Twijfel over Tesla Model 3 als veelrijder (60.000 km/jaar) – ervaringen gevraagd

PimV

Startmotor
Hoi allemaal,

In een eerdere post heb ik hier de vraag gesteld wat voor mij verstandiger is: diesel of EV. Na veel rekenen en lezen lijkt de keuze nu toch richting EV te gaan. Dat voelt logisch bij mijn kilometers, maar ik wil het graag goed doen. Ik kan thuis op eigen pad laden en heb een klein aantal zonnepanelen.

Mijn situatie:
  • Ik rij ongeveer 60.000 km per jaar
  • Vrijwel alleen maar snelweg
  • Thuisladen wordt waarschijnlijk 3-fase
  • Budget rond €20.000, dus ik kijk naar occasions
Ik twijfel nu vooral tussen:
  • Tesla Model 3 (Long range)
  • Hyundai Kona Electric
  • Kia e-Niro
  • eventueel Volkswagen ID.4
De Model 3 long range trekt mij vooral vanwege:
  • sterke actieradius op snelweg tempo ook in de winter.
  • relatief gunstige prijs per kilometer
  • Supercharger netwerk als backup
Waar ik een beetje klaar mee ben:

Iedereen die ik hierover spreek wil het meteen over Musk hebben, terwijl ik gewoon wil weten of de auto geschikt is voor mijn gebruik. Ik zoek geen discussie over de CEO, maar technische en praktische ervaringen.

Wat ik belangrijk vind:
  • betrouwbaarheid bij hoge jaarkilometrage
  • voorspelbare actieradius, ook in winter
  • redelijke laadruimte (gezin)
  • zo min mogelijk storingen / servicegedoe
Mijn vragen aan jullie:

1. Zijn er Model 3-rijders die richting of boven de 200.000 km zitten? Hoe doen:
    • accu
    • onderstel
    • interieur
    • elektronica
      het dan in de praktijk?
  2. Hoe is de service-ervaring in Nederland echt? Werkbaar, of vaak gedoe?
  3. Met mijn gebruik: zou je opnieuw voor een Model 3 kiezen, of juist voor Kona / e-Niro / ID.4 of juist een hele andere auto.
  4. Zijn er Tesla model 3 rijders die ook zoveel km’s per jaar rijden en wat is jullie ervaring.
Nogmaals: ik wil het graag nuchter houden. Geen Musk-discussie, maar gewoon ervaringen met de auto.

Alvast grote dank voor het meedenken!

Ik reed ietsje minder, 45,000 km per jaar en kan m zeker aanbevelen. Ik heb echt 0 problemen gehad.

Zou wel bij aanschaf even alles nalopen qua remmen , vloeistoffen vervangen en checken of de draagarmen zijn vervangen. Dit was een recall toen.

Hele fijne auto en met eigen laadvoorziening no brainer.

Ik heb de service van tesla altijd als goed ervaren , zeker met de service op locatie was erg prettig.

Of ik m opnieuw zou kopen of leasen - ja hoor als het weer een EV moet zijn. M’n vrouw heeft net een Model Y , oa omdat de model3 ons zo goed is bevallen.

Hmm check de veiligheid en soort deurvergrendeling, mij krijgen ze er nooit van mn leven meer in al zijn de specs en rij eigenschappen niet verkeerd.

Beetje sensatie nieuws. Ze komen goed uit botspoeven, dus ze hebben waarschijnlijk nog meer levens gered, maar daar worden geen spannende artikelen over geschreven.

Ik las net een review hier op de site van iemand die al ruim over de 2 ton zit met een XC40. Dat is ook nog een goede optie.

