernood had weten te redden van de schroothoop begint stillaan weer gereed te geraken voor de technische keuring. Er is al veel aan gebeurd: komplete uitlaat vervangen, remmerij rondom vernieuwen, waterpomp, grote beurt, koplamp vervangen, motorontgrendelingskabel opnieuw ingesteld, kofferklep gasdemper vernieuwd, starter vernieuwd, nieuwe batterij, nieuwe deurhendels erop, achterbankvergrendeling vervangen, dashverlichting gerepareerd, raamslinger vervangen, thermoschakelaar vervangen, etc., etc., etc. o_O.Natuurlijk is de wagen nog niet af en zal hij verre van netjes zijn, edoch een technische keuring zal weldra niets meer in de weg mogen staan. Er zal eerst maar eens in gereden worden om een symbiose met het karretje op te bouwen. Foto's volgen weldra. P.s. Guido heeft volgens mij alweer betaald en de spiegel is overgenomen!
Simcat

de T heeft zijn plekje weer gevonden.

DSC03976.JPG

ik heb ook nog 5 lm velgen voor deze solara die ik een restyle ga geven en daarna goede banden erop plaatsen.
deze velgen komen van een ultra af en staan niet verkeerd onder deze auto.
alleen de middendeksels ontbreken maar daar maak ik wel een mooie afdekdop voor.
volgende week is de motor aan de beurt voor onderhoud.

DSC03977.JPG

Tja, het ziet ernaar uit, hahaha. Beide Simcatten wonen ook nog eens in België, hahaha!
"SimcaTI", ik ken de velgen ja. Ik heb ze ook liggen. Die centrumkapjes zijn bijna bij al die velgen weggekomen. Ze zijn inmiddels zéér zeldzaam. Ik hoor in Frankrijk dat de velgen zelf zo duur zijn als de centrumkapjes. Dus mocht iemand een set velgen vinden mèt de centrale kapjes, ALTIJD kopen!

Simcat (de enige echte...ahum...):p

van wie heb jij die velgen gekocht dan simcat?
volgens mij met de deksel erbij van ene simca ti?haha.
deze velgen lagen in de kofferbak en de stalen velgen die er nu opzitten zijn ook niet compleet.
hier mis ik de plastic kap.
dus lm velgen erop met goede banden zodat de solara er weer wat mooier op wordt.
1100srt_1.jpg

ik heb als het een beetje meezit straks ook nog 2 ti`s erbij.
wordt vervolgd.;)

Hoi SimcaTI,

Yep dat klopt, haha!
Hé, appropos TI's... Heb jij die twee TI's gekocht Ruud? Jammer man dat die ene oude type TI als was verkocht... Ik zag nogthans de advertentie één dezer dagen op het net staan. Ik heb de verkoper nogeens geschreven en gevraagd of de verkoop van die oude type TI wellicht niet door was gegaan. De verkoper meldde zich en zei dat hij had vergeten om de advertentie te verwijderen (...). Heb jij de chassisnummers e.d. van die twee aangekochte TI's? Tjonge, bofkont die jij bent zeg! Hahaha!
Simcat

Gistermiddag rond 13.15 uur heb ik een blauwe Simca 1000 gespot op de Breelaan te Bergen NH.
Helaas kenteken niet kunnen zien, ik was op een verjaardag.
Iemand van hier??

Hé die "MatraRancho"!

Hoe gaat het, alles kids? Jammer dat jij de 1000 niet beter te zien kon krijgen. Van welk type was de wagen, de eerste serie met kleine ronde koplampjes en ronde achterlichies of de tweede serie met grote ronde koplampen en met 4-kante achterlichies of wellicht van de derde serie met de zwarte versiering achter tussen de 4-kante achterlichies en 4-kante koplampen en welke kleur had hij?
Simcat

