Alfa Romeo Junior

Heb hem uitgebreid bekeken in Brussel. Ik had hem afgelopen zomer ook al even bekeken en erin gezeten, maar nu dus even wat langer. En ik vind hem nog steeds geslaagd. Het is wel een auto waar de markt om vraagt en hij ziet er zeker van binnen uit als een echte Alfa met een fijne zitpositie. Ruimte achterin is niet overbemeten. Wel vreemd dat er een zwarte Q4 stond, want volgens mij zijn de bumpers en kunststof randen rond de wielkasten in carrosseriekleur gespoten bij de Q4.

Wel is het jammer dat de basis niet Italiaans is, maar het is helaas niet anders in de huidige tijd. Hopelijk weet de aandrijflijn wel te overtuigen en blijkt de motor betrouwbaar. En hij smoelt in het echt beter dan op de foto's. De auto vraagt wel om minimaal 19 inch wielen. De 18 inch "driespaaks" zien er inderdaad niet uit.

Zal de auto goed gaan verkopen? Het is een overbemeten segment, het uiterlijk en rijgedrag zullen meer onderscheidend moeten zijn dan de concurrentie. Qua techniek is het allemaal redelijk Stellantis eenheidsworst, dus daar moet hij het niet van hebben. Zal ik de auto ooit gaan kopen? Is best mogelijk, het zal ook een beetje afhangen van het feit of de techniek betrouwbaar is, de oude Puretech heeft geen beste reputatie.

Maar onder de streep blijf ik wel het gevoel houden dat ik het heel mooi vind dat er een enigszins betaalbare Alfa Romeo op de markt is die er van binnen en buiten leuk uit ziet. Op die manier bloedt het merk niet dood, want dat zou heel erg zonde zijn.

54265022624_eb45fa04c7_b.jpg

54265198010_2d71e267e3_b.jpg

54265012013_7cb5890742_b.jpg

54265198010_2d71e267e3_b.jpg

Ik vind dit wel een misser: zulke open velgen en zoveel ledige ruimte te zien door de ielige remschijven én slechts voor remklauwen in rood. Dat had op de achteras ook gemoeten, vind ik,

En het zwarte kunststof bij de C-stijl vind ik er ook niet al te fraai uit zien. Verder wel een aardig ding om te zien zo in het rood met die velgen.

Vanmiddag voor het eerst gezien. Leuke neus (jammer van de grille) maar de rest nogal inwisselbaar. Of zoals vriend van me zei waar ik was "het is dat er een Alfa-logo op staat anders had ik het niet gezien)

Xa1X2Q7.jpeg

wG3zkB5.jpeg

Hoewel ik de 159 mooi vind en de Stelvio wel wat vind hebben zijn voor mij de 147 en 156 de laatste Alfa's die écht indruk maakten en echt Italiaanse flair hadden.

Ziet er niet verkeerd uit, maar andere Alfa Romeo's zoals de giulia bijvoorbeeld vind ik mooier.

Vroeger kon ik een auto makkelijk herkennen. Toen kwam er een tijd dat ik moeite had om de Mercedes C van de E-klasse te onderscheiden. Nu kan ik zelfs een Alfa Romeo niet meer als zodanig herkennen.

Iets klopt er niet aan de Alfa Romeo, dan vooral de de achterruit/klep.
Vooral uit deze hoek zie je klopt er iets niet, dat het nou komt door de zij rand van de dakspoiler stuk metaal naast de ruit en achterscherm.

by5zc7ux8yoz5l_1200.jpg

En vanaf deze kant meteen zeer scherp van vanuit halverwege de achterruit.
azjh14y0ex2tac_1200.jpg

Schuin van boven kloppen de lijnen wel.
51n4rpwpuau5bk_800.jpg

Wat ik er van moet vinden weet ik niet.

De voorkant klopt wel en misschien moet ik hem vaker in het echt tegenkomen en goed bekijken.

