Alfa Romeo Tonale / Dodge Hornet (facelift @ pag. 5)

17eFnIf.jpg

QxS9Ahm.jpg

FvKOZd8.jpg

g9AXJec.jpg

xiBxiGr.jpg

Alle foto's: https://www.carscoops.com/2022/02/alfa-romeo-f1-drivers-get-first-taste-of-the-new-tonale/

Ik mis dat speciale maar als geheel vind ik het best een mooie auto. Ik heb dit liever dan een Q3, X1, UX of GLA.

Voor wie ook wil weten wie die twee kerels op de foto' zijn:

(..) Ahead of their first season driving together, Alfa Romeo’s Valtteri Bottas and Guanyu Zhou got to test the automaker’s latest production vehicle, the Tonale, which is also the first electrified model in the brand’s history.

Bottas joins the team from his former position as a driver for Mercedes’ Formula 1 team, while Zhou is new to the series. The first Chinese driver in the sport’s history, he won the 2021 F3 Asian Championship and came in second place in the FIA Formula 2 Championship the same year. n(..)

^^^Ja, de hele achterkant valt weg,.. de lamparmaturen dienen wel een lakkleur met contrast te hebben. Zoals de rode op de foto erboven toont.

Dat grijs en blauw spreken me totaal niet aan maar in het rood toch wel een aantrekkelijke wagen.
In eerdere reacties wordt een link gelegd met de CX-5 maar dit is vooral het verderzetten van de lijn van de Mito (en dan heb ik het natuurlijk niet over de lampen ;) )

Je bedoelt die CX-60 die zo ongeveer drie keer zo groot is en totaal niet te vergelijken is met de Tonale? Logische vraag…

EclecticBlue zei:
Je bedoelt die CX-60 die zo ongeveer drie keer zo groot is en totaal niet te vergelijken is met de Tonale? Logische vraag…

Drie keer zo groot? Day valt wel mee. En de prijzen liggen straks wss dichter bij elkaar dan jij nu denkt.

MG ZR 160 zei:
Drie keer zo groot? Day valt wel mee. En de prijzen liggen straks wss dichter bij elkaar dan jij nu denkt.

Het is wel ergens appels met peren vergelijken. De Tonale is uiteindelijk gebaseerd op een al wat oudere B-segmenter met voorwielaandrijving die met de PHEV tot 4x4 komt, de CX-60 is een gloednieuwe D-segmenter met achterwielaandrijving met de PHEV als 4x4.

MG ZR 160 zei:
EclecticBlue zei:

Wat denk ik dan nu?

Vergelijk je de Tonale of CX-60 ook met een Suzuki Ignis, omdat het ook een auto is die hoog op z'n poten staat?

Misschien heeft MG ZR 160 wel interesse in een van beide auto's. Directe concurrenten zijn het niet, maar prijstechnisch zal er wel enige overlap zijn. Een Jeep Compass 4xe 240 zit tussen de 45-50k, de Tonale zal vast niet goedkoper worden. Een CX-60 begint bij 51.690 euro. Inderdaad denk ik ook niet dat de Tonale partij kan bieden aan de CX-60, die laatste heeft een helemaal nieuw, in de basis achterwielaangedreven platform, de Tonale een platform dat in de basis al door de Fiat Punto/Opel Corsa D/E werd gebruikt, al zullen er vast niet of nauwelijk gemeenschappelijke onderdelen meer zijn.

Wouter82 zei:
MG ZR 160 zei:

Het is wel ergens appels met peren vergelijken. De Tonale is uiteindelijk gebaseerd op een al wat oudere B-segmenter met voorwielaandrijving die met de PHEV tot 4x4 komt, de CX-60 is een gloednieuwe D-segmenter met achterwielaandrijving met de PHEV als 4x4.

En dus kan de CX-60 misschien wel eens een grote concurrent zijn voor de Tonale. Soms hebben mensen voorkeur voor een peer, terwijl de appels net iets goedkoper zijn.

De eerste uitvoering kan besteld worden:
Tonale Edizione Speciale 130 pk Hybrid: € 45.080.
De groene kleur op deze foto's heeft een meerprijs van €1.495. De enige gratis kleur voor de Edizione Spciale is Rosso Alfa. Bestellen kan per direct, de eerste exemplaren worden in de zomer bij de dealers verwacht.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/eerste-prijs-alfa-romeo-tonale-bekend/

Zojuist de leaseofferte geakkordeerd :p. Ik ga voor een rode Edizione Speziale met Alcantara interieur, dit als opvolger voor mijn eveneens rode Giulia die ik afgelopen Oktober heb ingeleverd na 4 jaar plezier.

