Stellantis: Opvolging Carlos Tavares

Besparingen bij Europese autobouwers, is iets waar we meer en meer over horen. De frontpage staat momenteel vol met zo'n artikels.

Het agentuurmodel is iets wat niet werkt. België is - omdat het een kleine markt is - gebruikt geweest als proefkonijn en dat is verkeerd uitgedraaid.

Echter: wat doe je met een versnipperd dealerlandschap? Wil je alle merken samenbrengen of wil je aparte merken garages behouden? Bovendien worden kleine dealers nu al meer en meer overgenomen door de Van Mossels en co...

in de vs zijn de prijzen compleet doorgeschoten, ze wilden van bijv jeep een luxe merk maken, maar ze halen dat gewoon niet qua kwaliteit. Maar ondertussen vragen ze voor een grand wagoneer net zoveel als BMW x7 ‍♂️

Maar ondertussen vragen ze voor een grand wagoneer net zoveel als BMW x7
De Grand Wagoneer is een serieus grote auto, maar veel te hoog gepositioneerd.

Ik snap de tactiek van Stellantis niet zo. Zoveel merken, waarvan er velen op sterven na dood zijn. Chrysler heeft twee modellen, waarbij de ene een goedkope versie van de andere is. Daar kan je geen merk op bouwen.

.k snap de tactiek van Stellantis niet zo. Zoveel merken, waarvan er velen op sterven na dood zijn. Chrysler heeft twee modellen, waarbij de ene een goedkope versie van de andere is. Daar kan je geen merk op bouwen.
De erfenis van Marchionne...

Erfenis of niet, elk merk zou 10 jaar de tijd krijgen om zich ye bewijzen. Dat is veel te lang en kost klauwen met geld. Ze moeten focussen op een aantal sterke merken en de rest als merkrechten verkopen. Er zijn vast Chinezen die hun model als Chrysler willen verkopen.

En intussen heeft Tavares naar het schijnt zijn ontslag gegeven. Maw: hij zal begin volgend jaar al vertrekken

Persbericht Stellantis van 8 min geleden:
AMSTERDAM, December 1, 2024 – Stellantis N.V. (“Stellantis” or “the Company”) announces that the Company’s Board of Directors, under the Chairmanship of John Elkann, accepted Carlos Tavares’ resignation today from his role as Chief Executive Officer with immediate effect.

The process to appoint the new permanent Chief Executive Officer is well under way, managed by a Special Committee of the Board, and will be concluded within the first half of 2025. Until then, a new Interim Executive Committee, chaired by John Elkann, will be established.

Stellantis confirms the guidance it presented to the financial community on October 31, 2024, in respect of its full year 2024 results.

Stellantis’ Senior Independent Director, Henri de Castries, commented: “Stellantis’ success since its creation has been rooted in a perfect alignment between the reference shareholders, the Board and the CEO. However, in recent weeks different views have emerged which have resulted in the Board and the CEO coming to today’s decision.”

Chairman John Elkann said: “Our thanks go to Carlos for his years of dedicated service and the role he has played in the creation of Stellantis, in addition to the previous turnarounds of PSA and Opel, setting us on the path to becoming a global leader in our industry. I look forward to working with our new Interim Executive Committee, supported by all our Stellantis colleagues, as we complete the process of appointing our new CEO. Together we will ensure the continued deployment of the Company’s strategy in the long-term interests of Stellantis and all of its stakeholders.”

Bron: https://www.media.stellantis.com/em...avares-resignation-as-chief-executive-officer

Laatst bewerkt:
goh wat een verrassing.
De nieuwe ceo zal een enorme reorganisatie moeten doorvoeren om dit zinkende schip drijvende te houden.

Stoppen met Lancia en DS, Alfa Romeo laatste kans geven en weer een echt chique/sportief merk van maken, Maserati verkopen, Citroën is al gedegradeerd naar een budgetmerk, kunnen ze gelijk het nietszeggende Leapmotor er uit knikkeren.

Dat is een interessante ontwikkeling. Ik lees graag mee in het Stellantis-topic op het Franse Worldscoops-forum en daar worden interessante dingen gezegd door een werknemer die twee dagen eerder ontslag nam.

Naast een aantal kwakkelende merken maak ik me vanuit consumentenperspectief ook zorgen over een aantal zaken:
- betrouwbaarheid: de 1.2 PureTech, oude 1.6 THP en 1.5 BlueHDI hebben stuk voor stuk een dusdanig slechte reputatie opgebouwd dat ik me er als particuliere koper mijn handen niet aan zou durven branden. Stellantis is hier al vele jaren van op de hoogte, maar is niet in staat gebleken om die problemen het hoofd te bieden, en/of is onvoldoende geïnteresseerd geweest in het oplossen van de problemen.
- kwaliteit: in (vergelijkende) tests lees ik regelmatig dat de afwerking weinig zorgvuldig is, met ongelijke pasnaden en vooral bij Opel een neergang van de gebruikte materialen.
- veiligheid: waar iedere Chinees tegenwoordig 5 sterren in de Euro NCAP-botsproef scoort, is het bij Stellantis allemaal teleurstellend. Vier sterren zijn eigenlijk de standaard, de Jeep Avenger had er maar 3 en dat kan echt niet, zelfs zogenaamd premiummerk DS komt pas boven de vier uit als je aanvullende veiligheidsuitrusting bestelt.
- de EV's van het merk lopen op EV-gebied achter (laadsnelheden, range in het geval van de 308/408/Astra)
- de infotainmentsystemen/software lopen achter op de concurrentie (bijvoorbeeld VW, Hyundai, Tesla, Xpeng, merken die op Google vertrouwen zoals Renault)

Laatst bewerkt:
De C3/Panda zijn uitgesteld (en dat zijn nog wel basicmodellen), de Ypsilon (basis is al 5 jaar oud) is schijnbaar ook niet niet helemaal af. De 500 hybride laat veel te lang op zich wachten. Het is gewoon niet zo'n sterk clubje.

Terecht dat hij moet vertrekken. Deze man kan je prima neerzetten als interimmer met zijn focus op het omlaag brengen van kosten. Hij heeft er echter te lang gezeten en dat zie je nu duidelijk terug in de betrouwbaarheid van de voormalig PSA-motoren. Ook is hij een ramp gebleken voor de relatie met de dealers en de toeleveranciers, en uiteindelijk dus ook met die van de klanten.
Wat mij wel een raadsel is, is dat Elkann maar kan blijven zitten. Hij heeft met behulp van Marchionne de Fiat Groep kaalgeplukt en de zakken van de aandeelhouders zitten spekken. Onder zijn bewind sinds 2010 zijn de verkopen van de Italiaanse automerken gehalveerd!
Blijkbaar zijn de andere aandeelhouders van de Fiat-clan niet zo begaan met het concern…

Laatst bewerkt:
Dat is een interessante ontwikkeling. Ik lees graag mee in het Stellantis-topic op het Franse Worldscoops-forum en daar worden interessante dingen gezegd door een werknemer die twee dagen eerder ontslag nam.

Naast een aantal kwakkelende merken maak ik me vanuit consumentenperspectief ook zorgen over een aantal zaken:
- betrouwbaarheid: de 1.2 PureTech, oude 1.6 THP en 1.5 BlueHDI hebben stuk voor stuk een dusdanig slechte reputatie opgebouwd dat ik me er als particuliere koper mijn handen niet aan zou durven branden. Stellantis is hier al vele jaren van op de hoogte, maar is niet in staat gebleken om die problemen het hoofd te bieden, en/of is onvoldoende geïnteresseerd geweest in het oplossen van de problemen.
- kwaliteit: in (vergelijkende) tests lees ik regelmatig dat de afwerking weinig zorgvuldig is, met ongelijke pasnaden en vooral bij Opel een neergang van de gebruikte materialen.
- veiligheid: waar iedere Chinees tegenwoordig 5 sterren in de Euro NCAP-botsproef scoort, is het bij Stellantis allemaal teleurstellend. Vier sterren zijn eigenlijk de standaard, de Jeep Avenger had er maar 3 en dat kan echt niet, zelfs zogenaamd premiummerk DS komt pas boven de vier uit als je aanvullende veiligheidsuitrusting bestelt.
- de EV's van het merk lopen op EV-gebied achter (laadsnelheden, range in het geval van de 308/408/Astra)
- de infotainmentsystemen/software lopen achter op de concurrentie (bijvoorbeeld VW, Hyundai, Tesla, Xpeng, merken die op Google vertrouwen zoals Renault)
Het komt ook een beetje tegelijk. Bij Volkswagen had je de meeste van deze issues ook, maar het eerste issue was opgelost cq gemitigeerd voordat de issues 2, 4 en 5 kwamen. Als je dit allemaal tegelijk hebt dan heb je het wel zwaar als concern idd.

Te veel de focus op kostenbesparing en door de hoge marges zijn de verkopen teruggelopen. Aan de andere kant de ontwikkeling van de nieuwe platformen die gemeenschappelijk door alle merken gebruikt kunnen worden. Maar de veelheid aan modellen zorgt dan weer ook voor problemen. Benieuwd hoe de nieuwe CEO het gaat aanpakken.

Imparato, CEO Stellantis Europe, haalt intussen de banden met Italië weer aan met de keuze voor Turijn als hoofdkwartier voor de aansturing van de Europese activiteiten. (Vanaf 1 januari wordt de regio Stellantis Europe beheerd vanuit Turijn)
Over de dalende verkopen in Europa verkondigde Imparato het volgende: "Stellantis bereidt de nieuwe generatie van veel modellen voor en daarom bevinden we ons in een overgangsmoment."

Banden met Italië aanhalen lijkt mij ook verstandig. Die zullen wel niet willen dat Maserati, Lancia en alfa aan de Chinezen worden verkocht . Die komen wel met een zak geld.

Ds moet de stekker eindelijk uit en Amerika begrijpen ze hier niet, dat kunnen ze beter aan een Amerikaans bedrijf verkopen. En dan drastisch snijden in het aantal modellen,

Amerika verkopen zou onverstandig zijn, dat is de cashcow. En wat ga je dan doen met Jeep dat wereldwijd aanwezig is?
Wel akkoord als je zegt dat de regio meer autonomie mag hebben (al weet ik niet hoeveel de regionale CEOs momenteel te zeggen hebben)

Amerika verkopen zou onverstandig zijn, dat is de cashcow.
dat was het, nu niet meer. Niemand die nog die veel te dure autos koopt, dat was ten tijde van corona,(en lage rente) toen konden ze vragen wat ze wilden. Een ram 1500 voor 85k, een grand wagoneer voor 115k, die staan maanden bij de dealers zonder verkocht te worden. En sommige dealers hebben er honderden nieuw staan. Daar gaan ze de komende maanden enorm op moeten afschrijven.

Volgens Reuters gaven verschillende aandeelhouders, analisten en bankiers die bekend waren met de situatie aan dat de focus van Tavares op het verlagen van de kosten niet goed werd ontvangen. “Het bestuur was bezorgd dat de nadruk op kostenbesparingen tot kwaliteitsproblemen zou leiden, waardoor het vermogen van Stellantis om te innoveren en nieuwe modellen te produceren mogelijk zou worden beperkt”, aldus een investeringsbankier. De aanpak van Tavares was weliswaar gericht op snelle oplossingen, maar werd gezien als het negeren van het belang van investeren in toekomstige producten en het handhaven van de merkintegriteit, wat zowel klanten als dealers vervreemdde.

