simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Kreeg trouwens net van het Simcamagazijn al te horen dat "nieuwe"waterpompen voor mijn autootje al heel lang niet meer te krijgen zijn en op zoek moet gaan naar het oudere type om het binnenwerk over te zetten...
Ik ga toch eens kijken of ik hem niet kan reviseren.:rolleyes:

er zijn revisiesetjes in de handel om deze waterpompen te reviseren.
laatst bij de internationale meeting bij 1 van de verkoopkraampjes gezien voor een redelijke prijs.
ik meen zelfs dat deze kraam in het bezit is van een belg en die had een visitekaartje er op met simca phil of zoiets.
kaartje heb ik jammer genoeg niet meer.(y)

simca 1000 waterpompen zijn te reviseren en ook te vervangen!
maar revisie sets kun je niet even snel kopen!
'clement'? heeft nieuwe setjes te koop! staat vaak op grote meeting...
(beet je omgeving frankrijk)

let er trouwens op welk type je heb! na 68ers zijn wat moeilijker te vinden! oude type heb ik in grote getalen op de plank!
(deze demonteer ik als de type 2 nodig is!
zijn kwa as, lagers en keeringen het zelfde)

alle gemonteerde waterpompen liggen vaak ook al 30/40 jaar stil in de kast dus ook die kunnen defect zijn of gaan!

Mijn 1005 is uit '77 dus een type 2pomp. Wat is eigenlijk het verschil tussen de twee pompen? Overigens is er iemand(Ted) op marktplaats uit Angeren die ze nog heeft liggen, maar idd dik 30 jaar op de plank. Desondanks wil hij er nog 100€ voor hebben, maar de kans is groot dat ze lek zijn...

55688732175873123385810.jpg

Gisteren de lampen in de grille geplaatst. wie heeft er nog een fitting voor de rechter lamp? het moet een ronde zijn met twee uitsparingen en passen voor een H2 lampje???

Zou mooi zijn als ze het ook nog gaan doen nl.

Simca 1100LE zei:
55688732175873123385810.jpg

Gisteren de lampen in de grille geplaatst. wie heeft er nog een fitting voor de rechter lamp? het moet een ronde zijn met twee uitsparingen en passen voor een H2 lampje???

Zou mooi zijn als ze het ook nog gaan doen nl.

Die staat er goed bij!
Zo goed glanst die van mij nog lang niet.
Ik ben inmiddels wel bezig met mooiere verstralers.

Simca 1100LE zei:
Zoals de vooruitzichten zijn blijft dit voorlopig nog wel even kunnen...:)

Kijk ik helemaal niet vreemd van op, en het is wel gunstig voor jou.
Ben daar ook al even bezig geweest voor een woon/werk-kavel, maar de eisen die daar allemaal gesteld worden zijn al net zo idioot hoog als de te betalen grondprijs.:confused:

Muddy Bandit zei:
Simca 1100LE zei:
Zoals de vooruitzichten zijn blijft dit voorlopig nog wel even kunnen...:)

Kijk ik helemaal niet vreemd van op, en het is wel gunstig voor jou.
Ben daar ook al even bezig geweest voor een woon/werk-kavel, maar de eisen die daar allemaal gesteld worden zijn al net zo idioot hoog als de te betalen grondprijs.:confused:

De prijzen in Friesland zijn zeker nog erg betaalbaar en er kan veel met woon / werk of alleen een loods en kavels zijn er ook nog wel. Maar ja dan moet je wel zoals ik de stap naar Friesland willen maken vanuit de randstad.

Weg uit de regio is voor mij geen optie, m'n klantenkring waar ik werk zit hier ook.
Ben al een tijdje zoekende naar een plek waar ik wat meer binnen- en buitenruimte heb voor stalling en opslag, en het mooiste zou dan zijn met een woning erbij... maar helaas is dat hier heel sterk aan kostenverhogende regels gebonden.
Hobbymatig geschikte kavels zijn er hier in de omgeving genoeg voor redelijke prijzen, maar bedrijfsactiviteiten (hoveniersbedrijf) worden daar niet toegestaan.:(

Gisteren gezien in Lelystad, een PTT Telecom groene TALBOT 1100 FOURGONNETTE BH-15-DK Bij de supermarkt op de parkeerplaats

Geen foto helaas.

ik heb ook een nieuwe aanwinst gescoord!

