Volkswagen ID.Buzz (GTX @ pag. 3)

Mee eens. EV bedrijfsbussen zijn nu nog onbetaalbaar (kosten bijna het dubbele van een diesel), daar moeten ze iets aan doen met subsidie om het voor koeriers interessant te maken.

^^ bedrijven kunnen SEBA subsidie aanvragen, maximaal 5 mille per EV bestelauto (categorie N1 of N2).

https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/seba

Dieselvoertuigen zijn voordeliger in aanschaf maar het verlaagde houderschapstarief voor (diesel) voertuigen bij ondernemers gaat straks vervallen, meen ik gelezen te hebben (kan het nu alleen niet zo direct terugvinden met google).

DHL / Post NL laten zien dat elektrisch bezorgen best mogelijk is.

Binnen de pakketendistributie heb je vaak de schone, redelijk strakke voertuigen rijden én de vieze, gebutste (oude) zooi, is mijn ervaring wat ik in het straatbeeld zo zie.

Durashift zei:
^^ bedrijven kunnen SEBA subsidie aanvragen, maximaal 5 mille per EV bestelauto (categorie N1 of N2).

https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/seba

Dieselvoertuigen zijn voordeliger in aanschaf maar het verlaagde houderschapstarief voor (diesel) voertuigen bij ondernemers gaat straks vervallen, meen ik gelezen te hebben (kan het nu alleen niet zo direct terugvinden met google).

DHL / Post NL laten zien dat elektrisch bezorgen best mogelijk is.

Binnen de pakketendistributie heb je vaak de schone, redelijk strakke voertuigen rijden én de vieze, gebutste (oude) zooi, is mijn ervaring wat ik in het straatbeeld zo zie.
Dit sorteert voor op de emissievrije zone die aanstaande is. In, ik meen 40, grote steden mag na 2025 alleen nog bezorgd worden met busjes die niets uitstoten en worden busjes met de laatste euronorm nog een aantal jaar gedoogd. Die geblutste oude exemplaren zijn dan verleden tijd. Daarnaast is er ook een MVO wet in de maak die strenger toeziet op de totale uitstoot van je wagenpark. Grote bedrijven zoals DHL en Post NL zijn daar gevoelig voor en zullen in toenemende mate overstappen op electrisch. Daarbij is deze ID Buzz geen verkeerde keuze.

Barri zei:
Durashift zei:
^^ Zeker, zag vanmiddag een witte cargo met twee gele DHL schildjes achter de voorruit.
Zal het een testvoertuig voor DHL zijn.. of een onderaannemer die gelijk een dikke EV kar inzet voor de pakketjes.. :confused:
Gaaf! Investering is best hoog, maar in gebruik vast goedkoper dan een afgetrapte Vito of Sprinter. De overheid zou zulke ZZPers meer moeten verleiden naar EV's. Die dingen rijden tenslotte de hele dag in woonwijken.

Het laadvolume van de Buzz (ik heb zo'n hekel aan dat eindigen van woorden op een z, zo 2019) is 3,9 kubieke meter, evenveel als bijvoorbeeld de vorige Doblo L1, of waarschijnlijk ook een standaard Caddy, Dan moet je dus heel veel extra ronden gaan rijden om het volume van een "afgetrapte" Sprinter te vervangen.

Ja eens, ze zijn wel echt klein van binnen. Als DHL-er zou ik ook eerder voor een elektrische grote bus gaan als een Sprinter, Master of Crafter.
Ik zag van de week nog een elektrische Sprinter in een winkelstraat. Het winkelend publiek is er nog niet aan gewend; een vrouw sprong geschrokken weg toen ze ineens de bus waar ze langs liep zag gaan bewegen :D

Nadeel is ook dat er geen sta hoogte is, weet uit ervaring dat je als een quasimodo uit een laag busje stapt, funest voor je rug.

DHL gebruikt o.a. 400 exemplaren van de Toyota Proace Electric deze heeft een laadvolume tot 6,6 m3 en een laadvermogen tot 1.275 kg. De Buzz heeft wel een grotere actieradius.

https://www.bestelauto.nl/nieuws/400-elektrische-toyotas-voor-dhl/20067/

Thema90 zei:
Nadeel is ook dat er geen sta hoogte is, weet uit ervaring dat je als een quasimodo uit een laag busje stapt, funest voor je rug.
Ook belangrijk idd, en zo'n hoge vloer is onhandig als je echt in de bus wil staan. Het is meer een busje voor een bedrijf die wat losse gereedschappen en materiaal meeneemt.

Ftv9mXaWIAA_Jcv

Zo vind ik de Buzz nog wel geestig!

