simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

elwin
wat ben jij een slijmbal zeg kwijl kwijl ff een teil
maar idd de mannen zijn wel bedreven met de simca en talbot
dat is welzo maar realiteit moet je nooit uit het oog verliezen
en ik ben ook bedreven met mijn mooie 1301
is ook wel nodig want er is altijd wel wat aan te doen aan deze mooie wagen
maar wat ik dus uit ervaring weet is dat de duitsers veel degelijker en beter in elkaar zitten
en minder mankementen hebben
geloof me ik respekteer een ieder die zijn klassieker met zorg op de weg houdt
ook de talbot rijder al mag ik graag een beetje stoken
daar ben ik ook een grapjas voor
grapjas

Hoi grapjas,

Ik heb me lang weten te beheersen maar wil nu toch even reageren.
Realiteit is dat de D-Kadettjes al bijna roestten in de folder.
De E-Kadetten waren zo mogelijk nog slechter om over de eerste Astra's maar te zwijgen.
Als er verder één merk van zijn voetstuk is gevallen qua roest is het wel Mercedes.
De E-klasse mag kun je bijna wel ergernis-klasse noemen qua roest.
Ik heb verder nog een Vectra uit 2001 die ik wel wil ruilen met je mooie 1301.
Ben je daar ook eindelijk van af en hoef je je niet meer druk te maken over die slechte Simca's.
Ik hoop dat je er nu eens over ophoudt.
Anders gaan we je naam maar veranderen van grapjas in ZEURPIET.

Groetjes Simca1100

P.s. Laten we deze topic weer gebruiken waar ie voor bedoeld is.
Zo hebben we vandaag meer dan 400 kilometer afgelegd in onze trouwe 1100 GLS en genoten
van een mooie en gezellige bijéénkomst van de Simcaclub.
Organisatoren, onze hartelijke dank en complimenten voor het gebodene.

Jan de grapjas...

Ik moet zeggen dat ik het op zich wel waardeer dat je je mening eerlijk uit over Talbot´s en Simca´s.

Maar je ziet dat het gewaardeerd wordt, als je nog een Talbot of Simca hebt. Mijn Solara was ook niet best, als je het bezwaarlijk vindt dat een Talbot of Simca hard roest, moet je er niet in gaan rijden. Heel simpel.

Wat ik wel vind, is dat Talbot altijd een grote ´value for money´ had. Ofwel: veel opties voor relatief weinig geld.
Dat mijn 505 bijv. kwalitatief veel hoogwaardiger is dan een Talbot, staat buiten kijf.
Het merk Talbot draag ik een warm hart toe, en het is ontzettend jammer dat er zo weinig meer zijn.

En laten we aub zwijgen over die ´andere merken´ in dit topic.

Zo mensen, ik ben er weer na mijn vakantie in, hoe kan het ook anders, Frankrijk. Even heel snel het volgende wat ik jullie niet kan onthouden:

https://www.leboncoin.fr/voitures/325600905.htm?ca=15_s
Tagora 26000 Km.: 1000 Euro!
Simcat

Vroeger verschilden de levensduur van van de volumemerken nu eenmaal nogal van elkaar (wat nu tot op bepaalde hoogte nog zo is). Grapjas brengt het dan wel niet op zo'n vriendelijke manier, maar hij heeft wel deels gelijk.

Mijn opa heeft in de jaren 70 en 80 heel veel verschillende auto's gereden (hij reed bezorgdiensten) en de Simca's (vooral de 1307, de 1100 was volgens hem wat beter) gingen al heel snel rammelen en roesten en gingen meestal na een jaar al uit de vloot en belandden in de handel (de auto's werden dagelijks gebruikt en reden een ton of meer per jaar). Dat gold overigens ook voor merken als Fiat en Austin. De Opels, Volkswagens en Volvo's bleven een stuk langer doorrijden en waren daarna nog zo goed dat veel medewerkers zo'n auto van het bedrijf kochten voor privegebruik.