De spanningen binnen het bedrijf liepen verder op toen het bestuur zijn ongenoegen begon te uiten over Tavares' benadering van de emissieregelgeving in Europa. Naarmate er strengere emissienormen opdoemden, stond Stellantis onder toenemende druk om de verkoopmix van elektrische auto’s te vergroten, een uitdaging die nog lastiger werd door de afnemende vraag naar elektrische auto’s op de markt.

Het conflict tussen de langetermijnkeuzes van Tavares (de focus op EVs) en de onmiddellijke behoeften van het bedrijf droeg daarom bij aan een escalatie van de spanningen, zowel met het bestuur als met de strategische partners van Stellantis.

Imparato wordt hier en daar als opvolger gezien, "de man die Stellatis weer doet glimlachen"

Quote:

An empathetic leader for a challenge is huge

Imparato, now Chief Operating Officer for Europe, was Tavares' trusted man, but at the same time represents his antithesis. With his warm, friendly smile and an approach that focuses more on dialogue than authoritarian leadership, he could really bring about the change in style that Stellantis needs. Both internally and externally.

^^ Nee, het wordt waarschijnlijk een andere Italiaan:

Autofabrikant Stellantis, moederbedrijf van onder meer Fiat, Peugeot en Opel, lijkt bijna klaar te zijn met de zoektocht naar een nieuwe topman. Volgens ingewijden is Antonio Filosa, huidig hoofd van de Amerikaanse divisie, de voornaamste kandidaat om Carlos Tavares op te volgen als CEO van de officieel in Amsterdam gevestigde autobouwer, zo meldt Bloomberg. (..)

(..) Een woordvoerder van Stellantis bevestigt aan Bloomberg dat er nog geen keuze is gemaakt. De Italiaanse Filosa, een protegé van de in 2018 overleden Fiat Chrysler-topman Sergio Marchionne, zou volgens ingewijden de beste papieren hebben. (..)

Ja want de Amerikaanse devisie ging zo lekker. Zal niet heel veel veranderen dan, teveel emotie ipv ratio

Ja want de Amerikaanse devisie ging zo lekker. Zal niet heel veel veranderen dan, teveel emotie ipv ratio
Misschien je eens inlezen eerst ipv wat te roepen?
Cfr: Antonio Filosa heeft een cruciale rol gespeeld in de strategische ontwikkeling van Stellantis in Zuid-Amerika, met een specifieke focus op investeringen en het versterken van het lokale leveranciersnetwerk. Een van de belangrijkste prestaties is de oprichting van een leverancierspark in Pernambuco , waar drie Jeep-modellen voor de Latijns-Amerikaanse markt worden geproduceerd. Dit door hem gepromote project heeft aanzienlijk bijgedragen aan de stijging van de omzet en een duidelijke daling van de bedrijfskosten, dankzij de ontwikkeling van de lokale productie en de rationalisatie van de aanvoerbronnen.

Precies hetzelfde dus, lagere kosten hogere verkoopprijzen om op korte termijn de bedrijfsresultaten op te krikken. Precies dat waarom mensen nu geen stellantis meer willen hebben. Magere kwaliteit tegen hoge kosten.

Precies hetzelfde dus, lagere kosten hogere verkoopprijzen om op korte termijn de bedrijfsresultaten op te krikken. Precies dat waarom mensen nu geen stellantis meer willen hebben. Magere kwaliteit tegen hoge kosten.
De Zuid-Amerikaanse verkopen boomen. Lange termijn visie door elk continent zijn eigen koers te laten varen. Die focus en het inspelen op de behoeftes van de regionale markt en kopers, zag je veel minder bij Tavares. Die ging eerder voor een globale aanpak. Het gevolg: oa verdwijnen van de Hemi, een Charger EV, etc...

Verdiep je eerst in de materie alvorens zomaar wat te roepen ;)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan