Waar erger je, je het meest aan van je auto?

zoefff

Wegverkenner
Van mijn huidige Nissan Qashqai vind ik de instelling van de cruise control erg vroegtijdig en vervelend werken zodat tijdens de werking de afstand tot je voorganger (zelfs na de kortste instelling) zodanig groot is dat het lang duurt voordat je die bent gepasseerd.....

De tijdsduur van de ingestelde verwarmbare buitenspiegels mogen ook wel wat langer duren zoals dat van de achterruit wel het geval is, nu moet ik die dikwijls steeds opnieuw activeren (indrukken) om het systeem in werking te laten treden zodat de spiegels eindelijk een beetje droog worden....

CX-30 dat de voorstoelen naar voor moeten om de achterbank te kunnen neerklappen - ook al ben ik maar ca. 1m80 -
& met een eigen bos heb ik die functie toch wel geregeld nodig voor kettingzagen, hakselaar, hout meebrengen en ander spul.

MX-5 ND dat die binnenin een stuk krapper (smaller, beperkte beenruimte passagier) is dan de vorige generatie, zowel qua interieur als qua koffer (onhandiger vorm) + minder praktisch qua opbergruimtes zoals geen handschoenkastje meer.

1st world problems dus ;)

Bij mijn Lexus klappen de spiegels al in als je het contact uitzet. Dus als je langs de straat geparkeerd staat, kun je niet meer in je linkerspiegel kijken voor opkomend verkeer voordat je de deur open doet. Handiger is het om het inklappen te laten plaatsvinden als je de auto afsluit. Zoals de meeste merken dat doen.

Mégane 3 estate:
- De R-link navigatie die niet al te veel updates meer krijgt, en durft vast te lopen als je te snel na opstarten een adres wil invoeren.

Ford Tourneo Courrier (model 2019):
- Geen afscherming voor de zon op het radiodisplay, hierdoor kan je het bij zonnig weer niet aflezen, vervelend als je een contact wil kiezen bij het telefoneren.
- Lage kwaliteit plastic in het interieur, breekt/barst snel als er iets tegenaankomt (bij geen enkele andere auto voorgehad en ik ga met al mijn auto's hetzelfde om)
- te korte gordels op de achterbank om een maxi-cosi mee vast te zetten.

Captur 2:
- Navigatie die regelmatig suggesties voor een bestemming doet terwijl je hier geen nood aan hebt. Je kunt in de instellingen dit wel uitschakelen... Maar dan blijft ie het nog doen.
- De voorstoelen kunnen niet echt heel laag, voor mij is het met 1m82 net goed, maar ik had niet groter moeten zijn.

Bij mijn Subaru Impreza, het verbruik. 1:7 en lust alleen 98 benzine.

Bij mijn Suzuki Swift, het hybridesysteem. Als hij een tijdje stil gestaan heeft moet ik eerst een half uur rijden voordat de accu vol genoeg is en het systeem werkt, (dit staat ook in de handleiding) mijn woon werk rit is een half uur. Dus in de laatste straat voor mijn werk schiet het start/stop systeem aan en begint de elektromotor de benzinemotor te ondersteunen.
Op de terugweg is ie dan wel (net aan) vol genoeg, dus gebruikt hij het start/stop systeem en de elektromotor ondersteuning de eerste kilometers.
Maar door dit te gebruiken gaat de accu weer te leeg en schakelt hij het systeem weer uit. Om het vervolgens als ik bij mij thuis de straat in rijdt weer aan te zetten want weer opgeladen.
Rijd ik de auto dagelijks dan niks aan de hand, was dat de laatste rit van de week dan begint het een paar dagen later weer van voor af aan.

Suzuki Alto, stapvoets rijden. In versnelling 2 kan niet want te weinig toeren, moet dus in versnelling 1 en dan weer te veel toeren om soepel te rijden. 3 cilinder kwaal.

Ford Fiesta Sport '10
- De motor is een lekkere atmosferische 1.6 motor en vlot genoeg. Nadeel is dat ie in z'n 5 al snel hoog in de toeren zit. Het klinkt wel goed met een zeer subtiel brommetje maar nagelt er wel op los als de motor koud is en stationair draait. Net een diesel. Eigenaren van de Focus 1.6 hebben dat ook.
- Als je rechter portier dicht gooit klinkt het erg hol en blikkerig.

