Volkswagen Caddy / Ford Transit/Tourneo Connect

Nou ja, het succes van de Dokker bestelauto viel nogal tegen, waardoor de auto nu na een facelift verdergaat als Renault Express. Voor veel hogere prijzen, kijkende naar de Franse prijzen. Skoda staat tegenwoordig op een bijna gelijkwaardig niveau als Volkswagen (anders dan Dacia vs. Renault) en zou voor een omgestickerde Caddy vermoedelijk maar een paar tientjes tot enkele honderden euro's prijsvoordeel kunnen krijgen bij gelijke uitrusting, want de kostprijs blijft hetzelfde. Maar misschien interpreteer ik je woorden nu te letterlijk. :D

Volkswagen Caddy Life 2.0 TDI vs Opel Combo Life 1.5 CDTI:

29-origin-6885774.jpg

29-origin-6885778.jpg

29-origin-6885780.jpg

29-origin-6885846.jpg

29-origin-6885791.jpg

De Caddy wint vanwege zijn betere rijdynamiek, aantrekkelijke vormgeving (...) en ruime interieur, minpunten zijn de ergonomie, minder royale opbergruimte en het mindere comfort door de simpele achterwielophanging. De Combo legt het in zijn geheel af, onder meer doordat 'ie slechts een vijfbak heeft, minder uitrustingsopties heeft en de middenconsole waarop de versnellingsbak zit wordt bekritiseerd, omdat die tegen de benen aan prikt. Daarentegen heeft de Combo een ergonomischer ingedeeld interieur, een lagere prijs en een comfortabeler onderstel.

Vergelijkingstest: https://www.auto.cz/opel-combo-1-5-cdti-vs-volkswagen-caddy-2-0-tdi-dalsi-uroven-priblizeni-138444

Ik vind deze simpelere achterlichten op de Caddy (halogeen) mooier dan de duurdere met ledjes, eigenlijk. In zijn geheel vind ik de Caddy ook mooier dan de Combo, die toch wel het lelijkst is van de (T)PSA-bestellers. Een facelift met smallere koplampen en een kleinere grille die wel enig verband heeft met de rest van de neus zou welkom zijn. Beide dashboards zijn knap deprimerend. Het Caddy-dashboard oogt wel heel plastiekerig door de kleine hoeveelheid knoppen en strakke vormen, waar dat verder niet kleine scherm nogal verloren oogt. Of ik dat van de Combo nu mooier vind, hmm, het is allemaal niet veel.

Ik vind deze simpelere achterlichten op de Caddy (halogeen) mooier dan de duurdere met ledjes, eigenlijk.

Ik ook.

Die Opel-neus is zo mislukt. Te hoog en stomp en met te grote lampen

Toch knap dat we na decennia van zowel de Combo als de Caddy nu gelijktijdig de lelijkste generatie hebben.

Wouter82 zei:
Toch knap dat we na decennia van zowel de Combo als de Caddy nu gelijktijdig de lelijkste generatie hebben.

De Combo is eigenlijk nooit echt een schoonheid geweest. Hij zal binnen afzienbare tijd wel een facelift met Opel Vizor krijgen.

Nee oké, maar het is dan ook een bedrijfswagen. Binnen dat gegeven zag het er toch meestal prima uit met goede verhoudingen. Goed, de Doblò-versie hield ook zeker niet over, maar die op basis van de Corsa C was gewoon netjes, doelmatig en een eigen product en dus herkenbaar zonder gekke dingen. De B idem, met als goed gevonden detail de ribbels van de achterlichten doorgetrokken in het plaatwerk.

Gisteren zag ik de nieuwe Caddy. Niet extreem opvallend, zeker zo in het grijs. De achterkant, daar vond ik de de rubber bumper niet zo erg opvallen. Aan de voorkant vond ik hem veel goedkoper ogen.

Zal deze generatie, zoals de vorige wel heeft zoals ik van de week waarnam, de adblue tank ook weer onder de motorkap hebben?
Handig voor als je moet bijvullen.. :p

Zouden er al bestuurders zijn geweest die de blauwe doppen van koelvloeistof en dus adblue verwisseld hebben onder kap?

