Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een tweede hands Volkswagen Caddy Benzine (budget € 10.000 - 14.000 ) vanwege de ruimte en mogelijkheid er op eenvoudige manier mee te kamperen.

Niet één met lege laadbak, maar een personenwagen met stoelen (5 zit is voldoende) achterin, die haal ik er dan uit of klap ik in wanneer ik ga kamperen.

Echter.....eenmaal begonnen met inlezen op internet op allerlei forums, durf ik het niet goed meer aan.

Ik lees dat er enorm veel problemen zijn met de turbo motoren, met distributie kettingen èn riemen....

Inmiddels ook de andere merken bestelwagens bekeken, zoals de Mercedes citan, en het lijkt erop alsof er geen te vinden zijn zonder problemen.

Is er iemand die mij hierin kan adviseren? Bij welke modellen of bouwjaren loop ik minder risico?

Ik heb begrepen dat de TSI motoren vanaf 2015 beter zijn. Klopt dit?

En welke andere merken/modellen van welk bouwjaar, zouden een betrouwbaar alternatief voor de caddy kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Caddy is prima, maar zeker niet het beste wat er te koop is, zeker de benzine motoren niet in die jaren. en relatief duur ook.

Mercedes citan is prima, maar op de ster op de neus is het gewoon een Renault Kangoo, word door renault gebouwd en alles is gewoon renault, wat overigens geen probleem is. Maar waarschijnlijk heb je bij de renault kangoo veel meer keuze en zijn de prijzen wat gunstiger, dus zou daar ook eens kijken.

maar kijk je naar een grijs kenteken auto (die je als 'geel' gaat rijden) die je wil ombouwen naar camper. of kijk je naar een personenversie van een bestelauto.

zoiets is prima. die bank haal je er zo uit. en heb je feitelijk een bestelauto. maar mocht je met meer mensen willen rijden zet je die bank er zo weer in en heb je een 'gewone' auto. ook met verkoop een stuk makkelijker. Daarnaast zit in deze personen versies wat mooiere afwerking, betere isolatie, etc en standaard 2 schuifdeuren wat handig is. en een achterklep (waar je dus onder kan staan) ipv deurtjes wat je op de grijs kentekenversies meestal hebt)

Van de caddy heb je ook zo'n personen versie, maar zijn dan doorgaans (veel) duurder. Hier als voorbeeld

In voorbeeld kun je dus wel mooi zien als je de bank er uit pakt wat vaak zo kan, hoe dat dan er uit ziet;

0-3e519161723785f86b250cc343ceb8cd.jpg

dus geen afgedankte bouwvakkersbus maar een in de basis personen versie met fatsoenlijk plafond, afwerking, isolatie , dubbele schuifdeur en klep. zoiets zou ik als basis kiezen. welk merk heeft zoiets

Laatst bewerkt:
al die auto's die jij ziet zijn al uit productie, ook die caddy's worden al jaren niet meer gemaakt.

althans die specifieke modellen. op het moment dat auto's 20 jaar oud worden dan worden specifieke delen wel moeilijker om te vinden. reguliere onderhoudszaken geeft vrijwel nooit problemen, maar dat is wel het laatste waar ik mij zorgen om zou maken.

als de renault kangoo uit productie gaat, gaat een citan dat ook. zelfde auto, zelfde fabriek

maar ook peugeot heeft zulke modellen, ford, fiat, opel, etc. dus zou gewoon kijken wat het beste past

zomaar voorbeeldjes;

Peugeot partner 1.6
Ford courier
berlingo 1.6

achterbank er uit en lekker camperen. Dubbele schuifdeur, achterklep. Dikke prima.
wil je er weer gewoon een auto van maken kan dat dus ook zo met de personen versies

zoiets krijg je dan (vandaar een klep handig is) en om je een idee te geven

kangoo
koggmvksmgfmzlld3son.jpg

Citroen berlingo
vanessa_berlingo_campingausbau-9.jpg

Peugeot partner;
berlingo-minicamper-moniek-5-800x600.jpeg

ford tourneo
PXL_20230604_135022457.MP_-scaled.jpg

ik zou dus wat je zelf ook al aan gaf geen ex bouwvakkersbus kopen met slechte afwerking, geen ramen, deurtjes en enkele of geen schuifdeur, meeste merken hebben wel zoiets

Laatst bewerkt:
Wat je zegt klopt wel: vanaf ongeveer 2015 zijn de TSI motoren prima.
Ford heeft in dit segment ook vergelijkbare modellen, die hebben de 1.0 Ecoboost. Daar lees je ook slechte dingen over, maar met goed onderhoud is dat een prima blok.
Zo heeft elk merk wel wat 'gevoelige' blokken tegenwoordig.
In dit segment kan je ook een 15 jaar oude Berlingo of Partner kopen met de 'gewone' 1.6, die zijn vrij hufterproof dacht ik. Dat is het model wat hierboven ook getoond is.

Een Caddy is overigens wel relatief duur ten opzichte van een Ford/Renault/Mercedes/Citroën/Peugeot/Dacia.

Zou ook aanraden om bij Dacia te kijken. Dacia biedt aan bij o.a. de Jogger een in Sleep pack. Kijk maar eens op de site van Dacia.

En de Dacia Dokker is relatief vaak omgebouwd naar camper, is relatief ruim, en heeft goede en degelijke Renault techniek. De Dokker is relatief ruim.
De Renault Express is de opvolger van de Dacia Dokker.

De Renault Kangoo en vrijwel identieke Mercedes Citan zijn meestal “luxer” dan de Dacia Dokker.

Probeer bij Dacia, Renault en Mercedes een diesel, of 1.3, 1.0 ( Jogger), of oude 1.6 benzinemotor te kiezen.

En die 1.6 is geen TSI motor?
In de getoonde Berlingo en Partner zit een 1.6 VTI.
Het is een motor zonder turbo met directe brandstof injectie.

Een broer van mij heeft in zijn Citroën die hij al 13 jaar heeft een 1.6 VTI zitten, ondanks de hoge tellerstand doet de motor het nog steeds prima.
Wel is het olieverbruik hoger dan toen die nieuw was.

Door vervuiling van de motor kun je een hoger olieverbruik bij de 1.6 VTi tegen komen. Controleer dus wel regelmatig het oliepeil.

Wat een beetje het algehele probleem is met benzinemotoren: vanaf ongeveer 2008 kwamen de kleine motoren met turbo op. Vrij efficiënt, maar ze hadden wel wat issues. Voornamelijk problemen met de distributieketting. Volkswagens TSI, Peugeots THP. De latere versies waren beter. Bij de TSI van Volkswagen zijn de versies vanaf ongeveer 2015 beter, toen hadden ze de distributieketting in het ontwerp weer vervangen door een riem.
Iets later kwamen de nog iets kleinere motoren. Die hadden vaak een distributieriem, maar dan wel ín het blok in plaats van er buiten. Daarbij is het gebruiken van de juiste olie dus essentieel anders verpulvert de riem, loopt de oliepomp dicht, wordt er geen olie meer rondgepompt en loopt het blok kapot. Dit kon voorkomen bij de 1.0 Ecoboost van Ford en de 1.2 Puretech van Peugeot.
Maar in z'n algemeenheid zijn dit de issues met de recente benzinemotoren, elk merk had er in meer of mindere mate wel last van.
Zo'n 1.6 VTI van Peugeot is nog een 'ouderwetse' zonder turbo. Minder snel, draait ook meer toeren, maar de techniek is redelijk simpel.

Dacia Dokker is ook een goede optie, met 'ouderwetse' techniek. Maar je ziet ze in Nederland helaas niet heel veel in personenuitvoering.

meeste dacia dokkers hebben ook achterdeuren ipv een grote klep wat met het idee van een camper wel handig is. en de keuze is inderdaad zeer beperkt.
ik zou zelf voor iets van een peugeot partner of citroen berlingo gaat met de wat eenvoudige 1.6 benzine of een renault kangoo. de 1.3 is het mooiste maar ga je denk ik niet halen met dit budget.

