Volvo EX60 of BMW iX3

Maaike 9636871

Wegverkenner
We willen weer elektrisch gaan rijden en na weken dealers bezoeken komen wij thuis uit op de volgende twee opties:

1. Volvo EX60 P10 Ultra
2. BMW iX3 40 M sport Pro

Beide auto zijn ongeveer even kostbaar. De BMW marginaal duurder dan de Volvo.

De Volvo hebben we nog niet gereden maar wel al gezien en in gezeten via een preview van Volvo Nederland. Zeer mooie auto.

We hebben thuis meerdere auto's gehad waaronder een 330e M sport Centennial High maar ook een Volvo V60 D2 R Design. Beide prima auto's.

BMW als merk rijdt sportiever maar minder comfortabel, waar de Volvo gericht is op comfort.

Volvo is leverbaar in November en de BWM in September.

Volvo heeft in het recent verleden software issues gehad bij de lancering van de EX30 en EX90. Is dit een risico? Wat zouden jullie kiezen en waarom? Auto word prive gekocht.

NB Mercedes GLC valt af door slechte ervaringen met de Mercedes EQE SUV.

Laatst bewerkt:
Als comfort belangrijk is zou ik die velgen los kopen of eruit onderhandelen. Een m sport pakket vind ik zelf te hard en dan liever adaptief, maar geen idee of dat op de X3 wordt geleverd.

Proefrijden is wel echt een must bij de Volvo om de keuze te maken. Het typische afstandelijke rijden moet je liggen en is echt wereld van verschil tov BMW waar je echt meer betrokken wordt bij het rijden maar je ook weer teveel kan vinden. Geen goed of fout, hangt af wat je zelf fijn vindt.

De Volvo kwam goed bij autoblog uit de test , ikzelf vind Volvo er met de pet naar gooien wbt hun auto’s met hardware die niet goed of helemaal niet werken of software die niet goed is maar daar lijkt het bij deze mee te vallen.

Als comfort belangrijk is zou ik die velgen los kopen of eruit onderhandelen. Een m sport pakket vind ik zelf te hard en dan liever adaptief, maar geen idee of dat op de X3 wordt geleverd.

Proefrijden is wel echt een must bij de Volvo om de keuze te maken. Het typische afstandelijke rijden moet je liggen en is echt wereld van verschil tov BMW waar je echt meer betrokken wordt bij het rijden maar je ook weer teveel kan vinden. Geen goed of fout, hangt af wat je zelf fijn vind.

De Volvo kwam goed bij autoblog uit de test , ikzelf vind Volvo er met de pet naar gooien wbt hun auto’s met hardware die niet goed of helemaal niet werken of software die niet goed is maar daar lijkt het bij deze mee te vallen.
De Volvo hebben we een pre order voor anders word de levering ergens volgend jaar. Wel met de XC60 en XC90 gereden om een gevoel te krijgen en het zijn geen bochtenridders. In het verleden meerdere auto's uitgekozen zonder te rijden. En sportief is leuk maar niet noodzakelijk. Voor de leuk staat er ook een Porsche 911 4S voor de deur, die dagelijks wordt gebruikt :)

Dat hard / software is zeker iets om op te letten. Bij de preview uitgebreid gesproken met de ontwerper van de auto en dit is de belangrijkste Volvo van dit decennia dat ze hier naar eigen zeggen (wij van WC eend) heel uitvoerig op getest hebben.

Goede vraag, dat heeft puur te maken met het uiterlijk van de auto. Styling 1045 velg is alleen leverbaar op de M Sport uitvoeringen.

Die kun je via de dealer ook los erop laten zetten, zoals De Dude ook zegt. Ben zelf ook van mening dat de meeste ‘gewone’ bmw’s zonder m onderstel fijner rijden. Zeker een EV.

Ben zelf enorm tevreden met mijn ‘oude’ ix3.

De Volvo zal vast heel fijn rijden. Kan mij niet voorstellen dat ze zich nog een ex90 fiasco kunnen veroorloven. De nieuwe ix3 is qua interieur en afwerking ook minder dan de oude. Heb er nu een paar keer ingezeten.

