Waar erger je, je het meest aan van je auto?

Ook als de koplampen niet aanstaan?
Betaalbare ruitensproeiervloeistof, tsja, mijn tankpas is lekker goedkoop ;) Maarreh, Action? Kun je daar niet van dat spul kopen dat je moet aanlengen met water?
Nee gaat om de zoveel keer, maar voor mijn gevoel echt om de dag. Irritante is ook dat de melding al verschijnt als er nog meer dan genoeg inzit.

Action zit niet echt op de route, moet ik echt centrum in. Meest voor de hand liggend is de bouwmarkt langs de snelweg en soms heeft de Lidl hier vlakbij het in het assortiment.

Moet eigenlijk gewoon altijd 2 kopen. 1 die er volledig ingaat omdat ik weer eens te lang zonder doorrijd en de ander in de schuur als reserve.

ach. First world problems..

@The Dude, ik ben aan auto X (5 denk ik) met koplampsproeiers. Hadden allen dat ze maar om de paar keren dat je het gebruikte voor de voorruit te reinigen ook de koplampen sproeiden…
Misschien iets dat je ook bij jou kan instellen?

Aan de F11 530D erger ik mij alleen dat als het portierraam stopt met sluiten als je de deur open doe.
Oja, en dat ie geen melding geeft dat het schuifraam nog openstaat als je uitstapt, dat deed mijn Mercedes GL450 wél.

ZFbak schakelt voorbeeldig en aan die koplampsproeiers erger ik mij ook niet.

Opel Agila 1.2 Enjoy (2009). Boven de 100 km/u lijkt het alsof je in een windtunnel zit. Herrie waar je hoofdpijn van krijgt. Met m'n 1.92cm is de zit niet echt fijn maar dat zal niemand verrassen. Wel meer binnen ruimte dan je van zo’n koekblik zou verwachten.

BMW 2 Serie Gran Tourer (2018). Eigenlijk weinig te klagen over onze ‘bus’. Zeker niet moeders mooiste maar genoeg ruimte voor ons gezin en comfortabel op de snelweg. Hoge zit voor de vrouw. Alleen die draaicirkel…kan er maar moeilijk aan wennen. File geparkeerd krijg ik hem de straat niet uit zonder te steken.

Ook ik heb helaas een paar ergernissen in mijn Suzuki Vitara waarbij ik volgens het Suzuki forum niet de enige ben (produkteigenschap ?):
Als je een rotonde verlaat en je netjes de richtingaanwijzer gebruikt komt deze niet vanzelf terug, dus steeds handmatig uitschakelen.
Het dichtdoen van de 5e deur vergt enige studie. Je moet dicht echt op een bepaalde manier doen anders sluit hij niet geheel.
Over de stuureigenschappen is al veel geschreven, erg zoekerig, erg direkt, komt niet goed terug in de middenstand. Je blijft constant sturen, wel een kwestie van wennen, maar onaangenaam.

Bij mijn Giulia is de autogordel een probleempje. Ik ben ruim 1,90 meter waarbij de meeste lengte in de benen zit, ik zet de stoel dus vrij ver naar achteren. Gevolg is dat de autogordel dan ergens over mijn bovenarm gaat en dus geen enkele steun biedt. Eigenlijk heb je dan alleen een heupgordel en eigenlijk ook vreemd dat dat gewoon legaal is. Ik heb het opgelost door 2 grote karabijnhaken aan de hoofdsteun vast te maken en daar de gordel doorheen gedaan, zodat deze dus altijd over mijn schouder valt.

Ten tweede is de zitting van de standaard stoelen te vlak. Via een Amerikaanse site aan de voorkant twee stoelverhogers besteld en er tussen geschroefd, dus ook opgelost.

Ten derde gebruikt Android auto maar tweederde van het schrem, éénderde blijft zwart. Dat zit in de auto zelf dus niet op te lossen door een nieuwe telefoon of andere instellingen. Via Amazon heb ik een kastje besteld die AA in volledig scherm weergeeft (de auto denkt dan dat je carplay gebruikt, wat wel in breedbeeld was in een Giulia uit 2019) en het tevens draadloos maakt. Dat heeft twee keer gewerkt en toen was het gebeurd. Nog contact gehad met de Chinese fabrikant en die kwamen er ook niet uit. In ruil voor een goede review op Amazon kon het wel omgeruild worden... Zo werkt het niet bij mij, dus ding teruggestuurd naar Amazon en geld teruggekregen, dat kon nog binnen 30 dagen.

Ten derde gebruikt Android auto maar tweederde van het schrem, éénderde blijft zwart.
Dat is wel merkwaardig.

Daarbij heb ik wel een ergernisje met betrekking tot Android Auto. Zodra ik de auto in stap gaat de infotainment meteen naar Android Auto. Dat wil ik niet, ik heb hem het liefst op de standaard navigatie. Geen idee hoe ik dat kan veranderen.

Bij de G31 BMW: de veiligheidssystemen. Overactief en de waarschuwing voor kruisend verkeer is vaak veel te laat. Dan heb ik zelf al ingeschat dat het past en gaat het ding nog lopen jengelen, waardoor ik schrik en denk dat ik iets gemist heb.

Specifiek 530e: te weinig vermogen puur elektrisch. En een koud blok als je eens wil inhalen, is ook niet ideaal.

Bij de G31 BMW: de veiligheidssystemen. Overactief en de waarschuwing voor kruisend verkeer is vaak veel te laat. Dan heb ik zelf al ingeschat dat het past en gaat het ding nog lopen jengelen, waardoor ik schrik en denk dat ik iets gemist heb.

Specifiek 530e: te weinig vermogen puur elektrisch. En een koud blok als je eens wil inhalen, is ook niet ideaal.
Een BMW met linkerbaan vrees. Het moet niet gekker worden.

Na het uitzetten van het contact en het openen van de deur om uit te stappen, piept mij Lexus RX er vrolijk op los. Geen fijn geluid en volgens mij overbodig.

Ik reed in onlangs een paar weken in een huurauto, de Hyundai Tucson. Daar kreeg je elke keer een melding als je de motor stop zette en het bestuurdersportier opende "Check rear seat for passengers" of i.d. Vond ik ook zo'n mooie. Waarschijnlijk gedreven door een aansprakelijkheidsrechtszaak waarbij iemand een kind vergeten was (was in de VS).

Mijn Astra H ('09):
- de gewraakte stuurstengels die terugveren. Een typisch geval van een oplossing voor een niet bestaand probleem. De terugverende BMW-stengels zijn overigens minder onprettig in gebruik.
- dat het handschoenenkastje voor het vervangen van het interieurfilter eruit moet is tot daaraan toe, maar het filter om een buis heen moeten frotten is gewoon onhandig ontworpen.
- de 1.4 benzine is op zich een fijn zuinig rijdende motor, maar bij het optrekken is 'ie wel erg traag. Met de airco aan is hij nog slomer, die staat daarom dus meestal uit.
- specifiek mijn auto: de derde versnelling moet je voorzichtig inleggen, want je kunt de pook "te ver" naar voren duwen en dan voel en hoor je de tandwieltjes kraken. De garage kan het niet repareren, de versnellingen regelmatig opnieuw instellen maakt het draaglijker maar het blijft storen. Iemand een idee hoe dat zou komen?

Sta ik naast mijn Tesla model 3, heeft de auto dat niet door. Sta je aan de deur hendel te trekken alsof je een domme dief bent.
Soms duurt het wel iets van 10 seconden en dat doet hij weer alsof er niets aan de hand was en gaat hij wel gewoon open.

Leuk topic! Jeep Avenger:
  • Handgreep achterklep zit alleen rechts (terwijl je vaak al (naar) links staat, gaat of bijvoorbeeld door bosjes niet gemakkelijk gemakkelijk bij de rechterkant kan)
  • Stoelverwarming zit achter menu in het infotainmentsysteem en niet in een knopje (of natuurlijk twee voor beide stoelen)
  • Gordelsluitingen achter zijn vaak lastig te bereiken voor de passagiers
  • Haakje in de kofferbak houdt de tasjes niet echt goed vast, glijden er gemakkelijk vanaf -> losse spullen rollen dan door de kofferbak
  • Ik kan blijkbaar slecht wennen aan de knoppen voor de rijrichting/versnelling in het dashboard

Lexus:

- Alle knopjes en schakelaars zijn verlicht behalve die van het scroll wieltje van de dashboard verlichting?!

- Ruitenwisser interval: Werkt enkel via de regensensor, maar ik zou gewoon liever zelf de interval tijd willen instellen / aangeven.

Algemeen: Bij iedere auto zou bij de Dag Rijd Verlichting ook achter de verlichting moeten inschakelen mijns inziens

MG TF:
-Achterklep enkel met sleutel te openen
-Ontgrendeling voorklep zit in achter in de kofferruimte
-Totaalgebrek aan geluidsisolatie, de kap sluiten heeft geen geluidsreductie tot gevolg. (iets minder windgeruis wordt gecompenseert met meer motorgeluid)

Mini F56:
-Knoppen stuurwiel steken uit in handpalm. Niet prettig en zorgt ook voor onbedoeld bedienen.
-Mediaknop stuurwiel verkeerd om, volume +- zit horizontaal en vorige/volgende verticaal
-iDrive en knoppen slecht te bedienen wanneer armsteun niet in laagste stand staat
-Regensensor vaak overenthausiast

Jaguar X100:
-Ruimteaanbod; het is echt hilarisch hoe weinig ruimte die auto heeft voor iets dat 2 meter breed is en 4.76 meter lang. Niet alleen een totaal onbruikbare achterbank maar ook voorin. Met 1.88m zit ik volledig klem en heb ik nergens om mijn rechter voet te laten wanneer de cruisecontrol actief is. De automatische stuurkolom is echt een must voor het in- en uitstappen. Daarnaast geen opbergmogelijkheid voor zonnebril, telefoon etc.

• Leuk
Waarderingen: 944
Sta ik naast mijn Tesla model 3, heeft de auto dat niet door. Sta je aan de deur hendel te trekken alsof je een domme dief bent.
Soms duurt het wel iets van 10 seconden en dat doet hij weer alsof er niets aan de hand was en gaat hij wel gewoon open.
Ik heb het idee dat dat sinds een paar updates geleden verslechterd is. Luistert hoe dan ook erg nauw, met de telefoon in de achterzak doet hij het vaak ook niet.

Eigen ergernissen aan de Model 3:
- Geen automatische verlichting bij regen
- Als je het dimlicht zelf inschakelt gaat het niet weer uit bij uitstappen, maar is het ouderwets piepen
- Deurpanelen rammelen snel als de muziek wat harder gaat
- Camera achter is onbedekt en dus snel vies, mis de camera achter het logo van VW
- Airco al aan als een deur opengaat voelt als een totaal onzinnige energieverspilling

Ach, ik denk dat iedere auto wel zijn onvolkomenheden heeft. Als ik kijk naar mijn huidige wagenpark, dan heb ik de volgende ergernissen:

Volvo 360
Leuke youngtimer, maar doordat het een sedan is, is de achterbank in zijn geheel niet neerklapbaar. Er is alleen zo'n skiluik in de middenarmsteun aanwezig, maar daar kun je echt niet veel mee. Hierdoor is een 340 of 360 sedan een waardeloze auto om mee naar de Ikea te gaan. Met een hatchbackversie gaat dat al veel beter (daar kan de bank wel worden neergeklapt).

Mazda MX-30
Wat ik vervelend vind aan deze auto is het feit dat hij bij vochtig weer erg snel beslaat. De overzichtelijkheid is al niet fantastisch door de kleine raampjes, maar als ze dan ook nog beslaan is dat wel lastig. En wat ik ook niet snap is dat de passagiersstoel wel naar voren geklapt kan worden om het instappen naar achteren te vergemakkelijken, maar dat die stoel daarna in een zeer onconfortabele hoek terugspringt. Iedere keer moet je dus de stoel opnieuw instellen. Erg onhandig en volgens mij helemaal niet nodig (onze Twingo's hadden dit niet!).

BMW 225e xDrive (U06)
Fijne auto, maar als 'MPV' laat hij toch wel wat steken vallen. We hebben ooit een Renault Grand Scénic gehad. Die had klaptafeltjes achter, 3 separaat verschuif- en verstelbare achterstoelen, stoeltassen, vakjes in de vloer en weet ik wat nog meer. De BMW heeft niets van dat alles. Als je dan met 3 pubers op vakantie gaat, mis je vooral die stoeltassen erg. Ze kunnen nergens hun spullen (telefoons, gameconsoles en boeken) fatsoenlijk kwijt.

Maar toch. Als ik dan terugenk aan mijn allereerste auto, 27 jaar geleden.... Dan valt er eigenlijk weinig te klagen. Dat was een Volvo 66 voor fl. 50,- met nog een half jaar APK. Vergeleken daarmee zijn de auto's van nu echt waanzinnig goed (hoewel die 66 toch ook erg leuk was).

Dat was een Volvo 66 voor fl. 50,- met nog een half jaar APK. Vergeleken daarmee zijn de auto's van nu echt waanzinnig goed (hoewel die 66 toch ook erg leuk was).
Herkenbaar! Ik had een Volvo 66 als eerste auto, en die had ook de vaste achterbankleuning...

Bij mijn Tesla model 3
  • De adaptive cruise control (Autopilot) die zonder mijn inbreng de snelheid van mijn voertuig aanpast (ongeacht welke instellingen ik kies). Wanneer ik naar Brussel rijd, vertraagt mijn wagen naar 60 km/h wanneer ik voorbij een uitrit rijd (en dat vertragen gaat redelijk snel). Op de verkeerswisselaar van de E40 en de E314 beslist de wagen zelfstandig dat ik daar 120 km/h mag rijden (net wanneer er een bord van 70 km/h staat, en dan begint de wagen flux te versnellen). Op de ring rond Mechelen is er een plekje waar de auto steevast vol op de remmen gaat staan en de snelheid aanpast naar 40km/h, terwijl je daar 90 km/h mag
  • de navigatie bij Tesla, is volgens mij iets Amerikaans. Wanneer de hoofdbaan een scherpe draai naar rechts maakt, en jij daar moet afslaan naar links in de bocht, dan zegt je navigatiesysteem niets, voor hem is dat gewoon rechtdoor. Bij mijn vorige wagens nooit dat probleem gehad
  • de automatische ruitenwisser die zijn eigen leven leidt
  • het totaal gebrek aan demping en ook geluidsisolatie zat niet in de prijs. Er zit een uitstekende geluidsinstallatie in de model 3 , maar dat hoor je alleen wanneer je stil staat aan een verkeerslicht.
  • Het alarm wanneer de lane assist merkt dat je uit je rijvak afwijkt: niet een korte piep, maar je hebt recht op meerdere alarmen, ook indien je onmiddellijk corrigeert. Bij fietssuggestiestroken altijd een enorm plezier: mijn wagen vind het over de lijnen van die fietssuggestiestroken rijden goed voor een alarm, en vaak meerdere keren op dezelfde weg, alternatief is op een tegenligger knallen, lijkt me ook niet aangewezen.

Dit topic komt een halfjaar te laat, ik had voor mijn Tesla model 3 het hele forum kunnen volschrijven ; )
Hehe, ik heb me nog wat ingehouden

edit: ik kom net thuis, buiten is het donker. Nog eentje die ik vergeten was : het achteruitrijlicht lijkt meer op een kaars dan een lamp, je ziet gewoon niets wanneer je achterwaarts een donkere oprit oprijdt.
Nog één week, en dan is ie weg.

Laatst bewerkt:
Er is één ding aan mijn W205 waar ik me ontzettend aan stoor. Eén of andere ergonomie ingenieur bij Mercedes-Benz heeft besloten om tussen de W204 en de W205 de positie van de Tempomaat hendel om te wisselen met de hendel voor alle andere functies.

En dit probleem is alleen maar groter geworden sinds ik de CLK heb. Die heeft namelijk de Tempomat nog op de oude vertrouwde positie.

Dus als je een zwarte C-klasse of een zilvergrijze CLK ziet rijden, dan ben ik niet naar je aan het seinen, maar probeer ik de cruise control erop te zetten. Alvast mijn welgemeede excuses.

De hendel in de W205:
55090191358_b28632542d_b.jpg

En de hendel in de CLK (de bovenste)
55125475667_2f07a835b1_b.jpg

Laatst bewerkt:
Er is één ding aan mijn W205 waar ik me ontzettend aan stoor. Eén of andere ergonomie ingenieur bij Mercedes-Benz heeft besloten om tussen de W204 en de W205 de positie van de Tempomaat hendel om te wisselen met de hendel voor alle andere functies.

En dit probleem is alleen maar groter geworden sinds ik de CLK heb. Die heeft namelijk de Tempomat nog op de oude vertrouwde positie.

Dus als je een zwarte C-klasse of een zilvergrijze CLK ziet rijden, dan ben ik niet naar je aan het seinen, maar probeer ik de cruise control erop te zetten. Alvast mijn welgemeede excuses.

De hendel in de W205:
55090191358_b28632542d_b.jpg

En de hendel in de CLK (de bovenste)
55125475667_2f07a835b1_b.jpg
Nu je het erover hebt... Ik had een aantal jaar geleden een W203 C-klasse en mijn vrouw een R172 SLK-klasse. Daarbij was de cruisecontrolhendel ten opzichte van de richtingaanwijzer 'verwisseld' (vooraan/achteraan). Met als gevolg dat ik een keer op een rustige avond door de politie op de A2 was gestopt. Ik passeerde daar volgens de regels aan de linkerzijde verschillende 'middlelaners', dus wisselde blijkbaar een aantal keer van rijbaan, daarbij uiteraard richting aangevend naar rechts. Echter, blijkbaar had ik een paar keer door een extra standje van de 172 cruisecontrol gedrukt in de veronderstelling dat ik de richtingaanwijzer gebruikte waardoor deze niet in stapjes van 1, maar 10 km/h omhoog ging. Dat zorgde ervoor dat ik een grijze Polo mocht volgen naar parkeerplaats Haarrijn. Mijn verklaring was goed genoeg voor een vermanend woordje (ik reed blijkbaar 160), dat werd afgesloten met de woorden "de boete komt wel van de trajectcontrole". Oepsie. Gelukkig heb ik geen boete gezien, blijkbaar was in die week de trajectcontrole buiten dienst.

Bij mijn Ford Mustang Mach-e

- Bij vochtig weer beslaan de ramen. Waardoor je de blazers op max moet zetten. Alleen als je dat doet wordt het 30 graden. De airco is op zichzelf niet voldoende (alleen bij heel vochtig weer hoor ;-)
- Draadloos laden van de mobiele telefoon werkt niet goed. Hierdoor ben je soms 5 minuten bezig om hem precies goed te leggen waardoor hij oplaad. Uiteraard ligt hij na een drempeltje weer verkeerd. Met name frusterend als je weinig batterij hebt.

Ik rij sinds anderhalf jaar in een Id-buzz en eigenlijk is ie prima voor mij op bijna alle punten op één na. De breedte.
Ik vind de auto met een breedte van 1,98 te breed. Vaak onhandig in drukke straten met veel auto's of in lanen.

Terug
Bovenaan