Edit; nee, de 1.3 is nog veel te jong

kwam deze wel tegen, echt ideaal als je al die bakjes en vakjes aan het dak hebt als je er in wil slapen en je kunt 's nachts nog naar de sterren kijken ook ;)

KLIK

peugeot-partner-tepee-1-6-vti-120pk-active-airco-elektrische-pakket-getint-glas-pdc-achter-dealer-onderhouden-ma.jpg

peugeot-partner-tepee-1-6-vti-120pk-active-panoramadak-airco-elektrische-pakket-getint-glas-pdc-achter-dealer-o.jpg

peugeot-partner-tepee-1-6-vti-120pk-active-panoramadak-airco-elektrische-pakket-getint-glas-pdc-achter-dealer-o.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt! Weer wat wijzer.

Ik weet nu van o.a. de Peugeot dat daar de 1.6 VTI dus nog een oude, betrouwbare versie is. Kan iemand mij vertellen hoe dat zit bij Volkswagen en Ford?

Bij VW moet je de niet TSI modellen hebben , dus of nog met de oude 1.6 , maar dan zijn het vaak al wel echt de oude exemplaren omdat VW al snel over ging op de TSI blokjes. of juist wat nieuwere vanaf 2015/2016, die zijn dikke prima, maar die zijn juist fors aan de prijs.

Een broer van mij heeft in zijn Citroën die hij al 13 jaar heeft een 1.6 VTI zitten, ondanks de hoge tellerstand doet de motor het nog steeds prima.
Wel is het olieverbruik hoger dan toen die nieuw was.

Tja, mijn oom had 'm in de C4. Kende toch wel regelmatig zijn nukken, olieverbruik ook.
Weerhield 'm niet ervan om het nu met een 1.2 Pure(pech)tech te proberen, wel van de verbeterde generatie in de C3 Aircross. ;)

Deze motor kent ook ketting- en nokkenasverstelling problemen.

Voor het bepalen van je maandelijkse gebruikskosten: ten behoudt van een schone, inwendige, motor is het advies om altijd premium brandstof (dus de duurdere Euro 98 E5 benzine) te tanken.

De 2e generatie berlingo/ partner is in het begin ook met een gewone 1.6 geleverd ruwweg gezien tussen 2008 en 2011. 2008 is altijd zonder vti en vanaf 2009 tot 2011 vti en gewone 1.6 door elkaar. Ga niet uit van wat de aanbieder zegt of in de advertentie zet, altijd kenteken checken of hier op het forum advertentie delen

Ik had dit bedrijf gevonden op marktplaats. Met o.a. deze:

Volkswagen Caddy Maxi 1.6 Comfortline 7p Camping Apk Nieuw
€ 10.499,00

Het valt me op dat de meeste caddy's die daar te koop staan allemaal van 2009/2010/2011 zijn. Hoe weet ik dat dit geen schade wagens zijn die opgekocht zijn, en daarna opgelapt om te verkopen, maar met verborgen verbreken?

Ik woon trouwens in België, dus zou de auto dan moeten importeren. Het aanbod van deze autos met benzine is iets groter in NL heb ik gemerkt, en zeker de maxi met raampjes kan ik daar meer vinden. Ben er nog niet over uit of het een maxi wordt, maar lijkt me best fijn, wat extra ruimte.

Laatst bewerkt:
Ik ga ook verder kijken naar de andere merken die er genoemd zijn, bedankt daarvoor. Ik zat/zit nu nog even in de "caddy-focus" omdat mijn zoektocht daarmee begon.

Laatst bewerkt:
Sinds twee jaar ben ik de trotse eigenaar van een Dacia Dokker uit 2015 met de 1.2 TCe-motor, de 5 zitter personenauto, dus zonder tussenschot. Hoewel ik altijd een zwak heb gehad voor de Volkswagen Caddy – jarenlang een Caddy Maxi 2.0 TDI van het werk gereden – koos ik uiteindelijk voor de Dacia, vanwege de financiële overwegingen.

Hoewel de 1.2 TCe bekend staat om enkele motorproblemen, ben ik daar tot nu toe gelukkig van gespaard gebleven. (80k gereden in 2 jaar door woon-werk, binnenkort kan ik op de fiets gelukkig) Deze problemen zouden verleden tijd zijn met het 1.3Tce blok (samen met MB ontwikkeld).

