Snelheid naar 100 Kmh

Idefiqs zei:
De enige die lachen zijn de landbouwmiljonairs van jouw centen, maar hey, als jij dat verder prima vindt....
Volgens mij is het een misvatting om te denken dat de Nederlandse boeren allemaal zo rijk zijn. Ze hebben grond, faciliteiten en machines ja... die hebben ze nodig om hun beroep uit te oefenen. Een miljonair is iemand die minstens 1 miljoen vrij te besteden heeft. Ik denk dat er weinig boeren in Nederland zijn voor wie dat opgaat.

Voor de rest rep ik met geen woord over subsidies, dat ik dat allemaal prima zou vinden is jouw aanname. Ik vind het alleen erg belangrijk dat we in dit land niet alleen maar bezig zijn in de dienstensector, en niet afhankelijk zijn van import als het om voedsel gaat. Maar ik krijg de indruk dat we wel die kant opgeduwd worden als alle "klimaatreddende" maatregelen doorgedrukt worden.

De enige die lachen zijn de landbouwmiljonairs van jouw centen, maar hey, als jij dat verder prima vindt....

Domme opmerking (n)

Vwb megastallen, je moet wat. Als de consument en niet te vergeten tussenhandel niet wil betalen voor een fatsoenlijk produkt, zal het in de hoeveelheid/grootte gezocht worden. Die kant gaat het gedwongen steeds meer op, de kleinere boeren laten zich uitkopen, de grote worden nog groter.

R W xxx zei:

Domme opmerking (n)

Vwb megastallen, je moet wat. Als de consument en niet te vergeten tussenhandel niet wil betalen voor een fatsoenlijk produkt, zal het in de hoeveelheid/grootte gezocht worden. Die kant gaat het gedwongen steeds meer op, de kleinere boeren laten zich uitkopen, de grote worden nog groter.

Een boer vindt het ook leuk dat hij steeds meer werk moet verzetten voor hetzelfde geld. Ook is er daarom geen plaats meer voor een kleine boer.

R W xxx zei:

Domme opmerking (n)

Vwb megastallen, je moet wat. Als de consument en niet te vergeten tussenhandel niet wil betalen voor een fatsoenlijk produkt, zal het in de hoeveelheid/grootte gezocht worden.

Domme opmerkingen.(n)

Idefiqs zei:
R W xxx zei:

Domme opmerking (n)

Vwb megastallen, je moet wat. Als de consument en niet te vergeten tussenhandel niet wil betalen voor een fatsoenlijk produkt, zal het in de hoeveelheid/grootte gezocht worden.

Domme opmerkingen.(n)

Als we hier een wedstrijdje domme opmerkingen plaatsen doen wint Idefix met glans.

Toevallig gisteren de nodige kilometers gemaakt door oostelijk Nederland. Dan zit je met de A1 waar gewerkt wordt (=90 km/u), diverse trajecten waar je van oudsher nog 120 km/u mag, diverse trajecten waar dat destijds populair naar 130 km/u is gebracht, spitsstroken waar het tijdelijk terug is gebracht naar 100 km/u vanwege de extra rijstrook en tenslotte trajecten waar (naar mijn idee) iemand te vroeg de plastic zakken heeft verwijderd vooruitlopend op het nieuwe beleid. Alles bij elkaar knap irritant, maar dat is vooral omdat de snelheid steeds wisselt. Praktisch gezien reed er echter niets zo relaxed als de 90 en 100 km/u trajecten, heb ook niet de indruk dat het mij veel extra tijd heeft gekost. Dus wat mij betreft: lekker doorvoeren die 100 km/u, al is het maar om gewoon weer één standaard maximum snelheid te hanteren. Die domme mix van 120 en 130 km/u heeft mij nooit kunnen bekoren...

Bij 130 krijg ik het gevoel dat ik redelijk door rijd, ik heb dan ook niet zo zeer de neiging om de maximumsnelheid te overschrijden. Bij 100 is dat toch anders.