Zie ook dit topic:

Dat gevoel heb ik ook bij Audi en Mercedes, hierdoor is de Q6 mede afgevallen, maar ook duurder, minder range en oudere tech dan de BMW en Volvo. Ik was positief verrast bij de Volvo, zeker als je kiest voor de Ultra met Nappa leder.

Als ik eerlijk ben - heb laatst in de q6 gereden. Betere afwerking, schuifdak.. stiekem de betere auto. En ik ben een lifetime BMW rijder.

Maar inderdaad, net wat oudere tech en range.

Als ik eerlijk ben - heb laatst in de q6 gereden. Betere afwerking, schuifdak.. stiekem de betere auto. En ik ben een lifetime BMW rijder.

Maar inderdaad, net wat oudere tech en range.
De Audi kamt met problemen, bij de demo auto bijvoorbeeld werkte de adaptieve cruisecontrol niet en ging de achterklep niet open. Dit geeft ook geen vertrouwen en schijnt ook bij de A5 voor te komen.

De Audi kamt met problemen, bij de demo auto bijvoorbeeld werkte de adaptieve cruisecontrol niet en ging de achterklep niet open. Dit geeft ook geen vertrouwen en schijnt ook bij de A5 voor te komen.

Klopt de nieuwe Audi’s hebben inderdaad wel veel problemen, durf niet te zeggen of de q6 dat ook heeft. De a5 en q5 wel inderdaad.

Heb de Macan 4S EV een weekend mee gehad en de infotainment vond ik voor de prijs enorm tegenvallen. Doet BMW echt stukken beter.

Techniek van Lexus is beduidend minder ook dan de andere twee. Mindere range, max 150 kw laadsnelheid en kleine 77 Kw accu
Volgens mij is de techniek van de Lexus RZ 350e prima! Het meest efficiënt (14,4 kWh/100km), relatief licht (1905 kg), uitstekende levensduur en garantie (beter voor de restwaarde)! Het infotainment is niet het sterkste punt! Maar zoek je meer actieradius, trekvermogen en laadsnelheid dan is de BMW iX3 50 een logische keuze!

Volt zit weer lekker in zn Toyotabubbeltje. Al schijnt die Lexus wel echt een uitstekende auto te zijn, zeer efficiënt ook.

Ik vind de Volvo een veel mooiere, chiquere auto dan de BMW, maar ik zou het verdommen om in een heel vroeg exemplaar te rijden. Volvo heeft geen lekker track record, maar tegenwoordig hebben vrijwel alle merken kinderziektes lijkt het. Dus ik zou altijd voorkeur hebben voor een model dat al ietsje langer aan klanten uitgeleverd wordt. Zeker als particuliere koper. Verder zou je de Chinese wortels van de Volvo nog bezwaarlijk kunnen vinden, maar dat is persoonlijk.

Dus de ix3 in dezen. Of wat langer geduld hebben en dan -bij uitblijven van grote problemen - voor de Volvo gaan.

Volt zit weer lekker in zn Toyotabubbeltje. Al schijnt die Lexus wel echt een uitstekende auto te zijn, zeer efficiënt ook.

Ik vind de Volvo een veel mooiere, chiquere auto dan de BMW, maar ik zou het verdommen om in een heel vroeg exemplaar te rijden. Volvo heeft geen lekker track record, maar tegenwoordig hebben vrijwel alle merken kinderziektes lijkt het. Dus ik zou altijd voorkeur hebben voor een model dat al ietsje langer aan klanten uitgeleverd wordt. Zeker als particuliere koper. Verder zou je de Chinese wortels van de Volvo nog bezwaarlijk kunnen vinden, maar dat is persoonlijk.

Dus de ix3 in dezen. Of wat langer geduld hebben en dan -bij uitblijven van grote problemen - voor de Volvo gaan.
De Volvo is ontwikkeld in Zweden en word daar ook gebouwd. Geen idee wat percentueel dan chinees is. veel componenten van Europese fabrikanten worden daar namelijk ook gebouwd.

Beide mooie auto’s vind ik. Lastig kiezen - 5 jaar BMW3 Touring gereden, 4 jaar V60 (beide in leasing).
Totaal anders qua beleving, maar welke ik nu het beste vond? Eigenlijk de Volvo en dat vonden ze hier ook. Reed minder goed dan de BMW op de Nurburgring maar ja…
Laat de kroost beslissen.

