Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

Mooi ding hoor! Het laadstation zal ik persoonlijk altijd zo plaatsen dat de auto met de neus richting de weg geparkeerd kan worden, dan maar minder charmant op een paaltje tegen de schutting. Bijkomend voordeel dat mocht de paal ooit weer weggaan door wat voor regelgeving/ontwikkeling dan ook, je geen lelijke boorgaten in de muur van je huis hebt.

adinsx zei:
Net als Android Automotive wat een verademing is ten opzichte van Rlink2 en vele andere systemen.

Ik neem aan dat jij wel Android auto/Apple Carplay hebt vrij geschakeld in de Megane? Dat dat heb ik zelfs in de Megane 3, dus R-link doe ik niets meer mee. Neemt niet weg dat de ervaring van Android Automotive, geïntegreerd in de klokkenwinkel super is (y)

Ik ga komende week nog wat belletjes plegen mbt het thuislaadpakket. Wat zit er wel of niet in? Welke mogelijkheden zijn er? Etc. Dan de puzzel nog eens goed leggen.

dat is het voordeel van mijn eigen zelfbouw laadpaal. Kan ik zelf bepalen hoe ik het wil hebben, waar ik de leidingen wil laten lopen, welke componenten ik wil gaan gebruiken en hoe alles afgewerkt word. Waardoor ik dus buiten alleen een klein stopcontact heb en verder niets. Componenten zitten allemaal binnen.

Maar de laadpaal zit bij de leaseprijs in en schrijft in 4 jaar volledig af? of hoe gaat dat tegenwoordig?
Ik ga komende week nog wat belletjes plegen mbt het thuislaadpakket. Wat zit er wel of niet in? Welke mogelijkheden zijn er? Etc. Dan de puzzel nog eens goed leggen.

zo heb ik het in de opel ook. bij achteruit rijden zie je naast de 360 camera de achteruit rij camera. ga je dan vooruit (bijvoorbeeld met parkeren) dan blijft de 360 camera aan en zie je gecombineerd de camera aan de voorzijde. Zeker met een lange auto handig in een parkeervak om zo maximaal aan te sluiten. (y)

Ik vind de rode kleur ook waanzinnig goed staan (y) Dit model moet zeker geen grijs of wit hebben volgens mij. Hopelijk begrijpt de rest van leasend nederland dit ook :)

Vooruit, ik wilde pas vanavond een update maken omdat ik met het schilderwerk op zolder verder wilde, maar gezien het topic nu toch actief is en ik nog achter de laptop zat om wat dingen te regelen meteen maar een update neerpennen.

Allereerst: Vanmorgen vervoerscoördinatie van de nieuwe werkgever maar gebeld. Vanuit de leasemij is het wat stil, en ook de dealer heeft via LeaseLink nog geen def. bevestiging ontvangen. Daarnaast nog geen definitieve afspraak voor de voorloopauto op 31/1 in de ochtend, en het thuislaadpakket (Shell Recharge) wil ik mee aan de slag. Gaat allemaal goedkomen. Meteen nog even gehoord dat de nieuwe CAO bijna rond is en dat is een leuke binnenkomer met een bruto bedrag voor iedereen die op 1-2-2023 in dienst is. Mazzeltje ;)

Door naar de auto's. De auto staat dus bij de dealer te wachten. begin maart worden de papieren aangevraagd en dan is het een beetje duimen dat dit vlot gaat. In principe staat 11 maart in de agenda om de auto te gaan 'detailen' in de werkplaats om hem daarna mee naar huis te nemen. Eens kijken of dat lukt, en anders moet hij nog even de showroom in.
Het heeft tenslotte ook wel wat, het doek eraf halen.

Vooralsnog zit ik op het spoor qua laadmogelijkheid van een wallbox op de gevel maar met extra lange kabel. 7,5 of 8 meter schijnt dan te kunnen. Dan kan ik de auto gewoon achterwaarts op de oprit zetten op de plek waar normaal de blauwe staat. De EV is namelijk de auto die we het meeste gaan gebruiken als gezin. Áls dan in het voorjaar of de zomer de caravan op de oprit staat, kan ik met de langere kabel de EV nog prima laden.

Dan door naar de Clio, want die gooit mijn planning wat omver...

Naar de schadeherstel
Vorige week vrijdag is de APK vernieuwd en met nieuwe ruitenwissers was het klaar. Gister had ik het plan om in de ochtend de Clio te voorzien van een onderhoudsbeurt, dan kon ik 's middags thuis verder met het lijstje aan klusjes. Niet dus, ik was om 15.50 thuis...

