Alfa Romeo Junior

It's still not as direct as you like it to be (..) it feels a bit wobbly as well, as like it's dancing on as you are moving around and driving and cornering you get a bit of body roll in it (..) I have to mention as well the road noice. We can hear the tires (..) the noice from outside is a bit too much form my liking. (..) But othewise though I think it's all right, not bad at all. I think the range could be better though.

Het is maar net welke test je wil lezen/zien he ;) Lijkt eerder gewoon een prima B-segment SUV, maar niet meer dan dat, behalve de Veloce.

Al die positieve testen verrassen me wel. Ik had verwacht dat het allemaal eenheidsworst zou zijn. Het uiterlijk is niet mijn ding.

Ik heb de Alfa Romeo Junior in het echt mogen aanschouwen. De foto`s voorspelde al weinig goeds maar het ontwerp heeft echts niets met Alfa Romeo te maken. Er zit geen balans in de voorkant die veel te druk is. Achterkant nietszeggend. Opzij duidelijk de contouren van de Peugeot 2008. Het interieur is redelijk maar niet meer dat. Harde plastics worden gebruikt. Rijden doet het goed en daar is niets mis mee. Totaalplaatje is matig.

Nah, een goed of slecht ontwerp is uiteindelijk ook gewoon objectief.
Daarnaast, het is nog steeds aankoopreden nummer 1, dus dat hij goed rijdt is leuk - maar maakt hem niet meteen een verkooptopper.

• Haha
Waarderingen: MWH
Een topper is het als je naar de verkoopcijfers kijkt, maar ik ben vooral benieuwd naar de rijervaringen...

Alfa Romeo staat voor emotie. Dat zit zowel in de rijbeleving maar zeker ook in het design! Ik krijg bij deze Junior een beetje het Arna-gevoel (ja dat is ook emotie!;) ) Al is het itt de Arna geen simpele rebadge maar hebben ze geprobeerd er nog iets eigens van te knutselen. Ik vind het nogal een mislukt en Alfa onwaardig ontwerp maar als dit nodig is om het merk uit het slop te trekken om wellicht zo in de toekomst weer echt leuke auto's te bouwen dan hebben ze mijn zege..

Er zijn vele auto`s die goed rijden. Het is ook maar net wat je zoekt. Comfort, sportiviteit of middle of the road. Het design speelt zeker een grote rol bij aankoop en dan is Junior naar mijn mening mislukt. Het publiek bepaalt uiteindelijk wel of geen succes.

Bij het publiek lijkt hij aan te slaan met reeds 10000 bestellingen op een maand tijd.
In quattroruote is het volgende te lezen: "Bovendien benadrukte Ficili het succes van Alfa Romeo Junior, met al 10.000 ontvangen bestellingen, wat tot tevredenheid onder de dealers leidde. Deze uitspraken benadrukken een positief moment voor het merk, met een duidelijke groeistrategie en sterke feedback uit de markt."

Laatst bewerkt:
Ik zie dat mijn bericht verwijderd is en daarom zal ik het aanpassen zodat er een meer realistisch beeld is. Bij een geheel nieuw model wordt er uitgeleverd aan de merk-dealers. De merkdealers zijn zelfs verplicht een X aantal auto`s op voorraad te nemen. In Nederland zijn een aantal Juniors onderweg wat wordt aangemerkt als voorraad. Bij de merk-dealer kan je gewoon uit voorraad bestellen met een beperkte levertijd. Geen lange levertijd, niet uitverkocht. Nefkens en Zeeuw en Zeeuw zijn onder andere grote dealers die voorraad hebben.

Quattroruote is een betrouwbare bron als je het Italiaanse autonieuws een beetje volgt. 10000 stuks in één maand tijd is hoe dan ook een heel goed begin voor een klein automerk dat Alfa Romeo helaas geworden is. Natuurlijk zullen hier voorraadmodellen bij zitten die naar dealers gaan, maar het Alfa dealernetwerk is gigantisch uitgekleed de laatste jaren in Europa, dus het ligt niet voor de hand dat de meerderheid van de bestellingen daar naar toe gaat.

Even objectief, feitelijk bekeken:
10.000 bestellingen in 1 maand tijd voor 1 model
Vorig jaar (2023) heeft het merk 68683 auto's wereldwijd verkocht (Bron), dat is gemiddeld c.a. 5724 per maand.

Dus we hebben het hier over bijna een verdubbeling van de gemiddelde maandelijkse verkoop en dat met 1 model.
Het gaat om 14,56% van de totale verkoop van 2023.

T/m augustus zijn er 34272 alfa's verkocht, Bron 2. Dus 4284 gemiddeld per maand.
In 1 maand tijd zijn er dus ook ruim 2x zoveel auto's verkocht van 1 specifiek model als het totale gamma gemiddeld per maand in de eerste 8 maanden van dit jaar.