De Volvo is ontwikkeld in Zweden en word daar ook gebouwd. Geen idee wat percentueel dan chinees is. veel componenten van Europese fabrikanten worden daar namelijk ook gebouwd.
Toevallig laatst iemand van Volvo NL gesproken. De onderdelen van de EX60 zijn grotendeels afkomstig uit de EU en zelfs veel uit Zweden. De accu komt wel uit China omdat dit noodzakelijk was, omdat we in Europa nu eenmaal geen accuproducent hebben die deze schaal en kwaliteit kan leveren. Bij de IX3 is dit geloof ik ook het geval. De auto staat op het SPA-3 platform, dit is een door Volvo Zweden ontwikkeld platform en dus niet door Geely. De EX60 lijkt mij erg Europees.

Ik geloof t hoor. Er is een club gebruikers hier op de site die heel graag roept dat Volvo Chinees is omdat het moederbedrijf dat is. Zou me er persoonlijk niet zo druk over maken.
Geen problemen mee dat het moederbedrijf Chinees is. Ben nu aan mijn 2e V60 T8 bezig en dat bevalt meer dan uitstekend. Geen foutloze auto, maar dat zijn de "Europese" auto's heden ten dage ook niet.

Beide mooie auto’s vind ik. Lastig kiezen - 5 jaar BMW3 Touring gereden, 4 jaar V60 (beide in leasing).
Totaal anders qua beleving, maar welke ik nu het beste vond? Eigenlijk de Volvo en dat vonden ze hier ook. Reed minder goed dan de BMW op de Nurburgring maar ja…
Laat de kroost beslissen.

moet zeggen dat ik de v60’s ook altijd zeer fijne auto’s heb gevonden. Vooral het <2017 model.

Jammer dat de ex60 en de ix30 niet meer met schuifdak leverbaar zijn. Vallen voor mij daarom wel echt af.

Ik zou inderdaad eerst eens rijden met de EX60, het is toch best wat geld wat je uit gaat geven. Maar ik vind het een mooie auto die lastig kan tegenvallen, denk ik.
Persoonlijk zou ik de Volvo boven de BMW verkiezen. In de Autoweek van deze week staat een test tussen de BMW en de directe concurrent van Mercedes. Interessant om even te lezen.

Je moet met de tijd mee zegt mijn kroost
Mooi gepareerd in één zinnetje.

Zonder in beide auto’s gereden te hebben zou ik voor de BMW gaan. Een Europese auto zou in beginsel mijn voorkeur genieten boven een half-Chinese. Als Freude am Fahren hoog in het vaandel staat dan is BMW onovertroffen. Die 911 staat vast niet voor niks voor de deur. De tests van de nieuwe, elektrische Cayenne zijn zéér lovend. Die zit nog wel een prijscategorietje boven de BMW en de Volvo en daar moet je maar net zin in hebben. Ik heb veel artikelen gelezen en ik heb de indruk dat elektrische BMW’s fijner en probleemlozer zijn dan elektrische Volvo’s. Maar smaken verschillen. En het blijft techniek en zonder geluk vaart niemand wel. Hoe dan ook, doe mij de BMW maar.

Ik zat met hetzelfde dillemma. Ik ging voor de EX60 P10, maar kan nog niet proefrijden. De introductie van Ix3 meegemaakt in nov. 2025, dit gaf meteen wel een wauw gevoel. In april kunnen rijden met Ix3-50 het bleef wauw! Het interieur en dan zeker het display onder de voorruit, is erg gaaf. Belangrijker het rijden en sturen vonden we beiden geweldig. Mijn vrouw gaf de doorslag omdat ze de Volvo veel minder mooi vond. We hebben de Ix3 50 M Sport Pro besteld in de eucalyptisch groen (dit kunnen we nog wijzigen omdat ik hem nog niet heb gezien) en met 20" velgen, omdat blijkt dat dit veel comfortabeler rijdt. Ik wilde eerst de Ix3 40 bestellen omdat deze prijstechnisch een stuk voordeliger was, maar die mag "maar" 1500kg aan de trekhaak hangen tegen 2000 kg voor de Ix3 50. Inmiddels een weekend met de BMW kunnen rijden en wij vinden hem top. Helaas een erg lange levertijd (week 51 produktiedatum). Ik ben nog wel heel benieuwd naar Volvo en heb de toezegging dat ik deze een dag mee kan krijgen voor een proefrit (hoop dat ik geen spijt krijg).

Mooi gepareerd in één zinnetje.

Zonder in beide auto’s gereden te hebben zou ik voor de BMW gaan. Een Europese auto zou in beginsel mijn voorkeur genieten boven een half-Chinese. Als Freude am Fahren hoog in het vaandel staat dan is BMW onovertroffen. Die 911 staat vast niet voor niks voor de deur. De tests van de nieuwe, elektrische Cayenne zijn zéér lovend. Die zit nog wel een prijscategorietje boven de BMW en de Volvo en daar moet je maar net zin in hebben. Ik heb veel artikelen gelezen en ik heb de indruk dat elektrische BMW’s fijner en probleemlozer zijn dan elektrische Volvo’s. Maar smaken verschillen. En het blijft techniek en zonder geluk vaart niemand wel. Hoe dan ook, doe mij de BMW maar.
Ja de 911 is voor het rijplezier, de andere auto mag maar hoeft niet.

vandaag langs de Mercedes dealer geweest. Helaas geen GLC, die komt pas in juli. Wel een jong gebruikte e-klasse T met zeer veel opties voor een prima prijs. Als je niet elektrisch wil dan is er heel veel keuze ;-)

Ik zat met hetzelfde dillemma. Ik ging voor de EX60 P10, maar kan nog niet proefrijden. De introductie van Ix3 meegemaakt in nov. 2025, dit gaf meteen wel een wauw gevoel. In april kunnen rijden met Ix3-50 het bleef wauw! Het interieur en dan zeker het display onder de voorruit, is erg gaaf. Belangrijker het rijden en sturen vonden we beiden geweldig. Mijn vrouw gaf de doorslag omdat ze de Volvo veel minder mooi vond. We hebben de Ix3 50 M Sport Pro besteld in de eucalyptisch groen (dit kunnen we nog wijzigen omdat ik hem nog niet heb gezien) en met 20" velgen, omdat blijkt dat dit veel comfortabeler rijdt. Ik wilde eerst de Ix3 40 bestellen omdat deze prijstechnisch een stuk voordeliger was, maar die mag "maar" 1500kg aan de trekhaak hangen tegen 2000 kg voor de Ix3 50. Inmiddels een weekend met de BMW kunnen rijden en wij vinden hem top. Helaas een erg lange levertijd (week 51 produktiedatum). Ik ben nog wel heel benieuwd naar Volvo en heb de toezegging dat ik deze een dag mee kan krijgen voor een proefrit (hoop dat ik geen spijt krijg).
Volgens de Autoweek site mag de IX3 40 inderdaad "maar" 1.500kg trekken. Op de BMW site zelf staat echter ook "gewoon' 2.000 kg voor IX3 40

Ik zit zelf met een vergelijkbare keuze. IX3, EX60 of GLC. De GLC is de duurste, maar in de lease kwam de Volvo bij mij verreweg als duurste uit de bus waardoor deze direct afvalt. Ik weet niet of dit met de restwaarde of aanschafkortingen te maken heeft, maar mogelijk iets om mee te nemen.

een belangrijk voordeel van de EX60 is dat hij V2G geschikt is….. dan heb je een flinke thuisbatterij op wieltjes op de oprit staan …. daardoor valt de BMW voor mij automatisch af ...
Je hebt je niet goed ingelezen. Ook de BMW is V2G geschikt. De enige "maar" op dit moment is, dat je de Wallbox professional van BMW moet kopen voor de functies, Deze kost maar liefst €2160,= zonder installatie en is dan nog niet eens voorzien van een MID meter, dus je kunt geen gebruik maken van ERE regeling. Er zijn wel universele wallboxen in ontwikkeling heb ik begrepen.

Terug
Bovenaan