Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Ik heb nu twee keer in korte tijd een (huidig modelserie, denk ik) Mercedes -C klasse (station en coupé 4 deurs) gezien met een geopend logo in de achterklep, stilstaand voor een verkeerslicht. De ene ging rechtsaf, de ander linksaf. Na het afronden van de bocht klapt het logo weer dicht. Het zal dus om de camera functie gaan. Maar waarom?
Heb je dan een 360 graden view binnen op het scherm staan ofzo?

Het komt op mij, erachter staand, een beetje over alsof iemand vergeten de klep goed dicht te doen. Slordig.

Ik ben het er mee eens dat het er niet uitziet. Eigenlijk stoort het me meer dan zo'n lelijk cameraatje dat er altijd zit.

Ik ben vandaag eens een kijkje gaan nemen bij Louwman Exclusive in Utrecht. Ik werd allerhartelijkst ontvangen. Ik kreeg wel meteen de boodschap mee "wilt u de auto's niet fotograferen of filmen?" Geen idee waarom dat niet zou mogen, maar ik was het sowieso niet van plan. De indrukken:
  • de McLarens zijn niet heel lelijk, maar ze doen me eigenlijk niks.
  • de Maserati MC20 is heel mooi, en deed me wel wat. Relatief goedkoop ook ten opzichte van het andere spul wat er stond, 220.000 euro voor een MC20 met 3.000 km op de klok leek me niet teveel.
  • de Maserati Ghibli blijft aantrekkelijk, er stond een nieuwe te pronken (met wat final edizione korting)
  • de Morgans blijven mooi, hoewel merkwaardig waardevast. Zou geneigd zijn eerder een nieuwe te kopen als je voor een tweedehands van 8 jaar oud oid nog steeds 70% van de nieuwprijs betaalt. De BMW automaat-stick zag er gek uit in zo'n Engelse auto. Maar het rijdt vast goed met BMW techniek. Een Plus Six (met BMW B58 krachtbron) heeft op mij een merkwaardige aantrekkingskracht.
  • de 812 superfast en Rolls Cullinan stonden er fraai bij.
Volgende keer maar eens vragen om een proefrit in de 812, of zal ik beginnen met te vragen of ik er een foto van mag maken?

Gaaf!

812 Superfast is echt een droom auto voor mij. Ben echt al van kinds af aan verliefd op het Ferrari GT concept met de 575 Maranello bovenaan mijn lijst. Het liefst zilvergrijs met rood interieur.

Dat geluid van die startmotor is al hemels en dan word je erna nog even getrakteerd door een orkest van 12 cilinders

McLaren doen mij ook helemaal niks, muv de F1 natuurlijk :D

Heerlijk artikel van Bas. Kan van zijn columns in het NRC zo genieten

“Zijn boomerkwaliteiten zijn helaas ook zijn achilleshiel. Het welvaartsvet verdringt de sport in deze dikzak. Je hebt het iets te goed in de M5. Hij zuigt de vechtlust uit je met comfort, waardoor je hem gaat rijden als een zachte, ongevaarlijke chauffeurslimo
(…)
Voorstel: besteed dat geld niet aan een M5 maar aan twee merkgenoten. Eén M5 van de E39-generatie, collector’s item maar nog steeds te koop voor tussen 30- en 60.000 euro. Snel, vurig, 800 kilo lichter dan de huidige. Voor woon-werk koop je een elektrische i4 M50. Heb je het beste van twee werelden. Een EV met alle eigenschappen van een echte BMW en een ongelooflijk opwindende youngtimer met een perfecte balans tussen vermogen en gewicht, V8 en handbak. Je bent nog goedkoper uit ook.“

Het gewicht van de huidige m5

88yoBKe.jpeg

Dusseldorp Zwolle zie ik. In het pand waar Mini naartoe verhuist. De M5 wekt bij mij helaas geen enkele begeerte op. Gewoon een lelijk ding. Die E46 kan ik wel weer verliefd op worden. Buitenzijde niet helemaal perfect zo te lezen maar gelet op de km-stand wel een heel aantrekkelijk ding. Schitterend!

Net terug van een tripje Oostenrijk, dus de nieuwe E is nu wel aardig ingereden. Ook op deze lange ritten bevalt de auto uitstekend, zeer comfortabel, vlot genoeg met 4 man plus bagage en een flinke skibox, en met bijna 1 op 13 nog behoorlijk zuinig ook (bij stevig doorrijden). Voor zowel de heen- als de terugweg was de accu opgeladen, mooi hoe ook op zo’n lange rit de energie verdeeld wordt over de rit, en er altijd nog wat stroom bewaard wordt om de laatste kilometers in het dorp elektrisch te kunnen rijden.

In NL zie je de nieuwe E-klasse minder dan de nieuwe 5-Serie, in Duitsland lijkt dat juist andersom te zijn. Toch wel een 20-tal 214’s zien rijden, voornamelijk Estate, en zowaar één in dezelfde groene kleur. Maar verder allemaal zwart of grijs, dat lijken helaas toch wel weer de meest gekozen kleuren.

Laatst bewerkt:
Ja dat snap ik ook niet zo goed - qua lease tarief en/of aanschaf ontloopt het elkaar niet zo veel. Nederland is natuurlijk wel meer BMW minded als je kijkt naar de verkoopcijfers maar toch.

Moet wel toegeven dat hoe meer ik de nieuwe 5 zie, hoe mooier die wordt. Net als met de E60 toen.. nu het interieur nog ff upgraden

De eerste exponenten van Bangle design werden ook verguisd, zijn echter modellen die de tand des tijds zeer goed hebben doorstaan. De aangehaalde E60/E61 is inderdaad een auto die veel kritiek kreeg maar nu 3 generaties 5 serie verder, nog steeds een heel strak en niet verouderd design is.
Natuurlijk ben ik als E61 berijder bevooroordeeld;) - een nette E6x vind ik meer bij de tijd dan een F1x pre-facelift.

Ooit een quote gelezen van een designer, iets in de trant van ‘de uitdaging is een auto te ontwerpen die past bij de tijdsgeest van morgen, niet bij die van vandaag’

Smaken verschillen, en de E is qua materiaalgebruik en interieur afwerking ‘luxer’ en beter passend bij het segment - de 5 is qua design duidelijk vernieuwend en onderscheidend tov zn voorganger. De E is dan op het eerste oog behoudend.

@ MB - als ervaren E rijder, wat is/zijn voor jou de grootste verrassingen in het gebruik van de nieuwe t.o.v. de vorige? En wat had beter gemogen?

Qua plaatwerk lijken de nieuwe lichting BMWs zo anders. Ik bedoel lichtval, afwerking, lakwerk. Begon met de iX. Lastig uit te leggen maar doet denken aan Franse slag…

• Leuk
Waarderingen: 944
@ MB - als ervaren E rijder, wat is/zijn voor jou de grootste verrassingen in het gebruik van de nieuwe t.o.v. de vorige? En wat had beter gemogen?

Tot nu toe kan ik over de nieuwe zeggen:

Pro:
- Comfortabeler, stiller en betere luchtvering
- Betere navigatie
- Betere audio
- Meer interieurruimte
- Zuiniger in gebruik
- Ongeveer even snel

Contra:
- Irritante piepjes en meldingen! Je kan het allemaal uitzetten, maar dat moet voor elke rit en het wekt toch wat irritatie.
- Teveel swipe-knopjes ipv echte knoppen, vooral die op het stuur werken minder fijn en te vaak doe je iets onbedoeld.

Qua plaatwerk lijken de nieuwe lichting BMWs zo anders. Ik bedoel lichtval, afwerking, lakwerk. Begon met de iX. Lastig uit te leggen maar doet denken aan Franse slag…
Grappig dat je dat zegt - ik zat er nog aan te denken. Daar waar de eerder aangehaalde Bangle generatie zelfverzekerd en redelijk compromisloos zijn, lijkt de nieuwe 5 (en andere modellen) meer of er met veel moeite een balans is bezocht, waarbij consessies zijn gedaan. Iets mist er…

• Leuk
Waarderingen: funf
Grappig dat je dat zegt - ik zat er nog aan te denken. Daar waar de eerder aangehaalde Bangle generatie zelfverzekerd en redelijk compromisloos zijn, lijkt de nieuwe 5 (en andere modellen) meer of er met veel moeite een balans is bezocht, waarbij consessies zijn gedaan. Iets mist er…
Contra:
- Irritante piepjes en meldingen! Je kan het allemaal uitzetten, maar dat moet voor elke rit en het wekt toch wat irritatie.
Dat is natuurlijk gevolg van wetgeving - wel met 2 knopdrukken uit te zetten? Wellicht via handige programmeur uit te laten zetten?

• Leuk
Fijn dat de E zo goed bevalt. Het is ook echt een mooi model om te zien en de afwerking is top.

Grote pre van de 5 blijft dat je hem met een zespitter kunt bestellen. De 550e rijdt geweldig en zijn minpunten kan ik hem wel vergeven. Het model begint inderdaad te wennen, hoewel ik het front nog steeds niet top vind.

Van de nieuwe X3 word ik niet echt enthousiast. Ook gewoon weer een goede auto, maar niet significant beter dan mijn huidige X3. Geen enkele aanleiding dus om die nu in te ruilen, hoewel ik dat normaal wel om de drie jaar doe.

Natuurlijk ben ik als E61 berijder bevooroordeeld;) - een nette E6x vind ik meer bij de tijd dan een F1x pre-facelift.
De crux zit 'm bij BMW eigenlijk in de LCI. Een eerste lichting E6x vind ik ook erg oubollig net als een E39 en een F1x maar geldt ook voor 3, 7 etc.

BMW weet heel knap bij elke LCI juist die tijdloosheid (is dit een woord? haha) vast te leggen.

Ik reed heel toevallig gister achter een hele late E60 530i in carbonschwartz M-pakket met de LCI achterlichten en de (toen) zilveren ZF pook. Echt prachtig!

• Leuk
De nieuwe X3 heb ik nu ook een paar keer zien rijden, dat is inderdaad absoluut geen mooie auto. De 5 ziet er in een goede kleur en uitvoering prima uit, al vind ik het jammer dat je eigenlijk nergens van kunt zeggen dat het een verbetering is t.o.v. het vorige model.

• Leuk
Ik was dan weer een van de weinigen die het bangle design vanaf dag 1 goed kon waarderen. Daar was over het ontwerp nagedacht, en de lijnen klopten wel met elkaar .
Nu is het meer van, we moeten van marketing alles anders doen , dus geven we een kleuter een potlood en kijken wat daar uitkomt.

Je kan veel zeggen. De E65 was toen niet mooi en nog steeds niet mooi. Die wordt volgens mij nog weleens vergeten als het gaat om Bangle's ontwerpen. De rest is echter mooi opgedroogd.

Ik was dan weer een van de weinigen die het bangle design vanaf dag 1 goed kon waarderen. Daar was over het ontwerp nagedacht, en de lijnen klopten wel met elkaar .
Nu is het meer van, we moeten van marketing alles anders doen , dus geven we een kleuter een potlood en kijken wat daar uitkomt.
Ja maar jij hebt je met de X6 gediskwalificeerd ;-).
Ik vond de Bangle 7 altijd best indrukwekkend.

Ontwerp is inderdaad een aspect, ik doel ook op de afwerking. Als je simpelweg er langs af kijkt zie je hele rare vlakken. Langs randen van de deuren, lichtval op lak. Het lijkt of alle panelen afzonderlijk van elkaar zijn gespoten. Viel me het eerste op bij de iX. Lijkt goedkoper geproduceerd. De nieuwe 5 heeft het ook in hoge mate.

Dat klinkt niet best. Het draagt bij aan de gedachte dat BMW echt aan het bezuinigen is op materiaalgebruik e.d. om de prijzen nog enigszins in toom te houden. Dat is ook steeds meer het gevoel dat ik bij de nieuwere modellen heb.

Jep. Check ook maar weer de video van gister van Azizdrive en de M5. Die knoppen in het portier zijn echt afschuwelijk en doen mij denken aan die van onze Hyundai b segment auto van €15k.

