Volkswagen ID.3 Neo | Vanaf € 32.990

Hoezo treurig? Je merkt er niks van en he maakt de auto goedkoper. Liever materiaalkosten bespaard dan ontwikkelingskosten.

Is dat het niveau dat we als maatstaf moeten nemen? Zolang je aan een gebrek aan afwerking geen onmiddelijke hinder hebt is het prima? Zeker van een merk dat er altijd prat op ging dat hun bouwkwaliteit op zo'n hoog plan stond vind ik dit soort dingen tegenvallers.

Niks op de foto laat een slechte bouwkwaliteit zien.
Het is een Volkswagen, geen Rolls Royce.

Oke, slecht gespoten motorkappen, hard plastic en snel slijtende stoffen zijn nu acceptabel in auto's die 40k kosten. Staat genoteerd.(y)

Zoals hierboven beschreven ergens. De achteras wordt waarschijnlijk voor een groot deel door de elektromotor geremd. Schijven degenereren vrij snel als ze te weinig gebruikt worden. Het ligt immers open en bloot. Google eens op "piepende remmen Prius"...

Dichte trommels zullen dat niet hebben. Dus elektromotor rem, beter bestand tegen de elementen en voordeliger. Dus in dat opzicht lijkt me de keus voor trommels wel een goede.

Jemig, het is net of de id.3 er niet mag zijn ofzo. Wat een kritieken hier zeg!

D Elzinga zei:
Oke, slecht gespoten motorkappen, hard plastic en snel slijtende stoffen zijn nu acceptabel in auto's die 40k kosten. Staat genoteerd.(y)

Ik weet niet of je wel een een autofabriek van dichtbij hebt gezien, maar de binnenkant van de auto, en dus de motorkap, wordt minder vaak gespoten als de buitenkant. Daar zit nooit dezelfde finish als aan de buitenkant. Dat is bij VW zo, BMW, Mercedes-Benz, Audi, noem maar op;)

Joop 5528328 zei:
D Elzinga zei:

Ik weet niet of je wel een een autofabriek van dichtbij hebt gezien, maar de binnenkant van de auto, en dus de motorkap, wordt minder vaak gespoten als de buitenkant. Daar zit nooit dezelfde finish als aan de buitenkant. Dat is bij VW zo, BMW, Mercedes-Benz, Audi, noem maar op;)

Dat ontken ik ook niet, de lak daar is vaak wat doffer en dunner aangebracht. Dat is echter wel net wat anders dan hem deels helemaal niet met (carrosseriekleur)lak bedekken, wat op de foto in ieder geval deels het geval lijkt te zijn. Ik ken mij ook eerlijk gezegd zo snel geen andere auto voor de geest halen waarbij dat zo is, zelfs de heel oude/goedkope auto's hier zijn aan de binnenkant volledig gespoten.

Joop 5528328 zei:

Grappig. Bij de Ford Festiva, een goedkoop koekblik van bijna 30 jaar oud, is de binnenzijde van de motorkap net zo egaal rood als de buitenzijde. Bij de Lada 112 kan ik het niet goed zien... omdat er een dikke isolatiemat zit. En de Lada-kap, haha wat een stom armoedig ding, heeft twee dikke gasveren die de kap omhoog houden.

Wouter82 zei:
Joop 5528328 zei:

Grappig. Bij de Ford Festiva, een goedkoop koekblik van bijna 30 jaar oud, is de binnenzijde van de motorkap net zo egaal rood als de buitenzijde. Bij de Lada 112 kan ik het niet goed zien... omdat er een dikke isolatiemat zit. En de Lada-kap, haha wat een stom armoedig ding, heeft twee dikke gasveren die de kap omhoog houden.

Dat is geen vergelijking. Tegenwoordig zitten er veel meer laklagen op een auto. Die egale buitenkant van toen is kwalitatief dus waarschijnlijk minder dan de binnenkant van nu.

Laklagen zijn inmifdeks flinter en flinterdun, sinasappeleffect vaak zichtbaar, zo dun. En binnenzijde wordt vaak niet gespoten. Wat zorgelijker is dat de roestbescherming ook veel minder wordt.

Mijn BMW 3 uit 2017 heeft een ongespoten deel aan de binnen/onderzijde van de motorkap.