Beste Simca-, Talbot en Matra-fans,

Gisteren naar Witten (gem. Gulpen-Wittem) naar de aldaar jaarlijkse "Wittemmer oldtimertref" geweest. Een hóóp te zien joh, tjonge, tè veel om op te noemen. Was met mijn witte Murena 2,2L geweest. Toch exclusief zo'n Matra, bleek dat ik niet de enigste was met een Matra. Bleek dat Koos Buijs uit Landgraaf met zijn schitterende Rancho "X" uit 1984 ook daar was. Natúúrlijk beide auto's naast mekaar gezet en wel zo dat de Murena met de achterkant naast de Rancho stond die met de voorzijde naar voren stond. Zo konden de mensen zien dat op beide wagens de merknaam "Talbot-Matra" te lezen stond. Tjonge wat hadden wij een bekijks daar samen zeg, pfff... In één woord GE-WÉL-DIG! Uiteraard enkele fotootjes gemaakt. Er bleek op het terrein ook een heuse Lotus Esprit te staan. Jullie kennen dit model wel, als jullie weten dat dit die witte wagen is waar James Bond zelfs mee onder water kon varen als ware het een onderzeeër, haha. Qua model en motorconcept lijken de Matra Murena en de Lotus Esprit wel op elkaar immers wordt bij beiden het "middenmotor"-principe gehanteerd. Ook en de carrosserielijnen zijn op dezelfde lijst gestoeld. Zelfs de klapkoplampen zijn schier hetzelfde. Hoewel helemaal lijken beide wagens niet op elkaar want de Matra heeft natuurlijk de unieke zitrij van 3 stoelen naast elkaar. Dáár kan zelfs de véél duurdere en exclusievere Lotus niet aan tippen. Qua model hoeft de Matra echter niet onder te doen voor zijn beroemde pendant. Wel is en dat bleek toch nog maar weer eens, is de Esprit van Lotus nòg lager gebouwd dan de Matra en dat zelfs een héél stuk lager zelfs... PFFF... dáár lig je dus ECHT wel bijna in zeg! Wát een bak is die Lotus zeg!! Uiteraard heb ik meteen van de unieke gelegenheid gebruik gemaakt om hem samen met de Matra op de gevoelige plaat vast te leggen. Een beeld dat niet snel weer zal keren.
Simcat

sw0kz9fsxbqbo8s9hffe.jpg

otubven0w6y5g13fkvht.jpg

heap0sf63iv54286f4l8.jpg

okn3blj8vj1nqnj5zm27.jpg

Trouwens, fans voor iedereen maar zeker voor SimcaTI die bezig is aan zijn '86 (!) Solara,

Hier nog even een paar fotootjes van mijn Solara GLS automaat van 1983, zoals even terug beloofd. Kilometerstand 50.000 (!).
Simcat

wgsxdov05gan63bo6n0j.jpg

00fwhu0meec72p205k0u.jpg

Wat een pracht-Solara man! :D Die hoofdsteunen achterin intigreerden me vroeger altijd wel bij de Solara, zo uniek als dat toen was.

Hier nog een leuk plaatje dat ik jullie niet wilde onthouden:

matrasimcarancho28ut31.jpg

Op-en-top jaren '80, inclusief kraakpand! :D

Mielcitrofiel zei:
Het hele dorp is uitgelopen zo te zien?

Vlak Wittem niet uit Miel, vroeger was het eerst op bedevaart (ik heb het zowel lopend als op de fiets gedaan) naar Gerardus en dan pas het plezier. Maar ja, nu de kerken niet zo veel volk meer trekken heeft dat ook gevolgen voor de rest van het programma.

die op die zwart wit foto is inderdaad een vroege. Mooie foto´s weer!!!

Heb afgelopen zaterdag deea aan onderdelen bij het Simca magazijn gescoord voor de Solara. W.o. motorkap, achterklep, er waren alleen nog réchterportieren, waarvan er 1 onder de vliegroest zat... die deuren heb ik dus allebei meegenomen, links 2 deurplaten gescoord. Weinig plaatwerk meer verder van de Solara.. .viel me vies tegen. Verder nog een Marchalkoplamp die rechtsvoor komt, er zit daar nu namelijk een ander merk koplamp. Totaal € 305,- besteed. Werd en route retour nog even ingehaald door een witte Renault 21 hatchback uit de 59 . Met zn vieren zaten de heren in de auto., achterin gezeten zat een begin dertiger welke zijn waardering voor de volgestouwde Tagora kon waarderen en zn hand uit het raam stak, waarop ik natuurlijk teruggewuifd heb. Echt leuk dat Fransen dit zien, het is toch een chauvinistisch volkje hoor!! En het stomme is nog, ik ben het achterlicht linksachter, vergeten mee te nemen. Stom... stom ... stom.. maar goed ik heb ook nog een achterdemper nodig voor de Solara, aangezien deze 2 gaten erin heeft zitten... ik kom er dus hopelijk vast nog eens voor andere onderdelen.

@Simca Ti, voor de hoofdsteunen.. als het kan wil ik deze graag overnemen, wil je ze een poosje bewaren aub?? En gefeliciteerd met de aankoop van de zeldzame TI´s natuurlijk!!!

Simcat.. die Solara heb je een paar jaar geleden nog te koop gezet, herinner ik mij! De bodem was ook in tópstaat toch? Iig lijkt dit mij een van NL´s mooiste exemplaren, wees er zuinig op!!€

Hallo mensen,

Bedankt voor het lof over mijn Solara. Het is dan ook een erg mooi en origineel exemplaar. Het is jammer dat julie e.e.a. er niet vanaf zien, maar dat komt omdat de foto's met een handy genomen zijn. Ik zal spoedig een paar andere foto's ervan plaatsen opdat jullie kunnen zien hoe mooi de wagen echt is. Klopt Appie de wagen stond vorig jaar nog te koop. Weet je soms moet je afstand van iets doen. Ik heb feitelijk teveel auto's kerel. Een prachtige 1000 GLS uit '76 met 25.000 Km. op de teller, de Solara, een witte 1100 LS automaat 3 deurs van 1973, 2 1100 TI's (oude type) 3 en 5 deurs van 1974, een 1100 Spécial 3 deurs van '73, een 1510 SX automaat van 1980, de witte Murena 2,2L van 1983 èn last but not least die zéér zeldzame Samba "Bahia" met stalen dak van 1985 waaraan ik thans werk om hem weer APK. gereed te krijgen.
Simcat

Beste "Ronnyboy",

Deze Simca Aronde (oude franse benaming voor zwaluw) van 26-04-1962 staat alweer een poosje te koop. Volgens mijn gegevens staat de wagen te koop bij een zekere heer Modedit (CorZa): persoonsgegevens van een 'vreemde' neerzetten lijkt me geen goed idee. De goede man heeft de wagen zelf nog maar pas (20-03-2009). Volgens mij betreft het een handelaar. Dit gezien het feit dat de wagen op een beklinkerd terrein staat waarop diverse parkeerplaasten zichtbaar zijn alsook een hoog hekwerk wat omheen staat. Het feit dat de man de wagen weer rap verkoopt zegt dat het iemand is die daar geld aan wil verdienen en wellicht niet echt een fan van het merk is. Ik kan mij natuurlijk vergissen maar goed. Nu is zo een Aronde niet zo heel gek duur. Ze worden toch wel al eens te koop aangeboden hoor en dan zijn prijzen rond de 2000 Euro waar het dan zo een beetje bij begint. Goedkoper kan ook, maar dan rijdt de wagen vaak niet. Vergeet niet dat zo een Aronde, technisch gezien, met de nodige rafinesse en het nodige geduld bij het zoeken naar delen wel weer op de weg te krijgen is, maar dat meer specifieke delen als dashboardschakelaars en of interieurdelen nauwelijks meer te vinden zijn. En dat vaak terecht want mensen die wat hebben liggen verkopen vaak niets meer. Zoek het meer weer eens is dan het devies. Dat kennen de liefhebbers natuurlijk maar alte goed en dus is het duidelijk dat man zich dat wil sparen. Wat dat aangaat is een betere keuze het zoeken naar een betere wagen die wat dat aangaat zo mooi en kompleet mogelijk is. Mocht jij echt interesse hebben in een Aronde, dan heb jij bij enig speurwerk, méér keuze en kun jij je wellicht op een beter exemplaar toeleggen. Vaak betaal je dan wel wat meer, maar je weet dan wel dat dat je ook iets goeds hebt. Het is niet echt aan te raden om zo een wagen dagelijks te rijden. Vergeet niet dat de wagen alweer bijna 50 jaar oud is. dat is toch wel bijbels voor een merk als Simca. Vaak zit 'em de rafinesse in de kleine ergernissen die het rijden van zo'n oude auto met zich meebrengt. Dan dit en dan dat weer. Ik zeg niet dat het niet te doen is, maar dan is het volledig reviseren van zaken als remmerij onontkomelijk. Maar daarmee ben je er nog niet. Er is vaak toch wel een hoop aan en ook de motor verdient toch wel zijn aandacht. Nu zijn de oude Flash-motoren van Simca wel in orde maar ze hebben toch wel hun nukken en verdienen vaak aandacht. Kijk dus goed wat je doet
Simcat

Mooi zwart/wit sfeer plaatje, idd een vroege Rancho, maar die Galant ( sorry off topic ) is hede ten dage ook een zeldzaamheid.

ronnyboy zei:
ik ben hier in de buurt "west friesland" tegen een Simca Aronde 1962 aan gelopen en ben benieuwd of deze auto bekent is bij deze of gene,
ben student en zie eigenlijk wel iets in deze auto om mee te rijden en in de loop van de tijd rustig op te knappen
het viel me op dat er een donker plekje zit rechts onder bij de moter... verstandig om te kopen en van te genieten ?