• Leuk
Waarderingen: PimV
Beetje sensatie nieuws. Ze komen goed uit botspoeven, dus ze hebben waarschijnlijk nog meer levens gered, maar daar worden geen spannende artikelen over geschreven.
Zou t maar s bekijken. Geen enkele auto veroorzaakt zelf deze tekortkomingen waardoor aantoonbaar mensen overlijden. Vrij onbegrijpelijk hoe een auto mensenlevens zou redden en hoe dat aantoonbaar is. Maar goed, veel mensen moeten het zelf eerst ondervinden voor ze iets geloven

Mijn situatie:
  • Ik rij ongeveer 60.000 km per jaar
  • Vrijwel alleen maar snelweg
  • Thuisladen wordt waarschijnlijk 3-fase
  • Budget rond €20.000, dus ik kijk naar occasions
Ik twijfel nu vooral tussen:
  • Tesla Model 3 (Long range)
  • Hyundai Kona Electric
  • Kia e-Niro
  • eventueel Volkswagen ID.4
De Model 3 long range trekt mij vooral vanwege:
  • sterke actieradius op snelweg tempo ook in de winter.
  • relatief gunstige prijs per kilometer
  • Supercharger
Wat ik belangrijk vind:
  • betrouwbaarheid bij hoge jaarkilometrage
  • voorspelbare actieradius, ook in winter
  • redelijke laadruimte (gezin)
  • zo min mogelijk storingen / servicegedoe
Mijn vragen aan jullie:

1. Zijn er Model 3-rijders die richting of boven de 200.000 km zitten? Hoe doen:
    • accu
    • onderstel
    • interieur
    • elektronica
      het dan in de praktijk? dus
  2. Hoe is de service-ervaring in Nederland echt? Werkbaar, of vaak gedoe?
  3. Met mijn gebruik: zou je opnieuw voor een Model 3 kiezen, of juist voor Kona / e-Niro / ID.4 of juist een hele andere auto.
  4. Zijn er Tesla model 3 rijders die ook zoveel km’s per jaar rijden en wat is jullie ervaring.
Nogmaals: ik wil het graag nuchter houden. Geen Musk-discussie, maar gewoon ervaringen met de auto.

Alvast grote dank voor het meedenken!

Ik heb de afgelopen 5 jaar een Model 3 gereden, ongeveer 40k p/j. Dit was geen Long Range.

Een reactie op de zaken die jij belangrijk vindt:

-Betrouwbaarheid in de laatste jaren was goed.
-Voorspelbaarheid actieradius in de winter zeer slecht. Uiteraard ga je er aan wennen, maar ik ben 3x opgehaald met de auto ambulance en bij een laadpaal afgezet. Ga je onderweg voor een rit van 169 km terwijl je 269 km actieradius had, red je het nóg niet. En ja, ik reed gewoon 100. Tesla had geen boodschap aan mijn klacht. 'Ja het was ook erg koud meneer'. 10 graden bóven 0...
-Laadruimte lijkt aardig met de achterbank plat, echter de ingang tot die laadruimte is vrij krap, er kan weinig doorheen.
-Weinig storingen gehad, wel een aantal zaken die zeer snel gerepareerd/vervangen moesten worden: achterlichten binnen een paar maanden zeiknat van binnen en wielkastbekleding liet los aan beide kanten. Mijn 'servicebeleving' bij Tesla Amsterdam: zeer slecht. Het meest dramatisch vond ik eigenlijk het fantoomremmen. De auto remde soms keihard zonder enige aanleiding. Je schrikt je de t.... Tesla stond uiteraard niet open voor feedback op dit vlak, er liepen toen ook rechtszaken over in de VS.

Hier dus geen ervaring met de long range, maar als ik 60k p/j op de snelweg zie staan, kan ik me niet voorstellen dat je niet heel vaak onderweg zult moeten laden. En dan kom je niet bij de Tesla Superchargers, want die zitten iha niet langs de snelweg. Je komt eerder bij een FastNed, die mij overigens prima bevalt.

Mijn accu laadde nieuw tot 330 km, na 5 jaar kwam ik niet verder dan 305. Maar goed, die rij je alleen bij 25 graden in de zomer met wind mee, berg af, zonder bagage en zonder medepassagiers en niet harder rijden dan 90 met de radio en airco uit.

Ik las net een review hier op de site van iemand die al ruim over de 2 ton zit met een XC40. Dat is ook nog een goede optie.
Ik lees dat deze qua winterrange wel heel dichtbij mijn km’s per dag komt. Dat vormt wel echt een reeël risico ik wil het liefst max 1x oer dag thuis laden. Of zijn er verschillende uitvoeringen bijvoorbeeld een long range?

