Alfa Romeo Tonale / Dodge Hornet (facelift @ pag. 5)

Daarmee wordt verondersteld dat er een verband is tussen het platform en de verkopen. Zou die echt zoveel beter verkopen met een nieuwer platform en/of als EV? Lijkt me niet eerlijk gezegd.
Fiat/ar/Lancia blijken keer op keer dromers, als we dit en dat doen, gaan we wel verkopen. En met dat nieuwe model gaan we eindelijk weer los. En dan komt er weer een halfbakken modelleke waar helemaal niemand op zit te wachten, en dan zetten ze dat ook nog te duur in de markt

En dan komt er weer een halfbakken modelleke waar helemaal niemand op zit te wachten
Misschien is het overnemen van Stellantis techniek dan zo slecht nog niet. Want de Junior krijgt in de pers wel lovende kritieken in tegenstelling tot de Totale (hoewel de laatste best prettig rijdt)

• Leuk
Waarderingen: DBAA
mn oma heeft pas een compass gekocht, en die rijdt voor een kleine auto ook helemaal niet slecht.

stellantis techniek is nou ook niet echt iets om trots op te zijn, persoonlijk heb / had ik meer vertrouwen in de motoren van fca,

Laatst bewerkt:
Fiat/ar/Lancia blijken keer op keer dromers, als we dit en dat doen, gaan we wel verkopen. En met dat nieuwe model gaan we eindelijk weer los. En dan komt er weer een halfbakken modelleke waar helemaal niemand op zit te wachten, en dan zetten ze dat ook nog te duur in de markt
Zit wel wat in. Tot en met begin jaren 70 hadden de Italiaanse merken vooruitstrevende technieken en goede, aansprekende auto's die goed verkochten. Het duurde eigenlijk te lang voordat men de kwaliteits- en roestproblemen uit de jaren 70 onder controle had. Italiaanse auto's kregen een slechte naam en toenemende concurrentie uit Japan maakte het er ook niet gemakkelijker op.

Vanaf toen is het kwakkelen eigenlijk al een beetje begonnen, wat uiteindelijk heeft geleid tot het Stellantis concern. De samenwerking met GM liep 15 jaar geleden al op niets uit en investeren in nieuwe modellen lukte sindsdien nog maar mondjesmaat. Iemand zei ooit eens: als het in de jaren 70 anders was gelopen, had Alfa Romeo nu een soort BMW kunnen zijn en was Lancia vergelijkbaar met Audi.

Desondanks blijf ik wel fan van de Italiaanse merken, want hoewel het commercieel allemaal niet even handig gegaan is, vind ik de meeste modellen erg leuk en aansprekend, ook uit de mindere periodes.

• Leuk
Waarderingen: DBAA
Komt er snel een nieuwe Tonale?
Cfr het interview met CEO Santo Ficili op het autosalon van Parijs:
Wat Alfa betreft, qua producten zijn we de komende drie jaar gedekt: eerst komt de Stelvio, dan de Giulia en dan de Tonale.
( bron: quattroruote.it )

Komt er snel een nieuwe Tonale?
Cfr het interview met CEO Santo Ficili op het autosalon van Parijs:
Wat Alfa betreft, qua producten zijn we de komende drie jaar gedekt: eerst komt de Stelvio, dan de Giulia en dan de Tonale.
( bron: quattroruote.it )

Alfa kennende zullen ze wel nieuwe koplampen bedoelen, in plaats van nieuwe modellen.

Alfa kennende zullen ze wel nieuwe koplampen bedoelen, in plaats van nieuwe modellen.
Ze moeten wel met iets echt nieuws komen, anders is het snel klaar. Wel lastig: je kan niet onbeperkt investeren want daar gaat het moederbedrijf (Stellantis) over. Maar je hebt dat wel nodig om te overleven en het te 'winnen' van de andere labels binnen het concern.

ps: ook hier graag on topic houden. Degene die nu een ander nog persoonlijk aanvalt of een relatie legt met wat er op de frontpage gebeurt die krijgt direct een forum-vakantie.

Laatst bewerkt:
Binnen drie jaar? Qua timing kan het kloppen. De Lancia Delta zal in dezelfde periode gelanceerd worden.Ik vermoed dat Lancia een hatchback zal uitbrengen (Delta) en Alfa Romeo de SUV variant (Tonale). Erg jammer want ik had liever een opvolger van de Giulietta gezien.