Ach, in de praktijk zul je denk ik zien dat na een tijdje de snelheden zich zo rond de 115 zullen stabiliseren
Nu is dat 125-130, scheelt dus niet zo gek veel en al helemaal niet in een land met het formaat van NL
Het is niet anders!

Domme opmerking thumbs down

En daarnaast maar niet alle megastallen over 1 kam scheren denk ik. In de meeste gevallen is de megastal het beste wat bijvoorbeeld een koe kon overkomen. Frisse lucht, veel meer ruimte en zachte vloeren. En vaak de keuze om binnen of buiten te verblijven waarbij de keuze van de koe meestal op binnen valt, wat voldoende zegt. Door het aantal koeien is er voor grote boeren de mogelijkheid om te investeren in dierenwelzijn, wat de productie overigens ook ten goede komt. Die investeringen worden vaak ondersteund met subsidies inderdaad, dat is ook wat we willen volgens mij. Er wordt vaak gedaan of de subsidies zomaar overgemaakt worden, maar in de regel moet je daar als boer iets voor doen (lucht wasser kopen bv) of iets voor laten (braakleggen bv en dus geen inkomen van dat perceel).

Vanuit de Randstad willen we dat alle grote boeren stoppen en we terug gaan naar het romantische beeld van vroeger met kleine boeren. Wat dat voor het dierenwelzijn betekent, dat realiseren we ons niet. Vroeger stond een koe de hele winter vast op 1 plaats in een kleine, vochtige stal.

Idefiqs zei:
haarr zei:
Als we hier een wedstrijdje domme opmerkingen plaatsen doen wint Idefix met glans.

Ik ben benieuwd naar je motivatie, verder dan konijnenvoer ben jij nog niet gekomen.:)

Maar dat is wel wat je voedsel wordt als jij je zin krijgt. Of we moeten heel voedsel importeren, lijkt me niet verstandig.

Ik denk inderdaad dat met dit type opmerkingen geen nuttige en inhoudelijke discussie over dit onderwerp mogelijk is. Als je al niet beseft dat veel van de overtollige(!) productie voor de export bestemd is....o_O

Guus Leferink zei:
Ach, in de praktijk zul je denk ik zien dat na een tijdje de snelheden zich zo rond de 115 zullen stabiliseren
Nu is dat 125-130, scheelt dus niet zo gek veel en al helemaal niet in een land met het formaat van NL
Het is niet anders!
Dat verwacht ik ook, maar de 'onrust' ontstaat vooral doordat de één zich wel strikt aan de maximum snelheid houdt en de ander er wat flexibeler mee om gaat. En dan heb je ook nog het vrachtverkeer dat weer langzamer rijdt etc. In dat opzicht zijn die werkzaamheden aan de A1 wel interessant, iedereen had daar grote problemen verwacht maar juist door de lagere maximum snelheid van 90 km/u (waar ook op wordt gecontroleerd) rijdt het gewoon soepel door. Terwijl er op de 120/130-trajecten om de haverklap filevorming is vanwege bijvoorbeeld een aanrijding of grote drukte (en we elkaar daarbij geen ruimte gunnen om in te voegen bijvoorbeeld).

DeeTwee zei:
Idefiqs zei:
Dit soort berichten vertellen mij vooral hoe belangrijk deze sector voor onze economie is.

Begrijpelijke reactie.

Je kunt je alleen wel afvragen hoe die tweede plek op de wereld is bereikt en tegen welke prijs, denk hierbij aan de volksgezondheid in gebieden die overvol zijn met intensieve varkenshouderij waarbij luchtwassers bewezen onvoldoende presteren, er grote risico's bestaan op dierziekten. Deze positie op de wereldmarkt is bereikt door innovatieve kracht van de sector zelf, maar ook door steun van EU subsidiëring. Door torenhoge tarieven is onze markt ontoegankelijk voor de rest van de wereld. Hoe duurzaam is die situatie? Denk aan kansen voor Afrikaanae boeren. Maar vooral de belasting op volksgezondheid en milieu is voor mij een belangrijke reden om naar de toekomst van de sector te kijken. Als technologie kan helpen, prima. Maar aan een verkleining van de sector valt m.i. niet te ontkomen.

