Volkswagen ID.3 Neo | Vanaf € 32.990

De ë-C4 heeft dezelfde actieradius als de instap-ID.3 (beide 45 kWh bruikbaar) en is er niet met grotere accupakketten met een actieradius die kan wedijveren met de ID.3 Pro en Pro S. De vanafprijs van de Peugeot e-2008 ligt met € 40.930 vijfduizend euro hoger dan die van de ID.3 in middelste uitvoering, die een veel grotere actieradius heeft. Natuurlijk is de een een crossover en de ander een hatchback, maar de 208 en Corsa zijn anders dan de ID.3 niet geschikt als gezinsauto. Qua laadsnelheden lijken de 2008 en C4 iets beter dan de ID.3 Pure, maar minder goed dan de ID.3 Pro, die dus ook verder komt.

Ik ben het ermee eens dat de bombarie in de media buitenproportioneel is gebleken, want per saldo is het tegen de tijd dat de auto eindelijk wordt uitgeleverd niet zo'n vernieuwende auto meer (de Opel Ampera-e ziet er niet heel anders uit dan de ID.3, had een behoorlijke actieradius en flopte, Hyundai en Kia timmeren al hard aan de weg, terwijl bijvoorbeeld de Hyundai 45 en Kia crossover met speciaal, elektrisch platform er ook aan komen, net als B/C-segment crossovers van Renault en een crossover van Nissan). Toch denk ik dat Volkswagen (en laten we de Seat el-Born niet vergeten, we horen er alleen niet zoveel meer over) hiermee een goed aanbod heeft en een voorsprong op andere Europese en alle Japanse autofabrikanten. De Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq hebben op de lange termijn waarschijnlijk meer potentie, met de crossover-vorm die zo in trek is.

De ID.3 heeft inderdaad geen hoogwaardige materialen meer, dat lijkt niet meer tot de kwaliteiten van Volkswagen anno nu te horen. In de pers krijgt de ID.3 echter op bijna alle andere vlakken lof, het is een heel verfijnde auto (hooguit niet helemaal goed uitontwikkeld :p).

@ Rutger
Heb nu een paar tests gelezen in Duitse pers, rijberichten meer. De kritiek op afwerking en materiaalgebruik niet mals. Zoals bij elke nieuwe VW wordt ook bij de ID3 zichtbaar op materiaalgebruik bespaart, helaas. Bij de ID3 gaat VW zelfs nog stappen verder de verkeerde richting in, deurpanelen van zeer hard plastic, zeer saai vormgegeven en ook exterieur zeer sober en bepaald geen hoogwaardige uitstraling. De prijzen zijn ook bepaald niet mals in Nederland. Ik vind het erg jmmr dat alle Duitse merken inmiddels zichtbaar op de bespaar tour zijn, vwb detaillering, materiaalgebruik en zeker ook lakafwerking. Ik zie geen enkele voorsprong van de ID serie, zeker niet op PSA Group en haar merken. De nieuwe E C4 krijgt nu een standaard accupakket maar te lezen viel in een interview met een Citroen bobo dat snel een groter accupakket en wltp range volgt. De ID serie is een bliksemafleider voor dieselgate, veel marketing bombarie volledig teniet gedaan door problemen met de ID serie en Corona, momentum is volledig weg. Er is maar 1 merk m.i. dat goede EV's maakt, Tesla. De rest is leuk geprobeerd maar verre van uitontwikkeld. Daarvoor is het echt wachten totdat de Japanners komen met de solid state accu, kleiner, snel laden, goedkoper en groter bereik, de EV voor alle man. Tot die tijd blijft het kiezen uit behelpen of Tesla en eventueel de Kona. Uiteraard maar mijn mening. Wat deJapanse fabrikanten nu laten zien zijn probeerseltjes om mee te doen, maar achter de schermen wordt hard gewerkt aan EV 2.0 en daar gaat Toyota de EV markt mee bestoken vanaf 2024.... .

Toyota???? Heb je daar een linkje van want het zou tijd worden dat Toyota met iets nieuws komt in plaats van technologie uit de jaren 90.

Nico GTR zei:
Toyota???? Heb je daar een linkje van want het zou tijd worden dat Toyota met iets nieuws komt in plaats van technologie uit de jaren 90.

? Verkondig geen onzin. Geen zin om linkjes te plaatsen, eindeloos veel.

Maar voor de liefhebber:
https://global.toyota/en/mobility/toyota-brand/toyota-design/gallery/ev/

https://global.toyota/en/company/messages-from-executives/

https://thegreencarguy.com/toytoa-solid-state-battery-2020/

en

https://www.nextbigfuture.com/2017/08/toyota-plans-to-leapfrog-tesla-electric-cars-by-2022-with-fast-charging-solid-state-batteries.html

De ontwikkeling van solid state batterijen is een vaststaand gegeven. Dat Toyota hierop wacht om een elektrisch voertuig te lanceren, was ook al even gekend.
Of Toyota echter de enige is die van deze technologie gaat gebruik maken, lijkt me dan weer erg twijfelachtig: aangezien het rijbereik en de laadsnelheid algemeen als achilleshiel van BEVs wordt aangehaald, lijkt het me niet meer dan logisch dat alle fabrikanten azen op de recentste technologie.
Bovendien ligt een voertuig niet wakker van hoe het van elektrische stroom wordt voorzien, als die er maar is. Er kan dus bij wijze van spreken bij een 'facelift' (what's in a word) overgeschakeld worden van het ene type naar het andere type accu.

@Ids dat is waar en daarom zetten de Japanners vol in op de ontwikkeling van solid state accu's en andere accu technologieën zoals samen met partner BYD, overigens zal Toyota zeker technologie delen, dat doen ze al op grote schaal.

Afgelopen maandag in Duitsland een ID.3 zien staan bij een laadpaal, een grijze. Testauto of is de levering eindelijk begonnen?

Vond de auto zelf wel een enorme tegenvaller. Heeft ongetwijfeld met (het gebrek aan) kleur te maken, maar wat een saai ding om te zien. Doet het op de foto's beter dan in het echt.

Denk dat de id3 zeer zware dobber krijgt aan de nieuwe Hyundai EV waar de laatste hand aan wordt gelegd.

Ik denk dat Hyundai nu al de betere EV's heeft en qua afwerking en bouwkwaliteit de ID3 zal verslaan, dat is ook niet zo'n opgave want zelfs de Duitsers zijn zeer kritisch op dit vlak vwb de ID3. Bovendien verwacht ik dat de Hyundai gunstiger geprijsd gaat worden. Momentum van de ID3 is ook volledig verloren.

Ik zie er hier al 3 in de aanbieding:
https://www.autotrack.nl/aanbod?merkIds=008d8fc3-b882-4657-9229-4239d5f7e469&modelIds=873c33ce-83f3-4591-aa2f-2f059c7427eb

Als het nog even mee/tegen*) zit is de Nissan Ariya eerder leverbaar..

*) doorhalen wat niet van toepassing is

speedtouch zei:
https://www.autotrack.nl/aanbod?merkIds=008d8fc3-b882-4657-9229-4239d5f7e469&modelIds=873c33ce-83f3-4591-aa2f-2f059c7427eb

Tja: datum eerste toelating onbekend, en dat kan nog wel even zo blijven...

Cd4Lop zei:
Ik denk dat Hyundai nu al de betere EV's heeft en qua afwerking en bouwkwaliteit de ID3 zal verslaan, dat is ook niet zo'n opgave want zelfs de Duitsers zijn zeer kritisch op dit vlak vwb de ID3. Bovendien verwacht ik dat de Hyundai gunstiger geprijsd gaat worden. Momentum van de ID3 is ook volledig verloren.

Wat voor VW pleit:

- veel uitgebreider dealernetwerk
- corporate deals
- staat bij eigenlijk ieder bedrijf wel op de leaselijst
- veel grotere installed base die overgehaald kan worden om elektrisch te gaan rijden (voor veel kopers zal het een natuurlijk stap zijn om van een Gold naar een ID3/4 te gaan als ze een volgende auto gaan kopen, veel klanten zijn erg merkvast)

Bovenstaand lijstje geeft ook aan dat techniek slechts 1 van de factoren is waarop een aankoop wordt gebaseerd.

R Wolters zei:
Cd4Lop zei:

Wat voor VW pleit:

- veel uitgebreider dealernetwerk
- corporate deals
- staat bij eigenlijk ieder bedrijf wel op de leaselijst
- veel grotere installed base die overgehaald kan worden om elektrisch te gaan rijden (voor veel kopers zal het een natuurlijk stap zijn om van een Gold naar een ID3/4 te gaan als ze een volgende auto gaan kopen, veel klanten zijn erg merkvast)

Bovenstaand lijstje geeft ook aan dat techniek slechts 1 van de factoren is waarop een aankoop wordt gebaseerd.

De ID3 wordt leasekanalen in geduwd en zal zo "succes" worden. Ben benieuwd, over jaartje weten we meer.

iDS zei:
speedtouch zei:

Tja: datum eerste toelating onbekend, en dat kan nog wel even zo blijven...

:D Maar op die manier kun je wellicht een van de eerste zijn!

@ R Wolters: Wat is nog het nut van een uitgebreid dealernetwerk? Veel kosten, dat wel..... Zitin de verkoopprijs... Al die verkopers en showrooms.. Iedereen koopt nu al substantieel via internet. De best verkopende auto van 2019 in Nederland ging via Internet. Het is even wennen. maar als er nou weinig kapot kan gaan, bijna geen onderhoud... Wat moet je dan zakelijk met een uitgebreid dealernetwerk? Je bestelt je auto bij leasemij A, B of C en die zet 'm voor de deur neer.....

Prijzen

58 kWh 1st € 37.990
58 kWh 1st Plus € 43.990
58 kWh 1st Max € 49.490

WLTP-bereik:
45 kWh 330 kilometer
58 kWh 420 kilometer
77 kWh 550 kilometer

De standaarduitrusting van de €37.990 kostende 1st-uitvoering bestaat onder meer uit 18-inch lichtmetaal, het Discover Pro-multimediasysteem, adaptieve cruise control, klimaatregeling met twee zones en led-koplampen en -achterlichten. De lijst gaat verder met parkeersensoren voor en achter, verwarmbare voorstoelen, en verwarmd en met leer bekleed stuurwiel en sfeerverlichting met tien instelbare kleuren. De €43.990 kostende 1st Plus voegt daar zaken als 19-inch lichtmetaal, LED-matrixkoplampen, donkerrode led-achterlichten met 'animatie', Keyless Acces, een achteruitrijcamera, getinte achterste zijruiten, een getinte achterruit, elektrisch instelbare, inklapbare én verwarmbare buitenspiegels aan toe. Ook zijn speciale voorstoelen, met kunstleer beklede deurpanelen en sfeerverlichting met 30 instelbare kleuren extraatjes die bij deze uitvoering horen. De €49.490 kostende 1st Max staat op 20-inch lichtmetaal en krijgt het Travel Assist-pack mee waarmee je in de file in zekere zin autonoom kunt rijden. Volkswagen pakt verder uit door deze uitvoering een dodehoeksensor, een head-updisplay, een inductielader, een panoramadak en elektrisch verstelbare voorstoelen met massagefunctie mee te geven.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijzen-volkswagen-id-3-bekend/

De instapversie, zonder ICT-problemen:
5faea49fc9a493c29007c3f03b2c6143.jpg

en je moet niet terug binnenkomen voor software-updates :)

Er zijn genoeg andere hele recente rijtests te vinden. Ik vond deze man wel erg zeikerig over de spiegelverstelling en de bediening. Anderen zijn er veel minder kritisch over. Ook het infotainmentsysteem vindt niet elke tester zo'n drama. Het materiaalgebruik vindt elke tester wel een dingetje. Over het rijden is men alom erg positief.

