Alfa Romeo Tonale / Dodge Hornet (facelift @ pag. 5)

Dit…

Maar proberen om te proberen heeft geen nut, als het gross niet succesvol blijkt te zijn.

Dan kun je beter eens een stap terug nemen, analyseren wat je aan het doen bent en tot de realisatie komen dat je nooit succesvol zal zijn als je op deze wijze door gaat.

Wellicht kun je dan beter wel een ambtenaar worden of voor iemand anders gaan werken die er wel verstand van heeft ;)

Dus, terug on-topic, is het bij AR 9 uit de 10 keer een succes of hebben we het hier over een trekken aan een dood paard onderneming?

AR is een iconisch merk. Was het, is het.
AR is een een Italiaans erfstuk. Een household naam.
AR was tot 2021 'under funded' (Lancia nog veel erger, Maserati idem)
STLA / Elkann / Agnelli en Tavares (las net dat hij in airlines en winery is gestapt, een welkome afwisseling na 50 jaar hectische automotive) besloten de Italiaanse merken een boost te geven want funding, R&D en onderdelen beschikbaar. Vervolgens berekent men kosten vs opbrengsten en gaat aan de slag. Succes pas meetbaar na x jaar.

Het scenario dat jij schetst kan gelden in andere sectoren, en/of bij rookie autobouwers als Nikola, LightYear, Spyker en de dozijnen BEV bouwers in China die reeds foetsie zijn.

AR is een iconisch merk. Was het, is het.
AR is een een Italiaans erfstuk. Een household naam.

Blijkbaar is dat niet genoeg om voldoende te verkopen. We weten allemaal dat het een iconisch merk is.

Het scenario dat jij schetst kan gelden in andere sectoren, en/of bij rookie autobouwers als Nikola, LightYear, Spyker en de dozijnen BEV bouwers in China die reeds foetsie zijn.

Wat heeft dat te maken met AR? Ze blijven er heus niet eeuwig geld in pompen. Dat heeft Stellantis zelf ook gezegd.

Samenwerkingen, overnames, fusies, etc zijn aan de orde van de dag in autoland. Daar zul je mee moeten leren leven. Er bestaat best een kans - en ik hoop het natuurlijk - dat Alfa een goede toekomst tegemoet gaat bij Stellantis. En als je de historie van het merk een beetje kent, weet je dat het financieel eigenlijk al kwakkelt sinds halverwege jaren 70 en het merk bestaat nog steeds, dat zegt wel wat ;)

Verder vind ik het wel bijzonder dat er mensen zijn die een merk als Alfa Romeo liever dood wensen. Volgens mij ben je dan geen autoliefhebber of wellicht is het om een beetje te stangen:rolleyes:

Wat de Tonale betreft: 100 000 exemplaren is natuurlijk een mooie opsteker, maar gezien de populaire klasse waarin deze auto zich begeeft is dat eigenlijk niet zoveel. Als je dan ook nog bedenkt dat het model zo'n 3 jaar op de markt is en in de eerste jaren de meeste exemplaren van een model verkocht worden, is het wel relatief. In Italie zie je ze wel regelmatig rijden, zelfs de polizia en carabinieri rijden er daar in, dus zullen de meeste op de thuismarkt blijven. Ik denk dat de Tonale uit de FCA tijd ook geen lang leven beschoren is, ik denk dat er al relatief snel een opvolger met Stellantis techniek gaat komen. Laten we het er maar op houden dat 100 000 stuks voor Alfa Romeo begrippen een mooi getal is.

Verder vind ik het wel bijzonder dat er mensen zijn die een merk als Alfa Romeo liever dood wensen. Volgens mij ben je dan geen autoliefhebber of wellicht is het om een beetje te stangen

Wat een rare aanname. Dan snap je werkelijk helemaal niks van wat ik zeg (n) Je gaat toch ook geen ziek persoon van 95 krampachtig in leven houden? Alsof alle mooie herinneringen dan verdwenen zijn. Er zijn tig merken verdwenen, dat hoort er gewoon bij. De één na de andere flop uitbrengen slaat bedrijfstechnisch uiteindelijk nergens op. Daarom krijgen Alfa, Lancia en Maserati nog een laatste kans.

