Vervanging Suzuki Splash. Budget maximaal 10 mille.

verlichting2

Kilometervreter
Onze trouwe Suzuki Splash lijkt het te begeven. De auto is uit 2008 en heeft nu bijna 198.000 op de klok. De auto hebben we 2e hands gekocht in augustus 2019. Op dat moment stonden er slechts 38.000 km op de teller.

Nu is de versnellingsbak hoogstwaarschijnlijk gaar. De klacht is dat er een zoemend/ gonsend geluid te horen is dat veranderd bij het toe- of afnemen van de snelheid, dus ook bij gas los. Ik heb telefonisch overleg met de dealer gehad die mijn mening onderschrijft maar zekerheid heb je pas bij diagnose.Die staat ingepland op 27 augustus.

Mijn vrouw heeft enkel het automaatrijbewijs en ik heb nu mijn Swift uit 2024 aan haar doorgeschoven.

Plan: ik heb in Hoogeveen bij Snippe (helaas nu met vakantie) een mooie Dacia Sandero zien staan voor 8.450 euro. Auto heeft een lage km.stand van nog geen 44.000 en is dealeronderhouden. Het is schakelauto dus ik zou daar mee gaan rijden. Ik geef weinig om uiterlijkheden en kan leven met het feit dat het een basis (Ambiance) uitvoering is.

Maar ik sta ook open voor andere opties.
Wensenlijstje:
* 3 of 4 cilinders
* 4 of 5 deurs
* niet zwaarder dan 1200 kilo
* verbruik minimaal 1 op 16, liefst zuiniger
* kilometerstand onder de 80.000 want van plan om lang met de auto te doen
* airconditioning.
* 2014 of jonger.
* automaat mag, hoeft niet
* een leuk kleurtje is mooi meegenomen maar dit is van ondergeschikt belang.

Daarnaast de vraag: wat te doen met de Splash? Ik denk dat een handelaar niet op een auto met zo'n groot gebrek zit te wachten. Als ik het mis heb hoor ik het graag. Verder heeft de Splash een APK
pk tot juli 2027 heeft die een heel net interieur, functioneert alles en loopt het motortje perfect zonder olieverbruik. Wel heeft de auto door de jaren heen wat "Amsterdamse" gebruiksschades opgelopen. Maar niks ernstigs voor een auto van 18 jaar.

Je kunt de auto aanbieden op zo'n autoportaal als "ik wil van mijn auto af" of vergelijkbaar maar ik verwacht daar geen hoge opbrenst van. Ook hier is het "input welkom". Mijn idee gaat uit naar een eerlijke advertentie op Marktplaats en dan een prijs te vragen van zo'n 1500 euro. Vergelijkbare Splashes met automaat zijn vrij prijzig. Dat begint bij zo'n 4000 euro. Is de prijs die ik in mijn hoofd heb reëel?

Als ik de auto snel kwijt kan dan bespaar ik natuurlijk de diagnose kosten. Aan de andere kant: als het wat anders is dan gaat de auto voor een te lage prijs weg.

Lastig dit.
Dus ik sta open voor jullie hulp en opmerkingen en zal zeker laten weten wat de uitkomst wordt.

Wat zou een automaat revisie kosten? Ik denk dat 1500 vraagprijs niet gek is.

Vwb een opvolger: een Baleno? Al kan je voor krap 10k ook een mooie Yaris hybrid vinden. Alleen geen kleur en iets ouder en meer km dan gewenst.

Ik ga er even vanuit dat dit de auto is die je hebt zien staan:

Nu is daar niks mis mee, maar een Dacia is wel vrij rudimentair. En de gebruikte materialen etc., het ziet er allemaal wat goedkoper uit (= mening). En een Ambiance is, als ik het goed heb gecheckt, ook echt de basisuitvoering.

Hetzelfde blok zit ook een een Renault Clio of een Nissan Micra. Dat zijn, om te zien en qua kwaliteitsbeleving in het interieur wat mij betreft hoogwaardigere auto's. En ook best te vinden met je budget en een vriendelijk, lage, kilometerstand.