Laatst bewerkt:
Iets klopt er niet aan de Lancia dan vooral de de achterruit/klep.
Vanuit deze hoek klopt er iets niet, dat het nou komt door de zij rand van de dakspoiler stuk metaal naast de ruit en achterscherm.

by5zc7ux8yoz5l_1200.jpg

Voor kant klopt wel en misschien moet ik hem vaker in het echt tegenkomen en goed bekijken.
Van deze kant gezien klopt er idd iets niet aan deze 'Lancia', hij lijkt zo net een Alfa Romeo ;)
_

Begrijp denk ik wel een beetje wat je bedoelt, crossovers anno nu zijn zo uitbundig van zwart plastic voorzien om sommige lijnen te benadrukken en andere te camoufleren dat als het contrast wegvalt wanneer ook de lakkleur zwart is, alle optische trucjes wegvallen waardoor ineens de ware proporties zichtbaar worden.
En dat valt vaak niet mee, want die zijn bij SUVs/crossovers meestal nogal wat plomper dan bij bv hatchbacks en sedans...
Als je een model normaal meestal in two-tone met zwart dak en zwarte raamstijlen ziet wordt dat effect nog sterker, en de Junior is heel vaak in two-tone (bicolore) op promotiemateriaal getoond.

Van deze kant gezien klopt er idd iets niet aan deze 'Lancia', hij lijkt zo net een Alfa Romeo ;)
_

Begrijp denk ik wel een beetje wat je bedoelt, crossovers anno nu zijn zo uitbundig van zwart plastic voorzien om sommige lijnen te benadrukken en andere te camoufleren dat als het contrast wegvalt wanneer ook de lakkleur zwart is, alle optische trucjes wegvallen waardoor ineens de ware proporties zichtbaar worden.
En dat valt vaak niet mee, want die zijn bij SUVs/crossovers meestal nogal wat plomper dan bij bv hatchbacks en sedans...
Als je een model normaal meestal in two-tone met zwart dak en zwarte raamstijlen ziet wordt dat effect nog sterker, en de Junior is heel vaak in two-tone (bicolore) op promotiemateriaal getoond.
Ik heb het net aangepast. Bedoelde Alfa Romeo en met meerdere foto's geprobeerd uit te leggen wat ik bedoel.

Het is gewoon, helaas, een slecht ontwerp. Alfa-onwaardig, en oliedom dat ze in zo'n groot segment het voor elkaar krijgen zo'n discutabele auto op de weg te krijgen.

Het is gewoon, helaas, een slecht ontwerp. Alfa-onwaardig, en oliedom dat ze in zo'n groot segment het voor elkaar krijgen zo'n discutabele auto op de weg te krijgen.
Naar Alfa normen verkoopt ie meer dan goed, maw er is wel interesse in ;)

Laatst bewerkt:

Dat is vooral bij EV's zo. O.a de Renault 5, Audi A6 e-tron en Toyota Urban Cruiser zouden er niet uitzien zonder de designtrucjes. Sowieso hebben bijna alle EV's wel een zwarte dorpel om het te maskeren.

Die ‘trucjes’ zijn er bij een ICE ook, en er zijn genoeg lelijke ICE’s, of zelfs meer dan EV’s door hun designbeperkingen;)

“Zouden er niet uitzien zonder designtrucjes” is een wat vreemde bewering trouwens. Een auto wordt om de packaging heen ontworpen, niet als losstaande ‘trukendoos’.

Ontwerpen is altijd rekening houden met bepaalde eisen of beperkingen. Dat is geen trukendoos…

Alfa Romeo Junior 156 hp electric test run during a 24-hour race at Hockenheim​

Alfa Romeo behaalde met zijn twee Junior Elettrica's de eerste en derde plaats in de categorie voor modellen met een accu van minder dan 72 kWh. Bij vrieskou en een grotendeels met sneeuw bedekt parcours bereikte de Alfa Romeo Junior Elettrica gemiddeld een snelheid van 80 km/u met een verbruik van 18,5 kWh/100 km.

