Snelheid naar 100 Kmh

Idefiqs zei:
maar scherp geformuleerde teksten kijgen scherp geformuleerde antwoorden.
'scherp geformuleerde antwoorden'... aha. Dus zo noem je dit soort hysterisch gekrijs zonder argumentatie tegenwoordig.

W212 zei:
Maar Michel1975 zegt toch ook niets geks eigenlijk? Waarom is dat populistische kletskoek? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Mijn beste kameraad woont al jaren in Duitsland. Wij verbazen ons over de verschillen in benadering van beide landen als het gaat om milieu / klimaatbeleid. Is het niet zo dat een gemeenschappelijk Europees beleid veel meer zoden aan de dijk zou zetten?

Intensieve veeteelt (met name de varkenshouderij) in een dichtbevolkt gebied zoals Nederland brengt grote risico´s met zich mee, en niet alleen voor het milieu. Doordat veel dieren opeengepakt bij elkaar zitten, tjokvol antibiotica, en vaak zonder weerstand liggen dierziektes op de loer, met alle risico's van dien zoals bijvoorbeeld bacteriele resistentie, stankoverlast (luchtwassers onderpresteren) van-dier-naar-mens virussen en overige gezondheidsproblemen van omwonenden. In het verleden hadden we Q-koorts (Brabant), Mexicaanse varkenspest etc. Die schaalvergroting is - maar dat is mijn mening - veel te ver doorgeschoten. Veel te grote bedrijven, te dicht op elkaar in een te klein gebied. Dan zou Oekraïne (Maar ook landen als F of D) juist eerder in aanmerking komen voor dit type industrie, simpelweg omdat het een veel groter land is en dunbevolkt. Als EU kunnen wij kwaliteitseisen stellen alvorens dierlijke producten uit dit land te importeren.

Europese landen zijn niet hetzelfde, generiek beleid is dan niet de oplossing. De landbouw en veeteelt legt een te grote hypotheek op mens en milieu in dit kleine land. We zijn de tweede grootste exporteur, dat mag een tandje minder.

Haal de landbouw weg :confused:.... neem dan ook maar gelijk afscheid van een fors deel van de voedingsmiddelen industrie en technologie, want de één kan namelijk niet zonder de anderen in stand gehouden worden.
Volgende stap: haal de overige industrieën weg, want die zorgen op vele verschillende manieren ook voor de nodige uitstoot en vervuiling.
Uiteindelijk is de werkgelegenheid dan ook wel weg, een goede reden om massa-emigratie op gang te brengen en de overbevolking versneld de kop in te drukken... dat komt het milieu zondermeer ook ten goede, nog veel minder uitstoot en vervuiling.
Laatste stap: grote borden plaatsen aan de grenzen van Nederland: NATIONAAL PARK EUROPA, en de BV NL is dan wel een keer failliet.
Voor de zekerheid dan toch nog wat metingen erop loslaten, en daaruit de conclusie moeten trekken dat de vervuiling van NATIONAAL PARK EUROPA toch gewoon door blijft gaan dankzij de uitstoot elders en de lozingen in het grote open riool van EU wat dwars door dat nieuwe nationaal park stroomt.....

Het is helemaal niet moeilijk om alleen maar in strak afgebakende hokjes te blijven redeneren en ingrijpen... het wordt pas moeilijk als je de consequenties van ingrijpen in het éne hokje weer moet oplossen door allerlei tegenmaatregelen te nemen in het andere hokje, want dan blijkt regelmatig dat de middelen soms veel ernstiger zijn als de kwaal.
En dat is ook het grote probleem waar de politiek stelselmatig mee kampt, ze denken alleen maar in strakke hokjes ondersteund met wat berekeningen die enkel gebaseerd zijn op wat selectief uitgezochte waardes.... het hoeft immers maar hooguit 1 verkiezingsronde stand te houden, en dan is het toch al duurzaam genoeg?