283759_3201600088211_273695551_n.jpg

318279_3201606448370_230816942_n.jpg

537507_3201597648150_1821550789_n.jpg

leuke wagen! redelijke staat trouwens!

oke koppakking....
en de vacuümpot van de koplampen moet ik nog vervangen!

en nog wel het een en anders! gelukkig hebben we Carjoy!

Gillendgelesimca zei:
Mijn 1005 is uit '77 dus een type 2pomp. Wat is eigenlijk het verschil tussen de twee pompen? Overigens is er iemand(Ted) op marktplaats uit Angeren die ze nog heeft liggen, maar idd dik 30 jaar op de plank. Desondanks wil hij er nog 100€ voor hebben, maar de kans is groot dat ze lek zijn...

Ted is wel een goeie leverancier! heeft veel met 1000tjes gedaan!
(nog steeds?)
ze gebruikten ze voor zover ik weet in de race!
en ze hebben ook mooie rijdende rallye`s!

hoe de pompen zijn????

oude pompen hebben we hier genoeg liggen!

anders even bellen naar Auto-indus in woerden

thoontjepower zei:

leuke wagen! redelijke staat trouwens!

oke koppakking....

Gaaf! Mooie kleurcombinatie, ook. Zo te zien heeft de middelste stoel vaak plat gelegen. Ga je er ook nog originele wielen onder zetten? Deze vijfspakers vind ik wat te nieuw voor een Murena.

thoontjepower zei:

oke koppakking....

Leuke Murena hoor. Gefeliciteerd ermee. En die kleinigheidjes kun jij wel aan .
succes en tot ziens er mee

Groet Harm

stoterstangen90 zei:
Gisteren gezien in Lelystad, een PTT Telecom groene TALBOT 1100 FOURGONNETTE BH-15-DK Bij de supermarkt op de parkeerplaats

Yep ook deze is bekend jongens. De auto heeft overigens een 2 als ophogingsteken op het kenteken.
Simcat

Muddy Bandit zei:
Mooie Murena.
Achterste draagarmen zijn ook nog goed?

Ja, leuke wagen man! Dat de koppakking stuk is bij zo'n auto is niks nieuws... Zóóóóó gevoelig voor oververhitting... Ik kan er een liedje over meezingen pffff..... Als de kop maar te redden blijkt na demontage ervan. Bij veel exemplaren blijkt dat namelijk niet het geval en wordt het zoeken geblazen. In geval van de 1,6 Murena's zijn inmiddels welhaast alle Solara's en de zéér zeldzame Horizons met 1,6-motor ten prooi gevallen aan lui die de motor daaruit slopen om hun Murena weer aan de praat te krijgen met als gevolg dat er weer een zeldzame Solara en of Horizon, onnodig, gesloopt en in delen verkocht wordt of op de sloop landt. Bij de 2,2 is het probleem van het zoeken naar bruikbare delen zoals een goede kop welhaast een utopie...
Ook het probleem met een defekte vacuumpot is een bekend euvel bij de Murena's. En natuurlijk, HET probleem bij de Murena's: defekte koplampbediening. Het zou kunnen liggen aan het grote relais links voor tegen de chassisbalk. Bij mijn Murena bleek echter de kombischakelaar aan het stuur stuk. Zoekt en gij zult hoplelijk (nog) vinden... Het lijkt erop of de Murena door iemand is verkocht die er geen kijk op had. Typische zaken en meteen de handdoek in de ring. Zo zijn er vele honderden gestalde exemplaren bekend. Vergeet niet dat delen voor een Murena nog nauwelijks te vinden zijn. Er zijn simpelweg teveel "overlevende" wagens en te weinig goede delen op de markt die uiteindelijk door alle eigenaren gebruikt worden vanwege de typische problematiek rondom het model. Nu maar hopen dat op zijn minst het typische probleem van de doorgeroeste achterste draagarmen bij dit exemplaar niet aan de orde is.
Maar goed dat deze mooie wagen gelukkig nu wel goed terecht is gekomen. Succes bij de demontage, de bestandopname, zoektocht naar delen en aansluitend de reparatie!(y)

Simcat

@Thoontjepower

Bedankt voor de tip, ik heb gelijk even gebeld en ze zijn aan het kijken of ze de goede spullen hebben of kunnen krijgen.