In het algemeen klassement waren twee Tesla Model 3’s en een Hyundai Ioniq 6 de winnaars.

alfa-romeo-junior-adac-20-1536x1024.jpg

alfa-romeo-adac-6.jpg
alfa-romeo-junior-adac-1.jpg
alfa-romeo-junior-adac-21.jpg
alfa-romeo-adac-5.jpg
alfa-romeo-adac-13.jpg
alfa-romeo-junior-adac-19.jpg
alfa-romeo-adac-16.jpg

bron: https://www.italpassion.fr/en/alfa-...est-run-during-a-24-hour-race-at-dhockenheim/

Gut, er is louter goed nieuws te melden over Stellantis producten lijkt wel. We houden het hier graag respectvol in de richting van andere gebruikers. Daarom is het laatste deel van jouw commentaar verwisseld door deze opmerking - Moderatie

Laatst bewerkt door een moderator:
Discutabel of niet, ik merk dat ik steeds even omkijk zodra ik 'm IRL tegenkom. En dat is tot nu toe gelukkig vaker dan de Ford Capri. De kunststof flanken en spatbordranden vind ik zwart prettiger ogen dan meegespoten, maar dat vind ik in 90% van de ontwerpen waar die keuze er is zo. BMW X-modellen, Mazda CX-60 zijn voorbeelden. Helaas ben je dan soms 'veroordeeld' tot het instapmodel.

Alfa Romeo Junior 156 hp electric test run during a 24-hour race at Hockenheim​

Alfa Romeo behaalde met zijn twee Junior Elettrica's de eerste en derde plaats in de categorie voor modellen met een accu van minder dan 72 kWh. Bij vrieskou en een grotendeels met sneeuw bedekt parcours bereikte de Alfa Romeo Junior Elettrica gemiddeld een snelheid van 80 km/u met een verbruik van 18,5 kWh/100 km.

In het algemeen klassement waren twee Tesla Model 3’s en een Hyundai Ioniq 6 de winnaars.

alfa-romeo-junior-adac-20-1536x1024.jpg

alfa-romeo-adac-6.jpg
alfa-romeo-junior-adac-1.jpg
alfa-romeo-junior-adac-21.jpg
alfa-romeo-adac-5.jpg
alfa-romeo-adac-13.jpg
alfa-romeo-junior-adac-19.jpg
alfa-romeo-adac-16.jpg

bron: https://www.italpassion.fr/en/alfa-...est-run-during-a-24-hour-race-at-dhockenheim/

Aardig lachertje, als Mercedes-Benz met een gemiddelde snelheid van meer dan tweënhalf keer zo hoog (210km/h) ook nog eens 1500km verder komt in dezelfde tijd :ROFLMAO:

Aardig lachertje, als Mercedes-Benz met een gemiddelde snelheid van meer dan tweënhalf keer zo hoog (210km/h) ook nog eens 1500km verder komt in dezelfde tijd :ROFLMAO:

Zal wel een verschilletje in de prijs zitten, toch? En het verbruik wordt niet bekend gemaakt bij MB.... Appeltje en peertje?

Ik heb tijdens de EV Experience een paar rondjes in de Junior gereden en was daar echt aangenaam verrast. Zowel qua rijden als bijvoorbeeld het dashboard en overige look & feel. Nu een paar keer in het gewone verkeer gezien en vind het een prettige verschijning. Zeker met een kleurtje (rood is wel een open deur maar toch...).

De Fiat Multipla was ook een nekkendraaier maar mooi was ie niet. Dat gevoel heb ik ook met deze Alfa Junior. Ik vind het nogal een druk onsamenhangend geheel. Rijeigenschappen schijnen dan weer goed te zijn maar het oog wil ook wat.