Als je even heel nuchter naar de natuur gaat kijken dan zal je zien dat de gehele natuur gebaseerd is op 1 grote onderlinge strijd waarbij uitstoot en vervuiling een wezenlijk onderdeel is in het totale overlevingsproces.
Het mooie is echter dat de natuur zichzelf ook weer prima en snel hersteld: het biologisch evenwicht zorgt er wel voor dat een eventuele overbevolking of monocultuur snel afgestraft wordt met ziektes, plagen of hongerdood... even radicaal de grote bezem erdoor en vervolgens weer een frisse start met gelijke kansen.
De mensheid kan nog wel heel veel leren van de natuur, maar dan moet wel eerst het besef komen dat het de mensheid zelf is die zijn leefomgeving, de natuur en uiteindelijk zichzelf om zeep helpt door overpopulatie en drang naar luxe.
Een paar honderd jaar geleden had de natuur nog een heel goed regulerende greep op de mensheid...

Wie heeft het over het weghalen van de landbouw? :confused:

En het klimaat gaat zichzelf ook herstellen natuurlijk, hoeven we helemaal niets voor te doen. Dat doet ze namelijk zelf altijd al. Stom van me.

Idefiqs zei:
Wie heeft het over het weghalen van de landbouw? :confused:

Als je de media het afgelopen half jaar even goed gevolgd had dan had je het antwoord al.... er hebben zich al genoeg schreeuwers gemeld in die media
(m'n bovenstaande post is niet persoonlijk bedoeld, dan had ik er wel een quote op los gelaten;))

Idefiqs zei:
En het klimaat gaat zichzelf ook herstellen natuurlijk, hoeven we helemaal niets voor te doen. Dat doet ze namelijk zelf altijd al. Stom van me.

Het klimaat (en de natuur) gaat zich inderdaad ook vanzelf uiteindelijk wel weer herstellen, en daar hoef je ook helemaal niets voor te doen... alleen domweg afwachten tot de mens zichzelf verdreven/vergast/uitgehongerd/uitgemoord heeft werkt ook, de natuur neemt uiteindelijk alles weer over en maakt weer een frisse start.
Het keerpunt wordt vanzelf wel een keer bereikt, met of zonder de mensheid.
De mensheid kan dat proces alleen maar uitstellen.

Zijn er toch nog aardig wat meer... ook buiten de landelijke politiek in Den Haag wordt er nog aardig wat verkondigd, zowel door plaatselijke/regionale politiek als door allerlei protestgroeperingen/activisten/instituten enz.

Ja, aan (extreem) linker zijde van d66 wellicht. En wat lokale politici misschien. Maar zover wil ik niet gaan. Doen wat nodig is, meer niet.

der Magistrat zei:
En wat is er dan nodig?

Een duurzaam beleid waar fatsoenlijk op gebouwd en in geïnvesteerd kan worden voor de komende decennia, en geen regelmatig terugkerend impulsief spelletje paniekvoetbal zoals nu (alweer) het geval is.

Veroorzaakt door boeren zelf onder aanvoering van LTO/ZLTO, gesteund door CDA & VVD die de intensieve veehouderij middels lokaal handjeklap geen strobreed in de weg hebben gelegd en protesten van omwonenden met betrekking tot voortdurende schaalvergroting van (mega)stallen hebben getorpedeerd en zorgen over het milieu en volksgezondheid decennialang terzijde hebben geschoven. Daardoor is de klap nu extra hard.

Vind het altijd wel komisch dat boeren door sommige partijen worden omschreven als goede natuurbeheerders. Mijn ouders wonen in het buitengebied van Noordoost-Brabant, daar in de buurt heb je bijvoorbeeld een megastal die subsidies heeft geïnd door wat heuveltjes te beplanten met kerstbomen en sneu struikgewas en een zure poel met dood water heeft aangelegd (natuur!), houtwallen zie je er nauwelijks, want iedere vierkante centimeter moet worden benut.

Er bevinden zich diverse (mega)stallen in de omgeving: verhoogde kans op longontstekingen en andere longaandoeningen (COPD), naast risico's op Q-koorts bij geitenstallen en pluimveestallen. Die pluimveestal kon afgelopen zomer overigens worden geruimd: de meeste kippen waren gestikt door de extreme hitte. Twee maanden per jaar mag er in het buitengebied snoeihout worden verbrand, waardoor het er in die maanden regelmatig blauw ziet (naast weinig alerte types die zeiknatte bladeren in de hens zetten, waardoor je dagenlang je ramen en deuren kunt sluiten). Akkerbouw dan? Als je lelieteelt naast je erf hebt ben je de pineut: lelies worden 33 keer per jaar plat gespoten met gif. "Zo is uit buitenlands onderzoek gebleken dat er aanwijzingen zijn dat bepaalde aandoeningen bij omwonenden van landbouwbedrijven vaker voorkomen, zoals effecten op het ongeboren kind, leukemie bij kinderen en de ziekte van Parkinson." (bron) De grond is in het zuiden van het land zo dood als een pier, de biodiversiteit is in decennia drastisch teruggelopen, gelukkig is er een lichtpuntje in de vorm van de eikenprocessierups. :)