Ik zou met dit jaarkilometrage dan eerder (met wat stretch in het budget) kijken naar een Ioniq 5 als alternatief voor de M3
Dit lijkt me echt een hele degelijke goede optie. Hoewel ook weer die winterrange weinig marge biedt met mijn km’s. Heb je hier ervaring mee?

Ik heb de afgelopen 5 jaar een Model 3 gereden, ongeveer 40k p/j. Dit was geen Long Range.

Een reactie op de zaken die jij belangrijk vindt:

-Betrouwbaarheid in de laatste jaren was goed.
-Voorspelbaarheid actieradius in de winter zeer slecht. Uiteraard ga je er aan wennen, maar ik ben 3x opgehaald met de auto ambulance en bij een laadpaal afgezet. Ga je onderweg voor een rit van 169 km terwijl je 269 km actieradius had, red je het nóg niet. En ja, ik reed gewoon 100. Tesla had geen boodschap aan mijn klacht. 'Ja het was ook erg koud meneer'. 10 graden bóven 0...
-Laadruimte lijkt aardig met de achterbank plat, echter de ingang tot die laadruimte is vrij krap, er kan weinig doorheen.
-Weinig storingen gehad, wel een aantal zaken die zeer snel gerepareerd/vervangen moesten worden: achterlichten binnen een paar maanden zeiknat van binnen en wielkastbekleding liet los aan beide kanten. Mijn 'servicebeleving' bij Tesla Amsterdam: zeer slecht. Het meest dramatisch vond ik eigenlijk het fantoomremmen. De auto remde soms keihard zonder enige aanleiding. Je schrikt je de t.... Tesla stond uiteraard niet open voor feedback op dit vlak, er liepen toen ook rechtszaken over in de VS.

Hier dus geen ervaring met de long range, maar als ik 60k p/j op de snelweg zie staan, kan ik me niet voorstellen dat je niet heel vaak onderweg zult moeten laden. En dan kom je niet bij de Tesla Superchargers, want die zitten iha niet langs de snelweg. Je komt eerder bij een FastNed, die mij overigens prima bevalt.

Mijn accu laadde nieuw tot 330 km, na 5 jaar kwam ik niet verder dan 305. Maar goed, die rij je alleen bij 25 graden in de zomer met wind mee, berg af, zonder bagage en zonder medepassagiers en niet harder rijden dan 90 met de radio en airco uit.
Dit was er vast eentje met LFP accu. Die houden niet van de kou. En als je op de snelweg wind tegen hebt, dan valt de range nog meer tegen.

Als je iedere dag hetzelfde traject rijdt zul je al snel heel goed weten onder welke omstandigheden hoeveel echte range je hebt en of je dit zult halen.

Als je van hot naar her rijdt of per dag regelmatig boven de 300km uit komt, dan zou ik zeker voor de Longe Range gaan.

Het onverwacht remmen doet de auto inderdaad soms, maar dat gebeurt mij meer op de andere wegen dan de snelwegen.

Ik heb van 2019 tot begin 2024 met een Tesla M3 SR+ gereden. Gemiddeld 40K km/jaar, en hem bij 200.000 kilometers ingeruild op een Tesla Model Y RWD. Terug naar de Model 3, ik laadde de auto elke nacht vol en deed er dan 330 (zomer) tot 250 (winter) mee. Geen grote problemen gehad anders dan draagarmen voor en kabelboom achter zijn vervangen onder garantie. Verder minimaal onderhoud, wel jaarlijks de auto laten checken. Vond het een hele fijne auto om mee te rijden, alhoewel de Model Y nog wat fijner was. Ivm wisseling baan moet ik de Model Y deze week inleveren, en ga ik de komende maand eens rustig bedenken wat ik op de oprit ga zetten. Veel succes met je overwegingen.