Er zijn meer auto's die dat hebben, zegt niets over de kwaliteit van de auto; je zou kunnen zeggen dat, in verhouding tot de prijs had je meegespoten onderdelen mogen verwachten.
In de test zijn ze overigens best tevreden over de kwaliteiten van de auto.

C1/107/Aygo heeft een motorkap die aan de binnenkant grijs is. Geen gekke besparing al is de lak verder zo dun dat het ook geen euro's gescheeld kan hebben.
ID.3 : ik hoop er binnenkort even mee te kunnen rijden.

Daarom. Eerst vergelijken voor je conclusies trekt. Dit zijn geen 'treurige besparingen'. Gewoon hoe de productie van een auto gedaan wordt/werkt.

Je laat met trots even aan de buren zien wat er onder dat kapje zit...... Schade auto? Grijze import zeker?

De ID.3 gaat er straks waarschijnlijk zijn met een vanafprijs van 30k. Dan kan je niet anders dan links en rechts wild besparen, anders leg je er geld op toe. Het is alleen de vraag of de (potentiële) klanten dat accepteren.

Pietzoveel zei:
Je laat met trots even aan de buren zien wat er onder dat kapje zit...... Schade auto?

Deze kroegpraat gebeurt in het normale leven niet. Zou anders beetje triest zijn ook, soort verlengstuk van laten zien wat je niet in de broek hebt?

Wat zit er dan onder dat kapje? In ieder geval geen motor! Een bagageruimte? Die mag je niet laten zien?

Joop Passchier zei:

Het gaat (mij) nog niet eens zo zeer om de auto zelf, maar om de arrogantie en onbekwaamheid van Volkswagen. De ID.3 is met enorm veel bombarie aangekondigd een paar jaar geleden. Het zou een Tesla-killer worden voor de gewone man. Het zou een prijsdoorbraak worden voor EV's. Het zou de revolutie zijn die de Golf in 1974 was. Een gigantisch project met een gigantisch budget en een gigantische mediacampagne waar iedereen blind intrapt en achteraan rent (zie de NOS-journaals bijvoorbeeld). Maar de auto is na forse vertragingen eindelijk soort van leverbaar en blijkt vooralsnog bar weinig toe te voegen aan EV's die al even op de markt zijn en zich bewezen hebben. Daarnaast blijkt de auto op allerlei - vooralsnog weinig echt belangrijke - punten heel karig te zijn uitgewerkt, net zoals dat de Golf VIII veel zichtbare bezuinigingen heeft t.o.v. de VII. En dan nog de pijnlijke ironie dat de hele ID.3 er moest komen vanwege het dieselschandaal waarbij software werd gemanipuleerd. En dan hebben ze met de ID.3 nou precies net de software niet op orde. Als de Golf in 74 net zo "goed" was als de ID.3 nu, dan was Volkswagen waarschijnlijk niet eens aan een Golf II toegekomen...

Ah, okay. Een persoonlijke frustratie dus. Vandaar de emotionele- in plaats van rationele discussie.

Nee jij bent inhoudelijk... En bovendien, wat is er niet rationeel aan mijn betoogje? Het is toch tamelijk feitelijk.

Wouter82 zei:
[...]een gigantische mediacampagne waar iedereen blind intrapt en achteraan rent
[...] vanwege het dieselschandaal waarbij software werd gemanipuleerd. En dan hebben ze met de ID.3 nou precies net de software niet op orde[...]

Je trekt voornamelijk conclusies uit de onderbuik. Feitelijk is het allerminst. En de 'softwareproblemen' van de ID.3; Autofabrikanten stappen over op een totaal nieuw digitale 'snelweg' in de auto. Er is geen fabrikant die daar niet mee strugglet. Alleen is het 'toevallig' bij VW groter uitgemeten. Hetzelfde dat hier gebeurt; het 'gerucht' is dat VW veel 'onnodige' besparingen doet. Alleen zijn dat aannames of observaties dei helemaal niet specifiek voor de ID.3 zijn of totaal geen correlatie hebben (zoals het klepje bijvoorbeeld...).

