daar zit hem de crux. De afgelopen 5 maand moet je dan op benzine rijden. Dikke prima en relatief zuinig. Maar je betaald wel zo hoge(re) wegenbelasting. Een 330e weegt 245kg meer dan een 330i. 53 euro elke maand méér. Dan gaat al een deel van het voordeel.
Pak je dan de zomer dan kun je er inderdaad kiezen om met 6A te laden (= +/- 1400 watt). Nu pak ik het onderstaande voorbeeld van onze eigen energiehuishouding afgelopen weekend. in een perfecte dag in maart afgelopen weekend. Die dag waren wij niet thuis dus geeft een mooi beeld. als ik op zonnestroom wil laden op gereduceerd vermogen van 6A dan had ik hem precies om 10.20 uur aan de lader moeten leggen en 14.42 er weer af moeten halen. Dan had je de auto volledig met zonnestroom geladen kunnen hebben. De accu had dan nog niet eens helemaal vol geladen geweest misschien. Let wel, dus is dus een meest ideaal scenario;
Maar mensen hebben geen zin om daar mee bezig te zijn. Bovendien mensen die hun auto gebruiken voor woon/werk verkeer komen 's avonds thuis, dan wekken de meeste huishoudens met panelen al lang geen 1400 watt meer op, laat staan voor een aantal uur en heb je nog steeds 'dure stroom'. Voor pensionado's of mensen die altijd thuis werken of thuis zijn die hier mee bezig willen zijn werkt dat misschien, maar voor de meeste mensen dus niet en gaan zonnepanelen straks weinig bijdragen aan de kosten van een PHEV voertuig als het salderen er af is.
Wij rijden zelf een EV met een 22Kw accu die je tegenwoordig ook in PHEV voertuigen treft, het lukt ons niet of nauwelijks om de auto met zonnestroom te laden. zelfs met met solar modus die mijn laadpaal ondersteund. Een grot thuisaccu zou een goede oplossing kunnen zijn. Overdag accu vol laden met zonnestroom en 's avonds bij thuiskomst de auto mee laden. Maar = duur en ik hoef niet zo'n ding voorlopig in mijn huis.
Overigens, de door mij eerder aangegeven voorbeelden als antwoord op de vraag van de topicstarter was meer als antwoord op zijn vraag op basis van wat ik zoal in mijn omgeving hoor als bezwaren om een PHEV links te laten liggen. Dat zijn lang niet allemaal mijn eigen redenen. Want voor sommigen kan het dus prima werken.
Mijn mercedes PHEV was zo soepel dat het elke keer de vraag is hoe hij op het gas reageert (elektrisch of motor) en het zelfde geld voor de remmen. Het gewicht voelde ik ook zeker ondanks de mercedes rondom op luchtvering stond. Ik stoorde mij er aan. Elke keer stekkeren, Dat in combinatie dat je met een occasions (nu) vrijwel geen voordeel meer hebt betekend voor mij geen PHEV auto meer.
Geloof gelijk dat voor een ander dat de bovenstaande persoonlijke redenen prima te overbruggen zijn en een PHEV prima kan zijn. Zeker ook omdat het vermogen erg prettig is. Maar de financiële voordelen, zeker met het nu wegvallen van de MRB en afschaffen van salderen is beperkt.