Het houdt een keer op. Er zijn natuurlijk heel veel boerenbedrijven van goede wil die niet volledig gedreven zijn door winstmaximalisatie. Ik heb het idee dat het er in de rundveehouderij doorgaans beter aan toegaat dan bij varkenshouders, laat staan pluimvee. Maar dat er wat moet veranderen in de landbouwsector (niet alleen op het gebied van stikstofuitstoot) is evident.

Tsja....de goedwillende boer krijgt van iedereen een middelvinger. Die kan niet op tegen megastallen. Arjen Lubach heeft hier een goed stuk over gedaan. Hier lokaal Jan Zandbergen die een fabriek faciliteert waar kip uit Oekraïne verwerkt wordt. Door bij het transport een bepaald stuk te laten zitten mag er op de kip het stempel made in Holland. Meeliften op wat de boeren hier doen. En dat is best veel hier in de omgeving. Die worden gesloopt door mensen die nergens naar kijken behalve hun portemonnee. Ik snap dat die boeren opstaan maar ik denk dat het Malieveld niet de juiste plek is. Veghel, Zaandam. De DC's. Een Jan Zandbergen.

Rutger DC zei:
"Zo is uit buitenlands onderzoek gebleken dat er aanwijzingen zijn dat bepaalde aandoeningen bij omwonenden van landbouwbedrijven vaker voorkomen, zoals effecten op het ongeboren kind, leukemie bij kinderen en de ziekte van Parkinson." (bron)

Uit buitenlands onderzoek blijkt wel meer, daar wordt te pas en te onpas mee gegooid om maar een gelijk aan te kunnen tonen.
Maar in Afrika, Amerika, Polen of Bulgarije zijn de regeltjes heel wat soepeler en de omstandigheden totaal anders als in Nederland, zo'n buitenlands onderzoek zal nooit 1:1 af te spiegelen zijn op de situatie hier in Nederland.
Exact hetzelfde verhaal zie je ook met het inmiddels beruchte bestrijdingsmiddel Roundup.
Maar kijk voor de gein eens even heel goed op de etiketten van de Roundup die in de USA gebruikt wordt en de Roundup die in NL is toegelaten: je zult zien dat zowel de inhoud van de fles, de voorgeschreven doseringen en de toepassingen totaal verschillend zijn.... heb je weer het bekende verhaaltje fruit vergelijken.

Maar inderdaad, de lelieteelt is ongeveer de meest vervuilende teelt wat betreft bestrijdingsmiddelen.... vreemd genoeg is de Nederlandse lelieteelt toch de schoonste lelieteelt ter wereld, en produceert daaruit ook nog eens de hoogste kwaliteit leliebollen.
Is eigenlijk wel te vergelijken Met Tata Steel IJmuiden....

Muddy Bandit zei:
Rutger DC zei:
"Zo is uit buitenlands onderzoek gebleken dat er aanwijzingen zijn dat bepaalde aandoeningen bij omwonenden van landbouwbedrijven vaker voorkomen, zoals effecten op het ongeboren kind, leukemie bij kinderen en de ziekte van Parkinson." (bron)

Uit buitenlands onderzoek blijkt wel meer, daar wordt te pas en te onpas mee gegooid om maar een gelijk aan te kunnen tonen.

Maar zonder dit onderzoek te kennen diskwalificeer je dit gelijk, maakt dit jouw reactie dan geen doelredenatie?

En de problemen met de intensieve veehouderij (varkens) in Brabant? Die bestaan niet volgens jou?

Leuke discussie.... op een autoforum..

Mja, hoe bevalt het 100 rijden bij jullie?
Hier in de provincie zijn vrijwel alle borden al onthuld en ik kan niet anders dan concluderen dat het vet kut is.

