Vraag: waarom zijn BMW 330e occasions relatief betaalbaar?

Andromeda

Startmotor
Hallo,

Het valt mij op dat als je op populaire auto sites filtert op een BMW 3-serie je veel 330e's tegenkomt. Ik had ze alleen wat duurder verwacht.

Een 320i of zelfs 318i met vergelijkbare kilometerstanden zijn nog steeds duurder dan een 330e van hetzelfde bouwjaar. En dat terwijl een 330e op papier zuiniger is en sneller accelereert. Qua looks verschillen ze ook niet of nauwelijks.

Ik begrijp dat een 330e meer kost in de wegenbelasting maar zoveel duurder is dat nou ook weer niet.

Weet iemand waarom dit zo is? Zit er een addertje onder het gras?

Een addertje onder het gras. Tja...is dat niet bijna altijd zo in de auto industrie? Zal in dit geval ook wel zo zijn.
Ik lees mee in ieder geval. Misschien dat iemand het antwoord weet.

weinig bruikbare accu, zwaar, geen enkel belastingvoordeel
Dat idd.
En de eerste generatie is alleen sedan, die zijn minder populair hier. Maar veel zakelijk gereden dus nu tweedehands veel aanbod. Meer aanbod van sedans dus dan wat gebruikelijk is en dat zie je terug in de prijs.

En mogelijk dure onderhoudskosten omdat het een hybride is. Dus meer onderdelen en dus relatief meer kans op dure reparaties.

Maar wel fijne auto en een BMW is sowieso niet goedkoop in onderhoud. Dus waarom zou je niet eens rijden en kijken of het wat is?

Het addertje onder het gras is het evt vervangen van de accu en die gaat vroeg of laat komen. Als dit buiten de garantie om gebeurd kan het al snel 10.000 euries of meer worden bij PHEV. Als particulier zou ik mij daar bij gebruikte auto’s niet aan wagen.

Ander addertje van de 330e is de kofferruimte, die is amper groter dan die van een Volkswagen Polo (351L).
Collega heeft een Mercedes C300de Estate, mooie auto en komt vlot van zijn plek en ook die is ronduit krap met 360L en een hoge tildrempel.
Nu heeft niet iedereen die ruimte nodig, maar zowat 1/3de aan capaciteit verliezen door dat hybride deel vind ik veel.

Ik heb een 330e gehad tot dit jaar (uit 2016, van 2022 tot 2025 gereden), en de accu is bij mij niet achteruitgegaan in die 3 jaren. Het bereik is alleen wel echt matig, in de zomer 20-25km, in de winter 10-15km. Omdat ik zo tevreden was ben ik wel overgestapt naar een 320e touring van de volgende generatie :) Een stuk praktischer (en bruikbaarder bereik), de 330e heeft inderdaad erg weinig kofferruimte.

Laatst bewerkt:
Huidige model is veel aanbod van, meeste is geïmporteerd. Voor een gebruikte 320i of 330i betaal je duizenden euro’s BPM, voor een 320e of 330e is dat slechts een paar honderd euro.
Lucratief voor dealers/handelaren om die dingen te importeren.
Zelf ook recent een 320e uit Duitsland gehaald. Met accucertificaat zodat je weet hoe de conditie is.
Vanaf 100dkm op de teller zou ik daar wel inzicht in willen. Is ie jarenlang 2x per dag opgeladen dan heeft de accu flink geleden. Maar is dat niet het geval dan kan de accu nog prima zijn.
Ben zelf heel tevreden over de auto tot nu toe.

degradatie gaat in begin wat sneller, daarna gaat het langzaam. Ik heb redelijk wat huiswerk gedaan en kwam tot de conclusie dat de techniek over het algemeen gewoon betrouwbaar is.

bij jonge auto's is het prima en zou ik het wel aandurven, als het ouder word moet ik het allemaal nog zien.

Ik wilde zelf ook geen 530e en heb dus voor een gewone gekozen.

Mogelijke redenen waarom een 330e relatief aantrekkelijk is;

- meer gewicht, vaak wel 1 soms 2 belastingtarieven hoger dan een gewone 330i
- stroomverbruik van een PHEV voertuig is hoog, zeker in de winter, stroomprijzen zijn ook niet (meer) goedkoop. zeker de openbare laadplekken zijn duur + startarief. Met zonnepanelen kun je nu nog salderen, maar dat gaat er ook af.
- financieel is het dus lang niet aantrekkelijk als dat het vroeger was zonder wegenbelasting, salderen en goedkopere stroom.
- meer gewicht is minder lichtvoetig. BMW heeft dat vast prima voor elkaar, maar je gooit nu eenmaal wel een 150kg extra de bocht om
- veel meer complexe techniek aan boord = meer kans op dure reparaties. Een 330e is vast prima, maar mensen zijn er (onterecht?) huiverig voor. Bang voor het onbekende.
- niet zeker of alle 330e modellen dat hebben, mijn ex-C350e had het wel, minder kofferbakruimte
- lang niet iedereen kan (of wil) laden bij huis. Hoeft niet, maar dan word het financiële voordeel nog kleiner.

