Alfa Romeo Giulia (952)

@R W xxx: ik ben maar de boodschapper. Je moet met Marchionne in discussie. Maar die is er niet meer. En zijn strategie van destijds wordt ook steeds meer afgepeld. Laten we hopen dat het nog niet te laat is.

Tja, je moet eerst een vaste klantenkring hebben, willen die overstappen op een duurder model. Zoals vag met Audi heeft gedaan. Een enorme groep klanten waarvan hun ouders een polo of golfje hadden, zagen in de showroom altijd die mooie Audi staan. En die willen ze nu nog steeds.

Fiat heeft vrijwel 0 klanten, the de 500 zie ik hier nog veel rondrijden maar dat zijn allemaal huurauto's voor toeristen. Zie het hele Maserati verhaal, bijna identiek, die zijn ook niet meer te slijten, ik kan me in de VS nog herinneren dat de goedkoopste Maserati tegen dezelfde maandelijkse kosten werd gedumpt als een Ford fusion oid en nog wilde niemand het hebben.

Alfa Romeo heeft de motoren van de Giulia schoner gemaakt:

Diesel
Sprint 190 ch - 127 g (-14 g)
Veloce 210 ch Q4 - 150 g (-11 g)

Benzine
Sprint 200 ch - 164 g (-20 g)
Veloce 280 ch - 167 g (-28 g)
Veloce 280 ch Q4 - 180 g (-18 g)
Quadrifoglio 510 ch - 227 g (-16 g)

Bron: https://www.largus.fr/actualite-automobile/alfa-romeo-giulia-2021-grosse-baisse-de-malus-pour-la-berline-10523393.html

De BPM zal fors dalen en daarmee hopelijk de prijzen.

Of de prijzen zullen zakken is nog maar de vraag. Als AR Nederland dezelfde weg kiest als Fiat Nederland met de Tipo dan wordt er voor meer marge gekozen ipv een lagere verkoopprijs.

Rutger DC zei:

Diesel

Benzine

Bron: https://www.largus.fr/actualite-automobile/alfa-romeo-giulia-2021-grosse-baisse-de-malus-pour-la-berline-10523393.html

Was er al een 280pk versie met alleen achterwielaandrijving eigenlijk?

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Rutger DC zei:

Diesel

Benzine

Als ik het zo lees sinds de facelift wel. AW rapporteert er vrij gebrekkig over door het om te draaien... o_O
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/alfa-romeo-giulia-veloce-ook-met-vierwielaandrijving/

der Magistrat zei:
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Rutger DC zei:

Diesel

Benzine

Als ik het zo lees sinds de facelift wel. AW rapporteert er vrij gebrekkig over door het om te draaien... o_O
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/alfa-romeo-giulia-veloce-ook-met-vierwielaandrijving/

Ok, dan was mij dat ontgaan. Ook lekker van AW trouwens, man man man.
Wel een pretpakket nu dan!

Dus volgens hun geschat gemiddelde hadden ze nu ongeveer 425.000 verkocht moeten hebben. Dat is wel heel erg pijnlijk.

Zonde, het is wel een mooie auto, maar zoals ik al eerder zei; bij introductie al verouderd. Meeste kopers willen tegenwoordig een goed infotainment systeem, heritage boeit nog maar heel weinig mensen wat. En ik denk dat ze het bij introductie al hebben verpest. Een prachtige auto laten zien, maar eerste als 500 pk, en dan een jaar oid later de gewone modellen. Maar toen wisten kopers al dat een hoop zaken toch niet zo fijn (infotainment) waren, en gingen die voor iets anders. Rare keuzes is het toverwoord bij elke fail van fca.

Ze moeten er gewoon de stekker uittrekken. Voor 'Italiaans' design hoef je er niet meer te zijn en blijkbaar willen mensen niet zo'n sportief rijdende auto. De Tonale is ook al uitgesteld en het Giulia/Stelvio-platform wordt ook niet meer doorontwikkeld. Alfa Romeo heeft een schitterende tijd gehad maar het is nu echt wel voorbij. Niemand koopt ze.