Iedereen kleeft bij elkaar, de een rijdt 95km/u en de ander wil natuurlijk 100km/u rijden. Op links valt er niet in te halen want ook daar rijdt men niet harder dan 100km/u. En dan heb je nog die mensen die het niet weten/snappen en die proberen je met 130km/u aan de kant te duwen (al zal die groep wel steeds kleiner worden).

Al met al een zeer onrustig wegbeeld waarbij niemand voldoende tussenafstand houdt. Kan me niet voorstellen dat iemand zich hier prettig bij voelt (op opa en oma na die alleen op zondag de Agila uit de garage halen)

Ik diskwalificeer niets, ik geef alleen aan dat een onderzoek pas bruikbare oordelen kan geven als alle beginwaarden volledig overeen komen met de gegevens en omstandigheden op de betreffende locatie.
Dat betreffende buitenlandse onderzoek kent niemand: het krantenartikeltje wat hier als bron aangehaald wordt geeft ook totaal geen bronvermelding van waaruit de schrijver dat gegeven citaat weggeplukt heeft, en daarmee heb je alweer zo'n typisch gevalletje van te pas en te onpas gooien met een kreet die nergens meer te verifiëren is.
Het kan dus prima zijn dat betreffend buitenlands onderzoek in Kongo is uitgevoerd en gebaseerd op bestrijdingsmiddelen die in Nederland al tientallen jaren op de verboden lijst staan.

Wat betreft de intensieve veehouderij: ik ontken nergens dat daar problemen mee zijn, ben zelf ook geen voorstander van megastallen... geef mij maar de scharrelvarkens die mijn lokale slager nog zelf uitzoekt en verwerkt.
Maar intensieve veehouderij is ook een kreet geworden die steeds verder opgerekt wordt, dat kun je ook niet meer over 1 kam scheren... ik zie in Twente ook intensieve veehouderij waar alles prima in orde is, zowel wat betreft milieu als dierenwelzijn.

Deze opa vindt het wel best zo. Ik ben benieuwd wat het verbruik straks is bij de eerste 100 km/uur tankbeurt - dat was 1 op 13,76.

Er zijn een paar dingen die mij opvallen:
Niet iedere auto heeft een goede snelheidsmeter aan boord. Er zijn auto's waarvan het lijkt dat de snelheidsmeter 100 km/uur aanwijst als men met een bloedgang deze voortsukkelende oude man (die 100 op de gps rijdt) inhaalt.
Het wolkjesverschijnsel is heftiger geworden. Er rijden hele wolken botsdozen in groepen over de snelweg terwijl de snelweg even later weer helemaal leeg is. Vooral inhalende vrachtwagens dragen bij aan deze wolkjesvorming, waarschijnlijk omdat er hoepeldraaiers zijn die kostte wat het kost toch precies die 104 km/uur willen rijden.
De politie dreigt met snelheidscontroles. Ik zie de laatste dagen wat meer blauw-op-straat hoewel er niet op snelheid gecontroleerd wordt. Misschien moeten de Gatso's uit de opslag eerst nog geijkt worden voordat ze weer geld mogen inzamelen.

Toen ik begon met autorijden (eind 70-er jaren), was de maximum snelheid overal in Nederland ook slechts 100 km/uur. Toch reed ik met mijn c-Kadett zo vaak volgas (foto van de cruisecontrol onder aan het reply) dat ik precies kon bijhouden wat de gevolgen van een modificatie waren. Dat "bijhouden" ging zo nauwkeurig dat ik zelfs het effect van vervroegen van de ontsteking op basis van deze metingen kon bepalen. Aan het eind van zijn levensduur haalde deze Kadett onder vrijwel alle omstandigheden wel de topsnelheid van 145 km/uur (op de teller) en hoefde ik pas bij 150 km/uur (toerenteller in het rood) het gas iets te lichten.

Ik denk dat we weer naar deze situatie overgaan: een formele maximale snelheid van 100 km/uur maar een gedoogbeleid voor mensen die sneller willen rijden.
Heerlijk Nederlands polderen en prutsen.

7252fa252f1252f8252f7a180272175901051b02d5ed565c2707284dde13_bia_5120_grindbetonblok_wf_wltbnvmckrxtxz2y.png

Bobslee zei:
Leuke discussie.... op een autoforum..

