Verkeershufters. Wat doen we er mee?

Dat hoeft ook zeker niet maar laat de straffen voor figuren die er een potje van maken zwaar zijn. Zie België met de telefoon of Duitsland met straatraces.

Ik kijk graag even naar de cijfers.In 2025 zijn er 99 mensen vermoord of door doodslag om het leven gekomen.
20% minder dan de jaren ervoor en het gaat er bijna de hele week over in Den Haag.

Er kwamen bij 800 mensen om in het verkeer waarbij bij een kwart van de gevallen alcohol of drugs in het geding was. Nu ben ik bijna een halve eeuw oud, heb zo'n 1,5 mln kilomter gereden en tot mijn 30ste heel veel op vrijdag en zaterdag avond en nacht en ik ben 4 keer voor alcohol aangehouden waarbij 3x op 1 avond.

Waar liggen dan de prioriteiten om het veiliger te maken. Het is maar het geschreeuw. Net als dat je altijd hoort dat we laag straffen in NL, ook niet waar we straffen behoorlijk hoger dan gemiddeld in Europa in NL. Maarja we roepen maar wat na op puur gevoel.

Verkeersdoden vallen bijna niet door snelheid, Alcohol en telefoon/niet opletten zijn de grootste boosdoeners.

Maak een staffel. 1x gepakt, 2x etc.
Je schampt daar wel een "dingetje".

Wetten en regeltjes maken zonder handhaving is weinig meer dan achtergrond lawaai creeren. En Den Haag wil die handhaving liefst volledig geautomatiseerd doen. Lekker makkelijk: flitspaaltje, snelheidsmeting, fotootje, bekeurinkje en klaar is kassa.

Maar gevaar is niet alleen te hoge snelheid, het is ook onverantwoord hoge snelheid. Gevaar is ook niet door het rode stoplichtje knallen. Gevaar is ook nog even snel door oranje.
En gevaar is ook als een dwaas bumperkleven, zonder communicatie (richtingaanwijzers) rondpruttelen, met extreem lage snelheid rijden, nog even een paar auto's inhalen voordat de onoverzichtelijke afrit gepakt wordt, even die langzamere verkeersdeelnemer van de weg drukken...

Het beoordelen van de geldigheid van het rijbewijs na een ongeval kan een begin zijn van veiliger verkeer mits er veel betere controle en handhaving komt.
Op het moment dat ik er bijna zeker van kan zijn dat ik bij rijden zonder geldig rijbewijs, opnieuw een forse bekeuring (en inleveren botsdoos) kan verwachten, zal ik er hopelijk wat eerder over nadenken hoe ik kan voorkomen dat ik niet meer mag rijden.
In ieder geval trekt oom agent de dwaze drammer dan achter het stuur vandaan.

Het gevalletje "poging tot moord door misbruik van botsdoos" zal daardoor hopelijk minder vaak voorkomen en op die manier minder leed veroorzaken. Het gebeurt relatief vaak dat iemand decennia lang hoofdpijn mag hebben door een whiplash. Of twintig jaar serieuze revalidatie nodig heeft om zijn rug te kunnen gebruiken.

Ik vind ook dat veel beter bekend moet worden wat een ongeval teweeg kan brengen. Heel veel automobilisten denken dat een ongeval weinig meer is dan een verkreukeld spatbord. De pijn van de deelnemers, de angst op herhaling, de revalidatie en het blijvende ongemak ziet men niet.

Stel jezelf eens voor dat je voluit geramd wordt door 1800 kg Duster-sloophamer. Jouw botsdoosje schiet ineens zeer snel vooruit (van 0 naar 50 in 1 meter kreukelzone), de stoel vouwt zich plat terwijl jouw kreukelzone probeert jouw auto EN de Duster tot stilstand te krijgen in anderhalve meter.
De G-krachten maken van jouw hoofd een imitatie boksbal en jouw nekwervels krijgen het veel te zwaar. Jouw organen (bij elkaar gehouden door vet of spierweefsel) worden bijna het lijf uitgeslingerd en er zullen organen uitvallen. Jou rug wordt verkeerd om om een verfrommelde rugleuning gevouwen.

En, als je pech hebt rijdt er nog iemand achter de Duster die het spelletje herhaalt.

Ik heb het vaker geschreven: een auto beschermt tot zekere hoogte tegen een enkelvoudige, gestandaardiseerde botsing waarbij de auto goed functioneert, de inzittenden precies goed zitten en deze inzittenden de juiste eigenschappen hebben.
(Het juiste gewicht, de correcte hoeveelheid spieren, geen beginnende of onontdekte kwaaltjes).

Ik wil echt niet proberen of ik aan alle voorwaarden voldoe.

Volgens mij begint dit alles bij af en toe een opfriscursus. In een wereld waar jaarlijks borden wijzigen, worden toegevoegd, het verkeer drukker en simpelweg anders is dan 10/20 jaar geleden (toen hadden we nog niet eens gehoord van een Speed Pedelec) is het eigenlijk compleet gestoord dat je met 18 een papiertje kunt halen en dan schijnbaar zonder enige interventie dik een halve eeuw kunt rondscheuren in een alsmaar veranderend verkeersbeeld.

Ik heb al zoveel discussies gehad met mensen die er bijvoorbeeld heilig van overtuigd zijn dat voetgangers altijd en alleen bij zo'n zebrapad voorrang hebben, dat is bijna eng. Dan snap ik de boosheid wel als je in die mate van onbenulligheid rond aan het rijden bent. Dat stukje begrip, kennis en kunde zakt heel snel weg bij een hoop automobilisten die simpelweg geen interesse hebben in verkeersregels.

Dit moet eens goed georganiseerd worden én niet alleen voor automobilisten maar (juist) óók voor fietsers e.d.
Die denken / weten niet dat ze óók een bestuurder van een voertuig zijn en dus 'gewoon' moeten stoppen als ze rechts uit een uitritconstructie komen. Doen ze pas áls het wel heel krap wordt op dat stukje rode asfalt waar ze naar toe willen maar eigenlijk niet (meer) kunnen... :mad:

Verders toch ook handhaven / gebrek eraan. Belasting betalen we genoeg, maar politie / verkeerstoezicht is miniem.. ja, ANPR'en in de berm is tegenwoordig wel veelvuldig aan de hand... want is 'makkelijk' denk ik.

Vanmiddag in Utrecht, Vleutenseweg, één kerel op een scooter die flink lawaai maakte.. zat een hele, glimmende, 'RVS' pijp onder, op een Zundapp e.d. zou die niet misstaan. Op deze scooter was het duidelijk bedoeld om herrie en snelheid te maken.. wat met een blauwe plaat erop mij toch niet de bedoeling lijkt. Dit zou een handhaver toch ook vrij snel moeten kunnen zien.. daar hoeft geen rollenbank aan te pas te komen, lijkt mij.

Verderop een bezorger op scooter, helm op, gele plaat, op de rijbaan.. totdat de file voor het verkeerslicht opdoemt.. dán kruipt het kruipsel voor via de busbaan.
:censored:

Op het moment dat ik er bijna zeker van kan zijn dat ik bij rijden zonder geldig rijbewijs, opnieuw een forse bekeuring (en inleveren botsdoos) kan verwachten, zal ik er hopelijk wat eerder over nadenken hoe ik kan voorkomen dat ik niet meer mag rijden.
In ieder geval trekt oom agent de dwaze drammer dan achter het stuur vandaan.
Maar waarom heb je nu het idee dan dat dit niet het geval is ? Toen ik mn rijbewijs even kwijt was, zijn we meermaals omsingeld door politie toen m’n vrouw in mijn auto reed. Als er geen blonde vrouw achter het stuur zat waren we 100% zeker aangehouden.

Hahahahaha, ja, je stond in de ANPR blijkbaar..... Huurauto nemen dan! Of die van een familielid....

Maar waarom heb je nu het idee dan dat dit niet het geval is ? Toen ik mn rijbewijs even kwijt was, zijn we meermaals omsingeld door politie toen m’n vrouw in mijn auto reed. Als er geen blonde vrouw achter het stuur zat waren we 100% zeker aangehouden.
Ik ben in 40 jaar 6 keer aangehouden voor controle. Controle op het rijbewijs en alcohol. En ik ben een keer aangehouden omdat ik de verkeerde kentekenplaat op een aanhanger had zitten.

Ik heb altijd vrij veel gereden, meestal rond de 50.000 km per jaar. En ik ben niet heilig, ik rij ook wel eens te snel.

