Al sinds 1981 rijd ik Volvo. Ik heb er vele gehad inmiddels. De 240, 740, 940, 850, s90 en s80. En als hobby nog een 480 GT Turbo. Na de 9 serie vond ik de Volvo's uit de Ford periode niet echt geweldig. Ik heb het in 2007 nog met een s80 geprobeerd, een prima auto, maar ik miste toch iets en ik heb de s80 na 2 jaar weer verkocht. Gelukkig had ik mijn s90 3.0 met automaat uit 1998 niet ingeruild dus tot op heden rijd ik maar door daarmee. Beslist geen straf. Tot Volvo nu met zijn nieuwe 90 serie kwam. De nieuwe XC 90 vond ik al een geweldige auto en met de komst van de nieuwe s en v 90 ben ik helemaal om. Ik heb de s en v 90 op de sneak preview in Beesd bij de importeur uitgebreid bekeken, er in gezeten en genoten. Wat een prachtig interieur, wat een ruimte, wat een geweldige stoelen ( en die waren bij Volvo al top). Luxe zonder protserigheid. Wel had ik mijn bedenkingen bij de viercilinders maar een uitgebreide proefrit in een V70 met D4 en 8 traps automaat heeft me overtuigd. Mijn oude trouwe s90 mag blijven maar de komende jaren wordt de nieuwe s90 mijn auto. Ik heb hem besteld in de D4, 190 pk met 8 traps automaat in de luxe Inscription uitvoering met nog wat leuke pakketjes erbij, tenslotte zit ik er per dag tussen de 2,5 en 4 uur in. Met de huidige ingeslagen weg heeft Volvo in mijn ogen de goede richting gekozen. Ook ik vind het wel jammer dat de 5 en 6 cilinders verdwenen zijn, maar dat gaat bij de duitse merken ook gebeuren op termijn. En prijsmatig zit Volvo met deze nieuwe auto's ook heel goed. Een vergelijkbare 220 diesel E-klasse van Mercedes, ook een prachtige auto overigens, kost zomaar 12000 euro meer in dezelfde uitvoering.
En ach, wennen aan nieuwe dingen is altijd moeilijk. De nu zo gewaardeerde V70 kreeg bij zijn aantreden ook genoeg kritiek van de puristen. De tijden veranderen nu eenmaal en Volvo moet mee. Anders gaan ze een merk als SAAB achterna en houdt het gewoon op. Maar mijn oude trouwe 9 series, ik heb naast mijn s90 ook nog een 945 estate, die blijf ik koesteren. En blijven het mijn auto's voor alle privé kilometers. Heb ik ook geen last van het fenomeen bijtelling. 23 juli a.s ga ik uitgebreid proefrijden met de nieuwe s90 met dezelfde motorisering als die ik zelf besteld heb. Half oktober is mijn nieuwe auto er. Ik kijk ernaar uit. Een Volvo is gewoon klasse. Alleen met andere accenten.