Dit is een hele respectvolle post of niet dan?
Het krampachtig in leven houden van merken met fantastische verledens is ook geen doen. Dan kan je beter de mooie historie koesteren.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Samenwerkingen, overnames, fusies, etc zijn aan de orde van de dag in autoland. Daar zul je mee moeten leren leven. Er bestaat best een kans - en ik hoop het natuurlijk - dat Alfa een goede toekomst tegemoet gaat bij Stellantis. En als je de historie van het merk een beetje kent, weet je dat het financieel eigenlijk al kwakkelt sinds halverwege jaren 70 en het merk bestaat nog steeds, dat zegt wel wat ;)

Verder vind ik het wel bijzonder dat er mensen zijn die een merk als Alfa Romeo liever dood wensen. Volgens mij ben je dan geen autoliefhebber of wellicht is het om een beetje te stangen:rolleyes:

Wat de Tonale betreft: 100 000 exemplaren is natuurlijk een mooie opsteker, maar gezien de populaire klasse waarin deze auto zich begeeft is dat eigenlijk niet zoveel. Als je dan ook nog bedenkt dat het model zo'n 3 jaar op de markt is en in de eerste jaren de meeste exemplaren van een model verkocht worden, is het wel relatief. In Italie zie je ze wel regelmatig rijden, zelfs de polizia en carabinieri rijden er daar in, dus zullen de meeste op de thuismarkt blijven. Ik denk dat de Tonale uit de FCA tijd ook geen lang leven beschoren is, ik denk dat er al relatief snel een opvolger met Stellantis techniek gaat komen. Laten we het er maar op houden dat 100 000 stuks voor Alfa Romeo begrippen een mooi getal is.

Zinvolle bijdrage, helaas niet vanzelfsprekend.

Eerder vermeld: ik ben verbaasd dat de Tonale de 100k reeds heeft gehaald, want na een redelijke start liep de verkoop relatief snel terug. Marleen, correct me if I am wrong, maar de 'lifespan' van de Tonale zal niet lang zijn, en aan een STLA opvolger wordt reeds gewerkt. STLA's small of medium platform?

Je gaat toch ook geen ziek persoon van 95 krampachtig in leven houden?

Dat vind ik dan weer een beetje een rare vergelijking. Je zou dan net zo goed kunnen zeggen: je probeert iemand van 50 die kwakkelt met de gezondheid toch ook in leven te houden?

En zoals ik zei, onder Stellantis is er weer veel mogelijk en er komen weer nieuwe modellen, dus er is een goede kans op een betere toekomst. Maar toegegeven, als die modellen niet aanslaan, dan wordt het op een gegeven moment wel moeilijk natuurlijk. Maar dat geldt voor elk automerk en daar ga ik natuurlijk niet van uit;)

Als ik zie wat er met Saab gebeurd is of wat er met een merk als Jaguar gebeurt, vind ik dat ook doodzonde.

Aaah de autoliefhebber kaart wordt weer getrokken! Gezellig gesprek wel weer… Ik ga wat anders doen, want dit is zonde van m’n tijd.

(y)

Dat vind ik dan weer een beetje een rare vergelijking. Je zou dan net zo goed kunnen zeggen: je probeert iemand van 50 die kwakkelt met de gezondheid toch ook in leven te houden?

Eigenlijk is het ook geen vergelijking want we hebben het over blik en geen mens. Des te vreemder dat je op de man ging reageren. De vergelijking is natuurlijk omdat AR ook een flinke historie heeft en 'doodgaan' niet perse iets slechts hoeft te zijn in de juiste context.

Het is ook teveel aandacht voor een 3-jarige auto (en topic) die het niet eens goed doet. Die 100.000 'mijpaal' is iig door onderbouwing, cijfers, feiten en artikelen in juiste context geplaatst door objectieve forummers. Hier vind je nog meer. Welterusten.

Zinvolle bijdrage, helaas niet vanzelfsprekend.

