Volvo S90/V90 | Facelift 2025

R-W zei:
Als die gekken er al zijn, zullen dat er maar een paar zijn en uit nostalgisch oogpunt zouden die eerder nog voor een 5cil kiezen. Ondanks dat allen maar 4cil mij ook klein klinkt, zijn de huidige Volvomotoren potent genoeg.

Potent zullen ze zeker zijn, mij hoor je dan ook niet zeggen dat een 4-cil niet krachtig genoeg zou zijn. Maar voor een fijne motorisering is er meer belangrijk dan power alleen, het oor wil ook wat. Dat zou jij toch moeten weten met een 325 en een 5-cil V70 ;)

Ach, daar hebben ze zelfs speakers voor tegenwoordig toch? Probleem zit meer tussen de oren dan in de oren, denk ik ;) De meeste auto's moeten stiller en stiller worden en voor degenen die wel wat geluid kunnen waarderen, zal er wel iets als een R-(design)pakket komen.

Snap je punt wel hoor, mag van mij ook best een 5, 6 of 8cil zijn maar we zijn toch stevig in de minderheid, vrees ik.

R W D zei:
Inwisselbaar design, kruising tussen BMW 5 (silhouet, verhoudingen en achterkant) en Audi A6 (koplampen, vorm zijruiten). Jammer voor een merk dat in het verleden zeer herkenbare auto's maakte.

En qua motorisering met maximaal 4-cilinders kan ie het natuurlijk schudden tegen de Duitse concurrentie. Kortom, van herkenbare stoere Zweed naar afgekeken net-niet Duitser.

Zielig om valse argumenten te gebruiken om een merk te proberen de put in te duwen:
de Volvo heeft helemaal geen Audikoplampen, maar Audi gebruikt Volvokoplampen: ze zijn voor het eerst gepresenteerd op de Volvo concepts vooraleer Audi er mee op de proppen kwam.
En als de rest van de vormgeving inwisselbaar zou zijn, dan moet dat ook wel gelden voor de wagens die jij aanhaalt...
Wat zou je trouwens willen dat het silhouet helemaal afwijkend is als je een stationwagon presenteert in dezelfde klasse: de volumes liggen bijna automatisch vast.

Ik zie een wagen die zich vlotjes naast de 5-serie en A6 kan plaatsen en een aantal aanhangers van Duitse merken die alles uit de kast halen om Volvo toch maar als minderwaardig te kunnen beschouwen.
Maar kijk naar dit schitterende interieur en er is er maar eentje die boven de rest uitsteek: met kop en schouders (en die heeft hij als typisch Volvokenmerk :) )

14913.jpg

Identiek silhouet? Ik vind de Volvo veel gestrekter

567db0f747_Volvo_V90_Lek_2.jpg

21990530_.JPG

Identieke raamlijn...sure o_O

@IDS: Stel je niet zo aan mijnheer de losgeslagen Belg, ik zeg zoals ik het zie en dat verander jij niet met je betoog. Fijne avond!

iDS zei:
de Volvo heeft helemaal geen Audikoplampen, maar Audi gebruikt Volvokoplampen: ze zijn voor het eerst gepresenteerd op de Volvo concepts vooraleer Audi er mee op de proppen kwam.

Mwahh..

De Volvo Coupe Concept werd op donderdag 29 augustus 2013 gepresenteerd (Bron) en dat was de 1e Volvo met die koplampen.

De 1e foto's van de gefacelifte A7 met die koplampen kwamen 3 - 4 maanden later op t internet, eind november van dat jaar (bron).

Dus ja, Volvo was eerder, maar nou ook niet zo heul veel eerder dat je nou kunt zeggen dat t Volvo koplampen zijn.
Ik vind ze wel meer bij Volvo passen, overigens :cool:

R W D zei:
@IDS: Stel je niet zo aan mijnheer de losgeslagen Belg, ik zeg zoals ik het zie en dat verander jij niet met je betoog. Fijne avond!

Oeps even uit het oog verloren dat aanhangers van Duits premium de waarheid in pacht hebben, los van het feit dat er argumenten zijn om dat te ontkrachten.
Aangezien Volvo zijn Thorkoplamp maar 4 maanden voor Audi heeft gepresenteerd moeten ze wel in Ingolstad zijn gaan spieken. sorry om daar aan te durven twijfelen!

iDS zei:
Aangezien Volvo zijn Thorkoplamp maar 4 maanden voor Audi heeft gepresenteerd moeten ze wel in Ingolstad zijn gaan spieken. sorry om daar aan te durven twijfelen!