Voor degenen die het zich afvragen, de leaseprijs van de ES komt (grotendeels door de enorme 20” wielen die ik verplicht met all season banden moet uitrusten, a 1600 euro voor een setje) overeen met een basisuitvoering van de volvo v60 benzine. Niet echt een leasekoopje vooralsnog (die zijn er ook niet meer met de huidige brandstofvoorschotten), maar door een kleinere eigen bijdrage en lagere bijtelling dan mijn Giulia kom ik persoonlijk wel een stuk lager uit per maand.

Ik maak tzt wel weer een gebruikersreview van de auto.

Basismodel. Rood is standaard.

NpjVHez.png

3RCvq1W.png

ag6vr49.jpg

4FUZ8Vc.jpg

Configureren: https://www.alfaromeo.nl/configurator/tonale-mhev/#/version/

Prijzen

1.5T Hybrid 130 pk
Super €42.000
Sprint €44.500
Edizione Speciale €46.080

1.5T Hybrid 160 pk
Edizione Speciale €48.080
Ti €49.000
Veloce €51.500

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/alfa-romeo-tonale-vanaf-e42-000/

De Nederlandse dealerleveringen zijn begonnen: https://www.kenteken.tv/hoeveelzijnernog.php?merk=alfa+romeo&merk2=&voertuigsoort=Personenauto&filter=tonale&bjmin=2022&bjmax=

https://www.autokopen.nl/tweedehands-auto/alfa-romeo/tonale/8929557-alfa-romeo-tonale-15t-hybrid-edizione-speciale-demo
https://occasions.alfaromeo.nl/

WVxx8eu.jpg

enUpqkA.jpg

bTiCl7o.jpg

4IrjRJy.jpg

v3dxXHX.jpg

De dealers zullen dus weer wat te doen hebben. De prijzen zijn redelijk denk ik en liggen onder het niveau van de premiumconcurrentie. Rationeel is iets als een Mazda CX-5 of Renault Austral vast een betere koop, maar goed, andere premiumconcurrenten in dit segment stijgen ook niet echt boven de middelmaat uit. In alle eerlijkheid moet je wel de Edizione Speciale bestellen, want met de kleine velgen kloppen de verhoudingen niet meer, maar die meerprijs is dan ook heel acceptabel.

Waarom kan die plaat niet gewoon (of iig met een hulpstukje) in het midden bevestigd worden? Of zit daar een radar van een of ander rijhulpsysteem of iets dergelijks?

fQZjxbo.jpg

Dit ziet er wel erg klungelig uit.

andere premiumconcurrenten in dit segment stijgen ook niet echt boven de middelmaat uit.

Vaak wel in verfijning, geraffineerd, mooiere afwerking/materialen, veel keuze in opties, kleuren, wielen, interieursmaken, aandrijvingen e.d. Ik vind de Tonale totaal niet premium. Interieur is vrijwel altijd helemaal zwart, platform en techniek van een inmiddels al wat oudere Jeep en het interieur heeft wat weg van de MX-5 die er al een tijdje is en qua materialen en afwerking lijken het ook niks bijzonders, gewoon prima.

Alleen het logo is bijzonder maar om daar nou meer voor te betalen? Zelfs een basis BMW X1 kan je in verschillende stoelbekledingen/kleuren krijgen.

Rutger DC zei:
De Nederlandse dealerleveringen zijn begonnen: https://www.kenteken.tv/hoeveelzijnernog.php?merk=alfa+romeo&merk2=&voertuigsoort=Personenauto&filter=tonale&bjmin=2022&bjmax=

https://www.autokopen.nl/tweedehands-auto/alfa-romeo/tonale/8929557-alfa-romeo-tonale-15t-hybrid-edizione-speciale-demo
https://occasions.alfaromeo.nl/

WVxx8eu.jpg

enUpqkA.jpg

bTiCl7o.jpg

4IrjRJy.jpg

v3dxXHX.jpg

De dealers zullen dus weer wat te doen hebben. De prijzen zijn redelijk denk ik en liggen onder het niveau van de premiumconcurrentie. Rationeel is iets als een Mazda CX-5 of Renault Austral vast een betere koop, maar goed, andere premiumconcurrenten in dit segment stijgen ook niet echt boven de middelmaat uit. In alle eerlijkheid moet je wel de Edizione Speciale bestellen, want met de kleine velgen kloppen de verhoudingen niet meer, maar die meerprijs is dan ook heel acceptabel.
Het is dan alleen geen premium auto, mensen gaan hun Audi, BMW of Mercedes hier echt niet laten staan. De CX5 is een stuk ouder maar veel meer premium

Die gedwongen asymmetrische nummerplaat bij Alfa was al geen gezicht maar hier is het wel heel erg lelijk uitgevallen.