Maar we kunnen ook niet met zn allen in de dienstverlening of zorg gaan werken.
Ik denk dat we hier te weinig ruimte voor natuurgebied hebben. Jammer, maar we kunnen goed zonder.

Het lastige in deze discussie is dat de kampen de argumenten gebruiken/interpreteren zoals het uitkomt.

Landbouw exporteert veel, dat is een feit. Echter exporteert men vooral naar de omliggende landen. De reden dat wij veel exporteren is dat er ontzettend effectief wordt gewerkt en omdat onze grond zo goed is. Sterker nog, zou men in de hele wereld biologisch willen gaan produceren voor de gehele wereld bevolking is er te weinig grond daarvoor.

Ik heb bij mezelf al een tweestrijd als ik over 100 km/uur nadenk. Het is veiliger (al gebeurt er op de snelweg relatief weinig). Bijkomend nadelig effect zou kunnen zijn dat men binnen doorwegen meer gaat gebruiken(onveilig). In het noorden en oosten maak ik relatief vaak de afweging kort binnendoor of snel via snelweg. Als het snelheidsverschil verdwijnt is de snelweg niet meer sneller. De N wegen zijn echter wel onveiliger.

Tevens zie ik gewoon dat buiten de spits nog echt wel door gereden kan worden, ook in grote delen in de randstad. Onlangs 750 km gereden in een krappe 7 uur binnen Nederland. Waarbij mijn snelheid Vmax + 5 km./uur was. Met dit soort ritten scheelt 100 of 130 natuurlijk aanzienlijk. Anderzijds deze ritten heb ik (gelukkig) niet vaak.

Waar ik mij wel afvraag is of wij berekende (geringe) uitstootvermindering überhaupt gaan halen. 80% rijdt geen eens 130. lijkt het wel eens. Het gros rijdt 110-120.

Vin cent zei:
Het lastige in deze discussie is dat de kampen de argumenten gebruiken/interpreteren zoals het uitkomt.

Inderdaad, en de overheid doet dat ook zonder gehinderd te worden door enige vorm van kennis van zaken.
Er wordt alleen maar gekeken naar de stikstofuitstoot: kortom alleen naar dat kleine stukje landbouw (ook wel veeteelt genoemd) van waaruit de mest geproduceerd wordt.... alle andere takken van de landbouw (groenteteelt, sierteelt enz.) die de mest vanuit de veeteelt weer verwerken (en dus een stikstofopname realiseren) worden gewoon vergeten en volledig buiten beschouwing gelaten... dat wordt gemakshalve dus ook niet in de stikstofberekeningen opgenomen.
En verder kijken als de neus lang is naar bijvoorbeeld de gevolgen voor de nederlandse werkgelegenheid in de vlees-, ei- en zuivel verwerkende industrie moet je natuurlijk al helemaal niet doen, want blijkbaar is men al overtuigd dat die industrie gewoon op volle toeren door blijft draaien als de aanvoer van vlees, eieren en melk fors minder wordt door het uitbannen van de veeteelt.:confused:

Maar goed, een zondebok moet aangewezen worden en daarvoor kun je maar beter een klein minderheidsgroepje kiezen, dat schopt namelijk een heel stuk gemakkelijker als tegen een grote massa.

Vin cent zei:
Landbouw exporteert veel, dat is een feit. Echter exporteert men vooral naar de omliggende landen. De reden dat wij veel exporteren is dat er ontzettend effectief wordt gewerkt en omdat onze grond zo goed is.
Die arme beesies staan toch gewoon binnen?

Vin cent zei:
Waar ik mij wel afvraag is of wij berekende (geringe) uitstootvermindering überhaupt gaan halen. 80% rijdt geen eens 130. lijkt het wel eens. Het gros rijdt 110-120.
Wordt niet een groot deel van de uitstoot veroorzaakt door de snelheidsverschillen? Iemand die 130 rijdt, moet remmen voor iemand die 110 rijdt, en trekt vervolgens weer volgas op naar 130.

het grootste deel blijkt door bandenslijtage te komen, laten we dan ook beginnen met de rotondes te verwijderen (yu)

...en auto's...
e040.gif

...en mensen...
g050.gif

Enig idee hoelang een trekkerband meegaat?

P.S.
Ik werk in de zuivel en ben erg blij met de export. Mede door die export heb ik werk.

haarr zei:
Enig idee hoelang een trekkerband meegaat?

P.S.
Ik werk in de zuivel en ben erg blij met de export. Mede door die export heb ik werk.

Ik ga er toch vanuit dat je wel in staat bent om te snappen dat ik een grapje maakte. Of die wel of niet geslaagd is laat ik aan de lezer.

Dat je belanghebbende bent had ik al lang begrepen.

Idefiqs zei:
Ik ga er toch vanuit dat je wel in staat bent om te snappen dat ik een grapje maakte. Of die wel of niet geslaagd is laat ik aan de

Ja, dat was mijn 1e gedachte maar gezien je eerdere bijdragen wist ik het niet zeker. :confused:
Als ik jou was zou ik mijn werk er niet voor opzeggen.

Vin cent zei:

Ik denk zelf dat het inleveren van 40% van de km's die per jaar worden gereden een duidelijker resultaat zouden opleveren.
Zijn we waarschijnlijk ook van de dagelijkse files af.
Maar zie dat als politiek maar eens te verkopen. Het Malieveld krijg je er wel mee vol ... ;)

Dakloos zei:
Vlees export is 18% van de landbouw export. Nederland heeft veel grondgebonden landbouw.

Dakloos zei:
Wordt niet een groot deel van de uitstoot veroorzaakt door de snelheidsverschillen? Iemand die 130 rijdt, moet remmen voor iemand die 110 rijdt, en trekt vervolgens weer volgas op naar 130.
Gelukkig anticiperen de meeste mensen wel. Ik rem eigenlijk nooit op de snelweg.

Vin cent zei:
Dakloos zei:
Vlees export is 18% van de landbouw export. Nederland heeft veel grondgebonden landbouw.
Het ging over vlees. Wat is dan de relevantie van die overige 82%? :confused:

Vin cent zei:
Dakloos zei:
Gelukkig anticiperen de meeste mensen wel. Ik rem eigenlijk nooit op de snelweg.
Ik dacht altijd dat die drie rode lampjes op de auto voor me remlichten waren. Maar kennelijk is dit de anticipeerverlichting?

Dakloos zei:
Het ging over vlees. Wat is dan de relevantie van die overige 82%? :confused:
De agrarische export behelst meer dan alleen vlees.

Dakloos zei:
Ik dacht altijd dat die drie rode lampjes op de auto voor me remlichten waren. Maar kennelijk is dit de anticipeerverlichting?
Dat heb je goed gezien!

Ik ben het helemaal met je eens dat Nederlandse boeren meer zijn dan vleesfabrieken. Maar in dit topic ging het juist over vlees en megastallen. De export van vlees alleen bedraagt ruim 8 miljard en samen met een vergelijkbaar bedrag aan melk en eieren is dit een aanzienlijk deel van de totale export. Daarmee naar mijn idee terecht een onderwerp stikstofdiscussie, net als de maximumsnelheid.

Dakloos zei:
Ik ben het helemaal met je eens dat Nederlandse boeren meer zijn dan vleesfabrieken. Maar in dit topic ging het juist over vlees en megastallen. De export van vlees alleen bedraagt ruim 8 miljard en samen met een vergelijkbaar bedrag aan melk en eieren is dit een aanzienlijk deel van de totale export. Daarmee naar mijn idee terecht een onderwerp stikstofdiscussie, net als de maximumsnelheid.

Precies dit. De meeste problemen komen voort uit de intensieve veehouderij, het is dus zaak de totale milieubelasting in de beoordeling mee te nemen. Dus niet alleen de stikstofproblematiek, maar de belasting op omwonenden, stankoverlast, dierenwelzijn, (verspreiding en kans op) dierziektes en mogelijke gevaren hierdoor voor mens, biodiversiteit en milieu.

Al deze aspecten zijn relevant voor een goede analyse.

Idefiqs zei:
Dakloos zei:

Precies dit. De meeste problemen komen voort uit de intensieve veehouderij, het is dus zaak de totale milieubelasting in de beoordeling mee te nemen. Dus niet alleen de stikstofproblematiek, maar de belasting op omwonenden, stankoverlast, dierenwelzijn, (verspreiding en kans op) dierziektes en mogelijke gevaren hierdoor voor mens, biodiversiteit en milieu.

Maar ik hoor hier niemand over het feit dat je het alleen maar verplaatst. En ik heb zo'n idee dat het er in de Oekraine een stuk minder schoon aan toe gaat. Dus onder aan de streep schiet het klimaat er geen klap mee op. Want de industrie verplaatst zich naar landen waar de regelgeving veel minder stringent is. Dus alleen maar verliezers. Ten gevolge van de korte termijnpolitiek van een stel engnekken.

michel1975 zei:
Allleen maar verplaatst. En ik heb zo'n idee dat het er in de Oekraine een stuk minder schoon aan toe gaat. Dus onder aan de streep schiet het klimaat er geen klap mee op. Want de industrie verplaatst zich naar landen waar de regelgeving veel minder stringent is. Dus alleen maar verliezers. Ten gevolge van de korte termijnpolitiek van een stel engnekken.

Dat lijkt mij nog relevanter

Ben ik het deels mee eens. Een betere wereld begint bij jezelf. Je gaat niet klagen over de rook van de buurman zijn houtkachel zolang je er zelf nog een hebt. Tussen landen zijn afspraken uiteraard wat lastiger. Middels handelsakkoorden is er wel veel te bereiken. Binnen Europa worden alle landen gedwongen hun steentje bij te dragen, met enige vrijheid voor de wijze waarop. De rol van Europa wordt echter steeds kleiner als je kijkt naar de gigantische toename van handel met import uit landen als China. Ongetwijfeld mede een gevolg van de strenge regels die wij onszelf opleggen. Niet dat er door dat soort landen (al dan niet onder druk) geen stappen worden genomen, maar uiteindelijk zijn centjes belangrijker...

michel1975 zei:
Idefiqs zei:
Dakloos zei:

Maar ik hoor hier niemand over het feit dat je het alleen maar verplaatst. En ik heb zo'n idee dat het er in de Oekraine een stuk minder schoon aan toe gaat. Dus onder aan de streep schiet het klimaat er geen klap mee op. Want de industrie verplaatst zich naar landen waar de regelgeving veel minder stringent is. Dus alleen maar verliezers. Ten gevolge van de korte termijnpolitiek van een stel engnekken.

Populistische kletskouskoek, met je engnekken. (n)

Het is de terminologie van de zwakkere, bovendien lees je slecht. Praat eens met wat Q-koorts patiënten in Brabant.

haarr zei:
michel1975 zei:
Allleen maar verplaatst. En ik heb zo'n idee dat het er in de Oekraine een stuk minder schoon aan toe gaat. Dus onder aan de streep schiet het klimaat er geen klap mee op. Want de industrie verplaatst zich naar landen waar de regelgeving veel minder stringent is. Dus alleen maar verliezers. Ten gevolge van de korte termijnpolitiek van een stel engnekken.

