Toyota C-HR : Jackpot! - De tijd tikt weg...

CXXX

Wegverkenner
Na 19 jaar in een Corolla gereden te hebben was het tijd voor wat anders. Wat nieuws!

Het is een Toyota C-HR Hybrid geworden. Kleur Metalstream Grey. Bitone plus uitvoering dus met zwart dak en alle toeters en bellen erop zoals adaptive cruise control met radar (ideaal!), rear cross traffic alert, dode hoek sensoren, lane assist, automatisch in- en uitparkeren, parkeercamera en andere veiligheidssnufjes die altijd met je meekijken.. en desnoods ingrijpen. Binnen een groot infotainment scherm met oa. DAB+ radio, navigatie, boardcomputer en een 9-speaker JBL systeem met subwoofer.

Als accessoire wel een reservewiel genomen. Alleen dat spuitbusje met 12v compressor vond ik niet echt fijn. Je hoopt het nooit nodig te hebben maar toch ben je een stuk vrijer en zelfstandiger als je een een reservewiel hebt. Alleen dat als accessoire is nooit genoeg voor mij, geen enkele van mijn auto´s ontkomt aan wat accessoires. Liefst origineel of heel dicht daarbij. Puristen gaan me vast afbranden maarja, de mijne ziet er in ieder geval straks in ieder geval niet zo uit als al die duizenden anderen die rondrijden!

Eind Mei besteld en moest wachten tot begin Juli... alleen het geweldige moment al dat je een doek van jouw auto aftrekt. Geweldig!
Spiksplinternieuw, paar KM op de teller en dan ook nog eens afgeleverd op 7-7-2017 met 777 in het kenteken. Tijd tenaamstelling : 10.17u. o_O

Lijkt wel... JACKPOT!! :p

img_2713.jpg

Thuis meteen goed in de wax gezet.

img_2715.jpg

Paar uur later : originele (optionele) Lexus FSport velgen ipv de zwart/gepolijste.

img_2811.jpg

Originele accessoire Toyota Japan : DRL verlichting in bumper.

img_3511.jpg

Originele accessoire Toyota Japan : aluminium instaplijsten.

img_2812.jpg

Originele accessoire Toyota Japan : Ornament voorbumper.

img_2815.jpg

Originele sideskirts uit het sportpakket.

img_2814.jpg

Meteen al het kunststof een goede behandeling gegeven. Hopelijk blijft het met Solution Finish lang donkergrijs!

En dan zijn we er nog niet... maar dat lezen jullie later wel. Wat zeker ooit nog gaat veranderen zijn de achterste zijruiten. Deze zijn me veel te donker en helaas zit het in het glas en is het geen folie. Jammer genoeg was het donkere privacy glass niet weg te laten bij bestelling. Achterruit zelf is wel OK zo maar wie achterin zit, zit best in het donker en het zicht is al zo beperkt door de hoge deuren (of kleine ruiten). Wel lekker veel privacy maar heb tzt liever gewone getinte ruiten.

Het is mijn eerste hybride en ook eerste automaat. Heerlijk! Enorme rust om mee te rijden. Stuurgedrag is fenomenaal strak. Helt nauwelijks over en heel erg direct met sturen. Door de (aanschakelbare) automatische handrem kan je voor het stoplicht je voet van de rem houden. Op hellende wegen houdt hij automatisch even 2 a 3 seconden de rem vast zodat je moeiteloos kan wegrijden.

Ondertussen al 2x moeten tanken en het verbruik is een ruime 1:20!! Zeker als je er een beetje op let en gebruik maakt van het hybride systeem kan je veel besparen. Even op snelheid komen, even gas los...en je kan kilometers verder cruisen op de accu. Op de snelweg rij wel altijd op de brandstofmotor dus de meeste besparing heb je op de binnenwegen en in stadsverkeer. Ook filerijden is goed te doen op de accu (zeker met de adaptive cruise control erbij) dus voor wat betreft verbruik is het een beetje de omgekeerde wereld, zuiniger op de binnenwegen dan op de snelweg.