Van de week de Tonale in het echt bekeken, voor mij is het wat ik zoek in auto. Het heeft voor mij dezelfde sfeer/ afwerking als de Giulietta alleen meer van deze tijd, of dat nu premium is maakt mij niet uit. Wanneer ik naar de prijs kijk en wat je er voor terug krijgt dan is het voor mij idee in orde. Het is een hoop geld maar de concurrentie hanteert dezelfde soort prijzen.

Dat de keuze in opties beperkt is zal je waarschijnlijk ook terug gaan zien bij andere merken. Een merk als BMW is ook al de mogelijkheden tot opties aan het beperken. Is wel iets wat ik jammer vind bij de Tonale. Want wil je de schakelflippers dan zit je gelijk vast aan de Speciale of Veloce. Terwijl een TI voor mij ook al meer dan voldoende is. Wanneer de lease/ prijzen er zijn voor de Plug-in ga ik eens uitzoeken welke uitvoering het voor mij gaat worden. En dan begin volgend jaar stap ik na meer dan 10 jaar Giulietta te hebben gereden eens in iets anders. Want hoe ik ook probeer een andere auto leuk te vinden ik kom toch weer terug bij Alfa Romeo.

JM GP zei:
En dan begin volgend jaar stap ik na meer dan 10 jaar Giulietta te hebben gereden eens in iets anders. Want hoe ik ook probeer een andere auto leuk te vinden ik kom toch weer terug bij Alfa Romeo.

Prima toch?

Op de Milano Monza Motor Show:

stellantis-mimo-2022_03.jpg

stellantis-mimo-2022_05.jpg

stellantis-mimo-2022_04.jpg

Bron: https://www.alvolante.it/news/stellantis-al-mimo-2022-anteprime-e-novita-378562

foto---i-test-drive-al-milano-monza-motor-show-2022.jpg

foto---i-test-drive-al-milano-monza-motor-show-2022.jpg

Bron: https://it.motor1.com/photo/6704042/foto-i-test-drive-al-milano-monza-motor-show-2022/

Zelfs in Italië wordt een grote kentekenplaathouder gebruikt, die in elk geval wel recht zit. Alsnog geen fraaie oplossing. Met een kleiner Alfa-hart past de kentekenplaat er gewoon onder en zou de neus ook nog eens optisch breder, en in mijn ogen dus ook fraaier zijn.

Tonale vs. GLA

alfa-romeo-tonale-vs-mercedes-gla-011.jpeg

alfa-romeo-tonale-vs-mercedes-gla-001.jpeg

alfa-romeo-tonale-vs-mercedes-gla-006.jpeg

alfa-romeo-tonale-vs-mercedes-gla-004.jpeg

alfa-romeo-tonale-vs-mercedes-gla-007.jpeg

alfa-romeo-tonale-vs-mercedes-gla-029.jpeg

alfa-romeo-tonale-vs-mercedes-gla-031.jpeg

alfa-romeo-tonale-vs-mercedes-gla-045.jpeg

alfa-romeo-tonale-vs-mercedes-gla-088.jpeg

Notre choix : Alfa Romeo Tonale
Avec son Tonale, Alfa Romeo fait preuve de réalisme. Certes, ce SUV n’offre pas la sportivité typique de la marque. Il souffre d’une masse trop élevée et d’une finition perfectible. Mais son équipement plus complet, son habitabilité supérieure et surtout son malus plus raisonnable lui permettent de prendre le dessus sur un Mercedes certes plus abouti mais finalement trop coûteux en dépit de son prix catalogue inférieur. Attention cependant à la valeur de revente, qui devrait profiter à l’Étoile : les GLA sont toujours très recherchés en occasion.