Zou het ontwerp van die koplampen wel volledig van de autofabrikant komen, of heeft de lampenleverancier daar wellicht ook een rol in? Ik kan me zomaar voorstellen dat Volvo en Audi bij dezelfde toeleverancier winkelen.

Overigens vind ik het helemaal niet storend dat die lampen wat op elkaar lijken, zoals het ook geen schande is dat er andere uiterlijke overeenkomsten zijn met BMW en Audi. Wat mij betreft heeft de Volvo V90 voldoende eigen gezicht om een serieuze concurrent te kunnen zijn voor de Duitsers, mits je inderdaad geen punt maakt van het feit dat de Volvo slechts met vier cilinders leverbaar is.

520d zei:
Zou het ontwerp van die koplampen wel volledig van de autofabrikant komen, of heeft de lampenleverancier daar wellicht ook een rol in? Ik kan me zomaar voorstellen dat Volvo en Audi bij dezelfde toeleverancier winkelen.

Lijkt mij heel sterk. Ik denk niet dat een toeleverancier bij elementen zoals een koplamp de klant laat kiezen uit bepaalde type designs.
Tuurlijk, het ontwerpen van bv een lamp is een samenspel; de grenzen van het ontwerp wordt mede bepaald door wat mogelijk is, en wat mogelijk is kan een toeleverancier aangeven, maar ik denk niet dat merk A het design van een bepaald element laat beinvloeden door merk B, omdat beide elementen toevallig van dezelfde toeleverancier komen.

R-W zei:
Als die gekken er al zijn, zullen dat er maar een paar zijn en uit nostalgisch oogpunt zouden die eerder nog voor een 5cil kiezen. Ondanks dat allen maar 4cil mij ook klein klinkt, zijn de huidige Volvomotoren potent genoeg.

Dat zijn ze inderdaad ook. Zelfs bij de Duitse merken. Kijk alleen al naar de 3-serie: op een enkele zescilinder na, zijn het louter 3- en 4-cilinders. Zelfs de 330i is een viercilinder. Kwestie van tijd voordat het nagenoeg gehele 5-serie gamma ook uit viercilinders gaat bestaan.

Volvo is ok maar rijtechnisch niet met een BMW of Mercedes te vergelijken.

Rob0032 zei:
Zelfs de 330i is een viercilinder. Kwestie van tijd voordat het nagenoeg gehele 5-serie gamma ook uit viercilinders gaat bestaan.

In de 5-Serie zullen nog heel lang 6- en 8-cilinders leverbaar blijven. Voordat volledig wordt overgeschakeld op 4-cilinders (of kleiner) zal er qua "Laufkultur" nog heel wat moeten verbeteren. Ooit zou dat best kunnen gebeuren, maar het is nog lang niet zover dat een 4-cilinder net zo mooi loopt (onder alle omstandigheden, ook bij vollast) als een 6-cilinder. Ook niet bij Volvo.

Vandaag de dag moet je wel erg veel geld neer gaan leggen voor een auto met meer dan 4 cilinders. Een 3 serie met 6 cilinder betekent minimaal een 340i of 330D en dat praat je over serieuze bedragen voor een auto die in de basis al voor zo'n 60% van die prijs te koop is. Voor de 5 serie gaat een vergelijkbaar iets op. Als je dan nagaat dan een 320i van nu net zo snel is als een 330i -6 cilinder van 10 jaar terug, en zuiniger is en minder uitstoot heeft dan zie je dat de techniek niet stil heeft gestaan. De nieuwe 330i zet tijden neer waar je vroeger een M3 voor nodig had, voor een heel acceptabel prijsniveau.

Wat die V90 betreft, ik vind het een erg mooie auto. Qua looks kan ie zonder meer mee met de Duitse drie, sterker nog, ik vind de huidige 5 serie al wat verouderd ogen naast de V90. In 2017 komt de nieuwe 5 en dan is het vooral van belang hoe de rijeigenschappen tussen de concurrenten van elkaar verschillen. Het is nog even afwachten wat de prijsstelling van de Volvo wordt. Maar je kunt er wat mij betreft zonder meer vanuit gaan dat deze V90 een succes wordt. Ik ga toch even kijken als ik in 2017 een nieuwe auto bestel ;)

FH126560 zei:
Volvo is ok maar rijtechnisch niet met een BMW of Mercedes te vergelijken.

