Toyota C-HR : Jackpot! - De tijd tikt weg...

Mooi dat ie zo goed bevalt! Ik heb volgens mij nog nooit met een Toyota hybride gereden, wel met de Lexussen (RX, GS). Ik moet toch binnenkort eens met zo'n Toyota gaan rijden. Ben heel benieuwd.
Je aanpassingen aan de C-HR zijn leuk! Ga je nu ook nog die achterste zijruiten laten vervangen door minder getinte exemplaren? Toen ik een bijbaantje bij een Lexus dealer had, had een klant dat ook laten doen: de ruiten van de basis-uitvoering laten monteren op zijn nieuwe President uitvoering omdat hij die ruiten te donker vond.

Zou gewoon eens gaan proefrijden. Hybride -zeker icm met de CVT- is een hele andere manier/beleving van autorijden, je moet ervan houden maar ik ervaar het als een enorme rust. Vroeger had je weleens van die vacuum-ECO lampjes in een dashboard zitten, waar je toch gek genoeg op ging letten of zelfs naar ging rijden. Dat idee heeft een hybride ook alleen veel sterker en met wat aandacht erop wordt hij ook enorm zuinig.

Zelfs met remmen ga je ook vrij snel erop anticiperen.. zachtjes remmen is regenereren van energie dus uitrollen en nét genoeg remmen om op tijd tot stilstand te komen wordt soms een interessante uitdaging. Soms lukt het me om netjes op tijd tot stilstand te komen zonder dat de automatische handrem wordt geactiveerd (dan kan je je voet los van de rem houden bij stoplicht). Naast brandstof kan je zo ook remblokken besparen!

Die achterste zijruiten wil ik ooit nog vervangen voor standaard glas van een basis uitvoering.. maar nu is dat nieuw (+montage) nog ff teveel aan de prijs.

@ zeebra : Boven de 3000prm is er zeker wel attentie. Hoe meer gas, hoe meer rpm, hoe meer koppel. Tot zo´n 4500rpm aan toe.
Dus bij vol gas staat de power-meter (lees :toerenteller) voluit en gaat ie als een kogel.. dan gebruik je dan alles wat hij in huis heeft, inclusief de 1.8L verbrandingsmotor. Op enkel de accu is leuk voor in 30km zone of op parkeerplaatsen, daarboven schakelt de benzinemotor al vrij snel bij. Maar eenmaal op snelheid is tot een 70 á 80 km/u even een moment van ´gas los´ genoeg om op accupower kilometers verder te cruisen.

Ruim 10.000km staat er alweer op! o_O Ongemerkt, en elke tankbeurt is het weer rond de 1:20
En.. belangrijk, nog steeds geheel probleemloos.

Wat bevalt niet: Nou, zeer weinig. De achterkant wordt wel heel snel heel smerig.. dus moet veel wassen. Het kunststof van de deurpanelen is erg krasgevoelig en de achteruitrijcamera moet regelmatig gereinigd worden voor helder beeld op het scherm. Maar buiten dat, geen echte klachten!

Wat opvalt, is het motorgeluid bij koude motor en accelereren.. dan is de 1.8 16V behoorlijk aanwezig. Ondanks dat ik BP98 tank kan ie nogal rauw zijn mond laten horen, zeker als hij nog niet op volle bedrijfstemperatuur is. Eenmaal goed warm is het een stuk minder maar die grote ´muil´ bij even volgas valt wel op. Vind het niet zo heel erg, sportief volgas gaat samen met bijbehorend motorgeluid. En icm met de CVT brult ie bij de 4500prm als een Japanse strijder in aanval.

Met de winter staat mn C-HR op 16" Dynamic velgen met Michelin Alpin5 winterbanden.. Merkte dat ze heel stuk stiller als de originele zomerbanden zijn! Over een maand of wat gaan die er weer af. Heel benieuwd of ik straks ook weer een toename in rolgeluid zal merken.

Ondertussen heeft de C-HR ook een elektrische achterklep gekregen, aftermarket uit China maar zo goed als plug&play geleverd.
En LED verlichting voor de kofferbak, mistlicht en kenteken verlichting. Met dank aan de werkplaats van Louman Arnhem voor de hulp en support bij inbouw van alles! (y)

Het privacy glass achter gaat binnenkort verdwijnen.. een set originele, blanke, getinte zijruiten heb ik al liggen.
Het zicht naar schuin achter is nu gewoon ruk.. kleine ruiten, hoge deuren en dat hele donkere glas. Nee, voor mij hoeft het niet.
Grappig was dat de dealer deze nieuw goedkoper kon leveren als dat autodemontage van Deijne dat gebruikt kon.

img_3310.jpg

Winter setup : 16" Dynamic velgen met winterbanden

Kan je eea niet beter bij de reviews plaatsen?

