Alfa Romeo Junior

Hij heeft de kaap van 15000 bestellingen overschreden. Vooral in Frankrijk en Italië doet hij het goed en vertegenwoordigt de Junior er 50 procent van de omzet van het merk.

Om het even in perspectief te zetten, de later geïntroduceerde Renault 5 passeert al de 100.000...

Vergelijk eens met de totale verkoopcijfers van Alfa zelf. In 2023 verkocht het merk 68.000 stuks (en de eerste 3 kwartalen van 2024 waren slechter dan vorig jaar). Op drie maanden tijd zijn er nu 15000 stuks besteld. Vergeleken met die 68000 is dat meer dan ok

Dan komen we gewoon weer uit op dit:

Dat is niet zo gek aangezien het merk niks meer voorstel. Er worden nauwelijks Tonale's, Selvio's en Guilia's verkocht.

200% meer verkopen zegt bv ook helemaal niks als de verkopen nihil zijn.

Wel leuk als ze de klassieke naam Q4 weer echt zouden gaan gebruiken. Als ik Alfa was, had ik Audi al lang aangeklaagd :p
Audi heeft daarover gewoon onderhandeld met FCA.

Artikel uit januari 2016:

Audi has swapped trademarks with Fiat Chrysler Automobiles (FCA) to snare the rights to the Q4 and Q2 and badges for upcoming crossover SUVs.

Audi CEO Rupert Stadler confirmed at the Detroit Motor Show that the brand had finally persuaded FCA to release the two names – allowing Audi to lock up the Q1 to Q9 badges for its growing SUV family.

Stadler insisted that no money had changed hands in order to pry the two badges off FCA, admitting that they had “each found something we needed.”

“We promised each other we wouldn’t disclose what it cost, but it was not something they were willing to sell,” Stadler insisted. “We tried to get it years ago and they said ‘No, never’, but there is never ‘never’ in business. This year I went back to them with a proposal and we talked and there were some negotiations and then we agreed to it.”

Leuke PR-praatjes de hele tijd maar dat zegt niks over een evt succes. Huidige Stelvio en Giulia waren ook de eerste uit een nieuwe reeks en dat werd ook geen succes. We spreken elkaar over een jaar wel weer. Kunnen we het nu ook weer gewoon over alle andere auto's hebben ipv continue elke scheet van Stellantis te delen.

Blijkbaar interesseert het je, want je hebt hier zelf een vijftal keer op gereageerd. Een tip: als het je niet aanstaat, hoef je het niet te lezen, hoor.

PS: Wat denk je? Ik heb hier een lijstje liggen van alle Stellantis modellen die te zien zullen zijn op het autosalon in Brussel. Een vijftigtal. Zullen we die morgen tesamen eens in detail overlopen?

ik mag gewoon reageren alleen jij reageert alleen maar met nietszeggende PR-praatjes. Je gaat nergens echt op in. Praat eens als een mens ipv verlengstuk van de marketingafdeling van dit falende concern

Leuke PR-praatjes de hele tijd maar dat zegt niks over een evt succes. Huidige Stelvio en Giulia waren ook de eerste uit een nieuwe reeks en dat werd ook geen succes. We spreken elkaar over een jaar wel weer. Kunnen we het nu ook weer gewoon over alle andere auto's hebben ipv continue elke scheet van Stellantis te delen.

Ik heb gelezen (heb helaas geen bron, volgens mij was het op autoedizione) dat Alfa voor het eerst sinds lange tijd zwarte cijfers schreef tijdens de introductie van de Tonale door de Giulia en Stelvio. Dit kwam, omdat de marges goed waren en de verkopen wereldwijd door de jaren heen redelijk constant zijn. Alfa had waarschijnlijk een groter succes gewild, maar een flop is het zeker niet.

Verder kun je een hele swot analyse maken of Alfa het gaat redden of niet. Ik hoop het natuurlijk van wel, maar er komen steeds meer spelers in een krimpende markt, dus gemakkelijk wordt het zeker niet. Het zal ervan afhangen of de nieuwe modellen de komende jaren gaan aanslaan.

Je kunt de nieuwe Junior niet los zien van Stellantis, en mocht je niets hebben met de Alfa Junior, kun je dit topic natuurlijk gewoon overslaan ;)

Nee dit is een forum waar gediscussieerd kan worden. Als anderen met tegenreacties/argumenten komen (zie bv post van Jan/Joop/PretBaguette) dan wordt daar niet op in gegaan en dat is jammer. Er wordt gewoon met een ander 'feitje' gestrooid dat verder niks zegt (ga het niet nóg een keer herhalen). Als discussiëren iemand z'n ding niet is kan diegene ook gewoon niet op het forum zitten.

