Topic voor alle oude bestelwagens en busjes

Voor markten is een L300 ideaal: vrij kort, vrij smal. Door de vierkante laadruimte past er toch veel in (bij de Nissan Vanette zijn de wanden en de achterklep behoorlijk schuin, waardoor er veel ruimte verloren gaat). En vanwege de schuifdeuren aan beide kanten hoef je niet achteruit tussen de kramen door.
Maar ik heb ervoor gekozen om nooit meer een frontstuurder te kopen, vanwege de beroerde wegligging. En gezien de huidige exportpraktijken betaal je voor een L300 3 keer zoveel als dat ie waard is. Dan toch maar een comfortabele Europeaan met kuren en meer cabine dan laadruimte. De rest van de week moet je ook in de auto rijden en dan is personenwagen-comfort wel handig. En ook als je een keer een marktje in Den Bosch of Utrecht (waar geen zuunige Drenten en Grunnigers wonen) wilt meepikken.

Maar ik heb ervoor gekozen om nooit meer een frontstuurder te kopen, vanwege de beroerde wegligging.

Vooral met de korte L300 over verkeersdrempels,je kreeg altijd een klap na,die lange hadden daar weer geen last van,ppff.

Maarje eigen aanschaf is toch ook niet slecht,ik heb de Ducato gereden..........

De Volkswagen Transporter T3 was de eerste bestelbus waar ik in gereden heb
,inmiddels ook al een oude bestelwagen.
OFERTASCARA.jpg

Eigenlijk was die T3 vergeleken met de concurrentie destijds helemaal niet zo praktisch doordat de motor nog achterin lag. Toch zijn er velen van verkocht.

En dit model L300, zoals op de vorige pagina al aangehaald, zag je vroeger echt heel veel.
Nu al jaren geen meer gezien. Zullen er überhaupt nog op NL kenteken staan?
Mitsubishi%20L300%20Pop-Top%201980-86.jpg

Hierbij nog een plaatje van pa Gilletti in zijn Ford Thames. :D
pa2.jpg

Je ziet er nog hip uit op die foto, Crown.

In het echt ben ik nog lelijker :).
maar ontopic eigenlijk vond ik de T3 niets
de opvolger de T4 is stukken beter,zeg maar de W124 onder de bestelbusjes.

Gilletti schreef:

En dit model L300, zoals op de vorige pagina al aangehaald, zag je vroeger echt heel veel.
Nu al jaren geen meer gezien. Zullen er überhaupt nog op NL kenteken staan?

Die oude L300 rijdt voornamelijk nog rond vermomd als Hyundai H150 met ronde koplampen, als pickup of met plastic meubelbak.
De overbekende Hyundai H-100 was gebaseerd op het laatste model L-300. Dus gek dat Hyundai 2 generaties L-300 naast elkaar bouwde.

Gilletti schreef:

Eigenlijk was die T3 vergeleken met de concurrentie destijds helemaal niet zo praktisch doordat de motor nog achterin lag. Toch zijn er velen van verkocht.

Doodzonde nummer 1: laadruimte van een bestelbus opofferen voor wat dan ook.
Die motor had ook onder de voorstoelen gekund.
Ik zou ook niet gauw een bestelbus op lpg kopen; zit je met die onhandige tank in de laadruimte.

Dan hoor ik al iemand roepen: waarom koop je dan een Expert met meer neus en cabine dan laadruimte?
Nou, hij is ongeveer even ruim als de Vanette, alleen een heel stuk langer en breder.

Vroeger zag je hier ok nog wel eens kleinere Toyota busjes ik geloof de lite ace
ook al jaren niet meer gezien.

Crown schreef:

Vroeger zag je hier ok nog wel eens kleinere Toyota busjes ik geloof de lite ace
ook al jaren niet meer gezien.

