simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Vorige week gespot in Belgrado:
solara.jpg

Lak een beetje dof en vlekkerig maar leek verder in goede staat
Belgrado is trouwens een waar paradijs voor liefhebbers van jaren 80/90 auto's

Zo'n grijze Solara met kenteken LV-50-KG zag ik vanmiddag rijden bij Leiden, bekende van hier? Super om te zien tussen al dat moderne blik!

VW 1200 zei:
Zo'n grijze Solara met kenteken LV-50-KG zag ik vanmiddag rijden bij Leiden, bekende van hier? Super om te zien tussen al dat moderne blik!

Er zijn nog meer grijze Solara's. Deze week deze nog gered nadat ik hem met Simcat had bekeken.
Foto550-3OVBLV3S.jpg

Foto550-6NZSHEFY.jpg

Een nog redelijk goede Solara Ultra. Met een prima interieur. en trekhaak voor de kampeerweekenden.

goed bezig...gaan jullie deze weer rijdend maken...of wordt het een donor auto?

Bedoeling is hem op te knappen. Zat nog wat voor je in Radar, stuur ik even naar je op.
Groetjes Harm

SimcaHarm zei:
Bedoeling is hem op te knappen. Zat nog wat voor je in Radar, stuur ik even naar je op.
Groetjes Harm

ow...oke.....in het dashboardkastje?

succes met opknappen.....komt er straks nog eentje weer op het nederlandse wegendek!

moet er veel aan gebeuren?

2 Duitse mannen, Clement en Michael die vanuit München met deze Tagora naar Engeland zijn gereden om daar mee te doen aan een Rallye, ware liefhebbers.

https://www.altefranzosen.de/archives/2013/12.html

Leuk om hun verhalen te lezen op hun site!

Foto-3F8GOEYK.jpg

Foto-7ONLDRMY.jpg

Vandaag na lange tijd de Vf2 maar eens opgehaald uit de stalling en verhuisd naar Warfhuizen.
Er zit weer het nodige werk aan maar dat was bekend. Bj 1976 dus eerst maar eens weer een kenteken bij zien te krijgen
Leuk projekt

Kijk, de Kalverstraat in Almelo is weer eens op foto.:cool:

Maar mooi om te vernemen dat de VF nu aan het begin van z'n 2e leven staat.
Heeft deze VF nog een slapend kenteken of is het kenteken al gesloopt?

Muddy Bandit zei:
Kijk, de Kalverstraat in Almelo is weer eens op foto.:cool:

Maar mooi om te vernemen dat de VF nu aan het begin van z'n 2e leven staat.
Heeft deze VF nog een slapend kenteken of is het kenteken al gesloopt?

Dat moet ik nog even uitzoeken, denk dat hij slapend is. Antwoord komt volgend jaar. Voor nu wens ik iedereen de beste wensen alvast voor 2014

Groet Harm

Mooi die VF2, heel leuk dat op deze manier er nog één gered is.

Verder iedereen het beste voor 2014 gewenst!
Dankzij onze roverheid moet deze leuke klassieker voor 7 jaar de schuur in. Ik ben er echt heel nijdig over.
Bij deze roep ik dan ook iedereen op de rechtszaak tegen de overheid financieel te steurnen via de stichting vrijstelling oldtimer Nederland.
steun de rechtszaak VOOR vrijstelling wegenbelasting oldtimers!
11673753004_085bba4d32_c.jpg

11673392345_ed8fa03847_c.jpg

En zo wordt je hobby dus geruïneerd, of onbetaalbaar gemaakt. Te triest voor woorden eigenlijk!

Tsja, zo zijn er velen... en dan mag je nog blij zijn dat je ergens een geschikte stalling hebt.
Door dat roverheidsbeleid heb ik de Rancho Grand Raid maar verkocht, een stalling huren is hier net zo duur als de volle mep wegenbelasting betalen.

Ik moet zeggen dat het mij van de simcaclub ook tegen gevallen is dat zij totaal niets organiseren tegen deze regeling, terwijl een fors deel van de leden toch aardig gedupeerd wordt door dat overheidsbeleid... voor mijn eigen gevoel kan ik de contributie voor 2014 van deze club maar beter gaan gebruiken om die rechtszaak wat extra te gaan steunen.

