Volvo EX60 of BMW iX3

Maaike 9636871

Wegverkenner
We willen weer elektrisch gaan rijden en na weken dealers bezoeken komen wij thuis uit op de volgende twee opties:

1. Volvo EX60 P10 Ultra
2. BMW iX3 40 M sport Pro

Beide auto zijn ongeveer even kostbaar. De BMW marginaal duurder dan de Volvo.

De Volvo hebben we nog niet gereden maar wel al gezien en in gezeten via een preview van Volvo Nederland. Zeer mooie auto.

We hebben thuis meerdere auto's gehad waaronder een 330e M sport Centennial High maar ook een Volvo V60 D2 R Design. Beide prima auto's.

BMW als merk rijdt sportiever maar minder comfortabel, waar de Volvo gericht is op comfort.

Volvo is leverbaar in November en de BWM in September.

Volvo heeft in het recent verleden software issues gehad bij de lancering van de EX30 en EX90. Is dit een risico? Wat zouden jullie kiezen en waarom? Auto word prive gekocht.

NB Mercedes GLC valt af door slechte ervaringen met de Mercedes EQE SUV.

Laatst bewerkt:
Ook om te kijken en om een proefrit te maken en daarna bij jouw in de buurt te bestellen

Maar ik weet natuurlijk niet uit welke regio je komt.

Ik ben eens naar alkmaar geweest om naar een kleur te kijken vanuit Den Haag.
Vandaag stond er een GLC voor aflevering bij de dealer. Niet mogen rijden maar wel erin mogen zitten. Wat een mooie auto. Ook hier een offerte van laten opstellen en deze is thuis erg goed bevallen. Wel weer een stukje duurder dan de rest.

Bij mij heeft het verschil in leaseprijs tussen de iX3 en de EX60 (ook) de doorslag gegeven in het voordeel van de iX3. De Volvo was wezenlijk ongunstiger geprijsd bij de leasemaatschappij van mijn werkgever. Bij de Volvo heb ik naar de P6 als P10 in Plus gekeken in de vergelijking. Voor de BMW was alleen de 40 een optie is. Ben wel erg benieuwd naar de rij- en laadtesten van de iX3 40. In de vergelijking heb ik ook nog wel met een schuin oog naar de Tesla Model Y gekeken. De meerprijs van de BMW t.o.v. de Tesla Model Y Premium in de leaseprijs viel mij persoonlijk mee. Al is de Tesla Model Y natuurlijk netto wezenlijk voordeliger i.v.m. lagere cataloguswaarde.

Eucalyptus groen is erg mooi. Er staat er nu één in Velp bij de BMW dealer, net binnen. De iX3 40 is leverbaar per September.
Ik ben gisteren bij Ekris in Velp geweest en heb de IX3 in de door mijn bestelde kleur en dezelfde uitvoering (sport M plus) kunnen bewonderen. Wat een prachtige kleur! Geen twijfel meer over, dit blijft de kleur.

Maandtarief excl. brandstof

EUR 1.264,93 excl. btw

Looptijd 48 maanden

Km per jaar 30.000 km

Maximale kilometrage 200.000 km

Dit zou een 40 voor mij doen, fiscaal 73k

Is te doen..

Update: De iX3 is afgevallen, de honden bench past niet in de achterbak en er kan geen tussen afscheiding geplaatst worden. GLC is er nu bijgekomen als serieuze kanshebber maar is wel 10k duurder dan de Volvo. Heeft wel luchtvering en meesturende achteras.

BMW dealer gaf aan dat ze ook een jong gebruikte X5e hebben staan met 10K km voor dezelfde prijs als de Mercedes. Wat is nu wijsheid?

X5 is echt een totaal andere auto in formaat, rijgedrag, luxe en opties en de kosten.. Daar moet je echt even mee rijden om oordeel te vellen.

X5 ook goed kijken naar type stoelen. Liefst heb je de comfort stoelen ook voor de restwaarde. Anderen vinden juist de sport stoelen weer prettiger.

Volvo en Mercedes zijn allebei full options en doen niet onder qua opties met de BMW X5. Buiten formaat is kleiner maar binnenruimte vergelijkbaar. X5 is een M sport Pro met een aantal dure opties. Gewicht vergelijkbaar. Over 5 jaar zijn de kosten van een elektrische auto lager dan een vergelijkbare hybride. De BMW is ouder qua techniek maar wel een betrouwbare auto. Geen idee welke meer opbrengt over 5 jaar bij inruil. Huidige auto is een Porsche Cayenne.

Volvo staat sinds overname door Geely slecht te boek als het om de electronica gaat.
Ik zou pas een Volvo durven aan te schaffen als deze:
1. Is uitgeleverd
2. De kinderziektes er uit zijn gehaald.

Geely geeft duidelijk de voorkeur voor snelheid bij het lanceren van techniek.

De Neue Klasse heeft deze reputatie tot nu toe niet. Maar die is dus afgevallen.
De X5 is, zoals The Dude al schreef, echt een andere auto. Ook in onderhoudskosten en energiekosten.

Volvo en Mercedes zijn allebei full options en doen niet onder qua opties met de BMW X5. Buiten formaat is kleiner maar binnenruimte vergelijkbaar. X5 is een M sport Pro met een aantal dure opties. Gewicht vergelijkbaar. Over 5 jaar zijn de kosten van een elektrische auto lager dan een vergelijkbare hybride. De BMW is ouder qua techniek maar wel een betrouwbare auto. Geen idee welke meer opbrengt over 5 jaar bij inruil. Huidige auto is een Porsche Cayenne.

De x5 is wel meer formaat cayenne dan ix3/GLC.

De x5 an sich is een geweldige auto. Vind zelf PHEV niet fijn maar daar verschillen de meningen ook over.

Denk wel dat een X5 minder hard zal afschrijven. 1) die koop je al met de kop eraf en 2) vreselijk populaire auto op de occasionmarkt op dit moment

Maar de GLC is wel nieuw met de nieuwste tech. De geavanceerde rijassistent (die je wel als optie moet nemen) van een GLC (of ix3) zouden voor mij belangrijker zijn. En volledig EV is ook fijner voor de directe kosten. En een GLC kan je ook met meer jaren garantie kopen (meen dat Mercedes mogelijkheden heeft voor verlengde garantie) dus langer ‘geen zorgen’.

Mercedes die wij hebben laten configureren komt met MB drive assist wat autonoom rijden in de toekomst mogelijk maakt. Bij Mercedes kun je tot 6 jaar verlengde garantie kopen. De BMW is technisch idd verouderd tov de Volvo en Mercedes.

Update: De iX3 is afgevallen, de honden bench past niet in de achterbak en er kan geen tussen afscheiding geplaatst worden.
Ik doe altijd mijn best om een beetje mee te denken en advies te geven maar besef me dat er duizend en één redenen kunnen zijn waarom een auto toch niet geschikt is, hier weer een goed voorbeeld! Goed dit even getest te hebben en weer verder kijken! (y)

Update, de EX60 is afgevallen na een proefrit. Mooie auto maar Pilot Assist stuurt constant bij en de wegligging is erg op comfort gericht. Meer NIO el8 dan iX3. GLC rijdt erg goed maar zeer duur. Bij de Porsche dealer langs gegaan, zeer goed bod gekregen op de huidige Cayenne en het word een jong gebruikte Cayenne Hybride. Grootste afschrijving door de vorige eigenaar.

Terug
Bovenaan