Stellantis: Opvolging Carlos Tavares

Tavares zijn contract liep sowieso maar tot eind 2025, logisch dat Stellantis de opties bekijkt.
Een van de opties is trouwens een contractverlenging.

Quote:
  • Stellantis is searching for someone to replace Carlos Tavares.
  • The new CEO isn't expected to start work until January 2026 when Tavares' current contract ends.
  • Tavares won't be replaced earlier than scheduled, and might actually not be replaced at all.
( bron: https://www.motor1.com/news/734880/stellantis-looking-new-ceo/ )

Tavares zijn contract liep sowieso maar tot eind 2025, logisch dat Stellantis de opties bekijkt.
Een van de opties is trouwens een contractverlenging.

Quote:
  • Stellantis is searching for someone to replace Carlos Tavares.
  • The new CEO isn't expected to start work until January 2026 when Tavares' current contract ends.
  • Tavares won't be replaced earlier than scheduled, and might actually not be replaced at all.
( bron: https://www.motor1.com/news/734880/stellantis-looking-new-ceo/ )
Eens Marleen dat Stellantis verschillende opties bekijkt en daarvoor de tijd neemt. In april van dit jaar kon je al lezen dat Luca de Meo van Renault werd genoemd als opvolger. Ik vind de berichtgeving nu een beetje stemmingmakerij.

Lijkt me meer iets voor een (nieuwe?) topic onder https://www.autoweek.nl/forum/forums/bedrijven-automotive-economie-en-auto-wereld.48/
Met X merken en Y modellen onder dezelfde CEO is dit niet bepaald specifiek voor de Junior, eigenlijk nogal off-topic hier dus :unsure:

Hopelijk wordt zijn opvolger iemand die durft te snijden in het concern. Chrysler, Lancia, DS en wellicht Alfa Romeo en Maserati hebben een prachtige tijd gehad maar soms is het gewoon goed geweest en moet je niet blijven trekken aan een dood paard.

Het is mooi dat ze van alles in de pijplijn hebben maar onder 14 merken is het gewoon één en al dezelfde techniek in een iets ander jasje. Bij de nieuwe Ypsilon hebben ze niet eens de moeite genomen om het een andere koets te geven. De vorige Yps leken op niets op hun Fiat-broertjes. Zelfde geldt voor de G. Panda. Te duidelijk een C3 alleen dan overal Panda-elementen, zoals breed uitgeschreven op de zijkanten, zodat het toch 'echt' een Fiat is.

Disclaimer: het is mijn (realistische) mening. Niet op rapporteren drukken omdat jouw mening anders is aub

Met alle respect, is hier nu een topic voor nodig ?

De Stellantis propaganda begint me meer en meer de keel uit te hangen om heel eerlijk te zijn.

Ik draag de Italiaanse auto industrie een warm hart toe, maar die topics zijn inmiddels niet meer te doen.
Des te beter juist dat er een aparte topic voor is dan toch? Sla je die gewoon over.
Zie het probleem niet zo, maar ik volg dan ook geen topics die me totaal niet interesseren
Misschien ook eens proberen? :unsure:

Deze discussie stond off-topic onder de Alfa Junior met daarbij de vraag (en uitdaging) van @Ali As of dat niet een apart topic kon worden in dit onderdeel. Dat wilde ik testen en dat kon en hoe dat werkt. Ik ben dus schuldige hierin.
Aan de andere kant: Stellantis heeft een portfolio van meer dan tien merken, Leapmotor daar nog niet eens bij gerekend. Dan komt het concern snel naar boven drijven bij nieuwe modellen en testen.

Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Peugeot, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Vauxhall, Ram. Officieel 14 :)

Hopelijk wordt zijn opvolger iemand die durft te snijden in het concern. Chrysler, Lancia, DS en wellicht Alfa Romeo en Maserati hebben een prachtige tijd gehad maar soms is het gewoon goed geweest en moet je niet blijven trekken aan een dood paard.