Die 6-zitter is interessant.
Met die 7-zitter heb je net zo’n niet-flexibel interieur als in een Allspace of Kodiaq.

En eindelijk een versie met fatsoenlijk trekgewicht (1800kg).

Maar ja, wat gaat dit allemaal wel niet kosten?:rolleyes:

Nog steeds die logge banken.
Ik heb nu een Pacifica als huurauto. Ruim en flexibel qua interieur.

Om te voorkomen dat de ID Buzz en de Transporter elkaar in de weg zitten, heeft Volkswagen een aantal drastische maatregelen genomen. Zo verschijnt de verlengde versie niet als bestelbus, maar uitsluitend als personenauto. Wie maximale laadruimte wil, kan niet om de Transporter heen. Wel gaat Volkswagen op basis van de verlengde ID Buzz vanaf 2025 een kampeerauto maken.

Het nieuwe model is bijna vijf meter lang, om precies te zijn 25 centimeter langer dan de basisversie. De (desgewenst elektrische) schuifdeuren zijn ruim 19 centimeter breder, wat de toegang tot het interieur vergemakkelijkt. Bijzonder is het glazen panoramadak dat je elektronisch meer of minder transparant kan maken. Het geheim daarvan schuilt in de elektrische aansturing van vloeibare kristallen. Dankzij de enorme afmeting (1,71 x 1,04 m) omspant het dak de eerste en tweede zitrij. Bovendien neemt de hoofdruimte dankzij het ontbreken van hemelbekleding met 3 centimeter toe.

Zo veel glas in het dak is een knipoog naar een beroemde variant van de VW-bus uit de jaren 50: de Samba-bus. Die had aan weerszijden een rij kleine zijruiten in het dak, zodat toeristen beter zicht hadden op de bergtoppen in de Alpen. Exclusief in de verlengde ID Buzz zijn verder de schuifraampjes in de schuifdeuren, die je elektrisch kunt openen. Dat is opnieuw een knipoog naar de klassieke VW-bus. Je kan de verlengde ID Buzz straks bestellen als vijf-, zes- of zevenzitter. In de zeszitter heb je op de tweede rij meer ruimte in de breedte en je krijgt daar extra armsteunen, voor een extra comfortabele zit. De twee achterste zitrijen kun je omklappen en verschuiven; ook dat is een verschil met de korte ID Buzz. De achterste rij kun je bovendien verwijderen.

De rugleuningen van de twee achterste zitrijen zijn verstelbaar voor een comfortabeler zit. De klimaatregeling is verdeeld in drie zones. Zo kun je achterin met een eigen bedieningspaneel jouw zitplek apart koelen of verwarmen. Alles bij elkaar opgeteld moet deze VW een ideale auto voor grote gezinnen zijn: de bijrijdersstoel, de buitenste stoelen op de tweede rij en de zitplaatsen op de derde rij hebben Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes. Een breedte van 1,20 meter tussen de achterste wielkasten maakt het inladen van brede spullen eenvoudig.

De bagageruimte is maximaal 2.469 liter groot. Als vijfzitter biedt die 1.340 liter inhoud en met zeven zitplaatsen in gebruik is het nog altijd 306 liter. Maar het is helaas ook in de verlengde ID Buzz nog steeds niet mogelijk om zitplaatsen in de bodem van de auto te laten verdwijnen. Met als gevolg een flink hoogteverschil in de laadvloer, zodra je de zitrijen omklapt. Als niet zo fraaie en eigenlijk onhandige oplossing is er een verhoogde laadvloer. Die kost ruim €600 en bevat in de auto te bevestigen draagarmen, waardoor het ding al gauw gruwelijk in de weg zit.

De lange ID Buzz kenmerkt zich door veel slimme oplossingen die doen denken aan de multifunctionele ruimte-auto’s van eind vorige eeuw. Dan hebben we het over de MPV’s (Multi Purpose Vehicles), zoals de Renaults Espace en Scenic of de Chrysler Voyager. Zo zijn straks kort na de marktintroductie in de lange ID Buzz draaibare stoelen op de tweede rij een optie. Zodat passagiers tegenover elkaar kunnen zitten. Opklapbare ‘vliegtuigtafeltjes’ zijn eveneens een optie. Een ander opvallend accessoire is de ID Buzz Box, waarin grotere voorwerpen als flessen en laptops zijn op te bergen. Deze Box is op verschillende plekken in het interieur te bevestigen.

