Zeldzame opties & accessoires

RoadJunk zei:
Mercedeslover1 zei:
Bij m'n Mercedes e w210 de achterhoofdsteunen met een knopje neer laten klappen.
Eerste keer dat ik erop drukte en er achter kwam waar die knop voor was dacht ik echt wtf... waarom??
Is niet zeldzaam, zit ook op mijn W124. Leuk met de kinderen, en dan zorgen dat ze niet zien dat je op het knopje drukt :)

Nu ben ik geen groot W124-kenner, maar was dat niet standaard als je hoofdsteunen achter had?

Twix zei:
R-W zei:
AsconaGT zei:
Optie die de Jeep zat en ik nu stiekem best mis, is het kompas in de binnenspiegel.

is dat een zeldzame optie op een Jeep? In veel USA auto's waar ik in heb gereden zat dit gewoon in waarvan ik dacht dat het haast wel standaard moest zijn op al die auto's aan de andere kant van de plas

Klopt maar in eu is het minder voorkomend, dacht ik. En ja, navi kan uiteraard maar toch, simpel n, e, s, w is retehandig soms.

In Amerika inderdaad erg gangbaar. Zelfs onze BMW heeft het. Mijn Ford heeft het kompas op de info-display.

Gegeven het stratenpatroon in vrijwel elke Noord-Amerikaanse stad is dat zeker handig ja.

Chicago%2BStreet%2BMap%2B02.jpg

En daarom worden Amerikanen in de enkele stad daar die zo'n patroon NIET heeft, zoals Boston of Québec, helemaal dol.

Ah, zeldzame opties, één van mijn lievelingsonderwerpen :) Ik ben vooral thuis in de Franse en Italiaanse merken:

Schuifje onder de radio in de Citroën C2/C3/C3 Pluriel:

24xm2wp.jpg

Windscherm in de C3 Pluriel:

31279xg.jpg

'Moduboard' in de C3 I:

86

De 'Musette' in de Lancia Musa, een handschoenen'tasje' dat in het aflegvak van het dashboard kon geschoven worden en omgebouwd kon worden tot handtas (!):

ed64760c4d.jpg

1346770.jpg

Het koffertje van de Alfa Romeo 90:

Koffer.jpg

En, mijn favoriet, de 'Roadbox' op de Renault Mégane Cabriolet I:

imgp5020-1349345739983698890.JPG

91489.jpg

In 2002 introduceerde Fiat, ja echt waar, adeptieve cruise control op de Stilo:

fiat-stilo-instructieboek-8-728.jpg

Daarnaast introduceerde zij ook in die tijd al een keyless entry en go:

CkXmDWa.jpg

Zeer schaarse opties en voor een C-segmenter in die tijd absoluut uniek. Zelfs in het limousine segment totaal ongebruikelijk destijds!

Ook een mooie optie: het verborgen compartment in een Mercedes E-klasse (w211) achter in het dashboard wat automatisch naar voren komt bij het indrukken van een sierstripje op het dashboard:

https://www.youtube.com/watch?v=TVrcceWG0RE

maxresdefault.jpg

In mijn C4 (een berline 2.0 hdi exclusive van 2009, net uit Duitsland gehaald) zit een standkachel van Webasto. Zeldzaam (en heerlijk, lijkt me, laat de winter maar komen!)

In de Nissan Cherry N12 ('83-'86), de uitklapraampjes achter die men vanaf de voorstoel kon bedienen dmv schuifjes welke tussen de voorstoelen waren gemonteerd. Geweldig! Heb er ff geen foto van kunnen vinden.

- Quatrelle - zei:
In de Nissan Cherry N12 ('83-'86), de uitklapraampjes achter die men vanaf de voorstoel kon bedienen dmv schuifjes welke tussen de voorstoelen waren gemonteerd. Geweldig! Heb er ff geen foto van kunnen vinden.

Maar dat was wel standaard op in elk geval de GL.

929V6 zei:
- Quatrelle - zei:

Maar dat was wel standaard op in elk geval de GL.
Precies. Daarvoor zouden we het topic "zeldzame uitrusting" of wellicht "bijzondere standaarduitrusing"voor moeten openen.

Ooit was ik op zoek naar een clk w208 en kwam toen de leukste bekerhouder tegen die ik tot dan toe gezien had. Je deed het standaard klepje van vakje op de middenconsole open door er gewoon op de drukken en daaronder zat een zilverkleurige knop. Als je daarop drukte dan kwam er een armpje omhoog en als hij boven was dan sloeg er een rond bekerhoudertje open. Dichtdoen ging door middel van simpel die knop naar beneden drukken op diezelfde knop. Leuke en simpele mechanisch optie maar kan er helaas geen plaatje van vinden, verder nooit meer tegengekomen tijdens mijn zoektocht.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=LY8eVZ_EzCE :)

Bij de eerste generatie Lancia Ypsilon bood de optie Kaleidos keuze uit 100 carrosseriekleuren, naast de 13 standaardkleuren. Voor zover ik me herinner was dit een prijzige optie die zelden werd gekozen.

0a1a948db679861906ccb78d6c4e8d0f.jpg

SVF zei:
Micha D. zei:

Volgens mij is een cassetterecorder ook best een behoorlijk zeldzame optie...

Aha, de 'kontrasterende' striping, weer zo'n fijne 80s extra. Trim-line is er groot mee geworden, de pulse-striping staat mij het meeste bij. Tegenwoordig noemen we dat al snel 'individual'. Wat een taartschep trouwens die lip onder de panda-bumper 🙃

929V6 zei:
Bij de eerste generatie Lancia Ypsilon bood de optie Kaleidos keuze uit 100 carrosseriekleuren, naast de 13 standaardkleuren. Voor zover ik me herinner was dit een prijzige optie die zelden werd gekozen.

0a1a948db679861906ccb78d6c4e8d0f.jpg

Logisch, als je maar 55 kleuren toont..:T

Barri zei:
De tweede Toyota Corolla Verso had als optie een camera vóór in de grille. Die kon links en rechts kijken, oftewel: om het hoekje! Handig als je uit een smal straatje ....

Sideview.Ik heb het op de 5-serie, vorige modellen hadden het inderdaad in de grill, nu heb ik twee cameraatjes vlak voor de wielen in de bumper. Als je niet beter weet lijken het parkeersensoren.
Het is overigens niet handig als je een beetje vlot een straatje / garage uitkomt , het is lastig oriënteren; je hersens lijken naast al die achteruitcam, spiegels, voorruit en achterruit niet nog meer beelden te dulden. Ik heb ook surroundview dat is wel handig. Sideview kan wel eens bruikbaar zijn als je echt heel nauw tussen twee busjes staat geparkeerd, maar zeker niet voor elk dorpsstraatje.

Een zeldzame optie die ik ken zijn de softclose portieren. Nooit in werking gezien.

Guus Leferink zei:
Wouter82 zei:
Stefan-V6 zei:
Elektronisch dashboard op de R11 en BX.

Dat was geen optie, maar onderdeel van een dure (de duurste?) uitvoering. En dat soort uitvoeringen werden sowieso weinig besteld, in elk geval in Nederland :) Digi-dashes waren ook leverbaar in o.a. de Opel E Kadett, Subaru XT en Fiat Tipo.

Bij de VW-Golf II was het wel een optie op de GTI en GTI16v, echt ontzettend zeldzaam

7cfab2dd.jpg

Van hetzelfde tijdperk als de digitale meter uit de Kadett GSI, maar wel een stuk verfijnder (met digitale kilometerteller en verbruiksmeter)
AstracabrioGSILCD01.jpg

Was waarschijnlijk om onderscheid te kunnen maken met die uit de Senator:
111115112216861851.jpg

Audi80Coupé zei:
Wat heb je in hemelsnaam aan -pakweg- 20 vergelijkbare tinten blauw?! o_Oo_O

Kijk eens in een verfwinkel hoeveel verschillende tinten je kunt kiezen. Ik vind het helemaal niet gek gedacht van Lancia om die mogelijkheid ook voor auto's te bieden.

Toevallig heb ik net voor mijn Bluebird uit "88 een wel érg zeldzame optie gekocht, een heuse regensensor voor de Bluebird! Deze werkt precies op de manier zoals ik gewend ben, je zet de bediening van de ruitenwisser op de eerste stand en de regensensor doet de rest. Grappig genoeg komt deze sensor onder de motorkap te zitten tegen het plaatwerk aan en niet tegen de voorruit aan. Nissan claimt hier overigens de eerste massa-productie regensensor te hebben, stiekem nog vetter daardoor natuurlijk!

Misschien steeds minder zeldzaam: Nekverwarming!

Een optie die ik eigenlijk als nutteloos en een beetje 'te ver' beschouwde. Maar het zit toevallig in mijn recent aangeschafte Audi A5 cabrio. En ik gebruik het ook nog, uiteraard alleen als je bij lagere temperaturen (bijv. gisteravond bij een graad of 12-13) 'open' rijdt. Best fijn, maar normaal zou ik het niet bestellen (zelfs mijn stoelverwarming gebruik ik bijna nooit).

Had nog nooit gehoord van het Lancia Kaleidos-gamma, maar vind het wel helemaal top! (y) Als we het dan toch hebben over zeldzame lakkleuren en -programma's, mag MG's Monogram-programma ook niet ontbreken:

Biomorphic:
IMAG1112_zps4d357d7f.jpg

Lagoon:
uplink2-1.jpg

Sunspot:
coloursunspot.jpg

Aurora:
CIMG0017_1.png

Saffron:
saffronZS-1.jpg

Orange Grove:
KGrHqZpwE-NLVfSIBPw3goKtw60_12.jpg

Bittersweet:
Copyof_MG_1626.jpg

Caledonian:
122DSC00229.jpg

Dark Fantasy:
IMG_5430.jpg

Moonshine:
2014gaydon05.jpg

Poseidon:
75V8Poseidon.jpg

Spectre:
001_small.jpg

Shot Silk
IMG_1909.jpg

Twilight:
104_1384.JPG

Destijds peperdure opties (tussen de £ 1200 en £ 2500) en intussen peperdure nachtmerries voor de ongetwijfeld trotse eigenaars die schade rijden...

x-trailrijder zei:
Toevallig heb ik net voor mijn Bluebird uit "88 een wel érg zeldzame optie gekocht, een heuse regensensor voor de Bluebird! Deze werkt precies op de manier zoals ik gewend ben, je zet de bediening van de ruitenwisser op de eerste stand en de regensensor doet de rest. Grappig genoeg komt deze sensor onder de motorkap te zitten tegen het plaatwerk aan en niet tegen de voorruit aan. Nissan claimt hier overigens de eerste massa-productie regensensor te hebben, stiekem nog vetter daardoor natuurlijk!

Wat gaaf! (y):eek:

Het idee van Lancia was om zo het unieke karakter van de Ypsilon te onderstrepen. Naast de ruim 100 lakkleuren, waren er dan ook nog (ik meen) 8 verschillende interieur-stoffen leverbaar.
De kans dus dat je een identieke zou kopen wordt hierdoor vrij klein.

Volgens mij is het langer geleverd dan alleen het eerste jaar, of de eerste 1000. Ik meen dat het echter alleen aan de uitvoering lag, de Elefantino Blu, het basismodel kende deze optie niet...

Wel zeldzaam is de volledig lederen bekleding, vaak is alcantara gebruikt/gekozen.

en "houten" interieur accenten, niet om de radio en knoppen, maar om de ventilatieroosters en een versnellingspook.

Meeuw zei:
Misschien steeds minder zeldzaam: Nekverwarming!

Een optie die ik eigenlijk als nutteloos en een beetje 'te ver' beschouwde. Maar het zit toevallig in mijn recent aangeschafte Audi A5 cabrio. En ik gebruik het ook nog, uiteraard alleen als je bij lagere temperaturen (bijv. gisteravond bij een graad of 12-13) 'open' rijdt. Best fijn, maar normaal zou ik het niet bestellen (zelfs mijn stoelverwarming gebruik ik bijna nooit).
Ook in opkomst: stuurwielverwarming. Ik vond het onzin, tot ik instapte in een auto na lang werken in de kou en het aanzette. Erg fijn, je lichaam warmt sneller op en je motoriek wordt een stuk soepeler.

vijf zeldzame opties op een auto.

De Rancho Grand Raid uit 1980 had de volgende zeldzame opties:
- Deze Rancho uitvoering had matte lak (is nu een grote hit);
- Twee schijnwerpers op de paravan;
- Een Lier in de voorbumper;
- Een speciale modderband (Baboulin Bab Terre) op het dak en een onder de auto;
- Niet te zien op onderstaande foto: een twee persoons bed (met matras) achter in de auto en het ANTIBOG sperdifferentieel.

Apart die kleuren op die MG's, je kan je bijna niet voorstellen dat dat een optie was!

De eerste eigenaresse van mijn '89 Accord heeft wel een redelijk bijzondere keuze gemaakt met de uitvoering.
Want hoewel het de basisversie dx is, zelfs zonder centrale vergrendeling, zit er wel cruise control en airco op.

Mijn W210 heeft als nutteloze (=zeldzame) optie 884 Heckdeckelzusatzsicherung HSZ. Dan heb je 3! sloten op je kofferdeksel.

Een andere geniaal, nutteloze vind ik 452 Fanfare Zweiklang, de passeerhoorn. Daar zou ik nog wel eens een ander Benz voor kopen.

Découvrable zei:

Had hij fabrieks af echt twee? [sub]of had hij er eentje en was de tweede een optie[/sub]

Stif zei:
Découvrable zei:

Had hij fabrieks af echt twee? [sub]of had hij er eentje en was de tweede een optie[/sub]

Deze zeldzame Grand Raid uitvoering (zijn er maar zo'n 1200 van gebouwd in 1980/'81) had er fabrieksaf meteen 2, al was het volgens de nederlandse wetgeving destijds wel verboden en mocht de rechterlamp dus niet werken.
Voor de overige Rancho modellen was het linker zoeklicht optioneel in de nederlandse accesoireslijst en de rechter formeel niet eens leverbaar.
Het rechter zoeklicht is trouwens een collectors-item voor de Rancho-bezitters. (geldt ook voor goede Siem-verstralers in de bumper)

een andere zeer zeldzame optie (tegenwoordig) is de 'van den plas' achterruit jaloezien op mijn Mazda 818. Ik denk dat ik de enige nog ben met deze optie in heel Europa.
818clz.jpg

Boppie zei:
Rob0032 zei:
marcel21674 zei:
Een zeldzame optie die ik vroeger in mijn Mazda 626 had, was ossilating vents. compleet nutteloos, maar wel een enorm leuk hebbedingetje.
https://www.youtube.com/watch?v=1nZCyuzo_8c

Lijkt me juist heel irritant. Of de bestuurder of de passagier heeft dan koude/warme lucht.

Maar wel heel leuk om te zien. Ik vind het nutteloos, maar heel wijs.

Ik durf zelfs verder te gaan dan het te bestempelen als 'nutteloos'. Ik vind het eigenlijk een ontwerpfout.

Gaaf topic (y)

Zelden gekozen opties bij Audi:
- dubbel glas op de A4 (B7)
- solarcellen schuifdak op de A4 (B7), A6 (4F)
- alle bizarre mogelijkheden via Audi Exclusive

Rob0032 zei:
Ik durf zelfs verder te gaan dan het te bestempelen als 'nutteloos'. Ik vind het eigenlijk een ontwerpfout.

Nou, ontwerpfout, dat valt ook wel weer mee. Je kan de roosters ook gewoon uit zetten en manueel bedienen.
Het idee erachter is best leuk. Dit komt uit de tijd, dat gescheiden klimaatregeling nog geen gemeengoed was. Het idee erachter was om het interieur gelijkmatiger op te warmen of af te koelen. Met de blazer op de hoogste stand idd. vooral irritant, maar op stand 1 op 2, werkte dat best goed.

Velofix op de Renault Modus. Uitsparingen af-fabriek om een speciale fietsendrager in te schuiven.

thumb.php

Ook Flex-Fix op diverse Opels is/wordt weinig verkocht maar nog wel meer dan de Renault-variant denk ik.
Groot verschil is dat bij Opel de complete fietsendrager in de auto verdwijnt, terwijl het bij Renault alleen een voorziening is.

Terug
Bovenaan