Waarom zijn Amerikaanse auto's weinig geliefd?

Mechanix

Kilometervreter
Op YouTube ben ik op reeks aardige reviews gestuit van (oudere) Amerikaanse auto's. Nu wordt er vaak gezegd dat Amerikaanse auto's niet fijn rijden, matig in elkaar steken en op veel vlakken inferieur zijn aan Europese en Aziatische auto's.

In de filmpjes kan je echter zien dat er goed is nagedacht over details in Amerikaanse auto's, dat er vele leuke snufjes in de wagens zitten en dat de kwaliteit en afwerking hoogwaardig lijkt. Waarom is er toch vaak een anti-Amerikaans sentiment als het op auto's aankomt?

Review van een '95 Buick Riviera: https://www.youtube.com/watch?v=mfsjuB0kguo&feature=c4-overview-vl&list=PL9A995ED2F8913771

Vaak zwaar, lusten wel een slokje en het is niet altijd even makkelijk om aan onderdelen te komen (tenzij je het geen probleem vindt om te importeren). Verder zijn het idd vaak prima auto's.

Amerikaanse auto's zijn toegespitst op de Amerikaanse standaard: lange highways, riante parkeerterreinen en een lage benzineprijs. Zaken die je hier niet zo veel tegen komt...

Ik heb er twee gehad. Ze rijden wel fijn! Tenminste, als je niet Amsterdam-Den Haag in vijf minuten wil doen. Maar ik denk er nog vaak aan. Het waren de meest fantastische auto's die ik gehad heb.

Ik zal de voordelen en nadelen op een rijtje zetten:

1. De gigantische rijstijl
2. Heerlijk motorgeluid
3. Er zitten niet zoveel stangen aan het stuur. Ok, behalve dan de automaat, maar het licht en de cruise-control zijn knopjes op het dashboard, veel beter dan als die stangen aan het stuur.
4. de gigantische stoelen, je kunt met z'n drieen voorin zitten! Zelfs in de kleinste Amerikaan die ik had (Plymouth Volare Premier)
5. Mensen kijken.

De nadelen:
1. Het verbruik (veruit nummer 1, daarom heb ik ze niet meer, je wordt er chagrijnig van)
2. Niet bijster goed afgewerkt (maar dat vond ik niet erg)
3. Verkrijgbaarheid onderdelen
4. Mensen kijken.

Het imago is veranderd. In de jaren 80, toen ik ze had, keken ze tegen je op als in zo sloep reed. Nu ben je een beetje uitschot, een beetje raar, als je daarmee rijdt.

Verbruik, je moet wel een oliesjeik zijn om de benzine te kunnen betalen. Verder wordt je een aardige sponsor van het rijk wegens de hoge MRB ;)

Het moet echt je hobby zijn, dan heb je het er voor over. Ik was in de 20 toen ik de Plymouth had en daarna de Caprice Classic. Geweldige auto's. Maar ja, als je niet zoveel te besteden hebt en je begint pas met je zelfstandige leven, dan ga je nadenken, wat is nu belangrijker. Gelukkig had ik er een leasewagen naast, een Sierra, maar dat is NIET te vergelijken met elkaar. In een Amerikaan voel je je speciaal. Toen ik gisteren een van de eerste afleveringen van Dallas zag, met al die prachtwagens, begon het bloed weer te kruipen. Niets mooier dan Amerikanen! Ik rij helaas een Japanner om de lage kosten, dat is de enige reden, anders had ik allang een Town Car of zoiets gehad. Maar helaas, zoveel verdien ik niet.

Soloman zei:
Ik rij helaas een Japanner om de lage kosten, dat is de enige reden, anders had ik allang een Town Car of zoiets gehad. Maar helaas, zoveel verdien ik niet.

Je doet het voorkomen alsof je in een Corolla rijdt, maar je rijdt nota bene een Camry. Dat is zowat een halve Amerikaan. :D

De belangrijkste reden is volgens mij sentiment.
Men heeft een band met een classic op basis van ervaringen van vroeger. Pa had, opa had etc. etc.
En die Amerikaanse bakken waren hier in het verleden niet of nauwelijks.
Natuurlijk zullen tv series waarin een bepaalde auto een rol speelde ook zulke gevoelens opwekken. Maar dat percentage is volgens mij veel kleiner en ondertussen niet meer betaalbaar :)

jocks-lincoln-2.png

EWING 1(y)
Lincoln-1977-Lincoln-Mark-V-Jock-Ewing-museum-a.jpg

In het ouderlijk huis werd veel Amerikaans gereden: Kaiser Frazer; Ford Fairlane, Chevrolet BelAir, Studebaker GoldenHawk, Ford Mustang, Ford Mercury Comet. Vanaf 1970 Europees: Ford Capri en andere bolides.