Met BMW inderdaad niet...., maar de gemiddelde lease-Mercedes (dus niet een of andere AMG-versie) is vergelijkbaar met Volvo...misschien heeft de Mercedes een iets beter veercomfort, maar tegelijkertijd kunnen de stoelen van Mercedes niet tippen aan die van Volvo...En de traditionele mantra over achterwielaandrijvers maakt in het Nederlandse verkeer met een modale motor vandaag de dag niet zo heel veel meer uit...en na diverse achterwielaandrijvers weet ik echt wel waar ik het over heb...

Een aantal jaren geleden getwijfeld tussen E220 CDI en Volvo S80 en toen gaf het feit dat ik de Mercedes minder mooi (en luxe uitgerust) vond de doorslag en bij het vergelijk tussen de huidige C350 Hybrid en mijn huidige V60D6 gaven de stoelen de doorslag, maar rijtechnisch was tijdens mijn laatste keuzemoment de BMW 520D, die ik ook twee dagen gereden, heb met afstand de lekkerste. De Volvo en de Mercedes lagen heel dicht bij elkaar.
Waarom het de BMW 5 niet geworden is? Daar is eerlijk gezegd maar een reden voor....bijtelling dus....

Gemixte gevoelens heb ik bij deze S90 en V90. De neus vind ik prachtig. Lekker lang. Volvo laat zien dat dit dus ook mogelijk is met een FWD. Niet zo lelijk als bv Passat en Talisman (veel te korte neus in verhouding tot de rest van de auto).
De achterkant van zowel de S90 als de V90 vind ik tegenvallen. Ik mis de rechte achterkant van de V70 en de V50 (dat maakte V70 toch een pakezel, ondanks hoge bodem). Het was natuurlijk wel te verwachten , gezien het design van de V60). De vorm van de achterkant van de S90 vind ik wel geslaagd, maar, net zoals velen aangeven, heeft deze te grote/dikke achterlichten.

Ik hoop wel dat deze S90/V90 zijn fantastische (op comfort gerichte) rijeigenschappen behoudt.

[size=x-large]ALLE PRIJZEN VOOR VOLVO S90[/size]

INSTAPPEN VANAF 42.995 EURO. In december werd de langverwachte Volvo S90 gelanceerd. Inmiddels weten we ook wat de nieuwe Zweedse topsedan moet gaan kosten. Instappen kan vanaf 42.995 euro. Voor 42.995 euro krijg je van Volvo een S90 met 150 pk sterke D3 dieselmotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het betreft de Kinetic-uitvoering. Voor de Momentum en de Inscription moet respectievelijk 47.495 euro en 53.995 euro worden neergeteld. De meerprijs voor een automatische transmissie - een zestraks Geartronic - is vastgesteld op 2.500 euro.

Een trede hoger op de dieselladder, komen we de 190 pk sterke D4 tegen. Deze is eveneens gekoppeld aan een handbak en kost als Kinetic 45.995 euro. De Momentum en Inscription staan vanaf 50.495 en 56.995 euro in de orderboeken. Een achttrapsautomaat is optioneel en kost 2.500 euro. Meer dieselkracht is afkomstig uit de 235 pk sterke D5 die alleen met vierwielaandrijving is te krijgen. Schakelen gaat middels een achttraps Geartronic-transmissie. Als Momentum kost hij 64.495 euro. De Inscription mag voor 70.495 euro mee naar huis.

Het benzinegamma begint bij de 254 pk sterke T5, gekoppeld aan de bekende achttraps Geartronic. Net als de D5 AWD is hij niet als Kinetic te krijgen. De Momentum kost 49.995 euro terwijl de Inscription 55.995 euro moet opbrengen. Bovenaan de benzinelijst domineert de 320 pk sterke T6 AWD. Als Momentum mag hij mee voor 67.495 euro. Topversie Inscription kost in dit geval 73.495 euro. De S90 is per direct te bestellen.
https://www.autoweek.nl/nieuws/36224/alle-prijzen-voor-volvo-s90

Een stukje goedkoper dan de Audi A6. Ik vreesde dat Volvo het hoog in de bol zou hebben, maar dat valt gelukkig mee.