Dat "prachtige" zie ik na die jaren nog steeds niet. Verbleekt volledig bij de 156. De Giulia vind ik echt te lomp en met een anonieme kont. Nog steeds. Wel mooie RWD-proporties zoals de 3-serie en Infiniti Q50

Prachtig is wellicht wat overdreven, maar ik vind hem idd ook mooier dan de hudige en vorige 3 serie. Maar dat interieur is gewoon 2008, dat verkoop je nu gewoon niet meer.

Overigens werd al eind 2015 de doelstelling teruggeschroefd:
4-11-2015 Laatste nieuws is dat Marchionne de 400.000 doelstelling in 2018 laat varen, en dat de Giulia introductie een half jaar later dan gepland zal plaatsvinden.

Ik was al sceptisch over de geprognostiseerde aantallen bij de introductie en werd toen hier bestempeld als een azijnpisser. Overigens wel een mooie en fijne auto. Maar ik zou t ook al lastig vinden in een straal van 25km om mijn woonplaats om een dealer te vinden.

"Marchionne anticipated annual Giulia sales of 75-100 units"

Marchionne had van veel dingen verstand, maar absoluut NIET van auto's. Dat heeft hij in die 15 jaar wel laten zien. Dat is denk ik ook de grootste reden dat PSA -die er destijds slechter voorstond dan Fiat- nu de bovenliggende partij is in Stellantis, en niet FCA. Tavares is namelijk wel iemand die wat van auto's weet.

Passchier zei:
Waar had hij dan wel verstand van?

Boekhouding.
Daar was hij dan ook behoorlijk radicaal in. Geen emotie, puur gaan voor marge.
Overigens is PSA niet heel veel anders, hun marges zijn ook uitstekend.

Ik voel niet per se de nood Marchionne te verdedigen, maar ik denk wel dat hij het uitstekend heeft gedaan met de middelen die ze hadden. Vergeet niet dat FCA zeer hoge schulden had. Ze hebben dus alles op alles gezet om die schulden te verlagen (RAM, Jeep). Via Maserati en AR hoopte hij dat verder door te zetten. Maserati begon wel winst te maken - geen idee of dat nog steeds zo is, dat was absoluut een sterke prestatie. AR zal vooral een kostbare grap geweest zijn..

O en marktanalyses: ben ik niet met je eens, Wouter. Zijn focus op SUV's en pick-uptrucks heeft in de VS prima uitgepakt. Die Dart en 200 hadden ze vermoedelijk nooit winstgevend gekregen.

Wat een beest van een wagen en wat een mooie kleur, helaas uitstervend ras met alle Ev ellende op komst.

k50yk4qbc828.jpg

skqylqibb1dk.jpg

alyyslvbrfjs.jpg

ykeynzdb58xh.jpg

6bqy0ltbra80.jpg

meer foto's en info: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/facelift-voor-alfa-romeo-giulia-en-stelvio/

De optische wijzigingen: Aanpassingen aan de indeling van de koplampen en achterlichten, bumpers met wat gewijzigde details; in het interieur een in drie thema's instelbaar digitaal instrumentarium van 12,3 inch.

Het motorengamma is flink teruggesnoeid: alleen nog de 280 pk sterke 2.0 turbo benzinemotor met vierwielaandrijving; de 200 pk versie is komen te vervallen. Dieselmotoren zijn elders nog verkrijgbaar maar niet in Nederland. De vernieuwde Quadrifoglio volgt later.

Niet mooi, vind het een geforceerd ogend geheel. De auto is wel heel bijzonder.

De koplampen komen zo te zien van de Tonale.

Tsja, inderdaad gaat het al mis bij de verhoudingen. Treurig dat een OEM in nood zich nog bezig houdt met dit soort achterhaalde fossielen, en niet gewoon vol met een schone lei op de toekomst/EV’s focust…

Verder heeft ie wat leuke details, zoals het front, maar dat is het dan ook wel. Weinig indrukwekkends.