- door de batterij hou je weinig kofferbak over
- gewicht van de batterij, hoge wegenbelasting
- relatief veel aanbod (ex-lease)
- op lange afstanden verbruikt-ie meer dan de gewone.
- meer kans op storingen (complexer systeem met meer onderdelen die kapot kunnen gaan).
- de meeste particulieren hebben geen laadpaal. Voor die paar km op stroom loont dat de moeite/investering ook niet.

Joh dan rijdt jij wel in een hele speciale auto met de enige accu ter wereld die niet degradeert! :ROFLMAO:
Ik denk oprecht dat hij in die drie jaar echt nauwelijks achteruit is gegaan. Ik merkte er weinig van qua range in ieder geval. Zal ongetwijfeld wel een paar procent hebben ingeleverd, maar in de praktijk weinig opvallend.

Voordeel van een PHEV is voor mij als bezitter van zonnepanelen en een oprit dat ik de zonnestroom meteen kan gebruiken. Met de salderingsregeling die eraf gaat en de terugleververgoeding die energiemaatschappijen in rekening brengen is dat ideaal.
Vergeet ook niet dat ook met een lege accu een 320e/330e ook zuinig is. Door regeneratief remmen rij je ook dan nog flinke stukken elektrisch.
Al met al vind ik de nadelen wel opwegen tegen de nadelen. Ik zie ook dat de PHEV aan populariteit wint.

Dat PHEV aan populariteit wint heeft ook te maken met dat nieuw de auto's stuk aantrekkelijker zijn dan niet PHEV. Collega's hier leasen ook auto's en kiezen een PHEV omdat het goedkoper is dan een 'normale' auto. Niet zozeer omdat het een PHEV is. Sommige auto's kun je in NL niet meer als normale auto bestellen terwijl die in de buurlanden wel gewoon te verkrijgen is als non-PHEV.

Als de salderingsregeling er af gaat kun je de stroom in de auto stoppen inderdaad , wel moet je dan een speciale laadpaal hebben met solar functie. Hier thuis hebben we die wel en word de auto geladen als de zon schijnt. Nadeel is, als de zon niet schijnt er ook niets geladen word en het moment dat je weg wil de auto mogelijk niet vol is.
In de winter met weinig zon moet je de solar functie uitzette en kun je alsnog laden met 'dure' stroom.
Laad je in de zomer dan vraagt het laden zoveel stroom dat panelen dat weer niet bij kunne benen bij de meeste huishoudens en je op een zonnige dat alsnog extra stroom moet inkopen.
Een grote thuis accu zou dan nog een oplossing kunnen zijn om in ieder geval de zonnestroom op te slaan en in de auto te stoppen wanneer de auto het nodig heeft. En zo zullen er vast nog wel meer mooie oplossingen komen voor (PH)EV voertuigen. Maar veel mensen hebben geen zin in dat 'gedoe'. Al dan niet door onwetendheid.

Ik heb geen BMW, mijn ervaring is dat een hybride auto erg fijn rijdt. Je hebt direct vermogen en trekt dus sneller en soepel op zonder herrie. Met een kleine accu kun je binnendoor elektrisch rijden en op de snelweg kiezen voor benzine. De auto regenereer en daar heb je ook op de snelweg wat aan omdat je vaak afremt, zeker in Nederland. Voor mij geen gewone benzine auto meer.

Zelf een 330e gehad van bouwjaar 2017. Op een volle accu geraakt deze niet ver, rijd je vaak in Duitsland, hogere snelheden niet zo baanvast en natuurlijk merk je dan ook het extra gewicht. Kofferruimte niet groot, maar voldoende. Voor de rest een zeer betrouwbare metgezel die gedegen in elkaar zit.

Gedoe valt heel erg mee. Als je niet wilt stekkeren rij je op benzine en dan heb je alsnog elektro-ondersteuning. Bij mijn 320e moet je echt naar het instrumentarium kijken om te zien of ie op benzine of elektrisch rijdt.
En inderdaad, de ondersteuning bij het optrekken is heerlijk. Voelt heel veel vlotter en soepeler aan dan de vorige 320i. En dat extra gewicht heb ik nog niets van gemerkt. Elektrisch voorverwarmen is trouwens ook heerlijk. Vooralsnog ben ik heel tevreden.