Mja, hoe bevalt het 100 rijden bij jullie?
Hier in de provincie zijn vrijwel alle borden al onthuld en ik kan niet anders dan concluderen dat het vet kut is.)

Ik kwam gisteren van Schiphol terug naar Drenthe: inderdaad zwaar kut die hele afstand 100 km/u te rijden. CC op 107 dan maar. Ik verveelde me rot. In gesprek met passagier, toch de telefoon checken, met de nav/audio klooien, naast de weg kijken etc. Niet echt veilig dus.
Toen werd het 19:00 uur. In de meeste auto' s zit blijkbaar geen klok of de mede weggebruikers vonden het wel prima maar niemand ging 130 rijden. CC op 138 voelde toch direct een stuk fijner.

haarr zei:
Ik kwam gisteren van Schiphol terug naar Drenthe: inderdaad zwaar kut die hele afstand 100 km/u te rijden. CC op 107 dan maar. Ik verveelde me rot. In gesprek met passagier, toch de telefoon checken, met de nav/audio klooien, naast de weg kijken etc. Niet echt veilig dus.

Daarvoor is er maar één verantwoordelijk, en dat is niet de maximum snelheid.

Idefiqs zei:
haarr zei:

Daarvoor is er maar één verantwoordelijk, en dat is niet de maximum snelheid.

Dat weet ik maar de verveling is sterker dan mijn verantwoordelijkheidsgevoel blijkbaar.
Dat ik in beginsel tegen de maatregel ben zal ook zeker geen positieve bijdrage leveren aan hetgene er tussen mijn oren afspeelt.

Zal je net zien, zit er nu niemand op de weg vanwege Corona wordt straks de conclusie getrokken dat max 100 een positieve invloed heeft op het milieu...

Niemand heeft het over een aantal maanden meer hierover. Maar eerder over hoe rond te komen en dat hun huizen onder water staan.

De nieuwe crisis is begonnen. Realistisch gezien is de klap die we nu krijgen, het geheel waar de hele wereld inzit, al een stuk erger dan 12.5 jaar geleden. Dit gaat minimaal 10 jaar duren om weer op te bouwen. En dan zitten we nog maar net in de daling.

Barri zei:
Zal je net zien, zit er nu niemand op de weg vanwege Corona wordt straks de conclusie getrokken dat max 100 een positieve invloed heeft op het milieu...

Dan zou ik voorstellen dat men nog een keer gaat meten als de crisis voorbij is.

Goed, het onderwerp landbouw/veeteelt/milieu is denk ik wel voldoende uitgekauwd.

Die 100 km/u heeft waarschijnlijk ook nog een paar gunstige bijeffecten:
- Eerste bijeffect: onthaasten en ontstressen (door sommigen betiteld als "verveling") Goed voor de gezondheid.
- Tweede bijeffect: (Iets) minder stikstof- en fijnstofuitstoot. De tank (of batterij) gaat langzamer leeg.
- Derde en belangrijkste bijeffect (bij adequate controle en bestraffing): veel minder verkeersdoden.

Voor wat betreft bijeffect nummer 3 zie dit voorbeeld van Noorwegen: https://www.ad.nl/auto/de-keiharde-aanpak-van-de-noorse-verkeerspolitie-hardrijders-zijn-misdadigers~a1ca7b64/
"Per miljoen inwoners overlijden er jaarlijks twintig Noren in het verkeer. Nergens in Europa is dat getal zo laag. In Nederland overlijden bijna twee keer zoveel mensen bij verkeersongelukken; het EU-gemiddelde is 49. Bijna alle Europese landen hebben grote moeite om het aantal slachtoffers omlaag te krijgen, maar Noorwegen niet. Tussen 2010 en 2017 halveerde het aantal verkeersdoden. Terwijl in Nederland het aantal verkeersdoden in 2018 steeg, gaat de daling in Noorwegen gestaag door."

- Derde en belangrijkste bijeffect (bij adequate controle en bestraffing): veel minder verkeersdoden

Op Malta mag je nergens harder dan 80 maar daar vallen de meeste verkeersslachtoffers van Europa. Dus 1 op 1 is dat ook niet.

haarr zei:
- Derde en belangrijkste bijeffect (bij adequate controle en bestraffing): veel minder verkeersdoden

Op Malta mag je nergens harder dan 80 maar daar vallen de meeste verkeersslachtoffers van Europa. Dus 1 op 1 is dat ook niet.
Dat vind ik voor de wegen daar ook vrij hard.

