Tesla Cybertruck

En terecht!
Nog vreemd ook dat het ding in de USA wel toegelaten wordt, decennia lang moesten Europese auto’s daar van enorme rubberen stootbumpers worden voorzien vanwege de veiligheid en nu laten ze zo’n lomp projectiel blijkbaar gewoon toe.

R107 zei:
En terecht!
Nog vreemd ook dat het ding in de USA wel toegelaten wordt, decennia lang moesten Europese auto’s daar van enorme rubberen stootbumpers worden voorzien vanwege de veiligheid en nu laten ze zo’n lomp projectiel blijkbaar gewoon toe.

Die lelijke dikke bumpers kwamen er naar mijn weten vooral door gelobby van verzekeringsmaatschappijen. Met veiligheid voor zowel inzittenden als voetgangers hadden die dingen niet zoveel te maken, maar je moest er zonder schade met heel lage snelheid (5 mph of iets dergelijke) een paaltje mee kunnen aantikken.

D Elzinga zei:
Dit bericht is op z'n minst voorbarig en waarschijnlijk gewoon onzin. 3 mm staal is best stevig, maar ook dat vervormt gewoon. Bovendien is alleen de buitenkant van de Cybertruck ervan gemaakt, de binnenstructuur wordt waarschijnlijk gewoon hetzelfde blik als de meeste auto's. En dan kan je prima een aanvaardbaar vervormbare constructie ontwerpen. Ik heb zelf ooit een achterbumper voor vrachtverkeer ontworpen en die was van aanzienlijker dikker materiaal dan 3 mm om aan de eisen te voldoen.

Ik heb begrepen dat botsproeven etc in de VS "zwaarder" zijn dan in de EU (vandaar de zware bumperconstructies op EU auto's).... Nu pas beginnen ze met de NCAP een beetje in de buurt van de VS te komen, maar veranderen de eisen zo vaak dat je oudere auto's niet met nieuwere kan vergelijken (Als er een controlelampje mét pieper is voor bandenspanning gelijk een ster erbij). Grappig dat een Tüv meneer gelijk iets roeptoetert, die zou toch eerst iets gaan onderzoeken vóórdat hij een uitspraak doet, mag je hopen. Tenzij hij bang is, natuurlijk....

Ik ga er toch van uit dat experts van de TÜV hun huiswerk wel doen voordat ze zoiets "roeptoeteren". Gelet op het feit dat anders dan bij een normale auto ook de buitenpanelen deel uitmaken van de dragende constructie en dus sterker moeten zijn dan normaal klinkt het mij in elk geval plausibel in de oren.

tesla-cybertruck-launch-2019-1-002.jpg

929V6
De TUV heeft geen ontwerptekeningen, alleen hetzelfde fotootje wat jij plaatst. Daar valt weinig huiswerk aan te doen.
Bij iedere auto met zelfdragende carrosserie (zo'n beetje alle auto's dus) maken de plaatwerkdelen deel uit van de dragende constructie en leiden dus krachten door. Het chassis van een zelfdragende constructie wordt vaak afgebeeld zonder spatschermen e.d. maar deze zijn in werkelijkheid allemaal stijf verbonden met de rest van de constructie. Zonder de vaak niet afgebeelde delen komt zo'n chassis niet in de buurt van de gewenste torsiestijfheid.

Piet
De Smart juist niet. Die had een 3D spaceframe (een ruimtelijke, dragende constructie), waarbij de carrosseriedelen niet bijdroegen aan de stijfheid van de constructie. De plaatwerkdelen waren dan ook van plastic (en verwisselbaar).

Dank Breevoort! We zullen maar afwachten hoe dat ding door alle keuringen komt.... Vroeger gingen exoten vaak via Engelse keuring, daar mocht meer... Maar zou deze onder de 3.500 kg blijven?

Pietzoveel zei:
Dank Breevoort! We zullen maar afwachten hoe dat ding door alle keuringen komt.... Vroeger gingen exoten vaak via Engelse keuring, daar mocht meer... Maar zou deze onder de 3.500 kg blijven?

