Toyota Aygo X (facelift @ pag. 2)

Bij mij om de hoek stond paar keer een zilvere in basistrim. Zag er nog steeds leuk uit. Hopelijk staat ie er snel weer dan zal ik foto's proberen te maken.

Autovisie heeft de Aygo x getest met de Suzuki Ignis, ze zijn behoorlijk enthousiast over de Aygo. Het geringe vermogen blijkt in de praktijk niet zo'n heel groot probleem en met een test verbruik van ruim 1 op 22,3 is de Aygo ook nog eens behoorlijk zuinig. Ruimte achterbank en zeer beperkte opening van achterportier wordt uiteraard wel bekritiseerd, zeker in direct vergelijk met de Ignis.

De Fransen geven geloof ik de voorkeur aan de Ignis (mijn Frans is niet zo goed), want prettiger in de omgang, comfortabeler, praktischer en goedkoper (haal ik eruit):
https://www.youtube.com/watch?v=6Cu9pPQiAzY
Vind de achterkant van de Ignis wel erg lelijk. Groot voordeel is dan wel die krachtigere 1,2-liter 4-cilinder benzinemotor, dat scheelt op de snelweg enorm met die amechtige 3-cilinders in de Aygo X, i10 of Picanto.

De achterkant van de Ignis is echt verschrikkelijk inderdaad. Die lelijke achterlichten plus het 40/kmh brommobiel gehalte is geen gezicht.

Rutger DC zei:
De Fransen geven geloof ik de voorkeur aan de Ignis (mijn Frans is niet zo goed), want prettiger in de omgang, comfortabeler, praktischer en goedkoper (haal ik eruit):
https://www.youtube.com/watch?v=6Cu9pPQiAzY
Vind de achterkant van de Ignis wel erg lelijk. Groot voordeel is dan wel die krachtigere 1,2-liter 4-cilinder benzinemotor, dat scheelt op de snelweg enorm met die amechtige 3-cilinders in de Aygo X, i10 of Picanto.

De 3 cil is geen match voor de Suzuki 4 cil maar de aygo motor is prettiger in de omgang vlgs AV test en kan in verkeer best nog meekomen, is ook ruim 100kg zwaarder dan de Ignis, wat zich zichtbaar vertaald in beyere, minder blikkerige, bouwkwaliteit.

Toyota Aygo X vs Hyundai i10 vs Fiat 500 (EV):

Aygo%20X%2C%20i10%2C%20500%20group%20test.jpg

Verdict
First place: Fiat 500
Yes, the Fiat is the most expensive car here, but it really feels like it. In terms of quality, tech, refinement and performance, it’s well clear of its rivals, and thanks to the potential savings made possible by its efficient electric powertrain, the total cost of ownership narrows the gap to its rivals. If you can live with the tiny back seats and modest boot capacity, then the Fiat 500 is still the best city car around.

Second place: Hyundai i20
If a combustion powertrain suits your lifestyle better, then the i10 is deeply appealing. The flexibility in the range means you can either pay similar cash to the Aygo X and have a car that’s more powerful, more comfortable and just as frugal, or save hundreds and get a car that matches the Toyota on performance. If your car-buying preferences focus on the sensible stuff, then the i10 is a brilliant choice.

Third place: Toyota Aygo X
There’s plenty to like about the Aygo X. We applaud Toyota for taking a different approach to maintain its challenge in a shrinking class, and the new model adds a sense of fun that is certain to be a hit with city car buyers. Competitive finance deals mean that monthly payments are on a par with the i10’s, but the Aygo X can’t match the Hyundai when it comes to refinement or practicality.

Complete vergelijkingstest: https://www.autoexpress.co.uk/car-group-tests/358178/toyota-aygo-x-vs-hyundai-i10-vs-fiat-500-2022-group-test-review

Een hoop kanttekeningen hierbij: de Fiat is veel, heel veel duurder. Misschien is het in privatelease wel een alternatief?

De Hyundai is uitgerust met een 1.2-motor die in Nederland niet leverbaar is, hier heeft de auto altijd een 1.0-motor die net zo krap bemeten is als de motor in de Aygo X.

Interessant dat de 1.0 plaatsmaakt voor de 1.5 hybride. Aangezien bij de Yaris geloof ik ruim 90% van de Nederlandse kopers voor de hybride koos (inmiddels 100% omdat de 1.0 en 1.5 non-hybride zijn verdwenen) is dat denk ik een goede keus, al zal het de interne concurrentie met de Yaris aanmerkelijk vergroten.

De facelift maakt de Aygo minder olijk en buggy/skelter-achtig door de serieuzere voorkant met langere overhang. De strip tussen de koplampen oogt net als bij de vernieuwde Corolla Cross alsof 'ie van Halfords komt. Vind het geen verbetering, maar het blijft een leuke auto. Ik vermoed dat de Aygo X en Yaris elkaar bij gelijke uitrusting in prijs straks nauwelijks ontlopen. Dan blijft de Aygo X de leukere auto en de Yaris de betere (geraffineerder, meer geluidsisolatie, mooier interieur, meer binnenruimte). Er is dus voor ieder wat wils, een 500 en Panda of Mokka en Frontera kunnen ook naast elkaar bestaan.