Jazzik zei:
Goed, het onderwerp landbouw/veeteelt/milieu is denk ik wel voldoende uitgekauwd.

Die 100 km/u heeft waarschijnlijk ook nog een paar gunstige bijeffecten:
- Eerste bijeffect: onthaasten en ontstressen (door sommigen betiteld als "verveling") Goed voor de gezondheid.
- Tweede bijeffect: (Iets) minder stikstof- en fijnstofuitstoot. De tank (of batterij) gaat langzamer leeg.
- Derde en belangrijkste bijeffect (bij adequate controle en bestraffing): veel minder verkeersdoden.

Voor wat betreft bijeffect nummer 3 zie dit voorbeeld van Noorwegen: https://www.ad.nl/auto/de-keiharde-aanpak-van-de-noorse-verkeerspolitie-hardrijders-zijn-misdadigers~a1ca7b64/
"Per miljoen inwoners overlijden er jaarlijks twintig Noren in het verkeer. Nergens in Europa is dat getal zo laag. In Nederland overlijden bijna twee keer zoveel mensen bij verkeersongelukken; het EU-gemiddelde is 49. Bijna alle Europese landen hebben grote moeite om het aantal slachtoffers omlaag te krijgen, maar Noorwegen niet. Tussen 2010 en 2017 halveerde het aantal verkeersdoden. Terwijl in Nederland het aantal verkeersdoden in 2018 steeg, gaat de daling in Noorwegen gestaag door."

De automobilist heeft het tot nu toe gepresteerd om iedere veiligheidsmaatregel te misbruiken. Stel jezelf eens voor dat we allemaal in auto's van 1950 gingen rijden. Auto's waarin een ongeluk met een snelheidsverschil van slechts 20 km/uur al dodelijk kon zijn...

De vraag naar doodskisten zou zelfs voor Ikea een enorme uitdaging zijn. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat de Nederlandse automobilist ondanks de lagere maximum snelheid op den duur toch een daling van het aantal ongelukken weet te voorkomen.

En even heel eerlijk: Voor mij is het ook lastig bij die lage snelheid (cruise control) de aandacht er volledig bij te houden. Een mens moet actief bezig zijn, passief bewaken is slaapverwekkend.
Het is bij neurologen al langer bekend dat passiviteit de alertheid sterk laat afnemen.

rke zei:
En even heel eerlijk: Voor mij is het ook lastig bij die lage snelheid (cruise control) de aandacht er volledig bij te houden. Een mens moet actief bezig zijn, passief bewaken is slaapverwekkend.
Het is bij neurologen al langer bekend dat passiviteit de alertheid sterk laat afnemen.

Blijft de vraag (aan de neurologen ;) ) waarom het aantal verkeersslachtoffers per miljoen inwoners hier in Polen ruim meer dan tweemaal zoveel is als in Nederland.
Hier liggen de maximumsnelheden duidelijk hoger, dus actiever en meer alert achter het stuur?

Op autosnelwegen ligt het snelheidslimiet op 140 km/h, wat een van de hoogste snelheidslimieten ter wereld is. Op expreswegen wordt onderscheid gemaakt tussen wegen met en wegen zonder middenberm. Op wegen met middenberm mag 120 km/h worden gereden en op wegen zonder 100 km/h. Ook op normale wegen buiten de bebouwde kom wordt dit onderscheid gemaakt. Hier mag men 100 km/h met middenberm en 90 km/h zonder. Binnen de bebouwde kom geldt een snelheidslimiet van 50 km/h overdag en 60 km/h 's nachts.

260px-Znak_D-39._Ograniczenia_pr%C4%99dko%C5%9Bci_w_Polsce_od_2011.svg.png

En de dooddoener dat ze weer aan de wodka gezeten hebben ken ik al, maar daar treed men hier nogal rigoureus tegen op:
Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,2 promille.
Het is verboden een persoon die onder de invloed van alcohol verkeert, voor in de auto als passagier te vervoeren.
De straffen zijn niet mals.

Straffen voor te hard rijden hier ook niet, geen probleem dus? :rolleyes:

Verkeersslachtoffers zullen er helaas altijd blijven, al gaan we allemaal 15kmh aanhouden.