Maar ondanks alle huidige (r)overheidsperikelen allemaal toch een heel gezond en voorspoedig 2014 toegewenst.:D

De beste wensen allemaal en nog een tip voor iedereen die een fijn 2014 wil meemaken: stop met zuurpruimen. Neem een krantenwijk en betaal wegenbelasting. En geniet weer van je hobby in plaats van je humeur te bederven door je eigen negatieve uitlatingen.

Ik kan haast niet wachten tot ik de auto's weer kan ontschorsen en 's Heren wegen over kan jagen.

A.BRANDHORST zei:
Dankzij onze roverheid moet deze leuke klassieker voor 7 jaar de schuur in. Ik ben er echt heel nijdig over.

Solara

En zo wordt je hobby dus geruïneerd, of onbetaalbaar gemaakt. Te triest voor woorden eigenlijk!

Jij zou voor een heel jaar ruim 1100 euro aan wegenbelasting moeten betalen en komt niet in aanmerking voor het 25% tarief omdat de auto op lpg rijdt. Is uitbouwen dan een optie? Je zit dan wel weer met hogere brandstofkosten, maar wellicht vallen die kosten mee, afhankelijk van het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt.

Het is in ieder geval allemaal heel vervelend. Je doet de aankoop van en doet investeringen in zo'n auto in de veronderstelling dat je de kosten binnen een bepaald budget kan houden omdat er geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Even 1100 euro extra per jaar ophoesten is niet voor iedereen weggelegd.
Wat vertrouwen in de overheid betreft: je kan beter je hoofd in de bek van een krokodil stoppen dan dat je een lange termijn planning maakt op basis van actuele regelgeving van de overheid. De kans dat je door de krokodil gebeten wordt is kleiner dan dat je voor het blok wordt gezet door de regering vanwege aanpassing van de regels.

Voorbeelden: spaarloon, ziektekostenverzekering, kinderopvang, pensioen, vul maar aan.

Inderdaad.
Het is namelijk zo, 2 jaar geleden heb ik 1300 Euro betaald om de gasinstallatie IN te bouwen.
En dan nu weer 400 om ´m uit te bouwen?

Buiten dat, op benzine ´doet´ de Solara zo´n 1 op 13 a 1 op 14. Maar de motor vervuilt duidelijk veel meer op benzine, dan op gas.
Op gas is het verbruik een goede 1 op 10, bij normaal weggedrag, dus ca. 100 a 105 km per uur maximaal, en normaal optrekken.
Op lpg is de uitstoot ook veel beter (veel minder vervuilend) dan op benzine. Benzine is ook met ethanol, en voor zo´n auto niet echt fijn, dat ethanol.
Het is eigenlijk dus inconsequent beleid, wel beter voor het milieu op gas, maar voor de overheid telt vooral het financiële milieu.
Dus vandaar na overwogen te hebben, de gastank uit te bouwen, toch maar het besluit om m 7 jaar te stallen.

Hallo,

Ik ben even nieuwsgierig.
Hoeveel kilometers is er in de afgelopen twee jaar gereden met de Solara OP LPG ?

Simca1100

Voor de goede orde, mijn Peugeot 505 heeft dit jaar van eind maart tot eind mei vrijwel stil gestaan, door problematiek met een nokkenas, dat heeft even geduurd eer we er achter waren, dat het de nokkenas was (in het spie van de nokkenas waren een paar tandjes van een tandwiel uitgebroken).

Dus starten was lastig, en het leek in eerste instantie op een probleem met de ontsteking. Zodoende heeft de solara in maart en april, gediend als dagelijkse auto´s en telden de kilometers hard op.

Een verzamelaar uit Italië heeft me op de hoogte gebracht dat er in Noordoost-Italië (Udine) een echte Rancho (in Italië Ranch) Grand Raid te koop is voor een kleine prijs.
De auto heeft wel veel roest, maar is verder mooi en compleet. Ik kan foto's sturen op verzoek als je je email doorgeeft.