10.000 lijkt wellicht weinig voor de meeste merken. Maar voor een klein merk als Alfa is het echt een enorm hoog getal hedentendage.

Als dit nog 3 maanden zo door gaat tot het eind van het jaar. trekt de verkoop van de Junior op zichzelf de jaarcijfers gellijk aan of zelfs voorbij de verkoop aantallen van vorig jaar...

Als het inderdaad zo doorgaat mag je daarom het model best een succes noemen... Zowel objectief als subjectief gezien...

Maar... Laten we ook realistisch zijn: de eerste maand verkopen van een nieuw model, geeft sowieso een vertekend beeld.
Die verkoop kan inderdaad nog inzakken. Een nieuw model gaat rap in het begin en die verkopen zakken meestal wat af in de tijd erna als de "hype" voorbij is. Maar het kan alle kanten op.

We gaan het vanzelf zien,
In elk geval zal ik er geen kopen.

Laatst bewerkt:
Dat is een goeie. Hij was 3 weken terug al gemaakt en staat sindsdien te wachten voor transport.
Navraag bij Stellantis blijkt dat er nog een grootscheepse quality check gaande is, maar dat ze binnenkort vrijgegeven gaan worden.
Van een dealer heb ik wel vernomen dat er een software update gaande is, dus of zij die eerst nog willen doorvoeren…

Ik vind het geweldig en ik heb hem 3 maanden geleden meteen besteld. Ik rijd al 40 jaar Alfa en ik heb heel wat negativiteit bij nieuwe modellen gehoord. Jammer, tijden veranderen en je wordt een zuurpruim als je daar in blijft hangen…
Tijden veranderen? Het wordt je tegenwoordig gewoon door de strot gedrukt.
Ik ben nog lang geen 65 en heb totaal geen behoefte aan een suv/crossover, maar veel.keuze is er niet.

Begrijp helemaal wat je bedoelt, en ben ook niet blij met die trend en al helemaal niet dat uitgerekend Alfa nu 3 crossovers tegen 1 laag model heeft (exoot en tijdelijk niche-product 33 even niet meetellend). Maar van die 3 is imho de Junior wel de minst SUFfe crossover, zeker de Stelvio is wel erg (p)lomp voor een Alfa maar ook de Tonale is toch wat meer uitgesproken een hoge SUV/crossover dan de Junior.

Dus ja, ik had ook liever een echte Mito- of Giulietta-opvolger gezien maar als het dan toch alweer een crossover moet zijn is imho Alfa bij de Junior wel verreweg het best erin geslaagd de meest SUFfe kantjes van een crossover af te halen dus begrijp ook Jaap's enthousiasme wel.

En voor een sportieve totaal niet SUFfe B-segmenter kun je binnenkort bij Italiaans zustermerk Lancia terecht voor de Ypsilon HF, of bv bij Alpine voor hun R5-variant. Maw de keus is idd beperkt, maar hij is er gelukkig nog wel.

Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens Ali!! Gelukkig hebben we nog een Giulietta QV en die gebruiken we voor de lange afstanden.
De Junior voor woon-werk verkeer en rondjes in de buurt. Dat het een crossover is, is voor mij geen probleem, ik heb altijd graag wat hoger gezeten en dat meestal met andere merken.

Grappige is dat je heel vroeger een onderstel/techniek kocht bij Alfa en dan naar Zagato of Pininfarina ging voor de koets.
Nu koop je bij Stellantis het onderstel en je gaat naar Peugeot, Alfa, Lancia, Jeep of wat je maar wilt voor de carrosserie...

Maar inderdaad zijn er geen leuke kleine modellen meer. Toch ben ik blij dat Alfa nog bestaat en ik hoop eigenlijk dat het merk weer in Italiaanse handen komt.

Vroeger kon je een eigen carrosserie laten bouwen, dat gaat tegenwoordig niet meer en krijg je de eenheidsworsten die we tegenwoordig hebben.

Er zijn intussen wat meer details bekend over de verkoopcijfers.
- Dat het er intussen meer dan 10 000 stuks zijn, is hierboven reeds aangehaald.
- 24 procent daarvan betreft een elektrische versie, wat positief is gezien de nieuwe CO2 richtlijnen volgend jaar.
- De meerderheid van de klanten zijn oude klanten die het merk hadden verlaten (omwille van het beperkte assortiment in het verleden).
- 45 procent van de verkopen komen uit Italië, niet abnormaal omdat Alfa daar sowieso al sterk stond en gezien het feit dat de Junior nu pas in de rest van Europa wordt gelanceerd.
- In Frankrijk werden er tijdens het lanceringsweekend 300 stuks verkocht.
- Iets meer dan de helft van de bestellingen zijn particuliere verkopen.
- De aantallen lijken misschien gering, maar voor Alfa is dit het beste resultaat sinds 2011 ("dai tempi della MiTo, della Giulietta o della 159. I concenssionari tirano un bel respiro." - Net als toen met de Mito, Giulietta en 159, kunnen de dealers weer opgelucht adem halen).
- In Italië spreekt de pers momenteel over "Junior-mania".