Wouter82 zei:
Joop Passchier zei:

Het gaat (mij) nog niet eens zo zeer om de auto zelf, maar om de arrogantie en onbekwaamheid van Volkswagen. De ID.3 is met enorm veel bombarie aangekondigd een paar jaar geleden. Het zou een Tesla-killer worden voor de gewone man. Het zou een prijsdoorbraak worden voor EV's. Het zou de revolutie zijn die de Golf in 1974 was. Een gigantisch project met een gigantisch budget en een gigantische mediacampagne waar iedereen blind intrapt en achteraan rent (zie de NOS-journaals bijvoorbeeld). Maar de auto is na forse vertragingen eindelijk soort van leverbaar en blijkt vooralsnog bar weinig toe te voegen aan EV's die al even op de markt zijn en zich bewezen hebben. Daarnaast blijkt de auto op allerlei - vooralsnog weinig echt belangrijke - punten heel karig te zijn uitgewerkt, net zoals dat de Golf VIII veel zichtbare bezuinigingen heeft t.o.v. de VII. En dan nog de pijnlijke ironie dat de hele ID.3 er moest komen vanwege het dieselschandaal waarbij software werd gemanipuleerd. En dan hebben ze met de ID.3 nou precies net de software niet op orde. Als de Golf in 74 net zo "goed" was als de ID.3 nu, dan was Volkswagen waarschijnlijk niet eens aan een Golf II toegekomen...

(y) Duidelijk en realistisch verhaal.

Joop 5528328 zei:
Wouter82 zei:
[...]een gigantische mediacampagne waar iedereen blind intrapt en achteraan rent
[...] vanwege het dieselschandaal waarbij software werd gemanipuleerd. En dan hebben ze met de ID.3 nou precies net de software niet op orde[...]

Je trekt voornamelijk conclusies uit de onderbuik. Feitelijk is het allerminst. En de 'softwareproblemen' van de ID.3; Autofabrikanten stappen over op een totaal nieuw digitale 'snelweg' in de auto. Er is geen fabrikant die daar niet mee strugglet. Alleen is het 'toevallig' bij VW groter uitgemeten. Hetzelfde dat hier gebeurt; het 'gerucht' is dat VW veel 'onnodige' besparingen doet. Alleen zijn dat aannames of observaties dei helemaal niet specifiek voor de ID.3 zijn of totaal geen correlatie hebben (zoals het klepje bijvoorbeeld...).
VW heeft geen grote mediacampagne gehouden over de ID.3 met talloze concepts en teasers? Het dieselschandaal ging niet over software en de ID.3 is qua software wel zoals bedoeld? :confused:

Over dat groter uitgemeten: iets met hoge bomen. VW vraagt aandacht en krijgt aandacht. En dan dus ook negatieve. Wat versterkt wordt als er door een aantal partijen wordt meegelopen met de VW-hosanna terwijl er anderzijds het nodige is aan te merken op het product. Volgens mij functioneerden auto's als de Nissan Leaf (2010!), Kia e-Niro, Hyundai Kona, Renault Zoë etc. gewoon zoals ontworpen zodra ze in de showroom stonden, overigens ook zonder vertraging. Maar ik hoor het graag als dat toch niet zo blijkt te zijn. En een auto als de Ford Mustang E-Mach is ook vertraagd omdat die nog niet volledig productierijp blijkt te zijn. Is het dan niet eerlijk voor VW dat daar weinig aandacht voor is, of zou dat komen omdat Ford zelf heel wat minder de media heeft opgezocht de afgelopen jaren in vergelijking met VW met hoe geweldig die auto is?

Wouter82 zei:
Joop Passchier zei:

Nou ja, zoveel emotie heb ik er niet bij.
Ik zag m laatst rijden, vind m er gaaf uit zien. Een beetje zoals hoe de gewone Golf er nu eigenlijk uit had moeten zien, als VW het design van de Golf een aantal generaties terug wat progressiever had ingezet.

Wouter82 zei:
Volgens mij functioneerden auto's als de Nissan Leaf (2010!), Kia e-Niro, Hyundai Kona, Renault Zoë etc. gewoon zoals ontworpen zodra ze in de showroom stonden, overigens ook zonder vertraging.

Daar gaat het al 'fout'. De problemen met de software hebben 'niks' met het feit te maken dat de auto elektrisch is. Het is de onderliggende nieuwe digitale structuur.
Er zijn een hoop problemen met deze transformatie/transitie, niet alleen bij VW, niet alleen bij Ford.