15000 stuks besteld. Is dat nieuwswaarde met alle respect? Laat de Junior eerst uitgeleverd worden zodat we ze op de weg kunnen aanschouwen. Na 1 a 1,5 jaar is het wel of geen succes beter te bepalen.

Nou, laat ze er eerst maar er voor zorgen dat die dingen knap de fabriek uitrollen. Die van ons kwam eind september van de band rollen, dan duurt het nog ongeveer 2 weken voordat hij bij de dealer staat om af te leveren.
Nu 3 maanden later staat hij nog steeds in Polen voor een extra Quality Check.
Niemand weet voor wat en ze weten al helemaal niks wanneer ze daadwerkelijk geleverd gaan.
Ik vind dit ronduit slecht van Alfa/Stellantis…

Nou, laat ze er eerst maar er voor zorgen dat die dingen knap de fabriek uitrollen. Die van ons kwam eind september van de band rollen, dan duurt het nog ongeveer 2 weken voordat hij bij de dealer staat om af te leveren.
Nu 3 maanden later staat hij nog steeds in Polen voor een extra Quality Check.
Niemand weet voor wat en ze weten al helemaal niks wanneer ze daadwerkelijk geleverd gaan.
Ik vind dit ronduit slecht van Alfa/Stellantis…

Hopelijk gaat de auto beter bevallen dan het bedrijf dat ‘m voortbrengt. Volgens mij is niemand echt blij met het monster dat Stellantis heet (klant, dealers, lokale importeurs etc..).

Hopelijk gaat de auto beter bevallen dan het bedrijf dat ‘m voortbrengt. Volgens mij is niemand echt blij met het monster dat Stellantis heet (klant, dealers, lokale importeurs etc..).
Of hij gaat bevallen zullen we nooit weten, we hebben hem geannuleerd. Ze weten nog steeds niet waarom hij 3,5 maand bij de fabriek blijft staan…

Oh wow! En dat ging 'zomaar'?
Ja, eigenlijk wel. Er is in de afgelopen 3,5 maand veel contact geweest met Stellantis, en daar is vanuit hun kant nooit een fatsoenlijk antwoord op gekomen. De auto rolde eind september van de band en zou dan ongeveer half oktober uiterlijk geleverd worden, maar nu staat hij daar nog steeds en ze weten ook niet wanneer hij dan wel komt. Tja, wat moet je dan..??

Ja, eigenlijk wel. Er is in de afgelopen 3,5 maand veel contact geweest met Stellantis, en daar is vanuit hun kant nooit een fatsoenlijk antwoord op gekomen. De auto rolde eind september van de band en zou dan ongeveer half oktober uiterlijk geleverd worden, maar nu staat hij daar nog steeds en ze weten ook niet wanneer hij dan wel komt. Tja, wat moet je dan..??
Je zal als dealer maar afhankelijk zijn van zo'n business partner.

Begrijpelijk, maar ook jammer. Spijtig om the horen. Wat is je 'Plan B' qua auto?
Dat zal waarschijnlijk nu een Xpeng G6 worden. Bijna dezelfde prijs en veel meer auto en opties. Ik rij zelf al een tijdje de G9 Performance met 550 pk en die auto bevalt mij uitstekend. Niet alleen qua opties maar zeker ook voor die prijs.

De Junior op het Autosalon in Brussel.

2595118-p8yr7n5y7l-whr.jpg

2595112-0yke029a17-whr.jpg

Junior Veloce

2595115-ub1lv1jhws-whr.jpg

2595172-1u0xa8iv8n-whr.jpg

De IBRIDA Q4

2595181-g9xjl4pthi-whr.jpg

2595184-8s1x6e66q6-whr.jpg

2595178-cvup49s9fa-whr.jpg

2595187-ckulroagbg-whr.jpg

2595175-rsy4rm514a-whr.jpg

op zicht toch wel een aadig wagentje, maar of dat nou echt kopers naar de dealer trekt vraag ik me af. Het is toch wel een standaard stellantis ding met enkel een ander neusje en kont.

Die tweede foto:
De Junior op het Autosalon in Brussel.
2595115-ub1lv1jhws-whr.jpg
Daar zie je ook een stukje van de Lancia-stand met ook een afgedekte auto, onder een zeil of doek!
Is dat de nieuwe Gamma, of is dat de rally-versie van de Ypsilon? Gezien die bult boven de voorruit wsl dat laatste maar hij lijkt groter dan een Ypsilon :unsure: En waarom zo geheimzinnig doen als het de - al eerder gepresenteerde - rally-Ypsilon is ...