Renault Clio '17 (van moeke, maar rij er ook wel vrij regelmatig in)
- Geen fut onderin in z'n 2, terugschakelen naar 1 dus. In eco nog erger. En naar z'n 5 kan ook echt pas vanaf 80 km/h anders gaat ie direct brommen. Van eco af is; de vervelende, plotselinge turboduw.
- Omslachtige infotainmentscherm. Ik gebruik nog liever mijn telefoon voor de navigtie.

Laatst bewerkt:
Ah wat een leuk topic.

BMW 5serie F11:
  • Het plastic aan de binnenkant van de handgrepen wat smoezelig wordt (sticky plastic);
  • Buitenspiegelverwarming vind ik sloom. M'n vorige auto stond al te dampen als ik parkeervak uitdraaide;
  • Beige gordels .. Wie verzint het.. Met kinderen één grote ellende.
  • Omvang van de auto is lastig in de krappe parkeergarages in (vooral) het Westen
BMW algemeen:
  • De 'BMW chime' die aangeeft dat je bougies eruit klappen of de aandrijflijn gaat ontploffen, maar hetzelfde geluidje is voor iets onschuldigs als je ruitenwisservloeistof wat bijna op is of dat het 3 graden is. Gegarandeerde hartverzakking;
  • Het merk staat er niet al te best op. Bij in- en uitvoegstroken gebeurt het zelden dat ik ruimte krijg. Ligt niet aan mijn rijstijl - andere auto's geen last van en mijn vrouw heeft het ook in mijn auto.
Tesla Model Y (al is die nog niet formeel in ons wagenpark):
  • Geen versnellingspook of hengel maar via het scherm. Wie verzint het.
  • Camera systeem ipv sensoren voor parkeren. Wie verzint het.
Best kleine dingetjes. Ben dan ook een tevreden man :)

Laatst bewerkt:
De ruitenwissers van mijn Tesla, daar wordt ik langzaam echt heel gefrustreerd van ik doe het nu continue handmatig want in de automatische functie kun je voor een stoplicht staan als het droog is en je ruitenwisser die vrolijk op en neer blijft gaan... Dan heb je het gevoel alsof je een beetje als een clown in de auto zit, rode neus op en het plaatje is af...

Als grappig voorbeeld: van mijn Alpine A110 stoor ik me het meeste aan
- Het geluidje van de knipperlichten - dat klinkt goedkoop
- Dat het heel lang duurt voordat de achterraamverwarming het raam vrij heeft aan de binnenkant - hier komt geen warmte van het interieur en je bent dus afhankelijk van warmte vanaf de uitlaat en verder alleen de elektrische verwarming

Moest er echt even diep over nadenken. Als ik een nadeel moet verzinnen aan de Focus dan is het de achteruitrijcamera die 1) niet in het midden van de auto zit en 2) er als aftermarket oplossing aan lijkt te hangen boven de kentekenplaat. Ziet er wat suf uit maar zorgt er ook voor dat er druppels voor de lens gaan hangen (en je geen zicht meer hebt). Meer dan dit kan ik eigenlijk ook niet verzinnen.

Aan het geratel van de shortshifter. In principe is het een volledig nieuwe set, behalve de clip waarmee het vast wordt geklemd. Mijn vermoedden is dat de oude clip niet genoeg druk zet op de pook en daarom bij (hogere toeren) gaat ratelen. Ik heb al een revisieset gekocht voor een gewone bak, maar PostNL blijft die maar uitstellen met bezorgen. :confused:

Volvo S80, sls er niet iets rammelt dan kraakt de vering wel. De snelweg is zijn terrein. Nog een kleine 2 jaar tot mijn pensioen dan gaat hij weg dus ik ga er niet veel meer aan doen.

Mazda MX5 nbfl, de 1600 is toch wel wat tam

Toyota Aygo, achteraf gezien had ik liever een echte cruisecontrol gehad dan dat hij de snelheid vasthoudt maar ik toch mijn voet op het gaspedaal moet houden

Fiat Ducato camper, gekraak bij opschakelen van 3 naar 4, komend jaar maar eens afstellen

1999 Mazda Xedos 6:
Meestal rij ik altijd met de cruise control aan maar bij mijn Xedos nooit, want hij is niet stabiel.
Geeft gas en laat los, geeft gas en laat los, heel irritant en jammer.

1998 Xedos 9:
Achterbank is niet neerklapbaar, heel onhandig als je is een keer iets langs mee moet nemen.

1999 SLK (R170):
De automaat, als ik ga rijden moet ik hem heel vaak de eerste keer enorm doortrekken, anders schakeld hij gewoon niet en blijft heel hoog in de toeren rijden.
En ik mis ruitenwisserinterval, zo'n draaiknop waarmee je zelf de snelheid kunt bepalen.
Zodra dat niet op een auto zit, heb ik de eerste grote ergenis al te pakken. :)

1997 Jaguar XK8 cabrio:
Dat ik nog langzamer dan loopsnelheid een drempel over moet anders raak ik de onderkant van de auto.

2001 Mercedes CLK cabrio:
De ruitenwisser met regensensor, dat systeem werkt gewoon niet, gaat vaak vanuit het niets op volle snelheid en dan weer terug naar normaal.

Ergernissen aan Stoffel?

1- Het ding weegt als dieplood. De 100 paardjes onder de kap moeten hard werken om er wat gang in te krijgen.
2- Het zicht rondom. Het is een echte terreinauto; in praktijk betekent dat een zeecontainer met hier en daar een kijkgaatje. Jammer genoeg is dat een kwaaltje van bijna alle moderne auto's.
3- Lawaai. Het motortje maakt lawaai, de kunststof plaksels rammelen, de bandjes hoor je rollen, de pinkertjes klikken....
4- Er zit LPG in. Dat spul kost bijna niets maar het betekent wel "een zware kont" en een fullsize reservewiel wat soms echt in de weg staat.
5- De alles-is-anders show. Voor ieder knopje is een alternatief plekje gezocht. Waarschijnlijk om de spaghetti wat simpel te houden maar wie zoekt er een spiegelverstelknopje bij de handrem? Er zijn echter auto's die dit nog veel beter kunnen, bij de BMW Mini zat ik echt ieder knopje te gokken.

2011 BMW 318i Touring:
Geen ergernissen.

2017 BMW M140i:
Geen ergernissen.

2020 BMW X3 M40i:
- de assistentiesystemen, zoals Lane Departure Warning e.d. De meeste systemen heb ik met een instelling het zwijgen opgelegd. Wat ik niet kan veranderen (vooralsnog) is het afslaan van de motor (dan wel blokkeren in P-stand van de automaat) als je met een open deur wil rijden als de motor loopt, bijvoorbeeld als je achteruit wilt parkeren en de deur openhoudt om schade aan de wielen te voorkomen. De auto staat dat niet toe (n) Niet dat ik me echt erger overigens, rijden met een deur open doe ik eigenlijk nooit (meer) in deze auto.
- De automaat. Schakelt veel te snel op in Drive modus. Er is wel iets aan te doen, bijvoorbeeld rijden in de manual stand zodat je zelf bepaalt wanneer de bak schakelt. Het is geen grote ergernis, maar als de X3 met handbak te krijgen was geweest, had ik die zeker gekozen.

Toyota aygo x veiligheidsystemen die zelf dus een noodstop uitvoert terwijl er echt niets te zien is en dat 3 x op verschillende routes...

Toyota Verso 2010: de handgreep aan de binnenkant van de achterklep, die je gebruikt om hem zonder vieze vingers dicht te gooien, zit aan de rechterkant. Stomme keuze, want meestal moet je daarna links zijn om weg te rijden.

Ik dacht dat het kwam vanwege zijn Japanse oorsprong, daar zit het stuur immers rechts. Maar onze 2022 Opel Mokka heeft het ook! Stomme zuinigheid... zet er gewoon twee handgrepen in!

Bij de Sonata word ik gek van de climate control. Bij een bepaalde buitentemperatuur en/of luchtvochtigheid schakelt die zelf de luchtstroom naar de voorruit, ook als dat totaal niet nodig is. Het is niet te overrulen, hoe vaak je ook de knop indrukt om de luchtstroom weer de cabine in te krijgen. Heel frustrerend.

Bij de 944:
- Heeft een drankprobleem en zuipt olie als een malle. Op vakantie gaat altijd een doos aan olieflessen mee. Brandstofverbruik van 1 op 9 op 98 is dan schappelijk.
- Ontzettend warm in de zomer. Op de binnenwegen is het goed te doen met de ramen en het targadak open, maar lange stukken op de snelweg in de zijn 's zomers erg vermoeiend. Targadak open helpt maar het blijft warm, mede door de motor en versnellingsbak die ook graag warm worden.
- Mist toch een beetje pit, 160pk is niet wat het ooit was.
- Stuurbekrachtiging en de !@#$%^&* stuurbekrachtigingspomp en -bevestiging die alsmaar stuk blijft gaan.
- Sleutel nodig om de achterklep te openen. Reservesleutel moet mee als je de achterklep wil openen zonder de auto uit te moeten zetten.
- Lage auto, dus al die kloothommels in SUVs schijnen met hun verlichting recht in je gezicht.

Starlet:
- Dashboard zit vol kleine groeven die lastig schoon te maken zijn.
- Speakers staan op de hoedenplank, dus moet altijd voorzichtig zijn met inladen en kan de hoedenplank er niet zomaar uithalen bij het vervoeren van grote zaken. Een van de kabels links heeft er ook een hobby van gemaakt om regelmatig los te schieten, dus de helft van de tijd luister ik mono.
- Verwarming ratelt en vuurt allemaal zwarte shmuck op de inzittenden.
- Geen opslagruimte in de deur aan de bijrijderszijde.
- CD's passen net niet lekker in het dashboardkastje.

Opel Ampera-e '18
- beslaat in de winter als een malle. Je moet altijd de blower enigszins aanzetten om dat tegen te gaan
- kan maar 'snel'laden tot 45kWh, dus langere reizen maken is plannen
- deurpaneel-kunststof is zéér krasgevoelig, dus daar moet je voorzichtig mee omgaan.

Suzuki Swift '21
- keep your lane en dode hoek detectie piept zelfs als je stil staat om af te slaan bij een achterop naderende auto;
- bij de achteruitrijcamera draait het 'vak' niet mee. Dat maakt inparkeren soms lastig als er weinig 'normaal'
zicht is.

Toyota Verso 2010: de handgreep aan de binnenkant van de achterklep, die je gebruikt om hem zonder vieze vingers dicht te gooien, zit aan de rechterkant. Stomme keuze, want meestal moet je daarna links zijn om weg te rijden.

Ik dacht dat het kwam vanwege zijn Japanse oorsprong, daar zit het stuur immers rechts. Maar onze 2022 Opel Mokka heeft het ook! Stomme zuinigheid... zet er gewoon twee handgrepen in!

Denk dat ze er vanuit gaan dat je in het midden staat en de meeste mensen rechtshandig zijn.

@Phaeton W12 oh ja haha die P stand met portier open. Ook zo apart. Qua snel opschakelen ook herkenbaar, ik twijfel nog steeds om de xHP een keer aan te schaffen, die is denk ook voor de X3 m40i ?

Het is ook maar net waar je je aan stoort, mijn Subaru heeft naar mijn mening een erg grote draaicirkel van 11 meter. Platte boxermotor dus minder ruimte voor de wielen om in de wielkast te draaien. Keek even bij de 318 touring van Phaeton W12 en wat zie ik. Draaicirkel 11 meter.

Parkeer sensoren van 2009 Fiesta die beginnen te piepen als je op een halve meter afstand evenwijdig aan een muur achteruit rijdt.

Het is ook maar net waar je je aan stoort, mijn Subaru heeft naar mijn mening een erg grote draaicirkel van 11 meter. Platte boxermotor dus minder ruimte voor de wielen om in de wielkast te draaien. Keek even bij de 318 touring van Phaeton W12 en wat zie ik. Draaicirkel 11 meter.
Ja, je leven wordt makkelijker als je je niet zo snel stoort. Aan een grote draaicircel heb ik me nog nooit gestoord. Ik stoor me sowieso aan heel weinig dingen, tenzij het gaat om electronische functies in een auto die dingen heel anders doen dan dat ik ze zou doen, zoals rij-assistentiesystemen of een automaat die 20x zoveel schakelt als ik met een handbak doe.

@Phaeton W12 Qua snel opschakelen ook herkenbaar, ik twijfel nog steeds om de xHP een keer aan te schaffen, die is denk ook voor de X3 m40i ?
Zal vast ook voor de X3 beschikbaar zijn, maar ik waag me er niet aan. Ook met xHP zal het niet zo zijn zoals ik het wil. Het blijft toch een electronisch systeem dat zelf bepaalt wanneer er wordt op- en teruggeschakeld. Het kan meer in de buurt komen zoals ik het zou doen met een handbak, maar het zal nooit zo worden zoals ik het zou wensen. Dus de ergernis zou blijven. Voor mij graag een handbak.

Bij mijn Bronco zijn er best wat onvolkomenheden en eigenaardigheden, maar die zijn inherent aan het ontwerp en het doel en dus bekend bij aanschaf.

Suzuki Baleno 1.2 '17:
- Tweede versnelling moet vanuit de eerste met beleid worden ingelegd, anders kraken.
- Sponzig gevoel in de middenstand van het stuur, rechtuitstabiliteit niet geweldig. De vrij sterke zijwindgevoeligheid helpt daarbij niet mee.
- Bij laagstaande zon vanuit een bepaalde hoek zie je echt geen klap op het infotainmentscherm.
- Oh ja, een lawaaiige aanjager.

Subaru 1.3 DL '86:
Behalve ouderdomskwalen vind ik alleen de op het dashboard geplaatste draaiknop voor de ruitenwissers onhandig. Maar aangezien het voor mij een droogweerauto is, is dat maar een heel klein probleem. Het allergrootste probleem bij deze auto is de onderdelenvoorziening.

Laatst bewerkt:
Dit topic komt een halfjaar te laat, ik had voor mijn Tesla model 3 het hele forum kunnen volschrijven ; )

Polestar 2
Het regelen van de luchtstromen van de Airconditioning. Lastig om een prettige temperatuur te krijgen zonder dat je direct en irritant door de luchtstromen geraakt wordt.

BMW 330i High Executive (e93)
Wellicht doe ik iets fout, maar het lijkt erop dat de kofferbak alleen maar opengaat als de motor uitgezet is. (En ja, die kofferbak is klein als het dak erin zit, maar toch gebruik ik dat soms.)

Buick Electra Limited (1975)
De prijs van benzine..

Laatst bewerkt:
Golf TDI, raken van de verkeersdrempel met voortrein,
Volvo V70, 2.4 te grote draaicirkel, te vaak bij de pomp,
ID-Buzz, te nadrukkelijke ventilatie voorin,

bmw i3 2020, niets, ik vergeef de auto alles omdat hij zo heerlijk rijdt

Leuk topic!

De Golf: krakende rubbers van de draagarmen. Je kan ze laten verdrinken in siliconenspray maar een paar dagen later kraakt het weer als vanouds. Ook in de zomer als de mussen dood van het dak vallen.

De Kever: totaal niet koersvast. Stuurt als een boot.

De Mini: die is nu erg vochtig van binnen. Ergens lekt het, maar geen idee waar.

Onze Kona Electric, in juni 2022 nieuw gekocht, bevalt erg goed. Een rustig rijdende stille en comfortabele auto. Het slechtste punt van de auto is de navigatie. Zelfs de basics als de snelheden zitten er vaak onjuist in. Midden in Apeldoorn ligt een stukje weg waar je volgens de navigatie 100 mag. Schakel je de navigatie in dan krijg je veel nutteloze aanwijzingen. Voorbeeld: wanneer je van Zutphen naar het westen gaat (Utrecht / Den Haag) krijg je op de A348 tussen Dieren en Arnhem de aanwijzing dat je er bij Rheden niet vanaf moet. "Houdt links aan". Zelfde na Veenendaal, langs de A12, dat je er niet bij Maarsbergen af moet. No shit, Sherlock! En dan wanneer het ingewikkeld wordt zwijgt 'ie. Inmiddels is het wel iets beter, maar het haalt nog lang niet het niveau van de TomTom die we ervoor hadden.

Clio Williams: rammeltje van de infrarood ontvanger van de centrale deur vergendeling. Irriteert mij als sinds 2006 maar ik heb het nog nooit weten op te lossen.

Onze Kona Electric, in juni 2022 nieuw gekocht, bevalt erg goed. Een rustig rijdende stille en comfortabele auto. Het slechtste punt van de auto is de navigatie. Zelfs de basics als de snelheden zitten er vaak onjuist in. Midden in Apeldoorn ligt een stukje weg waar je volgens de navigatie 100 mag. Schakel je de navigatie in dan krijg je veel nutteloze aanwijzingen. Voorbeeld: wanneer je van Zutphen naar het westen gaat (Utrecht / Den Haag) krijg je op de A348 tussen Dieren en Arnhem de aanwijzing dat je er bij Rheden niet vanaf moet. "Houdt links aan". Zelfde na Veenendaal, langs de A12, dat je er niet bij Maarsbergen af moet. No shit, Sherlock! En dan wanneer het ingewikkeld wordt zwijgt 'ie. Inmiddels is het wel iets beter, maar het haalt nog lang niet het niveau van de TomTom die we ervoor hadden.
Ik heb dezelfde irritatie bij de Hyundai Inster: daarom gebruik ik altijd Carplay met Tomtom als navigatie. Verder is bij de Inster de hoednplank zo waardeloos dat ik die eruit gegooid heb.

Bij mijn Rover is er één (nouja eigenlijk is het meer) ding wat me enorm tegen staat, en dat is het feit dat er op alles bespaard is. Alles waar maar een penny op bespaard kon worden is weggelaten.

En dan moet je denken aan de meest achterlijke dingen:
- een slot op de kofferbak of zelfs een manier om deze openen zonder de afstandsbediening.
- het ontbreken van een benzinelampje. Dus als je op de reservetank gaat.

Bij de FSO is het vooral de complete niet logica, knoppen zitten op de meest rare plekken, en de kachelbediening, die snap ik nog niet.
En waar ik moet wennen, en dat mag ik de auto niet kwaliteit nemen, aan de versnellingen. 30 in zijn 2, nou dat moet je niet doen. Het is echt op toeren rijden.

Ik erger me aan de komma in de topictitel :censored:

Skoda Octavia:
In mijn review heb ik wel wat dingetjes genoteerd, maar uit mijn hoofd zijn dit de voornaamste "irritaties" (die ik eigenlijk amper als zodanig ervaar):
-Met de automatische ruitenwissers actief is er geen mogelijkheid om 1x tussendoor te wissen. In de Focus hiervoor trok je gewoon kort de stengel naar je toe, maar als je dat in de Skoda doet gaat-ie gelijk sproeien. Over dat sproeien: met ingeschakeld dimlicht gaan altijd ook de koplampsproeiers mee. Twee keer achter elkaar. Tikkeltje overdreven.
-Om de totale kilometerstand te kunnen zien in het dashboard moet je de ACC helemaal uitschakelen. Die verschijnt dan op de plek van de acc indicatoren. Je zou toch zeggen dat er in zo'n digitaal dashboard wel een eigen plekje voor te maken is.
-Geen achteruitrijcamera en geen verwarmbare voorruit; Die eerste ontbrak vanwege Oekraïne/Chiptekort/Corona/Zeghetmaar. De tweede was alleen leverbaar icm automaat. IJskrabben sucks.

Peugeot 208 (bouwjaar 2012):
-Veel te hoge zitpositie;
-Hakerige schakelbak met veel te lange slagen;
-Volstrekt waardeloos infotainment;
-Aandrijflijn met veel te korte overbrengingen (>3000 toeren bij 100 kmh);

Ik erger me aan de komma in de topictitel :censored:
Deze ergernis, delen we!

407
  • Licht trillende en piepende remmen na fout bij vervangen wiellager.
  • Hyperactieve regensensor die op tijd begint, maar te snel opschaalt en van geen ophouden weet.
  • Ventilatie blijft op warme dagen duidelijk hoorbaar terwijl airco voldoende koelt.
  • Displayverlichting dimmen met drukknop in instrumentarium, een draaiknop links daarvan werkt veel makkelijker.
306
  • Happende koppeling na nét niet goed uitgevoerde vervanging een paar jaar terug.
404
  • Vorige eigenaar heeft met verfkwast huisgehouden in het interieur, daarmee meer schade aangericht dan verholpen.

Een vrij kleine ergernis, maar vooral ook uit compleet onbegrip: druk 3x op 'op slot' van de sleutel van onze HRV en de motor gaat aan. Sowieso drukken we vaak 2x ('biep!') uit gewoonte, maar het gebeurt wel eens dat we beiden tegelijk de auto op slot doen en voilà: motor aan. Die krijg je pas uit door te remmen of de bak van P naar D te zetten (!).
Maar goed, wellicht dat een hele groep HRV-rijders graag de motor vanuit hun huis of kantoor aan wil zetten en er toen nog geen app voor was.

Hyperactieve regensensor die op tijd begint, maar te snel opschaalt en van geen ophouden weet.
Dat is helaas over echt heel veel modellen een Peugeot dingetje sinds ze het full-mux systeem hebben geintroduceert.

Over dat sproeien: met ingeschakeld dimlicht gaan altijd ook de koplampsproeiers mee. Twee keer achter elkaar. Tikkeltje overdreven.
Goh dat ik daar nog niet aan heb gedacht. Mijn auto verslindt ook ruitenwisservloeistof inderdaad vanwege dat veelvuldig gebruik voor de koplampen. Je kan het eruit coderen maar nog niet aan toegekomen.

Nou is ruitenwisservloeistof doorgaans niet zo duur dus zo erg vind ik dat niet, maar waar koop je het nou even makkelijk zonder er €15 voor 2 liter voor te betalen bij de benzinepomp?

Rijassistentie met alle geluiden die daarbij horen. Voordat ik wegrij (met de transit, niet met mijn oude Opels) zet ik eerst van alles uit om van dat gebliep af te zijn. De Transit is fluisterstil en dat is juist het grote pluspunt er van. En dat ik alleen kan rijden met de gordel om. Als ik maar een meter moet rijden of even de Transit wil verplaatsen, moet die gordel om, dus doe ik even de gordel van de passagier in het slot.

Peugeot 208 (bouwjaar 2012):
-Veel te hoge zitpositie;
-Hakerige schakelbak met veel te lange slagen;
-Volstrekt waardeloos infotainment;
-Aandrijflijn met veel te korte overbrengingen (>3000 toeren bij 100 kmh);

De man van mijn moeder heeft ook zo'n 208 gehad. Daarna een Clio, ervoor 2x een 307. Bij al die modellen ervaarde ik ongeveer al die punten. Ook toen mijn 2lingbroer auto's testte voor autogetest.nl en we als 18/19-jarige bij dealers deden alsof we interessse hadden in bv de Renault Scenic. Ik vind ze stuk voor stuk eigenlijk gewoon gevoelloos, indirect en daardoor minder plezierig/veilig rijden. Ik snap die fascinatie voor Franse auto's gewoon echt niet (uitgezonderd de oldtimers).

320. De bejubelde ZF automaat. Ik weet niet of het zo hoort of dat het aan mijn bak ligt maar met opschakelen is ie soepel en niet merkbaar maar met snelheid minderen/ terug schakelen voel je hem echt in toeren omhoog schieten wat onrustig en niet fijn is.

Goh dat ik daar nog niet aan heb gedacht. Mijn auto verslindt ook ruitenwisservloeistof inderdaad vanwege dat veelvuldig gebruik voor de koplampen.
Ook als de koplampen niet aanstaan?
Betaalbare ruitensproeiervloeistof, tsja, mijn tankpas is lekker goedkoop ;) Maarreh, Action? Kun je daar niet van dat spul kopen dat je moet aanlengen met water?

@MCW 41 Mijn aversie is vooral jegens Peugeot en Citroën moet ik bekennen. Mijn beperkte ervaring met verschillende Clio's en een verdwaalde Megane (Scenic) is positief. Vooral de Clio, die rijdt en stuurt lekker stevig ivm een 208, die week is qua onderstel. Maar ik heb nog niet met de nieuwste generatie gereden.

Terug
Bovenaan