Ik zou niet weten hoe vaak je gecontroleerd wordt wanneer het rijbewijs in beslag genomen is maar ik weet wel dat er eigenlijk nauwelijks gecontroleerd wordt (fietsers en voetgangers worden zelfs nooit teruggefloten).

Ik vind het een hele goede zaak dat oom agent checkt of men zich houdt aan het rijverbod. Het zou een jammerlijk gemiste kans zijn wanneer het weer een loos regeltje zou worden, daar hebben we er inmiddels genoeg van.

Voor de hardrijders zouden de circuits van Assen en Zandvoort wel wat vaker open mogen, a la Nordschleife. € 10 betalen per rondje en gaan! Tijdelijk uitgesloten van verzekeringen en medische hulpkosten. Bij niet rijdbare schade auto in beslag en verbeurd (Blijkens kon je toch niet autorijden).

Tja, we willen meer fysieke aanhoudingen in plaats van flitspalen, maar geen politiestaat.

Als je veel meer mensen gaat inzetten voor fysieke controle ben je toch juist een politiestaat geworden?

En verkeer begint bij de huftertjes op opgevoerde fatbikes die doen wat ze willen. Hoe denk je dat die straks in het grote-mensen-verkeer zijn? Inmiddels l^lt de politiek al zeker 5 jaar hoe dat aan te pakken dus voor een hele generatie is dit al weer te laat.

Ach hopelijk zijn er snel zelfrijdende auo's en heb je zelf geen keuze meer daarin. Leuk? Nee maar ons eigen gedrag duwt ons die richting op.

Tja, we willen meer fysieke aanhoudingen in plaats van flitspalen, maar geen politiestaat.

Als je veel meer mensen gaat inzetten voor fysieke controle ben je toch juist een politiestaat geworden?

En verkeer begint bij de huftertjes op opgevoerde fatbikes die doen wat ze willen. Hoe denk je dat die straks in het grote-mensen-verkeer zijn? Inmiddels l^lt de politiek al zeker 5 jaar hoe dat aan te pakken dus voor een hele generatie is dit al weer te laat.

Ach hopelijk zijn er snel zelfrijdende auo's en heb je zelf geen keuze meer daarin. Leuk? Nee maar ons eigen gedrag duwt ons die richting op.
Er is inderdaad erg weinig ontzag voor bromsnor.

Ik was als puber ook bezig met tweetaktbrommertjes. Beetje vijlen, polijsten, grotere carburateur, kopje vlakken; jij kent de routine.
Maar als bromsnor doorhad dat jouw brommer "niet origineel" was, kreeg je een bekeuring en moest de brommer de pers in. Op die manier is menige brommer aan zijn eind gekomen en die bekeuringen waren niet mals.

Tegenwoordig fiets ik tussen twee agenten door door het rode stoplicht en zelfs een "wat zijn we aan het doen" kan er niet meer af. Als een agent geschopt en bespuugd wordt, mag hij niets terugdoen. Als oom agent bedreigd wordt door een "vuurwapengevaarlijke draaideur" met een volgas achteruit rijdende auto, moet hij eerst in de lucht schieten.

We zijn een maatschappij geworden waarin de crimineel beschermt wordt.

Er is inderdaad erg weinig ontzag voor bromsnor.

Ik was als puber ook bezig met tweetaktbrommertjes. Beetje vijlen, polijsten, grotere carburateur, kopje vlakken; jij kent de routine.
Maar als bromsnor doorhad dat jouw brommer "niet origineel" was, kreeg je een bekeuring en moest de brommer de pers in. Op die manier is menige brommer aan zijn eind gekomen en die bekeuringen waren niet mals.

Tegenwoordig fiets ik tussen twee agenten door door het rode stoplicht en zelfs een "wat zijn we aan het doen" kan er niet meer af. Als een agent geschopt en bespuugd wordt, mag hij niets terugdoen. Als oom agent bedreigd wordt door een "vuurwapengevaarlijke draaideur" met een volgas achteruit rijdende auto, moet hij eerst in de lucht schieten.

We zijn een maatschappij geworden waarin de crimineel beschermt wordt.
Dat klopt. Van de andere kant als ICE (wil het niet goedpraten) een verdacht persoon neerschiet spreken we daar schande van, als een agent in een azc een ruziezoeker tegen de grond werkt die achteraf zwanger was spreken we daar schande van. Blijft moeilijk, moeilijke keuzes ook voor oom agent en moeilijk te bevatten als je er niet zelf bij bent.