AR025-010-TNlbnaraiu0om3cknavud0mkiesi.jpg

De Tonale zal in 2025 nu ook voorzien worden van een 2.0-liter turbocharged 4-cylinder (GME-motor). Deze versie heeft 268pk en standaard Q4 AWD. Goed nieuws? Niet echt, want deze versie is enkel beschikbaar in de VS, niet in Europa.

Maar dat is precies de motor waarmee de Dodge Hornet sinds het begin wordt geleverd. De Tonale zou geloof ik in eerste instantie ook als 2.0T verkrijgbaar worden in Noord-Amerika, maar om de Hornet niet teveel voor de voeten te lopen, was de Tonale er tot nu toe slechts als PHEV.

"The Alfa Romeo Tonale launched earlier this year with two powertrain choices for the US. However, it will only have one when it goes on sale here early next year. The automaker has decided to offer the crossover only with the plug-in hybrid powertrain choice, dropping the turbocharged 2.0-liter option from the lineup."

En de hornet verkoopt al voor geen meter, een duurdere alfa zal dat ook niet doen lijkt mij
De vanafprijs van de Totale in de VS is nu $36.495 ipv $46.035.
Er werden vorig jaar in de VS 3.383 exemplaren van de Alfa Romeo Tonale in de Verenigde Staten verkocht vs 20.559 Dodge Hornets.

Hoeveel daarvan zijn dealer autos die nu staan te rotten op het dealer terrein? Ik kreeg net een mail van mn Dodge dealer, als ik nu een grand wagoneer koop, krijg ik er een "gatis" hornet bij. Er staan rijen en rijen bij hun op de parkeerplaats

Nieuwe uitvoering "intensa" zoals hij te zien is op het autosalon van Brussel.

De intensa is een speciale editie voor het gehele gamma. Het is, wat Alfa omschrijft, de gulden middenweg tussen chique en sportief. Gulden valt dan letterlijk te nemen, want de auto krijgt lichtgoude accenten, zoals bijvoorbeeld de velgen.

2595136-p3jh2t3tai-whr.jpg

2595151-lop76kjriu-whr.jpg

2595139-714k6p7qrn-whr.jpg

2595145-aqs6jelpt7-whr.jpg

2595148-02cg9mes33-whr.jpg

2595142-o0iea7kvgx-whr.jpg

2595154-nxvc63k44f-whr.jpg

Alfa Romeo Tonale: restyling gepland voor medio 2025​

Volgens exclusieve informatie van Italpassion is er een ingrijpende restyling van de Tonale gepland met een technologische update die de auto nieuw leven zou kunnen inblazen.

Hoewel de precieze details van deze update nog onduidelijk zijn, lijkt het duidelijk dat Alfa Romeo zijn Tonale weer in de schijnwerpers wil zetten. Deze restyling komt na drie jaar carrière van het model en zou zich daarom moeten concentreren op de zwakke punten die door consumenten en professionals uit de industrie zijn geïdentificeerd. Het ontwerp zou vergelijkbaar kunnen zijn met dat van de Junior en de toekomstige Stelvio.
(Bron: italpassion.fr)

Dodge heeft bevestigd dat de GLH concept midden dit jaar in productie zal gaan

dodge-hornet-r-t-glh-concept_100956204_l.webp

dodge-hornet-r-t-glh-concept_100956201_l.jpg

dodge-hornet-r-t-glh-concept_100956202_l.webp

dodge-hornet-r-t-glh-concept_100956205_l.webp

dodge-hornet-r-t-glh-concept_100956197_l.webp

dodge-hornet-r-t-glh-concept_100956196_l.webp

dodge-hornet-r-t-glh-concept_100956198_l.webp

Bron: motorauthority.com

Blijft een lelijk ding. Niet de schuld van Alfa, het is gewoon onmogelijk om een SUV/Crossover te maken die er wel goed uit ziet.

Blijft een lelijk ding. Niet de schuld van Alfa, het is gewoon onmogelijk om een SUV/Crossover te maken die er wel goed uit ziet.
Onzin. De proporties van de Tonale zijn gewoon slecht. De concept liet zien hoe het wel kon, dit is een slechte vertaling op een niet passend platform.