Helemaal mee eens Ali!! Gelukkig hebben we nog een Giulietta QV en die gebruiken we voor de lange afstanden.
De Junior voor woon-werk verkeer en rondjes in de buurt. Dat het een crossover is, is voor mij geen probleem, ik heb altijd graag wat hoger gezeten en dat meestal met andere merken.

Grappige is dat je heel vroeger een onderstel/techniek kocht bij Alfa en dan naar Zagato of Pininfarina ging voor de koets.
Nu koop je bij Stellantis het onderstel en je gaat naar Peugeot, Alfa, Lancia, Jeep of wat je maar wilt voor de carrosserie...

Maar inderdaad zijn er geen leuke kleine modellen meer. Toch ben ik blij dat Alfa nog bestaat en ik hoop eigenlijk dat het merk weer in Italiaanse handen komt.
Alfa Romeo zie ik niet meer in Italiaanse handen komen. Het mooie merk is verkwanseld wat resulteert in een onevenwichtige auto afgeleid van de Peugeot 2008.

Er zijn intussen wat meer details bekend over de verkoopcijfers.
- Dat het er intussen meer dan 10 000 stuks zijn, is hierboven reeds aangehaald.
- 24 procent daarvan betreft een elektrische versie, wat positief is gezien de nieuwe CO2 richtlijnen volgend jaar.
- De meerderheid van de klanten zijn oude klanten die het merk hadden verlaten (omwille van het beperkte assortiment in het verleden).
- 45 procent van de verkopen komen uit Italië, niet abnormaal omdat Alfa daar sowieso al sterk stond en gezien het feit dat de Junior nu pas in de rest van Europa wordt gelanceerd.
- In Frankrijk werden er tijdens het lanceringsweekend 300 stuks verkocht.
- Iets meer dan de helft van de bestellingen zijn particuliere verkopen.
- De aantallen lijken misschien gering, maar voor Alfa is dit het beste resultaat sinds 2011 ("dai tempi della MiTo, della Giulietta o della 159. I concenssionari tirano un bel respiro." - Net als toen met de Mito, Giulietta en 159, kunnen de dealers weer opgelucht adem halen).
- In Italië spreekt de pers momenteel over "Junior-mania".
Lijkt meer het New Beetle-effect. Iedereen die hem wil, heeft snel besteld maar daarna dooft de belangstelling snel. Zag je in zekere zin ook bij de Giulia en Stelvio. Ben benieuwd naar de wat langere termijn of dat ook gaat gelden voor de Junior.

Toch lijkt de Junior mij niet zo trendgevoelig als een New Beetle of ander nicheproduct dat alleen wordt gekocht om ermee op te vallen. Het lijkt me nu nog te vroeg om van zo'n effect te spreken, bekijk dat eens over een jaar of zo.

Toch lijkt de Junior mij niet zo trendgevoelig als een New Beetle of ander nicheproduct dat alleen wordt gekocht om ermee op te vallen. Het lijkt me nu nog te vroeg om van zo'n effect te spreken, bekijk dat eens over een jaar of zo.
Aparte beredenering. Immers de Fiat 500 en Mini zouden dan ook trendgevoelig en niche producten moeten zijn. En de Fiat 500 en de Mini zijn toch heel succesvol voor een langere periode geweest. En wat te denken van de nieuwe Renault 5? Ik voorspel een groot succes. Maar met je eens over 1 jaar weten we meer. Alfa Romeo kan wel een succes gebruiken.

De 500 en Mini zijn uitzonderingen op de regel, omdat die steeds met nieuwe uitvoeringen, carrosserievarianten, kleuren e.d. actueel zijn gehouden en bovendien ook gewoon praktisch waren, anders dan de New Beetle. Van de Renault 5 weet ik het zo net nog niet, die heeft zijn hoge prijs en krappe interieur wel tegen.

Dat zeker, maar die zaten technisch gewoon wel goed in elkaar. Het formaat was goed en daardoor hielden ze bepaalde eigenschappen van het origineel. De 500 vooral klein en wendbaar, de Mini ook klein en lekker sturend. Ze waren licht en de motortjes waren ok. De New Beetle was wat te groot en te loom om echt aantrekkelijk te zijn (naast het uiterlijk). Een beetje hetzelfde verwacht ik bij de Renault 4, waar de Renault 5 juist wel echt een leuke opvolger is van het origineel. Het is nog niet zo makkelijk om terug te grijpen naar het verleden.
De Junior is gewoon een Stellantis SUV met een Alfa sausje. Een prima basis met een licht onderscheidend uiterlijk. Ik ben benieuwd of dat voldoende is. Een beetje hetzelfde verhaal als de Ypsilon: waarom verkiest iemand zoiets boven een Corsa of een 208, is de uitstraling een voldoende groot argument? De tijd zal het leren.