• Leuk
Ik heb van 2020 tot 2025 met een model 3 gereden

Problemen die ik heb gehad
- draagarmen vervangen
- 3 defecte camera's vervangen (niet in één keer, wel drie aparte interventies)
- switch in het laadsysteem vervangen (geen mogelijkheid meer tot snelladen)
- probleem met stopcontact voor trekhaak (geen elektriciteit meer)

5 van deze herstellingen zijn bij mij thuis uitgevoerd door een Tesla ranger, service voor 5 van de 6 issues was zeer goed.
Probleem begint wanneer je in een service center moet zijn. Het probleem met die switch van het laadsysteem is gestart op vakantie, in Zuid-Frankrijk. Ik heb gewoon geen enkel antwoord gekregen op mijn vragen daar. Ben dus met een wagen die na 1/3 van de stops een foutmelding aangaf dat snelladen niet mogelijk was, en pas na één of twee herstarts lukte dat wel. Maar dat was wat mij betreft onacceptabel.

Dus 6 defecten op 135 000 km. Maar ik heb nooit in panne gestaan met het voertuig.
Ik heb geen benul van de kosten van de herstellingen (de meeste van deze issues zijn opgelost in garantie), maar voor mij was de wagen dus helemaal niet probleemvrij.

Een collega van me heeft een ongeval gehad met zijn model 3 (iemand achterin gereden bij hem). Heeft echt zeer lang moeten wachten op wisselstukken (ik spreek niet over weken, maar echt over maanden). Supply Chain van wisselstukken is echt wel een ding (ik ken nog mensen met klachten).

Mijn model 3 had een zeer grote draaicirkel, gecombineerd met een zo goed als ontbrekend achteruitrijlicht is achteruit ergens inparkeren in het donker echt wel een ding.
Verder is de verlichting van de modeljaren tot begin 2021 zeer matig .

Even melden dat probleem van de koude een issue is voor de Model 3 met de LFP accu (dus de "standaard range'). Bij de AWD / Long Range heb je dat probleem niet. Heeft te maken met het feit dat de resterende State Of Charge van je accu wordt berekend door de spanning in je accucellen te meten, en bij LFP in koude temperaturen is er erg weinig variatie in spanning tussen 10% en 0%...

ken wel een aantal (ex) e Niro rijders. Op een defecte airco na (onder garantie vv) geen issues, ook hoge km’s (200k+) zonder issues. Range erg goed voor de prijs. Je moet alleen niks met autorijden hebben want het rijdt niet ‘leuk’ of ‘sportief’ of ‘met gevoel’. Veel piepjes.

Aantal collega’s rijden met zo een model 3 die richting einde leasetermijn gaan maar die zijn niet te spreken over de kwaliteit, service & range. Weet niet wat er specifiek aan issues zijn geweest. Zijn wel SR’s. Wel te spreken over de bijtelling, rijden en ruimte.

Technisch gezien een fantastische auto, een computer op wielen, die ook nog zeer betrouwbaar is met een lage kostprijs per kilometer. Het omdenken met de range en het laden heb je zo onder de knie en de navigatie stuurt je langs een supercharger om bij te laden (relatief korte tijd) om thuis te kunnen komen en daar weer verder te laden indien noodzakelijk. Ik heb een LR Dual Motor, een verbruik 's winters van rond de 225 w/km, gemiddeld op jaarbasis 185 w/km. Heb de auto nu 15 maanden, 19k km, en het enige onderhoud naast de interieurluchtfilters preventief de 12v accu (iedere 5 jaar) laten vervangen. Totale onderhoud incl APK € 200 tot nu toe.

Laatst bewerkt:
Ha Pim,

Ik rijd al enige tijd tijdelijk (6 maanden) in een Model 3, daarvoor tijdelijk een Audi A4 s edition, en daarvoor in een Enyaq. Om eerlijk te zijn ben ik blij dat ik de Model 3 mag gaan inleveren, met name vanwege;

- de tablet, het beeld blijft af en toe zwart. Dit betekend dat je niet meer ziet hoe hard je rijd, je camera het niet doet, welke versnelling je zit etc. Je kan dat een reset forceren, of gewoon gaan rijden. Meestal herstelt Dit zichzelf na een paar minuten.
- Het zit voor geen meter, ik ben zelf ergens in de dertig en 1,95. Na een lange rit stap ik uit als zestiger. Vergeleken met elke andere auto (bovengenoemde, plus megane en Kamiq) die ik de afgelopen jaren heb gereden is de Tesla echt het minst comfortabel. Dit is persoonlijk, maar mijn advies is wel om echt eens een langere rit te maken.
- check de snellaadsnelheid, ik ga maar tot 50kwh bij een snellader. Misschien is dit in mijn m3 begrensd?