Bijvoorbeeld deze Micra (in een nette N-Connecta uitrusting):

Of deze Clio:

Out of the box optie: Seat Ibiza
(rij ikzelf als sinds 2018 probleemloos mee, fijne ruime volwassen auto, gekocht met 18.000km, nu op 150.000km)

Hele zoekselectie hier:

Met jouw eisen zou ik voor een Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet gaan bv deze:

Suzuki Baleno - 1.0 Boosterjet 2018 157.362 km

Wel wat meer km's dan je zou willen, maar daar zou ik me niet druk om maken. Leuke kleur, licht, ruim, zuinig, betrouwbaar en goed in de opties.

De gewone 1.2 wordt veel vaker aangeboden maar is net wat minder geraffineerd en zuinig (maar met 840 kg wel net weer een belastingschaal lichter)

Ik ben niet bepaald een dashboardknuffelaar, maar ben het wel met Rudyke eens, dat Dacia interieur ziet er wel heel erg cheap en armoedig uit, dan liever de technisch gelijke en veel mooiere Clio.

De gewone 1.2 wordt veel vaker aangeboden maar is net wat minder geraffineerd en zuinig (maar met 840 kg wel net weer een belastingschaal lichter)
Ik rijd met de 1.2 ook probleemloos zuiniger dan 1:20. Kwalitatief is de Baleno echter geen hoogvlieger en de versnellingsbak van mijn exemplaar is ook niet vrij van problemen.

Bij de renault groep is het interessant om voor een 1.0 tce te gaan. De micra schijnt niet helemaal lekker in elkaar te zitten bij de clio zit je gelijk aan een nieuwere generatie vast

Ik rijd met de 1.2 ook probleemloos zuiniger dan 1:20. Kwalitatief is de Baleno echter geen hoogvlieger en de versnellingsbak van mijn exemplaar is ook niet vrij van problemen.
Het is een voor het formaat bijzonder lichte auto met een kwaliteitsbeleving / gevoel die daar bij past. Ik heb er zelf nog nooit in gereden maar ken wel mensen en collega 's die zeer tevreden zijn en ook met hoge km standen probleemloos. Gewoon proefrijden en kijken of het je ding is

Ik heb zelf nu sinds kort (min of meer Note gedwongen) een Clio Estate met dik 2 ton op de klok met nieuwe ketting en ondanks de vooroordelen die ik ook heb ten aanzien van Franse auto's rijdt en schakelt het gewoon prima zonder rammels, olieverbruik of andere gekke dingen. Echt ruim is hij niet: op de achterbank ronduit krap en de bagage ruimte vergelijkbaar met een ruime C-segmenter hatchback.

Dat is een leuk wensenlijstje! Je hebt daar nog altijd best wat keuze in. Als ik alleen naar automaten kijk, dan kom ik al snel op deze selectie:

Er zijn daarbinnen enkele Opel Karls, die mij opvielen door lage kilometerstanden en vaak jong qua leeftijd, bijvoorbeeld
of met een kleurtje

Wat dacht je van een Nissan Note? Die heeft in ieder geval best praktische ruimte.

In het verlengde van de al genoemde Clio is een Renault Captur wellicht iets om naar te kijken, daar heb je best wel wat auto aan:

Je kunt trouwens ook best een Dacia Sandero vinden en in de selectie hebben ze overwegend een luxe uitvoering (Lauréate), dus je hoeft niet echt af te zien. Zelfs een MCV-uitvoering (stationwagon) zit ertussen.

Wat betreft het verkopen van je Agila: je kunt natuurlijk altijd kijken of inruilen nog wat oplevert. In het andere geval hoeft wijkopenauto's.nl of een soortgelijk platform helemaal niet beroerd te zijn. Ik ken iemand die een Tiguan had met kapotte motor en daar op deze manier verrast was door de hoogte van de opbrengst.

Bedankt aan iedereen die tot nu heeft gereageerd. Ik kom vanavond met een uitgebreidere reactie. Er zitten in elk geval wat eye-openers tussen, mogelijkheden waar ik niet zo snel aan heb gedacht.

Een Splash met die kilometers en geluid uit de bak is geen 1500 meer waard, maar rijp voor de sloop. Inruilen en hopen dat je dan nog een redelijk bedrag krijgt, krijg je ook geen gezeik met de volgende eigenaar als die bak in elkaar draait.

En voor dat bedrag zou ik altijd iets Japans zoeken, weet je vrij zeker dat je er lang mee kan doen. Toyota bv.

Nou hier dsn mijn reactie.
@Barri: Een Yaris past niet in het budget en of de gestelde bouwjaar. Ik wil niet gaan tornen aan mijn selectiecriteria.
@Rudyke: jij hebt er tijd in gestoken. Chapeau! Geldt overigens ook voor Roadracer. Voor wat betreft de Dacia, een vrij basaal uitgevoerde auto vind ik niet erg. Het belangrijkste zit er op. CPV, airco, elektrische ramen voor. Kan ik prima mee leven. De ivoorkleurige Clio had ik ook al gespot. Mooie kar. Zit wel op de limiet qua budget. Auto staat al wat langer te koop misschien dat dat nog wat onderhandelingsruimte geeft.
Een Ibiza of Fabia kan maar staan niet heel hoog op de wishlist.
@SVF: De door jou voorgestelde Baleno heeft teveel kilometers op de klok. En ik wil nu wel eens wat anders dan een Suzuki. Als het wel een Suzuki zou worden denk ik aan een Celerio (ontzettend zuinig en relatief ruim) of een heel late Splash, autootje heeft het 6 jaar heel goed gedaan. Een auto is niet iets waar ik status uit haal. Mooi om te horen dat de Clio ondanks de hoge kilometerstand goed bevalt en kwalitatief goed overkomt.
@Roadracer: Een Karl is ook een goede optie. Het zal even wennen zijn omdat het een halfautomaat is maar daar heb ik met een Corsa tijdens een vakantie al eens mee gereden. Het is minder dan een CVT. De Captur vind ik er eentje in de categorie "glad ijs". Die 12 TCE is niet al te best lees ik heel vaak. Wat is daar van waar?
Voor de verkoop ga ik proberen wat sites af te gaan die auto's inkopen.
@Petey: een Suzuki Splash die gewoon goed onderhouden is maar wel een bakprobleem heeft lijkt mij niet direct rijp voor de sloop. Een handige Harry knutselt er een ruilbak onder en dan gaat de auto gewoon door naar de 3 ton!

Verder hou ik toch met een schuin oog de C1/Aygo/108 in de gaten. Schrijft nauwelijks af en een versie met een open dakje lijkt me gaaf.

Klinkt alsof je al emotioneel afscheid genomen hebt van de Splash. Ik zou gewoon een nette, eerlijke advertentie op marktplaats. Zelfs mét het bijgeluid denk ik dat je ‘m zo verkocht hebt. De waarde zal wel tegenvallen, maar dan heb je daarna wel alle vrijheid een andere auto te kopen.

Met dit budget zou ik een zo jong mogelijke Suzuki of Toyota kopen. Mits dealer onderhouden verlenen zij tot 10 jaar en 200.000km garantie. Die Baleno met 160dkm zit dus voorlopig nog in de garantie. Wij hebben een Swift 1.0 boosterjet automaat uit 2017 met 175.000km én nog fabrieksgarantie. Vind ik goeie service gezien bouwjaar en kmstand.

Celerio kan je je ook geen buil aan vallen. Of denk eens aan een Alto. Die heeft zelfs een goeie ouwe volautomaat mét het daarbij behorende schakelgenot ;)

Andere suggestie (buiten die ik al gezien heb) is een Mazda 2.

Een Hyundai i20
i20
Kia Rio
Rio
Die i20 is mooi @verlichting2 , volgens mij is een 3 deurs ook best zeldzaam en weinig verkocht. (heb je geen Favorit of Felicia nodig ;) )

Hyundai is natuurlijk een plus bij mij (en jou) Met Dacia zou ik wel eerst rijden. Ik heb ook eens in een Sandero proefgereden, en dat was echt niet prettig en comfortabel, dat is vast later wel wat bij gedraaid, maar ik vond de eerste generatie echt op dat punt heel erg matig.

De klacht is dat er een zoemend/ gonsend geluid te horen is dat veranderd bij het toe- of afnemen van de snelheid, dus ook bij gas los. Ik heb telefonisch overleg met de dealer gehad die mijn mening onderschrijft maar zekerheid heb je pas bij diagnose.Die staat ingepland op 27 augustus.

Het is zeker dat het geluid uit de automatische versnellingsbak komt?
Geen wiellager gaar?

Ik ben geen volleerd techneut maar ik zou een dergelijk, geluids'klacht' eerder associëren met een handmatige versnellingsbak.

en ik heb nu mijn Swift uit 2024 aan haar doorgeschoven.

Het leest, op basis van je zoektocht, alsof dit definitief is en niet tijdelijk ter overbrugging van een andere auto.

De zoektocht is dus nu om voor jou een andere auto te kopen, zo'n 10 jaar ouder dan dat je gewend was? :oops:

Nou hier dsn mijn reactie.
@Barri: Een Yaris past niet in het budget en of de gestelde bouwjaar. Ik wil niet gaan tornen aan mijn selectiecriteria.
@Rudyke: jij hebt er tijd in gestoken. Chapeau! Geldt overigens ook voor Roadracer. Voor wat betreft de Dacia, een vrij basaal uitgevoerde auto vind ik niet erg. Het belangrijkste zit er op. CPV, airco, elektrische ramen voor. Kan ik prima mee leven. De ivoorkleurige Clio had ik ook al gespot. Mooie kar. Zit wel op de limiet qua budget. Auto staat al wat langer te koop misschien dat dat nog wat onderhandelingsruimte geeft.
Een Ibiza of Fabia kan maar staan niet heel hoog op de wishlist.
@SVF: De door jou voorgestelde Baleno heeft teveel kilometers op de klok. En ik wil nu wel eens wat anders dan een Suzuki. Als het wel een Suzuki zou worden denk ik aan een Celerio (ontzettend zuinig en relatief ruim) of een heel late Splash, autootje heeft het 6 jaar heel goed gedaan. Een auto is niet iets waar ik status uit haal. Mooi om te horen dat de Clio ondanks de hoge kilometerstand goed bevalt en kwalitatief goed overkomt.
@Roadracer: Een Karl is ook een goede optie. Het zal even wennen zijn omdat het een halfautomaat is maar daar heb ik met een Corsa tijdens een vakantie al eens mee gereden. Het is minder dan een CVT. De Captur vind ik er eentje in de categorie "glad ijs". Die 12 TCE is niet al te best lees ik heel vaak. Wat is daar van waar?
Voor de verkoop ga ik proberen wat sites af te gaan die auto's inkopen.
@Petey: een Suzuki Splash die gewoon goed onderhouden is maar wel een bakprobleem heeft lijkt mij niet direct rijp voor de sloop. Een handige Harry knutselt er een ruilbak onder en dan gaat de auto gewoon door naar de 3 ton!

Verder hou ik toch met een schuin oog de C1/Aygo/108 in de gaten. Schrijft nauwelijks af en een versie met een open dakje lijkt me gaaf.

Hallo, soms vind ik zo'n zoektocht gewoon leuk om mee te zoeken (en heb ik er wat meer tijd voor). Dit is er zo'n eentje. Een Clio met minder dan 80.000km vind je ook al voor minder dan 8.000 euro. Heeft dan wel iets meer gelopen, is een jaartje ouder en is geimporteerd. Maar het blijft in beleving en rijden 'meer' auto dan zo'n Sandero (blijft een mening). Als je twijfelt zou ik zeker eens proberen om met allebei te rijden en de rijbeleving te ervaren. En met een auto uit 2017 / 2018 ga je er maar een jaar of 6 op achteruit t.o.v. een Swift uit 2024. Ik denk dat dit verschil nog best gaat meevallen qua zaken die je nu in de Swift wel hebt en als onmisbaar ervaart en die er niet gaan zijn op die wat oudere auto.

Dit is die "goedkoopste" Clio in de zoekselectie:

Deze is iets duurder, maar wel gelijk weer wat jonger, iets minder gelopen, en origineel NL:

Laatst bewerkt:
Ik zou misschien eerst laten diagnose stellen of de versnellingsbak echt defect is. Stel dat het er goedkope reparatie is en dat hij daarna weer goed rijdt. Hoef je nu niet veel geld eraan uit te geven. En als je dan toch een andere auto wil, is deze dan veel beter te verkopen / in te ruilen. Dan krijg je er meer geld voor. En als de versnellingsbak dan toch echt defect is, dan moet je kijken of die reparatie het waard is en dan misschien een andere auto kopen.

Dat zou ook mijn idee / plan zijn. Tenzij je de auto echt beu bent.
Maar als je 2DH koopt is er altijd de kans dat je de miserie van een ander koopt…

Ik ga vandaag naar kantoor in Oegstgeest. Dat is heen en weer 140 kilometer totaal. Met de Splash. Zal een lawaaige dag worden....
Weer bedankt voor de nieuwe reacties. Kom er vanavond weer op terug.

Corsa E 1.0 turbo 90pk of 1.4 automaat ( kan je afwisselen of bij nood ) die turbo rijd natuurlijk zuiniger en lekkerder ( trekkracht ) en laagtoeriger op de snelweg ( meer trekkracht kan je langere bak toepassen )

Mijn advies zou zijn: kijk eens bij een merk als Nissan.
Het zijn relatief betrouwbare Japannertjes en tegenwoordig erg aantrekkelijk geprijsd.
Zo koop je al een Micra van bouwjaar 2014 (dus de 3e generatie) gemiddeld voor zo'n 3500-4500 euro en dat zijn niet de kaalste versies.
Als je 10.000 euro te besteden hebt kun je óf een veel nieuwere kopen met wat opties, óf flink wat geld in je zak houden.

@karl4114836: Hoge km.st. ga ik niet doen. Een Celerio zie ik als goede en voordelige optie. Schijnt erg zuinig te zijn. Mooi meegenomen.
@Frits79: Kia Rio en i20 zijn goede opties. Maatje kleiner i10 /Picanto hou ik ook in de gaten.
@Pjotr: ja die i20 coupé is nu al EMW waardig. Knap voor een auto van 10 jaar oud! Maar voldoet niet aan mijn wensenlijstje. Omdat die zo mooi is zet ik 'm toch op een reservelijstje.
@Durashift: twijfel na een dag rijden met de auto wel of het de bak is. Toerental is niet anders, het schakelgedrag ook niet. Maar wiellagers? Dan zouden die het van de achterwielen moeten zijn bij de beurt in juni zijn ze voor vervangen, zowel links als rechts. Het geluid lijkt meet van voren te komen dan van achteren. 10 augustus gaat de eigenaar van het onderhoudsbedrijf waar de auto al lang komt een stukje met me meerijden om diagnose te stellen. Als je al 23 jaar getrouwd bent en elkaar al 25 jaar kent is bezit doorschuiven geen probleem meer. Voor mij dan......
@Rudyke: een tweetal proefritten vlak na elkaar in een Clio en een Sandero is wel een goede.
@Barri: Een Celerio schijnt ook helemaal niet verkeerd te rijden als ik rijtesten lees. De ANWB heeft het over een onderschatte auto.
@Nico94/Niseko: 10 augustus weet ik als het goed is meer.
@3it6: Corsa E is denk ik nog een degelijke Opel, wel vrij zwaar.
@Vluggejapie: al eerder aangegeven de micra 2017-2023 vind ik niet heel fraai qua uiterlijk, interieur vind ik wel mooi.

Bedankt voor het meedenken. Als ik meer weet na de diagnose laat ik dat hier weten.

Micra 1.0 tce / ig-t beginnen al bij €10.000. Bij de oudere generatie en of note voor de gewone gaan. De dig-1 van nissan zelf kent ook aandachtspunten.

Ik heb op vakantie eens zo'n Celerio gereden. Viel me erg mee. Is echt wel wat meer auto dan de Alto die we eerder hadden. Deuren kunnen 90 graden open en hij is heel ruim van binnen.

De 1400 heeft een volautomaat. De 1,2 heeft een easytronic (robot). De 1,0 turbo is naar mijn idee altijd een handgeschakelde.

De ivoorkleurige Clio is niet meer beschikbaar. Dus zaterdag geen proefrit.
Zonde. Misschien kijken voor een andere Clio in de buurt? Eventueel voor nu gewoon boven budget of met meer kilometers. Dan heb je wel een indruk van zo'n Clio hoe het rijdt en voelt t.o.v. een Sandero. En als dat duidelijk beter bevalt, kan je voor je vervolg zoektocht wel weer binnen budget en met een wat ruimere regio zoeken.