"Our pick: Alfa Romeo Tonale
With its Tonale, Alfa Romeo demonstrates realism. Admittedly, this SUV does not offer the typical sportiness of the brand. It suffers from too high a mass and a perfectible finish. But its more complete equipment, its superior habitability and above all its more reasonable penalty allow it to take over a Mercedes that is certainly more successful but ultimately too expensive despite its lower list price. Beware, however, of the resale value, which should benefit the Star: GLAs are always highly sought after second-hand."

Complete vergelijkingstest: https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-comparatif-lalfa-romeo-tonale-defie-le-mercedes-gla-10977396.html

929V6 zei:
Zelfs in Italië wordt een grote kentekenplaathouder gebruikt, die in elk geval wel recht zit. Alsnog geen fraaie oplossing. Met een kleiner Alfa-hart past de kentekenplaat er gewoon onder en zou de neus ook nog eens optisch breder, en in mijn ogen dus ook fraaier zijn.

In principe past-ie er volgens mij nog onder, al zit-ie dan op de bumperlip.

Vorige week voor het eerst in het echt gezien. Van dichtbij is het best een stoere auto, maar als je er wat verder vanaf staat, lijken de overhangen toch net wat te groot. in ieder geval is naast de Stelvio wel te zien wat de beter gelukte SUV is... Misschien moet het nog even wennen.

52218873999_e1a33a632b_o.jpg

52218616958_d95c77c544_o.jpg

52218873969_9f363ffd26_o.jpg

En hier is de Dodge Hornet.
Het zal vast weer discussie geven of de Hornet een eigen topic verdient of niet, vooralsnog plaats ik het boeltje even hier. Het kan altijd weer even overgezet worden.

107104851-DG023_004HNg1g90jjvborf6gbjv8eku25jqj.jpg

107104850-DG023_020HNthvv2j22b54lh53q1eitjdnl3d.jpg

107104852-CN023_002DG6t7oq3pg3d2spumb3d7n1pd2mj.jpg

Dodge’s first electrified vehicle will be a new crossover called the Hornet

DETROIT – The first electrified vehicle for the Dodge brand under Stellantis will be a plug-in hybrid crossover called the Hornet, a resurrected name most recently used for a 1970s station wagon.

The compact crossover will be Dodge’s new entry-level vehicle, with a starting price of less than $30,000 for a Hornet GT model with a 2.0-liter turbo four-cylinder engine. The plug-in hybrid model, which Dodge is calling the Hornet R/T, will start at about $40,000.

While the Hornet isn’t one of Dodge’s signature muscle cars, it’s an important vehicle for the brand’s sales and electrification strategy. It marks a return to the lower-priced mainstream market following the discontinuation of the Dart sedan and Journey crossover in 2016 and 2020, respectively.

“We think the potential is huge with the growth of this segment,” Dodge CEO Tim Kuniskis said during a media briefing. He declined to discuss sales expectations for the vehicle, which was unveiled Tuesday night at an event in Pontiac, Michigan.
The compact crossover segment is one of the largest segments in the industry, but Kuniskis said Dodge will position the Hornet differently than competitors.

Dodge says the Hornet will have the top performance in the segment and offer unique aspects, including a “Power Shot” mode for the plug-in hybrid that instantaneously provides 25 more horsepower to the vehicle.

The Hornet R/T PHEV will have more than 285 horsepower and 383 foot-pounds of torque, according to Dodge. It will be able to travel more than 30 miles before a 1.3-liter turbocharged internal combustion engine turns on to power the vehicle. Dodge says the GT model will have at least 265 horsepower and 295 foot-pounds of torque.

The Hornet GT is expected to arrive in U.S. showrooms late this year, followed by the plug-in model next spring. The vehicles will be produced at a plant in Italy alongside the Alfa Romeo Tonale, which has a shared a platform and components but different design characteristics.

107104853-CN023_001DG4qjtuuf144tiekkvj18qs83a0h.jpg

Dodge also showed a concept vehicle called Hornet GT GLH (Goes Like Hell) – another resurrected name from the Dodge Omni GLH in the mid-1980s – that could be built using aftermarket parts or go into production at a later date, offering additional performance to the vehicle lineup.

The unveiling of the Hornet comes a day after the company confirmed it would discontinue the Dodge Charger and Challenger muscle cars at the end of next year. They are expected to be replaced by at least one new electric performance car starting in 2024.

Bron: https://www.cnbc.com/2022/08/16/2023-hornet-this-is-dodges-first-electrified-vehicle.html

2023-dodge-hornet-r-t.jpg

2023-dodge-hornet.jpg

2023-dodge-hornet-r-t.jpg

2023-dodge-hornet.jpg

Livefoto's: https://www.motor1.com/news/604758/2023-dodge-hornet-official-debut/ Persfoto's: https://www.netcarshow.com/dodge/2023-hornet/

En nog wat foto's die AW vanmorgen plaatste.