Kijk eens wat verder dan je eigen belangen.

Dakloos zei:
Ben ik het deels mee eens. Een betere wereld begint bij jezelf. Je gaat niet klagen over de rook van de buurman zijn houtkachel zolang je er zelf nog een hebt. Tussen landen zijn afspraken uiteraard wat lastiger. Middels handelsakkoorden is er wel veel te bereiken. Binnen Europa worden alle landen gedwongen hun steentje bij te dragen, met enige vrijheid voor de wijze waarop. De rol van Europa wordt echter steeds kleiner als je kijkt naar de gigantische toename van handel met import uit landen als China. Ongetwijfeld mede een gevolg van de strenge regels die wij onszelf opleggen. Niet dat er door dat soort landen (al dan niet onder druk) geen stappen worden genomen, maar uiteindelijk zijn centjes belangrijker...

Europa is op het wereldtoneel relevant als het gaat over handel, politiek en militair is het een ander verhaal. Het is van de grote machtsblokken, die regelgeving kan op opleggen met landen die zaken met ons doen.

Idefiqs zei:
haarr zei:
michel1975 zei:

Ik heb geen zin om veel te betalen c.q. in te leveren voor weinig resultaat.

Kijk eens wat verder dan je eigen belangen.

Europa kan zeker regelgeving opleggen. Binnen Europa gebeurt dat ook genoeg. Diezelfde strenge regels worden niet 1 op 1 opgelegd aan China.

Idefiqs zei:
michel1975 zei:
Idefiqs zei:
Dakloos zei:

Het is de terminologie van de zwakkere, bovendien lees je slecht. Praat eens met wat Q-koorts patiënten in Brabant.
Pardon? Ik weet niet wat er met jou aan de hand is? Ik dacht dat wij redelijk door een deur konden. Af en toe een meningsverschil maar jouw reactie? What the fuck? Volgens mij is het geen ik zeg niet op onwaarheden berust.. De opmerking over zwakkeren en populistisch zeggen meer iets over jou dan over mij. Ik geef alleen aan dat ruwweg sluiten van veehouderbedrijven de oplossing niet is.

Dakloos zei:
Europa kan zeker regelgeving opleggen. Binnen Europa gebeurt dat ook genoeg. Diezelfde strenge regels worden niet 1 op 1 opgelegd aan China.

Nee, dat is juist. Daarom is het verstandig risicovolle producten niet via shops als Alibaba te bestellen.

michel1975 zei:
Idefiqs zei:
michel1975 zei:
Idefiqs zei:
Dakloos zei:

Pardon? Ik weet niet wat er met jou aan de hand is? Ik dacht dat wij redelijk door een deur konden. Af en toe een meningsverschil maar jouw reactie? What the fuck? Volgens mij is het geen ik zeg niet op onwaarheden berust.. De opmerking over zwakkeren en populistisch zeggen meer iets over jou dan over mij. Ik geef alleen aan dat ruwweg sluiten van veehouderbedrijven de oplossing niet is.

Wij kunnen prima door een deur, ik maak het niet persoonlijk naar jou toe (volgens mij) maar scherp geformuleerde teksten kijgen scherp geformuleerde antwoorden. Ik hou van (scherpe) discussies, maar die geven zelden een waardeoordeel naar mijn gesprekspartners, althans niet bedoeld. No worries dat aangaande.

hartje1-png.png

Maar Michel1975 zegt toch ook niets geks eigenlijk? Waarom is dat populistische kletskoek? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Mijn beste kameraad woont al jaren in Duitsland. Wij verbazen ons over de verschillen in benadering van beide landen als het gaat om milieu / klimaatbeleid. Is het niet zo dat een gemeenschappelijk Europees beleid veel meer zoden aan de dijk zou zetten?

Terug
Bovenaan