Mooie Murena trouwens zeg!

Zo ik heb eens een paar foto's gemaakt nu ik ook de openbare weg op mag met mijn 1000 na het behalen van de apk.
Taxatie voor verzekering is nog een beetje problematisch omdat de Aegon geen idee heeft hoe ze de auto in moeten schatten, maar komt vast ook goed.

ddor45.jpg

15hjul3.jpg

2w6aplk.jpg

2yvt55k.jpg

@Toontje, mooie auto hoor.

@ Gillendgelesimca, Ted heeft ook veel onderdelen geleverd voor mijn 1000, succes met waterpomp

Beste forummers,

Op 20 april jl. heb ik op dit forum mijn Solara onder de aandacht gebracht.
Ik heb nu definitief besloten deze wagen van de hand te doen mits ik er een echte liefhebber voor vind.
Willen degenen die destijds gereageerd hebben mij aub. laten weten of zij nog interesse hebben anders gaat-ie op Marktplaats....
De vraagprijs is EUR 1150,00

groetjes,
WIM

@SimcaRno

Wauw, dat is een mooie 1005! Komt wel goed met die pomp, en als 't echt niet anders kan, dan ga ik wel naar Ted.
Mijn 1005 is trouwens een semi-automaat en is echt niet vooruit te branden, om gek van te worden. Is dat normaal of moet ik hem gewoon een keer afstelllen(ontsteking etc.)?

0

@ gillendgelesimca: helaas plaatjes werken niet, ik zie alleen een kruisje
Officieel is mijne een 1005 LS
Mbt jouw "vooruit te branden" weet je welk type motor er na de bak zit?
een 5CV (988cc) lijkt me idd niet vooruit te branden zals jij het noemt.
een 6CV (1118cc) zou gewoon mee moeten kunnen komen
Vaak kun je het zien aan uitlaatspruitstuk als dat nog origineel is
4 in 1 uit één stuk gietijzer is een 5CV en 4 in 2 in 1 opgebouwd uit losse delen is een 6Cv (of 7CV)
Ook met afstellen kan Ted je uitstekend helpen hij heeft zelf ook een half-automaat.
groet SimcArno

@ SimcArno

Ja , die van mij is ook een 1005 LS. Ik ben zelf automonteur ,dus alle werkzaamheden wil ik toch graag zelf doen, zo ook evt. "tunen".
Ik denk dat ik even ga kijken voor electronische ontsteking voor dit karretje, wel zo makkelijk. Morgen ga ik even kijken naar het spruitstuk.

anders heb ik wel een waterpomp voor je, oud type wellis waar...

en de murena komt allemaal wel goed!

draag armen zijn door ruud (oude carjoy) al reeds gerepareed! helaas niet RVS maar wel erg goed!
verder heb ik al geconstateerd dat de vacuümpot vast zit!
de vorig eigenaar heeft de auto welliswaar in 2008 met defecte koppaking weggezet
deze pakking heeft ie laatst met de cillinderkop in 2006 vervangen!
en ook nog eens een mooie nieuwe S radiateur! toppie!!

hij had de auto al vanaf 94!

verder zou een net nieuw interrieur of een andere linker stoel niet mistaan!

sowieso zaterdag bij carjoy langs met een lijst!

rvs koelpijpen is hoe dan ook een must!

overigeens ga ik de koelventielator vervangen voor een dubbele (fiat punto 1,7TD)

verder een sensor in de koelpot zodat als het water nivo te laag komt er een melding van komt!

stieken denk ik er aan een andere motor in te bouwen..??

sowieso ben ik de motor aan het uitbouwen om deze voledig na te kunnen kijken!

koppeling, waterpomp, onstekingsdelen, thermostaat alles ligt al klaar!

als iemand mij aan delen kan helpen....?
heel graag!

advies ook altijd welkom!

