Volvo S90/V90 | Facelift 2025

MC W zei:
AutoVisie was bij de presentatie. Wit staat echt prachtig: https://www.youtube.com/watch?time_continue=342&v=dyHOW5XFhJA

Zowaar met "full HD"-lampen! 1:12 :p

Ik vind het een geslaagde wagen, veel fraaier dan de nieuwe XC90. Bij deze S90 komt het nieuwe design goed tot zijn recht, ook de achterzijde vind ik persoonlijk zeer geslaagd, herkenbaar anders. Deze S90 doet de zeer saaie S80 meteen vergeten, gelukkig maar want wat was dit een teleurstellend vormgegeven wagen, overigens alle Volvo's uit die periode. Met deze nieuwe S90, straks de (ongetwijfeld bloedmooie V90) en vooruit ook de XC90 maakt Volvo een sterke comeback. In AutoMotorUndSport wordt er zelfs een uitgebreid artikel aan gewijd waarbij Volvo wordt gezien als een grote concurrent voor Volvo en de Duitsers ontzag hebben voor de ontwikkeling van Volvo op vele terreinen.

MC W zei:
Ik vind de auto recht van achteren helemaal niet lelijk. Misschien ben ik door die schaalmodellen er wel aan gewend geraakt. JP2010, die eerste foto is van de concept car..

Concept? Ik zie gewoon de hybrideversie ( zie klep op het voorspatbord)

Fijn om nu al mijn volgende leaseauto te mogen zien....:p
Hoewel ik mijn V60 D6 net een half jaartje heb, kan ik bijna niet wachten.
Mooie auto imho, maar de achterkant moet ik nog in real life zien, omdat ik het nogal verschillend vind uitzien per foto.
Prachtig interieur ach....die vijf-, zes- of achtcylinders...die verdwijnen op termijn op het topsegment na, geleidelijk aan uit het straatbeeld.
Is dat jammer? Misschien wel, maar dat is nu eenmaal "sign of the times".....

Na een V70, een S80 en nu de V60 vertrouw ik erop dat het met de kwaliteit wel snor zit, de stoelen altijd goed zitten en weet ik dat mijn dealer top is.....
En hoewel Auto Motor und Sport Volvo als de opkomende concurrent voor Audi ziet, ben ik dat station al lang voorbij.
Na twee Audi's met over het algemeen matige service, oncomfortabele stoelen en ronduit belabberde kwaliteit is Audi voor mij echt geen concurrent voor Volvo.

iDS zei:
MC W zei:
Ik vind de auto recht van achteren helemaal niet lelijk. Misschien ben ik door die schaalmodellen er wel aan gewend geraakt. JP2010, die eerste foto is van de concept car..

Concept? Ik zie gewoon de hybrideversie ( zie klep op het voorspatbord)

Had de foto al weggehaald, was inderdaad de concept. :)

Waaraan zie je dat deze s90 duidelijk voor het nieuwe continent en voor het verre oosten is ontworpen?

Vlgs mij gewoon een echt Zweeds design bestemd om alle markten te bedienen, en gelukkig heeft Volvo niet gekozen voor wild design zoals Mercedes en BMW de laatste jaren doen om de Chinezen te plezieren.

Op The Post Online vindt Willem Jan Hilderink het een misser dat Volvo niet gewoon de concept in productie heeft genomen. Veel mooier. Klopt, maar die heeft twee lange portieren, is dus een coupé. Hij schuift de schuld naar de "bean counters" maar is het niet eerder de keus van de marketeers? Het ding moet wel verkocht worden, en de Chinees met voldoende geld om zich deze auto aan te schaffen (het is ten slotte uiteindelijk een Chinees product dus bij het ontwerp heeft de "thuismarkt" duidelijk meegespeeld - dit om de vraag van JP2010 te beantwoorden) heeft een chauffeur, rijdt dus achterin en is niet van plan om zich steeds weer om een van de voorstoelen heen te wurmen. Dat zie ik ook onze majesteit niet doen als het hof er een aanschaft.
Ik hoop overigens dat Volvo er niet nog eens een LWB-model naast gaat aanbieden. De S90 is al groot genoeg.

Hoe langer ik er naar kijk, hoe suffer ik de achterzijde vindt. Op de concept stond het nog goed, maar de uiteindelijke uitvoering is echt veel te lomp.

m1my5rbb9tvh.jpg

aq7yhp9boslb.jpg

De S80 was een heel degelijke auto, qua ontwerp een tikje saai en qua afwerking (look and feel) wellicht niet zoals een Audi, BMW of Mercedes. Des ondanks kan ik het model nog altijd goed waarderen. Dat heb ik ook met de V70 overigens.

Volvo kennende, zal de S90 het ook best goed gaan doen in de verkopen. Het merk heeft een schare trouwe klanten, die springen voor een stel malle achterlichten echt niet ineens over naar een ander merk.

M. X zei:
Het interieur zou alvast geen grote verassing zijn:
volvo-cars-takes-luxury-to-a-new-level-by-unveiling-xc90-excellence-lounge-console-in-shanghai-g8.jpg

Nee, vooral niet omdat t grotendeels al een pagina terug gepost is. :)

Wat vind je zo over-duidelijk verre oosten aan deze S90, m.x?

Een scherp oog had natuurlijk gezien dat het interieur dat M.X toont het interieur is van de XC90 Excellence :T

Zo in het echt, wel is waar erg vuil en geen geweldige foto's, ziet de S90 er toch een stuk 'minder' overtuigend uit, zeker met deze eenvoudig ogende velgen. Met name de achterzijde oogt erg zwaar.

De lichtblauwe uitvoering op de beursvloer met (ongetwijfeld) 19"velgen, ziet er een stuk fraaier uit.

Wat steekt de achterbumper ver uit. Niet echt fraai... Ik ben nog niet overtuigd, maar dat was ik in eerste instantie ook niet van de nieuwe XC90 welke er in het echt juist geweldig uitziet!

Die achterzijde is wel erg retro jaren 80 inderdaad. Dikke bumper, achterlichtunits zeer tweedimensionaal en opmerkelijk vierkant en groot.

Iemand op een ander forum heeft er dit van geshopt. Niet perfect qua afwerking, maar t geeft toch een aardige indruk van hoe t ook had gekunt (en de achterlichten meer in lijn kwamen met de laatste concepts) :

volvo_12.jpg

Inmiddels is de Zweedse configurator op www.volvocars.se operationeel, de liefhebbers kunnen nu alvast de nieuwe S90 gaan 'samenstellen', succes.:)

De eerste sedan volvo waar ik van zeg; ja moooi(y)
Behalve dan de 66, heb ik zowel de 3 4 als 7 serie nooit mooi gevonden, (en wat te denken van de s40(n)) volgens mij is volvo ook een echt stationwagen auto.

Van achteren en en profil heel erg 5-serie Touring, maar ik zie dat niet als negatief gegeven. Echt een prachtige kar. Lekker conservatief vormgegeven, maar toch modern. Knap gedaan, Volvo! (y)

Best geslaagd en typisch wat je verwacht van een moderne Volvo. Goed gedaan en zo te zien ook lekker ruim. Maar een auto van dit formaat schreeuwt om een fijne 5 of 6 cilinder.

Schitterende wagen!
Kan de topictitel aangepast worden? De V90 heeft toch ook recht van bestaan (in Europa zal die waarschijnlijk beter vertegenwoordigd zijn dan de S90).

Ik had de S90 eigenlijk al bovenaan mijn favorietenlijst gezet voor de volgende leasebak, maar misschien is deze wel mooier...
Niet echt een station nodig, maar dit is wel meer dan alleen praktisch..
Maar voordat ik echt hoef te kiezen, zijn ze er al een tijdje in real life en dat zegt altijd meer dan foto's kunnen.

ab123cd zei:
Zo in het echt, wel is waar erg vuil en geen geweldige foto's, ziet de S90 er toch een stuk 'minder' overtuigend uit, zeker met deze eenvoudig ogende velgen. Met name de achterzijde oogt erg zwaar.

De lichtblauwe uitvoering op de beursvloer met (ongetwijfeld) 19"velgen, ziet er een stuk fraaier uit.

Hier ben ik het totaal niet mee eens. Een vuile wagen in een donkere kleur en in tegenlicht getrokken: slechtere omstandigheden zijn bijna niet denkbaar en toch stáát hij er. Erg evenwichtig. Die achterzijde is in evenwicht met het geheel, een lichtere achterzijde zou er maar ieltjes uitzien.
Gewoon sterk werk van de ontwerpers.

Ik heb net het nieuwsbericht over de M760i gelezen. Dan valt opnieuw op hoe goed dit Zweedse interieur ook ontworpen is. Die Duitse toppers vertrekken van een mooie basis en gooien er dan zo'n massa 'Schmuck' overheen dat het geheel zwaar overladen is. Volvo bereikt een zeldzaam evenwicht tussen verfijning en eenvoud zoals ook de huidige Jaguars op hun manier.

@IDS

De foto van de witte S90 is wellicht wat ongelukkig genomen, afwachten hoe de wagen er in het echt uitziet. Ik vind de V90 in ieder geval wat fraaier, maar jammer van de schuine achterzijde, een rechte achterzijde had meer aangesloten bij de traditionele Volvo estate.

Hopelijk is de kwaliteit van de wagen in orde want de nieuwe XC90 weet op dat gebied bepaald niet te overtuigen gegeven de vele klachten van gebruikers van het eerste uur, de Zweedse en Engelse pers staan er vol van en ook enkele reviews van eigenaren op deze website laten een bepaald schokkend beeld zien van de 'betrouwbaarheid' van de XC90. Ook de Amerikaanse site Leftlane heeft onlangs de nieuwe XC90 getest en had verschillende elektronische storingen met de testwagen en rammels...... , een fonkelnieuwe wagen.

Hoe fraai de wagens ook zijn, als de kwaliteit niet op orde is gaat Volvo's reputatie van betrouwbaarheid er aan.

41pyrxebrl7t_600.jpg

b1aysn5bohgw_600.jpg

Vorige week lekte de V90 al via de Engelse pers, vandaag brengt Volvo zijn nieuwe top-combi officieel naar buiten.

Met de V90 completeert Volvo de 90-reeks, waarin we eerder de XC90 en S90 zagen verschijnen. Net als zijn beide broers staat de V90 op SPA (Scalable Product Architecture), het modulaire platform van Volvo. Zoals we van Volvo mogen verwachten, is bij de V90 veel aandacht besteed aan state of the art veiligheidsvoorzieningen. Zo is hij uitgerust met de semi-autonome Pilot Assist technologie en Animal Detection - geen overbodige luxe in het land van de overstekende wolven en rendieren. Ook is uiteraard gedacht aan de herkenning van menselijk overstekend wild.

Motorisch gezien mogen we kijken naar het aanbod van de S90 en XC90 en dat betekent dat vooral de T8 in ons land hoge ogen zal gaan gooien met zijn 410 pk sterke plugin-hybride-aandrijflijn. Deze versie kan vijftig kilometer volledig elektrisch rijden, ruim voldoende om Stockholm (of Amsterdam) emissievrij te doorkruisen.

Het interieur is een-op-een overgenomen uit de S90 en dat betekent een opgeruimd dashboard dat rust en klasse uitstraalt, en waarvan het verticaal georiënteerde scherm ook met gehandschoende handen kan worden bediend.