Er is een neuroloog (Erik Scherder) die via Ted.com heel duidelijk uitleg geeft hoe het brein werkt en wat het brein beïnvloedt.
Bijvoorbeeld beweging en adrenaline verhogen de alertheid en zorgen er voor dat het brein goed werkt. Lekker onderuit gezakt met een lage hartslag zorgt er voor dat de alertheid in elkaar stort.
Dat is een van de redenen waarom sporters praten over "het hoofd leegmaken". Zorg voor zuurstof in de grijze cellen en alles werkt beter. Zelfs de Romeinen wisten dit al: Mens sana in corpore sano (Een gezonde geest in een gezond lichaam).

Echter, en dat is waar jij op doelt, de auto wordt ook als pikverlenger gebruikt. Een gereedschapje om machtsverhoudingen duidelijk te maken, een verenkrans om de alfamannetjes te onderscheiden. En juist dit dierlijke gedrag zorgt er voor dat bijvoorbeeld motorrijders zich zonder enige vorm van adequate bescherming lanceren over de snelweg. Of dat die drammer vrijwel nooit in een eerder genoemde Opel Agila zal rijden.
Een ridder loopt niet met een plastic zwaard, een ridder loopt in zijn naakte torso of in een topkwaliteit harnas.

Als we puur naar veiligheid kijken, moeten we zeker van dit haantjesgedrag af.
Lees de posts op autoweek maar eens door: "bumperkleven, dan doe ik een remmentest.", "laagvliegen, dan gooi ik hem er voor", "even voor die trage opa langs", "hinder mij niet in mijn voortgang". Sommigen maken een werkelijke oorlog van het rijden op de snelweg.

Maar wat bereik je met bijvoorbeeld een remmentest? Een nieuwe achterbumper, een week in een vervangende auto, het risico op de tandjes in de vangrail, het risico op rugklachten de rest van je leven, de mogelijkheid van iemand met andere wapens?

In mijn beleving uiten mensen haantjesgedrag middels huftergedrag op de weg - en niet met het traditionele geslachtsdelen vergelijken op de keukentafel. En ik denk dat dit huftergedrag een van de grootste negatieve factoren in de veiligheid is.
Daarom zou ik controle via de camera's van RWS (ongemarkeerde politieauto's of drones) een goede zaak vinden. Dan loop je als hufter overal een reeel risico op een artikeltje vijf en niet alleen als je het extreem bont maakt terwijl er een autootje met overduidelijke sportstreep in de buurt rijdt.

Jazzik zei:
Blijft de vraag (aan de neurologen ;) ) waarom het aantal verkeersslachtoffers per miljoen inwoners hier in Polen ruim meer dan tweemaal zoveel is als in Nederland.
Hier liggen de maximumsnelheden duidelijk hoger, dus actiever en meer alert achter het stuur?

[...]

En de dooddoener dat ze weer aan de wodka gezeten hebben ken ik al, maar daar treed men hier nogal rigoureus tegen op:
Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,2 promille.
Het is verboden een persoon die onder de invloed van alcohol verkeert, voor in de auto als passagier te vervoeren.
De straffen zijn niet mals.

Omdat ze in Polen echt niet kunnen rijden. Heb er zelf ooit eens een keer gereden en ik verbaasde me over de kamikazeacties die men daar uithaalt.

Ook de dashcamfilmpjes van 'Polski drogi' (opzoeken op youtube, aanrader) laat zien dat men er daar echt niks van bakt.
Heel veel ongelukken zijn daar gewoon te voorkomen laten ook die videobeelden zien. Even fors de rem intrappen en niks aan de hand. Nee, daar rijdt men licht remmend en al toeterend tegen iemand anders aan, puur omdat ze gelijk hebben.

Even een willekeurig voorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=EXab_CgPht4

Bij 2:15. De dashcammer rijdt helemaal niet hard. Je ziet al ruim op tijd aankomen dat de witte Kia de weg op gaat rijden. Ja de Kia zit fout. Maar omdat de filmert niet zo hard rijdt kan hij prima op tijd stoppen. Doet ie dat? Neh. Of er mankeert iets aan zijn remmen, of hij doet niet hard genoeg zijn best. En zo zijn er legio voorbeelden uit dat land.