Maar het maakt nu niets meer uit dat het ene merk toen wat minder lang meeging dan de ander. Iedereen hier is liefhebber en onderhoudt zijn auto, in tegenstelling tot de gemiddelde koper in de jaren 70/80, buitengewoon goed (mag ik hopen). En dan kan een auto eigenlijk eeuwig leven. Of het nu een Alfasud is of een W123:D

Yup, levensduur van toen is irrelevant bij het gebruik en het onderhoud van nu. Als liefhebber is dat alleen belangrijk om te bepalen waar je rekening mee moet houden op het gebied van reparaties, maar gezien het beperkte gebruik wat veel mensen ervan zullen maken is dit nog steeds van ondergeschikt belang. Een gekoesterde klassieker die alleen op mooie dagen uit de garage komt, heeft een vrijwel onbeperkte levensduur.

klassiekerrijder
zo is het maar net
mijn simca komt alleen maar met mooi weer de deur uit
en blijft daardoor mooi en de levensduur is daardoor onbeperkt
een mercedes of opel kan beter tegen het slechte weer
die gebruik ik daardoor dus vaker
maar goed zand erover
jullie weten hoe ik over auto,s denk
ik ben echt niet tegen een simca(heb er zelf dus ook een)maar verschil is er wel degelijk
maar weet wel dat de fabriek destijds kapot is gegaan aan de toen matige kwaliteit van de talbots en de laatste generatie van de chrysler simca,s
dat moet ook worden gezegd
daar waar de oude simca,s de fabriek groot hebben gemaakt hebben de talbot wagens de fabriek te gronde gemaakt
sorry talbot fans
groeten van de grapjas

Hoi grapjas,

Als je toch liefhebber bent van het merk Simca wordt het eens tijd dat je je wat beter in de geschiedenis
van het merk verdiept.
Toen Simca Talbot werd was het kwaad al geschied.
Chrysler heeft, nadat het Simca had overgenomen, naar mijn idee op een zo goedkoop mogelijke manier
getracht zoveel mogelijk auto's te produceren.
Mindere kwaliteit staal en lang doorborduren op dezelfde (overigens goede ) techniek.
Op deze manier is er veel geld verdiend en naar Amerika doorgesluisd.
Toen het merk bijna ter ziele was heeft Chrysler het (noodgedwongen) voor een prikkie aan Peugeot verkocht.
Zij hebben nog getracht het merk nieuw leven in te blazen door er Talbot van de maken.
Is helaas niet geukt.

Toch geniet ik elke keer weer van de mooie auto's die ze hebben gemaakt.
Zeg nu zelf, zo'n 1301 is toch een mooie statige auto nietwaar ???????

Groetjes Simca1100

Hoi grapjas,

Als je toch liefhebber bent van het merk Simca wordt het eens tijd dat je je wat beter in de geschiedenis
van het merk verdiept.
Toen Simca Talbot werd was het kwaad al geschied.
Chrysler heeft, nadat het Simca had overgenomen, naar mijn idee op een zo goedkoop mogelijke manier
getracht zoveel mogelijk auto's te produceren.
Mindere kwaliteit staal en lang doorborduren op dezelfde (overigens goede ) techniek.
Op deze manier is er veel geld verdiend en naar Amerika doorgesluisd.
Toen het merk bijna ter ziele was heeft Chrysler het (noodgedwongen) voor een prikkie aan Peugeot verkocht.
Zij hebben nog getracht het merk nieuw leven in te blazen door er Talbot van de maken.
Is helaas niet gelukt.

Toch geniet ik elke keer weer van de mooie auto's die ze hebben gemaakt.
Zeg nu zelf, zo'n 1301 is toch een mooie statige auto nietwaar ???????

Groetjes Simca1100

roest op een talbot?

ik heb echt heel de talbot-matra murena aan de onderkant bekeken en ik zie eigenlijk niks! :D

en da voor een auto van 82 met meer dan 2ton op de klok!!

en deze heeft ooit 1 keer een nieuwe lak laag gekregen!

Nou je het zegt... Heb ook op de Talbot Murena nog geen plekje roest kunnen ontdekken behalve aan de draarmen. Maar ach, na 25 jaar mag een draagarm wel een keer vervangen worden toch? Zal vast bij een Opel ook wel eens gebeuren. :)

Overigens zie ik ook nergens op mijn Matra Avantime een plekje roest. Zelfs nadat mijn vrouw de paarse Avantime met de kont tegen een vangrail aan gezet had en ik de kosten om het te laten spuiten niet wilde maken roest hij na 3 jaar nog steeds niet! :p

Zijn de Fransen dan toch hun tijd vooruit geweest???

zeker, in de jaren 90 hadden de franse merken nog een 'roest imago' itt de duitse volumemerken. In werkelijkheid kon een Golf II of een E-Kadett of Astra 1 best aardig roesten.