Interessant ding zo. Maar wat gaat het doen qua prijs? Daar ben ik nog wel een beetje bang voor.

Lekkere powertrain in de nieuwe Aygo X. Dat wil best vooruit. Die nieuwe kaneelkleur is gaaf. Daarmee pik je de auto er zo uit op een parkeerterrein.

Afgelopen zaterdag stond ik geparkeerd op een sportcomplex om de bekerfinale te zien van de jongste zoon van mijn broer. Tijdens de rust wilde hij teruglopen naar de auto. Gingen de deuren niet open. Bleek er op een afstand van ongeveer 50 meter nog een nieuwe oranje Swift te staan. Zo zie je maar dat een afwijkende kleur niet alles zegt, je moet blijven opletten.

Technisch een mooie vooruitgang. De nieuwe neus niet, past er niet echt bij vind het ook niet moderner ogen

Meer vermogen wat echt nodig was met minder uitstoot. Het model zelf spreekt mij niet aan. beter een stapje hoger gaan voor de Yaris.

De uitstoot gaat van 108 gram naar 86 gram, dat betekent dat de BPM van €3774 naar €1378 gaat. Dat is een verschil van €2396. Als de netto autoprijs méér dan €1980 omhoog gaat, wordt de auto dus alsnog duurder. En gezien de wijzigingen denk ik dat de netto autoprijs zeker meer dan 2k hoger wordt.
De goedkoopste Aygo (1.0 VVTI, Play) kost netto nu €13.707 en de goedkoopste Yaris (1.5 hybride, Comfort) €20.215.
Laat de nieuwe Aygo netto op 17k uitkomen, dan zit je op een in/in prijs (zonder afleverkosten) op €21.948 waar de huidige instapper van de Aygo nu €20.360 kost.

De huidige instapper kost met automaat ruim 23 mille. Gezien de grote stappen die het model maakt, verwacht ik dat we in de handen mogen knijpen met een vanafprijs van minder dan 25 mille…

We zullen het zien. Zoals de Twingo 3 zichzelf naast de Clio IV uit de markt prijsde, verwacht ik hier hetzelfde tov de Yaris.

Dus is er weinig reden niet voor een grotere en kwalitatief hoogwaardiger Yaris te gaan, als een Aygo 25k+ gaat kosten.

Jammer dat je op de man moet spelen om je punt te maken.

Blijven we een beetje lief voor elkaar in deze steeds harder wordende maatschappij?

Laten we even afwachten wat de definitieve prijzen van de Aygo worden. Als de prijzen 2.000 euro hoger liggen dan de huidige CVT dan zou de nieuwe instapper op 24.260 euro uitkomen. De instappers van de Yaris Hybrid ligt op 25.917 euro. Dat is nog een verschil van ongeveer 1650 euro. Dat is niet heel veel maar wel een bedrag waar je leuke dingen mee kunt doen. Als je binnen Toyota winkelt gaat denk ik ook heel erg meespelen of je een model wel of juist niet mooi vindt.

Het verschil van 2duizend euro werd in de pers genoemd. Dus is niet uit de lucht gegrepen.

Blijven we een beetje lief voor elkaar in deze steeds harder wordende maatschappij?

Laten we even afwachten wat de definitieve prijzen van de Aygo worden. Als de prijzen 2.000 euro hoger liggen dan de huidige CVT dan zou de nieuwe instapper op 24.260 euro uitkomen. De instappers van de Yaris Hybrid ligt op 25.917 euro. Dat is nog een verschil van ongeveer 1650 euro. Dat is niet heel veel maar wel een bedrag waar je leuke dingen mee kunt doen. Als je binnen Toyota winkelt gaat denk ik ook heel erg meespelen of je een model wel of juist niet mooi vindt.

Het verschil van 2duizend euro werd in de pers genoemd. Dus is niet uit de lucht gegrepen.

2k is zeker een hoop geld, maar als het nog geen 10% van de hele som is, je krijgt er wel een grotere en praktischere auto voor terug. Ook wat waard;)

Verder eens, geen idee waarom Frits er met gestrekt been in gaat...

2k is zeker een hoop geld, maar als het nog geen 10% van de hele som is, je krijgt er wel een grotere en praktischere auto voor terug. Ook wat waard;)

Verder eens, geen idee waarom Frits er met gestrekt been in gaat...
Ik ga nergens met gestrekt been in, maar heb genoeg reacties gelezen van jou om een mening te vormen.
Prijs niet relevant, er rijden 1000en Mini's rond, voor dat geld is er groter te koop en toch zijn er zat die een Mini kopen, niet iedereen wil groter.

Een Mini is dan ook wel totaal wat anders dan een budgetmodelletje als de Aygo…

Verder neemt die mening nog steeds niet weg dat je (foutief) op de man speelt.

De huidige instapper kost met automaat ruim 23 mille. Gezien de grote stappen die het model maakt, verwacht ik dat we in de handen mogen knijpen met een vanafprijs van minder dan 25 mille…
Het valt nog mee; met 23.750 is de nieuwe slechts 600 euro duurder dan een vergelijkbare oude. Je krijgt er echter veel meer voor. Goedkoop is een a-segmenter al lang niet meer, maar dit is een prima deal.

Terug
Bovenaan