Van de week was het proces tegen de mogelijke dader van een meisje wat om 4 jaar geleden 04:00 's nachts is verongelukt op de dijk naar Marken. De ouders van dat meisje hebben de rechtzaak afgedwongen. Sneu verhaal. Als je de bewijsvoering hoort geeft de bestuurder aan dat zijn aandacht op de navigatie op de telefoon van de bijrijder was en hij aangeeft dat hij "ergens overheen reed". Het OM geeft aan dat er 1 haar onder de auto is teruggevonden, geen DNA van de inzittenden op het slachtoffer, het slachtoffer zeer onnatuurlijk netjes recht lag alsof zij versleept is, het ongeval gebeurde op een plek waar voetgangers niet behoren te komen. De bestuurder had reeds een boete gehad voor doorrijden na een ongeval / verlaten van een plaats ongeval. Zeg het maar..... verkeershufter?

Ongeloofwaardig verhaal. Ook dat die heren bijvoorbeeld hier net waren gearriveerd voor vakantie, maar na dit 'onopgemerkte' incident toevallig zijn terruggekeerd vanwege tegenvallend weer. Bewijs is lastig, maar het zou je dochter zijn.

Dat klopt. Van de andere kant als ICE (wil het niet goedpraten) een verdacht persoon neerschiet spreken we daar schande van, als een agent in een azc een ruziezoeker tegen de grond werkt die achteraf zwanger was spreken we daar schande van. Blijft moeilijk, moeilijke keuzes ook voor oom agent en moeilijk te bevatten als je er niet zelf bij bent.
Moeilijk keuzes die onder hoogspanning zonder bedenktijd genomen worden. Natuurlijk worden er dan wel eens verkeerde keuzes gemaakt en goed dat daar onderzoek naar wordt gedaan, maar ik stoor me aan het massaal delen van dat soort filmpjes in de media zonder de relevante context. Draagt niet bij aan het al lage respect voor de politie.

Moeilijk keuzes die onder hoogspanning zonder bedenktijd genomen worden. Natuurlijk worden er dan wel eens verkeerde keuzes gemaakt en goed dat daar onderzoek naar wordt gedaan, maar ik stoor me aan het massaal delen van dat soort filmpjes in de media zonder de relevante context. Draagt niet bij aan het al lage respect voor de politie.
Dat zijn de echte "uitdagingen" van oom agent. Wij zijn de schoften die het via tikkietok, jouwpijp of insta-ellende delen.

Maar wij (de brave burger) zullen moeten begrijpen dat oom agent menselijk is. Dat oom agent een tik (schop) uitdeelt wanneer hij in het gezicht gespuugd wordt. Dat oom agent in paniek gaat schieten wanneer hij alleen met zijn partner tegenover een groepje van twintig agressieve pubers staat.
Ik zou mezelf in die situatie ook bedreigd voelen en ik zou dat ook doen. Alleen zou ik wel gericht schieten, er zit een beperkt aantal kogels in zo'n schietijzer.

Deze maatschappij begint steeds harder te worden en de daders worden steeds uitvoeriger beschermd. Wanneer een niet nader te discrimineren man een meisje verkracht, moet dat stil gehouden worden. Dat het meisje de rest van haar leven gruwelt van mannelijke aandacht en nooit plezier van een gewone, gezonde relatie zal hebben, who cares.

In het verkeer zijn we net zo dom bezig.

We kopen een soort Leopard zodat we net zo asociaal kunnen scheuren als de andere wegmisbruikers en vervolgens kijken we stomverbaasd naar de energie (of brandstof) rekening. Schop alle dwaze drammers van de weg en je kan weer met een paar honderd kilo ijzer de weg op.

Vier doden en twee gewonden bij een éénzijdig ongeval met een BMW XM.
Vier plus twee is zes….. :rolleyes:

Poeh….:cry:

Dat de auto flink wat later ergens in Duitsland is gevonden zegt toch wel dat het verhaal niet klopt. Wat er echt is gebeurt blijft een raadsel. Hoop dat ooit het geweten opspeelt.