Onzin. De proporties van de Tonale zijn gewoon slecht. De concept liet zien hoe het wel kon, dit is een slechte vertaling op een niet passend platform.
Een SUV/Crossover heeft per definitie verkeerde proporties. Zijn auto's voor 50tigers.

Een nieuwe auto wordt sowieso voornamelijk door vijftigers aangeschaft...
En nee, dat is niet waar. Er zijn genoeg prima geproportioneerde SUV's. Voornamelijk de EV's of RWD/lengterichting modellen uiteraard.

Is dat incl de Hornet of alleen de alfa? De Hornet staat echt in grote getale bij dealers die wil echt niemand hebben.

Ik snap dit nietszeggende bericht over de 100.000ste Tonale niet zo goed om eerlijk te zijn. Zoveel reden tot vreugde is er helemaal niet, de verkopen zijn totaal ingestort...

Plus, volgens de cijfers van de pers was dit aantal in 2024 al gehaald:

Alfa Romeo Giulia, Stelvio, Tonale: vakbonden bevestigen aanzienlijke productieverlagingen​

giulia-stelvio-tonale.jpg

Hoewel de goede resultaten van de nieuwe Alfa Romeo Junior SUV, geproduceerd in Tychy (Polen), de afgelopen weken in het nieuws waren, ligt de situatie heel anders bij de in Italië geproduceerde Alfa Romeo- modellen . De vakbonden hebben zojuist een eerste raming gemaakt van de productie voor het eerste kwartaal van 2025. De cijfers zijn zorgwekkend.

Cassino: productie op historisch dieptepunt​

In Cassino, waar de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Maserati Grecale worden geassembleerd, daalt de productie drastisch. In de eerste drie maanden van 2025 werden er slechts 4.655 voertuigen geproduceerd. Dit is een daling van 45,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
Advertentie
In de geschiedenis van de fabriek is dit historisch lage niveau nog nooit bereikt. Geschatte verdeling van de huidige productie bij Cassino:
  • Alfa Romeo Giulia: 26%, oftewel circa 1.210 exemplaren
  • Alfa Romeo Stelvio: 53%, oftewel circa 2.460 exemplaren
  • Maserati Grecale: 20% of ongeveer 930 stuks

Pomigliano: Tonale valt ook terug​

alfa-romeo-tonale-phev-3-1024x682.jpg

In Pomigliano d'Arco, waar de Alfa Romeo Tonale (en zijn neefje de Dodge Hornet) worden geproduceerd, is de situatie nauwelijks bemoedigender. De lokale vakbond voorspelt een daling van 30%, met 5.016 geproduceerde eenheden in het eerste kwartaal van 2025. Dit is een schril contrast met de 16.400 eenheden die in het eerste kwartaal van 2023 werden geproduceerd.
Advertentie

Minder dan 9.000 Alfa Romeo's geproduceerd in Italië in 3 maanden​

Uit de gegevens van Cassino en Pomigliano blijkt dat er in het eerste kwartaal van 2025 slechts 8.686 Alfa Romeo's in Italië zijn geproduceerd. Als deze trend zich voortzet, kunnen we ervan uitgaan dat er tegen het einde van het jaar amper 35.000 voertuigen in Italiaanse fabrieken zullen worden geassembleerd. Een bijzonder laag cijfer voor een merk van dit kaliber. Dat cijfer zou nog lager kunnen liggen, aangezien de Giulia en Stelvio hun laatste verkoopjaar ingaan en nu alleen nog maar als dieselmotor te bestellen zijn (in ieder geval in Europa).
In deze sombere context komt de lancering van de Junior op het juiste moment. Dit nieuwe model wordt buiten Italië geproduceerd en lijkt al goed te worden ontvangen. Het zou de totale verkoopcijfers van Alfa Romeo in 2025 wel eens kunnen redden.
Advertentie
De vakbonden hebben net zo min als wij inzicht in de nabije toekomst. Ze bevestigen echter dat de productie van de nieuwe Stelvio in de eerste maanden van 2026 moet beginnen, zoals wij enkele maanden geleden al aankondigden .
Wat de Tonale betreft, is de geplande restyling medio 2025 , die het model een nieuw elan zou kunnen geven, nog steeds niet gecommuniceerd, maar het is waarschijnlijk een kwestie van een paar maanden.
Advertentie
20232024Q1 2025Projectie 2025
Cassino (Giulia/Stelvio)31.55819.6003.67014.000
Pomigliano (Tonale)82.30036.9805.01620.000
113.85856.5808.68634.000