Het is mooi dat ze van alles in de pijplijn hebben maar onder 14 merken is het gewoon één en al dezelfde techniek in een iets ander jasje. Bij de nieuwe Ypsilon hebben ze niet eens de moeite genomen om het een andere koets te geven. De vorige Yps leken op niets op hun Fiat-broertjes. Zelfde geldt voor de G. Panda. Te duidelijk een C3 alleen dan overal Panda-elementen, zoals breed uitgeschreven op de zijkanten, zodat het toch 'echt' een Fiat is.

Disclaimer: het is mijn (realistische) mening. Niet op rapporteren drukken omdat jouw mening anders is aub
Wanneer was die prachtige tijd van DS dan? :unsure:
Lancia heeft wél historie en ook recent nog prima gepresteerd, in één land met één model zelfs structureel meer dan een aantal van de andere merken uit de STLA stal met alle modellen wereldwijd bij elkaar opgeteld. Veel minder een dood paard dus dan die andere...

Is ook maar een mening hè ;)

Lancia heeft wél historie en ook recent nog prima gepresteerd

Ja met de vorige Ypsilon in eigen land.. daar hou je geen merk mee overeind. Zeker niet een klein model. Je verdient meer op duudere auto's. De nieuwe Ypsilon is maar afwachten. Ik vermoed een flopje.

De Stellantis propaganda begint me meer en meer de keel uit te hangen om heel eerlijk te zijn.

Ik draag de Italiaanse auto industrie een warm hart toe, maar die topics zijn inmiddels niet meer te doen.

Stellantis propaganda?
Tel het aantal berichtjes op de frontpage eens over de crisis bij VW: bijna elke dag een. ;)

Op zich naar mijn mening wel goed dat dit in een apart hoekje in het forum wordt ondergebracht, zodat het gewone autonieuws niet vervuild wordt en je dit forumgedeelte makkelijker kan negeren, mocht het je niet interesseren ;)

Laatst bewerkt:
@de forummers die mij quote en tips geven:
Ik heb het al eens eerder gezegd, ik heb geen behoefte om met jullie te forummen, dus je hoeft me ook niet te quoten, bedankt!

Ja met de vorige Ypsilon in eigen land.. daar hou je geen merk mee overeind. Zeker niet een klein model. Je verdient meer op duudere auto's. De nieuwe Ypsilon is maar afwachten. Ik vermoed een flopje.
Hoop (een beetje tegen beter weten in) dat de nieuwe Ypsilon dezelfde noodgreep van STLA is als de LN(A) destijds van Peugeot na de overname van Citroën, en dat er net als destijds de Visa ook nu nog relatief snel een meer onderscheidend model komt. De HF is een leuk stapje in de goede richting maar wsl een te klein stapje en teveel niche om echt het verschil te maken.
Vrees echter dat pas de Delta echt de proef op de som wordt of de reanimatie van Lancia na de jarenlange verwaarlozing door FCA nog kan slagen. STLA-M lijkt meer ruimte te bieden voor grotere verschillen tussen de erop gebaseerde modellen van de verschillende merken.

En ik hoop dat ik nu geen ruzie krijg met mijn "collega's" van "STLA webcare" om deze kritische noot ;)

Bron waaruit de meeste persberichten citeren, is een interview met John Elkann op Bloomberg.
Jammer genoeg achter een betaalmuur :

Concreet:
Stellantis is begonnen met de actieve zoektocht naar een opvolger voor ceo Carlos Tavares, wiens contract in januari 2026 afloopt. De stap komt te midden van toenemende zorgen over de tegenvallende prestaties van het bedrijf in Noord-Amerika, waar de verkoop terugloopt en marktaandeel verloren gaat. Dat meldt Bloomberg.
Voorzitter John Elkann, die de zoektocht leidt, is steeds ontevredener over de situatie in de VS, een belangrijke markt voor Stellantis. De merken Jeep en Chrysler kampen daar met kwaliteitsproblemen en hoge voorraden, wat tot kritiek heeft geleid van dealers. Ondanks de lopende contractperiode van Tavares, wordt er nu al gezocht naar nieuwe leiderschapsopties om de koers van het bedrijf te verbeteren.
Volgens Stellantis is het normaal om de zoektocht in gang te zetten. Het bedrijf sluit ook niet uit dat Tavares blijft.
De druk op Tavares, die sinds de fusie van Fiat Chrysler en PSA in 2021 aan het hoofd staat, groeit. Naast de uitdagingen in Noord-Amerika heeft Stellantis ook te maken met een verzwakkende vraag naar elektrische voertuigen in Europa en toenemende concurrentie van Chinese merken. Het bedrijf investeert echter volop in herstel, waaronder een investering van 406 miljoen dollar in productiefaciliteiten in Michigan.