Ik zie ze af en toe. Ze zijn vergelijkbaar met de Nissan Vanette. Alleen zijn ze kleiner en de modellen van na 1990 roesten niet. Een vreemd gezicht om een oud busje te zien vol met deuken, maar geen roest. En waar een Vanette gemiddeld 600 euro kostte, was je voor een even oude LiteAce 2650 euro kwijt. Dus een tweedehands Vanette was nog aan een Nederlander te verkopen, de LiteAces gingen naar Afrika, want niemand wilde 2650 euro voor zo'n blikje betalen.
De Nederlanders die ik er nog in zie rijden, zien er bijzonder donker uit. Niet zomaar de gemiddelde neger, maar net zo diepzwart als een echte Afrikaan. Dat zijn de lui die 'echt' leren tasjes en riemen verkopen. Die lui rijden allemaal in een Toyota. De groten in een Hiace, de kleine in een Liteace. Alsof ze het van elkaar afkijken. Ze hebben ook allemaal dezelfde zelfgebouwde aluminium marktkraam en dezelfde handel.

35883.jpg

Subaru E-10, nog zo'n mega-besteller uit het land van de rijzende zon:)

500f_b1.jpg

Maar Italie heeft de mega-besteller uitgevonden : Fiat Topolino 500 C Furgoncino

img322.jpg

Mijn persoonlijke favoriet: Alfa Romeo AR8

Die AR8 lijkt veradcht veel op een Iveco.
Is dat echt een officieel model?

Een autoschade/klassieker restaurateur hier uit de buurt rijdt ook in een omgebouwde Fiat Scudo met Alfa grille.

300ZX Z31 schreef:

Nog steeds verkrijgbaar in NL als Piaggio.

Piaggio bouwt de Daihatsu Hijet door. Niet de Suzuki Carry.

Inderdaad heel aandoenlijk, relatief heel duur en ligt absoluut heel snel op zijn kant.

Vrij kort geleden heeft Richard van Top Gear er ook nog eentje op z'n zij gelegd.

En inderdaad, wat kosten die krengen relatief nog een geld! o_O

---GT--- schreef:

Quote300ZX Z31 schreef:

Nog steeds verkrijgbaar in NL als Piaggio.

Piaggio bouwt de Daihatsu Hijet door. Niet de Suzuki Carry.

Inderdaad heel aandoenlijk, relatief heel duur en ligt absoluut heel snel op zijn kant.

Verrek, je hebt gelijk! Ze worden hier verkocht door de plaatselijke Suzuki-dealer, dus heb ik zelf de conclusie getrokken dat het hier om een geupdate Carry ging... Wel frappant dat ze daar een (voormalig) concurrent verkopen nu! Wordt de aloude Carry nog steeds geleverd in NL dan?

Over de Alfa Romeo AR8, dit is idd een Fiat/Iveco Daily badge-engineering, maar wel een officieel model. Is volgens mij buiten Italie nergens anders verkocht. Ik heb er 3 verschillende folders van in bezit, van de bestelwagen, personenbusje en de pick-up.

De Carry is in '99 nog van model gewisseld en heeft sindsdien een neusje, maar nog steeds de motor onder de voorstoelen. Maar net als de meeste andere Japanse merken is ook Suzuki gestopt met het leveren van bedrijfswagens in Europa. Van Suzuki kan ik me het nog voorstellen omdat auto's als de Kangoo en Berlingo heer en meester zijn in dat segment, maar van de andere Japanners begrijp ik er geen snars van.:confused:

Hoe zit het eigenlijk met die Alfa Romeo AR8? Want Alfa Romeo maakte ten tijde van dat model nog geen deel uit van de Fiat-groep. Is hier sprake van een eerdere joint-venture ofzo?

Die Carry bedoelde ik ja, maar die staat niet meer op de Suzuki-site. Ik ga er dus maar van uit dat Suzuki de handdoek in de ring geworpen heeft...

929V6 schreef:

Die Carry bedoelde ik ja, maar die staat niet meer op de Suzuki-site. Ik ga er dus maar van uit dat Suzuki de handdoek in de ring geworpen heeft...