Vers oliefilter, luchtfilter, 4,25 liter 5w40 olie, en nieuwe DOT4 remvloeistof door het systeem.
vRD3N5bm.jpg
920zoTOm.jpg
3SAfzA1m.jpg

Daarnaast had ik een nieuwe frontlip in Oldenzaal opgehaald omdat mevrouw een tijdje terug een boomstammetje over het hoofd zag op een parkeerplaats. Kortom, even die frontlip vervangen en de boel ziet er, op een krasje op de voorbumper na, weer prima uit. Tot ik de bumper eraf had...
eMQFkSll.jpg

31YOspOl.jpg

N4UcEVKl.jpg

Bij het goed kijken zag ik dat de luchtregeling richting radiateur ook een tik had gehad, inclusief de elektrisch verstelbare lamellen.
Xzf9Yntl.jpg

Hmm... Na nog wat beter kijken zag ik dat het montageoog van de radiateur / condensor een nog veel grotere tik hebben gehad. De boel staat aardig scheef...
pWSYVXKl.jpg

Dit werd me dan ook te gek. Zo kan en wil ik de auto echt niet verkopen aan mijn neefje dus. Nieuwe frontlip erop, bumper er weer op en toch maar de verzekering gebeld.
Een en ander uitgelegd en het bleek dat we 0,- eigen risico hebben en No Claim beschermer. Vanmorgen zat ik dus al bij het schadeherstelbedrijf ter inventarisatie en volgende week staat de Clio op de planning. Kortom: Planning overhoop, maar de Clio is straks écht in topstaat voor de overdracht naar het familielid. :)

S RS zei:
Ik neem aan dat jij wel Android auto/Apple Carplay hebt vrij geschakeld in de Megane? Dat dat heb ik zelfs in de Megane 3, dus R-link doe ik niets meer mee. Neemt niet weg dat de ervaring van Android Automotive, geïntegreerd in de klokkenwinkel super is (y)

Jazeker. Via DevelopersMode nog wat andere dingen aangepast, waaronder de restrictie van video's vanaf usb kijken tijdens het rijden eraf gehaald. In de praktijk gebruik ik inderdaad ook vaak Carplay.

AsconaGT zei:
Maar de laadpaal zit bij de leaseprijs in en schrijft in 4 jaar volledig af? of hoe gaat dat tegenwoordig?

Ik vind de rode kleur ook waanzinnig goed staan (y) Dit model moet zeker geen grijs of wit hebben volgens mij. Hopelijk begrijpt de rest van leasend nederland dit ook :)

Thuislaadpakket zit bij de leaseprijs in inderdaad, maar niet van invloed op mijn eigen bijdrage. Wordt door de werkgever vergoed, tenzij ik specifieke wensen heb als een langere kabel of andere kleur van de wallbox. Die extra kosten zijn voor eigen rekening, maar smeren ze uit over 60 maanden in de eigen bijdrage. Een iets langere kabel zal dus netto een euro in de maand zijn. Na die 60 maanden wordt het laadpunt mijn eigendom.

Tja, leasend Nederland blijft maar voor saaie kleuren kiezen. En dan scheen nu de zon nog niet eens op de prachtige Rouge Flammé lak. Op naar half/eind maart! (y)

Oh helemaal tot slot. Vanmorgen Leaseplan het overnamebedrag van de blauwe Megane overgemaakt. Die zetten we 1 februari op naam van de vrouw. Tijdelijk dus de luxe van drie auto's tot de Clio hersteld en schoon is voor de overname.

Edit: Begin van een nieuwe pagina, tijd voor de Mégane-ling :)
k3wqsx4l.jpg

Als ik jouw manier van omgaan met je auto zie, begrijp ik heel goed dat je neef eager was om jouw auto over te nemen....;)
Ik hou onze leaseauto's altijd netjes in orde, maar zover ga ik zeker niet.....(y)

Majortom zei:
Als ik jouw manier van omgaan met je auto zie, begrijp ik heel goed dat je neef eager was om jouw auto over te nemen....;))

Niet aan toe te voegen, behalve dan het compliment dat je de auto zo netjes in orde maakt voor je hem verkoopt. (y)

En die extra lange laadkabel, is dat niet wat onpraktisch?
De kabel ligt altijd voor of achter je auto op de grond, en je met m altijd weer oprollen en in de auto leggen. Of is het een 'vaste' kabel aan de wallbox?

M'n pa heeft in z'n voortuin een poertje gemetseld waar de wallbox achter op gemonteerd is, daar hangt de kabel aan een beugel 'vast' bij.
Dat zou ook nog kunnen bij jou aan, en dan straks aan de andere kant van de oprit ook iets maken als 'afsluiting' van de schutting.

Joel 1987 zei:
Majortom zei:
Als ik jouw manier van omgaan met je auto zie, begrijp ik heel goed dat je neef eager was om jouw auto over te nemen....;))

En die extra lange laadkabel, is dat niet wat onpraktisch?
De kabel ligt altijd voor of achter je auto op de grond, en je met m altijd weer oprollen en in de auto leggen. Of is het een 'vaste' kabel aan de wallbox?

Wel een terecht punt.

Als het een vaste kabel is dan is het niet zo'n issue.

Maar als het een losse kabel is is het wel irritant. Bij onze e-Golf hebben we ook een langere kabel en dat vind ik bloed irritant om "op te rollen". Dus die flikkeren we gewoon altijd los in de achterbak.

De tip voor een vaste kabel is hier al eens langsgekomen, en dat is ook de bedoeling. Een vaste kabel die ik netjes kan ophangen. Aan de huiskant hangt het ook redelijk uit het weer en onder de overstek van het dak. De losse kabel die bij de auto zit is meen ik 5 meter, en vooral bedoeld voor elders laden. Kantoor(en), onderweg, etc.

Vanmorgen de leasemij aan de lijn. Bestelling auto bij dealer komt deze week op orde, Shell Recharge ga ik een mail van krijgen voor de intake en de voorloopauto staat op de planning voor 31-1 tussen 9h en 11h. Wat het wordt blijft een verrassing, behalve dan dat het geen EV zal zijn. :)

Keurige updates wederom, zowel in de acties als in de woorden hier :)
Erg herkenbaar ook. Net vóórdat mijn dakloze S4 naar een goed bevriende mede-liefhebber ging, heb ik een velg laten herstellen, allerlei kleine dingetjes nagekeken en afgesteld, interieur leer gereinigd en gevoed, en helemaal goede wasbeurt gegeven. Waarna de nieuwe eigenaar alsnog begon met uitvoerige polijst- en troetelactiviteiten #hobby !

Tja, een beetje gek zijn we wel hè ;-)
Nog maar een kleine update dan voor er écht dingen veranderen. Zondagochtend had ik de behoefte om de Mégane eindelijk weer eens goed te wassen. Dus met twee emmers, sop, washmitt, droogdoek en velgenreiniger naar de wasbox vertrokken waar het gelukkig rustig was. Kon er dus ruim een half uur lekker aanklooien.

Wat een plaatje nog steeds hè. Einde van deze week is het vijf jaar geleden dat ik hem ophaalde bij de dealer en we tot nu toe 135.000 km met een glimlach hebben rondgestuurd. Van Parijs tot Texel en van Kroatië tot gewoon lekker in Nederland. Op twee krasjes na is de lak perfect. Nou ja, als je de steenslag op de neus buiten beschouwing laat... Natuurlijk wel wat swirls, en ergens in het voorjaar heb ik de wens de auto geheel aan te pakken. Vooral de winterwielen hebben het zwaar te verduren met het zout, remstof en lagere wasfrequentie. Het bijt zich aardig vast, dus zodra de zomerset erop ligt ook deze 17" weer eens goed aanpakken.

52658897523_d9b87d12e0_b.jpg

52658896158_735457924a_b.jpg

52658685764_769824bfa6_b.jpg

Nog een paar dagen zijn vaste plek op de oprit...
52657913547_a58201f5d8_b.jpg

Vanmorgen de verzekering per 1 febr. geregeld. Meteen de Leaseverklaring van Leaseplan doorgestuurd om te kijken of er nog schadevrije jaren bij op kunnen. We zijn er tenslotte nu vijf kwijtgeraakt i.v.m. de schade aan de Clio.

Over details gesproken, de Clio is er helemaal klaar voor inclusief lijstje met onderhoud en wat er aan zit te komen. Garantie tot de stoep aan het familielid, maar ik heb er vertrouwen in dat hij 99% op orde is. Die 1% zit namelijk in de accu. Dat is nog de eerste en het zou me verbazen als die 2024 haalt. Uiteraard weet het familielid hiervan.
52658685484_94ba549969_c.jpg

Hm... vreemd die km-stand op het apk-formulier

Renault Megane E-tech 100% Electric EV60-220 Techno
Zoiets moet de officiële naam zijn. Zónder é, dat dan weer wel. :)
Vanmiddag een belletje van de dealer. De orderbevestiging is nu definitief binnen, alleen is er nog wat onduidelijkheid over de banden. De Electric staat op zomerbanden, en om te voorkomen dat ik elk half jaar de banden uit elkaar laat trekken om te wisselen naar zomerbanden heb ik voor allseason gekozen. Daar wordt echter met geen woord over gerept door de leasemij. Kortom, daar zit de dealer nog even achteraan.

11 maart staat definitief gepland om de auto afleveringsklaar te poetsen. Wees welkom in het mooie Doesburg bij de oudste Renault-dealer van Nederland ;-). Ik heb hulp van Elco (top!) en daarnaast moet ik nog een boodschappenlijstje maken van spullen. De huisdealer is ook Stipt-verkooppunt geworden, maar hmm weet niet of ik al over ga.
De wielen wil ik glasscoating op hebben als we dat haalbaar achten in 1 zaterdag.

Als het meezit met het kenteken zal aflevering vanaf 15 maart mogelijk zijn. Die dag heb ik net een training, dus het gaat donderdag 16 of vrijdag 17 worden. Vermoed dat de kinderen het na vijf jaar ook wel weer leuk vinden om het doek eraf te trekken.

Tot slot, morgen is mijn laatste vrije dag. Of nou ja, eigenlijk een drukke dag. Laptop, telefoon e.d. inleveren op kantoor en daarna door naar een vakbeurs in Gorinchem. Maar niet voor 's morgens de voorloper is gebracht. Wat het wordt is nog steeds een raadsel. Ik ben ook vergeten aan te geven dat ik bij voorkeur een automaat heb. Dom... Maar goed, we zien wel wat de wijk in komt rijden morgenochtend. :T

En om echt af te sluiten: vanmorgen nog even lekker de kop leeggelopen in een nagenoeg verlaten bos bij Beek/Stokkum. Wat was het genieten!
52658899083_fb1ce7c042_b.jpg

52658689689_d9aed4fcde_b.jpg

DeeTwee zei:

Bingo ;)

aQjNT5Bl.jpg

1.0 driecilinder, van 6-2021 en 38.000 km meen ik. Handgeschakeld, maar het ziet er netjes en representatief uit. Vanaf morgen eens kijken hoe dat rijdt tot 17 maart. Straks het laatste rondje Zeist en Gorinchem met de Megane. De laatste benzine van de huidige baas ;)

Bekend motorblok.... de teruggetunede versie hiervan ligt in de Picanto van onze zoon. Op constante snelheid best zuinig, bij doortrappen best een drankorgel.

Ik heb vorige week een C'eed gehad als vervangende auto na een schade aan mijn leaseauto....
Dan wel een 1.5, maar op zijn zachtst gezegd was ik niet echt enthousiast......waardeloze stoelen, allerlei piepjes die je vóór elke rit weer opnieuw moet uitzetten en waar je, als je het niet doet, horendol van wordt en speakers die de hele tijd uitvallen (bij 15K op de teller)....
Gelukkig heb ik inmiddels van de leasemaatschappij iets anders (Peugeot 508) gekregen, tot duidelijk wordt of mijn auto nog hersteld wordt (gaat er sowieso over 6 maanden uit...).
Ben eigenlijk wel benieuwd wat jij van die Kia vindt.....

Was het niet deze? :) Ik mag er morgen pas mee op pad, maar dan laat ik het zeker weten. (y). Eigenlijk is een héle goede voorloopauto helemaal niet handig, want dan valt de nieuwe tegen. Nu ga ik daar weinig last van hebben vermoed ik.

adinsx zei:
Eigenlijk is een héle goede voorloopauto helemaal niet handig, want dan valt de nieuwe tegen. Nu ga ik daar weinig last van hebben vermoed ik.[/quot

Dus daarom voelt die handgeschakelde 508 Diesel zonder navigatie dus nu zo goed.....bijna zo goed als mijn Volvo...:p

Ik vind zo'n C'eed eigelijk heel prima rijden hoor (y) misschien wel uitvoeringsafhankelijk. De wat bemoeizuchtige en aanwezige veiligheidssystemen zijn wel vervelend inderdaad. Ook vond ik het exemplaar waar ik in reed best weg veel geluid maken op de snelweg (wind/banden), maar kan ook aan type banden liggen , geen idee.

adinsx zei:
En om echt af te sluiten: vanmorgen nog even lekker de kop leeggelopen in een nagenoeg verlaten bos bij Beek/Stokkum. Wat was het genieten! https://live.staticflickr.com/65535/52658899083_fb1ce7c042_b.jpg & https://live.staticflickr.com/65535/52658689689_d9aed4fcde_b.jpg

Mooi zeg!

Zo, dat was dag 1 van de nieuwe job. Daar kan je je hoofd goed vol van krijgen maar het wordt echt gaaf. (y)

Dan de Traagceed maar eens bespreken. Elco, je had gisteravond gelijk. Nog voor ik 200m gereden had viel me de enorme afrolgeluiden vanuit de achterwielkasten op. Heel vreemd. De auto staat op Allseasons, maar van voor komt dat geluid veel minder door.

Nog voor vertrek ook ruzie met de navigatie. Die vond gewoon niks op straatnaam of op de locatienaam (drie letters). Vermoed dat ie zoekt naar POI's, maar ik kreeg het niet opgelost. Dus de rest van de dag Carplay aangehad.

Wat me bij de eerste rotondes opviel: het stuur verder draaien dan ik gewend was. Pas in een grotere station valt het effect van 4Control van de GT op. En natuurlijk geen automaat, geen led of xenon, handmatige handrem en... het gebrek aan vermogen. Althans, dat vond ik 's morgens. Ik ben erachter dat ie best vooruit wil, mits je het gaspedaal voorbij 80% intrapt. Daarvoor is er maar heel weinig thuis. 80 in de 6 rijden (wat ie adviseert) geeft een brommend geluid door een laag toerental. De armsteun is niet verschuifbaar dus dat zit net niet lekker (te kort).

En de stoelen, tja. Ze zitten best hard, weinig steun (uiteraard geen vergelijk met de sportstoelen in de GT), maar verder prima. Ik denk dat ik nog wat moet klooien met de rugleuning en stuurafstelling. Afwerking interieur, goed genoeg. Geen rammeltjes en dergelijke.

Maar al met al: een prima voorloper hoor. Daar red ik me mee, en met 26500 fiscaal is de bijtelling ook vriendelijk :p

Een beetje, misschien. De Ceed heeft echt absurd lawaaiige achterste wielkasten, daar begrijp ik helemaal niets van. De geluidsproductie is compleet uit balans. De Mégane GT is ook geen hele stille auto, gevoelsmatig vond ik m'n iQ niet veel luidruchtiger op snelwegtempo, maar de bron van 't geluid is minder duidelijk aan te wijzen.

Dat de navigatie niet bevalt vind ik wel opvallend, 't systeem van Kiundai is doorgaans best goed. Maar met CarPlay (nay) of Android Auto (yay) kun je natuurlijk ook goed uit de voeten.

De Kia navigatie schijnt een update te hebben gehad. Overbuurman met een Niro EV had ik gevraagd om het weekend even wat uitleg te geven, maar hij reageerde dat na de update hij ook niet meer op een straat kon zoeken, alleen POI.

Mbt geluid in de GT, denk dat we op Neutral of Sport reden, dan doet de soundengineering wat mee voor de 'beleving'. Op Comfort een prettig stukje stiller, al doet de Kia het goed qua windgeruis.

Morgen heen en weer Zoetermeer. Eens kijken wat ie doet op de lange afstand met zijn enorme overdrive 6e versnelling.

Nico GTR zei:
Wat een hok.
...
Conclusie, je bent gewoon verwend.

Majortom zei:
op zijn zachtst gezegd was ik niet echt enthousiast...

AsconaGT zei:
Ik vind zo'n C'eed eigelijk heel prima rijden hoor

Barri zei:
Ik heb eens een proefrit gemaakt met zo'n Ceed. Ik vond het een erg fijne auto!

Twix zei:
Ik heb vaak een Ceed als huurauto. Prima auto in mijn optiek.

Met andere woorden: Het is maar wat je gewend bent.... :D

Absoluut Bart. Luxe went nou eenmaal. Vermogen ook. Na een week een Giulia Q met 510 paardjes jaren terug voelde de GT ook traag aan. Net als nu de Ceed traag aanvoelt. Dat is hij natuurlijk niet. Je komt er prima in mee met het verkeer. Vandaag 2x 125km weggetikt naar Zoetermeer. We beginnen te wennen aan elkaar hoor. Ja, de armsteun is nog steeds te kort, en ik rij veelal met de voet onderin op het gaspedaal om te versnellen op snelwegtempo, maar het wordt echt niet afzien de komende zes weken.

Ik heb alleen nog steeds niet de juiste zitpositie gevonden. Vanmorgen had ik voor Utrecht al last van de rug. Carplay werkt verder prima en om eerlijk te zijn, op zulke langere ritten is de Ceed prima in zijn element. Gewoon doen wat moet, 100-120 karren. Wel nog een stukje file einde middag en dan baal ik even van de handbak. Aan de andere kant, des te meer is het straks genieten van de Electric met de bak aan systemen erop. Van ACC incl. stop&go tot soepele acceleratie. Een voorloper hoort ook niet al te goed te zijn.

Nog een kleine update dan wat betreft de voitures:
De Mégane is ontruimd van mijn spullen en ingeruimd door de vrouw met haar dingen. :).
De Clio is nagenoeg gerepareerd (met enige moeite om de onderdelen allemaal te verkrijgen), en is hopelijk maandag klaar. Een motorbeschermplaat waar een hoekje uit was was in backorder. Als ie maandag einde dag klaar is schrijven we hem 's avonds over op naam van het familielid.

Oh en tot slot:
Vandaag exact vijf jaar terug kwam en overwon de GT de III. Nooit spijt van gehad natuurlijk ;)
DimYpYgl.jpg

DzQEEjcl.jpg

Veel veranderd sindsdien. Clio gaat weg, iets anders moois komt er voor terug, we wonen op een mooiere plek / mooier huis, beide een nieuwe baan. Er kan veel veranderen.

Bart81 zei:
Nico GTR zei:
Wat een hok.
...
Conclusie, je bent gewoon verwend.

Majortom zei:
op zijn zachtst gezegd was ik niet echt enthousiast...

AsconaGT zei:
Ik vind zo'n C'eed eigelijk heel prima rijden hoor

Barri zei:
Ik heb eens een proefrit gemaakt met zo'n Ceed. Ik vond het een erg fijne auto!

Twix zei:
Ik heb vaak een Ceed als huurauto. Prima auto in mijn optiek.

Met andere woorden: Het is maar wat je gewend bent.... :D

Of wat je verwachtingspatroon is o_O

Twix zei:
Of wat je verwachtingspatroon is o_O

Daar heb je absoluut gelijk in en onbewust zal ik de C"eed vergeleken hebben met de V60 die ik gewend ben....
Anderzijds hebben we thuis tot een half jaar geleden een V40 gehad, die in dezelfde prijsklasse als de C'eed zit en ook vergeleken daarmee viel de Kia behoorlijk tegen op de gebieden die ik persoonlijk belangrijk vind.....goede stoelen, mooi interieur en rijeigenschappen die strak en tegelijkertijd comfortabel moeten zijn.....Dus nog steeds inderdaad je verwachtingspatroon...(y)

Wij hebben ook van die Ceeds op het werk maar dan diesels. Vind ze ook niet fijn rijden, motor is rauw en dat stuk leer op het dashboard ziet er niet uit.

Een diesel die rauw is kan nog, gisterochtend dacht ik dat de driepitter hier liever diesel dan benzine heeft...

Nog een gek dingetje, de tankklep lijkt niet goed te sluiten. Er zit niks tussen, klepje al wat 'mishandeld' (gebogen), maar ook dat helpt niet. Heel vreemd en als je het eenmaal ziet...

TZT7UM1.jpg

De oprit ziet er voorlopig zo uit, als de Electric er is gaat de megane op de plek van de Kia is het plan.

E1TO2kU.jpg

Het interieur van de TraagCeed voldoet verder prima overigens (beter dan minimalistisch van de MY), al is filerijden met handbak natuurlijk nog wat afzien.
20A1GlC.jpg

Komende week drie dagen Zwolle, dus tot Arnhem zal het filerijden zijn, daarna hopelijk minder. (y)

Kun je de files niet vermijden door of binnendoor te rijden of eerder de A12 op te gaan? Ik hoef pas om 9u te beginnen, maar rij al 5 jaar "voor de files" uit en zorg dat ik uiterlijk om 7u op het werk ben.

Kristian2 zei:
Ik zal eens opletten of ik die dikke Ceed voorbij zie komen in Zwolle komende dagen.

A28 afslag Oost pak ik, en dan de Ceintuurbaan. Die Ceed gaat je minder opvallen dan de Electric straks haha

Dave R1517 zei:
Kun je de files niet vermijden door of binnendoor te rijden of eerder de A12 op te gaan? Ik hoef pas om 9u te beginnen, maar rij al 5 jaar "voor de files" uit en zorg dat ik uiterlijk om 7u op het werk ben.

Drie dagen in de week moet de vrouw 07.15 de deur uit en breng ik de kinderen naar school / bij kennissen. Dus écht vroeg gaan zit er dan niet in. Eerste half uur is eigen tijd, daarna werktijd dus het is wel te doen, omdat de meeste afspraken ook pas om 10h zijn. Vrijdag naar Zoetermeer wel om 7h weg, maar het is dan ook een redelijk filevrije dag.

We gaan het wel zien. Als het een flinke afstand is (dus eerst Zwolle, dan Zoetermeer een volgende dag), is overnachten ook nog een optie om ochtendfile te voorkomen.

De komende tijd zal het vooral een nieuw ritme zoeken zijn met het gezin. :)

Gewoon uitvinden wat beste werkt.

In mijn ervaring is na de spits rijden een stuk relaxter - de kans dat het dan drukker wordt terwijl ik onderweg ben is een stuk kleiner. Ik hoef ook niet te haasten sochtends en als ik 7u weg rijdt is het al te laat (115km Betuwe > Hoofddorp).

Nu begin ik rustig thuis en zodra de files een beetje zijn opgelost ga ik rijden. Vaak uurtje of 9.

Zelfde voor smiddags. Voor de file werkt niet, dan moet ik 15u weg terwijl 18.45 ideaal is (en 30km/u hogere snelheidslimiet).

Als het tegenzit op zulke afstanden ben je zo 2 uur onderweg, dat probeer ik wel te voorkomen. o_O

Succes in de nieuwe job (y) Leuk om de eerste verhalen al te lezen hier. Je schrijft 'filerijden tot Arnhem'; ik dacht dat je daar ook woonde maar waarschijnlijk dan in 'Zuid'? Dat enorme nieuwbouwstuk waar ik vaak doorheen reed als ik vanaf A50 via afrit Heteren naar het centrum (provinciehuis) ging? Hemelsbreed niet zo heel ver van 6652 vandaan dan.

Plannen van reistijden versus files is uitdaging. Klinkt alsof je wel flexibele werkgever hebt. En na de inwerkperiode, collega's leren kennen, eigen draai vinden, etc. etc. komt er vast weer meer thuiswerktijd. Maar ja, tegen die tijd wil je juist wél op pad want dan staat de nieuwe Megane voor je klaar :)

Springbok zei:
Zelfde voor smiddags. Voor de file werkt niet, dan moet ik 15u weg terwijl 18.45 ideaal is (en 30km/u hogere snelheidslimiet).

30km hogere snelheidslimiet....je gaat wel elektrisch rijden hé.....foei;)

Adinsx zei:
A28 afslag Oost pak ik, en dan de Ceintuurbaan. Die Ceed gaat je minder opvallen dan de Electric straks haha

Oost is ‘mijn wijk’ als verkeerskundige in het mooie Zwolle. Ik gok dat je bij de RDW moet zijn.

Moet er zelf niet aan denken om dagelijks zoveel km’s op de weg te moeten zitten. Heerlijk om de 12 km naar het werk met de fiets af te leggen. Onderweg een podcast luisteren, heerlijk!

ketelapper zei:
Succes in de nieuwe job (y) Leuk om de eerste verhalen al te lezen hier. Je schrijft 'filerijden tot Arnhem'; ik dacht dat je daar ook woonde maar waarschijnlijk dan in 'Zuid'

Nope, nooit 'in' Arnhem gewoond. Wel in Duiven (iets oostelijker) en sinds 2021 nog wat verder richting de Duitse grens opgeschoven ;)
Als je richting de A3 rijdt met de oranje bolide kan ik als de wind goed staat je wellicht nét horen.

ketelapper zei:
Plannen van reistijden versus files is uitdaging. Klinkt alsof je wel flexibele werkgever hebt. En na de inwerkperiode, collega's leren kennen, eigen draai vinden, etc. etc. komt er vast weer meer thuiswerktijd. Maar ja, tegen die tijd wil je juist wél op pad want dan staat de nieuwe Megane voor je klaar :)

Dat inderdaad. Het hele team werkt met eigen inplanning van uren en verantwoording op de juiste projecten. Wanneer ik de uren (40 uur, om 4 uur per week te sparen) werk maakt niet uit. Ik werk bijvoorbeeld graag een paar avonden in de week nog van 20-22h als dat zo uitkomt. Vertrok vandaag om 15.00 uit Zwolle en was rond 16h thuis. Kon ik de Clio nog snel ophalen en afleveringsklaar maken. Morgen wordt een langere dag in Zwolle i.v.m. bezoek uit Den Haag. Dus ach, zo flexibel de uren kunnen maken, ik vind het heerlijk. En na de inwerkperiode zal de balans van nu 2 dagen thuis en 3 dagen op pad wellicht wat meer andersom worden. 4 dagen thuis, 1 dag kantoor zoals het was verlang ik niet zo naar. Het is heerlijk om weer veel collega's te zien, spreken en van te leren.

Kristian2 zei:
Adinsx zei:

Oost is ‘mijn wijk’ als verkeerskundige in het mooie Zwolle. Ik gok dat je bij de RDW moet zijn.

Moet er zelf niet aan denken om dagelijks zoveel km’s op de weg te moeten zitten. Heerlijk om de 12 km naar het werk met de fiets af te leggen. Onderweg een podcast luisteren, heerlijk!

Dan zit ik inderdaad in 'jouw' wijk. Podcasts ga ik straks ook weer herontdekken, net als telefonisch bijpraten met collega's. Die kilometers? Ik heb het nooit erg gevonden, mits niet al te veel fileverkeer. Eigenlijk vind ik het een verademing om weer wat meer op pad te zijn. Mits er ook twee thuisdagen zijn om geconcentreerd zaken uit te kunnen werken / voorbereiden.

Door nog even naar vanavond. De Clio is betaald, alleen het online overschrijven lukte nog niet omdat de NFC niet uit te lezen bleek. Papieren zijn meegenomen, morgenochtend bij een PostNL punt wordt de Clio overgeschreven en kan ik de verzekering stoppen. De schadeherstel was uiteindelijk aardig de moeite. Ruim 2200,- ex btw. De lijst met vervangen delen moet ik nog krijgen.
vIqStjdl.jpg

Zomerbanden ingeladen:
InRGJzzl.jpg

En dat was het 'tijdperk' Clio IV Estate TCe90 Dynamique ;)
apgwqUhl.jpg

adinsx zei:
Nope, nooit 'in' Arnhem gewoond. Wel in Duiven (iets oostelijker) en sinds 2021 nog wat verder richting de Duitse grens opgeschoven ;)
Als je richting de A3 rijdt met de oranje bolide kan ik als de wind goed staat je wellicht nét horen.

Ah, zie je. Had ik het wel beetje goed in mijn hoofd. Duiven reken ik nog wel onder Arnhem ;) ( "groot-oost") De hint van Barri hielp al een beetje, inderdaad scherp van hem.

Nog maar een update'je erin nu de eerste 2000 km met de traagCeed erop zitten. Of 'de muis' zoals de kinderen hem inmiddels noemen :)
Ook grjis wordt vies, dus de wasbox blijft ook hier op de route een of meerdere keren per week:
EtzDKnel.jpg

Inmiddels beginnen we aan elkaar te wennen. Of beter gezegd, ik begin te wennen aan minder reactie op het gaspedaal. Gemiddeld verbruik 6,8L/100 met voornamelijk lange stukken. Hij nodigt niet uit tot lekker doorkarren zoals de GT, en even wat gas bij op de snelweg resulteert in terug naar de 4 moeten schakelen.
Verder, op het bandengeluid uit de achterste wielkasten en ruzie met navigatie na, is het een prima voorloper om kilometers mee te maken.

Op de oprit staat de boel nu zo gepositioneerd, waarbij over een week of vier de blauwe naar achter verhuisd.
fNMI6Z9l.jpg

Ongeveer tussen de regenpijp en het raampje (dorpel net zichtbaar) komt de wallbox met 7,5m vast snoer. Afgelopen week (eindelijk) de online intake ingevuld. Levertijd? 3 tot 5 maanden... Hopelijk kan het ergens nog versneld worden om die voorjaars-zonnestroom in de Electric te gaan stoppen (y). Het laadpakket is wel lekker uitgebreid inclusief loadbalancing en de hele mikmak.

9aZmiifl.jpg

Binnenkort nog wel verdiepen in welke laadpassen/apps nog handig zijn (Springbok tips?) naast de Shell Recharge-laad/tankpas welke ik ontvangen heb.

En tot slot afgelopen week éindelijk een Electric in het wild gespot. Een witte Techno met haak. Mwa...
HG1zeuRl.jpg

Vanmorgen in Oosterbeek kwam ik echter een rode tegen. Dat is toch echt wel een stuk beter. De komende weken komen er overigens flink wat Electric's de weg op. Heel wat dealers hebben vrachtwagens vol ontvangen. Gelukkig zag ik op de foto's die gedeeld worden in verschillende groepen maar bar weinig Rouge Flammé-modellen.

Kortom: Nog vier weken aftellen tot 17 maart. Althans, die staat met potlood in de agenda bij mij en de dealer. 11 maart sowieso afleveringsklaar poetsen, maar de all-seasonbanden hebben een lange levertijd. Kan zijn dat ze 10 maart binnenkomen, wellicht later. Dan gaan we gewoon afleveren op zomerbanden wat mij betreft. Belangrijkste is daarnaast natuurlijk dat het papierwerk uit Duitsland op tijd binnen is. ;)

Ook belangrijk tussen al het autogerelateerde, dat is eigenlijk een gevolg van.
De nieuwe job bevalt erg goed. Nieuwe mensen, nieuwe omgeving, nieuwe energie. Dikke prima dus (y).

Shell Recharge pas is prima, kan je in 99% van de gevallen wel mee uit de voeten. Als back up heb ik een Plugsurfing pas liggen die ik bij mijn Polestar kreeg. Maar die gebruik ik enkel in het buitenland om goedkoop te snelladen (speciaal Polestar tarief). Om laadpalen te zoeken gebruik ik ook alleen de Shell recharge app.

Tzt kan je bij Fastned ook een account aanmaken die direct aan je laadpas en auto gekoppeld is. En dan kan je daar plug & play laden (auto wordt herkend). Vind ik zelf erg makkelijk.

Verder qua snelladen kan je gewoon met je Shell pas terecht (bijv Ionity en Allego). En Shell zelf natuurlijk, maar die gebruik ik zelf nooit na een paar keer error te hebben gehad.

Tesla SuC is mijn favo (veel stalls). Kan alleen niet gekoppeld worden aan laadpas, ik heb hem zelf gekoppeld aan credit card van m’n werk.

Wel balen dat je zo’n tijd moet wachten op de laadpaal. Hopelijk loopt je energie contract een beetje gunstig zodat je alsnog kan verrekenen.

De Kia vind ik echt wel toppunt van een saaie auto zo in die kleur. Niet te vergelijken met de blauwe of rode Renault.

Waarom kan er geen laadpaal van een andere leverancier? De meeste leveranciers installeren binnen vier tot zes weken.
Laadpas: ik zou voor de zekerheid altijd een prive laadpas als backup meenemen.

Wit, blauw, grijs en zwart. Heb al meerdere Electrics voorbij zien komen hier.
Maar dat rood staat ‘m toch wel erg mooi.
En het is nog steeds één van de mooiste EV’s van dit moment.

Trouwens: ook die Austral begint “te lopen”. Heb m voor mijn gevoel al vaker gezien dan zijn voorganger.

Reed van de week (weer) de goede kant op op de A12 (richting Oberhausen). Man man, wat een drukte de andere kant op.:(
‘s Ochtends is “mijn kant” tot ver in Duitsland heerlijk rustig.

Rood is inderdaad het meest exclusief in NL als eerste kleur, de Bi-tone nog meer:

RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC GRIJS Niet geregistreerd 508
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC WIT Niet geregistreerd 337
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC ZWART Niet geregistreerd 272
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC BLAUW Niet geregistreerd 165
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC ROOD Niet geregistreerd 58
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC GRIJS ZWART 7
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC BLAUW GRIJS 3
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC WIT ZWART 3
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC ZWART GRIJS 2
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC BLAUW ZWART 2

Thanks @Springbok (y).

Barri zei:
Waarom kan er geen laadpaal van een andere leverancier? De meeste leveranciers installeren binnen vier tot zes weken.
Laadpas: ik zou voor de zekerheid altijd een prive laadpas als backup meenemen.

Ik heb nog geen antwoord van de leverancier zelf, maar bij veelgestelde vragen en antwoorden stond 3 tot 5 maanden levertijd. Wellicht is het voor grote zakelijke klanten wel sneller geregeld en anders schuiven ze een ander maar wat op. Ga er komende week eens een belletje aan wagen. De offerte met meerwerk (de vaste langere kabel kost 100,- extra) moet nog voor verwerking naar wagenparkbeheer. Die 100,- komt verspreid over 60 maanden in de eigen bijdrage. Netto dus een euro in de maand o.i.d.

Rembrandt zei:
Wit, blauw, grijs en zwart. Heb al meerdere Electrics voorbij zien komen hier.
Maar dat rood staat ‘m toch wel erg mooi.
En het is nog steeds één van de mooiste EV’s van dit moment.

Trouwens: ook die Austral begint “te lopen”. Heb m voor mijn gevoel al vaker gezien dan zijn voorganger.

Reed van de week (weer) de goede kant op op de A12 (richting Oberhausen). Man man, wat een drukte de andere kant op.:(
‘s Ochtends is “mijn kant” tot ver in Duitsland heerlijk rustig.

Ik kom ze nog maar bar weinig tegen eigenlijk tijdens het ritje naar Zwolle, Lelystad of Zoetermeer. De Austral inderdaad ook al. Prachtige auto, alleen nog een klap duurder in de lease ivm de brandstofcomponent. A12 is hier elke dag ellende inderdaad... :( .
Komende week drie dagen thuis, donderdag pas in de loop van de ochtend naar Nieuwegein. Dat is wat beter te doen.

Volt zei:
Rood is inderdaad het meest exclusief in NL als eerste kleur, de Bi-tone nog meer:

RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC GRIJS Niet geregistreerd 508
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC WIT Niet geregistreerd 337
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC ZWART Niet geregistreerd 272
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC BLAUW Niet geregistreerd 165
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC ROOD Niet geregistreerd 58
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC GRIJS ZWART 7
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC BLAUW GRIJS 3
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC WIT ZWART 3
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC ZWART GRIJS 2
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC BLAUW ZWART 2

Ha, mooi overzichtje, maar waar is Rood-Zwart gebleven zoals ik he krijg? Had dit overzichtje al eens gemaakt uit de RDW Open Data, maar helemaal vergeten naar 'tweede kleur' te kijken. Morgen wat te doen :T
mM93HzM.png

Terug
Bovenaan