We nemen afscheid van de... Jeep Wrangler, MG 5, Aiways, VinFast en VW T-Roc Cabrio

Ik vind de Model S er nog steeds heel aardig uitzien, maar die paar keer dat ik er een gereden heb (bouwjaar 2015) viel hij me toch wat tegen. Razendsnel natuurlijk maar duidelijk een product van een jong merk met missers die de - anno 2016-18 - gelijk geprijsde concurrentie niet meer maakte. Ongeacht wat ik van de baas van het merk vind is het wel echt een pionier op ev-vlak geweest.

Productie van de Audi A1 en Q2 is ook gestopt. Alleen nog uit voorraad (die nog flink is, begrijp ik) te koop.

Aan alles komt een eind. Ook aan de Audi A1 en Audi Q2. Ze zijn alleen nog uit voorraad leverbaar.

Van de Audi A1 verkocht Audi de afgelopen 15 jaar verspreid over twee generaties duizenden auto's. Alleen al in Nederland zijn bijna 29.000 Audi's A1 verkocht. Het waren er niet genoeg. De Audi A1 heeft geen toekomst meer. Het premium-neefje van de Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia is niet meer samen te stellen in de configurator van Audi. Wel zegt Audi dat er nog volop voorraadmodellen beschikbaar zijn.

^^ Je collega schrijft zelf "volop" dus vandaar mijn aanname. Nu zal het arbitrair zijn of deze aantallen veel of weinig zijn.. je zal ze nog maar moeten verkopen.. maar per dealerverkooppunt zijn het geen tientallen meer, zo is het ook.

^^ Je collega schrijft zelf "volop" dus vandaar mijn aanname. Nu zal het arbitrair zijn of deze aantallen veel of weinig zijn.. je zal ze nog maar moeten verkopen.. maar per dealerverkooppunt zijn het geen tientallen meer, zo is het ook.
Het kan zijn dat hij ergens anders heeft gekeken of ook nog tussen jong gebruikt.

Ik vind de Model S er nog steeds heel aardig uitzien, maar die paar keer dat ik er een gereden heb (bouwjaar 2015) viel hij me toch wat tegen. Razendsnel natuurlijk maar duidelijk een product van een jong merk met missers die de - anno 2016-18 - gelijk geprijsde concurrentie niet meer maakte. Ongeacht wat ik van de baas van het merk vind is het wel echt een pionier op ev-vlak geweest.

Ook de manier waarop Tesla de techniek telkens doorontwikkelde is revolutionair. Daardoor is de Model S anno nu in bijna niets meer de auto die het in 2015 was.

Laatst bewerkt:
15_o.jpg

Mazda heeft op zijn officiële website bekendgemaakt dat de productie van zijn compacte SUV, de CX-3, in eigen land eind februari 2026 wordt stopgezet.

De CX-3 is een compacte SUV die voor het eerst werd onthuld in 2014 en op de markt kwam in 2015. Het huidige model meet 4275 x 1780 x 1550 mm (lengte x breedte x hoogte) en is verkrijgbaar met zowel een benzine- als een dieselmotor.

Mazda heeft aangekondigd dat het zijn Thaise productiefaciliteit, AutoAlliance (Thailand) Co., Ltd., zal ontwikkelen tot een productiecentrum voor de nieuwe compacte SUV die het in de toekomst zal lanceren, met een jaarlijkse productiecapaciteit van 100.000 eenheden. Het bedrijf is ook van plan de rol van de faciliteit als exportbasis te versterken, met name voor de Japanse en ASEAN-markten. Bron: carview japan

De Aiways U5 had ik nog niet in deze topic gezet. Het laatste plukje voorraad van de U5 werd vorig jaar op kenteken gezet. Het lijkt er niet op dat Aiways ooit nog terugkeert.

261099757

Het meest iconische model in het aanbod van Jeep is onbetwist de Wrangler. De Wrangler is al lange tijd slechts als 4-deurs met plug-in hybride-aandrijflijn leverbaar in Nederland. Jeep heeft echter besloten de export naar Europa te staken. Kennelijk vond Jeep het niet lonend om de aandrijflijn aan de Euro VII-normen aan te passen. De Jeep Renegade en Grand Cherokee verdween al eerder, waardoor Jeep op dit moment slechts twee producten in Europa aanbiedt: de Avenger en de nieuwe Compass. Binnenkort volgen de grote Wagoneer S en Recon als elektrische opvolgers van de Grand Cherokee respectievelijk Wrangler.

Test-Jeep-Wrangler-2025--scaled.jpg

De Lexus LS is eind 2025 van de markt gehaald. De ES is de enige sedan die Lexus nu nog aanbiedt.

Test-Lexus-LS500h-2021-39-scaled.jpg

De MG 5 was best trendsettend als een van de eerste elektrische stationcars, maar bleek uiteindelijk niet heel succesvol. Wat wellicht niet hielp was dat MG niet veel later de 4 lanceerde, waardoor de 5 al gauw verouderd overkwam. In tegenstelling tot de 4 was de 5 niet speciaal als elektrische auto ontwikkeld. Op andere markten was de sedanvariant (op de thuismarkt als Roewe in plaats van MG) ook met verbrandingsmotor leverbaar. De MG5 is echter per 1 januari uit het gamma gehaald.

mg_5_01.jpg

Met VinFast wilde het nog niet vlotten in Nederland. De dealers sloten in het voorjaar van 2025 hun deuren en sindsdien is er geen enkele VF6 of VF8 meer geregistreerd.

257179272

AutoRAI-Gespot-VinFast-VF-8-header.jpg

De Volkswagen T-Roc Cabriolet is niet meer leverbaar. Er is inmiddels een nieuwe generatie T-Roc en het lijkt er niet op dat die nog als cabriolet verschijnt. Concurrenten had de auto nauwelijks - eigenlijk alleen de Mini Cabriolet, die nu weer het rijk alleen heeft.

261134977

Ik had nog geen lijst samengesteld van de modellen die in 2025 zijn geschrapt:

Aiways U5
Audi Q8 e-tron
Ford Focus
Jaguar F-Pace
Jeep Renegade
Jeep Wrangler
Jeep Grand Cherokee
Kia ProCeed
Lexus LS
Mazda2 (de echte)
Mazda MX-30
MG 5
MG Marvel R
Mitsubishi Space Star
Mitsubishi Eclipse Cross (de echte)
Peugeot 508
Renault Arkana
Suzuki Swace
Toyota Highlander
Toyota Supra
VinFast VF6
VinFast VF8
Volkswagen T-Roc Cabrio
Volkswagen ID.5
Volvo V90

Modellen die nog ruim op voorraad zijn zet ik te zijner tijd in de lijst van 2026 (bijvoorbeeld de Hyundai i10, BMW X4, 8 Serie, Audi A1, Q2, Mercedes-Benz B-Klasse).

Alleen nog uit voorraad leverbaar
Audi A1 (97)
Audi Q2 (93)
BMW 8 Serie (2)
BMW X4 (16)
BMW Z4 (45)
Hyundai i10 (18)
Mazda MX-30 (6)
Mercedes-Benz B-Klasse (28)
Seat Ateca (54)
Volkswagen Touareg (7)

Laatst bewerkt:
De Seat Ateca is alleen nog uit voorraad leverbaar. Volgens de voorraadpagina zijn er nog 27 exemplaren. Zodra die voorraad de deur uit is, heeft Seat nog maar drie modellen: de Ibiza, Arona en Leon. Seats grote SUV, de Tarraco, verdween al eerder. De Cupra Terramar kan worden gezien als de opvolger van de Ateca.

Kortom: richting einde levensduur krijgen de SEAT-modellen dus geen SEAT-opvolger meer, maar dat worden dus CUPRA’s? En de titel van de Ateca-webpagina spreekt nog steeds over de ‘nieuwe Ateca’ ! :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan