Waarom zijn Amerikaanse auto's weinig geliefd?

Gullwing zei:
A110-50 zei:
Natuurlijk biedt een automaat gemak, maar voor mij ( en ik denk ook voor vele anderen) weegt dat gemak niet op tegen de nadelen (onsportief rijgedrag, kunstmatig3 keuzes (zoals ik al uitlegde) en een vaak ongewenste kickdown o.a.). Een automaat is imo meer voor mensen die niet kunnen rijden/schakelen, rijden niet leuk vinden of 'het allemaal we best' vinden en liever lui dan moe zijn;)

Waarom wil je altijd zo snel mogelijk weg zijn bij het stoplicht? Van flitspaal naar flitspaal is racen? Cool, ... Daarom is iedereen in NL misschien wel zo opgefokt op de weg. Rijden vind ik leuk, maar schakelen is gewoon ouderwets. Je gaat toch ook niet de benzine handmatig inpompen?

Je vergelijking raakt natuurlijk kant noch wal, dat hoef ik je hopelijk niet uit te leggen;)
Maar snel, of liever sportief, wegrijden betekent iets totaal anders dan 'van flitspaal naar flitspaal racen'. Hoef je ook niet te hard voor te rijden, dat verzin je er zelf bij. Schakelen is niet ouderwets, gewoon sportiever en imo ook vele malen leuker. Zo moeilijk is het niet lijkt me...

Mechanix zei:
A110-50 zei:
Soloman zei:
Waarom moet het allemaal zo hard en waarom moeten we een ouderwets systeem (schakelen) gebruiken. Als de auto het voor je doet, waarom doe je het zelf?

Omdat handgeschakeld alles behalve ouderwets is, en het nog steeds sneller gaat dan een traditionele automaat. Altijd de juiste/gewenste versnelling, geen 'kickdown' maar in dezelfde versnelling bij volgas. De auto doet altijd wat jij wilt;)
Denk dat Porsche bijvoorbeeld met hun 7-bak in de 991 wel laat zien dat manueel alles behalve ouderwets is...

Bij sportief gebruik is een handbak het beste, maar om te 'cruisen' lijkt een automaat mij veel fijner. Ook voor woon-werk trouwens.

Bij Amerikaanse auto's is dat goed geregeld. Lijkt me heerlijk, lekker rustig cruisen over die eindeloze wegen.

Daar droom ik ook wel eens van. Als ik ooit in de USA ben (gaat zeker gebeuren en ga ik ook bij Twix en A3 langs) wil ik ook een echte Amerikaan huren. En dan zo'n lange highway rijden waar niks is. En dan stoppen bij een echte Diner, een echte hamburger eten. Wauw!!!

Sportief gebruik kan heel verschillend uitgelegd worden: voor de één is het racen en sprintjes trekken en voor de ander is het meer een kwestie van het gevoel om de baas te blijven over de techniek door de zelfbediening.
Ik persoonlijk vind de grote auto's heerlijk rijden met een automaat, maar een klein autootje of 4x4 heb ik ook liever met handbak.

En een amerikaan: heerlijk opvallende auto's (moet je wel tegen kunnen), veel luxe en glimmertjes, elk model een eigen uitstraling, mooi motorgeluid... wat wil je nog meer?
De oudere europese auto's (tot pakweg 1980) waren ook wel leuk en nog onderscheidend, maar met de invoering van de aerodynamica is het al snel één grote eenheidsworst geworden waarin de windtunnel en cijfertjes de hoofdrol kregen en de emotie/beleving slechts een bijrolletje.
Aan al dat moderne spul met garagegebonden electronica (zowel amerikaan als europees) heb ik dan ook totaal geen lol, dat zijn voor mij gewoon verbruiksartikelen.

Hetzelfde heb ik met de sportauto's, ik word echt niet warm of koud van een moderne Ferrari, Lamborgini of Viper... snelheid interesseert mij geen ene mallemoer, een slak en een haas hebben toch gelijk nieuwjaarsdag.
Dan speel ik liever een dagje in de bagger met een goed uitgeruste 4x4.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat een ander de snelheid wel weer prachtig vindt, en mij voor compleet gek verklaart als ik na een dag baggeren weer 2 dagen bezig ben om m'n 4x4 weer schoon te krijgen.:)

renate zei:
Hè jammer, ik hoopte op een leuke discussie. (n)

Greetzz and C U, Renate.

Ik heb ook liever een leuke discussie zonder gemekker.
Maar Rob76 moet zich blijkbaar in elk topic even uiten met één of meerdere snerende opmerkingen die kant nog wal raken, en dat principiële gedram zonder enige basis van kennis en/of begrip van hem ben ik (en ook vele andere forumgebruikers) inmiddels wel een keer meer als zat.
Als iemand een standpunt of vooroordeel ergens over heeft is prima, maar laat diegene zich dan ook eens beperken tot het betreffende topic en ook een keer accepteren dat lang niet iedereen het eens is met zijn principiële standpunten.

Situatie op de Europese markt:

2010: Chrysler en Dodge verdwenen, modellen voortaan onder Lancia- en Fiat-vlag.
Eind 2015: Chevrolet verdwijnt, op de Camaro en Corvette na. Ofwel alle in Zuid-Korea en India geproduceerde modellen plus de Volt.