Dat zal vanaf 01/02/20 ook niet meer lukken natuurlijk. :)

929V6 zei:
Ik ga er toch van uit dat experts van de TÜV hun huiswerk wel doen voordat ze zoiets "roeptoeteren". Gelet op het feit dat anders dan bij een normale auto ook de buitenpanelen deel uitmaken van de dragende constructie en dus sterker moeten zijn dan normaal klinkt het mij in elk geval plausibel in de oren.

tesla-cybertruck-launch-2019-1-002.jpg

TUV zegt helemaal niets, het is iemand die daar werkt, die zegt dat hij denkt dat het misschien niet door de keuring komt. En dat staat dan alleen in automobilwoche, waaruit andere media het weer heeft gekopieerd.

Eerst zien, dan geloven.

Zal de Cybertruck werkelijk in deze vorm in productie genomen worden? Aan de ene kant zal dat een beweging zijn, die niet voor het mooiste ontwerp gaat, maar voor andere redenen. Maar aan de andere kant zou het ontwerp wel wat afgerond kunnen worden, zodat het iets prettiger in het netvlies zou liggen.

GT 1973 zei:
Zal de Cybertruck werkelijk in deze vorm in productie genomen worden? Aan de ene kant zal dat een beweging zijn, die niet voor het mooiste ontwerp gaat, maar voor andere redenen. Maar aan de andere kant zou het ontwerp wel wat afgerond kunnen worden, zodat het iets prettiger in het netvlies zou liggen.

Nooit vergeten dat jouw beeld van mooi en lelijk niet HET beeld is.

Zadelsnuiver zei:
En niet te vergeten dat er al blijkbaar 250.000 bestellingen binnen zijn :)

Niet vergeten dat dit pre-orders zijn, ze kunnen bij wijze van spreken allemaal nog (kosteloos) worden geannuleerd. De vraag is sowieso of iedereen die een pre-order heeft geplaatst wel daadwerkelijk de intentie heeft om er een te kopen. De pre-order alleen kan al fungeren als een soort statussymbool.

Gullwing zei:
TUV zegt helemaal niets, het is iemand die daar werkt,

Ze zeggen het uit naam van de TÜV, anders hadden ze om daar niet de laan uit te vliegen beter anoniem kunnen blijven.

929V6 zei:
Ze zeggen het uit naam van de TÜV, anders hadden ze om daar niet de laan uit te vliegen beter anoniem kunnen blijven.

Werkelijk? Ik zie dat namelijk nergens staan. Gewoon een medewerker van TUV die zijn mening geeft aan een verslaggever. Zo lees ik het.
Benieuwd of we maandag, als TUV weer open is, ze met een mededeling komen.

929V6 zei:
Zadelsnuiver zei:
En niet te vergeten dat er al blijkbaar 250.000 bestellingen binnen zijn :)

Niet vergeten dat dit pre-orders zijn, ze kunnen bij wijze van spreken allemaal nog (kosteloos) worden geannuleerd. De vraag is sowieso of iedereen die een pre-order heeft geplaatst wel daadwerkelijk de intentie heeft om er een te kopen. De pre-order alleen kan al fungeren als een soort statussymbool.

Daar gaat het niet om. De discussie is of de auto niet té lelijk/extreem is om écht geproduceerd te worden. 250.000 mensen die de knip hebben getrokken op basis van een paar video's op het internet zeggen ja, hij is niet té lelijk of extreem. Volgens mij nog nooit eerder gebeurd.

929V6 zei:
Gullwing zei:
TUV zegt helemaal niets, het is iemand die daar werkt,

Anoniem geroeptoeter op het internet heeft natuurlijk nul toegevoegde waarde aan de discussie.

Daar gaat het niet om. De discussie is of de auto niet té lelijk/extreem is om écht geproduceerd te worden. 250.000 mensen die de knip hebben getrokken op basis van een paar video's op het internet zeggen ja, hij is niet té lelijk of extreem. Volgens mij nog nooit eerder gebeurd.