De 58 Kw/420km range versie kost in Duitsland vanaf 35.575. Maar dan heb je wel een basismodelletje met wieldoppen en zonder navi, infotainmentsysteem etc. De completere Businessversie is iets van 5.5 mille duurder. De 320km versie gaat maximaal 30 mille kosten.

Ik vind het niet zeikerig. Thomas is erg van de details en ik vind dat ie terechte punten aanwijst. De auto is niet ergonomisch en software loopt achter vind ie. Ook zijn die harde materialen op de portieren niet normaal voor een auto van dat formaat en die prijsklasse. VW had ergonomie en hoogwaardig interieur altijd hoog staan, nu wordt dat gewoon losgelaten. Erg apart

Prima en terecht dat hij de negatieve zaken benoemt maar hij ging er wel erg lang op door en kwam vervolgens nog eens een keer op die spiegelverstelling terug. Erg zeikerig wordt het dan wat mij betreft :). Ik heb er in de andere testen veel minder kritiek op gehoord. Zoals ik aangaf: iedereen heeft kritiek op het materiaalgebruik. Maar het is blijkbaar wel jouw nieuwe stokpaardje geworden: je blijft erop terugkomen :).

Ik wist niet dat mijn mening zo belangrijk voor je was ;)

Ik vind het nogal wat als een merk zijn kernwaardes laat vallen

MBdoubleyou zei:
Prima en terecht dat hij de negatieve zaken benoemt maar hij ging er wel erg lang op door en kwam vervolgens nog eens een keer op die spiegelverstelling terug. Erg zeikerig wordt het dan wat mij betreft :). Ik heb er in de andere testen veel minder kritiek op gehoord. Zoals ik aangaf: iedereen heeft kritiek op het materiaalgebruik. Maar het is blijkbaar wel jouw nieuwe stokpaardje geworden: je blijft erop terugkomen :).
Ik heb de volle 3 kwartier gekeken en vond de Thomas de review erg objectief doen, zoals hij dat altijd (in zn schitterende accent) doet. Hij laat mij goed zien wat hij de plus- en minpunten van de id3 zijn. Interfaces van spiegel- en cruisecontrolbediening en ook de beidiening van de temp en volume kan beter. Terecht geeft hij aan: verzint VW hier iets nieuws om het nieuwe of wil VW hier een verbetering doorvoeren? Thomas ziet de bediening niet als een verbetering en legt dat goed uit.
Positief is hij dan weer over het rijgedrag. En heel duidelijk maakt hij onderscheid tussen de 'hardware' (hoe de auto rijdt, wegligging) en 'software' (de bediening en haptic feedback).
Nee, prima review!

Joop Passchier zei:
MBdoubleyou zei:
Ik heb de volle 3 kwartier gekeken en vond de Thomas de review erg objectief doen, zoals hij dat altijd (in zn schitterende accent) doet. Hij laat mij goed zien wat hij de plus- en minpunten van de id3 zijn. Interfaces van spiegel- en cruisecontrolbediening en ook de beidiening van de temp en volume kan beter. Terecht geeft hij aan: verzint VW hier iets nieuws om het nieuwe of wil VW hier een verbetering doorvoeren? Thomas ziet de bediening niet als een verbetering en legt dat goed uit.
Positief is hij dan weer over het rijgedrag. En heel duidelijk maakt hij onderscheid tussen de 'hardware' (hoe de auto rijdt, wegligging) en 'software' (de bediening en haptic feedback).
Nee, prima review!

Ben ik met je eens. Goede review. Het is voor sommigen ook niet snel goed natuurlijk, als hij te positief is niet want dat is het betaalde promotie. Als hij negatief is, deugt de auto niet.

Ik geloof best dat de ID.3 een aardige EV is, maar zullen we hem eens langs de meetlat van Herbert Diess, CEO van de VW Groep, leggen?