Heeft dat ook niet deels met de claimcultuur te maken daar? Met andere woorden: waarom een ongeluk voorkomen als het niet jouw schuld is en je er geld voor kan beuren? Om die reden zijn in Rusland bijvoorbeeld de dashcams toch ook zo populair? Simpelweg om jezelf vrij te kunnen pleiten als men bewust de boel loopt te flessen.

Ten aanzien van dat filmpje: je noemt de witte Kia, maar de Yaris even daarvoor kan er ook wat van. Klein tikje van die Benz maar hij rijdt/slingert nog 100 meter door (de 'afgrond' in). Die Benz stond binnen een paar meter stil. Elk normaal mens zal dan toch dezelfde reactie hebben: remmen.

Leon in zn Fiesta zei:
Ten aanzien van dat filmpje: je noemt de witte Kia, maar de Yaris even daarvoor kan er ook wat van. Klein tikje van die Benz maar hij rijdt/slingert nog 100 meter door (de 'afgrond' in). Die Benz stond binnen een paar meter stil. Elk normaal mens zal dan toch dezelfde reactie hebben: remmen.

:)
Ja joh, dat hele youtube kanaal staat vol met filmpjes waarbij je jezelf afvraagt: 'Waarom?'

Bobslee zei:
Omdat ze in Polen echt niet kunnen rijden. Heb er zelf ooit eens een keer gereden en ik verbaasde me over de kamikazeacties die men daar uithaalt.

Ook de dashcamfilmpjes van 'Polski drogi' (opzoeken op youtube, aanrader) laat zien dat men er daar echt niks van bakt.

Tja, in Nederland doen jullie dat véél beter, toch?
a042.gif

https://www.youtube.com/watch?v=6aGR26gY3bc
https://www.youtube.com/watch?v=xRKMf9MYEdY

Genoeg? Of nog een paar?

Leon in zn Fiesta zei:
Heeft dat ook niet deels met de claimcultuur te maken daar? Met andere woorden: waarom een ongeluk voorkomen als het niet jouw schuld is en je er geld voor kan beuren? Om die reden zijn in Rusland bijvoorbeeld de dashcams toch ook zo populair? Simpelweg om jezelf vrij te kunnen pleiten als men bewust de boel loopt te flessen.

En ondertussen beseft men niet dat houding, postuur of afmeting anders dan die van crashtestdummy fataal kan zijn.

Je hoeft maar een koffertje achter de stoel te plaatsen (mijn domme aktie), net wat langer te zijn dan de dummy (een overleden kennis) of wat minder gezond te zijn en je mag een leven lang "genieten" van de gevolgen. Oudere mensen breken heel makkelijk botten, bankaardappels genezen slecht en er zijn er maar bitter weinig die net zo lang en net zo zwaar zijn als een dummy.

Voor mij persoonlijk (dat bewuste koffertje) betekende dat twintig jaar rugpijn en sindsdien trainen om van die rugpijn af te komen en weg te houden.
Maar NCAP had gelijk, ik leef nog steeds. Alle botten zijn nog intact, alle ledematen kunnen meestal wel bewegen.

Met een tray bier in je mik is het een stuk lastiger om tussen de lijntjes te blijven. Is toch wel in dingetje bij veel Polen hier in de regio.

Jazzik zei:
Bobslee zei:

Tja, in Nederland doen jullie dat véél beter, toch?
a042.gif

https://www.youtube.com/watch?v=xRKMf9MYEdY

Genoeg? Of nog een paar?

Jaja, het internet staat vol met die filmpjes. Je hoeft ze hier niet te gaan plaatsen hoor, ik ken de meesten toch al.

Verschil is dat ik bij Nederlandse filmpjes vaak zie dat afleiding de oorzaak is van een ongeluk, waar in Polen het toch vaak roekeloosheid is of gewoon niet je best doen om een ongeluk te voorkomen.

Zo, 4 jaar later en we hebben het voor elkaar!
De regering gaat onderzoeken of de maximumsnelheid weer naar 130 kmh kan. Binnenkort kunnen we weer scheuren.

Echt heel blij dat mijn belastingcenten hiernaartoe gaan, wat een fijne toevoeging dit. En dat voor zulke drukke centraal gelegen trajecten. Top.

Terug
Bovenaan