Afgelopen weekend kwamen er in Nederland in totaal negen mensen om het leven bij verkeersongevallen. Het betrof een uitzonderlijk zwaar weekend met meerdere fatale crashes, verspreid over het hele land. [1]
De dodelijke slachtoffers vielen door de volgende incidenten:
  • Vrijdagavond: Een motorrijder overleed na een botsing met een auto in Gouda.
  • Zaterdag: Een 80-jarige automobilist kwam om het leven door een botsing met een vrachtwagen op de N279 bij Helmond.
  • Zondagochtend: Twee 15-jarige jongens kwamen om het leven in het Brabantse Zeeland toen hun auto tegen een boom botste en in brand vloog.
  • Zondagmiddag: Vier personen overleden bij een eenzijdig ongeval in Heibloem, nadat hun auto tegen een boom was gebotst.
  • Zondag: Een kind overleed in het ziekenhuis na een eerdere botsing tussen twee auto's op de A13 bij Delft. [1]

Afgelopen weekend kwamen er in Nederland in totaal negen mensen om het leven bij verkeersongevallen. Het betrof een uitzonderlijk zwaar weekend met meerdere fatale crashes, verspreid over het hele land. [1]
De dodelijke slachtoffers vielen door de volgende incidenten:
  • Vrijdagavond: Een motorrijder overleed na een botsing met een auto in Gouda.
  • Zaterdag: Een 80-jarige automobilist kwam om het leven door een botsing met een vrachtwagen op de N279 bij Helmond.
  • Zondagochtend: Twee 15-jarige jongens kwamen om het leven in het Brabantse Zeeland toen hun auto tegen een boom botste en in brand vloog.
  • Zondagmiddag: Vier personen overleden bij een eenzijdig ongeval in Heibloem, nadat hun auto tegen een boom was gebotst.
  • Zondag: Een kind overleed in het ziekenhuis na een eerdere botsing tussen twee auto's op de A13 bij Delft. [1]
En dit zijn de dodelijke ongevallen. De coma-gevallen, de whiplash-ers, de rolstoelers, de eeuwige pijn en de voortaan angstige staan hierbij niet expliciet genoemd.

Ik heb zelf ook twintig jaar getobt met een pijnlijke rug omdat een drammende dwaas direct door schoof naar de linker rijstrook terwijl een stel bouwvakkers het bespreken van het carnaval belangrijker vond dan het verkeer. Meerdere onschuldige mensen mochten vanaf dat moment genieten van zo'n "niet genoemd ongemak".

Dat zijn de momenten (een moment wat tientallen jaren kan duren) wanneer je beseft dat snelheid op een circuit thuishoort en veiligheid op de openbare weg.

Wat dat betreft zou een extra, publiek toegankelijk, circuit zoals de Nurburgring, Zolder of Spa Francorchamps wenselijk zijn.
Dan koop je de oude BMW van opa en je frommelt hem in de vangrail van de ring. Dan kan je scheuren en je weet precies wie verantwoordelijk is voor de pleisters en de blaren waar je op mag zitten.

Bovendien, als takelaar of pleisterplakker weet je waar je de klanten moet zoeken.
Scheelt in het gevaarlijke met blauwblauw door de file racen.

Dat de auto flink wat later ergens in Duitsland is gevonden zegt toch wel dat het verhaal niet klopt. Wat er echt is gebeurt blijft een raadsel. Hoop dat ooit het geweten opspeelt.
Nou, de bestuurder woonde in Duitsland..... Dus dat zijn auto daar "gevonden" is zal logisch zijn, toch?

Wat dat betreft zou een extra, publiek toegankelijk, circuit zoals de Nurburgring, Zolder of Spa Francorchamps wenselijk zijn.
Dan koop je de oude BMW van opa en je frommelt hem in de vangrail van de ring. Dan kan je scheuren en je weet precies wie verantwoordelijk is voor de pleisters en de blaren waar je op mag zitten.
Ik heb niet de illusie dat verkeershufters zich na een circuitdagje voorbeeldig gaan gedragen op de weg. Of het zou dan bijvoorbeeld in combinatie met onverwachte objecten als kinderwagens en kinderpoppen die het circuit opgeslingerd worden moeten zijn. Nog afgezien van de weerstand van de andere soort boomknuffelaars en omwonenden.

Hoorde straks een dutchbat veteraan op de radio. Die ging graag in Bosnië en Kroatië op vakantie. De mensen daar zijn zich er beter van bewust wat er gebeurt als de beschaving een glijdende schaal wordt. Ze hebben het zien gebeuren en dat was heel lelijk.