Suzuki heeft wel een iets groter, duurder 1.6 busje. Ze noemen het de APV (All Purpose Vehicle), dus meer voor personenvervoer. Maar je kunt hem bijv. ook als pickup krijgen.

thumb-suzuki_apv_1.jpg

Meer info:
https://paultan.org/archives/2005/07/16/new-people-mover-for-malaysia-suzuki-apv/

PCR schreef:

QuoteMijn persoonlijke favoriet: Alfa Romeo AR8

En ik maar denken dat ze op een Iveco een Alfa-badge hadden geplaatst.............

Volgens mij had je die toen echt in de verkoop hoor! Gewoon badge-marketing (net als nu bij Fiat, Citroën en Peugeot) ;) Het is iig een Iveco-model en zal de AR-badge niet waardig zijn lijkt me :p

Grtz,
Bram.

Over die Alfa-bestelwagens: er is ook nog een AR6 geweest, dat was een Fiat Ducato/Peugeot J5/Citroen C25 met Alfa-grille en badges. Hier kan ik helaas geen goede foto van vinden via Google, maar er worden op dit moment folders van aangeboden op ebay.nl

BILD41.JPG

DKW Schnelllaster. Toen ik een jaar of 7/8 was ben ik eens met een oom meegeweest om wat schroot weg te brengen naar de plaatselijke oudijzer-boer. Veel rommel daar, van oude wasmachines tot badkuipen enz., maar helemaal achteraan op het terreintje ontdekte ik zo'n DKW. Deze was in gebruik als opslagschuurtje...:(

Over die Alfa-bestelwagens: er is ook nog een AR6 geweest, dat was een Fiat Ducato/Peugeot J5/Citroen C25 met Alfa-grille en badges. Hier kan ik helaas geen goede foto van vinden via Google, maar er worden op dit moment folders van aangeboden op ebay.nl

Er was zelfs nog een Talbot variant.

van5b.jpg

Maar die Talbot-versie was volgens mij voorbehouden aan de UK toch? Als 'opvolger'van de Commers waarschijnlijk?

walkthru02005.jpg

De Commer WalkThru Van, die kan ik me nog wel vaag herinneren als VG&L-uitvoering en materiaalwagen van een brandweerkorps hier in de buurt. Tegenwoordig als doe-het-zelf camper

300ZX Z31 schreef:

Maar die Talbot-versie was volgens mij voorbehouden aan de UK toch? Als 'opvolger'van de Commers waarschijnlijk?

De Commer WalkThru Van, die kan ik me nog wel vaag herinneren als VG&L-uitvoering en materiaalwagen van een brandweerkorps hier in de buurt. Tegenwoordig als doe-het-zelf camper

Van Gend en Loos.....................

Ook ons eigen Nederlandse DAF heeft in het verleden enkele zeer interessante bestelwagens geproduceerd. Hieronder de DAF 33 bestel:

ZA-68-47.jpg

Wie denkt dat bestelwagens met een oplegger een ontwikkeling van de laatste tijd is heeft het mis. Vroeger reden ze ook al rond, kijk maar naar deze DAF Pony. De combinatie werd aangedreven door een luchtgekoelde tweecilinder motor en variomatic:

pony1.jpg

Erg handig was ook de DAF Kalmar. Ik herinner me nog dat onze televisiezaak vroeger met zo'n bestelwagen reed. Hier een Kalmar die door de posterijen werd gebruikt:

Kalmar.jpg

kalmarzij.jpg

Die kalmar kende ik nog niet. Lijkt wel wat op de wagen van Pieter Post/ Pastman Pat. :D

De lokale stomerij bij ons in het durp had vroeger zo'n DAF33 bestellertje.
Heeft altijd indruk op me gemaakt.

De Intrall Lublin wordt ook nog steeds gemaakt (gebaseerd op de Renault Trafic?) Leverbaar met 2.3CRDI, 2.8 CRDI, 2.4 TD en 2.5 TDI

norm_1_Lublin3_Mi_Van-Kombi_SWB_2005_Ru.jpg

norm_1_Lublin3_Mi_Van_LWB_2005_Ru.jpg

norm_1_Lublin3_Mi_Van-Pick-Up_LWB_2005_Ru.jpg

norm__Lublin3_Mi_Van-Chassis-Izoterm_LWB_2005_Ru.jpg

norm__Lublin3_Mi_Van-Pick-Up_DCab_LWB_2005_Ru.jpg

Nu komt Intrall met de nieuwe Lubo (is die ook ergens op gebaseerd?):

majewski_art270_17092006_1_L.jpg

majewski_art270_17092006_4_L.jpg

Als je naar onderstaand plaatje kijkt dan lijkt die Intrall Lublin niet gebaseerd op de Renault Trafic. Geen idee welke bus dan wel.
14162375.jpg

En deze kom je nog wel eens tegen als grijze import. De Nissan S-Cargo.
Meer een reclame object, want echt zien rijden in NL heb ik ze nog nooit.
747049e505660775b7b5d0bbe670c1ae.jpg

En wat te denken van een de aloude Nissan Urvan. Ook een populaire bus in de jaren '80.
urvan_6177_je.jpg

Tenslotte nog de iets recentere Nissan Trade. Nooit begrepen dat er hier nog van verkocht zijn, want volgens mij qua concept erg lijkend op de MB100.
nissan%20trade%20van%20ex%20pfneisl%20a.v.jpg

daewoo-chevrolet schreef:

De Intrall Lublin wordt ook nog steeds gemaakt (gebaseerd op de Renault Trafic?) Leverbaar met 2.3CRDI, 2.8 CRDI, 2.4 TD en 2.5 TDI

Die ziet er uit als een oude Iveco Daily.

Nu komt Intrall met de nieuwe Lubo (is die ook ergens op gebaseerd?):

Ik herken er een klein beetje Fiat Ducato in.

8367-m-fiat-ducato-valnik.jpg

Dat bedoel ik dus met duur: 12.800 euro excl. BTW. Daar koop je ook een mooie Ford Transit Connect voor, zelfs in een verlengde uitvoering. Dan is zo'n Piaggio een simpele bromfiets vergeleken met een moderne Ford.

Foto=YE8NQY4Q

Ook een oude bestelbus, en wel die van mijn pa, werd wel binnen twee weken vervangen door een VW Crafter 2.5TDI(109pk).

ik zag een pas 2 dagen achter elkaar op totaal verschillende plekken 2 maal een hanomag henschel f45. Daarvoor nog nooit gezien. In zuid italie kun je die vaz/gaz ofso (die transit kloon) gewoon kopen, evenals de uaz tereinwagens. Deze mis ik hier nog:

renault master t30/35
176478.a.jpg

bijna mooi van lelijkheid, met die originele schuifdeur

ook commer heeft nog zijn variant gehad van de imp:
van_johan.jpg

en deze vind ik helemaal geweldig, komt ook doordat ik bij mn oma altijd met de corgi uitvoering speelde: commer 1 1/4
f7_1.JPG

en ook hier speelde ik mee: commer 3/4:
commerpolice.JPG

Zo te zien staan de Lublins als model toch op zichzelf.

Nog wat leuke kleine bestellers:
minivandt7.jpg

Morris Mini Van

04az19lg6.jpg

Austin A35 Van

minevanoa5.jpg

Ford Anglia 250 Van (let op de vorm onder aan het portier, die voorkomt dat het geopende portier de stoeprand raakt)

e77austinmorrisvanmk5.jpg

Austin-Morris Van (idd afgeleid van de Marina)

fiat127js2.jpg

Fiat Fiorino

88peugeot205xazt4.jpg

Peugeot 205 XA

76hama3.jpg

Bedford HA (afgeleid van Vauxhall Viva)

broch462ri5.jpg

Bedford Chevanne (afgeleid van Vauxhall Chevette)

Terug
Bovenaan