Met onze zelfgebouwde camperbox hebben we al heel wat mooie reizen gemaakt: van korte weekendjes weg tot vakanties van twee weken. Dankzij het opvouwbare matras van 200x120 cm slapen we verrassend comfortabel, echt een luxe in een compacte bus!

EDIT:

Verwacht van een Dacia niet de luxe opties van de bovengenoemde Partner / Kangoo / Citan / Caddy.
Ook is een Dacia Dokker enkel geleverd met openslaande deuren i.p.v. klep.
Wat krijg je dan wel? Lekker goedkoop en zuinig rijden! Dankzij het lage gewicht is de wegenbelasting lekker laag (60 euro p/m) en als je gewoon 100 rijdt op de snelweg is het gemiddelde verbruik +/- 1:17

Laatst bewerkt:
De getoonde Belgische Berlingo is een 1.2 Puretech uit 2017. Ik heb gereden met een Peugeot Partner uit 2017 die heel veel deelt, en vind het een prettige auto om te rijden.
Bij de 1.2 Puretech is erg belangrijk de onderhoudshistorie van de auto.
En hoe nieuwer hoe beter. Ik zou zelf bij een 1.2 Puretech eerder kijken naar een van 2020 of nieuwer, die goed en bij voorkeur door de dealer onderhouden is.

Of kijk naar wat anders.

Die citroën ziet er goed uit. Is de km stand wel logisch/betrouwbaar, als die zo laag is?

Tja, dat hangt ervan af wie de vorige eigenaar is geweest. Waren dat senioren die een auto met hoge instap zochten en veel ruimte om makkelijk in-uit te laden maar verder niet heel actief waren.. en wellicht de auto alleen voor langere stukken gebruikten en de korte afstanden per fiets aflegden (in België misschien wat minder gebruikelijk dan in NL?)
Dan kan het best logisch zijn, 8 duizend kilometer gemiddeld per jaar rijden. Of dat heel goed is voor zo'n Pure'Pech' motor van de eerste generatie (denk ik toch nog net..) is de vraag. Weinig rijden en niet al te lange ritten is funest voor de interne vervuiling.

Wat betreft de motor én de in de olie lopende distributieriem.. áls de auto verder helemaal naar je zin is, de kilometerstand klopt en de auto na een paar maanden gebruik je niks tegenvalt en je er dus een campertje van gaat maken..dán zou je ook kunnen overwegen om de motor een upgrade naar kettingaandrijving te geven. Daar bestaat een ombouwset voor.

(..)Upgrade je 1.2 PureTech motor met onze distributieketting set en voorkom de problemen die gepaard gaan met de natte distributieriem. Deze set is ontworpen om de onbetrouwbare natte riem te vervangen door een duurzame distributieketting, compleet met alle benodigde onderdelen voor de ombouw.

Deze set dient ingebouwd te worden door een gediplomeerd autotechnicus.(levering wordt uitsluitend gedaan aan autobedrijven)

~~~~~~~~~~~~~~

Wat betreft de toegestane oliespecificatie voor (alle) 1.2. PureTech's benzine motoren met distributieriem in de olie:

(..) Die motoren verbruiken olie, en 1/2 liter of zelfs 1 liter op 5000 km is helemaal (niet, red.) zorgwekkend. Ik zou het wel in de gaten houden, want als het plotseling meer wordt is dat een voorbode van problemen. (..)

Tegenwoordig wordt aanbevolen in die motoren alleen een motorolie te gebruiken met de Stellantis spec FPW9.55535/03
Als voorbeeld de Total Quartz Ineo RCP 5w30
Dat geld dus ook voor alle vroegere PureTech motoren, zoals de jouwe, ook als staat in je handboek dat een Total Ineo First 5w30 ok is. Noem dat maar voortschrijdend inzicht…
Dat heeft alles te maken met het voortijdig verouderen van de randriem die de distributie aandrijft.

Laatst bewerkt:
Tja, dat hangt ervan af wie de vorige eigenaar is geweest. Waren dat senioren die een auto met hoge instap zochten en veel ruimte om makkelijk in-uit te laden maar verder niet heel actief waren.. en wellicht de auto alleen voor langere stukken gebruikten en de korte afstanden per fiets aflegden (in België misschien wat minder gebruikelijk dan in NL?)
Dan kan het best logisch zijn, 8 duizend kilometer gemiddeld per jaar rijden. Of dat heel goed is voor zo'n Pure'Pech' motor van de eerste generatie (denk ik toch nog net..) is de vraag. Weinig rijden en niet al te lange ritten is funest voor de interne vervuiling.

Wat betreft de motor én de in de olie lopende distributieriem.. áls de auto verder helemaal naar je zin is, de kilometerstand klopt en de auto na een paar maanden gebruik je niks tegenvalt en je er dus een campertje van gaat maken..dán zou je ook kunnen overwegen om de motor een upgrade naar kettingaandrijving te geven. Daar bestaat een ombouwset voor.