Als autoliefhebber en oud-Alfa rijder (excellente leaser) hoop ik dat ze het redden - en Lancia trouwens ook. Maar ik krijg er beetje een hard hoofd in spijtig genoeg. Je ziet de nieuwe modellen quasi nooit. Of toch niet in BE.

Het krampachtig in leven houden van merken met fantastische verledens is ook geen doen. Dan kan je beter de mooie historie koesteren.

Als autoliefhebber en oud-Alfa rijder (excellente leaser) hoop ik dat ze het redden - en Lancia trouwens ook. Maar ik krijg er beetje een hard hoofd in spijtig genoeg. Je ziet de nieuwe modellen quasi nooit. Of toch niet in BE.

Ik zie eveneens zelden een nieuwe Alfa Romeo, maar dat wekt geen verbazing: verkoop nog geen 100st p/m.
Ik zie echter evenmin een nieuwe Sandero, en dat is Europa's #1 met 20.000 st p/m.
Mogelijke oorzaak: Europa is 4,3 mio km2 in omvang en mijn dagelijkse actieradius is 430 km2, max.

AR zit in een eigen transitie, en wel die van een 'vintage' FCA gamma naar STLA modellen. De Junior is er, en de komende 3 jaar volgen er nog 3. Dan nog zie ik de jaarlijkse oplage niet snel de 150.000 st p/j overschrijden. Edel Marke Alfa Romeo was exclusief, blijft exclusief, maar dankzij 'shared compoments' met andere STLA modellen waarschijnlijk winstgevend.

Vaak stijgt de waarde van iets zodra het merk of de persoon erachter verdwijnt. In dit geval zou het wellicht beter zijn om het tijdig af te sluiten. De moderne modellen hebben immers weinig tot niets meer te maken met het merk, en zoals de verkoopcijfers laten zien, is de belangstelling minimaal. Laten we het klassieke erfgoed blijven koesteren en de huidige versies uiteindelijk achter ons laten en de shredder in sturen.

Het krampachtig in leven houden van merken met fantastische verledens is ook geen doen. Dan kan je beter de mooie historie koesteren.
Ik ben blij dat er volop geld gestoken wordt in het in leven houden van een merk met zo'n prachtige historie. Laten we hopen dat het lukt

I
Vaak stijgt de waarde van iets zodra het merk of de persoon erachter verdwijnt. In dit geval zou het wellicht beter zijn om het tijdig af te sluiten. De moderne modellen hebben immers weinig tot niets meer te maken met het merk, en zoals de verkoopcijfers laten zien, is de belangstelling minimaal. Laten we het klassieke erfgoed blijven koesteren en de huidige versies uiteindelijk achter ons laten en de shredder in sturen.

You're a little late to the party - de geplande modellen zijn 'signed off'. De kans dat ze floppen is er zeker, maar ik neem aan dat een relatief laag volume reeds volstaat om break-even te draaien (gedeelde platforms, electronica etc)

Laatst bewerkt:
Ik ben blij dat er volop geld gestoken wordt in het in leven houden van een merk met zo'n prachtige historie. Laten we hopen dat het lukt

Dat zei men de vorige keer ook toen ze dat probeerden. Zou mooi zijn als ze de echte Italiaanse flair terug kunnen brengen. Lukt dat niet dat zie ik niet in waarom het nog levensvatbaar is. Loslaten is ook oke hoor.

I

You're a little late to the party - de geplande modellen zijn 'signed off'. De kans dat ze floppen is er zeker, maar ik neem aan dat een relatief laag volume reeds volstaat om break-even te draaieb (gedeelde platforms, electronica etc)
Party, party… Fyre Festival 2 gaat er ook komen als we de organisatie mogen geloven ;)

Er zijn inmiddels al zo vaak presentaties geweest van nieuwe modellen maar wat er dan uiteindelijk van terecht komt…

Doe mij maar een mooie oude Alfa!