Ford is de enige Amerikaanse autofabrikant die in Europa een stevige positie op de automarkt heeft weten te veroveren, maar is hier dan ook al ruim 100 jaar serieus actief met lokale fabrieken en lokale modellen die aan de lokale smaak voldoen.
Momenteel zijn Ford, Chevrolet, Cadillac, Jeep en Tesla op de Europese markt actief. De laatste heeft in ieder geval een homerun geslagen met de Model S op de Nederlandse markt.

D-C zei:
Ford is de enige Amerikaanse autofabrikant die in Europa een stevige positie op de automarkt heeft weten te veroveren, maar is hier dan ook al ruim 100 jaar serieus actief met lokale fabrieken en lokale modellen die aan de lokale smaak voldoen.

Ford heeft een riskante weg ingeslagen denk ik, door toch dezelfde auto's wereldwijd te gaan verkopen. En volgens mij doen ze dat best goed. Je ziet de 'Europese' Ford-modellen hier in Amerika redelijk veel.

Toch is het grappig dat de Europese modellen het hier goed doen. De Fiat 500 zie je al veel, het viel gewoon op toen we vorige week in California waren. In Texas is het uiteraard wat minder, maar MINI doet het hier wel goed, net als BMW.

Moderne automaten zijn vaak superieur aan de handgeschakelde versies, zowel qua prestatie als qua verbruik. Om over het comfort nog maar te zwijgen. Dat een automaat minder sportief zou zijn is echt een hardnekkig misverstand; ik heb vorig jaar in de Porsche 911 Carrera Coupé met 7 traps automaat (my 2012) gereden. Die communiceert heel goed met de bestuurder en past het schakelgedrag aan op jouw rechtervoet. Echt niet saai of onsportief te noemen, integendeel!
Punt is alleen dat een automaat in Nederland meestal belachelijk veel duurder is dan wanneer je voor de handgeschakelde versie kiest. Toen BMW vorig jaar die actie had met een 'gratis automaat' namen veruit de meeste kopers die uiteraard ondanks de perfect schakelende 6- bak die ze aanbieden. Het is mijns inziens vooral een financieel verhaal, de rest van de argumenten zijn achterhaald.

Ik kan de vraag in de titel van dit onderwerp niet beantwoorden. Wat ik wel kan zeggen
is dat ik dikke pret heb met m'n 1986 LTD. Verjaardagspartijtjes van dochterlief, weekendjes weg
en heerlijk gewoon boodschappen doen met de auto is zooooooooo verslavend!
Je wordt heerlijk rustig van rijden in auto. Haast bestaat niet en dat blijft zo wat mij betreft.
Deze auto gaat nooit meer weg als íe blijft zoals hij (zij?) nu is!

Iedereen met verstand van auto's begrijpt dat je nooit in een amerikaan moet gaan rijden. Te groot, log, slecht afgewerkt, tis een dweil, weinig pk's vs. motorinhoud, nergens te parkeren, automaten zijn voor bejaarden, iedereen kijkt naar je, het zuipt en, tenzij je pooier bent, is het gewoon niet esthetisch verantwoord om er in te rijden.

Gelukkig heb ik geen verstand van auto's.

... en gelukkig volgt niet iedereen zijn verstand.:D

Een auto is voor velen toch wel iets meer als alleen een economisch rekensommetje waarmee je zo goedkoop en efficiënt mogelijk van A naar B moet kunnen.
De uitstraling die een auto heeft spreekt je aan of niet, en dat is toch vaak de emotionele basis waarmee je begint als je een auto gaat kopen.
Het is alleen wat lastiger als je je smaak, verstand en gebruik niet goed op elkaar af kunnen stemmen in 1 voertuig... dan moet je elke dag weer opnieuw kiezen welke auto je die dag gaat gebruiken en welke blijft staan.:)

Een Caprice, dat lijkt me zo vet... :)

1991_Chevrolet_Caprice.jpg

Gewoon nog zo'n grote, ouderwetse Amerikaanse sedan.

Landyacht zei:
Te groot, log, slecht afgewerkt, tis een dweil, weinig pk's vs. motorinhoud, nergens te parkeren, automaten zijn voor bejaarden, iedereen kijkt naar je, het zuipt en, tenzij je pooier bent, is het gewoon niet esthetisch verantwoord om er in te rijden.

En toch staat het rijden van een oude Amerikaan op mijn lijstje van auto's die ik nog eens wil rijden. Heerlijk man, ik vind het fantastisch als ik achter zo'n ding rijd, de koets die niet alleen omhoog en omlaag veert maar ook nog eens van links naar rechts, fantastisch :)

Plus iets wat maar details zijn, maar wat ik o zo gaaf vind: die lekkere lompe automaathendel aan de stuurkolom. Ik vind het in een S-klasse al een prettige plek, maar dat laat zich met een vingertje naar beneden duwen. Juist dat ding in de hand moeten klemmen en hem dan naar beneden trekken is iets wat mij al laat grijnzen, en moet de hele handel zelfs nog in beweging worden gezet ook.

Jammer genoeg ken ik niemand die zo'n lekkere schuit heeft, ik hoop dat daar nog eens verandering in gaat komen :T

Mijn droom:

800px-Cadillac-1959-rear.jpg

Subtiel als een oceaanstomer, het verbruik van de gehele vloot van ALH bij elkaar, zo schommelend comfortabel dat pillen tegen zeeziekte noodzaak zijn

Maar ook zo onvoorstelbaar mooi....

Marc van der Togt zei:
Kopen!!! Gewoon doen, niet nadenken! Je leeft maar 1 keer.
Te weinig mensen realiseren zich dat! Zo'n auto heeft karakter!

Klopt! Maar eerst even afstuderen en zo!:)

Mechanix zei:
Een Caprice, dat lijkt me zo vet... :)

https://omop.su/images/49/1991_Chevrolet_Caprice.jpg

Gewoon nog zo'n grote, ouderwetse Amerikaanse sedan.

Ouderwetse Amerikaanse sedans zijn heerlijk. Dit was de Mercury Grand Marquis die ik twee jaar terug voor een weekje had gehuurd. Heerlijk.

RRL zei:
Landyacht zei:
Te groot, log, slecht afgewerkt, tis een dweil, weinig pk's vs. motorinhoud, nergens te parkeren, automaten zijn voor bejaarden, iedereen kijkt naar je, het zuipt en, tenzij je pooier bent, is het gewoon niet esthetisch verantwoord om er in te rijden.

En toch staat het rijden van een oude Amerikaan op mijn lijstje van auto's die ik nog eens wil rijden. Heerlijk man, ik vind het fantastisch als ik achter zo'n ding rijd, de koets die niet alleen omhoog en omlaag veert maar ook nog eens van links naar rechts, fantastisch :)

Plus iets wat maar details zijn, maar wat ik o zo gaaf vind: die lekkere lompe automaathendel aan de stuurkolom. Ik vind het in een S-klasse al een prettige plek, maar dat laat zich met een vingertje naar beneden duwen. Juist dat ding in de hand moeten klemmen en hem dan naar beneden trekken is iets wat mij al laat grijnzen, en moet de hele handel zelfs nog in beweging worden gezet ook.

Jammer genoeg ken ik niemand die zo'n lekkere schuit heeft, ik hoop dat daar nog eens verandering in gaat komen :T

Ik heb er eentje.....nog zo'n fijne jaren 70 coupe met een 383 V8 er in en een Hurst shifter die je nog met je hele hand kunt vastgrijpen....op benzine natuurlijk, met een dikke 4-barrel Edelbrock carburateur erop en een bulderende uitlaat vlak voor het achterwiel.....kwijl je al?:p

111890-2.jpg

Mijn daily....en ja...het zweeft en is fluisterstil. En bij volle acceleratie een lekker V8 gejank zodat je in 8 seconden op de 100 zit. (220pk slechts, maar veel koppel)

En....ligt in de bochten erg goed op de weg dmv ander fabrieksaf onderstel en torsiegevallen enzo...:)

@Olds 76:
Dat vraagt dan wel om een foto, en misschien ook nog om een slabbertje.:)

Eigenlijk best komisch: zo eind jaren '60 werd juist de floorshift i.c.m. bucketseats steeds populairder t.o.v. de oude steershift en voorbank, een floorshift stond in die tijd als symbool voor sportief rijgenot.
Zo'n floorshift was destijds bij diverse merken nog een vrij dure optie.

Olds 76 zei:
Ik heb er eentje.....nog zo'n fijne jaren 70 coupe met een 383 V8 er in en een Hurst shifter die je nog met je hele hand kunt vastgrijpen....op benzine natuurlijk, met een dikke 4-barrel Edelbrock carburateur erop en een bulderende uitlaat vlak voor het achterwiel.....kwijl je al?:p

Oei oei oei, mijn aantekeningen voor mijn tentamen kan ik nu wel weggooien :)

Muddy Bandit zei:
Dat vraagt dan wel om een foto, en misschien ook nog om een slabbertje.
+1
En een video!

Ik vind een handbak toch een heel stuk sportiever rijden als een automaat.
Ik heb zelf dan een 309 turbo en een audi S8 en ondanks dat de S8 toch een net vermogen heeft van 340pk vind ik de auto niet echt uitnodigen voor sportief gebruik vooral door de automaat.
Het is makkelijker om te zorgen dat je bij het juiste vermogen met de handbak.

Wel rijd het een stuk relaxter een automaat, dus als daily vind ik het ideaal :)

Bedenk wel even dat in een S8 de elecronica de baas is over de auto en niet de bestuurder... de laatste mag alleen maar pedaal en stuur bedienen.
Het is een beest van een motor, maar de programma's bepalen hoe de motor zich fluisterstil moet gedragen om netjes binnen de emissienomen te blijven en optimaal gebruik te maken van het beschikbare vermogen en koppel.
Voeg daar nog een 8-traps automaat aan toe met vrij korte stappen en je hebt al het gevoel of je electrisch rijdt.

Maar ga eens een stuk rijden in een amerikaan met een vrij ademende en niet door electronica gehinderde 350ci V8 die geschakeld is via een ouderwetse 3-traps TH400, dan zul je het automaat rijden al heel anders gaan ervaren.

Dus......

Ik heb een Pontiac Streamliner uit 1948 en een Buick Park Avenue uit 1997.
Heerlijke onverstandige auto's. Mij boeit het niet dat het zuipt. nergens past etc..
Gelukkig maak ik dan ook niet heel veel km's anders moest er toch wat zuinigers bij
dan de dagelijkse V70 2.4T. Heb al jaren klassiekers, nog voor mijn rijbewijs.
Cadillac's uit 1960 1962 1958 1972 en 1964, Chrysler New Yorker '96, Mercury Grand Marquis
ook uit '96, Mustang uit '96. Ook genoeg ervaring met andere auto's, 5 Mercedessen, 1 BMW,
paar Japanners etc. Altijd weer die drang om een Amerikaan te hebben als er geen was.
Waarom in godsnaam?

Looks, geluid, zweven over de weg, opties, formaat, ruimte en een beetje een soort van middelvinger
naar de rest..

Stap allemaal maar in een elektrische auto of hybride, des te meer brandstof blijft er voor mij over ;-)

RRL zei:
Olds 76 zei:

Muddy Bandit zei:
+1
En een video!

Snap ik, hij is nu in zijn winterslaap, zal eens kijken of ik nog een foto heb waar ie kwijltrekkend opstaat.....:D

Wheels & Chrome zei:
Dus......

Heerlijke onverstandige auto's. Mij boeit het niet dat het zuipt. nergens past etc..
Gelukkig maak ik dan ook niet heel veel km's anders moest er toch wat zuinigers bij
Cadillac's uit 1960 1962 1958 1972 en 1964, Chrysler New Yorker '96, Mercury Grand Marquis
ook uit '96, Mustang uit '96. Ook genoeg ervaring met andere auto's, 5 Mercedessen, 1 BMW,
paar Japanners etc. Altijd weer die drang om een Amerikaan te hebben als er geen was.
Waarom in godsnaam?

Looks, geluid, zweven over de weg, opties, formaat, ruimte en een beetje een soort van middelvinger
naar de rest..

Stap allemaal maar in een elektrische auto of hybride, des te meer brandstof blijft er voor mij over ;-)

Onverstandig is vaak het lekkerst, of niet dan. Ik heb ook een Peugeot Partner 1.9 diesel, heel verstandig en betrouwbaar en zo, maar als ik de Cutlass aanslinger en de torsiekrachten van de V8 de body naar een kant doen trekken..........mmmmmmmmmmm.

RRL zei:
Olds 76 zei:

Muddy Bandit zei:
+1
En een video!

Je mag wel even virtueel met me meerijden, hoor!;)

Rob076 zei:
Muddy Bandit zei:
Een automaat is gewoon sneller weg als een handgeschakelde bak, en de topsnelheid van een handgeschakelde bak ligt altijd iets hoger als met een automaatbak... het vermogen van de motor heeft daar verder geen invloed op.

(...)
Rob076 zei:
vectrafan zei:
Een liefhebber van klassieke wagens accepteert ook de nadelen.

Oh, vandaar dat Amerikanen massaal op LPG rijden, omdat de eigenaren allemaal het nadeel 'verbruik' accepteren... Of het protest om MRB te moeten betalen, wordt allemaal geaccepteerd...

....daar heb je Mr. Vooroordeel ook weer, blijkbaar wil (of kan) je het totaal niet begrijpen.:confused:

Tsja, ik weet dat het jouw manier is om het op de man te spelen in plaats van kennis te hebben. Dan ga je weer allerlei dingen roepen in slecht Nederlands, waar nauwelijks iets van klopt. En vooroordelen? Het is volslagen onzin dat de topsnelheid altijd hoger ligt bij handgeschakelde auto en dat een automaat altijd sneller accelereert. Er zijn legio voorbeelden die dit ontkrachten. Maar goed, jij doet niet aan voorbeelden. Jij speelt op de man...

Noem er eens vijf. Met onderbouwing.

Ik denk dat autos uit de USA niet echt geliefd zijn vanwege het verbruik en het gebrek aan verfijning. Qua afwerking is het net allemaal minder dan Europese autos en de techniek is t ook allemaal net niet. Wel jammer want vooral de musclecars zijn echt geweldig imposant.

Topsnelheid is bij dezelfde auto met een andere bak alleen anders omdat de eindoverbrenging anders is. Het is echt niet per definitie zo dat een auto met een handbak altijd een hogere topsnelheid heeft. Dat tegenwoordig een automaat sneller is in accelereren komt meer omdat je niet in 100 ms zelf kan schakelen. Een automaat kan dat wel. Maar er zijn ook genoeg auto's waar de handbak versie sneller accelereert dan de automaat.

Wheels & Chrome zei:
Dus......

Waarom in godsnaam?

naar de rest..

Waarom middelvinger omhoog?

GSI Fahrer zei:
Rob076 zei:
Muddy Bandit zei:
Een automaat is gewoon sneller weg als een handgeschakelde bak, en de topsnelheid van een handgeschakelde bak ligt altijd iets hoger als met een automaatbak... het vermogen van de motor heeft daar verder geen invloed op.

(...)
Rob076 zei:
vectrafan zei:

Oh, vandaar dat Amerikanen massaal op LPG rijden, omdat de eigenaren allemaal het nadeel 'verbruik' accepteren... Of het protest om MRB te moeten betalen, wordt allemaal geaccepteerd...

....daar heb je Mr. Vooroordeel ook weer, blijkbaar wil (of kan) je het totaal niet begrijpen.:confused:

Tsja, ik weet dat het jouw manier is om het op de man te spelen in plaats van kennis te hebben. Dan ga je weer allerlei dingen roepen in slecht Nederlands, waar nauwelijks iets van klopt. En vooroordelen? Het is volslagen onzin dat de topsnelheid altijd hoger ligt bij handgeschakelde auto en dat een automaat altijd sneller accelereert. Er zijn legio voorbeelden die dit ontkrachten. Maar goed, jij doet niet aan voorbeelden. Jij speelt op de man...

Ik denk dat autos uit de USA niet echt geliefd zijn vanwege het verbruik en het gebrek aan verfijning. Qua afwerking is het net allemaal minder dan Europese autos en de techniek is t ook allemaal net niet. Wel jammer want vooral de musclecars zijn echt geweldig imposant.

Het word hier wel een beetje welles nietes.....

Techniek is het juist helemaal wel! waarom? Omdat de auto's tot eind jaren negentig allemaal afgeleide waren van oude, zeer beproefde eenvoudige motorblokken. Kijk bijvoorbeeld naar de Ford Crown Victoria? body on frame, RWD en een dikke V8 in een full size wagen. Ontzettend betrouwbaar, makkelijk te repareren en erg ruim. Ja, op een gegeven moment was het ontwerp achterhaald wellicht in sommige hun ogen, maar dat is met elke merk en type. De huidige generatie zoals de Mustang en Camaro? mwoah...daar zit toch best wel vernuft in verwerkt.

Als je het aantal Amerikanen neemt, en het aantal Europese wagens uit de periode 1950-1980...moet jij eens kijken welk continent het meeste heeft weggevreten door roest en waar nog het meeste van rond rijd. En nee, niet alle Amerikanen rijden rond in zonnig Californië of Arizona.

Om over de techniek in de wagens nog maar te zijgen....in de jaren 50 al airco, cruise control...afijn, dat verhaal heb ik hier al gehouden...

"Never judge a man until you have walked a mile in his shoes" gaat het gezegde.....het zelfde kan gezegd worden van Amerikaanse auto's.
Van horen zeggen telt niet, rijd erin en word besmet met het virus.

Zal ook altijd een "welles-nietes" spelletje blijven, appels en peren moet je ook niet klakkeloos gaan vergelijken omdat het toevallig allebei fruit is.
Van vroeger uit moest de amerikaanse auto altijd al groot, luxe en foolproof zijn, terwijl de europese auto zo efficiënt en economisch mogelijk moest zijn... wat auto's betreft is er gewoon een fors cultuurverschil tussen USA en EU.

Joël D. zei:
Topsnelheid is bij dezelfde auto met een andere bak alleen anders omdat de eindoverbrenging anders is. Het is echt niet per definitie zo dat een auto met een handbak altijd een hogere topsnelheid heeft. Dat tegenwoordig een automaat sneller is in accelereren komt meer omdat je niet in 100 ms zelf kan schakelen. Een automaat kan dat wel. Maar er zijn ook genoeg auto's waar de handbak versie sneller accelereert dan de automaat.

Jij snapt het gelukkig nog.(y)
Een koppelomvormer van een automaat heeft altijd een beperkte slip waardoor het motorvermogen nooit voor de volle 100% doorgegeven kan worden.
En handmatig schakelen red je nooit in de tijd van een automaatbak.
Met een gelijke auto (dus gewicht, motor en difreductie hetzelfde) zal de automaat altijd sneller schakelen en een iets lagere topsnelheid hebben als de handbak.

Hier even wat studiemateriaal voor diegenen die het nu nog niet snappen:
https://www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/deltapress/transmissie/h3.pdf

GSI Fahrer zei:

Door de belastingen het is in Nederland een beetje een scheve vergelijking, maar hier in Amerika liggen de prijzen wat 'neutraler' en 'realistischer'. Een Amerikaanse auto is hier relatief goedkoop, en dan kan je de afweging maken wat je wil: mooie afwerking of veel waar voor je geld. Hier heb ik dat een beetje geprobeerd te beschrijven.

Dezelfde afweging heb ik gemaakt bij de auto's die we nu hebben. Voor minder geld dan een BMW X5, rijd ik nu een Ford Expedition. Afwerking is veel minder, maar de ruimte is onovertroffen. Voor het geld van een ruime Chevy Impala hebben we een krappe BMW 328 gekocht. Dat is de afweging die je kan maken. In Nederland liggen de prijzen anders, dus kan je kiezen voor duur en matige afwerking tegen duur en goede afwerking. De keuze is dan simple.

- Quatrelle - zei:
GSI Fahrer zei:
Rob076 zei:
Muddy Bandit zei:

(...)
Rob076 zei:
vectrafan zei:

Het word hier wel een beetje welles nietes.....

Techniek is het juist helemaal wel! waarom? Omdat de auto's tot eind jaren negentig allemaal afgeleide waren van oude, zeer beproefde eenvoudige motorblokken. Kijk bijvoorbeeld naar de Ford Crown Victoria? body on frame, RWD en een dikke V8 in een full size wagen. Ontzettend betrouwbaar, makkelijk te repareren en erg ruim. Ja, op een gegeven moment was het ontwerp achterhaald wellicht in sommige hun ogen, maar dat is met elke merk en type. De huidige generatie zoals de Mustang en Camaro? mwoah...daar zit toch best wel vernuft in verwerkt.

Als je het aantal Amerikanen neemt, en het aantal Europese wagens uit de periode 1950-1980...moet jij eens kijken welk continent het meeste heeft weggevreten door roest en waar nog het meeste van rond rijd. En nee, niet alle Amerikanen rijden rond in zonnig Californië of Arizona.

Om over de techniek in de wagens nog maar te zijgen....in de jaren 50 al airco, cruise control...afijn, dat verhaal heb ik hier al gehouden...

"Never judge a man until you have walked a mile in his shoes" gaat het gezegde.....het zelfde kan gezegd worden van Amerikaanse auto's.
Van horen zeggen telt niet, rijd erin en word besmet met het virus.

Heb wel een klein beetje een idee hoor. Mijn ouders hebben een grand cherokee gehad en tijdens een vakantie in amerika heb ik de nodige mijlen gemaakt in een ford fusion en chevy impala. In de us komen die auto echt goed uit de verf. Echt lekker comfortsbel. Maar ik vind t qua techniek echt tegenvallen hoor. Vermogens die soms niet boven de 50 per liter uitkomen en soms nog 2 kleppen per cilinder. Is dat erg? Misschien niet het hoort bij de charme maar voor mij is dat het niet.

En zoals twix aangeeft is de verhouding wel scheef in nl. Ik meen dat een mustang cabrio iets van 25.000 dollar is? Dan wordt t wel heeeel verleidelijk. Want nogmaals amerikaanse sport- en musclecars vind ik wel ontzettend cool.

Die oude amerikaanse blokken is degelijke en betrouwbare techniek wat langdurig zonder onderhoud van betekenis vele jaren mishandeld kan worden.
Vergeet niet dat voor veel amerikanen onderhoud nog steeds hetzelfde is als tanken en 1x per jaar olie peilen, naar een garage gaan ze alleen in de garantietijd en als de auto weer ingeruild moet worden.
En veel vermogen uit een motor persen was ook absoluut geen noodzaak, de benzine kostte daar immers geen drol.

Ik lees hier nu een tijdje mee en moet het volgende vaststellen:

Je bent voor of je bent tegen, ieder zo met zijn of haar eigen reden.

Het belangrijkste wat ik er tot nu toe uitgehaald heb is het cultuurverschil.

In Amerika houdt men rekening met reistijd, als je een X aantal mijlen moet afleggen ben je een Y hoeveelheid tijd kwijt.
In Europa (lees Nederland) is het als je een X aantal kilometers moet afleggen je er alles aandoet om de reistijd te minimaliseren.

De gemiddelde Amerikaanse sloep is niet geschikt voor het Europese gooi en smijt werk.
De Amerikaan wil zijn reis zo "huiselijk" mogelijk afleggen, van alle gemakken voorzien dus.

Amerika is (althans zo wil het) ingericht om alles in/vanuit de auto te doen.
De Mac drive, de drive-in bioscoop, de drive-in bank en noem maar op, allemaal bedoeld om lekker te kunnen blijven zitten in je sofa zoals je thuis gewend bent.

In Amerika is het heel gewoon om drie uur in de auto te zitten om inkopen te doen, dan wil je wel lekker zitten.

Ik ben zelf mijn auto leven begonnen met Amerikaanse bakbeesten, en ik vond (en vind het stiekem nog steeds) geweldig.
Wat een weelde gasgeven en rijden maar, sturen met je pink.

Raam open? knopje. Stoel anders? knopje. Spiegel niet goed? Knopje. Airco? Ja natuurlijk.
Gemak dient immers de mens en niet andersom.

Het is heerlijk om met 2 ton staal die jakkeraars in de weg te rijden: krijg het allemaal maar lekker aan je hart, ik kom er ook wel.

Het is vooral om financiële redenen dat ik mij nu op de Franse kleine klassieker richt.
(De franse autootjes zijn wel altijd mijn tweede liefde geweest)

Tot zo ver mijn filosofie,

Greetzz Renate.

Het wegennet en parkeerplaatsen zijn in Amerika anders ingericht. Verder verwacht men daar een ander aantal kilometers te maken met een motorblok. Die moeten vooral groot zijn zodat ze lang meegaan en weinig worden aangesproken op hun vermogen. Verbruik is daar niet zo'n punt als hier. Dankzij de Co2 tax zijn diezelfde wagens hier onverkoopbaar duur. Omdat er maar weinig specialisten zijn die ze hier verkopen is onderhoud ook hier vele malen duurder.

Kortom de amerikanen zijn hier een petrolhead item :D

Prima filosofie.(y)
Frans en Amerikaans gaan trouwens ook prima samen, de Jeep Wagoneer staat hier gezellig naast de Talbot Horizon.:)

vectrafan zei:
.... Omdat er maar weinig specialisten zijn die ze hier verkopen is onderhoud ook hier vele malen duurder.

Daar ben ik het niet helemaal (beter gezegd helemaal niet) mee eens.

Ik rijdt zelf met 2x europees, 1x japans en 1x usa, maar juist dat onderhoud van een usa-auto valt me 100% mee.
Zowel de prijzen als de verkrijgbaarheid van de technische delen liggen op aangenaam nivo, vaak zelfs nog onder de prijs wat je voor europees spul betaald.
Plaatwerk e.d. is in verhouding wel prijzig, maar dat zit hem voornamelijk in de transportkosten vanuit de USA.
En de in nederland aanwezige specialisten zijn ook goed bereikbaar en werken over het algemeen tegen een net uurtarief wat zeker niet boven de tarieven van andere garagebedrijven ligt.
Mijn Daihatsu Rocky is duurder als m'n Jeep Wagoneer in vergelijkbare onderdelen zoals wiellagers, stuurkogels en remdelen, en de Transit steekt daar helemaal ver (bijna dubbel) bovenuit.
En dat is geen scheef vergelijk tussen dealerprijzen en aftermarket-prijzen, want bij een dealer kom ik niet voor onderdelen.

Als ik alleen al kijk naar die stoelen van die Amerikaanse auto's... Wat een mooie sofa's. Daar kan je het vast en zeker uren in volhouden. In die kleine Europese gebakjes zitten vaak veredelde keukenstoelen. En dan zijn die auto's nog keihard afgeveerd ook. Dat is geen pretje vind ik.

Dan mag ik die Amerikaanse filosofie wel!:)

renate zei:

In Amerika houdt men rekening met reistijd, als je een X aantal mijlen moet afleggen ben je een Y hoeveelheid tijd kwijt.
In Europa (lees Nederland) is het als je een X aantal kilometers moet afleggen je er alles aandoet om de reistijd te minimaliseren.

De gemiddelde Amerikaanse sloep is niet geschikt voor het Europese gooi en smijt werk.
De Amerikaan wil zijn reis zo "huiselijk" mogelijk afleggen, van alle gemakken voorzien dus.

De Mac drive, de drive-in bioscoop, de drive-in bank en noem maar op, allemaal bedoeld om lekker te kunnen blijven zitten in je sofa zoals je thuis gewend bent.

In Amerika is het heel gewoon om drie uur in de auto te zitten om inkopen te doen, dan wil je wel lekker zitten.

Ik ben zelf mijn auto leven begonnen met Amerikaanse bakbeesten, en ik vond (en vind het stiekem nog steeds) geweldig.

Raam open? knopje. Stoel anders? knopje. Spiegel niet goed? Knopje. Airco? Ja natuurlijk.

Het is heerlijk om met 2 ton staal die jakkeraars in de weg te rijden: krijg het allemaal maar lekker aan je hart, ik kom er ook wel.

Het is vooral om financiële redenen dat ik mij nu op de Franse kleine klassieker richt.

Greetzz Renate.

x2 (y)

Smaak is iets wat persoonlijk is. Dat is onoverkomelijk. Wat wel is dat het praktisch verschilt tussen Europa en de US of A.
Daardoor worden Amerikaanse auto's anders ontworpen.
Ga maar eens in Amerika rijden. Keep your lane. en onthaasten is daar het motto. Hier is het jagen en nog eens jagen over smalle snelwegen.

Bij mij gaan Frans en Amerikaans ook prima samen. Jeep Wagoneer en Peugeot 504 Coupe vind ik beide fijne auto's. Voor andere doeleinde. De Jeep om meer op vakantie te gaan en de Peus om op zondag mee te toeren.

Amerikanen maken nu eenmaal weinig auto's die voor Europa geschikt zijn. Jeep concurreert met Land/Range Rover. Chevrolet is eigenlijk Koreaans (Wat ze bouwen voor Europa) Ford USA is een niche hier en Chrysler/Cadillac is onaantrekkelijk voor de gemiddelde Europeaan die economisch denkt

Amerikanen zullen nooit mijn eerste keus zijn, maar stiekem droom ik toch wel van een '65 Ford Mustang Fastback. Ik vind het zo'n prachtige wagen, ook al word er niet altijd positief naar gekeken.

Soloman zei:
Daar droom ik ook wel eens van. Als ik ooit in de USA ben (gaat zeker gebeuren en ga ik ook bij Twix en A3 langs) wil ik ook een echte Amerikaan huren. En dan zo'n lange highway rijden waar niks is. En dan stoppen bij een echte Diner, een echte hamburger eten. Wauw!!!

Afgelopen zomer hebben mijn vriendin en ik een rondreis gemaakt doot zuid oost USA, werkelijk fantastisch. Wat jij beschrijft ook gedaan ( behalve bezoek aan medeforummers...). In een Jeep Grand Cherokee rond gereden, en ik ben verkocht. Als de Fiesta eruit gaat dan komt er zeker iets (semi) USA. Een Jeep vind ik briljant, maar een US-fusion vind ik ook erg tof.

Overigens in de loop der tijd behoorlijk verslaafd geraakt aan de VS, zeer binnenkort weer die kant op!

- Quatrelle - zei:
renate zei:

Greetzz Renate.

x2 (y)

En nog 1...(y)

Ik heb nooit geen definitieve keuze kunnen maken tussen amerikaans, europees of japans... elk heeft z'n eigen voor- en nadelen.
Best lastig, want ik moet nu elke dag opnieuw kiezen.:)

heb zelf een ford thunderbird 96 met een 4,6 v8 en mijn ouders hebben een vw jetta uit 2006 2.0 diesel dsg rij ik ook wel eens mee, maar als ik kan kiezen neem ik toch de ford mee waarom?

1veel comfortabeler veer zachter geveerd de vw is keihard sportonderstel ik vind het verschrikkelijk wat een stuiterbak elke richel voel je in de ford niet.

2 comfortabele met leer beklede zetels waar je lekker in kunt wegzakken, in de vw van keiharde harden waar ik van naar 1 uur rijden last van mijn rug want het is net een plank.

3 de roffel van de v8

4 boterzachte relaxt schakelende automaat.

4 kan mijn benen fatsoenlijk strekken in de vw niet en ruim voldoende hoofdruimte, is bij de vw krap achterin zit ik met mijn hoofd tegen het dak aan voorin ook, in de ford meer als voldoende hoofdruimte.

5 zit alles op en aan heeft een lichtautomaat dat heeft de vw niet.

Het rijden in een Amerikaan heeft voornamelijk te maken met een bepaalde emotie en nauwelijks met rationeel verstand...

Ik ben een groot autoliefhebber en heb zo'n beetje in van alles en nog wat gereden, variërend van o.a. een Golf GTI, Calibra 4x4 Turbo, Chevrolet Corvette tot mijn huidige auto: een prachtige Pontiac Trans Am 5.7 LT1 uit 1994. :D

Ze zeggen wel eens: "Nothing beats a V8" en wat mij betreft is dat idd zo. Het gevoel dat je hebt als je dat gorgelende mormel beluistert is onbetaalbaar! Wat mij betreft is het ook een soort statement die je afgeeft. In dit duffe landje wordt autorijden nogal onmogelijk gemaakt door de overheid, vooral als het geen 'verantwoord' model betreft. Meteen wordt de gelegenheid aangegrepen om qua MRB en accijnzen iemand eens ff flink uit te persen. Maar ondanks dat, krijg je mij niet uit mijn Trans Am en daarmee laat ik tegelijkertijd zien dat ik schijt heb aan het belerende vingertje van Vadertje Staat.

Dat heerlijke gevoel van eerlijke PK's, puur en alleen door een immense cilinderinhoud is fantastisch! Dat enorme koppel, het geluid, kortom: het totale karakter zorgt ervoor dat het gewoon leuk wordt om weer naar je werk te gaan, omdat je dan weer even 'mag'.... :LOL:

Grappig detail:

Regelmatig hoor ik nogal eens wat op- en aanmerkingen over mijn auto, maar in de tussentijd betrap ik dezelfde personen erop dat ze regelmatig om het gevaarte heen draaien en dus eigenlijk stinkend jaloers zijn, omdat ze zoiets zelf niet mogen van hun vrouw.... (n)

Tja, Ik zit liever in een Amerikaan dan in een Europeaan mijn vader heeft een Buick Sportwagon uit 1969 en een Saab 900 uit 1992 maar, ik zelf verkies de Amerikaan altijd boven de Saab waarom?

Pluspunten:

1. Veel ruimte in tegenstelling van de Saab waar ik bijna tegen het dak zit (achterin sowieso) en tegen het dashboard.
2. De stoelen, Amerikaanse stoelen zitten veel fijner dan de stoelen van een Europeaan.
3. Een Amerikaan heeft toch wel echt charme met al het chroom (meer een mening)
4. Alle luxe waar, komt (bijna) alle luxe vandaan Amerika! wat dacht je van de gordels? die hadden ze in de jaren 60 al terwijl dat hier in Europa pas midden jaren 70 in opkomst was en de airbag, cruise control en air conditioning. komt ook allemaal uit Amerika.
5. Mensen kijken… Toen mijn vader in 2008 de Buick had gekocht en we gingen een keer wat drinken bij een cafe (volgens mij in Duitsland) zaten we net binnen en stond er al een man buiten met zijn foto camera
Minpunten:

1. Tja toch wel de benzine prijs maar, als je echt van Amerikanen houd ga je ervoor.
2. Het sturen als je door een bocht komt waar je met de gemiddelde auto 50 kunt a je met de Amerikaan 30.

Nou nog even wat toevoegen aan de Discussie automaat vs schakel
Een automaat is meer voor de mensen die van gemak, fijn rijden of cruisen houden de Amerikanen hadden ze vroeger omdat, ze goed wijs waren als Amerikaan was je niet goed wijs als je Bijv. in je Buick een schakel nam (met 3 versnellingen)
Op pagina 1 las ik iets van ‘’ kickdown’’ dat valt bij de TH-350 heel erg mee de TH-400 heeft het heel iets meer maar daar valt het ook nog wel heel erg mee.

Terug
Bovenaan