Dit is er zo'n eentje met een wat hogere kilometerstand, maar wel nog in de buurt van Snippe (< 20km)

Deze staat iets verder weg, zit net boven de 80.000km, maar staat nog wel in het Oosten van het land:

Idem voor deze, ook net boven de 80.000km, maar wel in het Oosten van het land en binnen budget:

Ik had eerder ook deze nog als suggestie gedaan:

Maar dat is wel aan de andere kant van het land (weet niet waar je woont).

Laatst bewerkt:
@Rudyke: voor een auto die in mijn wensenlijstje past wil ik wel het hele land door. Geen probleem. Ik woon overigens in Almere, redelijk centraal dus. Ik heb nu een witte ook uit 2018 gezien in Alblasserdam. 63.000 op de teller en net geen 9.000 euro.

@Rudyke: voor een auto die in mijn wensenlijstje past wil ik wel het hele land door. Geen probleem. Ik woon overigens in Almere, redelijk centraal dus. Ik heb nu een witte ook uit 2018 gezien in Alblasserdam. 63.000 op de teller en net geen 9.000 euro.
Dat ziet er ook een prima exemplaar uit. En bij de merkdealer volgens mij.

Update: vandaag wezem kijken bij twee Clio's, de eerste was een van nobember 2018, zilvergrijs, 53440 kilometer op de klok en in Renswoude bij autobedrijf Romeijn. Dat was mijn eerste keuze. Vanmorgen 3 keer gebeld geen reactie dus er maar naar toe op de bonnefooi. Ondanks dat het bedrijf geopend zou moeten zijn troffen we een bordje closed aan. De Clio wel aangetroffen. Maar daar werd ik niet bijster enthousist van. Het lakwerk was keurig maar mijn vrouw attendeerde me op dierenharen in het interieur. De auto stond op Continentals maar achter hadden ze droogtescheurtjes en rechtsvoor zat een Landsail. Tot slot een flinke beschadiging op de lm-velg linksvoor. Nee, dat wordt m niet. Doorgereden naar Zeeuw en Zeeuw in Woerden waar een rode 0,9 tce gt-line zou staan. 2016 en 58.000 op de teller. We werden vriendelijk ontvangen en kregen alle gelegenheid om de auto te bekijken. Heel net interieur, 3 van de vier velgen onbeschadigd alleen rechtsvoor een lichte stoeprandschade. Leuke uitvoering met grijze spiegelkappen. Mochten ook de motor starten en dat deed die vlot. Visitekaartje meegekregen om maandag een proefrit in te plannen. Best wel enthousist. Minpuntje achterbumper zou voor het mooi overgespoten moeten worden ivm krassen en het onderhoud is niet geheelbduidelijk. Na 2018 was het boekje niet meer ingevuld. Auto stond op 4 michelins. Indicatie gevraagd voor inruil van de Splash: Eur 2.000 tot 2.500. De kans is dus redelijk groot dat dit m wordt.

• Leuk
Waarderingen: ak2
En o ja, bij binnenkomst stond er een bloedmooie Giulietta 1750 in het donkerblauw. Geen prijskaart thuis nog even opgezocht: bijna 19 mille.
Keep on dreaming......

De auto even opgezocht, ziet er leuk uit, en met zo'n kilometerstand kun je nog jaren voorruit.
Onderhoud kunnen ze wellicht via de computer nog een en ander van vinden.
Zag staan, jaartje garantie, dat is ook altijd wel lekker.
Misschien valt er nog wat te regelen voor die bumper, kleine bijdrage om te laten spuiten,
of onderhandelen dat ze het voor je doen?
Succes!

Mooie auto inderdaad die bij Zeeuw en Zeeuw. Fijn uitrustingsniveau ook. En als je voor 6.000 a 6.500 euro bijbetalen een deal kan maken, dan denk ik dat je er een goede upgrade mee te pakken hebt (8 jaar jonger, maatje groter, luxer), voor (relatief) weinig geld.

@Durashift: maandag wordt een drukke dag: in de ochtend de diagnose door het onderhoudsbedrijf, in de middag de proefrit. Tenminste dat is mijn planning die ik in mijn hoofd heb. Ik heb steeds meer het idee dat het de automaat niet is maar gecupte banden. Het zijn vredesteins allseasons uit 2023. Is dat niet heel snel?

@Rudyke: geen electrische ramen achterin (heeft onze 2024 Swift wel) maar wel geregelde airco en dat is iets dat onze Swift weer niet heeft. Dat is gewoon een handbediend exemplaar.
Opvallend tijdens de proefzit: De Clio is 20 cm langer dan onze oranje Swift en qua wielbasis heeft de Clio 15 cm meer maar de Clio is achterin eerder krapper dsn ruimer dan de Swift. De bestuurdersplek bij de Clio is goed instelbaar daar ga ik mijn draai wel vinden.

Op de achterbank is de Clio inderdaad erg krap. De i20 die we eerder hadden was daar denk ik ook iets ruimer. Heel erg luxe is het niet, maar wel fijn dat je automatische airco hebt! Dat heeft die van mij niet en had de Nissan Note wel en een gemis als je er aan gewend bent. Het standaard multimedia systeem vind ik vreselijk om mee te werken (vergeleken met de Note) dus heb ik meteen vervangen voor een groot Android scherm. Voor een 0.9 3 cilinder rijdt hij gewoon erg fijn en vlotjes!

Ik heb eens zo'n teflon middeltje in de bak van een Volvo gedaan omdat de bak een zingend geluid maakte. Binnen 100 km volkomen stil en 2 ton verder ook nog. Voor 15 euro valt het te proberen. (Een garage vindt het natuurlijk niks die verdienen meer aan een bak vervangen)

@SVF : en dat nieuwe Anroidscherm zit op de plek van het originele scherm? Wat zoder Spotify tijdens een langere rit wil ik niet meer. Puntje voor de onderhandeling.

@SVF : en dat nieuwe Anroidscherm zit op de plek van het originele scherm? Wat zoder Spotify tijdens een langere rit wil ik niet meer. Puntje voor de onderhandeling.

Ja: (even de spiegeling in het scherm weggewerkt met Gemini)

6gAB29v

Ik heb deze goedkoop kunnen krijgen via retoertje.nl Met achteruitrijcamera. Is dus gebruikt of uitgepakt geweest. Iets van 90 euro inclusief verzendkosten. Je vervangt dan het complete frame waarin ook de ventilatieroosters en bedieningsknoppen zitten. Vergt wel wat handigheid en vooral het doortrekken van de kabels is een hoop gehannis. Maar het werkt prima! Geluidskwaliteit is echter wel wat minder dan van de originele radio, maar ik laat het zo. Ga niet weer zitten klooien met aparte versterker enzo.

Ja ziet er meteen een stuk moderner uit. Als de aankoop doorgaat laat ik het voor de aflevering uitvoeren. Als ik dan een keer in het oosten van het land ben kunnen we een mini-meet doen!

Ik heb inmiddels een advertentie oo Marktplaats gezet met een eerlijk verhaal. Nog even onder voorbehoud van de diagnose morgen. Als het niet de banden zijn dan moet ik de tekst nog aanpassen.

@Durashift: maandag wordt een drukke dag: in de ochtend de diagnose door het onderhoudsbedrijf, in de middag de proefrit. Tenminste dat is mijn planning die ik in mijn hoofd heb. Ik heb steeds meer het idee dat het de automaat niet is maar gecupte banden. Het zijn vredesteins allseasons uit 2023. Is dat niet heel snel?

Je kan (indictatie voor) een gecupte band nog vanavond zelf vaststellen:

(..)Je voelt dan een soort zaagtandmotief als je aan de buitenzijde met je hand over de band voelt. Als je in één richting wrijft, gaat het gemakkelijk, naar de andere kant voel je dan meer weerstand. (..)

Vanmorgen heeft de garagehouder naar de Splash gekeken. Inderdaad gecupte banden maar hij vond het te luid voor alleen de banden. Hij wilde de auto jouden voor verdere diagnose maar dan kan mijn proefrit niet doorgaan. Nu dus besloten om de auto daar morgen te droppen. Vanmiddag de proefrit met de Clio.

Terug
Bovenaan