Verder mooie wagen en erg fraai verbruik. Geeft maar weer aan hoe goed Toyota deze techniek onder de knie heeft.

CXXX zei:
...
Ondertussen heeft de C-HR ook een elektrische achterklep gekregen, aftermarket uit China maar zo goed als plug&play geleverd...

Mooi dat de wagen zo goed bevalt! Maar een elektrische klep klinkt ook erg goed, heb je hier een linkje van? Ben benieuwd!

Ruiten nog nog niet gemonteerd.. wel een achterplaat van Outdoor pakket.
En een setje van 2 piano zwarte afdekkingen voor de achterportieren die matchen met de voorkant.

En alweer toe aan eerste beurt. Ben 15.000km verder dus afspraak gemaakt. Geen bijzonderheden tot zover. Alleen dat er met tegenwind wat windgeruis is. Niet heel storend maar ga het wel melden.

Verbruik.. zuinig! Elke keer ruim 1:20 en met de temperatuur boven de 15 graden zelfs 1:22! Volgens de boordcomputer haal ik zelfs 1:27 op en route van 20KM zonder snelweg en enkel 70km en 50km/u wegen. Met veel snelweg scoor ik ongeveer 1:20 en dan moet ik niet te lang 120km/u of sneller gereden hebben. Kortom, rustig aan en anticiperen loont enorm. Met 150000km 15000 in 10 maanden scheelt het al honderden euro´s met een auto die 1:13 doet. Ok, de wegenbelasing is hoger. Maar dan nog maak ik ´winst´ elke tankbeurt.

Het Hybrid rijden loont echt wel als je geen haast hebt en goed kan/wil anticiperen. Op tijd van het gaspedaal, zachtjes remmen (dus regenereren van energie) en veelvuldig gebruik van de ACC helpt echt! Gas erop bij een stoplicht met een petjesvolk naast je blijkt leuk, de CVT laat je echt secondes winnen.. :) Al is een Franse auto met 2,4L diesel je soms toch sneller af.

Dus voor mij weer een paar PK erbij door een achterschort van het suv pakket.. uiteraard wel in de kleur van de carrosserie want anders was het nooit zo snel geweest. :D

img_3611.jpg

Kan je eea niet beter in review topic plaatsen?

Idd zeer opvallend laag verbruik, zie je maar weer hoe goed Toyota deze techniek onder de knie heeft .... .

dca492 zei:
Kan je eea niet beter in review topic plaatsen?

Idd zeer opvallend laag verbruik, zie je maar weer hoe goed Toyota deze techniek onder de knie heeft .... .

Hyundai en Kia kennen het kunstje inmiddels ook. Mijn Niro haalt vergelijkbare waardes. Vandaag 400 km meeste 120 km/u 4,9 lor/100

Ik blijf het uiterlijk discutabel vinden maar ja dat is een PHEV hier ook. Met de hybride techniek kan je als je het gebruikt waar het voor bedoeld is erg leuke verbruikscijfers bereiken. Het heeft ook iets van onthaasten. Zolang ik maar onder de 130 blijf valt het alleszins mee:)

Ps pk's haal je niet met spoilers. Alhoewel dit ook weer een spoiler is:cool:

CXXX zei:
Excuses moet natuurlijk 15.000km zijn.. geen anderhalve ton o_O

Oke, maar veel bezoekers kijken bij gebruikersreviews vandaar, verder geen probleem.

Je rijdt opmerkelijk zuinig met je hybrid, ter vergelijking onze C3 haalt bij een rustige rijstijl net 1 op 17,5........ . Onze Is 1 op 16,5 a 17..... . Hybrids zijn geweldig.

dca492 zei:
CXXX zei:
Excuses moet natuurlijk 15.000km zijn.. geen anderhalve ton o_O

Oke, maar veel bezoekers kijken bij gebruikersreviews vandaar, verder geen probleem.

Je rijdt opmerkelijk zuinig met je hybrid, ter vergelijking onze C3 haalt bij een rustige rijstijl net 1 op 17,5........ . Onze Is 1 op 16,5 a 17..... . Hybrids zijn geweldig.
Nee hoor hybrids doen we waar ze voor gemaakt zijn. Ga ze alleen niet gebruiken voor lange afstanden.