Je zou toch bijna denken dat die 254 pk sterke T5 een "echte" T5 is. De V40XC had/heeft als enige Volvo nog de echte T5, 5 pitter met - u raadt het al - 254 pk...

Live @ Genève:

autosalon-geneve-2016-volvo-v90-279514-800.jpg

autosalon-geneve-2016-volvo-v90-279511-800.jpg

autosalon-geneve-2016-volvo-v90-279509-800.jpg

autosalon-geneve-2016-volvo-v90-279512-800.jpg

autosalon-geneve-2016-volvo-v90-279504-800.jpg

Meer foto's:
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2016/maart/40359-volvo-v90-de-nederlandse-auto
https://www.omniauto.it/salone/ginevra2016/stand/1483/volvo

Deze auto had zoveel evenwichtiger, herkenbaarder en stijlvoller kunnen zijn met een niet aflopende daklijn en recht aflopende achterzijde. Zo zonde.

Ik zag gisteren op een parkeerplaats langs de weg een Volvo S90 staan. Dit was op een landweggetje, een km of 25 van Göteborg. Geheel ongecamoufleerd. En uiteraard gelabeld als test auto. Ik vond het toch nog wel verrassend om em nu al zo tegen te komen.

Zoals verwacht vond ik de aanblik van voren keurg, maar de blik schuin achterop wat minder. Een ietwat plompe kont. Edoch wel een flinke verbetering tov zijn naamgenoot/voorganger.

D-C zei:
Deze auto had zoveel evenwichtiger, herkenbaarder en stijlvoller kunnen zijn met een niet aflopende daklijn en recht aflopende achterzijde. Zo zonde.

Niet van wakker liggen D-C: ik neem hem graag mee zoals hij er nu uitziet: om van te smullen gewoon :D

Al sinds 1981 rijd ik Volvo. Ik heb er vele gehad inmiddels. De 240, 740, 940, 850, s90 en s80. En als hobby nog een 480 GT Turbo. Na de 9 serie vond ik de Volvo's uit de Ford periode niet echt geweldig. Ik heb het in 2007 nog met een s80 geprobeerd, een prima auto, maar ik miste toch iets en ik heb de s80 na 2 jaar weer verkocht. Gelukkig had ik mijn s90 3.0 met automaat uit 1998 niet ingeruild dus tot op heden rijd ik maar door daarmee. Beslist geen straf. Tot Volvo nu met zijn nieuwe 90 serie kwam. De nieuwe XC 90 vond ik al een geweldige auto en met de komst van de nieuwe s en v 90 ben ik helemaal om. Ik heb de s en v 90 op de sneak preview in Beesd bij de importeur uitgebreid bekeken, er in gezeten en genoten. Wat een prachtig interieur, wat een ruimte, wat een geweldige stoelen ( en die waren bij Volvo al top). Luxe zonder protserigheid. Wel had ik mijn bedenkingen bij de viercilinders maar een uitgebreide proefrit in een V70 met D4 en 8 traps automaat heeft me overtuigd. Mijn oude trouwe s90 mag blijven maar de komende jaren wordt de nieuwe s90 mijn auto. Ik heb hem besteld in de D4, 190 pk met 8 traps automaat in de luxe Inscription uitvoering met nog wat leuke pakketjes erbij, tenslotte zit ik er per dag tussen de 2,5 en 4 uur in. Met de huidige ingeslagen weg heeft Volvo in mijn ogen de goede richting gekozen. Ook ik vind het wel jammer dat de 5 en 6 cilinders verdwenen zijn, maar dat gaat bij de duitse merken ook gebeuren op termijn. En prijsmatig zit Volvo met deze nieuwe auto's ook heel goed. Een vergelijkbare 220 diesel E-klasse van Mercedes, ook een prachtige auto overigens, kost zomaar 12000 euro meer in dezelfde uitvoering.
En ach, wennen aan nieuwe dingen is altijd moeilijk. De nu zo gewaardeerde V70 kreeg bij zijn aantreden ook genoeg kritiek van de puristen. De tijden veranderen nu eenmaal en Volvo moet mee. Anders gaan ze een merk als SAAB achterna en houdt het gewoon op. Maar mijn oude trouwe 9 series, ik heb naast mijn s90 ook nog een 945 estate, die blijf ik koesteren. En blijven het mijn auto's voor alle privé kilometers. Heb ik ook geen last van het fenomeen bijtelling. 23 juli a.s ga ik uitgebreid proefrijden met de nieuwe s90 met dezelfde motorisering als die ik zelf besteld heb. Half oktober is mijn nieuwe auto er. Ik kijk ernaar uit. Een Volvo is gewoon klasse. Alleen met andere accenten.

Is het iemand anders ook opgevallen hoe relatief goedkoop de T5 is? In de prijslijst staat dat 'de T5 netto geprijsd is'.

Een S90/V90 T5 kost in Nederland dus exact evenveel (wat zeg ik, vijf euro minder!) als in Duitsland. De V90 D4, D5 en T6 kosten respectievelijk 4.500, 10.000 en 9.900 euro méér dan over de grens. (afgaande op de officiële prijslijsten; gebaseerd op Momentum uitrusting). De Belgische prijzen komen overeen met de Duitse.

Aparte prijspolitiek van de Nederlandse importeur. Betekent dit nu dat er voor een slimme dealer/slimme Duitser (/slimme Bel.. nah, laat maar) leuke voordeeltjes te behalen zijn?

TYN zei:
Is het iemand anders ook opgevallen hoe relatief goedkoop de T5 is? In de prijslijst staat dat 'de T5 netto geprijsd is'.

Een S90/V90 T5 kost in Nederland dus exact evenveel (wat zeg ik, vijf euro minder!) als in Duitsland. De V90 D4, D5 en T6 kosten respectievelijk 4.500, 10.000 en 9.900 euro méér dan over de grens. (afgaande op de officiële prijslijsten; gebaseerd op Momentum uitrusting). De Belgische prijzen komen overeen met de Duitse.

Aparte prijspolitiek van de Nederlandse importeur. Betekent dit nu dat er voor een slimme dealer/slimme Duitser (/slimme Bel.. nah, laat maar) leuke voordeeltjes te behalen zijn?

Dat denk ik niet, in Duitsland zullen ze waarschijnlijk wel korting geven op een nieuwe. In NL vermoedelijk niet.

Volvo onthult de S90/V90 R Design, meer info op: https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/192775/volvo-cars-reveals-sporty-s90-and-v90-r-design-models

Volvo-S90_R-Design-2017-800-01.jpg

Gaaf!

Ben echt groot fan. Vind de V90 een tikje te clean, maar dat maakt deze CC helemaal goed! Komt er eigenlijk ook een S90 CC?

De V90 vind ik geweldig, alle versies van de XC70 vind ik geweldig, maar deze hoge V90 vind ik echt helemaal niks. Het past niet bij het slanke model. Het model is veel te breed en laag voor zo'n gekke verhoging. Heel lelijk.

Ben het eens met Barri. Hoog op de poten past niet bij de gestrektheid van het model. Om dezelfde reden zou een dergelijke variant van de BMW 5 Touring ook geen gezicht zijn.

Barri zei:
De V90 vind ik geweldig, alle versies van de XC70 vind ik geweldig, maar deze hoge V90 vind ik echt helemaal niks. Het past niet bij het slanke model. Het model is veel te breed en laag voor zo'n gekke verhoging. Heel lelijk.
Zo'n 'gekke verhoging' ondergaat eigenlijk elke SUV. Zet de Q7 generatie 1 op een onderstel met een 'normale' grondspeling en je hebt gewoon een (niet zo bijzondere) stationwagen.

Ik vind zo'n 'gekke verhoging' meestal ook geen mooie ingreep maar de V90 komt ermee weg. Heeft ook te maken met de intelligente aanpassingen aan de onderzijde vande wagen. Er is over nagedacht, ze zijn er niet zomaar ondergekleefd maar maken deel uit van het globale ontwerp. Toont nog maar eens aan hoe onovertroffen sterk het ontwerp vande S/V90 is. Hoed af voor zijn ontwerpers! (y)

Persoonlijk vind ik de cc90 niet om aan te zien, een model dat mede ook door de schuine achterzijde nu helemaal uit proporties lijkt, eeuwig zonde dat Volvo hiervoor heeft gekozen overigens, dit maakt deze cc90 en v90 een stuk anoniemer, in tegenstelling tot de s90 die er veel karakteristieker uitziet.