• Leuk
Waarderingen: 944
Ik vind de Tonale een geslaagd ontwerp en een van de beter ogende crossovers op de markt. Dit model vind ik een stuk minder, vooral de neus en de achterkant. Wel fijn dat Alfa Romeo weer nieuwe modellen uitbrengt.

Dat Q4-verhaal vind ik wat overdreven maar wat ik wel gek vind is dat het gewoon weer een comfortabele crossover is met weinig beenruimte achterin en harde materialen. Bij een AR verwacht je toch wat meer dan dat. Juist iets sportiefs en meer hoogwaardig om zich te onderscheiden van zijn Jeep-broertje. Denk dat de 2008 dan nog degene is met de mooiste materialen.

Vandaag voor de eerste keer goed kunnen bekijken. In het rood best leuk, maar vooral de achterkant weinig onderscheidend. Met deze velgen ook wat ielig op de poten staand vind ik.
IMG-20250323-164308901-HDR.jpg

IMG-20250323-164319879-HDR.jpg

Ik vraag me af of het Alfa Romeo/Stellantis het succes gaat brengen wat ze hopen.

Ziet er zo wel een heel stuk beter uit.
nyvw87bn2n8egz.jpg

Laatst bewerkt:
Het enige verschil is dat de Veloce 2 inch grotere wielen heeft en (volgens mij) 4 cm lager ligt. Kun je zien wat iets grotere wielen en een paar centimeter kan doen voor de verhoudingen.

In de toekomst zal er vast nog wel een keer een Veloce pack oid komen.

Tot nu toe nog niet 1 tegengekomen, ben wel benieuwd hoe die er in het echt uitziet, over het algemeen maakt Alfa Romeo wel mooie auto's.

Heb hem inmiddels al een aantal keer zien rijden. Ik vind het een mooi model, achterkant niet het mooist, maar als totaal vind ik het zeker niet misstaan.

Vandaag voor het eerst een (Duitse) Junior zien rijden. Misschien kwam het door de zwarte lakkleur, maar ik ben tot nu toe nog niet heel enthousiast.

Er rijdt er vlak bij mijn werk in Eindhoven een rond dezer dagen. En ik ben niet onder de indruk. Te plomp, te breed en te hoog. Van de zijkant is het net een Suzuki of een Peugeot. Auto kijkt net als een kwaaie bulldog. Misschien imposant, maar ik loop er niet warm voor.

PS: die uitlaatvideo hierboven doet me aan een oude Tatra 813 Dakar truck met compressor denken :D

Vandaag voor het eerst een (Duitse) Junior zien rijden. Misschien kwam het door de zwarte lakkleur, maar ik ben tot nu toe nog niet heel enthousiast.
Geldt iha voor SUVs en crossovers denk ik, die hebben het contrast tussen zwart plastic en carrosseriekleur heel hard nodig om de optische trucjes om de van nature nogal plompe lijnen te camoufleren.
Vind bijvoorbeeld onder (veel) meer de C4 in het zwart ook veel minder geslaagd dan in een kleur die een beetje contrasteert met dat plastic.
De Junior vind ik IRL in het rood wel beter ogen dan op de foto's, samen met zwart eigenlijk de enige kleur waarin ik 'm IRL heb gezien. Sowieso helaas nog maar weinig IRL gezien.

Laatst bewerkt:
Ik heb er nu een paar gezien, allen in het rood of zwart. Het viel me alleszins mee. In het echt op de weg oogt het allemaal een stuk beter dan op foto’s of op een beurs. Het viel me wel op dat ze allemaal in één kleur waren uitgevoerd. Heb het idee dat dat ook meespeelt.

Ja, ik heb er nu ook enkele op straat gezien. Mooie compositie. Weinig herkenning met de concerngenoten, van buiten dan, dus dat is ook wel een pluspunt, vind ik.

Terug
Bovenaan