Alpine A110

Nou, kijk eens naar de Caterham V. Dat is een EV sportwagen van het formaat van een A110, met de prestaties van een A110 en met het gewicht van aan A110. Het kan dus wel. De actieradius is trouwens niet eens heel veel anders dan een A110 want die is ook niet al te denderend. En bij Caterham hebben ze de accu's leuk over de auto verdeeld zodat je echt een laag zwaartepunt krijgt (net wat beter dan een A110) maar ook nog wat speelsheid behoudt in de auto en een lage zitpositie.

Dus als Alpine een elektrische A110 wilt neerzetten om zo kostenefficiënt een leuke sportwagen te blijven bouwen (zeker met Euro7, China6b en ook daar China 7 en niet te vergeten de VS normen worden benzine motoren heel erg duur) moeten ze minimaal die Caterham evenaren. En technisch moet dat dus mogelijk zijn.

Ik had ook zo mijn twijfels maar sinds die Caterham onthuld is en nu ook echt stappen maakt naar productie ben ik een stuk optimistischer. Alpine heeft meer talent aan boord en meer budget dan Caterham.

Waarom zou je in vredesnaam een EV als opvolger willen? Je koopt een A110 vooral omdat hij licht is en dat ga je echt niet redden als EV.
Voor het geld van de R ultimate heb je ook een Porsche 718 Caymann GT4 RS.
Uh, omdat het 2024 is…
Je moet wel heel ouderwets ingesteld zijn nú nog een ICE te opteren… Alpine zou wel gek zijn, de opvolger al voor z’n introductie gedateerd te laten zijn met een verbrandingsmotor.

Uh, omdat het 2024 is…
Je moet wel heel ouderwets ingesteld zijn nú nog een ICE te opteren… Alpine zou wel gek zijn, de opvolger al voor z’n introductie gedateerd te laten zijn met een verbrandingsmotor.
Al is het 2500, in dit soort auto's hoort gewoon een heerlijke benzinemotor en geen wasmachine motor.

Uh, omdat het 2024 is…
Haha, ja het is 2024, warempel!

En we zien dat elektrische sportauto's commercieel niet echt een grandioos succes zijn. Alpine doet er verstandig aan voorlopig nog gewoon een ice-opvolger van de A110 te ontwikkelen. Wellicht een met wat elektrische ondersteuning.

Ik heb nieuws voor je, jaren geleden heeft Alpine de elektrische A110 al aangekondigd. ICE is echt passé. Misschien zie jij het nog niet zo, maar qua ontwikkeling van nieuwe modellen is dat echt wel een gepasseerd station.

Ik heb nieuws voor je, jaren geleden heeft Alpine de elektrische A110 al aangekondigd. ICE is echt passé. Misschien zie jij het nog niet zo, maar qua ontwikkeling van nieuwe modellen is dat echt wel een gepasseerd station.
Alleen vraagt het over grote deel van de markt nog niet om een EV.

Auto’s worden ontwikkeld voor de toekomst, niet het verleden. Over een paar jaar is er echt geen markt meer voor een ICE. De jonge generatie is al om, en de stugge oudere generatie verdwijnt ook langzamaan.

Alleen vraagt het over grote deel van de markt nog niet om een EV.

Alpine’s onderzoek toont blijkbaar anders. Zou het kunnen dat Alpine zijn/haar doelgroep beter kent dan jij?

Automerken doen immers gedegen onderzoek, dus weten doorgaans echt wel waar hun klanten op zitten te wachten…

@PretBaguette Dat jij het zo hard roept betekent nog niet dat het een feit is.

Porsches 911 en 718 verkopen beter terwijl de verkopen van de Taycan in elkaar donderen. Merken als Ferrari, Bugatti, Lamborghini en McLaren ontwikkelen nog steeds nieuwe sportwagens met hoofdzakelijk een verbrandingsmotor aan boord. Maserati investeerde een vermogen in een elektrische GranTurismo en GranCabrio, verkopen vallen zwaar tegen. EV is prima voor normale auto's, mensen die zich een sportwagen kunnen veroorloven zoeken iets anders.

Zal best dat Alpine een elektrische opvolger van de A110 ontwikkelt, maar daar nemen ze wel een risico mee.

Laatst bewerkt:
Alpine neemt absoluut een risico. Maar net als de huidige (voor het eerst in lange tijd weer een auto die niet gaat om de prestaties op papier) kan het ook een kans zijn. En als ze deze in China weten te verkopen waar Franse producten nog steeds een exclusief imago hebben dan kan het snel gaan.

Een benzine versie.. tja ik denk dat die zomaar eens duurder zou gaan worden dan een EV. Uiteraard zullen ze klanten verstoten als ze geen benzine meer hebben maar die hopen ze dan weer op te vangen in die waterstof sportwagen die ik nog wel zie komen, maar dan niet met de prijsdruk om in A110 terrein te opereren.

Gaat het goed voor ze uitpakken? Er is een kans. Ik verwacht wel een beetje dat ze in Europa weleens minder populair zouden kunnen worden maar economisch gezien is dat niet zo'n slecht idee, aangezien de doelgroep in Europa alleen maar kleiner wordt en de economie ook voorlopig niet hard blijft groeien.

Een benzine versie.. tja ik denk dat die zomaar eens duurder zou gaan worden dan een EV. Uiteraard zullen ze klanten verstoten als ze geen benzine meer hebben maar die hopen ze dan weer op te vangen in die waterstof sportwagen die ik nog wel zie komen, maar dan niet met de prijsdruk om in A110 terrein te opereren.
Als je kijkt naar min of meer vergelijkbare auto's als de (opvolger van de) Porsche 718, Lotus Emira, dan is er qua prijs nog wel wat ruimte. En is het dus misschien niet zo'n ramp voor Alpine om 'm wat duurder te maken, maar mèt benzinemotor. Aan de andere kant is de A110 op dit moment een verregaand uniek aanbod qua prijs, ik zie alleen de Toyota Supra als soortgelijk aanbod. Echter verkoopt-ie daardoor ook beter? Ik heb de indruk van niet. Dus duurder maar dan ook krachtiger en meer up-market is misschien wel een betere strategie voor de opvolger van de A110?

Elektrisch, tsja. Porsche gaat het natuurlijk ook doen met de 718, maar ik heb er een hard hoofd in dat mensen daar echt warm voor gaan lopen. Zeker niet zolang er nog alternatieven op brandstof zijn. Maar gevoelsmatig vervalt met een elektrische aandrijving gewoon een groot deel van de redenen om nog voor een sportauto te gaan, denk ik.

In onderstaande (franse) video worden veel details uitgelegd. Interessant is ook dat de productie van deze R Ultime volgend jaar juni/juli zal starten en dan tot midden 2026 zal doorlopen. De man van Alpine zegt dat de Ultime tussen de ander A110's door geproduceerd zal worden, dus tot midden 2026 kun je nog de huidige A110 geleverd krijgen.

Alpine’s onderzoek toont blijkbaar anders. Zou het kunnen dat Alpine zijn/haar doelgroep beter kent dan jij?

Automerken doen immers gedegen onderzoek, dus weten doorgaans echt wel waar hun klanten op zitten te wachten…
Over al wordt er geroepen dat de markt voor EV's is ingestort nu de subsidies gestopt zijn en meneer pretletter denkt het wel even beter te weten. Voorlopig zijn dit soort auto's beter te verkopen als ice en niet als ev.

Over al wordt er geroepen dat de markt voor EV's is ingestort nu de subsidies gestopt zijn en meneer pretletter denkt het wel even beter te weten. Voorlopig zijn dit soort auto's beter te verkopen als ice en niet als ev.

"Over al" bedoel je denk ik de Telegraaf mee. ICE-motoren worden amper nog ontwikkeld, dat is echt verleden tijd.
Bedenk maar zo, het 'nu' dat je op de weg ziet is al een paar jaar geleden ontwikkeld. Waar jij misschien wat meer op de korte termijn kijkt (nú is er idd een EV-dipje), kijken autofabrikanten meer naar het grote plaatje en de langere termijn.

Dus de fabrikanten kunnen heel goed naar het grote plaatje en de langere termijn kijken maar doen dat niet omdat de mensen die langere termijn niet zien op straat?

Nee, sommigen denken dat autofabrikanten alleen naar de korte termijn kijken. Die reageren dan op een autoforum alsof ze er meer verstand van hebben, terwijl ze in feite niets meer doen dan Telegraaf-achtige informatie tot zich nemen:)

Wat heeft de Telegraaf hiermee te maken? En "ze"' die dat lezen? Erg denigrerend. Wel knap dat je dat weet. Je weet gewoon feilloos hoe forummers kennis tot zich nemen. Da's echt heel bijzonder!

Nee, sommigen denken dat autofabrikanten alleen naar de korte termijn kijken. Die reageren dan op een autoforum alsof ze er meer verstand van hebben, terwijl ze in feite niets meer doen dan Telegraaf-achtige informatie tot zich nemen:)
Telegraafartikelen staan achter een betaalmuur waar ik te schraal voor ben. Wat nou als fabrikanten zelf melden dat verkoop van EV's achter blijft bij doelstellingen en dat ze pas op de plaats maken met ontwikkelen van nieuwe modellen? Snappen ze dan zelf hun lange-termijnvisie niet meer, ofzo?

@hans 4755170 Zijn stijl en nickname doen me denken aan een reageerder die hier telkens een ban krijgt en dan weer terugkomt.

Telegraafartikelen staan achter een betaalmuur waar ik te schraal voor ben. Wat nou als fabrikanten zelf melden dat verkoop van EV's achter blijft bij doelstellingen en dat ze pas op de plaats maken met ontwikkelen van nieuwe modellen? Snappen ze dan zelf hun lange-termijnvisie niet meer, ofzo?

