MCW 41
Petrolhead
Ik kan wel leuk de uitstoot van mijn vlucht compenseren, maar het is natuurlijk veel beter als vliegen een minder aantrekkelijke optie is dan andere vormen van mobiliteit.
We gaan niet selecteren he. Gewoon én én...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik kan wel leuk de uitstoot van mijn vlucht compenseren, maar het is natuurlijk veel beter als vliegen een minder aantrekkelijke optie is dan andere vormen van mobiliteit.
Iets met pot en ketel?uit dat eeuwige naar beneden halen van ICE-rijders door sommigen.
Die slogan leidt vooral de aandacht af van de echt grote vervuilers.Is geen nonsens. Behalve voor degenen die graag klagen maar zelf niks willen doen of denken dat EV rijden genoeg is.
Iets met pot en ketel?
Probleem is dat die uitspraken van mij gebaseerd zijn op ontelbare onderzoeken die allemaal aantonen dat als we zo door blijven gaan als we nu doorgaan het extreme gevolgen gaat hebben voor onze lokale leefomgeving en het klimaat als geheel.Ik haal geen EV-rijders naar beneden omdát ze EV rijden. Je lült er ook weer keurig omheen. Je eerdere posts over ICE-rijders zijn gewoon op te zoeken. Geldt ook voor anderen. "Geef je niks om de toekomst van je kinderen?" en dat soort beschuldigende opmerkingen. Totaal van het zotte.
Alleen als iemand ICE wil rijden maar geen vliegvakanties doet, geen kinderen heeft en meestal fietst naar het werk dan is het volgens jouw opmerkingen elders ook niet goed genoeg. Jij bent opeens geobsedeerd dat alles en iedereen in een EV moet terwijl je ook op andere vlakken 'de wereld kunt redden'. Als pietje een EV rijdt en ondertussen wel vaak met vliegtuig op vakantie gaat, 3 kinderen heeft en meestal de auto pakt dan hoef je niet zo af te geven op mensen die een ICE wil rijden.
Hoe val ik ze precies aan? Omdat ik zeg dat zware shag roken niet goed voor hun fetus is? Zeg ik ergens dat mensn met een EV wel mogen vliegen?En het cirkeltje is weer rond want je valt dus indirect wél ICE-rijdes aan. Dan komen we weer hier op uit:
Nee, alleen als je EV rijdt, dán doe je het pas goed. Succes KDrive.
In theorie wel. De praktijk is dat we ons massaal met 20 km/h gemiddeld in de file voortbewegen. Die, relatief gezien, paar momenten met beperkt verkeersaanbod wat harder kan zet voor het milieu geen zoden aan de dijk.100 km/h rijden zou ook een flink verschil moeten maken. Blijkt in praktijk ook weinig van waar te zijn.
Ze gebruikten ziekenhuisopnames in die gebieden, dus niet zomaar een berekening. Letterlijk de praktijk dus. En hoezo niets betrouwbaars? Het is een gepubliceerd peer-reviewed artikel (https://doi.org/10.1016/j.jeem.2021.102512), een stuk betrouwbaarder dan welk nieuwsitem dan ook. Dit is een primaire bron, geen secundaire bron.
En ja, we zullen dan een kleine, maar significante (als in statistisch significant, voor het geval dat je niet weet wat significant inhoud wanneer je het over onderzoek hebt), daling zien in het aantal ziekenhuis opnames m.b.t. bijvoorbeeld longziekten. Zie ook de conclusie
OK, we wachten wel op jouw statistische analyse van de bevindingen dan.Hoewel ik me goed kan voorstellen dat je gelooft in de milieuzones na het zien van dit onderzoek, kan ik natuurlijk nog een kort betoog houden waarom je dergelijke onderzoeksresultaten ook heel kritisch moet bekijken (zeker als ze alleen diep op internet te vinden zijn en niet worden opgepikt door onafhankelijke media), dat het geposte onderzoek mijn eerdere posts redelijk bevestigt, je ook gezond verstand moet gebruiken, enz. Maar als we moeten gaan communiceren met een dergelijk belerend ondertoontje, ben ik er wel klaar mee
Oh ja, inhoud is met "dt"; nu is het een zelfstandig naamwoord (voor het geval je niet weet wat een zelfstandig naamwoord inhoudt wanneer je het over taal hebt).
Ach kom, geloof jij er nog serieus in dat we tegen 2030 voldoende infra de grond in hebben om dat mogelijk te maken?
En als ik iets puntsgewijs opsom dan doe ik dat in enkele steekwoorden. Dat het gaat over nieuw te verkopen auto's, nou ja als je dat niet weet zit je doorgaans niet op het autoweek forum.
Het is nogal lastig om opgepikt te worden door onafhankelijke media aangezien er elk jaar miljoenen wetenschappelijke artikelen worden gepubliceerd. En je hebt volkomen gelijk dat één wetenschappelijk onderzoek en artikel niet dé waarheid is, maar in tegenstelling tot de anderen hier kom ik wél met materiaal dat mijn standpunt ondersteund. Jij post hier alleen maar op basis van je onderbuik gevoel, of ga je nu serieus stellen dat jouw onderbuik een betere bron is dan een peer-reviewed artikel?Hoewel ik me goed kan voorstellen dat je gelooft in de milieuzones na het zien van dit onderzoek, kan ik natuurlijk nog een kort betoog houden waarom je dergelijke onderzoeksresultaten ook heel kritisch moet bekijken (zeker als ze alleen diep op internet te vinden zijn en niet worden opgepikt door onafhankelijke media), dat het geposte onderzoek mijn eerdere posts redelijk bevestigt, je ook gezond verstand moet gebruiken, enz. Maar als we moeten gaan communiceren met een dergelijk belerend ondertoontje, ben ik er wel klaar mee
Oh ja, inhoud is met "dt"; nu is het een zelfstandig naamwoord (voor het geval je niet weet wat een zelfstandig naamwoord inhoudt wanneer je het over taal hebt).
Laten we daar maar van uit gaan ja. Want als het niet zo is........Reductio ad absurdum
Helaas moet je je bij elk wetenschappelijk onderzoek de nodige vragen stellen. Zoals wie het onderzoek sponsort. En wie er belang heeft bij de conclusie. De belangen zijn vaak erg groot.Het is nogal lastig om opgepikt te worden door onafhankelijke media aangezien er elk jaar miljoenen wetenschappelijke artikelen worden gepubliceerd. En je hebt volkomen gelijk dat één wetenschappelijk onderzoek en artikel niet dé waarheid is, maar in tegenstelling tot de anderen hier kom ik wél met materiaal dat mijn standpunt ondersteund. Jij post hier alleen maar op basis van je onderbuik gevoel, of ga je nu serieus stellen dat jouw onderbuik een betere bron is dan een peer-reviewed artikel?
Wat ik verwacht? Dat jij jouw standpunt ook met bronnen onderbouwd. Ik heb niets aan jouw onderbuik gevoel en als jij geen bronnen kan aanleveren die jouw standpunt ondersteunen kan ik je moeilijk serieus nemen. Ben het voor de rest met je eens dat je onderzoek altijd kritisch moet lezen, maar om daar vraagtekens bij te zetten en niet bij de standpunten van mensen die niet eens met ondersteunende bronnen te komen gaat mij wat te ver.Helaas moet je je bij elk wetenschappelijk onderzoek de nodige vragen stellen. Zoals wie het onderzoek sponsort. En wie er belang heeft bij de conclusie. De belangen zijn vaak erg groot.
Als iemand aanhaalt 'wetenschappelijk onderzoek toont aan' gaan mijn voelsprieten al rechtop staan. En heel vaak terecht.
Dus als jij refereert aan materiaal dat je standpunt ondersteunt wat verwacht je dan? Ik kan je geloven, ik kan zelf heel veel tijd in bekijken stekenof het laten schieten.
ga je nu serieus stellen dat jouw onderbuik een betere bron is dan een peer-reviewed artikel
Excuses, ik herformuleer het even: ga je nu stellen dat iemands anders onderbuik gevoel een betere bron is dan een peer-reviewed artikel?Ik heb even teruggelezen, maar heb deze stelling nooit gedaan. Iemand bewust verkeerd quoten is wel heel erg "not done" op een forum![]()
Er is voldoende onderzoek te vinden dat poogt een antwoord te geven op de vragen die jij stelt, en er is ook al zeker een consensus over alles wat je hier noemt. Maar als je elke onderbouwde bron negeert omdat je denkt dat jouw boerenverstand je verder brengt dan houdt het natuurlijk op. Ik kan jou niet dwingen je meer te verdiepen in deze onderwerpen, en dat laat gelijk zien waarom de overheid dit soort beleid centraal moet regelen: als je het aan de burger overlaat dan zal nooit een onderbouwde beslissing worden genomen, simpelweg omdat de gemiddelde burger gewoon geen zin heeft om ook maar een fractie van hun tijd te besteden aan het vergroten van hun kennis.Jij praat over onderbuikgevoel, ik denk dat boerenverstand je verder brengt dan geloven wat een ander aan onderzoek gedaan heeft.
Zo kan een onderzoek mooi aantonen dat we in 2030 kunnen volstaan met alleen EV's. Neem simpel alleen de variabelen mee die je opdrachtgever het beste uitkomen Boerenverstand zet vraagtekens bij of we daar infra voor hebben, of we daar lang genoeg Lithium voor hebben en of het betaalbaar blijft.
Omdat ik hier op een forum zit en geen zin heb allerlei verwijzingen of links te checken of het wel klopt (dat zal vermoed ik voor de meerderheid hier gelden) heb je er niks aan daarmee te schermen.
Dat is natuurlijk ook de reden dat ik niet met bronnen aanlever. Je zou de uitzondering zijn die dat gaat lezen. Het is hier gewoon een forum, meer niet.
Precies, met een goed beleid bouw je iets duurzaams op waarbij het milieu gebaat is, en met een wanbeleid bereik je een onwerkbare en ingewikkelde chaos waar het milieu ook niet bij gebaat is.Een beter milieu begint bij goed beleid.
Wat is precies het probleem met warmtepompen?Zeker overmilieueffecten en oplossingen zijn ruim voldoende voorbeelden waar de politiek maatregelen nam omdat de 'goed onderbouwde bron' dat een uitstekend voorstel vond. Bijvoorbeeld warmtepompen.
Maar ja het buikgevoel en gezonde verstand van anderen, dat negeer je gewoon en werd weggezet als onzin.
De meeste verstandige beslissingen worden genomen omdat iemand dat gewoon een goed idee vindt, heel het MKB drijft daarop.
Eens, een zero-emissiezone moet naar mijn mening ook gelden voor personenauto's. Echter is dat in de praktijk onmogelijk uit te voeren, en dus moeten we het met alleen bedrijfsauto's doen. Dat is nog altijd beter dan niets, of ben je het daar niet mee eens?Precies, met een goed beleid bouw je iets duurzaams op waarbij het milieu gebaat is, en met een wanbeleid bereik je een onwerkbare en ingewikkelde chaos waar het milieu ook niet bij gebaat is.
En dat gaf ik dus ook al aan in m'n eerste bericht in dit topic, maar vreemd genoeg was je er toen nog heilig van overtuigd dat het creëren van een chaos wetgeving ook wel een vorm van goed beleid is.
Dus nogmaals: Keep it simpel: zero = zero ongeacht of het nu een bedrijfsauto of een personenauto betreft.
Nee hoor, handhaving op ZE zones zal gebeuren door middel van camerahandhaving met ANPR-software met koppeling naar de RDW-database. Dat kan je prima óók doen voor personenvoertuigen want de euro-uitstootklasse staat netjes geregistreerd. Dus daar hoeft het niet op stuk te lopen.Echter is dat in de praktijk onmogelijk uit te voeren
Ik doel meer op dat je lastiger kan forceren dat iedereen die in de binnenstad woont een EV of voertuig met lage uitstoot koopt. Zie alleen al de reactie op AW bij elk nieuwsbericht hierover; zelfs mensen die niet direct geraakt worden door de maatregelen gaan helemaal los. Een verbod voor bezoekers ben ik wel groot voorstander van.Nee hoor, handhaving op ZE zones zal gebeuren door middel van camerahandhaving met ANPR-software met koppeling naar de RDW-database. Dat kan je prima óók doen voor personenvoertuigen want de euro-uitstootklasse staat netjes geregistreerd. Dus daar hoeft het niet op stuk te lopen.
Wat veel mensen denk ik vergeten is dat het ontstaan van ZE zones mede komt vanuit het initiatief van een hoop transport en logistiekclubs en binnenstadsverenigingen. Het is voor personenvoertuigen relatief eenvoudig om ze uit een binnenstad te weren - je stelt simpelweg een voetgangerszone in. Maar bevoorrading moet nog steeds plaatsvinden dus werk je met venstertijden (en al dan niet met handhaving daarop). Die bevoorrading willen we graag minder uit laten stoten en ook iets stiller. Immers, een bevoorradende truck bij de horeca heeft de dieselmotor draaien voor de koeling. Dat accepteren mensen steeds minder. En zie daar: de ZE Zone voor logistieke verkeersstromen.
Nou ja, dat kan dus wel degelijk vrij eenvoudig. Je zult wel huilverhalen krijgen in de krant, maar die krijg je nu met de ondernemers ook al dus dat hoeft geen reden te zijn om het niet te doen.Ik doel meer op dat je lastiger kan forceren dat iedereen die in de binnenstad woont een EV of voertuig met lage uitstoot koopt
De groep ondernemers is natuurlijk een kleinere club en daardoor gemakkelijker te negeren, maar ik snap je punt.Nou ja, dat kan dus wel degelijk vrij eenvoudig. Je zult wel huilverhalen krijgen in de krant, maar die krijg je nu met de ondernemers ook al dus dat hoeft geen reden te zijn om het niet te doen.
Maar qua ruimtelijke ordening en ontwikkeling wil je eigenlijk het liefst helemaal geen grote voertuigen (dus ook geen personenauto's) in je binnenstad. Of dat haalbaar is of niet is heel erg afhankelijk van de planologische opbouw van een stad. In een stad als Assen, Groningen of Zwolle is het relatief eenvoudig te bereiken. In steden die meer zijn uitgedijt wordt het lastiger.
Eens, een zero-emissiezone moet naar mijn mening ook gelden voor personenauto's. Echter is dat in de praktijk onmogelijk uit te voeren, en dus moeten we het met alleen bedrijfsauto's doen. Dat is nog altijd beter dan niets, of ben je het daar niet mee eens?
(..)Vanaf 1 januari 2026 komt er een nieuw verkeersbord voor zero-emissiezones en milieuzones. De regels voor de zero-emissiezones en milieuzones blijven hetzelfde. Het nieuwe verkeersbord geeft aan dat bestuurders een zone betreden waar voertuigen met uitstoot van schadelijke stoffen beperkt of geen toegang hebben. Ook geeft het bord aan welke voertuigen geen toegang hebben tot de zone. Gemeenten vervangen de oude borden tussen 1 januari en 1 juli 2026. (..)