Hoop (een beetje tegen beter weten in) dat de nieuwe Ypsilon dezelfde noodgreep van STLA is als de LN(A) destijds van Peugeot na de overname van Citroën, en dat er net als destijds de Visa ook nu nog relatief snel een meer onderscheidend model komt. De HF is een leuk stapje in de goede richting maar wsl een te klein stapje en teveel niche om echt het verschil te maken.
Vrees echter dat pas de Delta echt de proef op de som wordt of de reanimatie van Lancia na de jarenlange verwaarlozing door FCA nog kan slagen. STLA-M lijkt meer ruimte te bieden voor grotere verschillen tussen de erop gebaseerde modellen van de verschillende merken.

En ik hoop dat ik nu geen ruzie krijg met mijn "collega's" van "STLA webcare" om deze kritische noot ;)

De laatste Delta vond ik echt een mooie, onderscheidene en chique verschijning. Helaas zag je ze niet zoveel. De nieuwe moet wel écht onderscheidend zijn anders gaat en gewoon weer voor een 308 of Astra.

Italian Stellantis Workers To Strike On October 18 Over Falling Output​

Local unions have described Stellantis' current Italian output as "bad, very bad"

• The car manufacturer has previously said it’s committed to building over 1 million vehicles annually in Italy.
  • Stellantis may end 2024 having built just 500,000 vehicles in the country, 25% fewer than last year.
  • In a statement, the brand said it “is committed to finding “shared solutions to address the challenges regarding the automotive sector.”

... De merken Jeep en Chrysler kampen daar met kwaliteitsproblemen en hoge voorraden, wat tot kritiek heeft geleid van dealers. ...
Niet alleen chrysler en jeep, ook RAM verkoopt niet meer, bij de meeste grote dealers staan er tientallen al maanden op voorraad. Ze zijn gewoon te duur in een markt waar mensen geen geld meer lijken te hebben. En klanten lijken ook totaal niet warm te lopen voor de nieuwe dodge ev line up.

Ongelooflijk veel problemen met dat 4xe systeem helpt ook niet echt.

IVM nakende stakingen: Klopt, dito in Amerika trouwens.
Het worden woelige tijden.

Hoofdreden: het verplaatsen van productie naar goedkopere landen.
Dit staat Duitsland ook nog te wachten, vrees ik.

Carlos Tavares , de huidige CEO van Stellantis, de groep die is ontstaan uit de fusie tussen Peugeot-Citroën en Fiat Chrysler in 2021, heeft aangekondigd dat hij met pensioen zal gaan zodra zijn mandaat afloopt, gepland voor begin 2026. “In 2026 word ik 68 jaar oud, een passende leeftijd om met pensioen te gaan. Dit is een van de opties”, vertelde Carlos Tavares, CEO van Stellantis, afgelopen oktober aan journalisten tijdens een bezoek aan de historische Peugeot-fabriek in Sochaux . Nu is echter zijn afscheid van de autogroep in 2026 officieel gemaakt.

Schijnbaar zijn er biedingen op wat vroeger PSA was. Serieuze biedingen. Voor zijn pensioen kunnen we nog wel wat groots verwachten in of een fusie of een verkoop.

Schijnbaar zijn er biedingen op wat vroeger PSA was. Serieuze biedingen. Voor zijn pensioen kunnen we nog wel wat groots verwachten in of een fusie of een verkoop.
Denk het ook. Er moet wat gebeuren. Teveel merken, teveel overlap, en van die merken veel die revived moeten worden (Lancia, Alfa, DS), grootse cultuurverschillen. Opknippen lijkt me goede optie.

Ik denk niet dat hij 2026 gaat halen als ceo.

Er moet wat gebeuren, een paar merken zullen het waarschijnlijk niet redden.

The search process to find a replacement has already started and is being conducted by a Special Committee of the Board chaired by John Elkann who is also Ferrari's chairman. Stellantis says it needs until the end of next year to pick the right person to succeed Tavares. In the meantime, Elkann points out that "the Board of Directors is unanimous in its support of Carlos Tavares and for the decisive changes announced."

What are those changes you ask? Davide Grasso and Jean-Philippe Imparato are no longer the CEOs of Maserati and Alfa Romeo, respectively. Santo Ficili has been appointed Chief Executive Officer of both Italian high-end brands. Grasso will stay with Stellantis but in a different position. As for Imparato, he is now Chief Operating Officer (COO) in the Enlarged Europe region by replacing Uwe Hochgeschurtz who is leaving the company. Imparato will also be the CEO of Pro One, the commercial side of Stellantis.

Elsewhere, Antonio Filosa continues as Jeep CEO but will also take on the duties of a North America Chief Operating Officer (COO) to replace Carlos Zarlenga. The latter will assume a different position within the company. Doug Ostermann takes on the role of the Chief Financial Officer to replace Natalie Knight who is leaving.

Tavares had a lot of things to say in recent weeks about what's going on at Stellantis. He blamed bad marketing for Maserati's poor sales. The CEO also pointed a finger at the Sterling Heights factory in Michigan where too many Ram trucks need repairs right after leaving the assembly line. On a related note, Stellantis recently admitted that it has an excess of unsold cars and it's trying to slim down the inventory.

None of the 14 car brands under the corporate umbrella are at risk of facing the chopping block. Well, at least not for the time being. Announced in 2021, the original plan to keep all companies for 10 years is still in place. That means Stellantis will continue to have patience with Lancia, DS Automobiles, Chrysler, and other troubled automakers.

Ik denk niet dat hij 2026 gaat halen als ceo. [

Volgens het artikel van MCW:

Stellantis says it needs until the end of next year to pick the right person to succeed Tavares. In the meantime, Elkann points out that "the Board of Directors is unanimous in its support of Carlos Tavares and for the decisive changes announced."

dat is de standaard perscommuniqué, die heb je gewoon klaar liggen, zoiets

"Het huidige bestuur geniet het volledige vertrouwen van zowel de Raad van Bestuur als de aandeelhouders. We blijven onverminderd geloven in de kracht van onze merken en het talent en de inzet van ons personeel.

Onze focus ligt op het voortzetten van de positieve groei van ons bedrijf en het leveren van innovatieve producten en diensten aan onze klanten wereldwijd. Er zijn geen plannen om merken af te stoten, en wij blijven trouw aan onze langetermijnstrategie."

en volgende maand lig je eruit en zijn 4 merken geschrapt, wegens onverwacht sterk veranderde marktomstandigheden.

We zullen het gauw merken.

In ieder geval denk ik dat er over 10 jaar een heel bloedbad heeft plaatsgevonden onder de Europese merken. Tenzij ze allemaal samengaan in 2 grote concerns

En dan? Krijg je hetzelfde verhaal maar nog erger; alles één pot nat. Dus zullen dan ook diverse merken geen meerwaarde meer hebben. Als bv Lancia slecht blijft verkopen dan gaat het gewoon ter ziele.

Tien verschillende modellen van een 208 basis zit toch ook niemand op te wachten? En de interieurs van autos wordt allemaal hetzelfde, een of twee tablets met dezelfde Spotify, TuneIn en Google maps iconen. en verder leeg. En van buiten een gladde badkuip qua model. Dan maakt het toch allemaal niet meer uit welk merk het is.

In zijn toespraak drukte Carlos Tavares het krachtige verzet van Stellantis uit tegen het uitstellen van de deadlines opgelegd door de Europese Unie , zowel wat betreft de emissiereducties, die volgend jaar van kracht zullen worden, als wat betreft de stopzetting van verbrandingsmotoren, voorzien in 2035. De Portugese manager onderstreepte dat dergelijk uitstel een negatief effect zou hebben op het milieu en, vanuit industrieel oogpunt, bedrijven zou straffen die al klaar zijn voor de transitie, zoals Stellantis, terwijl bedrijven in moeilijkheden zouden worden bevoordeeld. Het vertragen van het proces zou ook kunnen leiden tot een waardevermindering van elektrische voertuigen op de markt

Persbericht van Reuters:
  • CEO van Stellantis sprak op vier autoshow-evenementen
  • Onder druk om Amerikaanse zaken te herstellen na grote winstwaarschuwing
  • Tavares gaf 'persoonlijke redenen' aan om geen verdere termijn als CEO na te streven
  • CEO sluit banenverlies om bedrijf nieuw leven in te blazen niet uit
Tavares staat onder druk om uit te leggen hoe hij van plan is om Stellantis nieuw leven in te blazen in de resterende 18 maanden dat hij aan het roer staat, terwijl de concurrentie van goedkope Chinese concurrenten toeneemt, de vraag schaars is en de kosten stijgen. Hij vertelde de Franse radiozender RTL dat hij ontslagen niet kan uitsluiten.

Hij zei dat de problemen van Stellantis in de VS tegen het einde van het jaar opgelost zouden moeten zijn.
"Het is in essentie een probleem van te grote voorraden", aldus Tavares, en hij voegde toe: "Ik kan gerust zeggen dat het probleem vóór Kerstmis 2024 zal zijn opgelost."

Het grote probleem in de US is dat Stellantis zijn prijzen te lang te hoog heeft gelaten (de US wordt gezien als de cashcow van het concern) én dat er populaire basisversies/modellen geschrapt zijn geweest, terwijl de concurrenten niet stil hebben gestaan (vb Ford Bronco die een enorm succes is in de VS). Net als zijn rivalen verhoogde Stellantis de prijzen tijdens de pandemie, omdat storingen in de toeleveringsketen een tekort aan nieuwe auto's veroorzaakten. Maar daarna weigerde het de prijzen te verlagen. Pat Ryan, CEO van de auto-aankoopapp CoPilot, zei dat Stellantis de prijzen tussen 2019 en 2024 met 50% heeft verhoogd, terwijl de inflatie met 23% is gestegen. Maw: het nastreven van winst op korte termijn heeft geleid tot een "snelle achteruitgang" van de merken Jeep, Dodge, Ram en Chrysler.

Bovendien hebben Jeep en Ram - en vooral Dodge en Chrysler - weinig voertuigen in hun portfolio, maar elk met aparte en kostbare marketing-, branding- en designteams.

"Ik kan gerust zeggen dat het probleem vóór Kerstmis 2024 zal zijn opgelost."

ja, met 50% korting verkoopt het misschien. Maar een truck van 85k verkoopt dus gewoon niet op het moment. De kleinere goedkopere autos als de chevy Equinox verkopen wel redelijk. NEt als een kleine ford maverick pick up.

De stock is op twee maanden tijd verminderd met 50 000 eenheden (streefdoel is een vermindering met 150 000).
Maar dat is volgens mij maar een eerste stap (het gehele productieproces en aanbod van modellen zal herbekeken moeten worden en dat vergt tijd)

Struggling Stellantis Brands Only Have a Few Years to Save Themselves​

The future of Chrysler, Lancia, and co. will be decided as early as 2026.​

In 2021, shortly after the merger between Fiat Chrysler Automobiles (FCA) and the PSA Group was finalized, Stellantis CEO Carlos Tavares made a promise. The head honcho said the automotive conglomerate would invest in all brands for 10 years. Well, the top brass is now saying the management will decide the fate of all 14 companies much sooner.

Speaking at the 2024 Paris Motor Show, Tavares said decisions will be taken 2-3 years from now. When that happens, someone else will be at the helm of Stellantis. As recently announced, the search process to find a new CEO has already started. Tavares' five-year contract expires in early 2026 and won't be renewed as the Portuguese businessman will retire. His successor will be announced at the end of 2025.

In the meantime, Tavares told Automotive News that all companies under the corporate umbrella are fully financed through 2026. That seems odd, given that Chrysler is down to a single model, the aging Pacifica/Voyager. However, the struggling American brand is gearing up to launch its first EV next year, so there is hope for a revival.

Lancia's rebirth process starts with a new Ypsilon and will continue in 2026 with the Gamma returning for a flagship model in a fastback flavor. If it sticks around for longer, the troubled Italian marque will launch a new Delta in 2028.

Alfa Romeo intends to launch the next-generation Stelvio in 2025 and Giulia a year later. A larger SUV with gas engines and electric drivetrains to take on the Porsche Cayenne is planned for a 2027 launch and will primarily target the US market.

Dodge has a new Charger lineup and the Alfa Romeo Tonale-based Hornet, with reports stating the Stealth moniker is coming back as an SUV in 2027 to replace the Durango.

Jeep has a whole bunch of new models on the way, including the next-gen Renegade and Compass, both of which are getting EV versions. It's also planning a "mainstream utility vehicle" to slot below the Grand Cherokee. These vehicles are all coming by the end of 2027.

Ram is currently facing a quality problem, as reported by Tavares himself. Too many freshly built trucks need repairs right after leaving the assembly line. Stellantis is addressing these issues but sales in the US through September are down 24%.

Speaking of brands that are too big to fail, Fiat, Opel/Vauxhall, Citroën, and Peugeot all have busy agendas consisting mostly of mechanically related products. We can't say the same thing about Maserati since Tavares admitted this week the company "is in the red," putting the blame on marketing rather than the actual cars.

It's unclear what the plan is for DS Automobiles, although a new DS9 flagship model is likely to launch in 2025, along with a second model. These two are expected to spearhead a family of plug-in hybrids and EVs, provided DS will be given a chance to prove its worth.

As for Abarth, it's business as usual by pumping out sportier Fiats. Is that enough? We'll see.

Managing so many brands must be an absolute nightmare for the people in charge. We won't be too surprised if the family of brands will be streamlined in the next few years to reduce the risk of overlap.

De voorzitter ziet het enigszins anders:

Het standpunt van John Elkann behelst een andere benadering dan die van Carlos Tavares
In dit scenario kijkt het standpunt van John Elkann de andere kant op. Volgens de president van Stellantis is de Groep niet van plan zijn positie in de auto-industrie te consolideren door te kijken naar fusies of overnames van andere fabrikanten . Hij denkt er niet eens aan om merken te verkopen: "we zijn niet gefocust op enige afleiding die wordt veroorzaakt door consolidatieoperaties, wat die ook mogen zijn", gaf John Elkann toe aan AFP .

Wat betreft het beheer van merken sluiten de gedachten van John Elkann aan bij die van Carlos Tavares, die elke mogelijkheid om de merken te verkopen uitsloot omdat de respectievelijke teams "tijd moeten hebben om hun plan te ontwikkelen", waarbij hij toegaf dat "veel Chinese fabrikanten bij mij aan de deur hebben geklopt. om sommige merken te kopen, maar dit zijn immateriële activa die we niet willen verkopen."

Tja dat is om de aandeelhouders tevreden te houden. Bij teveel negatief nieuws zakt het aandeel. Diverse media berichten al over deze plannen. En klinkt ook niet meer dan logisch. Trekken aan dode paarden is niet rendabel.

Intussen lijkt het in Noord-Amerika de goed richting uit te gaan.

Voorzichtig optimisme van Stellantis-dealers in de VS

Deze nieuwe sfeer betekent een aanzienlijke verandering ten opzichte van de situatie een maand geleden, toen dealers van merken als Dodge, Chrysler, Jeep en Ram een harde open brief naar CEO Carlos Tavares stuurden, waarin ze aan de kaak stelden dat ze op de rand van een crisis stonden.

De bijeenkomst tussen dealers en bedrijven, die elke paar maanden plaatsvindt, vond dinsdag plaats op het hoofdkantoor van Stellantis in Auburn Hills. Farrish (leider van de dealerorganisatie) zei dat er meer transparantie was dan tijdens eerdere bijeenkomsten. Dit omvatte onder meer de langetermijnplannen van Stellantis voor voertuigen en de manier waarop het bedrijf van plan is om te gaan met de steeds strengere Amerikaanse voertuigemissienormen.

Stellantis heeft zich ertoe verbonden een klanttevredenheidsbonusprogramma voor dealers te heroverwegen en onlangs ingevoerde incentives te behouden zolang ze werken, zoals lagere rentetarieven, lage leasetarieven en contante bonussen. Dealers zeggen dat deze voordelen er uiteindelijk toe hebben bijgedragen dat de autoverkoop in oktober in een sneller tempo is gestegen.

Dealers kregen bovendien de gelegenheid om een voorproefje te geven van twee langverwachte elektrische voertuigen, de Dodge Charger Daytona muscle car en de Jeep Wagoneer S SUV , die beide later dit jaar arriveren. Ze konden ook de nieuwe Jeep Cherokee SUV van de volgende generatie van dichtbij bekijken, die medio volgend jaar op de markt zal komen.

Tenslotte spraken de dealers hun vertrouwen uit in Filosa (de nieuwe Chief Operating Officer voor Noord-Amerika), omdat ze hem het afgelopen jaar al hadden leren kennen tijdens zijn dienstverband bij Jeep.

(bron: clubalfa.it)

Wat ik niet begrijp, is dat ze nu al over Lancia praten om er wellicht in de toekomst mee te stoppen; je brengt min of meer een nieuw merk op de markt, wacht niet eens tot het nieuwe model goed en wel in de verkoop is, maar wel meteen al roepen dat het merk op de schopstoel zit. Lekkere reclame:rolleyes:

Wat ik niet begrijp, is dat ze nu al over Lancia praten om er wellicht in de toekomst mee te stoppen; je brengt min of meer een nieuw merk op de markt, wacht niet eens tot het nieuwe model goed en wel in de verkoop is, maar wel meteen al roepen dat het merk op de schopstoel zit. Lekkere reclame:rolleyes:
Op zich niet zo raar dat Lancia met het hoofd op het hakblok ligt. Met de nieuwe Ypsilon peilen hoe de markt Lancia an sich ontvangt. Zodra dat niet goed genoeg is (wat ik verwacht), komt er naast de Ypsilon geen nieuwe Lancia meer op de markt, houden ze de huidige voor de Italiaanse markt in leven en dan rest het sterfhuis.

Lancia is/was het persoonlijk project van Tavares zelf. Terwijl andere managers het wilden doen verdwijnen, heeft hij doorgezet om het weer tot leven te wekken.

De Gamma in 2026 is al geconfirmeerd en in verre staat van ontwikkeling. Die zal er ongetwijfeld komen.

UAW Launches ‘ShitcanCarlos.com’ As Italian Workers Go On Strike​

Stellantis is facing labor problems on both sides of the Atlantic and the UAW says it's time to get rid of Carlos Tavares

• Italy’s auto unions have launched their first national strike in 20 years, with Stellantis in their sights.
  • Stellantis is the primary target as they own many Italian brands like Alfa Romeo, Fiat, Lancia, and Maserati.
  • The UAW is supporting their Italian counterparts by releasing a new video and launching ShitcanCarlos.com.

Verder gaat alles goed daar, hoor... ;)

Is logisch he, die mensen vechten voor hun job. Voor hen zijn fabriekssluitingen sociale drama's. Ik vrees dat dit ons overal in Europa nog te wachten staat omdat er heel wat overcapaciteit is. Van Stellantis in Italië tot Audi in Vorst, Ford in Saarlouis en VW elders in Duitsland...

Ik kwam het volgende artikel tegen, dus lang niet iedereen is heel blij met Tavares:

Autodealers in België schudden moederbedrijf Stellantis in open brief wakker over dalende verkoop​

In een brandbrief trekken Belgische autodealers van merken als Opel, Fiat, Peugeot en Citroën aan de alarmbel bij moederconcern Stellantis. Dat meldt De Tijd en het nieuws wordt bevestigd aan onze redactie. De dealers vragen dringend aandacht en oplossingen voor de dalende verkoop, de aanhoudende kwaliteitsproblemen en ingrepen in het dealernetwerk.

De vereniging van Belgische Stellantisdealers SRAB richt zich tot Jean-Philippe Imparato. Hij staat aan het hoofd van Stellantis in Europa. De dealers waarschuwen hem dat het voortbestaan van het merk in gedrang komt, omdat de verkoopscijfers snel achteruit gaan.
De dalende verkoop is een probleem in heel Europa. Het marktaandeel van bekende automerken als Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep en Maserati samen was in september in Europa nog maar 14,5 procent. Er werden 53.000 auto's minder verkocht dan een jaar geleden. Daarvan waren 45.000 voertuigen voor de rekening van de Stellantisgroep.
In ons land gaat de groep Stellantis al 5 jaar lang achteruit. In 2019 konden ze zo'n 125.000 auto's verkopen, vandaag is dat nog de helft. Dat is te wijten aan de uitrol van een nieuw dealermodel. Het moederbedrijf wou het model uittesten in België, voordat het elders uitgerold zou worden.

Autodealer als doorgeefluik​

Het dealermodel is dus sterk aangepast. In De Ochtend op Radio 1 legt Autojournalist Tony Verhelle van Newmobility News uit: "De autodealer is een doorgeefluik geworden tussen producent en klant. De vrijheid van de dealer wordt enorm beperkt."
De klant koopt rechtstreeks bij Stellantis, dealers beslissen niet zelf meer welke modellen ze aanbieden. Enerzijds is dat voordelig voor de dealer, want die heeft geen grote voorraad auto's meer in zijn garage staan. Maar het betekent ook dat de prijs overal hetzelfde is. "Dealers kunnen geen kortingen meer geven om klanten aan te trekken", zegt Verhelle. "Sommige klanten zijn trouw aan hun lokale verkoper, omdat ze hem kennen en vertrouwen. Dat valt weg."
Stellantis zal moeten zoeken naar een tussenoplossing om dealers terug te motiveren
Tony Verhelle, autojournalist en hoofdredacteur bij Newmobility News
Hoewel de meeste dealers intussen wel overtuigd zijn van het nieuwe model, loopt het vooral mis bij de praktische uitvoering van het systeem. Problemen met het IT-systeem en foute inschattingen over welke modellen goed scoren in bepaalde gebieden, veroorzaken frustratie. Daardoor staat de uitrol van het agentschapsmodel in de rest van Europa op pauze.
De uitrol van het nieuwe agentschapmodel is onomkeerbaar volgens Verhelle. "De kleine dealers zullen verdwijnen, grote dealerbedrijven worden de norm. Stellantis zal moeten zoeken naar een tussenoplossing om dealers opnieuw te motiveren", klinkt het bij Verhelle.

Koning van besparingen​

In de Verenigde Staten schreven dealers van Chrysler-, Jeep-, Dodge- en Ramwagens vorige maand een brief aan CEO Carlos Tavares. Intussen is hij berucht onder de naam "de koning van de besparingen".
Ze verwijten hem "roekeloze beslissingen" te hebben genomen, die "enkel kortetermijndoelstellingen dienen". De autodealers achten hem persoonlijk verantwoordelijk voor de tegenvallende verkoop.
Of de topman van Stellantis Carlos Tavares bereid is om met de kritiek aan de slag te gaan, is nog maar de vraag. In hun brandbrief klagen Belgische autodealers over "de wraakzuchtige manier waarop wordt omgegaan met critici van de bedrijfstop".
Bron: Autodealers België sturen brandbrief naar Stellantis

Terug
Bovenaan