Het formaat was goed. Technisch ben ik niet met je eens Barri. Vooral de eerste serie mini`s waren niet best met de 1.6 BMW motor die je ook bij PSA terug vond. VTI. Wat nu ook tegen Fiat 500 gaat keren is de prijs. De prijzen zijn erg hoog geworden waardoor de verkoop van de 500 hard is terug gelopen. Veel factoren zijn van invloed of een auto een succes wordt en blijft.

Beetje off-topic hier, maar de nieuwe FIAT 500 ibrida zal ongeveer 18k EUR kosten, ietsje meer dan het vorige model.

Het formaat was goed. Technisch ben ik niet met je eens Barri. Vooral de eerste serie mini`s waren niet best met de 1.6 BMW motor die je ook bij PSA terug vond. VTI.
Dat bleek pas naderhand en kon geen invloed hebben op de verkopen.

We hadden het hier toch over de Alfa Junior? Voor de Mini's (verschillende) en Fiat 500 zijn andere topics.
Je eigen moderator gaf de voorzet: Lijkt meer het New Beetle-effect. Iedereen die hem wil, heeft snel besteld maar daarna dooft de belangstelling snel. Zag je in zekere zin ook bij de Giulia en Stelvio. Ben benieuwd naar de wat langere termijn of dat ook gaat gelden voor de Junior.

Zoals Frits terecht opmerkt, we hadden het erover of het een succes gaat worden op lange termijn. We vergelijken het daarbij met bepaalde merken waarbij het wel gelukt is en vragen ons af of de Alfa Junior net zo succesvol zal zijn. Er wordt ook redenen benoemd waarom het eventueel wel of niet een succes wordt. Je zal toch ergens mee moeten vergelijken.

Bij de EX30 verwachtte ik ook dat het veel 'blind' bestelde auto's betrof, maar die blijft nog steeds aardig scoren.
De eerste cijfers zeggen niet altijd alles, ik denk dat dat de conclusie is.
Laten we voor Alfa hopen dat de Junior een succes wordt. Volgens mij hebben wij 'm volgende week op het werk staan, ik ben benieuwd.

Wereldpremière op het autosalon van Brussel in januari: de Junior Q4.

Alfa-Romeo-Junior-Q4-1122x631.jpg

Het betreft hier de MHEV versie die "4X4" heeft gekregen door de toevoeging van een elektromotor op de achteras (net zoals bij broertje de Avenger).

Quote: Het hybridesysteem van de Junior Q4 maakt gebruik van twee elektromotoren: één op de vooras, geïntegreerd in de zestraps automatische transmissie met dubbele koppeling, en één op de achteras, die vierwielaandrijving mogelijk maakt zonder mechanische verbindingen tussen de assen.

Power Looping-technologie handhaaft de vierwielaandrijving, zelfs als de accu bijna leeg is

Juist daarom, Alfa gebruikt de aanduiding als sinds 1990, Audi nog maar een paar jaar. De opmerking was met een knipoog bedoeld, maar het het is eigenlijk wel raar dat Audi Q4 en Q2 mag gebruiken, terwijl Alfa dit al veel eerder gebruikte. Waarschijnlijk zal de registratie van de namen destijds in Italië een beetje rommelig gegaan zijn:ROFLMAO:

Hij heeft de kaap van 15000 bestellingen overschreden. Vooral in Frankrijk en Italië doet hij het goed en vertegenwoordigt de Junior er 50 procent van de omzet van het merk.

Hij heeft de kaap van 15000 bestellingen overschreden. Vooral in Frankrijk en Italië doet hij het goed en vertegenwoordigt de Junior er 50 procent van de omzet van het merk.

Dat is niet zo gek aangezien het merk niks meer voorstel. Er worden nauwelijks Tonale's, Selvio's en Guilia's verkocht. We kijken over een jaar wel weer of de auto het goed doet of niet. Ik denk in het begin even goed om daarna weer volledig in te zakken qua verkopen. Dan is het over en uit voor dit merk.

200% meer verkopen zegt bv ook helemaal niks als de verkopen nihil zijn. Dit neigt naar propaganda van Wij van WC-eend.

Propaganda? Nee hoor, gewoon cijfers die in de Italiaanse pers circuleren. Lange termijn trends kan ik niet geven, jij blijkbaar wel. We zullen zien de komende jaren wat het wordt met Alfa.

Terug
Bovenaan