07tygpeb9euu.jpg

uxiya1ybx0rx.jpg

nxvy8rwbbk2m.jpg

qr0y5a3bb4gt.jpg

jplyjqkbetsx.jpg

ybkyrmab9qzz.jpg

En de GLH Concept
4ocyv54bqml8.jpg

80cy9rybz6gz.jpg

Link: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dodge-hornet-tweelingbroer-van-alfa-romeo-tonale/

Deze week voor het eerst bij een dealer gezien. Vind het geen knap model, qua ontwerp inmiddels een beetje achterhaald. Ik had van Alfa wel wat meer verwacht. Een Mazda CX-30 is, in mijn ogen, fraaier. Ik hoop dat Alfa hier best een aantal van gaat verkopen in Nederland. Maar ik heb mijn twijfels, met zo'n kleine dealergroep in het land.

En dan vraag ik mij af, wil die dealer hem wel verkopen? Ik was nog met een andere man tegelijkertijd in de showroom. De verkoper zat op kantoor. Ook toen ik met de andere man in gesprek ging over het model (ruim 10 minuten), bleef de verkoper zitten....

De BMW is de betere auto, maar de Alfa Romeo rijdt goed (sportiever in Dynamic-stand) en is veel goedkoper. Heb het idee dat de Tonale als PHEV veel beter uit de verf komt dan als mildhybride, die aandrijflijn werd eerder veel bekritiseerd.

1200-L-futur-alfa-romeo-tonale-sera-t-il-restyl-ou-prmaturment-remplac-sur-la-base-du-peugeot-3008.webp

Deze week stond er in auto-moto een interessant artikel over de Tonale.

Zoals velen onder jullie weten, stagneert/daalt de verkoop van de Tonale en staat hij nog op een oud FCA platform, waardoor er geen EV-versie mogelijk is.
Daartegenover lanceert Stellantis steeds meer broertjes op het nieuwere STLA medium platform.

Vandaar de vraag: moet hij een facelift/kleine update krijgen (en blijf je verouderde techniek gebruiken) of maar beter een totaal nieuwe Tonale op basis van het STLA medium platform (in 2026)?

- Het eenvoudigste zou erin bestaan hem te laten profiteren van een facelift , halverwege zijn carrière, dat wil zeggen in 2026. Cosmetische ontwikkelingen die helaas onvoldoende zouden kunnen blijken om de trend te keren, terwijl het verouderde platform, geëxtrapoleerd vanuit de Jeep Compass die in 2016 werd gelanceerd, zijn ambities beperkt tot elektrificatie.

- Beter zou zijn om het model vroegtijdig te stoppen en een nieuw model te ontwikkelen op basis van de 3008. Stellantis weet wendbaarheid te demonstreren als het gaat om het reconstrueren van een model voor een zustermerk, zoals de Opel Corsa en Lancia Ypsilon die de laatste jaren in recordtijd op basis van de Peugeot 208 ontwikkelden

Daarmee wordt verondersteld dat er een verband is tussen het platform en de verkopen. Zou die echt zoveel beter verkopen met een nieuwer platform en/of als EV? Lijkt me niet eerlijk gezegd.

Stellantis weet wendbaarheid te demonstreren als het gaat om het reconstrueren van een model voor een zustermerk, zoals de Opel Corsa en Lancia Ypsilon die de laatste jaren in recordtijd op basis van de Peugeot 208 ontwikkelden

Een bestaande auto in een ander jasje is ook niet zo moeilijk. Daarnaast is de 208 er sinds 2019 en de Yp nu pas.

Modeljaar 2025 met verbeterde middenconsole:

"In response, the main update to the crossover is a new centre console that is sleeker and better than the pre-facelifted car’s, Alfa says. The Tonale also replaces the more traditional drive selector with a new rotary selector.

Elsewhere, the criticised instrument cluster has been improved and the clock and the fuel and battery gauges are now easier to read, Alfa says."

alfa-romeo-tonale-my25-update-roof.jpg

alfa-romeo-tonale-my25-update-front.jpg

alfa-romeo-tonale-my25-update-rear.jpg

alfa-romeo-tonale-my25-update-interior.jpg

Terug
Bovenaan