Lange afstanden kan best hoor, is een prettige reisauto.
In de bebouwde kom en op wegen tot 70km/u kan je het meeste voordeel halen. Eenmaal op snelheid gekomen kan je soms kilometers op de accu blijven rijden. Daar zit de meeste winst. Op de snelweg is de zuinigheid boven de 110 wel weg. Bij continu 120km/u rijden is het verbruik zo´n 1:16 tot 1:17. Nog niet slecht voor een 1800cc met ongeveer 100pk en gewicht van 1400kilo.

Ondertussen de 20.000km al voorbij. Probleemloos. :D

Na een tijdje op de plank gelegen te hebben zijn de blanke groen getinte ruiten in de achterportieren geplaatst.
Stukken beter dan met dat donkere privacy glass! Meer licht binnen, beter zicht naar achteren en het oogt een stuk frisser.

img_3810.jpg

Privacy glass is alleen mooi als alles gedaan is, en niet alleen de achterkant, dan is het net een bestelauto. Wel mooi zo zonder de zwarte ruiten !

Even een bericht om te voorkomen dat dit topic ineens verdwenen is..

Weinig tot niks veranderd aan de C-HR de laatste tijd. Alleen de KM stand.
Nog een halve tank en we gaan de 100K passeren. Zonder enige noemenswaardige technische problemen.

Wel onder garantie nog aangepakt de afgelopen jaren zijn de stoelverstelling... deze zakte vanzelf en is vervangen. Ook het stuur is vervangen omdat de toplaag kaal aan het worden was. De projectie van het C-HR logo begon ook vlekken te vertonen maar daarvoor was ik een maand te laat.. L&P is daarin kneiterhard. Na 5 jaar was de verlengde garantie verlopen dus NEE. Kostte me gelukkig enkel 50 euro onderdelen vanwege goede relatie met Louwman Arnhem. Toppers daar!

Oja, na 5 jaar begaf de 12v accu het ineens.. wilde niet meer starten na 5 dagen (in een garage) stilstaan. Snel opgelost door een Varta accu online te bestellen en erin te zetten.

Ruimte om te klagen:

Stoelen:
De zitting van de stoelen is voor forsere mensen te krap/klein.. ik heb er nog niet heel veel last van maar de smallere kant van de zitting (naar rugleuning toe) kan voor mensen met veel ´rocks´ een pain_in_the_ass zijn. Kortom, het is krap en soms vervelend als je een wat dikkere reet hebt.. Ik heb 2 M12 ringen onder de voorste bevestigingen gelegd en dat zit al stuk beter.

(Rij) geluid :
Weinig isolatie vanwege totaalgewicht is meer (rij)geluid. Stil is de eerste serie C-HR absoluut niet maar met wat isolatie is daar best wat in te winnen. Of leer ermee leven..

Voor de rest een heerlijke woon-werk verkeer auto, verbruik in de zomer ruim 1:23 (uitgerekend aan de pomp) en in de winter omme nabij 1:20.

Fijn dat de CH-R nog steeds bevalt. Prettig is het wanneer een auto de juiste keuze blijkt.

Update maar weer.. de tijd tikt ondertussen ook weg.

De C-HR start, rijdt en doet dat altijd braaf. Geen gekke storingen of bijzonderheden.
Heel saai om een topic te hebben van zoiets.. inmiddels bijna 130K op de teller.
Verbruik gemiddeld 1:20 minimaal. in de zomer vaak hoger. Met alleen snelweg 1:19.

Wel vorig jaar 4 nieuwe zomerbanden genomen, Michelin Primacy 4. Bevalt prima, al is een 1000 uitgeven euro aan banden wel een psychisch dingetje.. omdat ik zulke bedragen niet meer gewend ben. Ook jaarlijks beurtje met airco checkup en hervulling gehad van slechts paar honderd euro. Financieel steeds minder spijt van de aanschaf. Hij bevalt nog steeds prima. Ok, de navigatie is niet helemaal up-to-date en als ik roep 'bel vrouw' dan duurt het een paar seconden voor het systeem gaat reageren... soms heel goed, want alle tijd om alsonog toch te annuleren.. haha... :)

Sinds Januari 2026 nog maar 4 dagen aan het werk (omdat het kan) dus rij nog woon-werk voor 3 dagen en de laatste dag pak ik 9 van de 10x onze Toyota IQ mee.

Kortom, na bijna 9 jaar en 130K nog steeds tevreden.

Wel wat geleerd.. niet proberen je auto droog te rijden nadat je hem ff met osmose water hebt afgespoten.
Is met osmose ook niet nodig want met 120 waar je 100 mag is toch een mager duur droogresultaat..

Karma..

flitsf10.jpg

Terug
Bovenaan