Vervanging lease auto door eerste eigen auto max 25.000

De werkgever betaalt:
- kosten bij werknemers die vertrekken en een leasebak achterlaten
Mja, ik mocht toch telkens honderden euro’s aftikken bij het inleveren van een leaseauto hoor, terwijl ik die behandelde alsof ze van mezelf zouden zijn.
Meest frappant was mijn Volvo V60, kras (geen barst) aan de onderkant van de voorspoiler. Tadaa, 600€. Wist ik dat? Nee. Kan het? Uiteraard, partner reed er ook mee en is wat minder secuur. Wordt dat hersteld? Uiteraard niet, puur een verdienmodel!
Geen carrosserie- interieur- of velgschade en dan gaan ze muggenziften om toch maar iets te vinden en je af te zetten.

Laten we discussie over lease vs. prive kopen in een ander topic verder bespreken (als daar behoefte aan is). Ik als topicstarter heb de beslissing al genomen dat de volgende auto geen lease auto gaat worden.

On topic, dit weekend ga ik in een aantal auto's rijden, waarschijnlijk de Lynk & co en de Ford Kuga.
Ben benieuwd, hou me op de hoogte, zojuist tijdens hond uitlaten zag ik nog een jeep hybride staan in een prachtige groene kleur , moest gelijk aan je denken

Dit weekend niet kunnen rijden in de auto's want te weinig tijd. Maar wel even met mijn zoon wezen kijken. Renault Arkana zeer mooie ruime auto alleen geen PHEV maar wel een kanshebber, Jeep Compass had er nog nooit aangedacht maar een mooie auto, Lynk en co ga ik woensdag in rijden, afgevallen zijn voor mij 308 SW, vond dit niet geweldig zitten, Toyota corolla vast een hele betrouwbare auto maar wij vonden het wat saai. De 408 vonden wij wel een leuke auto alleen een 1.6 is lastiger te verkrijgen

Is een Kia Optima SW PHEV geen optie?
Gigantisch veel auto krijg je voor dat geld.
Betrouwbaar, zeer ruim, kan volledig electrisch rijden (tot 60km) en ze rijden werkelijk fantastisch comfortabel.
Helaas is de SW versie nooit in Nederland geleverd maar er zijn voldoende import versies te vinden onder de 25.000.

*Edit* SW versie PHEV wel in NL geleverd.

Laatst bewerkt:
Is een Kia Optima SW PHEV geen optie?
Gigantisch veel auto krijg je voor dat geld.
Betrouwbaar, zeer ruim, kan volledig electrisch rijden (tot 60km) en ze rijden werkelijk fantastisch comfortabel.
Helaas is de SW versie nooit in Nederland geleverd maar er zijn voldoende import versies te vinden onder de 25.000.
De station staat wel in de carbase

Dank jullie wel allemaal voor de vele tips, hierbij een update:

- Lynk en co 01 gereden en vind dit een mooie auto en rijd erg lekker. Het is wel een hele grote bak en dat voel je wel bij het sturen.
- Renault Arkana gereden maar ik vond het zicht naar achteren wel minimaal, achteruit rij camera niet heel goed zichtbaar en de motor maakt wel heel veel lawaai als je het gaspedaal wat harder intrapt en tevens de overgangen bij deze automaat vond ik niet fijn. Dus deze kan van het lijstje.
- Morgen rijden in de C5X
- Morgen kijken naar de 3008, opel astra station, jeep compass (staan toevallig allemaal bij dezelfde dealer)

Kia Optima kende ik totaal niet en er staat 1 redelijk dicht bij mijn huis dus misschien als we nog tijd over hebben........

De Citroen C5X rijdt heerlijk, een zeer grote en lange auto welke over de weg zweeft. Ondanks de grote en het gewicht vind ik het toch nog redelijk sportief rijden. De ruimte achterin en ook de kofferbak is zeer ruim. Dus dit is een grote kanshebber voor mij. Woensdag ga ik een 3008 rijden en misschien dat ik nog een andere auto ga rijden maar dan ga ik ook wel een besluit nemen.