Zonder het verhaal met de 505, hoeveel zou je normaal gesproken met de
Solara rijden op jaarbasis ?

Wordt sowieso een moderne(re) auto.
Heb een 605 gekocht voor de winterperiode (505Gti is orig. NL uit 1985, die ik al 9 jaar heb en rijdt op benzine voor Euro 120,- per jaar)

De 605 dus uit de schorsing gehaald 31.12. onlangs. Die had ik 1 juni gekocht, met doel als winterauto in te zetten.
De 505 gaat in maart weer opgeknapt worden, dus voor de tijd dat de 505 wordt opgeknapt wordt de 605 de kilometervreter.
Toch ben ik ook van plan wat minder ritjes te doen , in de Solara deed ik dat voor mijn plezier, met het voordeel dat hij op gas reed.

Alles wat ik nu nog heb , rijdt op benzine.
De 505 is in 9 jaar tijd van 1700029 kms naar nu 331000 kms gegaan qua kilometrage.
Maar, als ik naar België ga, zorg ik altijd dat ik goed de kofferbak vol heb, en de tank met benzine.
De grens is voor mij 45 km afstand, dus is het al snel lonend. Totaal 170 ltr benzine die toch 20 ct minimaal per ltr goedkoper is, dan houd ik toch ruim 20 Euro in mijn zak t.o.v. de benzineprijs in NL.

Eens in de maand zo´n beetje rijd ik sowieso naar België, en haal ik ook meteen wat wijn e.d. Is daar al snel 1,50 euro per fles goedkoper dan hier.
Zo loont het in ieder geval, daar ook de overige accijnzen in NL per afgelopen 01.01 weer gestegen zijn.

Omdat de Solara op gas reed, (toen was de prijs nog 0,679 per liter LPG) bespaarde ik toch al snel een Euro of 4 aan brandstofkosten per 100 kilometer.
Bovendien is de Solara veel minder vervuilend op LPG dan op benzine, en vervuilde de motor ook veel minder dan op benzine.

De 25000 kilometer die ik dus op gas heb gereden, t.o.v. benzine, daarbij heb ik Euro 840,- (circa bedrag, uitgegaan zijnde van benzineprijs België a Euro 1,45 per liter) aan brandstofkosten in mijn zak gehouden. Benzine doet in verbruik 1 op 13 a 14, gas minimaal 1 op 10, a 1 op 10,5 per liter.
Dus de 1300 Euro investering had ik er nog niet uit voor de LPG tank. Daar uitbouwen toch ook wel zo´n 400 Euro kost, en terugkeuren RDW, heb ik dus maar besloten tot de schorsing voor de periode van 7 jaar en dan de LPG tank laten zitten.

Het lijkt wel een kruisverhoor.:)

Vandaag heeft m'n Horizon ook weer een frisse, voor 2 jaarjes geldige APK gekregen.:D
Volgende week de remtangen nog even reviseren (lopen beiden aan) en de auto poetsen, dan is die klaar voor een reis naar het "warme" zuiden.

Ow ja... ik heb de uitstoot ook gelijk maar even wat verder opgeschroefd richting de 1,5%, dan weet ik tenminste ook waar ik straks voor ga betalen.:)

Het vlot niet erg met de remmen weer goed gangbaar maken.:(
Beide remklauwen heb ik al gereviseerd, maar de slangen blijken dus de grote boosdoeners te zijn... binnenwerks zijn ze compleet vergumd en laten zo goed als niets geen remvloeistof meer door.
En het is weer weekeinde, ik kan dus maandag pas op zoek gaan naar andere exemplaren.:confused:

SimcaHarm zei:
Foto-3F8GOEYK.jpg

Vandaag na lange tijd de Vf2 maar eens opgehaald uit de stalling en verhuisd naar Warfhuizen.
Er zit weer het nodige werk aan maar dat was bekend. Bj 1976 dus eerst maar eens weer een kenteken bij zien te krijgen
Leuk projekt

Geweldig!!!