Stuk voor stuk heerlijke en onverwoestbare auto's.
Wij als nazaten hebben altijd Europees en Japans gereden,
maar de herinnering aan de zoevende Amerikanen zit voor
eeuwig op je harde schijf.

De energiecrisis deed de Amerikanen de das om.
Bovendien werden ze door de ongunstige koersverhouding onevenredig duur.
Een beetje aangeklede Ford Mercury kostte bij Hessing toch ook zo maar 70.000,00 gulden.

Nu kost een volwassen Ford Focus net zoveel, maar in de jaren zeventig / tachtig was het beslist veel geld.
Bovendien waren de Amerikanen in die tijd beslist van mindere kwaliteit. De V8 brobbelde wel door, maar
met de rest was het veelal kommer en kwel door slechte en slordige assemblage.

Dit lijkt mij een leuk topic, maar gaat het om Amerikaanse klassiekers (daar zijn er best veel van in NL).

Of gaat het om oude(re) amerikanen waar (nog) geen liefhebberspubliek voor is/zal komen.

Greetzz Renate.

Soloman zei:
Het moet echt je hobby zijn, dan heb je het er voor over. Ik was in de 20 toen ik de Plymouth had en daarna de Caprice Classic. Geweldige auto's. Maar ja, als je niet zoveel te besteden hebt en je begint pas met je zelfstandige leven, dan ga je nadenken, wat is nu belangrijker. Gelukkig had ik er een leasewagen naast, een Sierra, maar dat is NIET te vergelijken met elkaar. In een Amerikaan voel je je speciaal. Toen ik gisteren een van de eerste afleveringen van Dallas zag, met al die prachtwagens, begon het bloed weer te kruipen. Niets mooier dan Amerikanen! Ik rij helaas een Japanner om de lage kosten, dat is de enige reden, anders had ik allang een Town Car of zoiets gehad. Maar helaas, zoveel verdien ik niet.

Persoonlijk lijkt een Amerikaan (of een Citroen) mij beter rijden dan de gemiddelde Europeaanse auto. Die zijn vaak (te) hard geveerd. Daarnaast wil een mens toch ook een beetje ruimte? Een C-segmenter is al vrij krap, een B-segmenter is klein, om het over een veredelde brommer nog maar niet te hebben...

Mechanix zei:
Soloman zei:

Persoonlijk lijkt een Amerikaan (of een Citroen) mij beter rijden dan de gemiddelde Europeaanse auto. Die zijn vaak (te) hard geveerd. Daarnaast wil een mens toch ook een beetje ruimte? Een C-segmenter is al vrij krap, een B-segmenter is klein, om het over een veredelde brommer nog maar niet te hebben...

Ik zal het maar zo zeggen: de klassieke Amerikanen zijn precies volgens de menselijke maten. Daar kun je gewoon lekker in zitten. Laten we eerlijk zijn: kun je in een Mercedes s met gestrekte pootjes zitten? Nee. Of het moet een verlengde zijn. En dan die harde vering.
Nederlanders zijn jakkeraars. Het MOET allemaal sportief. Met een pookje en haaks liggen in de bocht. Hoeft toch allemaal niet? Lekker rusten in een wagen. Waarom moet het allemaal zo hard en waarom moeten we een ouderwets systeem (schakelen) gebruiken. Als de auto het voor je doet, waarom doe je het zelf?

RolingMetal zei:
De belangrijkste reden is volgens mij sentiment.
Men heeft een band met een classic op basis van ervaringen van vroeger. Pa had, opa had etc. etc.
En die Amerikaanse bakken waren hier in het verleden niet of nauwelijks.
Natuurlijk zullen tv series waarin een bepaalde auto een rol speelde ook zulke gevoelens opwekken. Maar dat percentage is volgens mij veel kleiner en ondertussen niet meer betaalbaar :)

Hier sla je de spijker op zijn kop.