Eerder vermeld: ik ben verbaasd dat de Tonale de 100k reeds heeft gehaald, want na een redelijke start liep de verkoop relatief snel terug. Marleen, correct me if I am wrong, maar de 'lifespan' van de Tonale zal niet lang zijn, en aan een STLA opvolger wordt reeds gewerkt. STLA's small of medium platform?
Eerst de restyling mid 2025 met zowel een technologische update als een restyling met een ontwerp dat zal overeenkomen met dat van de Junior en toekomstige Stelvio.
.
De opvolger is voor 2027, inderdaad op het STLA Medium platform (enkel de gewone C segmenters komen op STLA small, vb de Delta). Waarschijnlijk gaat de productie dan verhuizen naar Sochaux.

@MCW

Ik weet niet precies wat je met "op de man spelen" bedoelt. Maar mocht mijn vergelijking op jou persoonlijk van toepassing zijn, dan is dat puur toeval en dus zeker niet persoonlijk bedoeld. Ik ken immers jou en jouw situatie niet.

Wat de Tonale betreft; als je mijn bericht van 22:16 uur had gelezen, had je gezien dat ik de verkoopcijfers van de Tonale relativeer - ondanks mijn voorliefde voor Alfa Romeo.

Alfa reageerde intussen op de beschuldigingen van Unarma en opperde ook de mogelijkheid om juridische stappen te ondernemen: "Alfa Romeo benadrukt dat haar voertuigen voldoen aan de strengste geldende veiligheidsvoorschriften en dat ze worden onderworpen aan strenge evaluatietests, ook door de politie van de landen waar ze actief zijn, waaronder de Carabinieri in Italië. We hebben altijd een historische samenwerking gehad met alle Italiaanse wetshandhavingsinstanties, gericht op het creëren van de beste voertuigconfiguraties en -transformaties, in lijn met de verzoeken en operationele behoeften van de service. De modellen werden steeds ontwikkeld volgens geavanceerde technologische normen en in overeenstemming met de homologatie- en wettelijke vereisten." Tot slot voegde de woordvoerder eraan toe dat het merk "uiteraard ter beschikking staat van de bevoegde autoriteiten voor eventueel verder onderzoek", maar dat het "zich het recht voorbehoudt om zijn imago en reputatie te beschermen op de daarvoor geschikte plekken".

Laatst bewerkt:
Alfa reageerde intussen op de beschuldigingen van Unarma en opperde ook de mogelijkheid om juridische stappen te ondernemen...
Fijne club dat Alfa romeo dan, klanten die levensgevaarlijk werk doen, worden meteen monddood gemaakt door met een juridische strijd te dreigen? Ze zullen toch niet voor niets zeggen dat die Alfa Romeo gevaarlijk rijdt?

Fijne club dat Alfa romeo dan, klanten die levensgevaarlijk werk doen, worden meteen monddood gemaakt door met een juridische strijd te dreigen? Ze zullen toch niet voor niets zeggen dat die Alfa Romeo gevaarlijk rijdt?
Dat zal moeten blijken uit verder onderzoek. Of ken jij alle details?

Moeilijk in te schatten van buitenaf, maar je zou toch verwachten dat ze onder strikte eisen getest hebben of een te hoge SUV op een te korte wielbasis kan worden verzwaard met een politie pakket van een paar honderd kilo en dan nog reageert zo als gehoopt onder zware omstandigheden. Of gaat dit net zo als de inkopers die door VW importeurs gefeteerd werden.

Moet Alfa op zijn beurt dan niet eerst verder onderzoek afwachten voordat er meteen met juridische stappen te dreigen? Of ken jij alle details?
Als na onderzoek zou blijken dat de wagens voldoen aan wat er door de ordediensten gevraagd werd en/of ze door de Carabinieri werden goedgekeurd nadat ze door hen werden getest en/of de klachten ongegrond zijn, dan lijkt me logisch dat er verdere stappen ondernomen worden.

Correct, dus na onderzoek. Veel te voorbarig dat Alfa al met juridische stappen dreigt.