Wat die draagarmen betreft:
Boor er gelijk een paar gaatjes in en blaas ze vol met owatrol olie... die dingen roesten namelijk van binnenuit weg door condensvorming die er niet uit kan.
En voor een heleboel verdere tips zie https://www.matramania.be/phpBB2/viewforum.php?f=7

bahbah!

valt tog tegen!

ik had gehoopt de murena motor er sneller uit te hebben!

maargoed...

was ook begonnen met eerst de cillinderkop los uit te bouwen!

tjonge wat een zooi in alle slangen en leidingen!
meeste wordt tog vervangen, en anders heelgoed spoelen!

zou je er iets van reiniger in kunnen doen? Fortè heeft vast wel iets!

thoontjepower zei:
anders heb ik wel een waterpomp voor je, oud type wellis waar...

en de murena komt allemaal wel goed!

Hoi Thoon, ik had begrepen van Auto-indus, dat de oude types hetzelfde zijn als van een 1100, is dat zo? Bij mijn 1005 zit de waterpomp op een soort steun/arm, die op zijn beurt weer op de motor gemonteerd zit. De pompas is gelijk ook de as voor de koelventilator.
Ik heb wel interesse in zo een oude pomp van je, laat maar even weten wat we kunnen afspreken.
Groetjes Menno.

het zelfde!? die van een 1100 zit tog op het carter?
van de 1000 hangt ie indd naast de motor!

totaal anders!

het oude type is inwendig het zelfde maar verder ook niet!

de cillinderkop van de murena moest trouwens naar de revisie omop gelastte worden! 1e cillinde was lek...

bah bah! nou ja in iedergeval (voormij) voordeliger dan een ruilkop van carjoy! (y)

verder ben ik blij dat carjoy er is!

Arno, Toon, leuk hier te lezen over jullie auto's. Ik kom hier eens wat vaker rondkijken. Arno, mooi dat je d'r mee op straat kunt rijden.

groet, Klaas

Simcat zei:
stoterstangen90 zei:

Yep ook deze is bekend jongens. De auto heeft overigens een 2 als ophogingsteken op het kenteken.
Simcat

Is dit nou die groene die later op een sloop bij heerhugowaard is beland?
Ik bedoel degene die verlaten was op een parkeer terrein

Stif zei:
Simcat zei:
stoterstangen90 zei:

Simcat

Is dit nou die groene die later op een sloop bij heerhugowaard is beland?
Ik bedoel degene die verlaten was op een parkeer terrein
nee, is een andere

Vraagje aan de kenners hier.. Mijn vader kocht heel erg lang geleden een mooie Simca en deze auto
kwam ik een paar dagen geleden tegen op een (helaas) héél klein fotootje welke ik heb ingescand.

LeUFa.jpg

Kunnen jullie zien om welk model dit gaat? Het zal ergens rond 1977 zijn geweest.. Was een best grote auto voor die tijd.
Grappig detail; Auto was nieuw gekocht en dezelfde dag er nog mee vertrokken op vakantie, ritje van 2500km. :) Geen centje pijn.

Hij heeft later trouwens nog een bruinmetallic Simca (Chrysler?) hatchback oid gehad
en een champagnekleurige Matra Murena S (of "sport"?). Allemaal erg leuke auto's
trouwens, interessant merk ook. Op zich wel jammer dat het niet meer bestaat..

Phoenixrood74 zei:
Dat is een 1301 of 1501, toch?

Je hebt helemaal gelijk, ik kwam er net zelf ook achter door de simca-wiki te lezen. (y)
Blijft een mooie auto trouwens. Kwam deze tegen op marktplaats: https://www.youtube.com/watch?v=Ba--_lTb4Bo

Terug
Bovenaan