Ik heb toch een redelijk aantal ouwe sloepen gereden, van een zeldzame 1970 Buick Riviera tot en met mijn huidige Town Car uit 1999.
Wat begon als een zoektocht naar iets met een automaat, ontwikkelde zich tot een passie voor alles met een bobbende V8. Corsica, Caprice, Riviera, Grand Marquis en nu dan de Lincoln.

De 1977 Marquis kocht ik omdat ik wagens uit de jarenzeventig de ultieme protserige USA bak vond. Ontzettend groot, zuipen als een tierelier en voorbank als een sofa.

Waar iedereen altijd de Amerikaanse wagens zo afkraakt, kan ik enkel beamen dat :

- de techniek super betrouwbaar is. Alle technische onderdelen van bak en motor zijn altijd wel te herstellen danwel te vervangen. Onderdelen bestellen hoeft niet lang te duren via allerlei NLe toeleveranciers die over goede contacten beschikken in het buitenland.
- Plaatwerk en roest : Plaatwerk van Amerikanen is bovengemiddeld dik, wat waarschijnlijk ook de reden is dat er nog zo ontzettend veel Amerikanen rondrijden in tegenstelling tot hun veelal Japanse, maar ook wel Europese tegenhangers uit die periodes van de jaren 50, 60 en 70. Roest had gewoon veel meer tijd nodig om door het plaatwerk heen te vreten. Als je een Amerikaan hebt, kijk altijd goed of plaatwerk te verkrijgen is. Des te populairder het model, des te meer keus aan (after-market) plaatwerk denk je dan...soms klopt dat, maar soms ook niet.
- Interieur: goedkoop plastic is een feit, zeker in de jaren zeventig, tachtig en zelfs begin jaren negentig. Met als gevolg dat je vaak kraakjes zult horen, barsten in dashboard vanwege koud dashboard door airco, en een knalhete zon erop en omgekeerd in de winter. Feit is wel, en dat vindt ik nog steeds geweldig, dat de Amerikaanse wagens uit al die decennia, bomvol opties zitten die hier soms nog niets eens, en anders in geringe mate verkrijgbaar waren in die tijd. Airco of climate control, Cruise control, cornering lights, elektrisch verstelbare stoelen, electrische ramen, elektrische kofferbak opener, armsteunen voor en achter etc. etc.
- Exterieur : op welke auto's vind je nu meer ornamenten, emblemen, versierselen en andere kitsch dan op een jaren zeventig Amerikaan. Veel van die details zijn voor mij gewoon kunst. Laat staan de veelal enorm imponerende namen die gebruikt werden.

Het dweilerige weggedrag in met name bochten is ook een bekend fenomeen. Maar met een dergelijke auto wil je ook helemaal niet snoeihard die bocht om. Het zijn limousines, niet racewagens. Drempels, gaten in het wegdek en ander ongerief worden door het veelal toegepaste body on frame principe met enorme schokbrekers en veren goed verwerkt.

Een goed verzorgde Amerikaan is absoluut geen pooierbak, maar een sjieke verschijning die een ongekende uitstraling heeft.
Ik ben dan ook totaal geen voorstander van matzwart grolde hokken die met duct tape aan elkaar worden gehouden. Dit doet een Amerikaanse sloep geen recht namelijk.

Het verbruik....tsja...als je je daar al druk om maakt, moet je er sowieso niet aan beginnen. De 1977 Merc reed 1 op 4,5 op benzine. Maar elke meter dat ik er mee reed was met een big smile......De Town Car rijd momenteel in de winter 1 op 7 gemiddeld. Dat doet een gemiddelde Impreza GT Turbo ook geloof ik....en ik ben persoonlijk van mening dat in de TC het toch aangenamer vertoeven is. Je moet er wel tegen kunne dat je met een dergelijke wagen toch aandacht trekt. En ik heb tot nu toe enkel positieve ervaringen er mee kan ik melden.

Maar wat Rolling Metal zegt is bij mezelf heel herkenbaar....

Nu ik wat ouder ben geworden, breekt bij mij toch een beetje het jeugdsentiment aan, de hang naar vroeger en heeft de Mercury ruimte moeten maken voor ene auto die wij vroeger hadden toen ik nog een kind was...een Renault 4. Waarom? dit associeer ik met mijn jeugd. Iets at ik helaas niet kan met een Amerikaan, omdat we die nooit gehad hebben.

Wellicht is dit de zoveelste fase in mijn leven en zal er misschien in de toekomst weer een Amerikaan komen voor de hobby, maar dat zien we dan wel weer.

Conclusie : laat je niet afschrikken door alle cowboy verhalen, de meeste negatieve feiten zijn gebaseerd op een handvol ervaringen en door middel van veel lezers ervaringen, o.,a. op Carsurvey.org, kun je een hoop pros en cons lezen van zo'n beetje elke wagen gemaakt.

Ik blijf voorlopig nog genieten van de Town Car. (alhoewel ik toch stiekem aan het kijken ben naar een Buik Road master uit midden jaren negentig met de Corvette LT1 motor.)

Werkelijk weinig geliefd, of zijn dat slechts vooroordelen van jaloerse omstanders?
Ik hoor vaak genoeg negatieve opmerkingen, maar ondertussen staan ze er ook bij te kwijlen.:)

Een amerikaanse auto is gewoon een mobiel velengstuk van je woonkamer: relaxed cruisen op een gegist bestek terwijl je heerlijk onderuit gezakt in de sofa luistert naar de symfonie van een rustig brabbelende V8.:cool:
De rest van de automerken zijn er gewoon bij gemaakt als werkpaard of om zo snel en goedkoop mogelijk van A naar B te kunnen gaan.:)

De onderdelenvoorziening valt op zich nog best mee dankzij het internet, prijzen zijn veelal zelfs gunstiger als die van de doorsnee europeaan... je moet er alleen geen haast mee hebben want de onderdelen liggen in europa niet op elke straathoek binnen handbereik.
Het verbruik moet je even creatief benaderen: 1:4 op LPG rijdt net zo duur 1:10 op benzine, en als je het omrekent naar miles/gallon klinkt het ook al een stuk zuiniger.;)
De wegenbelasting is hier dan wel even een ander verhaal, maar met die melkmachine is Nederland uniek in de wereld.:cry:

Wel een nadeel vind ik de omvang en draaicirkel: het nederlandse wegennet is hier niet echt op berekend, in een binnenstad moet je met een fatsoenlijke amerikaan niet zijn. (en in een doorsnee parkeergarage aan de rand van een binnenstad ook niet)

dat klopt, parkeren moet je met beleid doen, was straat past niet en een parkeer garage al helemaal niet met die 5,50 meter lengte.

Maar mijn TC weegt bijv. 1950 KG, een BMW bijvoorbeeld van hetzelfde kaliber, die veelal toch kleiner is, even zwaar of soms zwaarder. En het verbruik zal er ook niet minder om zijn. Waar ik voor de Marbella 14 euro per maand betaal, betaal ik voor de TC 97 Euro.

M'n Wagoneer weegt 2260 kg, maar die is van '71 en dus blijvend belastingvrij... maar als compensatie betaal ik al belasting voor 2 diesels van zo'n 1500 kg/stuk, en ik kan toch maar met 1 auto tegelijk rijden.;)

Parkeren in m'n garage is hier al een bekende buurtattractie geworden: ik moet eerst minimaal 4x steken (wel sturen met een pink) om recht m'n garagebox in te kunnen rijden en moet dan vervolgens via het achterraam weer naar buiten klimmen omdat de potieren in de garagebox niet fatsoenlijk open kunnen... zeer leuk voor de toeschouwers maar praktisch is toch wat anders.:)

Het is belangrijk om eerlijk te vergelijken. Zet een Amerikaan van 1970 naast een Europese auto uit die tijd en je schrikt van het primitieve weggedrag van de Europese auto.

Want ja, de oude Europese auto deint niet, maar hij komt ook nauwelijks van zijn plaats, stuurt zwaar, remt zwaar en je hoort allerlei kraakjes, piepjes en een hakkepuf motorgeluid. Je denkt er niet eens aan om harder te rijden, want meekomen met het moderne verkeer is al een hele opgave.

De Amerikaan uit die tijd voelt bijna aan als een moderne auto. Hij reageert gewoon op het gaspedaal, remt netjes als je dat wil, alles voelt stevig aan, er is al aan comfort gedacht en hij veranderd netjes van richting als je stuurt. Pas als je harder gaat rijden en snelle bochten gaat nemen dan merk je dat de Amerikaan wat bewegelijker is dan een moderne auto.

Ook binnenin zijn de verschillen enorm, waar je in de Europese auto blij mag zijn als de raampjes omlaag kunnen in plaats van opzij, gaan die in de Amerikaan elektrisch. En er is airco, dus eigenlijk hoeven de ramen niet eens open.

Zo rond 1980 veranderde dit beeld. Europese auto's ontwikkelden zich, met betere motoren, geluidsisolatie, bekrachtiging van stuur en remmen en op dure modellen was soms zelfs airco bestelbaar. Terwijl de Amerikanen rond 1975 terugvielen, door steeds kleinere, tragere en eenvoudigere modellen te gaan bouwen. Gelukkig bleven er wel wat grote modellen over, maar de meeste Amerikanen vanaf 1980 werden steeds Europeser. In die periode nam de vraag naar Amerikanen nogal af. Juist de grotere modellen met V8 hielden wel fans. En terecht, want die waren nog steeds leuk. Maar zo groot als het verschil in 1970 was, zou het nooit meer worden. Naast de Europese V8 modellen met verlengde wielbasis was het verschil zelfs bijna afwezig.

En ook nu nog, Cadillac levert geen personenauto meer met meer dat 6 cylinders, behalve een enkele getunede sportuitvoering. Terwijl Mercedes zelfs op hun middenklasse modellen al een V8 aanbied, en de luxe modellen zelfs over een V12 mogen beschikken. Zonder dat het gelijk een sportuitvoering is.

Soloman zei:
Mechanix zei:
Soloman zei:

Ik zal het maar zo zeggen: de klassieke Amerikanen zijn precies volgens de menselijke maten. Daar kun je gewoon lekker in zitten. Laten we eerlijk zijn: kun je in een Mercedes s met gestrekte pootjes zitten? Nee. Of het moet een verlengde zijn. En dan die harde vering.
Nederlanders zijn jakkeraars. Het MOET allemaal sportief. Met een pookje en haaks liggen in de bocht. Hoeft toch allemaal niet? Lekker rusten in een wagen. Waarom moet het allemaal zo hard en waarom moeten we een ouderwets systeem (schakelen) gebruiken. Als de auto het voor je doet, waarom doe je het zelf?
Jan dan moet je toch eens een keer een rit in een S klasse maken. Van stugge vering is absoluut geen sprake. Comfortabeler dan dit ga je ze bijna niet vinden. En dan heb ik het niet over deinen van de gemiddelde Amerikaan. Het is dat de SEC eruit gaat anders had je eens mee kunnen rijden op een van de meetings. Geloof mij onovertroffen.

De amerikaanse auto's zijn altijd groot, zwaar, sterk en zeer luxe geweest, maar vanaf 1972 moesten de zware motoren daar opeens gaan voldoen aan allerlei normen wat betreft uitstoot en emissies.
Dit is in het begin met allerlei kunstingrepen ten koste gegaan van het grote motorvermogen omdat die amerikanen niet van de V8 en de luxe af wilden, maar vanaf de jaren '80 zijn de motoren en modellen daar toch wat "kleiner" (en dus lichter) geworden.

In Europa was het net andersom.
Hier waren de auto's en motoren in de jaren '60 zeer klein, maar met het stijgen van de welvaart moest het steeds groter en luxer.
De ontwikkeling en grootte van de motoren is hierin in gelijke tred meegegaan, en de techniek is hier altijd al gebaseerd geweest op een minimale motorinhoud bij maximale prestaties.

De amerikanen moesten dus wel wat stappen terug om weer verder te kunnen, maar de europeanen konden niet verder terug dus gingen alleen maar vooruit.
De aziaten hadden het gelijk al goed begrepen: kopieer de voordelen van beiden, dan overheers je ook beiden... en het oostblok had het ijzeren gordijn wel als bescherming.

en wat duurzaamheid betreft: die oude amerikaanse lange slag motoren uit de jaren '60/70 haalden probleemloos 300.000 km bijna zonder vorm van onderhoud, de europese korte slag toerenjankers waren met 150.000 km en veel onderhoudsbeurten meestal al afgeschreven... geef mij dat koppel van 475 Nm bij 2400 rpm uit een 5,7L V8 dan maar.:cool:

Waarom is er toch vaak een anti-Amerikaans sentiment als het op auto's aankomt?

-Zuipt veel benzine
-Weinig vermogen ( in vergelijking met de cilinderinhoud )
-Zwaar
-Stuurt alleen goed als je rechtdoor rijd

En toch heeft het wel wat zo'n Amerikaan vind ik..

renate zei:
Dit lijkt mij een leuk topic, maar gaat het om Amerikaanse klassiekers (daar zijn er best veel van in NL).

Of gaat het om oude(re) amerikanen waar (nog) geen liefhebberspubliek voor is/zal komen.

Greetzz Renate.

Of gaat het ook om moderne Amerikanen? Zo ja, dan praat ik graag mee :)

Twix zei:
renate zei:

Greetzz Renate.

Of gaat het ook om moderne Amerikanen? Zo ja, dan praat ik graag mee :)

Ik dacht ook dat dit zou gaan over de moderne amerikanen :D De klassiekers is volgens mij geen punt van discussie, je bent liefhebber van een klassieker of niet. Een liefhebber van klassieke wagens accepteert ook de nadelen.

Veel interessanter is de vraag waarom iemand een nieuwe amerikaan zou moeten kopen. We hebben dappere pogingen gezien de afgelopen 20 jaar, maar tot nu toe is Europa niet over te halen tot grootschalige aankoop van Amerikanen. En ik zie dit ook niet veranderen, de typische Amerikaanse wagen bied niet wat de Europese autokoper vraagt.

vectrafan zei:
Een liefhebber van klassieke wagens accepteert ook de nadelen.

Oh, vandaar dat Amerikanen massaal op LPG rijden, omdat de eigenaren allemaal het nadeel 'verbruik' accepteren... Of het protest om MRB te moeten betalen, wordt allemaal geaccepteerd...

Hoewel ik niet de exacte oorzaak kan benoemen, denk ik niet dat het (Europeanen die niet in Amerikanen rijden) alleen aan de vraag-aanbod kant ligt. Er zijn genoeg auto's te noemen die wel aan onze 'behoefte' voldoen, maar die toch niet aanslaan. Auto's die vaak zelfs een stuk goedkoper zijn dan de Europese/Aziatische concurrenten. De Voyager ontkracht deze stelling nog het meest, maar verder zijn er legio voorbeelden.

Soloman zei:
Waarom moet het allemaal zo hard en waarom moeten we een ouderwets systeem (schakelen) gebruiken. Als de auto het voor je doet, waarom doe je het zelf?

Omdat handgeschakeld alles behalve ouderwets is, en het nog steeds sneller gaat dan een traditionele automaat. Altijd de juiste/gewenste versnelling, geen 'kickdown' maar in dezelfde versnelling bij volgas. De auto doet altijd wat jij wilt;)
Denk dat Porsche bijvoorbeeld met hun 7-bak in de 991 wel laat zien dat manueel alles behalve ouderwets is...

A110-50 zei:
Soloman zei:
Waarom moet het allemaal zo hard en waarom moeten we een ouderwets systeem (schakelen) gebruiken. Als de auto het voor je doet, waarom doe je het zelf?

Omdat handgeschakeld alles behalve ouderwets is, en het nog steeds sneller gaat dan een traditionele automaat. Altijd de juiste/gewenste versnelling, geen 'kickdown' maar in dezelfde versnelling bij volgas. De auto doet altijd wat jij wilt;)
Denk dat Porsche bijvoorbeeld met hun 7-bak in de 991 wel laat zien dat manueel alles behalve ouderwets is...
Tja, de traditionele automaat. Wie wil nog zo'n ding? Als je voor nieuwerwetse techniek kiest dan leg jij het af met je schakelbak. Zeker wanneer je een auto hebt met veel vermogen. En ook in de file is het een uitkomst.

Dat klinkt meer als een excuus. Een automaat nodig hebben in een auto met veel vermogen. Dan schort er gewoon wat aan je rijkunsten...

Een automaat is in Nederland bij sommige mensen nog altijd een onbegrepen accessoire ;) Een automaat bied gemak net zoals Climate Control dat doet en heeft weinig te maken met al dan niet beheersen van de rijkunst. :D

Natuurlijk biedt een automaat gemak, maar voor mij ( en ik denk ook voor vele anderen) weegt dat gemak niet op tegen de nadelen (onsportief rijgedrag, kunstmatig3 keuzes (zoals ik al uitlegde) en een vaak ongewenste kickdown o.a.). Een automaat is imo meer voor mensen die niet kunnen rijden/schakelen, rijden niet leuk vinden of 'het allemaal we best' vinden en liever lui dan moe zijn;)

A110-50 zei:
Dat klinkt meer als een excuus. Een automaat nodig hebben in een auto met veel vermogen. Dan schort er gewoon wat aan je rijkunsten...
Wie heeft het over 'nodig hebben'? Ik niet... Maar probeer jij gerust eens volle bak weg te rijden met 250 pk onder je rechter voet. En probeer het dan nog eens met bijvoorbeeld zo'n DSG-bak (of S-tronic o.i.d.). Daar kun jij niet tegen schakelen met je zogenaamde rijkunsten.

Volgens mij bevestig je hier gewoon mn punt...;) Zo'n probleem is volle bak wegrijden met een handgeschakelde auto met 250pk+ niet hoor...

Sommigen vinden het prettig met een automaat te rijden en sommigen geven de voorkeur aan een handbak. Amerikanen bijvoorbeeld, om weer on topic te gaan, geven in het algemeen voorkeur aan een automaat. Daardoor worden veel Amerikaanse modellen alleen met automaat geleverd.

Misschien dat ze daardoor ook niet zo populair zijn in Nederland?

Het gemiddelde parkeervak is al te smal en te kort voor een C-segmenter, laat staan voor een Amerikaan met ouderwetse maatvoeringen. Dat bemoeilijkt het gemak bij parkeren en manoeuvreren.
Persoonlijk vind ik grote amerikanen indrukwekkend om te zien. Ik kijk dan ook graag naar oudere Amerikaanse films waar nog auto's van de oude stempel in voorkomen.

vectrafan zei:
Veel interessanter is de vraag waarom iemand een nieuwe amerikaan zou moeten kopen. We hebben dappere pogingen gezien de afgelopen 20 jaar, maar tot nu toe is Europa niet over te halen tot grootschalige aankoop van Amerikanen. En ik zie dit ook niet veranderen, de typische Amerikaanse wagen bied niet wat de Europese autokoper vraagt.
De vormgeving van de nieuwe modellen spreekt mij niet aan. Van de aanblik van een nieuwe Cadillac ga ik huilen.

A110-50 zei:
Volgens mij bevestig je hier gewoon mn punt...;) Zo'n probleem is volle bak wegrijden met een handgeschakelde auto met 250pk+ niet hoor...
Het gaat ook niet over 'kunnen', maar over wat sneller is. Het argument dat je zelf aanhaalde weet je nog? ;)

A110-50 zei:
Een automaat is imo meer voor mensen die niet kunnen rijden/schakelen, rijden niet leuk vinden of 'het allemaal we best' vinden en liever lui dan moe zijn;)

Of dagelijks in de file staan ;)

Een automaat is gewoon sneller weg als een handgeschakelde bak, en de topsnelheid van een handgeschakelde bak ligt altijd iets hoger als met een automaatbak... het vermogen van de motor heeft daar verder geen invloed op.
Elke automaatbak kun je ook prima zo "sportief" afstellen dat deze pas schakelt op de top van het motorvermogen, de vraag is echter of je dat moet willen.
Een goed afgestelde automaat schakelt zo dat het koppel optimaal gebruikt wordt, en dan ben je vaak ook het snelste van je plek af.
Misschien een vreemd voorbeeld, maar kijk eens goed naar de werking van een variomatic (DAF).... dat is nog steeds de perfecte traploze automaat die optimaal gebruik maakt van het koppel bij elke snelheid.

Je kunt je dan wel blind staren op het max. motorvermogen, maar wanneer gebruik je dat en bij welk toerental komt dat vermogen pas vrij?
300 pk klinkt dan wel heel stoer, maar als je dat vermogen pas bereikt als de toerenteller al in het rood staat heb je er totaal niets aan en veroorzaak je alleen maar extra slijtage/schade.
Geef mij dan maar liever een fors koppel bij een gunstig toerental, daar bereik je veel meer mee.
En dat is iets wat de amerikanen al heel vroeg goed hebben begrepen.

Ook was bij vele amerikanen een automaatbak standaard en werd er een forse meerprijs berekend voor een handbak.
En in europa is dat altijd net andersom geweest, dat verklaart waarschijnlijk waarom je hier meer handbakken hebt en in USA meer automaten... het is maar net waarmee je opgroeit.

Rob076 zei:
vectrafan zei:

Oh, vandaar dat Amerikanen massaal op LPG rijden, omdat de eigenaren allemaal het nadeel 'verbruik' accepteren... Of het protest om MRB te moeten betalen, wordt allemaal geaccepteerd...

....daar heb je Mr. Vooroordeel ook weer, blijkbaar wil (of kan) je het totaal niet begrijpen.:confused:

A110-50 zei:
Natuurlijk biedt een automaat gemak, maar voor mij ( en ik denk ook voor vele anderen) weegt dat gemak niet op tegen de nadelen (onsportief rijgedrag, kunstmatig3 keuzes (zoals ik al uitlegde) en een vaak ongewenste kickdown o.a.). Een automaat is imo meer voor mensen die niet kunnen rijden/schakelen, rijden niet leuk vinden of 'het allemaal we best' vinden en liever lui dan moe zijn;)

Waarom wil je altijd zo snel mogelijk weg zijn bij het stoplicht? Van flitspaal naar flitspaal is racen? Cool, ... Daarom is iedereen in NL misschien wel zo opgefokt op de weg. Rijden vind ik leuk, maar schakelen is gewoon ouderwets. Je gaat toch ook niet de benzine handmatig inpompen?

Muddy Bandit zei:
Rob076 zei:
vectrafan zei:

....daar heb je Mr. Vooroordeel ook weer, blijkbaar wil (of kan) je het totaal niet begrijpen.:confused:

Tsja, Vectrafan is nogal uitgesproken. Dan is zo'n reactie als die van Rob te verwachten.

Muddy Bandit zei:
Een automaat is gewoon sneller weg als een handgeschakelde bak, en de topsnelheid van een handgeschakelde bak ligt altijd iets hoger als met een automaatbak... het vermogen van de motor heeft daar verder geen invloed op.

(...)
Rob076 zei:
vectrafan zei:

Tsja, ik weet dat het jouw manier is om het op de man te spelen in plaats van kennis te hebben. Dan ga je weer allerlei dingen roepen in slecht Nederlands, waar nauwelijks iets van klopt. En vooroordelen? Het is volslagen onzin dat de topsnelheid altijd hoger ligt bij handgeschakelde auto en dat een automaat altijd sneller accelereert. Er zijn legio voorbeelden die dit ontkrachten. Maar goed, jij doet niet aan voorbeelden. Jij speelt op de man...

Ik ook, maar dat zit er niet echt in met de onzinnige discussie ove automaten.

Vandaag nog met de automaat in de halve Amerikaan rondgereden. Ging lekker! Ik hoefde niks te doen.

Oh ja, over de "halve Amerikaan", ja dat klopt wel. Ik ken Japanners goed, maar bij de Camry ontbreekt de magie totaal van de Amerikaan uit de jaren 70/80. Iedere vergelijking mist. Daar istie ook veel te klein voor. Verder is die veel te efficient om als Amerikaan door het leven te gaan. Een Japanner zoals wij hem hier in Nederland kennen, is hij ook absoluut niet. Daarvoor is hij te weinig strak geveerd en voelt hij niet aan als een Japanner. Verder is de kofferbak veel te groot voor een doorsnee auto uit Tokio (typisch Amerikaans), zitten er cupgaten in de middenarmasteun achter (vreselijk, maar dat hebben Amerikanen ook vaak, waarschijnlijk gaan Amerikanen veel naar McDonald's, want die passen erin :)) en zijn de stoelen te zacht daarvoor. Tja, de Camry is echt een halfbloedje. Rijdt als een grote auto, maar absoluut niet als een Amerikaan. Ik kan goed vergelijken: Ik ken de volgende auto's goed: Mazda 626, Mitsubishi Lancer, Toyota Carina E, Toyota Avensis (rijdt totaal anders dan de Camry), Buick Regal (zoals Chumlee die heeft, maar wat die er mee heeft gedaan, verschrikkelijk), Chevrolet Caprice en Plymouth Volare premier.

A110-50 zei:
Soloman zei:

Bij sportief gebruik is een handbak het beste, maar om te 'cruisen' lijkt een automaat mij veel fijner. Ook voor woon-werk trouwens.

Bij Amerikaanse auto's is dat goed geregeld. Lijkt me heerlijk, lekker rustig cruisen over die eindeloze wegen.

Terug
Bovenaan