Maar niet alleen met zijn interieur is de nieuwe variant van de ID Buzz een grote stap voorwaarts. Hij biedt keus uit achter- of vierwielaandrijving en krijgt een sterkere elektromotor met 286 pk (210 kW) vermogen en een 86 kWh batterijpakket. Dat leidt tot een rijbereik van 460 kilometer. Terwijl het korte model op dit moment alleen verkrijgbaar is met een 150 kW/204 pk elektromotor en 77 kWh batterijpakket dat hem maximaal 415 km ver brengt. De nieuwe aandrijflijn zal welkom zijn bij caravan- en botenliefhebbers: je kunt er een geremde aanhanger van 1.800 kg mee trekken, terwijl de trekcapaciteit bij de bestaande aandrijflijn beperkt is tot 1.000 kg. Een ander nieuwtje is de komst van een head-up display, dat nuttige informatie voor de bestuurder op de voorruit projecteert. Verder is voor het eerst parkeren met afstandsbediening mogelijk. De bestuurder hoeft met deze optie niet langer achter het stuur te zitten: de auto parkeert zichzelf.

Maar de belangrijkste vernieuwing betreft het infotainment. Dat systeem kreeg in alle tot nu toe verschenen ID-modellen veel kritiek. Het werkte onlogisch en traag, maar veroorzaakte soms zelfs storingen van allerlei aard. Het getob met de software en bediening was voor Volkswagen onlangs aanleiding om de complete directie van het eigen softwarebedrijf naar huis te sturen. Maar nu is er een nieuwe generatie die aan alle ellende een eind moet maken. Het systeem (dat ook in de binnenkort te introduceren ID7 zit) ziet er veel beter uit, werkt sneller en zit logischer in elkaar. Het bevat een 12,9-inch centraal scherm (32,8 cm). Via twee permanent zichtbare balken op het scherm zijn belangrijke functies, zoals de klimaatregeling, voortaan direct te bereiken.

De verlengde Volkswagen ID Buzz kun je later dit jaar bestellen, maar de eerste auto’s staan pas in het voorjaar van 2024 bij Nederlandse klanten voor de deur. Over de prijzen is nog niets bekend.

Eigenlijk best wel mooi, zo verlengd.
Vanuit de uitvaartbranche is er ook interesse in begreep ik.
Bij de personenversie vind ik het jammer dat het interieur zo log is, met die banken.

Vanuit de uitvaartbranche is er ook interesse in begreep ik.

Qua uitstraling en EV gedachte begrijpelijk.. en de doelgroep (grotendeels) kan mooi in de reïncarnatie van het busje uit hun jeugd de laatste reis op aarde maken. :sneaky:

Maar, kosteneffectief is een EV busje uit de Stellantis hoek natuurlijk.

Ik zag laatst een Tesla Model S ombouw als rouwauto. Zag er in het grijs prima uit als vervanger voor de traditionele USA rouwauto's, denk ik.

Vanochtend voor het eerst een zien rijden. Donkergrijs, met een zwart imperiaal. Van een klusbedrijf, zag er best chic uit zo. Weer eens wat anders dan de Renault Traffic klusbus ;)

Laatst bewerkt:
Ik vind 'm leuk! Voor mij is ie een maatje te groot, maar ik vind het wel een hebbeding.

Trekgewicht bij de GTX is ook best flink. Ben alleen bang dat die aandrijflijn voor een grijs kenteken wat te prijzig is.

Inmiddels is de LWB ook in Nederland te bewonderen. Ik heb 'm op de EV Experience gezien. Ook achterin zit je erg fijn!

In dit artikel lees ik dat ook de korte er met een derde zitrij komt, dat is wel bijzonder.
De meerprijs voor de lange is maar €1000 en dan krijg je ook een grotere accu. Toch wordt ie daarmee wel erg lang, dus misschien dat de korte versie toch wel kopers blijft trekken.
Ik reed vandaag voor het eerst in een ID.Buzz, de Cargo, op een stormachtig Circuit Zandvoort. De stilte in de auto en de ogenschijnlijke ongevoeligheid voor de wind vielen mij op. Daarnaast ook leuk dat ie voor 'een busje' ook lekker vlot is. Niet gek, met 286pk en direct koppel. Ik ben fan.

En alle uitvoeringen zijn op de Duitse site al te configureren. Erg leuk!
Jammer dat bij een gele carrosserie het lichte interieur niet meer leverbaar is :(

edit: op de Nederlandse site ook te configureren, ook de 6-zits optie. Alleen in Duitsland staat de Freestyle uitvoering er ook bij en hier niet.

Kort, één kleur (geel of groen), licht interieur en dan 20 inch Stockton velgen. Zo mag ie! Dan laat ik daarna de 'grille' in de bumper nog zwart wrappen.

Terug
Bovenaan