Die tweede foto:

Daar zie je ook een stukje van de Lancia-stand met ook een afgedekte auto, onder een zeil of doek!
Is dat de nieuwe Gamma, of is dat de rally-versie van de Ypsilon? Gezien die bult boven de voorruit wsl dat laatste maar hij lijkt groter dan een Ypsilon :unsure: En waarom zo geheimzinnig doen als het de - al eerder gepresenteerde - rally-Ypsilon is ...
Rallye versie van de Ypsilon. Niet het commerciële product maar de wagen waar effectief mee geracet gaat worden.

op zicht toch wel een aadig wagentje, maar of dat nou echt kopers naar de dealer trekt vraag ik me af. Het is toch wel een standaard stellantis ding met enkel een ander neusje en kont.
Inderdaad standaard Stellantisondertsel waar Alfa Romeo wel aangesleuteld heeft.
‘Enkel ander neusje en kont’ klopt niks van. De vormgeving is volledig specifiek: zowel carrosserie als interieur.
Ik vond de wagen in realiteit meevallen, op foto nooit mooi gevonden maar hij overtuigt me niet om een AR te kopen.

Maar die claimen dan ook niet zo sportief te zijn als Alfa altijd doet.
Mwâh, vóór Cupra werd afgespllitst had Seat daar ook wel een handje van, zeker met auto's met dat sublabel, ook al deelden die ook héél veel onderdelen met concerngenoten.
En de eerste tests door autojournalisten wekken toch vrijwel eensluidend de indruk dat Alfa die claim wel waarmaakt ondanks het delen van de nodige onderdelen met de veel gezapiger 2008.

Alleen koning der gezapigheid Cornelis Kit hing - hoe verrassend - een gezapiger verhaaltje op in zijn testrit in de Junior ;)

Maar die claimen dan ook niet zo sportief te zijn als Alfa altijd doet.
Een Mito met 0.9 twinair was vroeger ook niet sportief. Hoewel hij anders reed dan een Fiat. Dit kan je ook van de Junior basisversie zeggen. Die stuurt directer en heeft een andere afgesteld onderstel. Echt sportief is de Veloce. De EV GTI

Een Mito met 0.9 twinair was vroeger ook niet sportief. Hoewel hij anders reed dan een Fiat. Dit kan je ook van de Junior basisversie zeggen. Die stuurt directer en heeft een andere afgesteld onderstel. Echt sportief is de Veloce. De EV GTI
Een Mito reed altijd sportiever dan een Fiat. Dat hij niet snel was is wat anders dan sportief rijden.

Ik wel, in vier van de CMP-gebaseerde crossovers zelfs.

Ook heel kleine dingen kunnen al een flink verschil maken voor (een sowieso vrij subjectief gevoel van) sportiviteit.
Ik heb zo'n Mito met TwinAir weleens meegehad als leenauto, maar vond 'm nogal loom overkomen. Ook/juist in vergelijking met mijn eigen Ypsilon met TwinAir, terwijl de Mito waarschijnlijk nog nipt meer vermogen had en de Lancia veel meer op comfort is ontworpen.

Voornaamste verschil: de gaspedaalrespons! In mijn Ypsilon sterk gefinetuned door (toen nog) SaVaLi tuning.

En laat dat, de gaspedaalrespons, nou ook net zijn wat mij het meest is bijgebleven als groot pluspunt van de Junior tov 2008, Avenger en 600 bij proefritten in die vier. Dat, en de veel directere, strakkere en intuïtievere stuurkarakteristiek van de Junior.

Grootste bedreiging voor z'n succes is dus imho niet iets aan de Junior zelf, maar breed uitgedragen vooroordelen van het kaliber "het is maar een 2008 met ander frontje en kontje"
Als mensen daar doorheen prikken en zelf ermee rijden zullen ze heel snel genezen zijn van die vooroordelen, als ze ook maar een beetje open minded de proefrit ingaan en gevoel voor autodynamiek in rijgedrag hebben.

Laatst bewerkt:
Klinkt allemaal leuk en aardig, maar het feit is dat het gewoon een 2008 is met een andere neus en kont. Dat hij leuk stuurt is voor een heel klein gedeelte van de kopers interessant. Je moet mensen zien over te halen om een Junior te kopen ipv een 2008 of een van de andere producten op dit platform.
Een Skoda springt er uit omdat hij meer ruimte biedt dan een Polo of Ibiza.

Moet bekennen dat ik niet in de kofferbak heb gekeken, en niet zelf achterin een rijdende heb gezeten. Maar volgens de achterpassagier was hij zeker ruim zat, wat je niet vaak hoort van de 2008, en volgens diverse tests is de bagageruimte één van de ruimere op dit platform. Natuurlijk niet de ruimste, dat is de C4. Maar ook op die punten hoort hij dus bij de betere op het platform, en in het segment.

Maar zoals @iDS ook al aangeeft is "2008 met ander front en kont" juist absoluut geen feit, tussen neus en achterkant delen ze nagenoeg niets op wat techniek na.
Hooguit een 'alternatief feit' dus ;)

Heb je er zelf eigenlijk al in gereden, of 'm in het echt ook maar eens goed bekeken? Vraag ik me oprecht af als je dat front-en-kont 'feit' serieus meent :unsure:

Gereden nog niet wel in het echt gezien. Het is een aardig uitziende auto, maar weinig onderscheidend en om nou te zeggen echt een Alfa Romeo nee dat is het ook niet.

Vind 'm ook erg gevoelig voor de juiste kleur. Zwart/rood tweekleurig verraste 'ie me echt aangenaam in 't echt terwijl met name in enkel zwart eerder het tegendeel 't geval was.

Sowieso geen allemansvriend, in rijden en looks, dus hoeveel mensen hij gaat overtuigen blijft idd de vraag. Hope for the best, prepare ... nou ja, je kent 't gezegde ;)

Klinkt allemaal leuk en aardig, maar het feit is dat het gewoon een 2008 is met een andere neus en kont. Dat hij leuk stuurt is voor een heel klein gedeelte van de kopers interessant. Je moet mensen zien over te halen om een Junior te kopen ipv een 2008 of een van de andere producten op dit platform.
Een Skoda springt er uit omdat hij meer ruimte biedt dan een Polo of Ibiza.
‘Een feit’ :rolleyes:
Wat is het toch met die steenezels die perse de waarheid niet onder ogen willen zien omdat die nie in hun kraam past?
Dat Frits dan maar de carrosseriedelen aanduidt die een 2008 en een Junior delen?
Kan je dat niet : stop dan met onzin te verkondigen.

Vind 'm ook erg gevoelig voor de juiste kleur. Zwart/rood tweekleurig verraste 'ie me echt aangenaam in 't echt terwijl met name in enkel zwart eerder het tegendeel 't geval was.

Sowieso geen allemansvriend, in rijden en looks, dus hoeveel mensen hij gaat overtuigen blijft idd de vraag. Hope for the best, prepare ... nou ja, je kent 't gezegde ;)
Maar dat is ook een beetje het probleem, het is geen allemansvriend en aan de ene kant is dat goed, maar aan de andere kant voor de verkoopcijfers weer niet.

‘Een feit’ :rolleyes:
Wat is het toch met die steenezels die perse de waarheid niet onder ogen willen zien omdat die nie in hun kraam past?
Dat Frits dan maar de carrosseriedelen aanduidt die een 2008 en een Junior delen?
Kan je dat niet : stop dan met onzin te verkondigen.
Het zijn gewoon precies dezelfde auto's met een andere voor en achterkant, dat jij dat niet wilt zien maakt dat jij de steenezel bent. Maar goed blijf lekker in je eigen onzin geloven.

Het zijn gewoon precies dezelfde auto's met een andere voor en achterkant, dat jij dat niet wilt zien maakt dat jij de steenezel bent. Maar goed blijf lekker in je eigen onzin geloven.
Sorry, meestal schrijf je heel zinnige dingen maar vandaag toch even niet.

Niet alleen de lengte, spoorbreedte, bodemvrijheid en hoogte zijn verschillend, wat je nog aan andere onderstelafstemming, front en kont zou kunnen toeschrijven. Maar ook de wielbasis is anders, niet slechts millimeters maar centimeters. Dat betekent wel degelijk dat ook het tussendeel wezenlijk anders is. Ook de zelfdragende constructie is anders, zoals je bv aan de verschillende voorruitstijlen kunt zien op de foto's die @Marleen deelde.

De harde cijfers (wielbasis)
Alfa: 2557 of 2562mm (Ibrida en Veloce resp. Elettrica); deze 5mm kun je nog puur aan het onderstel toeschrijven
Peugeot: 2605mm, bijna 5cm meer.

Het enige wat ze delen is het modulaire CMP platform, en natuurlijk wat losse onderdelen om de schaalvoordelen te behalen. Maar het verschil is dus zeker niet alleen beperkt tot front en kont.

Tot zover de echte feiten ;)

Laatst bewerkt:
"Totaal ongeschikt voor Nederland fietsland zo te zien, met die absurd kleine zijruiten en oplopende C-stijl. Dit ding heeft helemaal van die rare proporties, met ook zo'n idioot zware neus. Ik snap werkelijk niet hoe sommige mensen hier zo enthousiast over kunnen zijn, door het Alfa-logo is de lat dus wel heel laag komen te liggen. Dat iemand het presteert dit "de redding van Alfa" te noemen getuigt van wel heel weinig realiteitszin, of van ongegeneerd fanboyisme

De ranges op papier zijn ook al zo middelmatig voor dit segment. Too little too late."

Ik heb begrepen dat dit soort 'kritische' posts mogen :)

Terug
Bovenaan