Het is geen plug-in dus kan de accu niet opladen met een snoertje.
Ondanks dat bevalt ie tot nu toe boven verwachting en hoop er nog heleboel kilometers mee te gaan maken! (y)

Laatst bewerkt:
Zijn die Lexus velgen nou kleiner of lijkt dat maar zo? Gave auto, hoewel ik hem wat overdesigned vind is het wel noemenswaardig om iets aparts te rijden. Veel rijplezier!

Bijzonder mooie wagen kan niet anders zeggen, en voor het behoudende toyota een prachtig ontwerp.
Zwarte kunststof is wel goed te houden aan de buitenzijde, dit is een topproduct daarvoor.
https://www.carclean.nl/product/Gyeon/Q%C2%B2_Trim_30ml_kit_Q2_Trim_30_KIT_102615

Gefeliciteerd!! Mooie wagen!!

Bewust weer voor Toyota gekozen?

Hiermee ook van plan om 19 jaar te rijden?

Bedankt allen!

@ Bird Nerd : Dat lijkt zo, de originele banden (225/50/18) zijn overgezet.

@ Bofkont : Dit schijnt een langere standtijd te hebben en is echt een dressing. Geen coating.
Die Gyeon wil ik wel nog op de koplampen gaan gebruiken.

@ Springbok : Ja, ergens wel. Was best liefde op eerste gezicht. Heb nog een Corolla KE70 van 1982 in de garage staan (is ook topic van hier) en mijn wederhelft rijdt ook al ruim 10 jaar in een RAV4 dus moet eerlijk zeggen dat ik nieteens de moeite heb genomen om bij andere merken te gaan kijken.
Wil hier zeker even lang mee doen. Als ik met de VUT ga dan kunnen we weer wat anders gaan kopen.. haha wat klinkt dat toch raar zeg.. :D

Zeer futuristisch model!(y) Hopelijk gaat Toyota deze designtaal ook gebruiken in andere modellen.

Aparte auto, mijn pa krijgt hem dinsdag misschien mee als leenauto als de Avensis naar de garage moet.

Dan hopelijk even goed bekijken. In het echt sowieso veel mooier dan op foto's.

https://autochem.nl/solution-finish-30ml.

Interessant Cxxxx, ga ook ook zo'n potje bestellen dan.
Ben benieuwd naar de standtijd.

Dank u allen. (y)
Voor de toekomst zal hij qua design niet onderdoen voor alles wat nog komen gaat denk ik.
Het is al bijzonder voor een auto dat de C-HR vrij dicht bij het conceptmodel is gebleven, zeker voor een Toyota.
Vooralsnog lijkt hij hij op alle fronten voorlopig mee te kunnen!

@ Bofkont : Dit vond ik erover op het CC forum :

cc forum zei:
Gyeon Trim is een coating. Standtijd lang.
Black wow is een dressing. Standtijd redelijk
Auto finesse Revive is een dressing. Standtijd redelijk
Solution finish is een dressing welke echt diep in de plastic delen trekt. Standtijd lang.

Heb de Auto Finesse Revive nog ongeopend staan maar aangezien dit een langere standtijd zou hebben, de gok maar eens genomen.
De C-HR staat dus in de Solution Finish en de Golf MK2 die ik heb ga ik binnenkort met Auto Finesse Revive doen. Die heeft ook hoop zwart kunststof delen. Nu zit daar iets van Meguiars M-serie op maar dat is nagenoeg op.. en niet in NL leverbaar. Ben vooral benieuwd of de Solution Finish van die waterdruipsporen geeft na een regenbui. Dat doet de Meguiars wel namelijk..

Mooie configuratie (y)

Vraag me wel af hoe dit soort design met veel glooiingen, vouwen, plooien, randjes etc. zal "verouderen" - idem die nieuwe Civic overigens. Time will tell maar intussen uiteraard veel fijne en veilige kilometers gewenst met je C-HR!

De tijd zal het leren. De rijdynamiek is in ieder geval erg goed. Bij twijfel zou ik echt eens een proefrit gaan maken.
Je zou denken dat een SUV cross-over van dit segment (en van Toyota) heel anders zou rijden.. maar zelfs de autobladen zeggen al als dat dit na de GT86 de best sturende Toyota is.

Meneer Koba van Toyota heeft zij huiswerk in ieder geval goed gedaan!

Zozo, direct al aardig wat upgrades! En -detail- kentekenplaathouders zonder reclame. Netjes hoor!
Blijft deze ook 19 jaar? :)

Haha ja die reclameloze houders waren ze vergeten bij aflevering (...) maar heb meteen reclameloze houders meegekregen.
Ben wel van plan hier lang mee te gaan doen. Ben helemaal geen car-hoper en hij bevalt me heel erg goed. (y)

Mooie, onderscheidende auto! Goede velgenkeuze ook, ik ben zelf niet zo van al die druk ogende zwart/ zilveren velgen die je overal ziet. Veel plezier ermee. (y)

Mechanix zei:
Zeer futuristisch model!(y) Hopelijk gaat Toyota deze designtaal ook gebruiken in andere modellen.

Dat doet Toyota al een paar jaar. Kijk maar naar de laatste RAV4 en Avensis. Maar dit is in mijn ogen wel het eerste model waarop dat design echt goed tot z'n recht komt.

@CXXX,
Gefeliciteerd met je nieuwe bolide! Echt een geweldig model en hoewel ik ze al vaak zie, kijk ik toch elke keer om. En dat gebeurt niet vaak met nieuwe auto's. Die aanpassingen zijn leuk en subtiel gevonden. Over je velgen ben ik ietsje minder enthousiast. Ik vind ze zeker mooi staan, maar mijn keuze is het niet. Visueel te klein en door dat chroom te druk bij het strakke design van de auto. Maar lelijk zijn ze absoluut niet.
Ik ben heel benieuwd naar meer foto's overigens, vooral van het interieur.

Hoe staat het eigenlijk met de Corolla?

Ik vind het een gaaf getekende auto. Mede hierom vind ik dat hij (net als de sterkere Nissan Juke met 190pk + Nismo versies) een potentere motor verdiend. De basis motor zou mijzelf te kort doen.

@ smarter : Dank je! Die originele velgen vond ik ook niet zo mooi.. door dat chroom lijkt het net een bloemetje van opzij.
Wat dat betreft is het heel persoonlijk. Gelukkig delen we de mening daarover.

@ Rob EU :
Dank je. Chroom zijn de velgen zeker niet. Het wordt hypersilver genoemd en is maar ietsje lichter als velgenzilver.
Dat ze meer aanwezig zijn is zeker. Maar dat kan zo´n saaie, grijze auto best gebruiken.

De KE70 slaat dit jaar even over. Is wel netjes APK gekeurd enzo maar door de komst van de C-HR en de verkoop van mijn andere Corolla hebben we er te weinig tijd voor gehad om ermee te gaan rijden. Hopelijk kan ik de komende maanden nog wat goedmaken met haar.

@ DLSL : Een dikke motor zal ongetwijfeld een keer door Toyota geleverd gaan worden. De auto zelf kan het makkelijk aan en zelfs de engineer van Toyota (mr Koba) denkt dat een versie met 200PK prima past. Zelf vind ik de huidige 122PK ruim voldoende, komt meer dan prima mee met het verkeer en door de hybride is het een ook fijne, comfortabele auto met heel gunstig verbruik.

Grappig trouwens dat jackpot, mijn "lucky number" is 17, vind dat ook een mooi getal gewoon haha.

Toen ik te horen kreeg dat mijn Ibiza pas veel te laat geleverd zou worden ben ik gaan kijken naar een alternatief, er stond al een tijdje een hele mooie SEAT Leon bij hun in de showroom die ik eigenlijk wel wilde, alleen was hij net op kenteken gezet voor een verkoper, bij een RDW check zag ik het volgende:

Datum eerste toelating 04-07-2017
Datum tenaamstelling 04-07-2017
Tijdstip tenaamstelling 17:17
Datum eerste afgifte Nederland 04-07-2017

Sinds toen had ik zo'n gevoel dat dit mijn auto zou worden, benieuwd wanneer hij op mijn naam komt.

17-07-2017 17:17 red ik helaas niet meer.

27-07-2017 zou nog kunnen!

Zie overigens net dat de tenaamstelling van de mijne op de RDW site op 10:16u staat.. die ene minuut verschil is wel weer beetje jammer op het geheel.. :T

Leuk voor het straatbeeld.

Ik vind hem zelf echt niet mooi, echt verschrikkelijk maar vind het wel leuk voor het straatbeeld en dat mensen er voor durven kiezen. Zelfs hier in onze relatief kleine straat staan er ook 2 vrijwel altijd gebroederlijk naast elkaar

Heb je er verder nog plannen mee behalve poetsen en rijden?

Hele mooie auto (y) !! I love Toyota. Wij hadden heel lang een RAV4, deze verkocht en spijt van gekregen dus wij hebben precies hetzelfde model weer gekocht voor erbij. (y)

Inderdaad een top c-hr! Veel gadgets en speelgoed ook helemaal mooi, rijdt ook dondersgoed veel plezier ermee!

Top auto, auto voor de toekomst. Je krijgt 400.000 kilometer garantie op de baterijën bij Toyota. Verder staat de auto in de top 10 zuinige Hybride auto's ( 1, 2, zijn de Yaris en Autis )
trouwens 18 van de 20 top hybrides zijn Japans.
Vind het vooral van voren een stroer model. van achter had de achterruit wel iets lager gekund. Maar vind de auto zijn tijd ver vooruit.
Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd! Die optionele drl's zijn gaaf. Die Lexus velgen vind ik niet echt geslaagd, ze hebben wel mooiere.

zelf een Corrola 1.3 DX en de vrouw had een Starlet, Praten over 1990.wereld auto's die ons nooit in de steek lieten, tot de Corrola ver voorbij de 2 ton het op eens op begon te geven.
De starlet verkocht voor een verbouwing. Later Nissan, Ford en Mercedes.
Maar misschien moeten we terug naar de bassis. de eerste auto van mijn vrouw. Toyota Corrola 1977 (?).
Nogmaals gefeliciteerd, en nog vele veilige Toyota kilometers.

Puristen gaan me vast afbranden maarja, de mijne ziet er in ieder geval straks in ieder geval niet zo uit als al die duizenden anderen die rondrijden!

Sorry, maar ik zie hier gewoon een saai-grijze wagen, ondanks de heel subtiele (te subtiele?) modificaties.
En ook die duizenden anderen zijn vooral zwart & grijs :(
Terwijl er zoveel andere leuke tinten te krijgen zijn voor die CH-R, Nitro Blue of Earth Bronze, daarmee maak je pas het verschil.

Maar dat kan zo´n saaie, grijze auto best gebruiken.

Maar dat had je intussen zelf ook al begrepen... ;)

Desondanks toch veel veilige kilometers en veel plezier gewenst met je CH-R de volgende 20 jaar...

Ralph V zei:
Top auto, auto voor de toekomst. Je krijgt 400.000 kilometer garantie op de baterijën bij Toyota. Verder staat de auto in de top 10 zuinige Hybride auto's ( 1, 2, zijn de Yaris en Autis )
trouwens 18 van de 20 top hybrides zijn Japans.
Vind het vooral van voren een stroer model. van achter had de achterruit wel iets lager gekund. Maar vind de auto zijn tijd ver vooruit.
Gefeliciteerd!

Wow 400.000 km is rete veel netjes!

Mooiste Toyota van dit moment. Ja hij is wat over-designed maar wel goed in balans.

Mooie upgrades ook, wielen zijn veel beter dan de originele en rest van je upgrades bevallen me ook wel. Heel veel stuur plezier, ik volg het in de toekomst graag.

