We nemen afscheid van de... Jeep Wrangler, MG 5, Aiways, VinFast en VW T-Roc Cabrio

De Jaguar F-Pace was nog in productie in het Verenigd Koninkrijk nadat de rest van het gamma eerder werd gesaneerd. Jaguar heeft in mei de resterende voorraad F-Paces geregistreerd (naast 2x E-Pace en 1x F-Type), waarmee het doek voor alle modellen van Jaguar nu is gevallen. Het is wachten op de komst van de Type-00.

jaguar_f-pace_p400e-01.jpg

toch ook bijzondere bedrijfsvoering, gewoon alle modellen eruit gooien, en wachten tot er dit jaar, volgend jaar, of het jaar daarna een nieuw model gemaakt kan worden. F-pace is best een mooie auto

Toch nog ongeveer 25.000 stuks op jaarbasis. OK, is niet zoveel maar is beter dan niks & het model is toch al 'afgeschreven'. Topjaar was 2019 met 50.000 stuks; in dat perspectief valt die 25K nog niet eens tegen.
Ik vind het in zijn segment samen de CX-5 - ook al een wat ouder model - de mooiste SUV. Ik ken 3 mensen die ermee rijden, allen diesels, en die zijn er best over te spreken.

Zonde van zo'n mooi, oud merk :( Waar sommige merken zich juist proberen te onderscheiden door retro elementen toe te passen, gaat Jaguar straks met iets compleet anders en nieuws komen. Wat is dan nog de meerwaarde tussen alle andere nieuwe merken? Volgens mij moet het toch mogelijk zijn om een nieuwe auto te maken die eruit ziet als een Jaguar.

Kia kondigde het einde van de ProCeed al eerder aan, maar nu is de voorraad ook uitgeput. In Nederland deed de ProCeed het behoorlijk goed: in iets meer dan zes jaar zijn er bijna 4,5 duizend exemplaren geregistreerd. Dat is voor een nichemodel - een relatief prijzige C-segment Kia - best een knappe prestatie.

Kia_ProCeed_GT-Line_.jpg

Op Europees niveau was de ProCeed niet erg populair, waar de XCeed juist veel beter scoorde. Die is in Nederland dan weer niet populair.

Hoe het ook zij, de Ceed hatchback en Sportswagon worden binnenkort opgevolgd door nieuwe generaties. De XCeed profiteert niet van een nieuwe generatie, maar wel van een uitgebreide facelift.

"De Suzuki Across is helaas tijdelijk niet leverbaar" valt op de website van Suzuki te lezen. Die mededeling en dit artikel duiden erop dat er wel een nieuwe generatie in aantocht is, die weer is afgeleid van de Toyota RAV4.

256866436

Laatst bewerkt:
Kia EV4? :)
Toch is dat nieuwe Kia design wel wennen. Zo fraai als de Proceed wordt het niet snel meer. En op bovenstaande plaat komen de looks van de Proceed trouwens niet echt lekker uit de verf.

Daar missen we weinig aan. Voor beide auto's zijn er meer dan genoeg Europesche alternatieven.

En op beide foto’s van het productiemodel is duidelijk te zien dat de auto op een te kort onderstel staat. De verhoudingen laten de auto er goedkoop uitzien (wat het natuurlijk ook is…)

En op beide foto’s van het productiemodel is duidelijk te zien dat de auto op een te kort onderstel staat. De verhoudingen laten de auto er goedkoop uitzien (wat het natuurlijk ook is…)
Een te kort onderstel laat de auto er goedkoop uitzien? Zo iets raars heb ik nog nooit gelezen.

Is niet erg, je kunt niet alles begrijpen ;). De auto staat op een platform van een kleinere (klasse) auto, vandaar de te grote overhang voor en achter. Daardoor zijn de verhoudingen zo ‘off’. Er is bespaard op het platform en daardoor heeft de auto slechte verhoudingen.

Vond de ProCeed enorm tegenvallen omdat het de proporties miste van de concept car

Dm-nhI0XgAAD__A.jpg

Uiteindelijk op de weg juist een hele geslaagde auto.
Zo naast elkaar lijkt de ProCeed helemaal niets, terwijl ik het echt een mooie en fijne auto vind. Vaak als huurauto gehad. Nu een Ceed stationwagon, lekker ruim.

Ik vind de ProCeed ook niet zo mooi, zou zelf dan de XCeed kiezen. Dat vind ik een van de mooiste compacte middenklassers. Die oogt in tegenstelling tot de ProCeed vanuit alle hoeken in balans.

Dit nieuws is alleen relevant voor de Amerikanen, waar de productie (in Ohio) van de Acura TLX later deze maand wordt beëindigd. De huidige Acura TLX (zeg maar het premiumbroertje van de Honda Accord) werd medio 2020 gepresenteerd en is dus nog niet zo heel oud. De RLX en NSX verdwenen al eerder, waarmee de Integra de enige lage personenauto is die overblijft. Acura verkoopt daarnaast nog de ADX, RDX, MDX en ZDX SUV's, terwijl de RSX in de pijplijn zit - als elektrische SUV, want de RSX was ooit een sportcoupé die de Integra opvolgde.

2024-acura-tlx-101-65a15c7815909.jpg

De huidige is best mooi met zijn RWD-proporties.

Het verdwijnen van de Renault Arkana is relevanter nieuws. De uit Zuid-Korea geïmporteerde Arkana verkocht verrassend goed in Europa. Desondanks krijgt de auto voorlopig geen opvolger. De Rafale is een halve klasse groter, terwijl Renault met die Rafale en de Captur, Symbioz en Austral dit prijssegment (SUV's van 30 tot 45 duizend euro) al goed afdekt.

256968192

Maar ondanks dat het inderdaad de mooiste is, is het ook de versie met de kleinste kofferbak, nog geen 300 liter. Tegen 360 voor de vorige ala plugin en 500 voor de gewone.

Jammer van de Prius, het is inderdaad een mooie, maar dure en krappe auto.

toyota-prius-plug-in-hybrid-2024-autotest-verbruik-review-foto54.png

Weer een nieuwtje dat niet relevant maar toch interessant om te weten is: de Subaru Legacy is verleden tijd. De huidige Legacy werd uitsluitend in Subaru's Amerikaanse fabriek in de staat Indiana gebouwd. Daarmee heeft Subaru nog maar één sedan in productie: de WRX. De Impreza sedan verdween al eerder.

final-subaru-legacy-photo-68cdb40d99a31.jpeg

l-intro-1692905277.jpg

Lijstje modellen die alleen uit voorraad leverbaar zijn - de cijfers komen grotendeels van de voorraadautopagina's van de betreffende merken.
BMW 8 Serie (18)
BMW X4 (12)
Jeep Renegade (1)
Mazda MX-30 (6)
Mercedes-Benz B-Klasse (63)
Toyota Prius (2)
Volkswagen Touareg (14)
Volvo V90 (1)

Laatst bewerkt:
De Jeep Renegade is ook verdwenen. De Renegade werd begin 2014 gepresenteerd en was dus niet erg fris meer. De komst van de Avenger maakte de Renegade ook overbodig.

jeep_renegade_Renegade%204xe%20(2).jpg

De Grand Cherokee is eveneens van de Europese markt gehaald. Hiervan zijn nog drie voorraadexemplaren te vinden. De laatste generatie deed het in Nederland bijzonder matig, ondanks dat het een plug-in hybride met weinig BPM betreft. Dit jaar doet de auto het door prijsdalingen wel beter dan vorig jaar, met 35 stuks tot en met september tegen 9 stuks in dezelfde periode vorig jaar.

Test-Jeep-Grand-Cherokee-2025-IMG_3991-min-scaled.jpg

Ook de Volkswagen T-Roc Cabrio gaat zeer binnenkort het veld ruimen, in ieder geval in Nederland. Dat betekent dat Volkswagen (even?) cabrioloos wordt. Er is nog geen opvolger of alternatief in zicht bij het merk. De T-Roc Cabrio wordt separaat geproduceerd in Osnabrück en die productielijn loopt nog even door, maar voor Nederland is het nu al over en uit. Vanaf 26 november is de auto niet meer te bestellen, hoewel je dus nog wel bij één van onze buurlanden om zo’n eigenwijze, hoge cabriolet kunt gaan vragen.

261134977

De Peugeot 508 is al even niet meer te bestellen. Peugeot had nog wat exemplaren op voorraad staan, maar die voorraad is nu tot één exemplaar geslonken, een berline.

261211799

De Volvo V90 ging in september uit productie. Ook hier is de voorraad nu tot het minimale geslonken: er staan er nog vier op de voorraadpagina van Volvo. De V60 is nu Volvo's enige estate.

IMG_4844-1-scaled.jpg

Ik las Niseko's bericht in het Autosalon van Brussel-topic: de Hyundai i10 zou uit productie zijn - de in Turkije gemaakte kleine variant.

Wat zoeken bevestigt dergelijke berichten.

0_large.png

motor-talk.de/bilder/wird-die-produktion-des-i10-eingestellt-g92285057/letzte-chance-auf-hyundai-i10-i211478228.html

Voor Hyundai Nederland zou het verdwijnen van de i10 een aderlating zijn. In 2025 is de i10 de op één na populairste Hyundai in Nederland, in zijn eentje goed voor 1,06% marktaandeel. Naast de i10 zijn er nog maar vier A-segmentmodellen met verbrandingsmotor: de Kia Picanto, Toyota Aygo X hybride en twee Fiats: de nieuwe 500 hybride en de aloude Panda 'Pandina'. Die laatste kost hier door het verdwijnen van de instapuitvoering een inmiddels tamelijk krankzinnige € 22.990.

Ja het is zonde, hopelijk is jullie importeur even vooruitziend geweest als de onze hier. De 600 laatste stuks zullen de deur uitvliegen en zijn dat al volop aan het doen. Gokje, einde Autosalon van BXL in januari zijn ze allen verkocht.
Voor mensen die niks geven om rijplezier, gewoon een nette auto zoeken zonder te veel toeters en bellen en gewoon betrouwbaar en zuinig van A naar B willen is dit een prima koop vind ik.

Bijzonder dat de i10 echt eindig is. Autoweek heeft juist nu een testexemplaar in de vloot.

Ik las dat de Volkswagen ID.5 ook niet meer geproduceerd wordt: https://www.volkswagen.nl/nl/modellen/id5.html

Graag een ID.5 willen rijden?​

Dat kan, maar wel alleen nog als occasion. Hij wordt namelijk niet meer nieuw gemaakt. Alsnog genieten van een elegante ID.5 met een actieradius tot 555 km⁠? Bekijk dan onze occasions.
261171121

de in Turkije gemaakte kleine variant.

Is er ook een grote i10 variant die wij hier kennen?

Kennelijk is dit dan het 'uitloop' model?

Afgelopen jaar bouwde Hyundai de fabriek om zodat er ook elektrische modellen geproduceerd kunnen worden.
Ik lees dat ze aldaar ook de i20 en de Bayon maken.. voor NL begrippen auto's die het minder goed doen dan de i10..

Er is een langere versie van de i10 die het heel goed doet in India, Zuid-Afrika en Latijns-Amerikaanse landen. Die zal ongetwijfeld nog wel even in productie blijven of zelfs een opvolger krijgen. Juist daarom vind ik het gek dat 'onze' i10 uit productie gaat, aangezien de ontwikkelingskosten redelijk makkelijk terugverdiend kunnen worden vanwege de mondiale populariteit.

In de eerste 3 dagen van 2026 heeft Hyundai al 250 i10's geregistreerd. Ik verwacht dat ze nog wel een aantal maanden flinke aantallen zullen registreren voordat de voorraad op is.

Ik heb een keer een i10 als huurauto gehad en dat reed oprecht als een klasse hoger. Veel comfort en stabiliteit en kwam ook in de bergen prima vooruit. Echt een aanrader in het a-segment. Er zullen er vast nog veel worden geimporteerd uit Duitsland, Denemarken etc.

Afgelopen jaar bouwde Hyundai de fabriek om zodat er ook elektrische modellen geproduceerd kunnen worden.
Ik lees dat ze aldaar ook de i20 en de Bayon maken.. voor NL begrippen auto's die het minder goed doen dan de i10..
Maar de i20 doet het overall beter in Europa dan de i10. En er zal meer geld op verdiend worden. Er komt ook een opvolger van.

Suzuki Nederland heeft de Swace uit het gamma gehaald.

Suzuki_Swace_Autozine.jpg

De Mazda MX-30 R-EV was al uit productie en alleen nog uit voorraad leverbaar. Die voorraad is inmiddels tot zes exemplaren geslonken. De MX-30 EV verdween al eerder, die had in zijn eerste jaren nog wel iets van succes. De plug-in hybride met rotatiemotor als range extender was echter een flop, zowel in technisch als commercieel opzicht.

https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2FMazda-MX-30-R-EV-Autovisie-duurtest-duurtester-1.jpg

Terug
Bovenaan