Ik snap het nut niet van 20-30 km bereik, 2 keer per dag laden en daarnaast ook nog eens naar het tankstation :ROFLMAO: . Dus meer handelingen en dus minder comfort/luxe. Pure armoede als je het mij vraagt, daarnaast lever je ruimte in, is de auto onnodig zwaar en heb je kans op hogere onderhoudskosten op lange termijn vanwege de complexere techniek. De batterij slijt ook nog eens sneller vanwege de vele laadcycli en degradatie is dus zeker wel een ding bij PHEV.

Mat Watson van Carwow, een serieuze auto reviewer zei recent ook nog the worst of two worlds en ik sluit mij daarbij aan, maar ieder z’n meug.

Laat ik er nou eentje rijden dus ik weet denk ik wel redelijk hoe het in de praktijk bevalt. Pure armoede is echt gewoon dom gezwam. Het rijden is veel soepeler en fijner dan een gewone benzineauto, en waarom zou je heel spastisch elke twee keer willen laden om alle kilometers elektrisch te doen terwijl er ook een benzinemotor in ligt. Ik vind het prima om een deel van een rit elektrisch te doen. Door de stad elektrisch, op de snelweg lekker op benzine. Volgens mij is de auto daar ook voor bedoeld… Wil je alleen maar elektrisch rijden dan moet je geen PHEV nemen. In ons geval met veel korte stukjes door de week, lange ritten in het weekend en met een caravan is het een heel fijn concept.
En 30 tot 60 km is echt prima bruikbaar.

Dat PHEV aan populariteit wint heeft ook te maken met dat nieuw de auto's stuk aantrekkelijker zijn dan niet PHEV. Collega's hier leasen ook auto's en kiezen een PHEV omdat het goedkoper is dan een 'normale' auto. Niet zozeer omdat het een PHEV is. Sommige auto's kun je in NL niet meer als normale auto bestellen terwijl die in de buurlanden wel gewoon te verkrijgen is als non-PHEV.

Als de salderingsregeling er af gaat kun je de stroom in de auto stoppen inderdaad , wel moet je dan een speciale laadpaal hebben met solar functie. Hier thuis hebben we die wel en word de auto geladen als de zon schijnt. Nadeel is, als de zon niet schijnt er ook niets geladen word en het moment dat je weg wil de auto mogelijk niet vol is.
In de winter met weinig zon moet je de solar functie uitzette en kun je alsnog laden met 'dure' stroom.
Laad je in de zomer dan vraagt het laden zoveel stroom dat panelen dat weer niet bij kunne benen bij de meeste huishoudens en je op een zonnige dat alsnog extra stroom moet inkopen.
Een grote thuis accu zou dan nog een oplossing kunnen zijn om in ieder geval de zonnestroom op te slaan en in de auto te stoppen wanneer de auto het nodig heeft. En zo zullen er vast nog wel meer mooie oplossingen komen voor (PH)EV voertuigen. Maar veel mensen hebben geen zin in dat 'gedoe'. Al dan niet door onwetendheid.

Dus gewoon mooi opladen als de zon schijnt en de auto op de oprit niks staat te doen. Lekker langzaam met 6A zodat je niet meer stroom trekt dan de panelen leveren. Juist zo’n klein accupakket van een PHEV kun je prima overdag laden met zonnestroom. En als je ‘s winters geen dure stroom wilt gebruiken dan rij je dan wat meer op benzine. Het mooie is dat je zelf de keuze hebt.
En het nadeel dat de auto net niet helemaal vol is als je weg wilt zie ik niet. Die benzinemotor ligt er toch niet voor niks in?

Nogmaals, ik vind het pure armoede, dat is een mening. Om dat weg te zetten als dom gezwam is een zwaktebod, daarmee houdt de discussie dan ook op wat mij betreft.

Al met al vind ik de nadelen wel opwegen tegen de nadelen.
Al wil ik nog even meegeven dat ik zelf liever geniet van voordelen en niet van nadelen, maar zoals ik al eerder zei, ieder z’n meug.

Net zoals veel EV's zie je PHEV's over paar jaar nauwelijks meer op straat. Geen drol meer waard en een ouder model kopen betekent vroeg of laat extra kosten. mensen die een wat oudere auto zoeken willen iets betrouwbaars en niet iets onnodig complex. Die kopen hooguit een alom bewezen normale hybride van Toyota.

Geloof ik niet in. Om me heen juist veel particulieren die graag ook een gebruikte PHEV willen als volgende auto.
Eigen oprit, zonnepanelen dus juist interessant zeker als in 2027 de salderingmogelijkheid wegvalt en je de zonnestroom mooi kunt gebruiken.
Techniek van een PHEV is niet nieuw meer en tegenwoordig gewoon heel betrouwbaar. Bovendien 8 jaar garantie. Je leest ook nauwelijks over problemen. Ja bij de oudere GTE modellen van VW nog weleens als de bakolie niet tijdig vervangen wordt, maar verder gewoon probleemloos.

Ja na 15 jaar intensief gebruik zal de accu vast redelijk op zijn, maar ik denk dat tegen die tijd elke benzineauto ook geen drol meer waard is. Dat weet ik eigenlijk wel zeker.

Juist vanaf 2027 gaan zonnepaneelhouders het erg in hun portemonnee voelen, was uitgebreid in het nieuws vandaag.

Om me heen juist veel particulieren die graag ook een gebruikte PHEV willen als volgende auto. (..) Eigen oprit, zonnepanelen

Dat zijn niet de particulieren waar ik het over had.

Mijn auto is 15 jaar oud en houdt aardig zijn waarde. Als je letterlijk over 15 jaar vanaf nu hebt dan is dat maar afwachten. Bijna de hele autobranche heeft zijn plannen gewijzigd. Daarnaast zullen denk ik júist tweedehandse ICE-modellen het goed blijven toen. Ria in haar rijtjeswoning zonder oprit zit niet te wachten op een complexe en zware auto als 2e handsje.

Nogmaals, ik vind het pure armoede, dat is een mening. Om dat weg te zetten als dom gezwam is een zwaktebod, daarmee houdt de discussie dan ook op wat mij betreft.

Het wegzetten als pure armoede is weldegelijk dom gezwam, want jij kunt dat niet voor een ander invullen omdat jij iemands situatie niet kent. Mijn situatie is vergelijkbaar met die van Kristian, en op basis daarvan heb ik ook voor een phev gekozen en dat bevalt tot nu toe meer dan goed. Eigen zonnepanelen, en veel dagen met korte afstanden, dan volstaat 1 tot 2 keer opladen per week om zo’n 80 tot 100km elektrisch te kunnen rijden. En voor de langere ritten is er de ruim bemeten benzinemotor, zodat er nooit laadstress ontstaat. Net terug van een tripje Oostenrijk, en een paar keer moeten constateren dat laadstations bezet waren of buiten gebruik, dan rijd je met je phev vrolijk verder terwijl je met je Teslaatje klamme handjes krijgt…. dat vind ik pas armoe!

Laatst bewerkt:
Dus gewoon mooi opladen als de zon schijnt en de auto op de oprit niks staat te doen. Lekker langzaam met 6A zodat je niet meer stroom trekt dan de panelen leveren. Juist zo’n klein accupakket van een PHEV kun je prima overdag laden met zonnestroom. En als je ‘s winters geen dure stroom wilt gebruiken dan rij je dan wat meer op benzine. Het mooie is dat je zelf de keuze hebt.

daar zit hem de crux. De afgelopen 5 maand moet je dan op benzine rijden. Dikke prima en relatief zuinig. Maar je betaald wel zo hoge(re) wegenbelasting. Een 330e weegt 245kg meer dan een 330i. 53 euro elke maand méér. Dan gaat al een deel van het voordeel.

Pak je dan de zomer dan kun je er inderdaad kiezen om met 6A te laden (= +/- 1400 watt). Nu pak ik het onderstaande voorbeeld van onze eigen energiehuishouding afgelopen weekend. in een perfecte dag in maart afgelopen weekend. Die dag waren wij niet thuis dus geeft een mooi beeld. als ik op zonnestroom wil laden op gereduceerd vermogen van 6A dan had ik hem precies om 10.20 uur aan de lader moeten leggen en 14.42 er weer af moeten halen. Dan had je de auto volledig met zonnestroom geladen kunnen hebben. De accu had dan nog niet eens helemaal vol geladen geweest misschien. Let wel, dus is dus een meest ideaal scenario;

54381785003_08e2bfb9a6_k.jpg

Maar mensen hebben geen zin om daar mee bezig te zijn. Bovendien mensen die hun auto gebruiken voor woon/werk verkeer komen 's avonds thuis, dan wekken de meeste huishoudens met panelen al lang geen 1400 watt meer op, laat staan voor een aantal uur en heb je nog steeds 'dure stroom'. Voor pensionado's of mensen die altijd thuis werken of thuis zijn die hier mee bezig willen zijn werkt dat misschien, maar voor de meeste mensen dus niet en gaan zonnepanelen straks weinig bijdragen aan de kosten van een PHEV voertuig als het salderen er af is.

Wij rijden zelf een EV met een 22Kw accu die je tegenwoordig ook in PHEV voertuigen treft, het lukt ons niet of nauwelijks om de auto met zonnestroom te laden. zelfs met met solar modus die mijn laadpaal ondersteund. Een grot thuisaccu zou een goede oplossing kunnen zijn. Overdag accu vol laden met zonnestroom en 's avonds bij thuiskomst de auto mee laden. Maar = duur en ik hoef niet zo'n ding voorlopig in mijn huis.

Overigens, de door mij eerder aangegeven voorbeelden als antwoord op de vraag van de topicstarter was meer als antwoord op zijn vraag op basis van wat ik zoal in mijn omgeving hoor als bezwaren om een PHEV links te laten liggen. Dat zijn lang niet allemaal mijn eigen redenen. Want voor sommigen kan het dus prima werken.

Mijn mercedes PHEV was zo soepel dat het elke keer de vraag is hoe hij op het gas reageert (elektrisch of motor) en het zelfde geld voor de remmen. Het gewicht voelde ik ook zeker ondanks de mercedes rondom op luchtvering stond. Ik stoorde mij er aan. Elke keer stekkeren, Dat in combinatie dat je met een occasions (nu) vrijwel geen voordeel meer hebt betekend voor mij geen PHEV auto meer.

Geloof gelijk dat voor een ander dat de bovenstaande persoonlijke redenen prima te overbruggen zijn en een PHEV prima kan zijn. Zeker ook omdat het vermogen erg prettig is. Maar de financiële voordelen, zeker met het nu wegvallen van de MRB en afschaffen van salderen is beperkt.

Laatst bewerkt:
@MB 300SL prima maar jouw reactie is dan ook dom gezwam. Je gaat toch niet op wintersport in Oostenrijk? Ik ski alleen hier in Zwitserland :p

daar zit hem de crux. De afgelopen 5 maand moet je dan op benzine rijden. Dikke prima en relatief zuinig. Maar je betaald wel zo hoge(re) wegenbelasting. Een 330e weegt 245kg meer dan een 330i. 53 euro elke maand méér. Dan gaat al een deel van het voordeel.

Pak je dan de zomer dan kun je er inderdaad kiezen om met 6A te laden (= +/- 1400 watt). Nu pak ik het onderstaande voorbeeld van onze eigen energiehuishouding afgelopen weekend. in een perfecte dag in maart afgelopen weekend. Die dag waren wij niet thuis dus geeft een mooi beeld. als ik op zonnestroom wil laden op gereduceerd vermogen van 6A dan had ik hem precies om 10.20 uur aan de lader moeten leggen en 14.42 er weer af moeten halen. Dan had je de auto volledig met zonnestroom geladen kunnen hebben. De accu had dan nog niet eens helemaal vol geladen geweest misschien. Let wel, dus is dus een meest ideaal scenario;

54381785003_08e2bfb9a6_k.jpg

Maar mensen hebben geen zin om daar mee bezig te zijn. Bovendien mensen die hun auto gebruiken voor woon/werk verkeer komen 's avonds thuis, dan wekken de meeste huishoudens met panelen al lang geen 1400 watt meer op, laat staan voor een aantal uur en heb je nog steeds 'dure stroom'. Voor pensionado's of mensen die altijd thuis werken of thuis zijn die hier mee bezig willen zijn werkt dat misschien, maar voor de meeste mensen dus niet en gaan zonnepanelen straks weinig bijdragen aan de kosten van een PHEV voertuig als het salderen er af is.

Wij rijden zelf een EV met een 22Kw accu die je tegenwoordig ook in PHEV voertuigen treft, het lukt ons niet of nauwelijks om de auto met zonnestroom te laden. zelfs met met solar modus die mijn laadpaal ondersteund. Een grot thuisaccu zou een goede oplossing kunnen zijn. Overdag accu vol laden met zonnestroom en 's avonds bij thuiskomst de auto mee laden. Maar = duur en ik hoef niet zo'n ding voorlopig in mijn huis.

Overigens, de door mij eerder aangegeven voorbeelden als antwoord op de vraag van de topicstarter was meer als antwoord op zijn vraag op basis van wat ik zoal in mijn omgeving hoor als bezwaren om een PHEV links te laten liggen. Dat zijn lang niet allemaal mijn eigen redenen. Want voor sommigen kan het dus prima werken.

Mijn mercedes PHEV was zo soepel dat het elke keer de vraag is hoe hij op het gas reageert (elektrisch of motor) en het zelfde geld voor de remmen. Het gewicht voelde ik ook zeker ondanks de mercedes rondom op luchtvering stond. Ik stoorde mij er aan. Elke keer stekkeren, Dat in combinatie dat je met een occasions (nu) vrijwel geen voordeel meer hebt betekend voor mij geen PHEV auto meer.

Geloof gelijk dat voor een ander dat de bovenstaande persoonlijke redenen prima te overbruggen zijn en een PHEV prima kan zijn. Zeker ook omdat het vermogen erg prettig is. Maar de financiële voordelen, zeker met het nu wegvallen van de MRB en afschaffen van salderen is beperkt.
Voor ons werkt het in ieder geval wel. Door de week overdag als het mooi weer is altijd beide met de fiets naar het werk en staat de auto dus lekker op de oprit. Zonnige dag dan hang ik hem lekker aan de stekker en laat ie langzaam op. Eind van de dag is ie weer vol.

En in de winter laad ik hem ook gewoon op als dat uit komt. Ik heb de auto ook helemaal niet gekocht om zoveel mogelijk te kunnen besparen. Als je goedkoop uit wilt zijn moet je helemaal geen jonge en relatief dure auto kopen en al helemaal geen BMW.

Een 330i weegt 1575 kg, een 330e 1800. Is dus twee klasses duurder. Hier in Overijssel is dat maandelijks nog geen 25 euro wat je meer betaalt t.o.v. een benzineversie. Dat is relatief weinig en heel anders dan de 53 euro die jij noemt.
Als ik kijk dat ik bij aanschaf zeker 5.000 euro minder heb betaald dan voor een gelijkwaardige 320i of 330i dan is de keuze ook financieel prima te verantwoorden.

Die Mercedes was en een heel stuk ouder en daardoor ook veel minder verfijnd dan een moderne PHEV waar het samenspel tussen benzine en elektro naadloos is. Als ik de G21 320e vergelijk met mijn vorige F31 320i, dan is de nieuwe echt de veel fijner en beter rijdende auto. In alle opzichten.

@MB 300SL prima maar jouw reactie is dan ook dom gezwam. Je gaat toch niet op wintersport in Oostenrijk? Ik ski alleen hier in Zwitserland :p
Oostenrijk is gezelliger, kwalitatief minstens zo goed, en alles kost er de helft van wat je in CH kwijt bent. Oh, en die Corvette had je in Oostenrijk al lang op kenteken gehad…;)

@Kristian2 ik denk dat je niet echt de norm bent. Je rijdt eigenlijk best weinig maar hebt wel een PHEV gekocht. De meesten die een PHEV overwegen zijn mensen die elke dag woon-werkverkeer afleggen.

Een 330i weegt 1575 kg, een 330e 1800. Is dus twee klasses duurder. Hier in Overijssel is dat maandelijks nog geen 25 euro wat je meer betaalt t.o.v. een benzineversie. Dat is relatief weinig en heel anders dan de 53 euro die jij noemt.

klopt, zag het verkeerd.

Die Mercedes was en een heel stuk ouder en daardoor ook veel minder verfijnd dan een moderne PHEV waar het samenspel tussen benzine en elektro naadloos is.

de mercedes was juist echt super verfijnd, rij nog wel eens in een moderne PHEV van de VW, maar daar deed mijn mercedes het niet voor onder, of misschien zelfs wel beter. Maar juist omdat het zo verfijnd is had ik niet door of je op de benzine motor reed of elektromotor. Een elektromotor reageert heel anders op het pedaal dan wanneer het op benzine rijd. Zelfde geld voor het remmen. Anderen storen zich er niet zo aan, maar ik vond dat op den duur vervelend.

En in de winter laad ik hem ook gewoon op als dat uit komt. Ik heb de auto ook helemaal niet gekocht om zoveel mogelijk te kunnen besparen. Als je goedkoop uit wilt zijn moet je helemaal geen jonge en relatief dure auto kopen en al helemaal geen BMW.

nee dat is zeker waar. Maar door veel andere mensen word dat wel als reden aangehaald, maar in de praktijk is het voordeel heel beperkt, zelfs met zonnepanelen en eigen oprit.

Maar terugkomend op de topicstarter dan is het financiële voordeel heel gering als je zonnepanelen en een eigen oprit / laadmogelijkheid hebt. Heb je dat niet dan is het financiële voordeel wel weg als occasionkoper.

Mensen zijn (onterecht?) bang voor de techniek

en zo heeft een PHEV nog wel een aantal nadelen voor veel mensen, wat dus de relatief gunstige prijs van een 330e verklaard. Voor de mensen die het wel past kunnen er dus mooi hun voordeel mee doen. Voor mensen die geen eigen oprit / laadmogelijkheid hebben of bang zijn voor hoge kosten kunnen beter een 330i halen.

Oostenrijk is gezelliger, kwalitatief minstens zo goed, en alles kost er de helft van wat je in CH kwijt bent. Oh, en die Corvette had je in Oostenrijk al lang op kenteken gehad…;)
De vlag van Oostenrijk heeft niet voor niks een minnetje en de vlag van Zwitserland een plusje ;) . Geen idee wat betreft auto’s of dat in Oostenrijk makkelijker was geweest, you live and learn, niet erg om af en toe leergeld te betalen. Ik ben volgende week alweer op een lokale klassieke auto veiling te vinden, slapen doen wij snachts :p

Ik denk dat er juist best veel zijn die niet dagelijks langdurig op de weg zijn, maar die wel nu en dan lange ritten maken waarbij ze niet afhankelijk willen zijn van de grillen van EV. En daarvoor kan dan juist een PHEV ideaal zijn. Recente modellen halen al ruim 100km elektrisch, prachtig toch dat je zo de meeste korte ritjes emissievrij kunt afleggen? En geen laadstress op langere ritten… In veel situaties gewoon een ideale oplossing.

En dat een gebruikte PHEV goedkoper is zal vooral ook komen door de veel lagere aanschafprijs zonder BPM. Ik rijd een nieuwe E-Klasse, die wordt hier al helemaal niet meer geleverd als E200 omdat het een slecht aanbod is (door bpm duurder dan de E300e).
Snelle versies als de BMW M5 of de E53AMG (beiden phev) worden in NL ineens ook interessante aanbiedingen. Die zullen straks gebruikt ook goedkoper zijn, maar bij aanschaf heeft men dan ook al 20 tot 40k in de zak kunnen houden.

Inderdaad, de lage prijs heeft niet/nauwelijks te maken met dat PHEV's ongewild zouden zijn. Als ik kijk naar de 320e en 330e dan zijn daar afgelopen jaren veel meer van verkocht dan benzineversies omdat ze door BPM-voordeel veel voordeliger in aanschaf waren. Daar komt vervolgens bij dat ze ook in Duitsland zeer populair waren en bij invoer naar NL dus ook nauwelijks BPM hoeft te worden betaald. Dealers en autobedrijven halen juist heel veel PHEV's uit o.a. uit Duitsland omdat er in NL zo veel vraag naar is.

Ik denk dat we wel kunnen stellen dat momenteel geen enkel systeem zaligmakend is. ICE is dat niet meer, PHEV past de één goed maar is voor de ander minder geschikt, EV idem dito. Iedereen moet zelf bepalen wat hem op dit moment het beste past, en mooi dat er in elk geval ook wat te kiezen valt.
Uitspraken als “ik vind PHEV pure armoe” slaan echter nergens op, ik zie EV als pure armoe maar een ander kan er best gelukkig mee zijn.
Leven en laten leven, laat een ieder de keuze maken die het best bij z’n situatie past.

Er zijn nog genoeg zaligmakende systemen, maar een elektrisch praktijk bereik van 100 km haal je natuurlijk alleen in Kaatsheuvel met een PHEV.

Het lange termijn verbruik van een PHEV ligt dan meestal ook 300% hoger dan WLTP. Niemand die 1 op 100 rijdt over 50.000 km. Meestal ligt de realiteit bij 1 op 35.

PHEVs met een grotere bereik hebben ook al snel een prijs van 6 cijfers voor de komma en laten we dan wel eerlijk wezen, dan heb je toch veel liever een smeuïge 6 cilinder.

Dat zijn dan in mijn optiek juist wel de zaligmakende “systemen”.

Je blijft maar uit je nek kletsen. Voor 35k koop je in NL een splinternieuwe Seat Leon PHEV met een elektrisch bereik van tot 132km. In de praktijk haal je daar dus wel gewoon 100 km mee elektrisch.
Evangelisten die tegengesproken worden blijft toch wel een dingetje op AW. Ze menen altijd en overal gelijk te moeten hebben. Of is het de ijle berglucht die je parten speelt.

Nog even de link erbij voor als je het niet gelooft.....
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/seat-leon-flink-groter-elektrisch-voor-hetzelfde-geld/
Uitermate goede aanbieding trouwens.

ICE is dat niet meer, PHEV past de één goed maar is voor de ander minder geschikt, EV idem dito. Iedereen moet zelf bepalen wat hem op dit moment het beste past,

ICE is idem dito, hoezo is dat het niet meer?

@Kristian2 een reactie van het niveau afvoerputje, wellicht doet juist jou eens wat frisse lucht goed, dan denk je wellicht weer eens helder na.

Ik pretendeer namelijk nergens "Evangelist" te zijn en ik heb geen enkele keer hier iets over een EV geschreven, volgens mij zie je ze vliegen :ROFLMAO:

Sterker nog, ipv van zon PHEV prefeer ik een smeuige 6 cilinder. Die had ik ook in mijn vorige auto liggen, heerlijke supercharged V6 met 380 pk. Zoals t heurt.

ICE is idem dito, hoezo is dat het niet meer?
Oh, qua rijden en gemak zeer zeker nog wel. Maar "men" heeft besloten dat ICE t.z.t. moet stoppen, dus in die zin is het dan niet meer zaligmakend en zullen we ook wellicht de alternatieven moeten overwegen...

Sterker nog, ipv van zon PHEV prefeer ik een smeuige 6 cilinder. Die had ik ook in mijn vorige auto liggen, heerlijke supercharged V6 met 380 pk. Zoals t heurt.

Wat is er dan mis met de nieuwe RaRo Sport PHEV? Ook met fijne 6-cilinder, maar voor de boodschappen in het dorp hoef je die niet aan te spreken (korte ritjes zijn sowieso niet goed voor de motor) en rijd je uitstootvrij (wat ook weer goed is voor de edelweiss etc.) ;)

Wat is er dan mis met de nieuwe RaRo Sport PHEV? Ook met fijne 6-cilinder, maar voor de boodschappen in het dorp hoef je die niet aan te spreken (korte ritjes zijn sowieso niet goed voor de motor) en rijd je uitstootvrij (wat ook weer goed is voor de edelweiss etc.) ;)

De nieuwe RaRo Sport vind ik super gaaf, maar dan heb ik liever de P530 of de toekomstige EV versie. In Zwitserland kennen wij geen BPM he dus dan kun je net zo goed een dikke motor nemen ofwel een EV. Maar bij dat soort autos kun je sowieso beter een paar jaar wachten want dan heb je ze voor 50% van de nieuwprijs. Alleen rijdt ik zo weinig, dat het eigenlijk zonde is om zon auto te kopen, ook een van de redenen waarom ik de vorige verkocht heb.

In Zwitserland kennen wij geen BPM he dus dan kun je net zo goed een dikke motor nemen ofwel een EV.

kijk, daar sla je dus een spijker op z'n kop. In NL heb je nu eenmaal wél met die achterlijke BPM te maken, wat uiteraard zeer bepalend is voor de autokeuze. In D of CH had ik waarschijnlijk ook voor een E450 gekozen, die zijn daar niet veel duurder dan de E300e. In NL scheelt het echter bijna 40k, waardoor een E300e hier zeer aantrekkelijk is. Ik heb ook nog de E53AMG overwogen, die hier zelfs voordeliger is dan de E450 want ook daar zit bijna geen bpm op.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Tja, daar heb je gelijk in, de “verrekte” BPM doet de leuke auto’s de das om.

Ik heb Milaan hier op 300 km rijden, Franse Riviera op 600 km, in 500 km sta ik al op het strand in Liguria (zomerhuisje daar kopen dit jaar). Toscane 600-700 km, Kroatië 800 km. Verder dan dat vlieg ik. Dus laadstress kennen wij helemaal niet. Ik tip de bestemming in en laad wel een keer onderweg… volle “laadpleinen” slaat de Navi automatisch over.

Voor onze daily is dan een EV dus een goede optie. Ik zit nu met een schuin oog naar de EQS serie te kijken (sedan of SUV) 580 of 43AMG.

Als de familie niet mee gaat slingert papa de klassieker wel aan.

Oh, qua rijden en gemak zeer zeker nog wel. Maar "men" heeft besloten dat ICE t.z.t. moet stoppen, dus in die zin is het dan niet meer zaligmakend en zullen we ook wellicht de alternatieven moeten overwegen...

We hebben het grotendeels over tweedehandse auto’s. Dan is een ICE voorlopig nog steeds een perfecte keus voor veel mensen.

Terug
Bovenaan