Niks mis mee. Maar wel op een auto van meer dan €100k.

Bestaat BMW individual trouwens nog voor de nieuwe lichting modellen? Wat mij opvalt in mijn eigen zoektochten is dat ik steeds minder en minder individual interieurs tegenkom…

Zou niet misstaan in een Ford Transit. Echt verschrikkelijk goedkoop. Zal met de komende facelift wel aangepast worden mag ik hopen.
Zie het ook bij mijn G21, ook daar zijn de deurpanelen minder hoogwaardig afgewerkt. Onderzijde niet meer geschuimd, knopjes goedkoper en in de deurvakken zelfs geen vilt meer. Stikseltjes in de armlegger zijn ook foetsie. Maar wel fancy sfeerverlichting om de boel wat op te waarderen. Had ik liever anders gezien.

Zie nu trouwens dat zelfs in een 5-serie de deurvakken niet bekleed (meer) zijn.

De vorige E-Klasse had ook geen beklede deurvakken meer, bij de huidige is het juist weer terug van weggeweest. Ook de materialen op deurpanelen en dashboard vind ik in de W214 verbeterd t.o.v. de W213, eerder was het een groffere lederstructuur, nu overal gestikseld nappa (wat uiteraard het mooiste combineert als je ook de stoelen en bank in nappa bestelt). Dat zijn dus verbeteringen, maar de eerder genoemde swipe-knopjes op stuur en in de dakhemel vind ik dan weer afbreuk doen aan de kwaliteitsbeleving. Ook mis ik wat meer houtinleg zoals in de W213, nu alleen nog op de middentunnel en niet meer in de deurpanelen etc., daarvoor in de plaats nu veel hoogglans zwarte paneeltjes waar ik geen fan van ben.

Fabrikanten lijken het gewoon te proberen, pikt de klant het dan is het een geslaagde bezuiniging, komt er teveel gezeur over dan wordt het bij een facelift of volgend model wel weer aangepast. Ik ben heel benieuwd wat BMW met het interieur van de 5 gaat doen bij de rappe 1e facelift.

Ja daar is het ook een stuk minder geworden inderdaad :(
Bij de Golf 4 was men 'on fire' en bij de Golf 7 weer, maar daar voor, tussen en na is het minder. En ik denk dat je dat, in dezelfde jaren, over alle merken ziet. Waarbij je de periode 'eind jaren 80' misschien ook nog als top kan toevoegen (W124, E34).

Dat gevoel heb ik sterk bij de nieuwe X2. Het plaatwerk lijkt heel dun, welk gevoel ik vaker heb bij Japanse auto's zoals Mitsubishi. Zo'n X2 ziet er qua plaatwerk m.i. heel goedkoop uit, met name de achterkant (het design helpt niet mee) :oops: Ik heb tijdje geleden bij de dealer ook op het plaatwerk van de X2 geklopt, en dat bevestigde het idee van dun, fragiel plaatwerk. Qua achterlichten lijkt het overigens ook net een Mitsubishi.

https___eventistampabmw.com_wp-content_uplos_2024_02_DM_8143.jpg

Laatst bewerkt:
Wij gaan binnenkort een testrit maken in de Lexus GX550. In Nori Green is dat echt een fraaie verschijning.

img_6011.jpg

Wat het dashboard betreft mag je denk ik ook wel blij zijn met het huidige model....

Oef, zeker! Lijkt een zeer matige moderne AI interpretatie van een RR silver shadow dashboard.

Die middenconsole ga je als bijna 2 meter lang persoon ook niet gelukkig van worden.
Wat juist zo aangenaam is bij het huidige model dat je het rechterbeen opzij kan leggen.

Ik zie net dat een schuifmans ook niet meer leverbaar is. De CLA heeft altijd een glazen vast dak….

Laatst bewerkt:
Bij het zien van dit filmpje moet ik mijn mening toch bijstellen, ziet er dan toch best goed uit voor een auto in deze klasse.
Hoogwaardige materialen ook, lijkt net weer een niveautje hoger dan bij de huidige A/CLA.

Terug
Bovenaan