Hij staat hier nu ook op de oprit, leenauto/showmodel, maar ik vind hem wel klein hoor.

Op deze foto staat hij naast een Kia Picanto (A-segment).

Wel kan kleur en uitvoering en donker kunststof heel veel doen, die van jou is echt veel mooier dan deze.

chr.jpg

Bedankt voor de leuke reacties!

@ AsconaGT : Niet heel veel meer. Leren bekleding wil ik ooit nog..

@ JDx : Lijkt inderdaad klein op de foto. De kleur doet inderdaad ook een hoop, bij de donkere kleuren zijn de lijnen van de auto minder aanwezig.
De combinatie van wagenkleur, het zwarte dak en de transparante LED achterlichten viel voor mij bij de Metalstream Grey ook precies goed.

FW Ta-183 Huckebein I zei:
Bij een aantal extra's staat: Originele accessoire Toyota Japan
mag ik vragen hoe/waar je die besteld/gekocht hebt?

Via een Japans bedrijf JDM Yamato dat nieuwe en gebruikte JDM onderdelen verkoopt. Je vind ze wel via facebook.

Springbok zei:
20 jaar.. Haal de 20 maanden niet eens ;)
Erg negatief over een van de grootste auto fabrikant in de wereld. Ik heb ze zien rijden Toyota's van 20 jaar. Helemaal niet zo bijzonder. Wat is een 20 jaar oude BMW eigelijk nog waard ?

De meeste mensen rijden geen 20 jaar in een auto. Vaak begint het kriebelen naar een andere auto al na 1 á 2 jaar.
Toyota rijders zijn veelal tevreden met wat ze hebben dus beetje volhouder red zeker de 10 jaar. :D

Ralph V zei:
Springbok zei:
20 jaar.. Haal de 20 maanden niet eens ;)
Erg negatief over een van de grootste auto fabrikant in de wereld. Ik heb ze zien rijden Toyota's van 20 jaar. Helemaal niet zo bijzonder. Wat is een 20 jaar oude BMW eigelijk nog waard ?

Hoezo negatief?

Ik wou alleen zeggen dat ik na een/twee jaar toch wel weer rond kijk. Niets met tevredenheid te maken overigens. Het leven is te kort om 20 jaar met 1 auto te doen..

CXXX zei:
27-07-2017 zou nog kunnen!

Zie overigens net dat de tenaamstelling van de mijne op de RDW site op 10:16u staat.. die ene minuut verschil is wel weer beetje jammer op het geheel.. :T

Kreeg net telefoon dat ik hem donderdag 17 augustus op kan halen! :D

Verdomme, dat ding loopt elke keer ruim 1:20 en staat al 6000km op. :LOL:

Blijft heerlijke auto om te rijden. De CVT wil best de motor even laten horen bij acceleratie maar eenmaal op snelheid is het...weer vrij stil.
Ondanks het rij- en rolgeluid best aanwezig is bevalt de C-HR enorm, als een oase van rust. Geen strepentrekker (al is de CVT icm. de sport-stand vrijwel altijd een "doei-doei" bij het stoplicht) en gek genoeg zuiniger in stadsverkeer dan op de snelweg. Heb tot nu toe geen enkele spijt van de aankoop!

Nu ook voorzien van JDM side garnish welke ik in de kleur heb laten spuiten. En windlijsten voor de ramen.

Leuk om te lezen dat je zo tevreden met de auto bent. Ik heb een aantal keer met Toyota hybrides gereden en ik moest erg aan de CVT wennen. De eerste paar keer vond ik de auto's traag en luidruchtig, maar als je ze op de juiste manier gebruikt (niet schrikken van het motorgeluid en minder gas geven bijvoorbeeld) zijn ze echt niet zo heel traag.

Superieure techniek van Toyota en geweldig laag verbruik weet je te realiseren. Onze nieuwe C3 haalt met veel moeite en rustige rijstijl net 1 op 17,5 a 18...., wat ik persoonlijk voor een B-segment wagen aan de hoge kant vind. Onze IS met gemak 1 op 16 a 17.