~~~~~~~~~~~~~~

Wat betreft de toegestane oliespecificatie voor (alle) 1.2. PureTech's benzine motoren met distributieriem in de olie:

Het is een 1.6

Die citroën ziet er goed uit. Is de km stand wel logisch/betrouwbaar, als die zo laag is?
Zal als ik jouw was even de aanbieders checken ga voor een aanbieder die ook een fatsoenlijk werkplaats heeft. Mij spreekt persoonlijk meer de rode peugeot meer aan omdat het een Outdoor/xtr uitvoering is. Heeft overigens gewoon 2wd (geen 4x4)

Il volg dit forum vanuit Frankrijk. En keek dus even opmde site Lacentrale.fr en kom veel leuke Dacia Dokkers tegen. Dan heb je voor een leuke prijs een recente autom, die heel goed als camper is te gebruiken. Natuurlijk is er de taalbarrière, maar daar is met wat hulp vast overheen te komen.
Zomaar wat voorbeelden: particulier 2019, 72k km, 11.000€ https://www.lacentrale.fr/auto-occa...204.html?at_medium=direct&at_campaign=partage

Of deze, bij een garage in Lille

Dat zijn geen verkeerde prijzen inderdaad!
En wat betreft om te bouwen naar camper, hier is een foto van mijn zelfgemaakte constructie. Geheel modulair, in de winter staat ie in de berging onder de werkbank!

Il volg dit forum vanuit Frankrijk. En keek dus even opmde site Lacentrale.fr en kom veel leuke Dacia Dokkers tegen. Dan heb je voor een leuke prijs een recente autom, die heel goed als camper is te gebruiken. Natuurlijk is er de taalbarrière, maar daar is met wat hulp vast overheen te komen.
Zomaar wat voorbeelden: particulier 2019, 72k km, 11.000€ https://www.lacentrale.fr/auto-occa...204.html?at_medium=direct&at_campaign=partage

Of deze, bij een garage in Lille

Waar kan ik het beste een VIN / chassisnummer check doen, op welke site? Het gaat in dit geval om een Belgisch voertuig. Ik lees veel negatieve reviews over mensen die betalen en geen enkele info ontvangen....?

Wat betreft de camper inbouw. Kijk eens naar de inbouw van Dielectric uit Freiburg. Op maat gemaakt voor meerdere auto's.

Voorlopig heb ik mijn zoektocht even gestaakt/uitgesteld, want het lijkt vrij lastig te zijn om er een te vinden die aan alle eisen voldoet, betaalbaar is èn geen import....degenen waar ik bij uit kwam bleken alle geïmporteerd te zijn, en daarbij kon ik niet voldoende informatie vinden over km stand en eventuele reparaties etc.

Voorlopig heb ik mijn zoektocht even gestaakt/uitgesteld, want het lijkt vrij lastig te zijn om er een te vinden die aan alle eisen voldoet, betaalbaar is èn geen import....degenen waar ik bij uit kwam bleken alle geïmporteerd te zijn, en daarbij kon ik niet voldoende informatie vinden over km stand en eventuele reparaties etc.
Je zou altijd een aankoopkeuring kunnen laten doen door een 3e partij. Dan weet je ten alle tijden de technische staat van het voertuig, import of niet.

Terug
Bovenaan