7xxyauxbl19k_600.jpg

ruwy7k9btahq_600.jpg

yt0ydmvbthcr_600.jpg

f4yy0e1b605h_600.jpg

fu7ytrmboy3e_600.jpg

Jammer van de schuine achterzijde, goed te zien op de bovenstaande foto met de illustere voorgangers. Een rechte achterzijde met een langgerekte derde zijruit had de wagen nog 'langer' doen lijken en in mijn optiek 'chiquer', minder inwisselbaar, meer laten aansluiten bij de roemruchte estates van weleer. Mooie wagen maar had beter gekund.

ab123cd zei:
Jammer van de schuine achterzijde, goed te zien op de bovenstaande foto met de illustere voorgangers. Een rechte achterzijde met een langgerekte derde zijruit had de wagen nog 'langer' doen lijken en in mijn optiek 'chiquer', minder inwisselbaar, meer laten aansluiten bij de roemruchte estates van weleer. Mooie wagen maar had beter gekund.

Eens. Wie heeft ooit bedacht dat een schuin aflopende achterzijde en/of daklijn dynamisch is? Als je nu achter een Ford S-MAX of Peugeot 508 SW rijdt, kijk je naar het dak en dat ziet er mijns inziens niet uit. Met een recht aflopende achterzijde waren de proporties van de V90 mijns inziens geslaagder, was de auto praktischer en zou de auto beter in de traditie van Volvo-stationcars hebben gepast.

Rob0032 zei:
Van achteren en en profil heel erg 5-serie Touring, maar ik zie dat niet als negatief gegeven.

Dat zie ik niet zo. Ik moest eerder denken aan een A6 Avant.

Rob0032 zei:
Echt een prachtige kar. Lekker conservatief vormgegeven, maar toch modern. Knap gedaan, Volvo! (y)

Helemaal eens! Waar het ontwerp van de S90 volstrekt wordt verknald door de weerzinwekkend vormgegeven achterkant, vind ik de V90 echt geslaagd.

Inwisselbaar design, kruising tussen BMW 5 (silhouet, verhoudingen en achterkant) en Audi A6 (koplampen, vorm zijruiten). Jammer voor een merk dat in het verleden zeer herkenbare auto's maakte.

En qua motorisering met maximaal 4-cilinders kan ie het natuurlijk schudden tegen de Duitse concurrentie. Kortom, van herkenbare stoere Zweed naar afgekeken net-niet Duitser.

R W D zei:
En qua motorisering met maximaal 4-cilinders kan ie het natuurlijk schudden tegen de Duitse concurrentie.

Dat vraag ik me af. Voor mensen die een viercilinder genoeg vinden, is de V90 een prima alternatief voor de Duitse Drie. En mijn idee (niet onderbouwd, geef ik direct toe) is dat er in NL toch veel viercilinders worden verkocht in die klasse.

Carfanatic zei:
En qua motorisering met maximaal 4-cilinders kan ie het natuurlijk schudden tegen de Duitse concurrentie.

ah daar was je stokpaardje alweer :)

Precies, en het blijft mijn grootste minpunt t.a.v. de grote Volvo's van dit moment. Verder ook nog iets inhoudelijks te melden carfanatic?

520d zei:
R W D zei:

Dat vraag ik me af. Voor mensen die een viercilinder genoeg vinden, is de V90 een prima alternatief voor de Duitse Drie. En mijn idee (niet onderbouwd, geef ik direct toe) is dat er in NL toch veel viercilinders worden verkocht in die klasse.

het zou mij niks verbazen als de meest verkochte 5-series/A6 in NL ook voorzien zijn van een 4 pitter.

520d zei:
R W D zei:

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Veruit de meeste 5-Series op Neerlands wegen zijn ook 520d's. Maar er zijn van die gekken die in een dergelijke auto absoluut een 6-cilinder willen hebben, en als die dan niet leverbaar blijkt doet dat wat mij betreft afbreuk aan de gehele auto.

Als die gekken er al zijn, zullen dat er maar een paar zijn en uit nostalgisch oogpunt zouden die eerder nog voor een 5cil kiezen. Ondanks dat allen maar 4cil mij ook klein klinkt, zijn de huidige Volvomotoren potent genoeg.

Terug
Bovenaan