Klopt, het is bij accelereren/inhalen met de CVT voornamelijk eerst de motor toeren horen maken, alsof je een versleten koppeling hebt.. en dan pas koppel voelen. Dat is inderdaad even wennen.

Eenmaal op snelheid en met gas terug is meteen de rust terug ook..

Je moet er gewoon mee leren rijden, de IS heeft hier geen last van maar ik ben een rustige rijder. Ik heb wel eens een Auris gereden, die was lawaaiiger als Hybrid (andere klasse ook) maar het went en ik vind het 'lawaai'erg meevallen en door de media vaak zeer overtrokken.
Ik heb diverse automaten gereden die bij fors gasgeven allemaal uitbrulden, Volvo, A6 etc. Bovendien is de CVT schokvrij en altijd bij de les, dat is bij vrijwel alle automaten tegenwoordig niet het geval, zeer irritant en m.i. door het traag op of terugschakelen, ook soms gewoon gevaarlijk.
Wat je nog zou kunnen overwegen inzake geluidsreductie, Toyota levert extra dikke vloermatten bij verschillende modellen, dit scheelt daadwerkelijk in het geluid.... . Verder prachtige wagen, wat mij opvalt is ook het zeer fraaie lakwerk van alle Toyota's (en ook jou CH-R staat er strak bij met een ontzettend mooie glans op de lak). Veel plezier met je CH-R.

Dank je. :D

Ja, kan idd als alles is wel voorzien van isolatiematten maar erger me niet echt aan het motorgeluid nu.
Omdat in de EV rij-stand al het overige rij- rol- en andere geluiden juist extra gaat opvallen ga je er meer op letten.
Ik merk wel dat -als je erop gaat letten,- je meer de ´hybride rijstijl´ aan gaat/wil houden. Kortom, je gaat meer je best doen om stiller te rijden en meer gebruik te maken van de regeneratie van energie (eerder gas los, rustig remmen, langer uitrollen) om de boel stiller te houden.

Goed voor het verbruik en je neemt vrij snel een veel rustigere rijstijl aan. Al met al alleen maar ++ !! (y)

Idd.

Opvallend ook dat onze IS, met een forsere rijstijl, net zoveel verbruikt (met 229pk!!!!) dan de 82pk 3 cilinder Citroen (die overigens uitstekend bevalt hoor, ontzettend fijne en leuke wagen). CVT en Hybride aandrijflijn zijn een perfecte Toyota match. De 3 cilinder motoren zijn vooral zuinig op de rollenbank, in de praktijk gewoon relatief onzuinig van willekeurig welk merk dan ook.

En idd, je gaat rustiger rijden met een Hybrid, maar wees gerust, gas erop en ze gaan als een speer, heb menig BMW rijder bij het stoplicht onaangenaam verrast met de IS.

dca492 zei:
Je moet er gewoon mee leren rijden, de IS heeft hier geen last van maar ik ben een rustige rijder. Ik heb wel eens een Auris gereden, die was lawaaiiger als Hybrid (andere klasse ook) maar het went en ik vind het 'lawaai'erg meevallen en door de media vaak zeer overtrokken.
Ik heb diverse automaten gereden die bij fors gasgeven allemaal uitbrulden, Volvo, A6 etc. Bovendien is de CVT schokvrij en altijd bij de les, dat is bij vrijwel alle automaten tegenwoordig niet het geval, zeer irritant en m.i. door het traag op of terugschakelen, ook soms gewoon gevaarlijk.
De Kia Niro heeft dat niet. Ook als je flink optrekt blijven de toeren laag. En boven de +/- 3000 toeren heb je met een hybride niks te zoeken.
Wat daarnaast een nadeel is van de Toyota E-CVT: Je kan geen Caravan trekken. Toyota heeft met de Hybride enorm succes gehad. En 20 jaar geleden was de techniek super modern. Maar om nu te zeggen dat deze techniek nog steeds superieur is dat gaat mij veel te ver.

Terug
Bovenaan