Als het kenteken slaapt kun je gewoon naar de RDW gaan om deze te laten heractiveren heb ik ook gedaan met een besteleend en mijn bestel Ami. (Ik had bij beide voertuigen niet eens de papieren.) En dat is wel het leukste want dan blijft het originele NL kenteken behouden!

De Horizon is ook weer klaar voor veilig gebruik en netjes opgepoetst.
Het remt weer geheel zoals het hoort, en het glimt nu als een verse keutel in het maanlicht.:cool:

Muddy Bandit zei:
De Horizon is ook weer klaar voor veilig gebruik en netjes opgepoetst.
Het remt weer geheel zoals het hoort, en het glimt nu als een verse keutel in het maanlicht.:cool:

Dat staat ook beter het weekend ! In de spotlights

Ik heb zo'n idee dat het poetsen bij aankomst wel opnieuw moest, gezien de regen bij het vertrek hier... Afghan Beige is wel een kleur waar je gelijk alles op ziet.:confused:
Maar goed, er liggen wel een paar lappen textiel in de kofferbak.:)

Ik was nog even bij Arrows motorenrevisie om wat spullen op te halen van m'n Alfa en toen vroeg Marko of ik de Simca nog heb. Hij maakte me vervolgens opmerkzaam op 2 kopsetjes (pakkingen) die hij nog heeft liggen. Zit iemand hierom verlegen? Arrow in Rijswijk. Groet, Klaas

Kwam deze foto tegen op een frans forum....leek mij wel aardig om hier te delen 3 Tagora's

epaves-s73f9042-big.jpg

Simcat de kat van Simca.
Door Simcat (y)op het forum vraag ik mij af, of wie er alllemaal beeldmateriaal/ spullen hebben van Simcat.
Ik weet dat wij vroeger in het Magazijn een opblaas Simcat op de toonbalie hadden staan.
Het is altijd leuk om te zien als Simcat van Simca weer opduikt.
P1050467_zps763bb48d.jpg

Hier nog wat foto'tjes van de kapotte einddemper van onze Tagora... (moet voor zijn apk, maar vermoedelijk is de vlotternaald niet in orde, de vlotterkamer blijft overlopen, dus slechte uitstootwaarden en verzuipen tot gevolg)
12140126365_84fdf11d1c_c.jpg

12140787466_aa75b4c362_c.jpg

12140135735_8df1998d3b_c.jpg

12140139885_c0ef58f4a7_c.jpg

12140402843_492dd309b5_z.jpg

Morgen dus ook even naar het clubmagazijn voor een fris dempertje?:)

Ik hoop trouwens voor je dat alleen de vlotternaald het probleem is, en dat het inwendige kunststof en rubber in de gasfabriek verder niet is aangetast door die moderne troepbenzine.

Vlotter is niet lek?
En beweegt hij nog een beetje soepel?

Soms is het een kleinigheid. Succes

A.BRANDHORST zei:
Hier nog wat foto'tjes van de kapotte einddemper van onze Tagora... (moet voor zijn apk, maar vermoedelijk is de vlotternaald niet in orde, de vlotterkamer blijft overlopen, dus slechte uitstootwaarden en verzuipen tot gevolg)
12140126365_84fdf11d1c_c.jpg

12140787466_aa75b4c362_c.jpg

12140135735_8df1998d3b_c.jpg

12140139885_c0ef58f4a7_c.jpg

12140402843_492dd309b5_z.jpg

Hallo uit Vlaanderen,

Op e-bay GB is er een achterste pot te koop !

Groetjes

Charles

En hallo uit Oosterhout, het is natuurlijk niet echt DE oplossing, maar bij mijn Tagora is de achterdemper al 5 jaar gelden vervangen door een recht stuk pijp. Geen probleem bij de APK en geen merkbaar meer lawaai...dus.
Groetjes, en is er al bekend wie allemaal wel of niet van plan zijn naar Engeland te gaan ?
Zou toch mooi zijn om met een kleine armada van Tagora's en andere prachtige modellen uit ons mooie merk de oversteek te wagen ! (y)

Terug
Bovenaan