Heb jij versnellingen in je Tesla? Al eens een eenvoudige reset geprobeert? Laadsnelheid hang van een paar factoren af, oa de temperatuur van het accupakket en soms noemen ze alles > 11 kW een snellader... Bij de superchargers heb je ook meerdere typen met verschillende capaciteit. Even opletten dus.

Heb jij versnellingen in je Tesla? Al eens een eenvoudige reset geprobeert? Laadsnelheid hang van een paar factoren af, oa de temperatuur van het accupakket en soms noemen ze alles > 11 kW een snellader... Bij de superchargers heb je ook meerdere typen met verschillende capaciteit. Even opletten dus.

Serieus? De aanduiding in welke versnelling de auto zich bevind staat op het scherm, waar deze in andere auto's vaak duidelijk zichtbaar is bij de pook zelf. Als het scherm zwart is zie je dus niet in welke stand , ofwel versnelling hij staat.

Verder goed om nog onder de aandacht te brengen dat ik afgelopen weke ineens het vermogen kwijt was na een korte onderbreking tijdens mijn reis. Deze kwam ook pas terug na de auto te verlaten.

Laten we vooral de minpunten niet bagatelliseren. Pim rijd circa 60k per jaar, dan zijn dit belangrijke aandachtspunten. Verder is het een leuke auto.

Laatst bewerkt:
Dit lijkt me echt een hele degelijke goede optie. Hoewel ook weer die winterrange weinig marge biedt met mijn km’s. Heb je hier ervaring mee?
Nee, geen directe ervaring helaas. Ben zelf in de markt voor (hoogstwaarschijnijk) een Niro, maar kwam in de zoektocht de Ioniq 5 tegen en las daar de jubelverhalen van het snelle laden van die auto.
De Ioniq 5 is wat te groot voor ons en snelladen is bij ons niet zo'n hoge vereiste met 1/3e van jouw jaarkilometrage en maar enkele langere reisdagen per jaar

Heel serieus! De auto heeft geen automaat of iets... een vaste verbinding tussen de motor en de wielen.
Misschien bedoelt hij de stand van de "automaat"? Geen idee hoe dat bij Tesla zit, maar de EV's die ik ken hebben standen als D/B/N/R, alleen geen versnelling natuurlijk zoals bij een ICE automaat.

Als je naar een Kona of Niro gaat kijken, check of hij een 1 of 3 fase lader aan boord heeft. De oudere exemplaren (tot half 2020) hebben een 1 fase, lijkt me niet handig met zoveel kilometers. Je kan eventueel ter plaatse het aantal pinnen in de poort bekijken, alle rijen moeten voorzien zijn van pinnen, ontbreken die onderaan, dan is het 1 fase.

Snelladen gaat langzaam. Kijk eventueel naar een EV6/Ioniq 5, zal qua budget net iets hoger zijn, maar je krijgt veel meer auto voor je geld. En bij Hyundai heb je 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking, dus ook met een hoge km stand kan het interessant zijn, lees wel de voorwaarden goed door.

Kia EV6 onder 20k

Als het een Model 3 wordt, neem dan eentje van 2021 of jonger. In die wagens zijn (af fabriek) echt al dingen verbeterd t.o.v. de 2019/2020 wagens. Tesla.supercharger netwerk is top en (flink) goedkoper dan de concurrentie langs de snelweg. Andere merken kunnen daar inmiddels ook laden.

Ik zou gaan proefrijden, en kijken naar stoeprandschade op de Model 3, daar hoor je niemand over. Deze schade is vrij normaal…….dus hoe minder, hoe voorzichtiger de berijder was. Phantom break heb je met iedere Tesla, soms gewoon voorspelbaar…….en op te lossen door voet op hem gaspedaal te zetten, of CC uit.