Ik zou Franse auto's als niet lease nooit overwegen maar dat is persoonlijk. Ze schrijven hard af en zijn toch beduidend minder betrouwbaar dan een Duitser of een Japanner.

De Citroen C5X rijdt heerlijk, een zeer grote en lange auto welke over de weg zweeft. Ondanks de grote en het gewicht vind ik het toch nog redelijk sportief rijden. De ruimte achterin en ook de kofferbak is zeer ruim. Dus dit is een grote kanshebber voor mij. Woensdag ga ik een 3008 rijden en misschien dat ik nog een andere auto ga rijden maar dan ga ik ook wel een besluit nemen.
Ik kan dit alleen maar beamen, heb er nu bijna 1500 kilometers met de mijne opzitten , en het rijd fantastisch vind ik.

De betrouwbaarheid kan ik nog niks van zeggen , maar de phev staat sws beter aangeschreven als de 1.2 puretech

Ben nu ruim een jaar en bijna 25.000 km onderweg met een C5 X 1.6 PHEV 180 pk en erg tevreden met de auto.

Geen noemenswaardige issues gehad maar gezien leeftijd en kilometers is dat ook logisch. Comfort is natuurlijk hét sterke punt. Lange ritten leg je ontspannen en in alle rust af. In de PHEV kun je kiezen uit 4 rijmodi: De Sport-stand zorgt dat het, zeker op hogere snelheden, wat strakker veert. In de standen Hybride, Comfort en Electrisch is het vooral heel comfortabel.

Het is niet ieders smaak maar daardoor wel een bijzondere verschijning die je niet op elke straathoek tegenkomt.

Succes met de keuze.

De Citroën C5X is gewoon een goede en zeer comfortabele keus. Ben benieuwd wat je van de Peugeot 3008 vindt.

Prive kun je auto’s van Renault en Citroën vaak bijzonder voordelig rijden.
( zijn onze ervaringen.) Geen eigen ervaringen met Peugeot.
Met de laatste 2 Renaults ben ik de afgelopen 15 jaar niet tussen de beurten in de garage geweest, en waren bijzonder degelijk en zeer betrouwbaar.

De 3008 GT 300PK rijd niet verkeerd, het sturen is een stuk stugger dan bij de citroen, het stuur lijkt wel een kart stuurtje en ik vind dat wel geinig. De motor en transmissie van deze versie vond ik erg lekker rijden. Het scherm van de navigatie vond ik wat kleiner aan doen, navigatie vond ik niet heel erg duidelijk (apple carplay lukte even niet) en de kofferruimte zeker in vergelijking met de citroen een stuk kleiner. Al met al een prima auto.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Die Citroen C5X 1.6 PHEV kon ik helemaal niet, vind het wel een prachtige auto. Heel apart.
Alleen drie zaken die bij mij de alarmbellen doen afgaan:
1- Stellantis
2- Afschrijving is wel heel veel vergeleken met Duitsers/Aziatisch
3- Heeft de 1.6 PHEV nu een distributieketting of natte riem?
Bij het laatste zou ik er met een hele grote boog omheen lopen...

Die Citroen C5X 1.6 PHEV kon ik helemaal niet, vind het wel een prachtige auto. Heel apart.
Alleen drie zaken die bij mij de alarmbellen doen afgaan:
1- Stellantis
2- Afschrijving is wel heel veel vergeleken met Duitsers/Aziatisch
3- Heeft de 1.6 PHEV nu een distributieketting of natte riem?
Bij het laatste zou ik er met een hele grote boog omheen lopen...
De C5X is inderdaad heel mooi.

Wat is er mis met Stellantis. En bij elk groot concern zijn er wel dingen te vinden.