Wel is het opmerkelijk dat dus meerdere dienders, poitieregio's hun klachten in de media doen. Nota bene over een "eigen" product. Maar goed, even het onderzoek afwachten.

Niks voorbarigs aan, dreigen wil niet zeggen dat er juridische stappen zullen volgen.
Enkel indien de beschuldigingen onterecht zouden zijn. Dat lijkt me logisch (in dat geval toch)
Alles wordt tegenwoordig in de media gepubliceerd, dat is met alles zo.

Laatst bewerkt:
Doet me denken aan de The Italian Sea Group S.p.A, een jachten bouwer die de familie van een omgekomen zakenman wilde aanklagen vanwege imago schade omdat hun boot was gezonken met die man erin.

Niet echt goed voor je PR,

Waar het over gaat. Interview met Antonio Nicolosi , nationaal secretaris-generaal van Unarma, de politievakbond

Hoe is het besluit om deze klacht in te dienen tot stand gekomen?

«Het besluit is genomen op basis van de vele rapporten die we van collega's in het veld hebben ontvangen. Laten we eerlijk zijn: we hebben op zich niets tegen de Tonale als auto. Sterker nog, misschien heb je hem liever voor privégebruik. Het probleem is dat wij het niet geschikt vinden voor spoedeisende hulp. Het is een SUV, geen auto die voor dit soort gebruik is ontworpen. Dit is geen kritiek op de auto, maar op zijn geschiktheid voor een dergelijke delicate operationele context."

Zijn er wijzigingen in de geleverde voertuigen?

Ja, de wagens zijn aangepast aan de dienst: ze zijn gepantserd en dus zwaarder. Soms worden er kleinere wielen gemonteerd en zijn er andere veranderingen die de auto’s – volgens de bestuurders – minder veilig maken. We hebben geen klacht ingediend tegen Stellantis, maar om de rechterlijke macht te vragen dit te verifiëren. Er zijn meerdere gevallen bekend waarbij deze auto's tijdens het rijden kantelden. Ofwel zijn alle collega’s plotseling incompetente bestuurders geworden – wat wij niet geloven – ofwel is er iets mis met de wegligging.»

Heeft u specifieke rapporten over ongevallen waarbij Tonale betrokken was?

«Wij hebben meldingen ontvangen, ook ernstige>

Werd het besluit van de vakbond door iedereen gedeeld?

«Absoluut ja. Niemand maakte bezwaar tegen de klacht. Sommigen maakten de gebruikelijke nostalgische grappen – “de carabinieri van vroeger bestaan niet meer” – maar niemand verdedigde het gebruik van de Tonale in die context. Sterker nog, wij hebben alleen maar positieve feedback gekregen over de Giulia: het is een uitstekende auto om in te rijden. De kritiek betreft alleen het type voertuig."

Hoe reageert u op degenen die beweren dat een klacht had kunnen worden voorkomen en dat er een meer diplomatieke oplossing had kunnen worden gevonden?

"We kunnen niet zomaar vragen om een recensie over de bepantsering of de schokdempers. Het indienen van een klacht tegen Tonale was de enige manier om de kwestie rond de veiligheid van collega's aan de orde te stellen. Als de rechterlijke macht of de technici vaststellen dat alles in orde is, zijn wij tevreden. Het belangrijkste is dat we ervoor zorgen dat degenen die zich inzetten voor de openbare veiligheid, dit met de juiste middelen doen."

Wat vindt u van het persbericht van Alfa Romeo waarin de veiligheid van de Tonale wordt verdedigd?

«Wij hebben geen reden om te twijfelen aan de goede trouw van Stellantis. Het is niet meer dan terecht dat ze hun product verdedigen. Maar wij zijn geen technici en kunnen niet vaststellen of de aangepaste Tonale daadwerkelijk veilig is voor operationeel gebruik. Juist daarom hebben we om een diepgaand onderzoek gevraagd."

Heeft u na de klacht nog verdere initiatieven in gedachten?