In ieder geval voor de liefhebber, op de zweedse volvo site is de cc90 al te configureren:
https://byggdinvolvo.volvocars.se/#/configurator

Je hebt gelijk idd V90 CC, maar hoe de wagen ook heet, blijft een lelijk hok, jammer, maar uiteraard persoonlijke smaak. De wagen zal ongetwijfeld goed verkopen in landen als Zweden en Canada/USA.... .

R W D zei:
Ben het eens met Barri. Hoog op de poten past niet bij de gestrektheid van het model. Om dezelfde reden zou een dergelijke variant van de BMW 5 Touring ook geen gezicht zijn.

Eens. Jammer, want de XC70 vond ik dan wel weer geslaagd. Net als een A6 Allroad overigens. Maar bij deze Volvo gaat het voor mij ook mis.

ab123cd zei:
Persoonlijk vind ik de cc90 niet om aan te zien, een model dat mede ook door de schuine achterzijde nu helemaal uit proporties lijkt, eeuwig zonde dat Volvo hiervoor heeft gekozen overigens, dit maakt deze cc90 en v90 een stuk anoniemer, in tegenstelling tot de s90 die er veel karakteristieker uitziet.

De V90 niet om aan te zien en de Civic (zowat het slechtste ontwerp van de laatste 20 jaar) vind je geslaagd. Tja.
Een schuine achterzijde mag dan niet erg origineel zijn (zowat alle Duitse stations hebben er eentje, op de 'degelijk vormgegeven' Volkswagens na), zeggen dat de wagen daardoor uit proportie is wel erg sterk (zie ik trouwens ook geen scuin aflopende achterzijde bij de Civic?). Nee hoor, dit is gewoon het sterkste ontwerp van een stationwagon in jaren.

De Volvo Estate hoort een rechte achterzijde te hebben, het oorspronkelijke ontwerp van de nieuwe V90 had dit ook, zullen we wel nooit te zien krijgen. De van VW afkomstige topman van Volvo heeft op het laatste moment het ontwerp aangepast en een lifestyle wagon gemaakt van de V90 met weer minder bagageruimte dan zijn voorganger de V70. Het is nog steeds een mooie wagen maar een volstrekt inwisselbaar ontwerp, het had net zo goed de achterzijde kunnen zijn van een nieuwe Audi Avant, een wat mij betreft zeer gemiste kans van Volvo. De wagen zal ongetwijfeld goed gaan verkopen want de V70 was erg aan vervanging toe. En ik hoop dat Volvo de kwaliteit ook op orde heeft, want als ik enkele XC90 reviews lees op deze site, om te huilen.

De Civic heeft een gedurfd ontwerp, mooi of niet, heel persoonlijk maar in ieder geval herkenbaar 'Japans' qua ontwerp net zoals de Toyota HC-R overigens.

Uiterlijk van auto's, altijd persoonlijke smaak.

ab123cd zei:
De Volvo Estate hoort een rechte achterzijde te hebben, het oorspronkelijke ontwerp van de nieuwe V90 had dit ook, zullen we wel nooit te zien krijgen.

Tijd voor een shopje; specialisten genoeg hier op dit forum.

Van ab123cd:T

Maar waarschijnlijk doelt hij op het feit dat Volvo stations lange tijd hoekige blokkendozen met inderdaad een verticaal aflopende achterzijde waren. Overigens lijkt het verleden alleen mij niet voldoende reden om te rechtvaardigen dat het ook nu dan perse zo moet.

Die verticaal aflopende achterzijde is natuurlijk wel heel lang een typisch Volvo-element geweest. Mercedes, BMW en Audi leveren hun stations al sinds de jaren tachtig met een schuiner aflopende achterzijde. Een modern ontwerp met behoud van dat kenmerkende Volvo-element was natuurlijk best mogelijk geweest, maar de ontwerpers hebben anders besloten. En wat mij betreft is dat toch een goede keuze. Met de V90 staat er een prachtige auto waarvan ik het ontwerp zeker niet inwisselbaar vind.

Ook Volvo heeft ruim twintig jaar geleden al dit principe overboord gegooid:

volvo-v40-1995-1999.jpg

Terug
Bovenaan