Ik sluit me toch wel aan bij Wouter, ondanks dat de fabrikant van de ID.3 toch wel een groot deel van mijn salaris betaalt ;)
Ben wel benieuwd wat het wordt, het lijkt erop dat de niet-autokenners er wel in geïnteresseerd zijn. Wellicht snapt Volkswagen het heel goed: eerst ging het iedereen om een aaibaar dashboard, nu om het grootste touchscreen en een elektromotor...

Joop 5528328 zei:
Het is de onderliggende nieuwe digitale structuur.
Er zijn een hoop problemen met deze transformatie/transitie, niet alleen bij VW, niet alleen bij Ford.

Oké, niet bij VW en niet bij Ford. Bij wie wel? Noem nou eens iets concreets.

Barri zei:
Wellicht snapt Volkswagen het heel goed: eerst ging het iedereen om een aaibaar dashboard, nu om het grootste touchscreen en een elektromotor...

Ja inderdaad, zo simpel kan het natuurlijk zijn :)

Wouter82 zei:
Joop 5528328 zei:

Dat zeg ik niet. Niet alleen. Oftewel, elk automerk strugglet met digitalisatie. Jij pakt VW er uit en hetzelfde dat je klaagt over hoge boom VW: Lees deze en de vorige pagina eens. Elk detail wordt uitvergroot en negatief uitgelegd, terwijl het allemaal niet zo spannend is.

Joop 5528328 zei:
Wouter82 zei:
Joop 5528328 zei:

Dat zeg ik niet. Niet alleen. Oftewel, elk automerk strugglet met digitalisatie. Jij pakt VW er uit en hetzelfde dat je klaagt over hoge boom VW: Lees deze en de vorige pagina eens. Elk detail wordt uitvergroot en negatief uitgelegd, terwijl het allemaal niet zo spannend is.

Ja lekker makkelijk :LOL: Wat doe je dan in hemelsnaam op een discussieforum als je geen discussie aan kunt of wilt gaan?

Er zijn nu 42 verschillende elektrische auto's leverbaar. Op een enkeling na zijn die zonder vertraging en zonder gedoe in de verkoop gegaan. De auto met het meeste gedoe is de VW ID.3. Waarom is het dan zo gek als ik het heb over hoge bomen, waarom is het dan niet eerlijk als bij die auto alles wordt benoemd? Noem nou eens wat voorbeelden waaruit blijkt dat andere auto's vergelijkbare problemen hebben of hebben gehad als VW met de ID.3.

Barri zei:
Wellicht snapt Volkswagen het heel goed: eerst ging het iedereen om een aaibaar dashboard

En juist daarom irriteert het me wat (idem trouwens voor de Golf VIII, maar daarvan is het topic zo goed als dood); voor een merk waarvan zowel fans, journalisten als het merk zelf altijd hoog van de toren bliezen wat betreft het afwerkingsniveau wordt er wel erg makkelijk aan het rommelen aan een dergelijke belangrijke waarde toegegeven, en volgens sommigen is dat punt dan ook zomaar ineens niet zo belangrijk meer. Bij een budgetauto als een Dacia of een of andere Chinees zou ik dit soort bezuinigingen wat makkelijker accepteren, net zoals ik van bijvoorbeeld een bepaald merk dat altijd liet weten hoe belangrijk achterwielaandrijving voor ze was ook wat kritischer ben als ze daarvan afstappen in vergelijking met een of andere volumefabrikant die er nooit een speerpunt van heeft gemaakt.

Sluit me ook volledig bij Wouter’s betoog aan.

Vorige week kwam er weer zo’n opperhoofd, Osterloh geloof ik, met de mededeling dat VW Tesla over 3 jaar ingehaald heeft. Dat dus, die verschrikkelijke hoogmoed die het bedrijf ten toon spreidt terwijl we nog niet eens weten hoe een ID3 zich in de praktijk gaat houden.

Laat je daden zien en daarom geroemd worden. En wordt geen Joop.

@Elzinga: ach, als Apple de iPhone ineens roze zal maken of in de vorm van een voetbal vindt ook iedereen het geweldig vermoed ik...

Wouter82 zei:
Ik weet echt niet waarom er emotie in gezien wordt o_O
Uit je reactie haal ik dat je vind dat vw zich met de id3 op de borst slaat maar je concludeert dat die id3 en vw eigenlijk te kort schiet. Je noemt vw arrogant.
Dat is toch 1 groot emotie-relaas?

Joop Passchier zei:
Wouter82 zei:
Uit je reactie haal ik dat je vind dat vw zich met de id3 op de borst slaat maar je concludeert dat die id3 en vw eigenlijk te kort schiet. Je noemt vw arrogant.

Nee want ik onderbouw het toch gewoon netjes en behoorlijk feitelijk? Dan mag je het er uiteraard niet mee eens zijn, maar wel graag ook met een fatsoenlijke onderbouwing en argumentatie.

Wouter82 zei:
Ja lekker makkelijk :LOL: Wat doe je dan in hemelsnaam op een discussieforum als je geen discussie aan kunt of wilt gaan?
.

Een discussie aan gaan met een VW-fan is onbegonnen zaak.
En inderdaad wordt geen Joop :)

VW begint weer megalomanische trekjes te krijgen ,ze leren het niet en zullen het ook nooit leren.... In dat opzicht hoop ik echt dat ze weer op hun bek gaan met de ID3 zodat ze weer met beide benen op de grond komen.

Thema90 zei:
Sluit me ook volledig bij Wouter’s betoog aan.

Vorige week kwam er weer zo’n opperhoofd, Osterloh geloof ik, met de mededeling dat VW Tesla over 3 jaar ingehaald heeft. Dat dus, die verschrikkelijke hoogmoed die het bedrijf ten toon spreidt terwijl we nog niet eens weten hoe een ID3 zich in de praktijk gaat houden.

Laat je daden zien en daarom geroemd worden. En wordt geen Joop.

Musk heeft ook al heel wat beloftes gebroken.:rolleyes:

Dit was trouwens wat Osterloh zei:
. „Wenn Tesla drei Fabriken aufbaut, in denen man zwischen 300.000 und 500.000 Autos bauen kann, dann reden wir von einer Stückzahl zwischen 900.000 und 1,5 Millionen. Das wollen wir 2023 auch erreichen, wahrscheinlich schon früher“, sagte Osterloh im Interview mit WELT AM SONNTAG.
https://www.welt.de/wirtschaft/article215095186/VW-Betriebsratschef-sieht-gute-Chancen-Tesla-zu-ueberholen.html?cid=onsite.onsitesearch

Wouter82 zei:
Nee jij bent inhoudelijk... En bovendien, wat is er niet rationeel aan mijn betoogje? Het is toch tamelijk feitelijk.

Je schrijft eerst dit:
Wouter82 zei:
maar om de arrogantie en onbekwaamheid van Volkswagen. De ID.3 is met enorm veel bombarie aangekondigd een paar jaar geleden.

Feitenvrij...

Wouter82 zei:
Joop Passchier zei:
Wouter82 zei:

Nee want ik onderbouw het toch gewoon netjes en behoorlijk feitelijk? Dan mag je het er uiteraard niet mee eens zijn, maar wel graag ook met een fatsoenlijke onderbouwing en argumentatie.

Nee hoor, jouw onderbuik spreekt. Jij VINDT VW oa arrogant. Da's leuk voor je maar wauwel niet over feiten.

Je vorige account is geblokkeerd. Een nieuw account aanmaken is niet toegestaan.

Terence
Autoweek moderator

Tja, de een vindt VW arrogant omdat ze zoveel ambitie hebben, de ander vindt anderen arrogant omdat die blijven afgeven op EV's en zich blijven verzetten. Ik vind de inspanningen van VAG te prijzen, natuurlijk zijn er issues en is VAG een bedrijf waar extra op gelet wordt. Niet alleen omdat het zo'n grote fabrikant is, maar ook omdat ze een omwenteling hebben ingezet na dieselgate die voor zo'n miljardenbedrijf gewoon bijzonder en uniek is. Zowel qua automotive als bedrijfskundig is dat een enorme klus. En zoals gezegd, er zitten nog steeds autofabrikanten in de ontkenningsfase, die melken ICE techniek nog enkel uit. Dat daar dan minder over te schrijven is lijkt me logisch.

Terug
Bovenaan