Zie ze nu steeds vaker. Vooral die luxere achterlampen vind ik echt niet mooi. Alsof een tuner aan de gang is geweest. Vond de vorige Caddy ook meer 'body' hebben.

Ford Mediacenter zei:
De Tourneo Connect zal niet op de Nederlandse markt worden aangeboden maar geeft wel een eerste indruk van de nog te introduceren Transit Connect.

Jammer maar wel te verwachten; het had een goede opvolger geweest voor de (Grand) C-Max.

Bron: Ford Mediacenter

speedtouch zei:
Heel gewiekst van Ford om min of meer dezelfde struktuur van de 'nieuwe' caddy te gebruiken.
:confused:
Een Caddy met een andere neus in de markt zetten is gewiekst?
Vooral fout van Ford om die totaal onergonomische kachelbediening van VW ook over te nemen.
In ruil krijgt VW een nieuwe Transporter die op dat vlak wél goed in elkaar zal steken want een doorslagen van de nieuwe Transit. Goeie deal???

Binnenkort komt Volkswagen met een Caddy eHybrid, ofwel plug-in hybride. Wellicht kan de zuinige Caddy personenauto dan ook weer terugkeren in het Nederlandse productgamma.

VW-Caddy-eHybrid-Scoop-5-2048x1366.webp

VW-Caddy-eHybrid-Scoop-6-2048x1366.webp

VW-Caddy-eHybrid-Scoop-9-2048x1366.webp

Ik vraag me ondertussen af of er nog wel een nieuwe Transit Connect komt trouwens. Alleen de Tourneo Connect is vervangen en die is er nu al 21 maanden.

Lijkt me een goede, je ziet in NL wel eens zulke personenversies van het nieuwste model. Dus dit is welkom.
De Tourneo Connect en Transit Connect heb ik nog nooit gezien. De Transit Connect is wel officieel onthuld toch?

Wat gek, ik herinnerde me persfoto's met een knalrood exemplaar. Maar ik kan ze nergens vinden dus ik zal het me wel ingebeeld hebben :) of ik haal wat modellen door elkaar (wellicht de Courier, die qua formaat hier aardig bij in de buurt komt).

2,5 jaar na de introductie van de nieuwe Tourneo Connect lanceert Ford ook eindelijk de nieuwe Transit Connect. Het is niet de Volkswagen Caddy, maar de Ford Transit Connect die de primeur krijgt van de plug-in hybridevariant:

"De Ford Transit Connect is dus de bestelversie van de Tourneo Connect. Hij komt onder meer met 102 pk en 122 pk sterke 2.0 diesels beschikbaar, machines die van een handgeschakelde zesbak of - in het geval van de sterkste variant - met een zeventraps automaat (DSG). Interessanter wellicht is de geëlektrificeerde versie. De Ford Transit Connect krijgt namelijk ook een plug-in hybride aandrijflijn. Die heeft 1.5 EcoBoost-benzinemotor die samen met een elektromotor goed is voor een systeemvermogen van 150 pk en 350 Nm en heeft een zestraps automaat met dubbele koppeling. Hij kan op enkel elektrokracht 110 kilometer rijden, kan met tot 50 kW snelladen en mag 1.400 kilo trekken. Het maximum laadvermogen van de plug-in bedraagt 770 kilo.

De Transit Connect komt in twee lengtematen beschikbaar en heeft een laadvolume van 3,1 of 3,7 kubieke meter. De versies met dieselmotor hebben een maximum laadvermogen van 820 kilo en mogen tot 1.500 kilo trekken. Fords nieuwste besteller komt beschikbaar als Trend - gericht op wagenparkbeheerders - en als rianter uitgevoerde Limited. Bestellen kan vanaf het voorjaar, de eerste exemplaren komen in de zomer naar Nederland."

g93yanu8xt2czp_1200.jpg

t5cf89w0el6fwa_1200.jpg

j2epy3lqqrwlki_1200.jpg

acavt6tzhc2y62_1200.jpg

vb6s8ntkkm54zy_1200.jpg

wgnrxr0ay7bd32_1200.jpg

qn1yizep4uewi2_1200.jpg

Ik hoop dat de nieuwe Transporter minder Ford wordt dan dat deze Transit Connect Volkswagen is. Want er is wel érg veel Volkswagen aan deze Ford.