Hier zijn de mensen steeds meer met zichzelf bezig en steeds minder met een ander. Waardoor mensen zich niet geneigd voelen om zich aan de afspraken te houden die we gezamenlijk gemaakt hebben. Wat je sterk terugziet in het verkeer.

Hoorde straks een dutchbat veteraan op de radio. Die ging graag in Bosnië en Kroatië op vakantie. De mensen daar zijn zich er beter van bewust wat er gebeurt als de beschaving een glijdende schaal wordt. Ze hebben het zien gebeuren en dat was heel lelijk.

Hier zijn de mensen steeds meer met zichzelf bezig en steeds minder met een ander. Waardoor mensen zich niet geneigd voelen om zich aan de afspraken te houden die we gezamenlijk gemaakt hebben. Wat je sterk terugziet in het verkeer.
Dat is ook waar.
Zelfs een klein beetje emphatie is al zeldzaam op de snelweg.

Vroeger hadden we hier op het forum een enthousiaste forummer die de foutjes van automobilisten in filmpjes publiceerde. Heel vaak was het een vorm van insecten bevruchten; hier wordt het knipperlichtje vergeten, hier wisselt men verkeerd van rijstrook. .
Maar hij had ook gelijk, de afspraken zijn er en je hebt jezelf er maar aan te houden.
.
Het verkeer kan bestaan dankzij onderlinge communicatie en afspraken waar we ons aan houden. Als we onze knipperende oranje lampjes niet gebruiken, kan de regering beter tegen de tuinkabouters roepen dat ze gebruikt moeten worden. Van tuinkabouters weet je immers dat je kan roepen wat je wil maar het gaat toch niet gebeuren.

over de communicatie: op het circuit is het simpel: vergelijkbare voertuigen, zo snel mogelijk, elkaar niet raken en het rondje rijden.
Op de snelweg is het anders. De een rijdt met 40.000 kg en maximaal 90 km/uur, de ander met 250 kg en maximaal 300 km/uur. De volgende probeert met 1800 kg en 1300 kg aanhanger mee te doen en er zijn ook wat zakelijke drammers die met 2000 kg nog even een afspraakje moeten halen. De een rijdt van Rotterdam naar Antwerpen, de ander van Den Haag naar Klundert, de volgende wil naar zijn oma en zo waar, er is er ook een die voor zijn plezier naar Zuid Frankrijk wil. dan is communicatie belangrijk en zouden gedachten als "kijk, een dwaze drammer" bij voorbaat uitgesloten moeten zijn.

Kortom: het circuit is redelijk uniform, de snelweg is grote chaos.

Ergens tussendoor zit de houding van de moderne mens en het geblaat van de reclame ons dwars. "Deze auto is zo veilig, wanneer je met 65 km/uur tegen een muur aan rijdt, stap je uit en je bestelt fluitend een cappacino met een stroopwafel".
Ik hoor ook steeds argumenten zoals "maar dan rijden ze mij klem", "ik heb toch afkortingen zus en zo" en "ik wil opschieten" terugkomen. En eerlijk gezegd, er zijn automobilisten bij die het treuzelen tot kunst verheven hebben. Maar zelfs het treuzelen van opa die vlak voor de afrit nog steeds niet besloten heeft of hij links of rechts af gaat, is geen reden om andere mensen ook in gevaar te brengen.
De reclame doet er nog vijf scheppen bovenop. Een mooi filmpje van een lege weg waar je met een prachtige dame heerlijk de horizon tegemoet rijdt doet het beter dan een filmpje met een zwetende vetklep naast je in de file op de A16.
Dat jij vervolgens met de (tobsnelheid - 200 km/uur) en lege rechterstoel met zo'n voertuig over die A16 mag sukkelen, dat wordt niet verteld in het reclamefilmpje. Of dat de remassistent even niet thuis is wanneer je volgas een bochtje pakt om nog net even donker-oranje te scoren. Of wanneer blijkt dat het kreukelrandje gemaakt is om 2000 kg op te vangen en niet 2000 plus 1500 plus 40.000 kg....

Ik denk niet dat dat nou veel uithaalt. Afgelopen weekeind een filmpje van een 12 of 13 jarige die ergens rondscheurt in een auto, 2 jochies van 15 die verongelukt zijn, motorscooter (gejat) met bestuurder zonder rijbewijs rijdt in Amsterdam 2 jochies op een e-bike plat... Notoire veelplegers rijden ook wel zonder rijbewijs.... en zelden in hun eigen auto.

Laatst bewerkt:
Er zijn ook meerdere points of view voor 'verkeershufter':

Zo vinden sommigen een bumperklever de verkeershufter, en anderen diegene die te lang langzaam links blijft rijden.
En wie is nu de verkeerhufter bij het ritsen, de 'late' ritser of degene die hem er niet tussen laat en het gaatje dicht rijdt?

Zou mooi zijn als het allemaal wat vriendelijker werd in het verkeer. Stond laatst stil voor het stoplicht met een of andere melding. Auto reed geen millimeter meer. Alarmlichten aan, maar ondanks dat gaat mensen toeteren en rijdt bijna iedereen gewoon geïrriteerd om je heen. 30x om precies te zijn, waarvan slechts één automobilist informeerde of ik hulp nodig had..

Ik vind bekeuringen eigenlijk best hoog. Maar er moet ook een verband zijn met pakkans. Als de pakkans nihil is, dan helpen dure bekeuringen ook niet.

Verder moet je ook onderscheid maken tussen irritant/aso en echt hufterig gevaarlijk gedrag. Echt hufterig gevaarlijk gedrag zou wat mij betreft nog veel hardere consequenties moeten hebben.

Bij recidive zou de politie ook harder moeten kunnen optreden. Dus bijv. iemands voertuig in beslag nemen. Wat betekent dat als een famililied of kennis een auto aan een notoire redidivist uitleent, dat dit goed voelbaar moet zijn. Dus dat die recidivist geen kans meer maakt om nog aan een auto te komen.

Ik vraag me soms ook af of die straffen dan wel aankomen. Mensen die gewoon in loondienst werken, kijken vermoedelijk wel uit want daar komen die boetes van het CJIB hard aan. Maar geldt dit ook voor mensen die niet in het systeem staan? Of in een ander EU land of niet EU land?

Voor echt rijjke mensen maken bekeuringen wellicht weinig uit. Dan zou een puntensysteem wel wat kunnen doen. Want als je elke maand 3x een bekeuring voor te hard rijden krijgt, dan ben je je rijbewijs ook niet waardig.

Verder lezen en zien we wellicht ook wel vaak de sensataionele nieuwsberichten met bestuurders die keer op keer tegen de lamp lopen. Van die veelplegers. Maar komt dat echt zoveel voor?

Ik was afgelopen week weer eens in Nederland (ik woon zelf in Zweden) en vond dat er eigenlijk best netjes word gereden over het algemeen. Oplettend en veel alerter dan in Zweden. Al zijn Zweden vaak wat vriendelijker in het verkeer. Soms een keer iemand die wat harder voorbij komt, maar zeker geen situaties die ik bedreigend of vervelend vond.

Het is wel belangrijk dat het verkeer veiliger wordt, door handhaving. Dat boetes voorkomen dat mensen gevaarlijk gedrag vertonen dat de facto leidt tot ongelukken. Kortom: dat handhaving gewonden en doden in het verkeer scheelt.
Aan de andere kant is het voorkomen van ergernissen ook wel fijn. Mensen die geen richting aangeven, de doorstroming beperken door teveel links rijden, herrie maken OF invalideparkeerplekken misbruiken. Daar moet ook wat aangedaan worden.

Er zijn ook meerdere points of view voor 'verkeershufter':

Zo vinden sommigen een bumperklever de verkeershufter, en anderen diegene die te lang langzaam links blijft rijden.
En wie is nu de verkeerhufter bij het ritsen, de 'late' ritser of degene die hem er niet tussen laat en het gaatje dicht rijdt?

Zou mooi zijn als het allemaal wat vriendelijker werd in het verkeer. Stond laatst stil voor het stoplicht met een of andere melding. Auto reed geen millimeter meer. Alarmlichten aan, maar ondanks dat gaat mensen toeteren en rijdt bijna iedereen gewoon geïrriteerd om je heen. 30x om precies te zijn, waarvan slechts één automobilist informeerde of ik hulp nodig had..
Ritsen doe je door je snelheid aan te passen en een plekje te zoeken. De gemiddelde late ritser komt volle bak voorbij om hem er op het laatste moment tussen te rammen.

Goed dat ze hem na verder onderzoek in ieder geval weer vast hebben gezet. Deze man kunnen we beter even niet in de maatschappij hebben.