Ik sta ook voor de keuze, rij alleen iets meer 80k km per jaar, en ben aangewezen op onderweg laden.

Ik had ook een e-Niro (2021). Beviel goed, maar hij had 1 nadeel. Elke 15.000km moest ie een beurt hebben. Sta je dus 4x per jaar bij de garage. Wellicht dus handig om ook even naar de inderhoudsintervallen (en kosten) te kijken.

Ik zou gaan proefrijden, en kijken naar stoeprandschade op de Model 3, daar hoor je niemand over. Deze schade is vrij normaal…….dus hoe minder, hoe voorzichtiger de berijder was. Phantom break heb je met iedere Tesla, soms gewoon voorspelbaar…….en op te lossen door voet op hem gaspedaal te zetten, of CC uit.

Ik sta ook voor de keuze, rij alleen iets meer 80k km per jaar, en ben aangewezen op onderweg laden.
Als je afhankelijk bent van onderweg (snel)laden. Ga voor een auto met 800v techniek. De scheelt enorm in tijd dat je stilstaat. Zie de laadcurve van de Tesla Model 3 en de Kia EV6

Kia EV6 laadcurve

Tesla Model 3

Zelf even de uitvoering van voorkeur selecteren, die pakt hij niet direct. Bij de EV6 kom je tweedehands bij een 77 kWh uit.

Als je afhankelijk bent van onderweg (snel)laden. Ga voor een auto met 800v techniek. De scheelt enorm in tijd dat je stilstaat. Zie de laadcurve van de Tesla Model 3 en de Kia EV6

Kia EV6 laadcurve

Tesla Model 3

Zelf even de uitvoering van voorkeur selecteren, die pakt hij niet direct. Bij de EV6 kom je tweedehands bij een 77 kWh uit.
Bij de Tesla superchargers heb ik wel met 250 kW staan laden, spectaculair... 1.440 km/uur... Kraakt het batterijpakket onder de auto. Wat anders als wat Fastned stelt, maar daar zullen minder Tesla rijders laden.

Ik zou 100 procent zeker voor de kia of hyundai gaan en puur vanwege de betrouwbaarheid van de auto (batterij in het bijzonder, gewoon weinig degradatie, zeker in vergelijking met een tesla), betrouwbaar dealer netwerk (hyundai waarschijnlijk iets toegankelijker, kia is erg vol in de werkplaats door populariteit), de actieradius die erg betrouwbaar is en voor mij dat het iets meer als een normale auto voelt met knopjes op logische plekken.

De 3-fase lader is met 60k km/j een must, als je 200 dagen gemiddeld van 300 kilometer rijdt en je kan elke dag laden thuis aan je drie fase lader dan ben je elke ochtend weer vol. Heb je ook geen snellader nodig, misschien enkel met vakantie, die 10 of 15 minuten extra zou mij dan niet veel uitmaken.
Ik doe het zelf met een kia e niro met 1 fase lader, maar ik rij niet zó veel en laad maar 1 a 2 keer per week thuis, waarbij ik laad van 20/30 procent tot 80/90 procent. Ik hou mij verder ook netjes aan de snelheid en kom dan in de zomer zeker op 450km op 100% lading uit, qua praktisch gebruik gebruik voor mij (van 20 tot 90 procent) is dat 315km in de winter 10 tot 15 procent minder. Maarr in de zomer heb ik ook geregeld 10 procent meer als ik veel op 80 of 60 wegen rij.

Ik laad zelden tot 100 procent. Zoals ik begrijp is tot 100 procent laden niet per definitie slecht, als je hem maar niet lang op 100 procent lading houdt, dus tot 100 procent laden en da in de ochtend wegrijden zou volgens mij geen probleem hoeven zijn. Datzelfde geldt Voor lang op een lage spanning houden van onder de 15 procent. Bij Tesla zou dat met een lfp accu mogelijk geheel anders werken. Bij Lithium ion niet.

800V zijn dure kWh t.o.v. de Tesla laders.

60.000 km is al snel 9.000 kWh, pak 30% als niet thuis laden, en 25 eurocent besparing bij Tesla ( en geen abonnementskosten ): Euro 675 besparing.

Eigen auto is eigen kosten, besparen op onderweg laden is pure winst.
25 cent is een zeldzaamheid tegenwoordig, je bent zo boven de 40 cent per kWh kwijt en die 100 euro abonnementskosten maken echt niet uit hoor. Daarnaast, abonnement bij Fastned of ionity en je bent hetzelfde kwijt per kWh. Even naar de niet tesla rijders prijzen kijken, zie de website van tesla .

Even opgezocht, 41 cent per kWh voor Tesla rijders momenteel hier in de provincie, niets 25 cent per kWh.

Laatst bewerkt:
Bij de Tesla superchargers heb ik wel met 250 kW staan laden, spectaculair... 1.440 km/uur... Kraakt het batterijpakket onder de auto. Wat anders als wat Fastned stelt, maar daar zullen minder Tesla rijders laden.
Nogmaals, bekijk de laadcurve. Die van tesla is een drama in vergelijking met kia.

Sneller dan wat ? Andere auto’s? Of dan Fastned? In totaal laden?

En overigens heb ik het over drie verschillende Tesla’s gezien. De model3 LR, de model3 Performance en nu de Model Y RWD LR.

Haalde alledrie bij lange na niet de laadcurve bij fastned die ze wel haalde bij een tesla supercharger.

Snap je laatste zin niet zo en is ook een beetje onnodig hier

Sneller dan wat ? Andere auto’s? Of dan Fastned? In totaal laden?

En overigens heb ik het over drie verschillende Tesla’s gezien. De model3 LR, de model3 Performance en nu de Model Y RWD LR.

Haalde alledrie bij lange na niet de laadcurve bij fastned die ze wel haalde bij een tesla supercharger.

Snap je laatste zin niet zo en is ook een beetje onnodig hier
Lastig hoor, iemand die de tesla fabels lek prikt.

Stel je is niet zo aan joh. Je voegt met deze houding niks toe hier maar met maar 9 reacties op het forum is het al weer overduidelijk waar je hier voor bent.

Ik snap ook niet zo goed wat hier tesla fabel aan is - ik heb het zelf ondervonden en vind het ook een gebrek naar Tesla, want overduidelijk optimaliseren ze het dus enkel bij tesla laders. Een negatief aspect dus aan het merk Tesla.

Ik merk dat ik dan toch weer richting de Hyundai IONIQ 5 of de Kia EV6 neig. De Tesla Model 3 is qua actieradius en efficiency interessant, maar ik lees en hoor simpelweg te vaak over kleine mankementjes en serviceproblemen in vergelijking met Kia en Hyundai. Dat risico durf ik eerlijk gezegd niet te nemen, zeker gezien al die km’s per jaar… Voor nu lijken de IONIQ 5 en EV6 voor mij de meest verstandige keuzes.

Ik merk dat ik dan toch weer richting de Hyundai IONIQ 5
Ik zou denk ik qua praktisch gemak en de looks hier ook voor gaan. Vind dit nog steeds een heel leuke auto.

Voor mij was de zitting wel te kort , daar zou ik even op letten.

En qua risico @ Tesla - als het gevoel niet goed is niet doen :). Het bedrijf staat bekend om z’n typisch Amerikaanse harde houding mbt garantie en service, iets wat je minder snel ziet bij de Koreanen

• Leuk
Wees dan ook gewoon eerlijk en geef aan dat je die 250kW echt maar heel even aanhoudt? Daarna volgt de wagen een zwarte piste naar beneden
Ik heb met mijn Model3 1 keer aan 245 kW geladen. Dat was toen ik in ideale klimatologische omstandigheden (20°C) na een rit aan 130 km/h in Frankrijk stopte aan een V2 supercharger met 3% State of Charge over. Dan heb ik van 10- 20% aan 240 kW geladen, maar daarna zakt die laadcurve flink in.
Verder heb je bij Tesla meerdere accu's in de LR (Panasonic / LG) , met verschillende laadcurves.

De Hyundai 5/6 en de EV6 blijven tot 55% aan een vermogen van boven de 200 kW laden, bij 55% zit je in een model3 nog aan 120 kW te laden.

Terug
Bovenaan