Deze wagen staat al een tijdje te koop inclusief die hond die de achterbank heeft aangevreten...
Dit lijkt mij een leuk project, net zoiets als m'n Rancho GR.
Eerst restaureren dus en dan pas rijden.:cool:

Nu lijkt mij een Aronde in deze staat niet meteen een betrouwbare wagen om dagelijks mee de weg op te gaan en ondertussen een beetje op te lappen.
Het nederlandse wegklimaat zal de auto sneller doen aftakelen als dat jij hem rijdend op kunt knappen.
Indien je toch wilt besluiten om hem te kopen dwing dan een door RDW uitgevoerde APK-goedkeuring af bij de verkoper.
Dan heb je in ieder geval de zekerheid van een onafhankelijke instantie dat je nog veilig met deze wagen de weg op kunt.
Ga in ieder geval niet in op een nog geldige APK of nieuwe APK door een bekende van de verkoper (of door de verkoper zelf), mijn Rancho GR is hier een heel mooi voorbeeld van wat er dan opeens kan voor een geldige APK...

Auto's uit de vijftiger jaren lenen zich over het algemeen niet voor dagelijks gebruik. Te spartaans en te beperkt qua onderdelenvoorziening.

Af en toe of dagelijks? Bij het laatste kun je niet hebben dat-ie een paar weken stilstaat terwijl je op zoek bent naar een setje remvoeringen of een verdeelkap en rotor, om maar eens wat te noemen.

ronnyboy zei:
dankjewel voor feedback allemaal., krijg nou toch wel een kleine twijveling.., wil best sleutele, kan t ook wel, maar t moet natuurlijk niet te gek worden, zoek gwoon oltimertje om af en toe in te rijden...

Ik denk dat je er dan verstandiger aan doet om een simpele en gangbare oldtimer te nemen.
Iets van een Opel Kadett, VW Kever, Citroën 2CV, Mini, Trabant of zoiets.
Hiervan zijn de onderdelen nog zeer goed en voor redelijke prijzen te verkrijgen.
Koop dan ook gelijk een zo goed mogelijk exemplaar waarbij het sleutelen een beetje beperkt blijft tot onderhoud i.p.v. restauratie.

grensrijder zei:
Auto's uit de vijftiger jaren lenen zich over het algemeen niet voor dagelijks gebruik. Te spartaans ................

Valt wel mee.
Ga maar eens een dag in mijn dagelijkse vervoer uit 1987 rijden...zul je gelijk zeggen dat die auto's uit de vijftiger jaren toch eigenlijk best luxe zijn.:D

Even een copy - paste van afgelopen zaterdag bij het Simca magazijn...

vorige week zaterdag bij het Simca magazijn in Angeren, naar verluidt één van de 2 Simca 1301 Tourists in Nederland!!
sdc10029m.jpg

sdc10031d.jpg

Zeg "Ronnyboy",

Zoals "Grensrijder" al zegt, is een leuke oude Opel Kadett een fijne betrouwbare klassieker om iedere dag mee te rijden. Ik heb er toevallig sinds een paar dagen 2 (!) te koop staan op internet (marktplaats). Kijk daar eens onder het volgende advertentienummer: 262221687. Bij de advertentie staat informatie omtrent de beide wagens. In geval van de witte wagen is het accu erop en starten en metéén rijden! APK-tje erop en rijden van de zomer in een schitterende, opvallende, en keurige Kadett D van 1983 met 1,2 S motor 60 Pk. O,k, dan even twee foto's van hem op dit forum. Daarop zul jij kunnen zien dat de wagen echt in een puike conditie verkeerd. Was het in de trend van dit forum en de daarop zich bevindende liefhebbers maar een Talbot geweest, want qua bouwjaar had het zowaar gekunt, dan ging hij ECHT niet de deur uit zeg! Zeker niet in deze staat met slechts bijna 89.000 Km. op de klok. Hij lijkt nogal op de Simca of Talbot Horizon zo´n Kadett D. Tja, zelfde productieperiode. Hoewel, de Horizon was er al veel eerder. Jammer dat Opel zeker eens in d ekeuken heeft gekeken bij Simca destijds. Jammer dat zeker voor landen zoals Duitsland, het moederland van Opel, een verkeerd logo op de grille van de Horizon stond... De tweede Opel overigens loopt ook is één van hetzelfde type maar hier is werk aan.
Bij interesse hoor ik het wel, Simcat
hojoquir6yk4pifed4tf.jpg

bosf9zhjmpkgzipj82kv.jpg

Die kadett ziet er beter uit dan die van mijn buurman !