Opvallend wel dat "tranentrekkende verhalen" blijkbaar zwaarder tellen dan de feiten, als je de reacties op in de media volgt.....

Deze wel.... De reacties op degene van het ongeluk om 04:00 's nachts die over iemand (liggend op de weg) rijdt op de dijk bij Marken.........

Ritsen doe je door je snelheid aan te passen en een plekje te zoeken. De gemiddelde late ritser komt volle bak voorbij om hem er op het laatste moment tussen te rammen.
Het belangrijkste aan ritsen is dat alle invoegers op dezelfde plek (om en om) naar de doorgaande baan verschuiven. Dan is er slechts 1 flessenhals. Zowel invoegers die eerder als later naar de doorgaande baan gaan, zorgen voor een tweede flessehals en extra vertraging.
Voor verkeer op de doorgaande baan vormen ritsers die vroeger dan de rest invoegen het meeste oponthoud. Zij zorgen voor een extra flessenhals en bovendien wordt hun plaats op de invoegstrook door de volgende invoeger ingenomen.
Ritsers die later dan de rest invoegen, zorgen wel voor een tweede flessehals, maar door hen schuift niet de invoegende rij in z'n geheel een plekje naar voren. Iets minder last voor het doorgaande verkeer dan de vroege ritser dus.

Ik vind bekeuringen eigenlijk best hoog. Maar er moet ook een verband zijn met pakkans. Als de pakkans nihil is, dan helpen dure bekeuringen ook niet.

Verder moet je ook onderscheid maken tussen irritant/aso en echt hufterig gevaarlijk gedrag. Echt hufterig gevaarlijk gedrag zou wat mij betreft nog veel hardere consequenties moeten hebben.

Bij recidive zou de politie ook harder moeten kunnen optreden. Dus bijv. iemands voertuig in beslag nemen. Wat betekent dat als een famililied of kennis een auto aan een notoire redidivist uitleent, dat dit goed voelbaar moet zijn. Dus dat die recidivist geen kans meer maakt om nog aan een auto te komen.

Ik vraag me soms ook af of die straffen dan wel aankomen. Mensen die gewoon in loondienst werken, kijken vermoedelijk wel uit want daar komen die boetes van het CJIB hard aan. Maar geldt dit ook voor mensen die niet in het systeem staan? Of in een ander EU land of niet EU land?

Voor echt rijjke mensen maken bekeuringen wellicht weinig uit. Dan zou een puntensysteem wel wat kunnen doen. Want als je elke maand 3x een bekeuring voor te hard rijden krijgt, dan ben je je rijbewijs ook niet waardig.

Verder lezen en zien we wellicht ook wel vaak de sensataionele nieuwsberichten met bestuurders die keer op keer tegen de lamp lopen. Van die veelplegers. Maar komt dat echt zoveel voor?

Ik was afgelopen week weer eens in Nederland (ik woon zelf in Zweden) en vond dat er eigenlijk best netjes word gereden over het algemeen. Oplettend en veel alerter dan in Zweden. Al zijn Zweden vaak wat vriendelijker in het verkeer. Soms een keer iemand die wat harder voorbij komt, maar zeker geen situaties die ik bedreigend of vervelend vond.

Het is wel belangrijk dat het verkeer veiliger wordt, door handhaving. Dat boetes voorkomen dat mensen gevaarlijk gedrag vertonen dat de facto leidt tot ongelukken. Kortom: dat handhaving gewonden en doden in het verkeer scheelt.
Aan de andere kant is het voorkomen van ergernissen ook wel fijn. Mensen die geen richting aangeven, de doorstroming beperken door teveel links rijden, herrie maken OF invalideparkeerplekken misbruiken. Daar moet ook wat aangedaan worden.
Het moet eigenlijk net zo maatschappelijk onacceptabel worden zoals binnen roken, zodat mensen elkaar er op gaan aanspreken. Maar helaas is het aan de borreltafel stoerder om te praten hoe hard je nu weer gereden hebt en dat je weer een bekeuring hebt gekregen dan dat er van geleerd wordt.

En inderdaad: zo snel mogelijk een puntenrijbewijs voor iedereen, niet alleen voor mensen die net een rijbewijs hebben. Resultaten in andere landen tonen aan dat het werkt.

Terug
Bovenaan