In oktober 2018 zei hij op de Duitse TV: "We komen binnenkort met een BEV die alles kan wat een Tesla kan, of beter, voor de helft van de prijs"

Hij zegt het op 45:24

"Binnenkort" is dus na 2 jaar;
"Alles wat een Tesla kan" is dus minder prestaties, minder snel laden, minder uitrusting, minder autonome functies;
"Of beter" is dus een interieur van vergelijkbare kwaliteit, maar met een waardeloze user interface;
"Voor de helft van de prijs" is dus voor een paar duizend euro minder.

Ik denk dat de ID.3 een onvoldoende scoort of VW's eigen Diess-meetlat.

MCDubbellU zei:
Ik vind het nogal wat als een merk zijn kernwaardes laat vallen

Nou. En als iets imo een kernwaarde van VW was, dan was het ergonomie.

Die spiegel- en raambediening zijn echt bizar, hoe komt zoiets überhaupt verder dan de tekentafel?

Heb je als VW al de handen vol aan het ontwikkelen van een volledig nieuw elektrisch aangedreven platform met alle hardware en software vandien, ga je tijd en energie verspillen aan het herontwerpen dit soort functionaliteiten, die waarschijnlijk al decennialang nooit ook maar één klacht opgeleverd hebben...

Dat resulteert vervolgens in iets wat er nauwelijk anders uitziet, niet meer kán dan voorheen, maar wel een stap terug is. Geen verbetering, maar wel een verslechtering die door de eerste de beste passant vast te stellen is. Maar die VW niet opgemerkt heeft....? Wat moet dat ontwerpproces van die auto een intense chaos geweest zijn...

Ik vond deze review best goed:

Een aantal dingen waar hij enthousiast over is (hulpsystemen) heb ik ook op mijn Tiguan, en ben ik minder enthousiast over. Maar kennelijk was het voor hem 1. nieuw en 2. is het in de ID3 beter toegepast.

Ook hier kritiek op materiaalgebruik en vooral op de spraakbediening.:)
Maar over het geheel vond ik zijn enthousiasme wel aanstekelijk, en ben ik toch wel benieuwd naar de ID-serie van VW.

Denk dat VW een nieuwe pay-off moet creëren: VW ID3 Plastic Fantastic. Deze conclusie trok ik al op de IAA 2019. Beschamend het gebruik van goedkoop krasgevoelig keihard plastic. En dan je software na zoveel jaar testen en bouwen niet op orde hebben. Dat kan toch niet waar zijn voor zo’n volume merk. Nee, ik ben blij dat hier een geweldige Mazda CX 30 skyactive X voor de deur staat. En de kritiek van Autoweek is ook niet mals. VW heeft zijn huiswerk zeer matig gedaan. Maar wellicht maalt de huidige generatie autokopers niet zo om afwerking etc en zijn software updates een regulier onderdeel van het dagelijks leven. En tja als de baas je auto betaalt moet je sowieso niet zeuren. :p

EV's remmen enorm af op de motor. Nooit een BMW i3 gereden bijvoorbeeld? Die is te rijden zonder rempedaal.

Joop 5528328 zei:
EV's remmen enorm af op de motor. Nooit een BMW i3 gereden bijvoorbeeld? Die is te rijden zonder rempedaal.
Toch monteert BMW schijven rondom op de i3. En bij de Autovisie rijimpressie van de id3 vlogen de remmen in de fik...

DeeTwee zei:
Joop 5528328 zei:
Toch monteert BMW schijven rondom op de i3. En bij de Autovisie rijimpressie van de id3 vlogen de remmen in de fik...

BMW en Volkswagen zijn dan ook van andere kwaliteit.
Zag de Autovisie video inderdaad, bijzonder.

Toch vraag ik me af, waarom is het voor sommige zo belangrijk of een auto schijf- of trommelremmen heeft? Zijn jullie engineers in dit gebied, of is het meer borrelpraat?

Terug
Bovenaan