We hebben 3 Citroëns gehad, de huidige Citroën ( C3) heeft inmiddels al 253.000 km gereden, en doet het nog prima, de anderen hadden bij inruil nog meer gereden.
En haalden dat heel makkelijk tegen lage totale kosten.

Bij een auto moet je kijken naar de totale kosten, wat er al vanaf is schrijf je ook niet meer af. Dat maakt de C5X in mijn ogen een interessante occasion.

De1.6 heeft een distributieketting en staat goed bekend.

Veel succes met de proefritten en het kiezen.

De C5X is inderdaad heel mooi.

Wat is er mis met Stellantis. En bij elk groot concern zijn er wel dingen te vinden.

We hebben 3 Citroëns gehad, de huidige Citroën ( C3) heeft inmiddels al 253.000 km gereden, en doet het nog prima, de anderen hadden bij inruil nog meer gereden.
En haalden dat heel makkelijk tegen lage totale kosten.

Bij een auto moet je kijken naar de totale kosten, wat er al vanaf is schrijf je ook niet meer af. Dat maakt de C5X in mijn ogen een interessante occasion.

De1.6 heeft een distributieketting en staat goed bekend.

Veel succes met de proefritten en het kiezen.

Ieder concern heeft inderdaad wel hun probleem kindjes maar Stellantis is de afgelopen jaren toch wel erg negatief in het nieuws geweest:
- natte distributieriem
- in Tros Radar de confrontatie op het hoofdkantoor omtrent de vele defecte omvormers in diverse PHEV modellen.
Daarnaast vind ik het opvallend dat de occasion prijs van de C5-X zo laag is vergeleken met andere merken/modellen in dezelfde (nieuw) prijscategorie.

Begrijp mij niet verkeerd: het is niet mijn bedoeling om deze auto af te kraken, integendeel. Ik kon het model niet en vind het een prachtige auto. Gelukkig heeft de 1.6 PHEV weer een ketting dat scheelt al een berg.
Verder volg ik dit draadje aangezien ik volgend jaar in dezelfde prijscategorie voor een opvolger van mijn VW Golf Variant (benzine) ga kijken.
In eerste instantie was ik van plan om voor een PHEV te gaan maar ik neig nu toch langzaam steeds meer naar volledig elektrisch mits dit binnen het budget past.
Ik ben in dit soort zaken nogal autistisch en vind het leuk en interessant om mij te verdiepen in de modellen die ik op het oog heb alsmede de aanbieders. Je kan je centen immers maar één keer uitgeven. Kan hier gerust een jaar "voorpret" aan hebben...

Het is al een poosje stil aan de zijde van de topicstarter...
Hoe staat het met de zoektocht?

tijdje terug gereden in een DS7 Rivoli. Rijd erg lekker maar uiteindelijk door een deuk en kilometerstand besloten om niet te gaan kopen.
Daarna gereden in C5 Aircross PHEV, ruimte kofferbak viel me toch nog wel mee, als je de stoelen iets meer naar voren zette. Enige nadeel was dat deze auto een beschadigde voorstoel had (scheur in het leer), jammer dat dit niet van te voren wordt aangegeven.
Afgelopen woensdag, een andere C5 Aircross PHEV bekeken en daarbij een hele goede aanbieding gekregen dus die heb ik besloten om te gaan kopen. Mijn voorkeur ging uiteindelijk wel uit naar een DS7, vind dat wel een hele mooie auto en interieur hebben maar prijstechnisch en toch nog een hele mooie complete auto, voor de C5 gekozen

Voor 25k heb je een leuke Focus hoor, net de kop eraf en nog steeds met de nodige opties. Wel hybride, geen plugin. Mijn Focus wagon heeft nu een gemiddeld verbruik van 5,8 liter / 100 km en dan rijd ik vrij ongunstige trajecten. Bij langere (snelweg)ritten buiten de spits ligt dat al een stuk lager.

Terug
Bovenaan