Dat zei men de vorige keer ook toen ze dat probeerden. Zou mooi zijn als ze de echte Italiaanse flair terug kunnen brengen. Lukt dat niet dat zie ik niet in waarom het nog levensvatbaar is. Loslaten is ook oke hoor.

Als je het niet probeert zul je nooit weten of het was gelukt. Dat onderscheidt ondernemers van bv een ambtenaar.

De 33 stradale is een pareltje. En de Junior Veloce rijdt als een echte sporthatch. Alles is beter dan in zee gaan met Chinezen voor hun EVs, zoals andere merken dat doen, nietwaar?

Je bedoelt dat ene merk dat eigen recordrecords verbreekt, grotendeels zelfstandig is. eigen motoren ontwikkeld en niet uit een stal van 14 merken kan plukken die samenwerken met het Chinese CATL en Leapmotor? Fijne avond jullie :D

Als je het niet probeert zul je nooit weten of het was gelukt. Dat onderscheidt ondernemers van bv een ambtenaar.

Het is prima als ondernemer dat je wat probeert, dat er iets een keer fout gaat is een gegeven, zolang de overige 8 a 9 van de 10 “projecten” succesvol zijn maakt die ene niks uit. That’s part of the game.

Er zijn echter ook ondernemers die het 9 van de 10 keer fout hebben, trekken aan een dood paard ondernemers noem ik die (VCs even daar gelaten). Elke keer weer een nieuw “mooi” en “gegarandeerd” winstgevend project…

Daar onderscheid het kaf van het koren zich.

Het is prima als ondernemer dat je wat probeert, dat er iets een keer fout gaat is een gegeven, zolang de overige 8 a 9 van de 10 “projecten” succesvol zijn maakt die ene niks uit. That’s part of the game.

Er zijn echter ook ondernemers die het 9 van de 10 keer fout hebben, trekken aan een dood paard ondernemers noem ik die (VCs even daar gelaten). Elke keer weer een nieuw “mooi” en “gegarandeerd” winstgevend project…

Daar onderscheid het kaf van het koren zich.
Geen idee wat je probeert duidelijk te maken. Kortom, food for thought ...

Dit…

Maar proberen om te proberen heeft geen nut, als het gross niet succesvol blijkt te zijn.

Dan kun je beter eens een stap terug nemen, analyseren wat je aan het doen bent en tot de realisatie komen dat je nooit succesvol zal zijn als je op deze wijze door gaat.

Wellicht kun je dan beter wel een ambtenaar worden of voor iemand anders gaan werken die er wel verstand van heeft ;)

Dus, terug on-topic, is het bij AR 9 uit de 10 keer een succes of hebben we het hier over een trekken aan een dood paard onderneming?

En wat als ze voor het eerst in tien jaar winst maken? Toch maar stoppen? Laat ze maar proberen, het is toch mijn geld niet :) En ik wil volgend jaar een nieuwe Stelvio als opvolger van mijn huidige wagen , want die moet dan de deur uit.
Beter dit dan een rijdende wasmachine , niet?
En zei er niet ooit iemand: meer keuze is reuze...

En wat als ze voor het eerst in tien jaar winst maken? Toch maar stoppen? Laat ze maar proberen, het is toch mijn geld niet :) En ik wil volgend jaar een nieuwe Stelvio als opvolger van mijn huidige wagen , want die moet dan de deur uit.
Beter dit dan een rijdende wasmachine , niet?
En zei er niet ooit iemand: meer keuze is reuze...
Stelvio .... dat wordt een beest! Past nog beter bij je dan de Tonale ;)

een niet een europa zal ook niet echt meehelpen. In nederland wordt gepusht naat ev, waardoor benzine modellen bizar duur zijn, een stelvio-quadrifoglio, vanaf €187.000 :ROFLMAO: dat is 80k duurder dan in duitsland.
Dan evs, die zijn 10k duurder dan een vergelijkbaar benzine of hybride modelleke (behalve in NL waar je al werd genaaid door die hoge bpm), een auto van 100k is die 10k niet een probleem, maar een kleine auto als die lancia die eerste 18k kost en dan 30k wel.

Terug
Bovenaan