Dan is dat vaak niet de hele waarheid:) En inderdaad, visies veranderen nog wel eens - daarnaast.

Laatste jaar A110 - vernieuwd gamma

Historisch helemaal verantwoord deze foto van de 3 A110's R 70 voor het oude hoofdkantoor van Renault in Boulogne Billancourt.

7601c7b177c5a4c8f3846cb617cb242d-l.jpg.webp

70 jaar geleden:

02789335b8a03be30ed52a7c49140e54-l.jpg.webp

Alpine revamps its A110 lineup, introducing three new models to commemorate the brand's 70th anniversary​

On April 18th, Alpine Japon started accepting orders for the revamped "A110" series lineup, which includes the "A110 R 70" and "A110 GTS" models released to commemorate the brand's 70th anniversary, as well as the limited edition "A110 Anniversary."

A110 R 70
005_o.jpg

004_o.jpg

003_o.jpg

007_o.jpg

008_o.jpg

A110 GTS
012_o.jpg

011_o.jpg

015_o.jpg

016_o.jpg

A110 Anniversary
017_o.jpg

Eigenlijk geen beide ook maar een beetje interessant. Doe eens een ‘Touring’-uitvoering, klassiek interieur, beige of tabaksbruin. Dikkere stoelen, elektrisch verstelbaar, geheugen. Nog iets dikkere audio-installatie, meervoudig instelbare demping. Vermogen naar de 360+ pk. Standaard het carbon-dak. Geen aanduwvleugel, geen dikke diffuser, wel een instelbare Akrapovic-uitlaat (stil tot luid), groter scherm, rookzilveren velgen. Géén stickers of striping. En een exclusieve passende kofferset.

Daarvoor is het nu te laat Wim. Dit zijn de laatste uitvoeringen. Overigens is alles wat je noemt al geleverd, behalve instelbare dempers omdat deze auto dat niet nodig heeft.

De touring versie was eerst als de naam Legende en later eenvoudig als GT. En er is ook nog een Legende GT als gelimiteerde versie geweest.

Bruin of beige interieur was mogelijk, details in grijs ipv blauw. Zelf een zwart interieur met grijze details. Betere audio zat er op en eventueel met extra subwoofer in het schutbord verwerkt. Stoelen verstelbaar en verwarmd. Niet elektronisch of met geheugen maar ik merk dat hooguit de vooruit/achteruit verschuiving gebruikt wordt tussen verschillende bestuurders. Stoelen zitten ook voor lange ritten prima. Instelbare sportuilaat zit er bij mij ook op, verder geen stickers, carbonstrips of vleugels. Carbondak kon maar zelf niet voor gekozen. En de kofferset is er ook bij. Vermogen van 252pk (Legende) of 300pk (GT) en beide is zat voor openbare weg.
Onderstel is perfect voor openbare weg en speels op een circuit. Voor rondetijden koop je een sport versie.

Ik zou zelf de GTS nog wel leuk vinden maar dan zonder vleugel en met het normale onderstel - en dat is dan min of meer weer een GT versie.

Maar gelukkig zijn er ook gebruikte versies te koop Wim. Wel even goed zoeken en ook niet goedkoop.

Net weer een 1000km in de Ardennen afgelegd. En zo opvallend dat een Alpine onverstoorbaar blijft op slecht wegdek waardoor je, zoals ervaren in een stuk treintje rijden met wat Porsche's, zonder onverantwoord te rijden echt leuk kan sturen. De Porsche's moeten regelmatig toch extra afremmen in een bocht of zie je instabiel worden op een hobbel.
En het blijft comfortabel genoeg om dit soort afstanden te rijden met slecht wegdek zonder dat de passagier het zat wordt.

001_o.jpg

004_o.jpg

005_o.jpg

006_o.jpg

007_o.jpg

032_o.jpg

008_o.jpg

012_o.jpg

016_o.jpg

018_o.jpg

On July 10th, Alpine Japon announced the limited edition "BLEU BLANC ROUGE" of the "A110 R 70" model to commemorate the 70th anniversary of its founding. The price is 18.5 million yen. Only 210 units of the A110 R 70 BLEU BLANC ROUGE will be sold worldwide, with 4 BLEU, 5 BLANC, and 5 ROUGE units sold in Japan. Sales will be by lottery, and purchase applications will be accepted from July 10th to 27th.

A110 R 70 BLEU BLANC ROUGE Main equipment​

・Exclusive body colors: Blue Caddy, Blanc Glacier, Rouge Manietique
・Exclusively painted carbon parts: front bonnet, roof (with 70th anniversary logo), rear hood
・Exclusively designed SABELT lightweight full carbon monocoque bucket seats in the same color as the body (gray only for Blanc Glacier)
・R-exclusive Akrapovic titanium exhaust
・Carbon wheels with color stripes in the same color as the body
・Light gray brake calipers

Terug
Bovenaan