«Nu wachten we op de ontwikkelingen van de justitiële autoriteiten. Als de klacht wordt gearchiveerd of er geen onderzoek wordt ingesteld, beoordelen wij wat er moet gebeuren. Maar we hebben een antwoord nodig: als de aangepaste Tonale geschikt is voor de service, dan is dat prima. Anders zal iemand de verantwoordelijkheid moeten nemen."

Wilt u nog iets toevoegen voor onze lezers?

«Behalve dat er geen kruistocht tegen Tonale is. De boodschap is enigszins vertekend door sensationele koppen. Wij vragen enkel om duidelijkheid om de veiligheid van onze collega’s te waarborgen. Als blijkt dat de aanpassingen de betrouwbaarheid van het voertuig niet in gevaar brengen, zijn wij de eersten die daar blij mee zijn."

"Alfa Romeo benadrukt dat haar voertuigen voldoen aan de strengste geldende veiligheidsvoorschriften en dat ze worden onderworpen aan strenge evaluatietests, ook door de politie van de landen waar ze actief zijn, waaronder de Carabinieri in Italië.

Wij van WC-eend... iets kan wel door tests komen maar wil nier zeggen dat het daarna kan tegenvallen of er problemen zijn. Dat geldt voor alle producten.

Wij van WC-eend... iets kan wel door tests komen maar wil nier zeggen dat het daarna kan tegenvallen of er problemen zijn. Dat geldt voor alle producten.
Met een doodoener als 'Wij van WC-eend sla je iedere discussie dood.

Alfa ontwikkelde een generalistische SUV. Niet bestemd voor specieke doelen.

Onderstel spec's AF-FABRIEK zijn doorgaans het beste wat de fabrikant kon doen om een auto voor een breed publiek aanvaardbaar te maken.

Wat deed de Carabinieri?? Zette o.m. KLEINERE wielen onder de Tonale en maakte hem honderden kg's zwaarder.
Dan is het niet verwonderlijk dat een Tonale die AF-FABRIEK bij 80 km kon uitwijken nu bij 80 km uit balans raakt.

Op KM77 kan men een Golf bij 67 km van de baan af zien schieten waar de concurrentie bij 85 km een pion aantikt.
Eén van de oorzaken van dit slechte resultaat waren de banden. Een latere test met banden die het merk aanbeveelt verliep beter. Wat maar aangeeft hoe subtiel onderstel afstelling is.

Met een doodoener als 'Wij van WC-eend sla je iedere discussie dood.

Wellicht ken je het 'gezegde' Wij van WC-eend niet (net als Marleen, toevallig!)? Als uitdrukking die gebruikt wordt wanneer deskundigen advies geven dat hun eigen belang dient of in dit geval; een bedrijf marketing gebruikt voor hun eigen belang.

Wat deed de Carabinieri?? Zette o.m. KLEINERE wielen onder de Tonale en maakte hem honderden kg's zwaarder.
Dan is het niet verwonderlijk dat een Tonale die AF-FABRIEK bij 80 km kon uitwijken nu bij 80 km uit balans raakt.

De Carabinieri past het aan op basis van adviezen. Net als dat onze politie dat doet. "Urnama wil dat er een onderzoek wordt gestart. Ook wil het graag documenten inzien over de wijze waarop de keuze voor de Tonales tot stand is gekomen."

Ik kopieer gewoon letterlijk wat er in de pers verschijnt, zowel het interview met de vakbond als de reactie van Alfa zelf. Kan het nog objectiever?

Ik kopieer gewoon letterlijk wat er in de pers verschijnt, zowel het interview met de vakbond als de reactie van Alfa zelf. Kan het nog objectiever?

Een reactie van een producent over eigen producten is zelden objectief. Ik reageerde sowieso niet op de reactie van de vakbond. Even goed lezen en dan pas reageren.

Een reactie van een producent over eigen producten is zelden objectief. Ik reageerde sowieso niet op de reactie van de vakbond. Even goed lezen en dan pas reageren.
Het weergeven van beide standpunten is objectief, maar die nuance wul je waarschijnlijk niet begrijpen. Soit, ik ga mijn tijd niet verdoen hieraan

Het weergeven van beide standpunten is objectief, maar die nuance wul je waarschijnlijk niet begrijpen. Soit, ik ga mijn tijd niet verdoen hieraan

Onpartijdig, onvooringenomen, onbevooroordeeld zijn woorden die niet van toepassing zijn als het gaat om eigen belang van een bedrijf. Als je zulke basale dingen niet begrijpt kan je idd beter niet je tijd verdoen :)

Klachten over de wegligging kunnen toch niet aan het type auto liggen? Een SUV ligt toch heel behoorlijk op de weg (X3, X5 bijv.). Ik vind het weer een knap stukje damage control dit (y)

Klachten over de wegligging kunnen toch niet aan het type auto liggen? Een SUV ligt toch heel behoorlijk op de weg (X3, X5 bijv.). Ik vind het weer een knap stukje damage control dit (y)
Waarschijnlijk door de aanpassingen die gebeurd zijn, maar dat gaat onderzoek moeten uitwijzen.

Vergeleken met een aantal andere concurrenten is de wegligging van een niet aangepaste Tonale niet slecht, cfr: 132,9 km/h schnell witscht der Tonale durch den doppelten Spurwechsel. Damit übertrifft er in diesem Kriterium der Fahrdynamik die Rivalenschar von Audi Q3 (122,6 km/h), BMW X1 (126,9) und Mercedes GLA (132,0). (Bron: auto motor und sport)

Ik vraag me vooral af waarom het model nu pas door de mand valt. Dat had met testen allang vastgesteld moeten worden. Of was de korting daarvoor te hoog? :)
Ook in NL gaat het niet geweldig, de B-klasse was ook niet iedereen over te spreken.

Ik vraag me vooral af waarom het model nu pas door de mand valt. Dat had met testen allang vastgesteld moeten worden. Of was de korting daarvoor te hoog? :)
Ook in NL gaat het niet geweldig, de B-klasse was ook niet iedereen over te spreken.
De laatste paragraaf in het interview met de politievakbond zegt alles. Als blijkt uit het onderzoek dat de auto veilig is, dan zijn we blij. Het lijkt wel alsof hij niet weet of er nu wel of niet een probleem is. Lol

cfr
«Behalve dat er geen kruistocht tegen Tonale is. De boodschap is enigszins vertekend door sensationele koppen. Wij vragen enkel om duidelijkheid om de veiligheid van onze collega’s te waarborgen. Als blijkt dat de aanpassingen de betrouwbaarheid van het voertuig niet in gevaar brengen, zijn wij de eersten die daar blij mee zijn."

Wellicht is de Tonale gewoon ongeschikt voor een hard leven als politievoertuig. Auto zakt door het ijs bij wild gebruik met zwaardere belading. Een doorsnee Touran, B-Klasse blijken dat hier toch gewoon vol te houden. De Tonale moet gewoon lekker de kids naar school brengen, de boodschapjes vervoeren.

Wellicht is de Tonale gewoon ongeschikt voor een hard leven als politievoertuig. Auto zakt door het ijs bij wild gebruik met zwaardere belading. Een doorsnee Touran, B-Klasse blijken dat hier toch gewoon vol te houden. De Tonale moet gewoon lekker de kids naar school brengen, de boodschapjes vervoeren.
De B-klasse was nu ook weer niet de perfecte politieauto :

De B-klasse was nu ook weer niet de perfecte politieauto :

Het wijzen naar een ander vind ik altijd een zwaktebod en daarbij dreigde Mercedes niet met juridische stappen.

De conclusie is dat de huidige Tonale niet geschikt is als politieauto en niet op zijn taken zijn berekent wat resulteert in gevaarlijk en onacceptabel weggedrag. Ernstige problemen met wegligging. Als particulier voor normaal gebruik kan je de Tonale gewoon kopen natuurlijk.

Alfa heeft dit jaar al een topjaar met verkoopcijfers die het niveau van 2019 halen.
Laatste kans? Het kan enkel beteren met de Stelvio en Giulia die er aan komen. Met de V6 als quadrifoglio en de 2.0 liter als instapper.

Terug
Bovenaan