Nu ik toch bezig ben wat plaatjes te lozen, doe ik dat ook maar hier.

2x ROOD ; best mooi, toch ?

GroteFoto-PHVVGGQJ.jpg

GroteFoto-48RW6EH8.jpg

Hoi mensen,
Tja de Kadett is er dan ook naar en hij staat er keurig gelikt bij. Zelfs de beide bumpers zijn zonder schrammen en of krassen. Ook die witte kleur is weer hélemaal in en staat deze Opel prima! Al zeg ik het zelf. Hij zal zeker zijn prijs moeten maar vooral toch ook kunnen opbrengen lijkt mij. Bij zo'n auto's is het altijd de vraag wat zoek ik, wat wil en wat kan ik.? Kijk, een opknapper van dat merk vinden zal niet zo'n probleem zijn. Maar die wil je toch op een gegeven moment, al of niet fatsoenlijk, een keer onder handen gaan nemen. Vaak ben je dan echter bij zo'n auto dan meer kwijt dan dat hij ooit waard zal worden. Tja of het moet al een, om in Kadett-termen te blijven, 1.8 GTE worden. Maar dié te vinden voor een appel en een ei, zelfs als wrak zal een utopie zijn zoveel is duidleijk. Dat probleem kennen wij ook uit de Simca en Talbot-szene. Alhoewel zijn hier ook hier op enkele uitzonderingen na de wagens nooit zoveel waard als je erin duwt bij een volledige restauratie. De fameuse Rallye-uitvoeringen van de 1000, hebben ECHT wel hun prijs tegenwoordig. Technisch gezien is zo'n Opel echter wèl weer overzichtelijk als geen ander, zijn schier alle delen te krijgen en een kind in techniek kan hier al rap de gehele was doen. Dáármee is het vaak bij zo een wagen echter niet gedaan. Het plaatwerk fatsoeneren en de wagen in een puike lak-conditie krijgen of zetten is een geheel ander verhaal. Zeker een ander verhaal qua kosten, immers dat soort werk kunnen alléén maar geoefenden. Het is dus het kiezen geblazen, of je koopt een opknapper voor rond de 500 Euro en rijdt daarmee totdat hij weer vervangen moet door en dat zit je bij Opel (nog ) niet slecht immers er is (nog) genoeg te krijgen of je begint er eventueel toch aan om dezelfde opknapper wagen onder handen te nemen want je "hebt er na verloop van tijd toch iets mee". Òf je schaft van meet af aan een wagen aan die welliswaar zijn geld kost maar dan weet je wel wat je hebt. Daarnaast, ook zeker niet mis te verstaan en dat vergeten velen, is het interieur in orde? Zoek maar eens één deurbekleding van een bepaald type. Je vindt het wellicht maar als men al verkoopt dan enkel de gehele binnenbekleding aan één stuk en dat kost zeker weten duiten. Nog maar te zwijgen over de moeite ze te zoeken of om ze te moeten gaan ophalen aan de andere kant van Nederland. Interieur en interieurdelen zijn nu eenmaal pré's als het erom gaat een wagen aan te schaffen. Het oog wil immers ook wat. Zo "Ronnyboy", mocht jij interesse hebben hoor ik het wel. Voor de rest keer ik voor de volgende reacties weer terug naar het forum waarvoor het is bedoeld, haha.;)
Simcat

Hé hoi MatraRancho,

Neen, haha, dat zijn ze, pfff... Méér dan genoeg dus, haha.o_O

@Simcat: Maar ehhhhhhhh Als die Kadett'jes verkocht zijn, is er misschien toch nog eens ruimte voor een M530 of een Jet.:D

Euhh, is dat zo???:) Enne, wie betaald zo een M530 of heuse Djet???!!!:rolleyes: Neen dàt blijft utopie enne, da's maar goed ook! Schoenmaker blijf bij je leest zullen wij maar zeggen.:D
Simcat

je kan in ieder geval makkelijk je naam veranderen voor een ander forum
SIMCATETT.:D

de solara is van de week ook al aardig onder handen genomen en het lijstje wat ik afwerk wordt steeds kleiner.
ik moet alleen de standaard bandenmaat monteren op de kazen want anders loopt deze aan de achterzijde tegen het chassis aan.

vandaag met iemand in contact gekomen die met een rancho bezig is en hij zoekt nog een heleboel interieur spullen,waaronder de stoelen en de achterbank alsmede de deurbekledingen.
als er iemand is die dit over heeft en het kwijt wil kan ik waarschijnlijk wel bemiddelen.
is een grote matra liefhebber.

Terug
Bovenaan