Tesla heeft natuurlijk niet voor niks gekozen voor een deposit van $100. Ik ben benieuwd wat er van die preorders overblijft, bij de Model3 ($1000 deposit) werd 24% geannuleerd, dat zal nu imo hoger liggen.

los van de krachten op de inzittenden ,wat dacht je van de arme ziel die door dit gedrocht aangereden word...?
die word verpletterd....

Quatrelle zei:
los van de krachten op de inzittenden ,wat dacht je van de arme ziel die door dit gedrocht aangereden word...?
die word verpletterd....

Ik denk niet dat je tegen een reguliere pickup-truck heel veel meer kans maakt.

Begin November had Musk getwitterd dat er een kleine redesign voor de Cybertruck aan zit te komen, het resultaat zal ergens deze maand bekend worden gemaakt.
Sowieso komt er een iets kleinere versie voor internationale markten.

Wat ik vooral wilde delen was deze impressie, kleine wijzigingen met een groot effect (alhoewel het design waarschijnlijk niet zo radicaal zal gaan wijzigen..)

Tesla-Cybertruck-fixed-11-21-19-006-1024x476-1024x568.jpg

Zie dat Tesla, op een dag dat de beurs licht rood staan, en iedereen weet dat Tesla een nog nooit vertoonde k/w van 1000000 heeft,
wederom zijn record heeft verbroken. Van $560 naar $607 miljard beurswaarde. Koers van $603 naar $643.

Dat is op één dag net zoveel als heel Daimler waard is.

Zou het zijn omdat Tesla in Nederland momenteel het best verkochte merk is?
Want de boot kwam aan.

Wat dacht je van de verkoop van Tesla in Duitsland? Plus 500%!
Bei den Importmarken konnten Tesla (+500,0 %), Fiat (42,7 %) und Toyota (+33,1 %) Zulassungssteigerungen von mehr als 30 Prozent verzeichnen.

Tuurlijk, ook daar zal het aandeel EV gestaag toenemen. Maar denk je dat als straks de Duitse merken met een pakket hoogwaardige EV-modellen op de markt komen er nog veel Duitsers voor de slecht afgewerkte Tesla-rommel zullen kiezen?

De duitsers zijn inderdaad goed bezig, maar dat kost tijd, de Tesla S bestaat al sinds 2011 geloof ik, dus die kwaliteit zal inmiddels wel verbeterd zijn, maar er lopen inderdaad nog veel garantiezaken tegen Tesla.

Nee, de kwaliteit en service zijn nog steeds dramatisch vergeleken met veel reguliere merken. Veel Tesla’s worden nu “bij gebrek aan beter” gekocht, maar verl van die kopers zullen het merk vast niet trouw blijven als de keuze groter wordt.

Je ziet het hier nu al, de Tesla 3 is nu over heel 2020 al ingehaald door de sinds een paar maanden verkochte VW ID3. En kijk je naar oktober dan staat de VW op 1 (2.788 stuks) en de Tesla op plek 84 met slechts 37 stuks. En dan moeten merken als BMW en Mercedes-Benz feitelijk nog beginnen......
Uiteindelijk zal kwaliteit het altijd winnen.

@Sportleicht: Je data klopt niet helemaal: Stand 6 december kentekenradar: Tesla M3 636 stuks, ID-3 290 stuks. Van de laatste staan er zo'n 1.000 (!) aangeboden via 2e hands autosites. De boot met Tesla is blijkbaar weer aangekomen. De problemen van Tesla zullen ook wel in de enorme aantallen van 2019 zitten en de piekafleveringen vóór 1-1. Maar kwaliteitsproblemen kennen alle fabrikanten, de een kan ze alleen wat beter camoufleren, "onder de radar" houden en sneller oplossen, mede door een (ouderwets) aanwezige dealerorganisatie, dan een merk waar een vergrootglas opgelegd wordt. Kwaliteit zegeviert niet altijd, "we" willen veelal steeds het nieuwste van het nieuwste en de laatste versies. Fabrikanten spelen daar handig op in. Wat nou kwaliteit? Als'ie de garantieperiode maar doorkomt!

speedtouch zei:
Sport Leicht zei:

Ben het met je eens!