Jan 7666490 zei:
.... Treurig dat een OEM in nood zich nog bezig houdt met dit soort achterhaalde fossielen, en niet gewoon vol met een schone lei op de toekomst/EV’s focust….

Had je je een beetje ingelezen dan had je geweten hoe de toekomst er voor AR uitziet en waar de focus ligt.

Jan 7666490 zei:
Had je een beetje de (recente) geschiedenis geweten dan had je geweten dat je AR beter op daden dan woorden kunt geloven.

Was je op de hoogte geweest van de huidige bedrijfsstructuur dan had je geweten dat je niet AR "hoeft" te geloven maar kunt vertrouwen op Stellantis.

Stellantis rules zei:
Jan 7666490 zei:
Had je een beetje de (recente) geschiedenis geweten dan had je geweten dat je AR beter op daden dan woorden kunt geloven.

Was je op de hoogte geweest van de huidige bedrijfsstructuur dan had je geweten dat je niet AR "hoeft" te geloven maar kunt vertrouwen op Stellantis.
Nou is Stellantis niet te vertrouwen daar gaat het al mis.
Voorlopig is het bij zowel Alfa als Lancia eerst zien en dan geloven. Alfa prijst momenteel te markt uit.

Frits79 zei:
Stellantis rules zei:
Jan 7666490 zei:

Voorlopig is het bij zowel Alfa als Lancia eerst zien en dan geloven. Alfa prijst momenteel te markt uit.

Licht toe waarom Stellantis niet te vertrouwen is, of spreekt hier de onderbuik?

Stellantis rules zei:
Jan 7666490 zei:

Uiteraard ben ik op de hoogte van de 'bedrijfsstructuur', maar dat verandert mijn woorden niet. Alfa is vooralsnog een dood paard, en is dat ondanks vele pogingen nog steeds. Kijkend naar Lancia's recente 'onthullingen' verandert er ook binnen Stellantis weinig voor de Italiaanse merken.

Jan 7666490 zei:
Stellantis rules zei:
Jan 7666490 zei:

Uiteraard ben ik op de hoogte van de 'bedrijfsstructuur', maar dat verandert mijn woorden niet. Alfa is vooralsnog een dood paard, en is dat ondanks vele pogingen nog steeds. Kijkend naar Lancia's recente 'onthullingen' verandert er ook binnen Stellantis weinig voor de Italiaanse merken.

Welke pogingen van Stellantis?
Wat is het plan van Stellantis met AR?
Jij kijkt naar "recente" onthullingen, ik kijk naar het opgestelde businessplan. Dat is ook wat ik bedoel met wat het plan en de focus voor AR is; dat is nl 100% BEV in 2027.
Opel is ook jaar na jaar verliesgevend geweest maar na overname door PSA heel snel in de zwarte cijfers gegaan en brengt nu het ene na het andere aansprekende model uit.
Wat Stellantis niet doet, is bij de achterlopende Italiaanse merken hap snap modellen op de markt brengen om maar modellen te hebben; zo voorkomen ze zinloze investeringen. Er zit juist een gedegen plan achter en bij de uitrol van de verschillende EV-platforms zul je zien dat ook deze merken het ene na het andere model uit zullen brengen.

alfa-romeo-giulia-swb-zagato.jpg

Alle persfoto's: https://www.motor1.com/news/627480/alfa-romeo-giulia-swb-zagato-reveal/ & hier: https://www.netcarshow.com/alfa_romeo/2023-giulia_swb_zagato/

Ik snap niet hoe je fan kan zijn van een heel concern met zeer uitlopende merken. Je was vast geen fan van Opel voor de overname. De toekomst van AR en Lancia moeten zich nog bewijzen en dat zal pas over 3 jaar een beetje duidelijk zijn.

Of je nu als Alfa aficionado of als Lancia chique levensgenieter moet zitten wachten op modellen die gewoon gerebadgde Opels, Peugeots, Dodges and what not zijn…
Komt niet goed vrees ik met pijn in het hart. Die Tonale bvb. is toch echt om van te huilen… wat een aanfluiting van de roemrijke historie van Alfa :rolleyes:

En waarom “is STLA niet te vertrouwen’, roeptoeter zonder kennis van saacken??

Stellantis rules zei:
Frits79 zei:
Stellantis rules zei:
Jan 7666490 zei:

Licht toe waarom Stellantis niet te vertrouwen is, of spreekt hier de onderbuik?
Ze beloven van alles maar maken het niet waar, iets wat jij met je roze Stellantis bril niet wilt zien.

Frits79 zei:
Stellantis rules zei:
Frits79 zei:
Stellantis rules zei:
Jan 7666490 zei:

Ze beloven van alles maar maken het niet waar, iets wat jij met je roze Stellantis bril niet wilt zien.

Juist, zoals? Je houdt het nogal algemeen en vaag, dus het komt toch erg over alsof je je eigen vooringenomenheid hier laat spreken.

Stellantis rules zei:
Frits79 zei:
Stellantis rules zei:
Frits79 zei:
Stellantis rules zei:
Jan 7666490 zei:

Juist, zoals? Je houdt het nogal algemeen en vaag, dus het komt toch erg over alsof je je eigen vooringenomenheid hier laat spreken.
Leer de feiten kennen en ze je bril af.

Frits79 zei:
Stellantis rules zei:
Frits79 zei:
Stellantis rules zei:
Frits79 zei:
Stellantis rules zei:
Jan 7666490 zei:

Leer de feiten kennen en ze je bril af.

Zodra jij met "de feiten" komt, zet ik de spreekwoordelijke bril af. Maar tot die tijd zwets jij maar wat in de ruimte en doe je alleen maar aan stemmingmakerij.

Feit is dat Carlos Tavares er tot nu toe in geslaagd is de merken in zijn portefeuille winstgevend te maken; Zoals MCW terecht stelt, is het nog te vroeg om een oordeel te vormen over het feit of dat ook met Alfa Romeo zal lukken.
En heeft Alfa Romeo gek geld uitgegeven aan deze One off? Dat blijkt nergens uit. Het lijkt meer een visitekaartje van Zagato te zijn.

Jan 7666490 zei:
Treurig dat een OEM in nood zich nog bezig houdt met dit soort achterhaalde fossielen, en niet gewoon vol met een schone lei op de toekomst/EV’s focust…

De "OEM in nood" heeft weinig met deze auto te maken hoor. Uit het bericht van AW: "Met deze Giulia SWB Zagato viert Zagato zijn al honderd jaar durende relatie met Alfa Romeo."

M.a.w. het is een feestje van Zagato (niet Alfa Romeo) dat een Giulia heeft genomen en er een coupé van gemaakt, zoals ze wel vaker doen met standaard auto's. En dat 'vaker' vieren ze nu. Over een week, maand of jaar krijgen we een Zagato coupé op basis van een Aston Martin, Ferrari of Jaguar, omdat het bedrijf dan viert dat ze daar 25, 50 of 100 jaar wat mee hebben.

"De Alfa Romeo Giulia SWB Zagato is, zoals zijn naam waarschijnlijk al weggeeft, gebaseerd op de Giulia. Deze in opdracht van een Duitse klant gemaakte Giulia SWB Zagato is in feite een ingekorte Giulia Quadrifoglio die Zagato heeft opgepompt tot GTAm-specificaties. De biturbo 2.9 V6 is dus goed voor 540 pk en 600 Nm en die krachten gaan via een handgeschakelde zesbak naar alle vier de wielen. Over de techniek heeft Zagato een opvallende coupékoets gevouwen. De creatie is gelardeerd met verwijzingen naar de in 1990 gepresenteerde SZ. Net als die op de Alfa Romeo 75 gebaseerde SZ heeft de Giulia SWB Zagato een relatief gedrongen uiterlijk, een sterk oplopende schouderlijn en achterlichten die uit één lijn bestaan. Verder heeft de Giulia SWB Zagato relatief laag in de neus geplaatste koplampen. Het lijkt erop dat het bij dit ene exemplaar blijft." https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/alfa-romeo-giulia-swb-zagato-eerbetoon-aan-sz/

Terug
Bovenaan