Had dit bericht gemist:

De Volkswagen Caddy Kombi is er in drie uitvoeringen en in twee lengtematen. Net als de Caddy Cargo is de Caddy Kombi er namelijk ook als Maxi met een 21,5 centimeter langere wielbasis en standaard zeven zitplaatsen. Ongeacht de gekozen uitvoering krijg je een 150 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn waarvan de benzinemotor een 1.5 is. Snelladen kan met 40 kW. Schakelen gaat met een DSG-automaat met zes versnellingen. Het elektrische bereik bedraagt maximaal 122 kilometer.

De Volkswagen Caddy Kombi is er als basisversie vanaf €37.990 en kost als Life en Style achtereenvolgens €39.990 en €42.590. Heb je liever de langere Caddy Kombi Maxi, dan ben je voor de basisversie €41.090 kwijt. De Caddy Kombi Maxi is er als Life en Style vanaf achtereenvolgens €42.990 en €44.990.

Veel concurrenten met benzinemotor heeft de Caddy Kombi niet. De meest directe concurrenten zijn de Toyota ProAce City (vanaf € 40.355 als 1.2 Turbo met 130 pk), de Dacia Jogger Hybrid begint bij € 30.000 en de Mercedes-Benz T 160 en T 180 (de Citan personenbus) met 1.3 Turbo kosten respectievelijk € 39.119 en € 39.895. De DFSK E5 SUV (1.5 plug-in hybride, zevenzitter) kost minimaal € 33.950.

Mooi! Dat beplijt ik al even in het verkoopcijferhoekje, de Volkswagen Caddy doet het sinds zijn herintroductie met plug-in hybride-aandrijflijn namelijk verrassend goed met 305 registraties in de laatste vier maanden van 2025. Dat succes zal Ford Nederland ook niet ontgaan zijn.

Volkswagen Caddy gaat onder het mes​

door Mika Tuyaerts

31/03/2026, 10u22

Met meer dan 500.000 exemplaren die over de toonbank gingen over vijf generaties [Van de huidige Caddy - over vijf generaties 2,9 miljoen] is de Caddy één van populairste bestelwagens van Volkswagen. Hoe je dat succes volhoudt? Inderdaad, door op tijd eens langs te gaan bij de plastische chirurg.
lg.php

Of het nu op de golfclub is of op de werkvloer, het is altijd handig dat je een Caddy bijhebt. En die van Volkswagen, die krijgt nu een update. Zowel de bestelwagenversie als de personenwagen gingen immers langs bij de stylist voor een make-over.

Spoiler alert​

De gefacelifte vijfde generatie herken je onder meer aan zijn nieuwe bumpers, met vooraan zelfs een nieuwe spoiler. Verder staan er ook nieuwe lichtmetalen velgen in de catalogus, net als extra kleurtjes. Ook het interieur wordt trouwens vernieuwd, met een groter, vrijstaand centraal display, aldus VW, maar die foto’s houden de Wolfsburgers nog even achter de hand. Je geeft jezelf immers nooit meteen volledig bloot op een eerste date.
Image

Qua motoren verandert er dan weer niets. De Caddy blijft beschikbaar als benzine, diesel en plug-in hybride met een elektrisch rijbereik van zo’n 122 km. En ook de verschillende versies blijven uiteraard op het appel, met verschillende wielbasissen, een personen- en bestelwagenversie en zelfs de Caddy California als kampeerbusje.

2027-volkswagen-caddy-facelift-goes-live-with-sharper-looks-new-infotainment-display_5.jpg

2027-volkswagen-caddy-facelift-goes-live-with-sharper-looks-new-infotainment-display_1.jpg

Terug
Bovenaan