Tesla leidt, lijkt mij. In de wereld, in Dec weer in NL.
Renault heeft de best verkopende EV in Europa

Wat te denken van KIa/ Hyundai en PSA.
Die laatste heeft in 1,5 jaar 10 EV's op de markt gejast.
Gewoon gedaan, zonder borstklopperij. Idem de Koreanen.

Pietzoveel zei:
@Sportleicht: Je data klopt niet helemaal: Stand 6 december kentekenradar: Tesla M3 636 stuks, ID-3 290 stuks. Van de laatste staan er zo'n 1.000 (!) aangeboden via 2e hands autosites. Het boot met Tesla is blijkbaar weer aangekomen. De problemen van Tesla zullen ook wel in de enorme aantallen van 2019 zitten en de piekafleveringen vóór 1-1. Maar kwaliteitsproblemen kennen alle fabrikanten, de een kan ze alleen wat beter camoufleren, "onder de radar" houden en sneller oplossen, mede door een (ouderwets) aanwezige dealerorganisatie, dan een merk waar een vergrootglas opgelegd wordt. Kwaliteit zegeviert niet altijd, "we" willen veelal steeds het nieuwste van het nieuwste en de laatste versies. Fabrikanten spelen daar handig op in. Wat nou kwaliteit? Als'ie de garantieperiode maar doorkomt!

Genoeg aanloop problemen bij de ID3
Mercedes kent problemen met de E versie's, De GM Ampera kan in de hens vliegen, E-Tron's lekken water (brandgevaar), E Volvo's zijn niet zonder issues, neem aan PSA ook.
De enige die dapper zijn ding doet is dat Gallische karretje van 10 jr oud, ms Zoe

speedtouch zei:
Even off topic, worden ´alle´ Tesla´s die hier verkocht worden, in ons land geassembleerd?
Nee, in Nederland wordt niks aan de Model 3 gedaan. Alleen de S en X, en die verkopen nog slechts lage aantallen. Het schijnt vrij rustig te zijn bij die fabriek: https://www.autoblog.nl/nieuws/trekt-tesla-binnenkort-de-stekker-uit-de-fabriek-in-tilburg-184871 .

Daniel de Dion zei:
Zie dat Tesla, op een dag dat de beurs licht rood staan, en iedereen weet dat Tesla een nog nooit vertoonde k/w van 1000000 heeft,
wederom zijn record heeft verbroken. Van $560 naar $607 miljard beurswaarde. Koers van $603 naar $643.

Dat is op één dag net zoveel als heel Daimler waard is.

Zou het zijn omdat Tesla in Nederland momenteel het best verkochte merk is?
Want de boot kwam aan.

Voor wie dacht dat de laatste 2 zinnen serieus bedoeld waren, tuurlijk niet.
Al zou Tesla morgen op 1 dag 1.000.000 auto's verkopen, dan nog rechtvaardigt dat de koers niet.
Nog niet bij 20 mio auto's per jaar.

En, zoals hierboven gemeld, Toyota (5 EV's in de pijplijn), Mercedes, BMW, Nissan en een dozijn Chinese merken zitten niet stil
Dus waar al die GIGA factory Tesla's heen moeten, u mag het zeggen.

Dat beleggingsfondsen - waar doorgaans hoog opgeleide v/m werken - zo dom zijn gaat er bij mij moeilijk in.
Maar goed, spelen met andermans geld is dan ook makkelijker dan met je eigen centen

Pietzoveel zei:
@Sportleicht: Je data klopt niet helemaal: Stand 6 december kentekenradar: Tesla M3 636 stuks, ID-3 290 stuks.

Ik heb het dus sec over de maand oktober, niet t/m oktober. Cijfers staan hier op AW. En die door jou genoemde 290 stuks van de ID3 lijkt mij al helemaal niet te kloppen, je ziet het ding al om de haverklap rijden.

Sport Leicht zei:
Pietzoveel zei:
@Sportleicht: Je data klopt niet helemaal: Stand 6 december kentekenradar: Tesla M3 636 stuks, ID-3 290 stuks.