Jongens hou het bij Simca, Talbot, Matra en aanverwante zustermerken van Simca-Fiat tot en met Chrysler-France en Talbot-Sunbeam. Met alle respekt. Er zijn zoals blijkt zéér velen die ons specifieke forum op de voet volgen. Er blijken wel bijna 200000 kliks op te zijn sinds het forum van start ging, hetgeen opmerkeijk veel is ten opzichte van vele andere forums. Blijkbaar is ons forum mede zéér informatief en fijn te volgen.

Laten wij al die mensen die een warm hart voor onze merken hebben en het forum daaromheen op de voet willen volgen niet weg laten lopen. Wij zijn een fijn forum specifiek op onze merken geënt. Dit is waarschijnlijk juist één van de zaken ervan welke zovelen aanzet tot het mede volgen ervan. Laat het daarom zuiver mensen.

Door alle discussie rondom andere merken heeft waarschijnlijk niemand geeneens gezien dat er in Frankrijk een heuse Tagora met slechts 26000 Km. te koop staat voor 1000 Euro zoals ik enige dagen geleden schreef. Da's toch jammer...

Er is nog ZÓVEEL meer te vertellen over onze merken...
Zoals het gegeven dat in Maçon departement 71 van 29 tot en met 30 september een heuse Talbotmeeting plaatsvindt waarbij een leuk programma is opgesteld en zelfs een tombola waar een heuse Solara SX in zéér goede staat te winnen valt. Stel je voor iemand van ons wint die Solara...

https://www.leboncoin.fr/evenements/292700508.htm?ca=8_s

Simcat

Niemand geeneens? Jawel, ik had je post gezien en de advertentie bekeken!

Phoenixrood74 zei:
Niemand geeneens? Jawel, ik had je post gezien en de advertentie bekeken!

Oeps, hihihi, sorry. Toch maar weer een uitgelezen kans om een Tagora met zéér lage Km. stand naar Nederland te halen.

Trouwens dat zijn inderdaad Simcavelgen. Goed gezien zeg!:LOL:

Simcat

Deze wou ik met jullie delen:

1324400568N242594628_6_WI9W_1_-1.jpg

Dit is de Sunbeam Alpine die mijn vader een paar jaar geleden heeft gekocht.
De auto had jarenlang in een droge schuur gestaan en werd aangeboden via een kleine advertentie in de krant.

We hebben de auto gekocht, beetje opgeknapt, 2/3 jaar mee gereden en vervolgens verkocht aan een Fransman in de buurt van Parijs.

die velgen waren een optie op de simca 1000 en 1100!

dit zijn na maak AMIL`s (van de rallye 3)

als de steek maar goed is....!

het verschil van immitatie AMIL`s of de ''echte'' rallye 3 AMIL`s kun je zien aan de afgeronde kant op de naaf van het velgbed

trouwens..
de rallye 3`s hebben wielbouten met ringen!
deze immitaties kun je met de orginele tapse bouten monteren!

de door jou geziende velgen...
img1284875994.jpeg

en de rallye 3 wielen
img58668287.jpeg

n.kroon zei:

De auto had jarenlang in een droge schuur gestaan en werd aangeboden via een kleine advertentie in de krant.

We hebben de auto gekocht, beetje opgeknapt, 2/3 jaar mee gereden en vervolgens verkocht aan een Fransman in de buurt van Parijs.
Mooi!(y) Heeft je vader niet enorm spijt van de verkoop?

Ik heb de velgen nog nooit gezien onder een 1100.....
Wel onder een Horizon Premium of Special. (zaten ze standaard onder)

Grt. Simca1100

Kan iemand me uitleggen hoe het nou precies zit met de Simca en Talbotclubs in NL? Ik werk namelijk voor de Peugeot importeur die, zoals jullie waarschijnlijk wel weten, binnenkort gaat verhuizen. We zijn nu aan het opruimen en er komt VEEL Talbot/Simca/Chrysler spul naar boven. Je moet hierbij denken aan onderdelenboeken, technische info, instructieboekjes, kleurenwaariers, dossiers , persmappen.... Dat heb ik grotendeels kunnen redden (voorlopig) maar ik wil graag weten of er clubs zijn die een historisch archief bijhouden.

Let wel : het is NIET de bedoeling dat dit in privéverzamelingen verdwijnt of verkocht wordt, het moet voor belangstellenden inzichtelijk blijven.

Tevens heb ik zelf nog een paar dozen vol Simca/Talbotdelen (klein spul) die een nieuw baasje zoeken
Groet

Martijn

Beste Martijn,
Ik ben lid van de Simca Automobiel Club Nederland en daar ook lid van het bestuur als Evenementen commissie en heb ook de bibliotheek onder mijn beheer.
Als club hebben we zeker belangstelling in historisch materiaal van Simca, Matra en Talbot om zodanig het merk levendig te houden.
U Kunt mij via een mail bereiken op evenementen-west@simcaclub.com
Voor verdere informatie kunt u onze website www.simcaclub.com bezoeken.
Met vriendelijke groet,
Hans Feenstra

Hoi Martijn,

Ik ben ook werkzaam in de Peugeotorganisatie en heb je 304 volgens mij in Utrecht zien staan toen
ik daar onlangs was voor een training. Mooie auto, origineel Nederlands ?

Nog even ter ondersteuning van Hans.
Neem maar kontakt op met hem.
Hoef jij je er geen zorgen meer om te maken dat het spul in verkeerde handen komt en dat het
voor het nageslacht wordt bewaard en voor liefhebbers is in te zien.

Het zou inderdaad jammer zijn als het in verkeerde handen terecht komt.
Dat is al met zoveel spullen van Simca/Talbot gebeurd in het verleden.

Groet, Simca1100

Heb m'n Simcaatje weer terug van m'n broer die er allerlei klussen en klusjes aanheeftg verricht. Beb 'r vandaag overal mee naar toe gereden; de markt, het winkelcentrum, de Fred. Wat een feest. Weer heel veel leuke reacties gekregen en heel fijn gereden.

2ccnk2f.jpg

2ccnk2f.jpg
[/img]

Jammer dat ik niet even het lampekapje rechtzette voor de foto.

groet en een fijn weekeinde. Klaas

wordt nog gezellie bij ons in de buurt met al die rallye`s!
laatst ook een gifgroene rallye 2 gespot in racetrim.
ook een murena gespot in mijn dorp maar helaas geen camera bij me.
in deze opstelling past mijn ti perfect bij.

Ik was gisteren in Apeldoorn bij de 'kofferbakverkoop' langs kanaal-zuid en zag daar een verkoper zitten met
erg veel oude (o.a.) Simca reclameborden en dergelijke. Helaas had ik mijn telefoon niet bij me, anders had
ik wel een foto'tje voor jullie gemaakt. Misschien wel interessant voor sommigen hier, volgende zaterdag zit
hij er weer. Prijzen waren nog best redelijk. Een mooi emaille reclamebord van Simca kostte iets van €15,- (y)
(volgens mij zag ik ook typeplaatjes liggen, maar dat weet ik niet meer zeker) Google maps link: https://goo.gl/maps/wq8d

Phoenixrood74 zei:
n.kroon zei:

Mooi!(y) Heeft je vader niet enorm spijt van de verkoop?

Hij wil er nogsteeds niet over praten (haha, nee grapje), hij heeft t er nog wel best vaak over, vooral nu we 2 weken geleden de triumph ook nog hebben moeten verkopen :(

Samba zei:
Eerste poetsmiddag achter de rug. De samba 2x met Commandant behandeld, morgen weer verder!!

Ziet er op de foto's al erg leuk uit! Heb je al een stukje in de wagen kunnen rijden? Ik ben namelijk wel benieuwt naar de werkelijke verbruikscijfers van de samba. ik vind mijn samba nogal zuipen namelijk.

Ik zoek een goede en betrouwbare Simca, Talbot vakgarage. Mijn Simca 1100 moet gekeurd worden. Heeft iemand goede ervaringen met een garage? Groet, Hendrik

Hoi Hendrik,

Waar woon je ?
Wat voor 1100 heb je ?
Fotootje zou leuk zijn.

Groet, Simca1100

Hallo HvK

Is dit de xx-RZ-xx? Die heb ik ooit voor een vriend nog Geel gespoten. Heftige auto om te zien. Ik stuur je een pb'tje

Groet Harm

GerjanR11 zei:
Samba zei:
Eerste poetsmiddag achter de rug. De samba 2x met Commandant behandeld, morgen weer verder!!

Ziet er op de foto's al erg leuk uit! Heb je al een stukje in de wagen kunnen rijden? Ik ben namelijk wel benieuwt naar de werkelijke verbruikscijfers van de samba. ik vind mijn samba nogal zuipen namelijk.

Dank je GerjanR11!
Ik heb er nu zo'n 600 (zeer tevreden) kilometers opzitten op vooral snelwegen. Ook ik heb het idee dat hij redelijk zuipt.
Ik ga het maar eens bijhouden, ben nu ook wel erg benieuwd !!

Even een update wat betreft mijn Samba!
Inmiddels heb ik de auto 2 weken in mijn bezit en hij rijdt prima. Ik heb er nu ongeveer 600 km mee mogen rijden en ben weinig tegengekomen.
Alleen het schakelen van en naar de "2" kan wat soepeler. Hier wil hij graag een scheurend geluid maken.
Het grote probleem nu vormt de kap, of liever de constructie. Ik kreeg afgelopen zaterdag met geen mogelijkheid de kap dicht.
Na een eerste inspectie blijken er moeren en bouten te ontbreken (?). Daarnaast heb ik het idee dat de constructie z'n beste tijd heeft gehad.
Wellicht heeft iemand voor mij een idee waar ik deze kan laten nakijken en repareren? Of wellicht dat iemand mij aan een nieuwe constrcutie kan helpen? Toch heb ik zaterdag (toen hij nog dicht kon) een mooie foto kunnen maken. Het poetsen, commandant en was hebben resultaat!

[IMG=https://img594.imageshack.us/img594/2492/foto10od.jpg][/IMG]

Kwam vandaag tijdens surfen op het internet onderstaande link tegen, wellicht kennen jullie hem al..? Anders zal ik hem verwijderen.

simcarama1969

Leuk om uit te printen voor de documentatie..;)

@ VDP

Verwijderen van zulk zeldzaam goed zou verboden moeten worden. Ik ken hem niet en het hele forum knapt er weer geweldig van op. Bedankt daarvoor:p

En zoek en verblijdt ons gerust verder

Groet Harm

Samba zei:
Het grote probleem nu vormt de kap, of liever de constructie. Ik kreeg afgelopen zaterdag met geen mogelijkheid de kap dicht.
Na een eerste inspectie blijken er moeren en bouten te ontbreken

Je samba ziet er nog erg leuk uit. Dat poetsen is precies wat deze samba nodig had!

ik heb even een foto gemaakt van mijn daksluitingen. Wellicht kun je er iets op zien?

GroteFoto-ECNNUHY8.jpg

Gr

Hoi HVK,

Bekende auto binnen de club........ een echte Special.
Was ooit Gris Alpaca als ik het goed heb.
Heb je al een garage gevonden ?
Weet nog steeds niet waar je woont.

Gr. Simca1100

Goed werk beste samba het is altijd goed te horen/zien dat er liefhebbers zijn die deze samba's koesteren!

De welbekende Simcamper had ik nog nooit zonder "opbouw" gezien...wel leuk zo'n pick-up.

De gele 1100 met velgen uit die tijd zijn natuurlijk een aanwinst voor het nederlandse wegennet, ik hoop hem eens tegen tekomen.

Heb ooit een 1100 gehad. Uit '77. Donkerrood, beetje bruinig. Heb ik meer dan 200.000 km's mee gereden nadat ik hem kocht met 64.500 op de teller. 70 liter LPG tank achterin gemonteerd. Op de 1118 cc motor carburateurs van een TI gemonteerd met LPG tussenstukken. Liep slecht stationair en duur in het verbruik maar accelereerde als een tierelier en bleef hardstikke heel. Hij reed niet veel harder dan daarvoor. Wereld auto. Wel roesten natuurlijk. Stuur en stoelen uit een Rallye 2, de hoge, en allemaal klokken bovenop het dashboard gemonteerd. Kwamen van een motorfiets. Plus een toerenteller uit een R2. En daar heb ik een zooi in versjouwd en heel veel betaalde kilometers gereden als bezorger/koerier in mijn studententijd. Auto betaalde zichzelf dik terug.

mooie herinneringen

HvK zei:
Hoi Simca 1100,
Hier volgt een foto van mijn 1100 Special uit 1977.
Groet, Hendrik
GroteFoto-4EHJ7SPV.jpg

Mooie wagen! leuk kleurtje ook. Ik heb nog in precies zo'n Simca rijlessen gehad. Was ook een vierdeurs, alleen dan een rode. (kun je nagaan hoe lang ik mijn rijbewijs heb...). Ik heb trouwens examen gedaan in een rode Horizon, die mijn rijschool had aangeschaft als opvolger van de 1100.

Terug
Bovenaan