Ik heb het dus sec over de maand oktober, niet t/m oktober. Cijfers staan hier op AW. En die door jou genoemde 290 stuks van de ID3 lijkt mij al helemaal niet te kloppen, je ziet het ding al om de haverklap rijden.
Dat is de stand van december alleen. Jij kiest 'toevallig' een maand waarin de ID3 gunstig naar voren komt, net zo makkelijk kan je een tijdsbestek kiezen waarin het omgekeerd is.

Dat beleggingsfondsen - waar doorgaans hoog opgeleide v/m werken - zo dom zijn gaat er bij mij moeilijk in.

Tja, zolang je er een goed rendement op kunt halen, waarom niet? De kunst is om op het juiste moment uit te stappen maar zolang de koers stijgt...

@ MWH: Nee hoor, in november is het verschil ook heel groot (ten gunste van de ID3). Tesla is in NL al lang en breed over z’n hoogtepunt heen, en hoe meer kwaliteitsmerken er met EV’s op de markt komen hoe moeilijker het wordt.

Koddig nieuwtje:

Over al staan mensen in de rij om voor Tesla te werken.
Wat blijkt, de GF Brandenburg trekt weinig animo.
Zelfs Musk bemoeide zich ermee, en jette vorige week naar DUI om nieuwe werknemers aan boord te halen.

Misschien wat voor al die Polen in het Westland?
Dichter bij huis, betere werkomstandigeheden, hogere pay out.

Sport Leicht, wanneer ga je?
Je woont toch aan die kant van NL, 3 uur rijden, max.

Sport Leicht zei:
@ MWH: Nee hoor, in november is het verschil ook heel groot (ten gunste van de ID3). Tesla is in NL al lang en breed over z’n hoogtepunt heen, en hoe meer kwaliteitsmerken er met EV’s op de markt komen hoe moeilijker het wordt.
Goh, toevallig weer een maand waarin geen boot aankwam... Over slechts deze paar maanden kan je niets zeggen over de verhouding populariteit van Model 3 of ID3. Model 3 niet omdat de leveringen enorm gestuurd worden door transportbeperkingen naar Europa, ID3 niet omdat daar momenteel vooral pre-orders van uitgeleverd worden en VW al een hele lading op voorraad had staan waardoor nu meer uitgeleverd kan worden dan geproduceerd. Je moet de lange termijn maar afwachten.

Ik ontken overigens niet dat het moeilijker gaat worden voor Tesla, dat is een logisch gevolg van meer concurrentie. Maar de cijfers van deze paar maanden erbij pakken is stemmingmakerij.

Sport Leicht zei:
Pietzoveel zei:

SL, dus je gelooft Kenteken radar niet?
Dat jij ID3 'om de haverklap' ziet zegt weinig,
Ik zie ze in Duitsland helemaal nergens.
Wel de Zoe, die in Duitsland in Okt 5.000x werd afgeleverd.
40.000 vekocht en besteld, dat tikt aan.

Weet je waarom je de ID3 in NL regelmatig kan zien? (leuk design trouwens, beter dan de grimmige R Line plastics, fake luchthappers en nep uitlaten).
Omdat de Noorse en Nederlandse importeur de ID3's ontvangen die een half jaar op een parking hebben gestaan.
NO en NL zijn koploper qua laad infra en tax voordelen.

Zadelsnuiver zei:
Wat ik vooral wilde delen was deze impressie, kleine wijzigingen met een groot effect (alhoewel het design waarschijnlijk niet zo radicaal zal gaan wijzigen..)
Was het hoekige design niet een verplicht gevolg van het materiaalgebruik?

speedtouch zei:
Sport Leicht zei:

Ben het met je eens!
Het is toch altijd een combinatie van factoren. Een ID3 vind ik echt te saai. Bovendien vraag ik me af of hoe de kwaliteit is t.o.v. de verwachtingen van een Volkswagen. Een Polestar 2 vind ik een serieuzere concurrent.

Terug
Bovenaan