Alpine A110

Renault15 17 zei:
Eindelijk kun je de A110 nu ook personaliseren en in andere kleuren dan wit, zwart en blauw kiezen. (y) Met 29 historisch verantwoorde kleuren, velgen en remklauwen in meerdere kleuren, kan je echt naar eigen smaak je A110 samenstellen.

visuel_palette_page_heritage_v2.jpg

Wat gaaf! (y) Hoeveel kleuren zouden daarvan bij elkaar te krijgen zijn op een meeting? :)

:rolleyes: Ik zie een uitdaging, in het introductiejaar is het ons gelukt om alle op dat moment geleverde Alpine A110's in Nederland bij elkaar te krijgen. Zelfs het exemplaar dat destijds nog geen kenteken had gekregen was er!

Afgelopen jaar waren er zeker 15! Als we dit jaar een verdubbeling hebben zie ik het nog wel gebeuren dat het lukt om die kleuren ooit eens bij elkaar te krijgen.
Anders gaat het op een van de grote Franse evenementen ook zeker weten wel lukken!

De A110S color edition 2020.
Alleen dit jaar is de A110S in deze kleur "Jaune Tournesol" leverbaar. De kleur komt daarna ook niet meer terug. En in 2021 komt er een andere color edition, andere kleur en andere uitvoering.

alpine-a110.jpg

Nico GTR zei:
:rolleyes: Ik zie een uitdaging, in het introductiejaar is het ons gelukt om alle op dat moment geleverde Alpine A110's in Nederland bij elkaar te krijgen. Zelfs het exemplaar dat destijds nog geen kenteken had gekregen was er!

Afgelopen jaar waren er zeker 15! Als we dit jaar een verdubbeling hebben zie ik het nog wel gebeuren dat het lukt om die kleuren ooit eens bij elkaar te krijgen.
Anders gaat het op een van de grote Franse evenementen ook zeker weten wel lukken!

De kans dat het op een Frans evenement lukt lijkt me zo'n 1000x groter, zie het in NL niet zo snel gebeuren.

Inmiddels verschijnen er op Franse en social media de eerste foto's van A110's in (leuke) kleuren uit het personalisatie programma Atelier Alpine

alpine-a110-2020-vert.jpeg

A110S in Vert Jardin

alpine-a110-2020-violet.jpeg

Tulipe Noir

En minimaal een klant heeft ook al gekozen voor roze :p :

Alpine_A110_controle_qualite_4.jpg

A110S in "Rose Bruyere 792"

En om de opmerking "een Alpine hoort blauw te zijn" maar even voor te zijn, dit is een foto uit de productie eind jaren '60

Bloc_2_Dieppe_Desktop-e1558521319860.png

MBdoubleyou zei:
en deze is 791 Rouge Rubis. Met gouden velden :eek:

Flink fout samengesteld inderdaad:D.
Leuk dat het kan, maar zo'n versie bestellen getuigt niet bepaald van smaak:)

Toch jammer dat we deze auto niet vaker op de (Nederlandse) wegen zien rijden. Al die uitermate positieve reviews zijn blijkbaar geen garantie op verkoopsucces.:(

Ik droom nog even verder met behulp van de configurator ;):

1k0.jpg

1k0.jpg

Voorlopig mijn favoriet, een Legende in Vert Clair 207 met Fuchs wielen en carbon dak.

1k0.jpg

MBdoubleyou zei:
en deze is 791 Rouge Rubis. Met gouden velgen :eek:
El-RVj-Zq-Wo-AAl-Dt5.jpg

Ik ben blij dat ik geen goede smaak heb: ziet er erg mooi uit deze combinatie, toch beter dan die zwarte velgen van Renault 15.17 hierbovern.

Renault15 17 zei:
Toch jammer dat we deze auto niet vaker op de (Nederlandse) wegen zien rijden. Al die uitermate positieve reviews zijn blijkbaar geen garantie op verkoopsucces.:(

Hij is al enig tijd op de markt, maar ik heb hem ook idd weinig gezien op de Nederlandse wegen. Om duidelijk te zijn nog geen 1.
Wel jammer want hij ziet er wel leuk uit.(y)

iDS zei:
Ik ben blij dat ik geen goede smaak heb: ziet er erg mooi uit deze combinatie, toch beter dan die zwarte velgen van Renault 15.17 hierbovern.

Dan heb ik bij deze ook geen smaak! Vind hem heel mooi. Letters nog even in zwart en gaan.

Joris 6091088 zei:
iDS zei:

Dan heb ik bij deze ook geen smaak! Vind hem heel mooi. Letters nog even in zwart en gaan.

Bestel een A110 S, en dat is opgelost;)

Renault/Dacia/Lada hebben hun toekomstplannen gepresenteerd. Ook voor Alpine is er nieuws:

portautomerk Alpine krijgt binnen Groupe Renault een grotere rol om het merk beter op de kaart te kunnen zetten. Een paar highlights: de huidige activiteiten van Alpine, Renault Sport en Renault Sport Racing worden gebundeld onder het merk Alpine (Alpine Business Unit) en er komt een 100 procent elektrische versie van de A110 die in samenwerking met Lotus wordt ontwikkeld.

Alpine F1 team
Alpine en Renault hebben een lange racehistorie met successen in verschillende categorieën, zowel in de Formule 1, rallysport als endurance. Competitie blijft de kern binnen de ambitieuze plannen, met Formule 1 centraal in de autosportstrategie van het merk. Met ingang van 2021 zal het Alpine F1 team de strijd aangaan met een aantal prestigieuze namen in de automotive industrie en zal het merk toetreden tot de exclusieve club van volledige fabrieksteams. Alpine hoopt door alle autosportactiviteiten kennis op te doen voor efficiënte energiemanagementsystemen, veiligheidssystemen en connectiviteitsoplossingen die het weer toe kan passen in productiemodellen.

Alpine kiest voor elektrisch
In de toekomst zal Alpine zich steeds meer richten op elektrische modellen. Wat staat er op de planning? Een kleine greep uit de plannen:

- een 100% elektrische B-segment Hot Hatch gebaseerd op het CMF-B EV platform van de Alliantie
- een 100% elektrische C-segment Sports Cross Over gebaseerd op het CMF-EV platform van de Alliantie
- een 100% EV-versie van de A110, samen met Lotus ontwikkeld

Elektrische Alpine A110
Die laatste is opvallend: een elektrische versie van de Alpine A110. Alpine schakelt voor dit model de hulp van Lotus in. Waarschijnlijk zal Lotus op zijn beurt die opgedane kennis ook weer toepassen in eigen modellen. De teams van Alpine en Lotus zullen in ieder geval de haalbaarheid in kaart brengen voor gezamenlijke engineering, design en ontwikkeling door expertise en faciliteiten van de respectievelijke vestigingen in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk te benutten.

Winstgevend zijn in 2025
Alpine zal ook het gamma en de slagkracht van Groupe Renault en de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi vergroten. Onder meer door gebruik te maken van de technologie van het EV-platform van de Alliantie, wereldwijde productiefaciliteiten, gezamenlijke inkoopkracht voor kostenreductie, een wereldwijd distributienetwerk en RCI Financial Services. Het doel is om in 2025 winstgevend te zijn, inclusief de investeringen in de autosport.

Nieuw kleurschema van het Alpine F1 team
Antony Villain, Alpine Design Director: “Het geven van een krachtige en specifieke identiteit aan het Formule 1-team, en ook aan het gehele Alpine autosportprogramma, is daarvan het bewijs en biedt ook een kans. Met autosport in de kern van ons proces is ook grafische identiteit essentieel. Het is te zien aan het nieuwe kleurschema van het Alpine F1 team, zoals vandaag voor het eerst getoond. Enkele structurele grafische elementen blijven in het kleurschema, maar het grote Alpine embleem symboliseert de eigen merkidentiteit in de autosport. De kleuren blauw, wit en rood verwijzen naar de Franse en Britse vlaggen. Talrijke variaties op dit schema zitten nog in het vat voor andere modellen voor de autosport.”

Bron: https://autorai.nl/alpine-krijgt-grotere-rol-binnen-groupe-renault-dit-zijn-de-plannen/

ALPINE PRESENTEERT GELIMITEERDE A110 LÉGENDE GT 2021

• Speciale A110 Légende GT 2021 met unieke eigenschappen• Gelimiteerde editie, 300 exemplaren voor Europa• Prestaties A110S met comfort van A110 Légende• In Nederland is de A110 Légende GT 2021 beschikbaar vanaf: € 81.390,-**

Alpine presenteert de nieuwe A110 Légende GT 2021. Het betreft een gelimiteerde uitvoering waarvan slechts 300 exemplaren beschikbaar zijn voor de Europese markt. De speciale editie is gebaseerd op de A110 Légende en herinterpreteert de kenmerken van de GT-coupé met de 292 pk (215 kW) sterke aandrijflijn van de A110S. Daarmee biedt de Alpine A110 Légende GT 2021 een unieke combinatie van comfort, prestaties en elegantie.

Na het succes van de Alpine A110 Légende GT, geïntroduceerd in 2020, is de Légende GT 2021 voorzien van nieuwe, specifieke designkenmerken en een nog hoogwaardigere uitrusting. De combinatie van het chassis en de motor maakt de A110 Légende GT 2021 extra uniek, waarmee het sportieve karakter van de A110 op niet eerder getoonde wijze wordt geëtaleerd.

Twee onderscheidende kleurcombinaties

De Alpine A110 Légende GT 2021 is beschikbaar met keuze uit twee kleurcombinaties voor het in- en exterieur.

Moderniteit en technisch raffinement: de nieuwe matte carrosseriekleur Mercury Silver in combinatie met de zwart lederen Sabelt Comfort®-kuipstoelen met grijs stikwerk geven de A110 Légende GT 2021 een uitgesproken sportieve uitstraling die uitnodigt om de weg op te gaan.Elegantie en verfijning: de carrosseriekleur Abyss Blue in combinatie met de exclusieve Amber Brown lederen Sabelt Comfort®-stoelen creëren een onmiskenbare GT-sfeer.

Beide kleurcombinaties worden gekenmerkt door de lichtgouden Alpine-signatuur, 18-inch diamond cut Grand Prix-wielen en gouden remklauwen die fraai contrasteren met de carrosseriekleuren. De heldere LED-achterlichten zorgen voor extra onderscheid ten opzichte van de andere uitvoeringen van de Alpine A110.
Binnenin zijn de deurpanelen bekleed met dezelfde ledersoort als de zesvoudig verstelbare Sabelt Comfort®-stoelen. Het stuurwiel is voorzien van een bruin of grijs gestikte 12-uursmarkering. Andere onderscheidende zaken zijn de Dinamica-hemelbekleding, exclusieve vloermatten en aluminium pedalen. Al even opvallend zijn glanzende carbon elementen met uniek koperweefsel op het dashboard, de middenconsole en de luchtroosters. Tot slot is elk exemplaar voorzien van een genummerd typeplaatje dat het exclusieve karakter van de gelimiteerde Alpine A110 Légende GT 2021 benadrukt.

Unieke motor-chassiscombinatie

Behalve met de unieke kleurcombinaties onderscheidt de Alpine A110 Légende GT 2021 zich ook door zijn ongekende motor-chassiscombinatie. Deze editie is weliswaar gebaseerd op de A110 Légende, maar heeft de motor, het sportuitlaatsysteem en het krachtige remsysteem die tot nu toe alleen voor de Alpine A110S beschikbaar waren. Daarmee biedt de A110 Légende GT 2021 een combinatie van comfort en prestaties die nooit eerder bij een Alpine A110 vertoond werden.

De 1,8-liter turbomotor levert een vermogen van 292 pk (215 kW) en 320 Nm koppel tussen 2.000 en 6.400 tpm. Mede dankzij het uitzonderlijk lage gewicht van 1.134 kg en de transmissie met dubbele koppeling accelereert de A110 Légende GT 2021 in 4,4 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u.

Verder kunnen kopers rekenen op een extra rijke standaarduitrusting, met onder andere parkeersensoren voor en achter, een achteruitrijcamera en een Focal audiosysteem.

De gelimiteerde versie is, net als de andere A110-versies, te reserveren bij de Alpine Centres. Prijzen beginnen bij: € 81.390,-.

Absoluut een begerenswaardige uitvoering maar ik had gehoopt op wat meer doorontwikkeling. Deze Légende GT 2021 is uiteindelijk niet meer dan een nieuwe combinatie van uitrusting en motorisatie. De A110 is inmiddels toch al weer 4 jaar op de markt, een "phase2" is misschien niet echt nodig maar wat nieuwe uitrusting en technische doorontwikkeling zouden wel weer een boost kunnen geven.

Inmiddels staat de teller op 10.000 stuks. :cool:

Via Facebook kondigt Alpine aan de 10.000e A110 geproduceerd te hebben. Een mooie mijlpaal.

10000_Alpine_A110.jpg

^^^ is dat ook een beetje conform doelstelling ten tijde van de marktintroductie?

Saaie kleur voor een 10 duizendste exemplaar..

Volgens mij had men in 2018 het idee tussen de 5.000 en 10.000 stuks per jaar te kunnen bouwen. Dus nee, de doelstellingen worden niet gehaald. Buiten Frankrijk is dit ook een lastig te verkopen auto in een superklein segment natuurlijk. Maar Alpine krijgt mijns inziens ook niet de juiste vrijheden en marketing vanuit Renault. "L'histoire se répète" :(

Ik vind dat ondanks de ambitieuze doelstellingen toch lang geen verkeerd productieaantal. De A310 deed daar bijvoorbeeld 13 jaar over.

Ik heb er buiten FRA nog maar 1 zien rijden; ik vind de geschiedenis erachter geweldig, een mooi merk met historie, maar ik kan er echt niet in slagen de Alpine fraai te vinden. En in dat prijssegment voor mij liever een Cayman, any time soon. Het verschil tussen de Pure en de S bedraagt in België 11.000€. Daar kan je al wat leuke opties voor de Cayman mee bijbestellen.

Hier in Friesland heb ik nog niet 1 zien rijden, jammer want een erg mooie auto om te zien.

JFR zei:
Hier in Friesland heb ik nog niet 1 zien rijden, jammer want een erg mooie auto om te zien.

Dat is niet zo gek hoor. Er zijn er in Nederland nu zo'n 140 verkocht, en ik ken meerdere eigenaren die er maar heel zelden mee rijden. Ik denk dat er hooguit 10 (semi)dagelijks worden gebruikt.
Wel jammer inderdaad, die keren dat ik er een tegenkom, fleurt mijn dag telkens wel op.

Eindelijk met zwart dak, nu kan hij terug mee :)
Vorige week nog naast een gifgroene geparkeerd in Frankrijk. Mooie wagen, het moet frustrerend zijn om er tegen 130 mee over de snelweg te rijden.

A110 S
NjDa0Aa.jpg

X6LX2WU.jpg

4GU1Uh3.jpg

GmDqNLl.jpg

1VwPdVF.jpg

Alle foto's en info: https://www.netcarshow.com/alpine/2022-a110_s/

A110 GT
x42EgYs.jpg

SVrCOD4.jpg

ob3d42o.jpg

Alle foto's en info: https://www.netcarshow.com/alpine/2022-a110_gt/

A110
COyG1m7.jpg

xtFHTKI.jpg

Alle foto's en info: https://www.netcarshow.com/alpine/2022-a110/

De afgelopen weekend gepresenteerde limited edition "Jean Redélé" was in 34 seconden uitverkocht (100 exemplaren) 😳

52195262158_ee56974f97_c.jpg

Ik wist van het bestaan maar had me er nooit in verdiept. Dacht altijd dat het ver buiten budget zou zijn, wat het ook jarenlang was.
Nu dan deze nieuwe uit de voorraad gekocht als sportwagen voor dagelijks gebruik. Het is een Legende dus nog net het oude modeljaar.

Wat een heerlijke auto. Dat two-tone staat 'm echt niet.
Kwam op Mobile.de een groene tegen, ook wel gaaf: <https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=344808173&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=20700&makeModelVariant1.modelId=40&pageNumber=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&ref=srp&searchId=29c6caea-efbf-802b-572b-15784832fd1a>
67ceb7c9-7e1d-4832-abde-ad1bfaea90e1

En weer eens wat anders dan blauw.

Wat zijn dit trouwens voor wielen? Erg retro!
b368500a-3dd3-4f32-b77c-afdec65e64e0

e4ae5704-27b0-4958-8d55-99327067ff8b

Die wielen zaten standaard bij de Legende uitvoering (nu vervangen door de GT uitvoering). Inderdaad gebaseerd op een set wielen die vaak op de originele A110 te vinden waren. Meestal worden echter andere wielen gekozen dus je ziet ze niet veel.

En daarom zou ik ze net willen.:D

Wat ik trouwens apart vind is dat de A110 (nog steeds) niet in het rood verkrijgbaar is. Bij zowel de A310 als de GTA was dat een zeer populaire kleur. En ook de oorspronkelijke A110 werd in het rood geleverd.

Is er nu niemand die dit bijwerkt? :) Toch best wat nieuws geweest rondom de A110.

oujythob6buw.jpg

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/alpine-a110-tour-de-corse-75-retro-en-gelimiteerd/
De Tour de Corse is een van de vele actiemodellen. Dit geel staat wel erg goed al doet het me ook denken aan Opel DTM tijden. Er is er in ieder geval 1tje van te koop of verkocht in Nederland.

mdwy3r9buhfa_800.jpg

ecbyq2abcog6_800.jpg

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-is-de-alpine-a110-r-circuitauto-voor-openbare-weg/
En een gewoon nieuw model met de R - vol met nog extremer gewichtsbesparing. Geen aanpassingen aan de motor en dan toch de 0-100 sprint van 4,2 naar 3,9 seconden krijgen. Topsnelheid ook nog eens omhoog al lijkt dat ook een kwestie van begrenzer aanpassen. De normale A110 versies zonder spoiler zijn aerodynamisch stabiel tot zo'n 250 (en grofweg rond die snelheid dus begrensd), met de spoilers van de S is dat dan 275km/h en de R is 285km/h als topsnelheid.

En van die R dan maar meteen weer een speciale versie (als je dan toch bezig bent)
lmlyldjbdiba_800.jpg

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/alpine-a110-r-fernando-alonso-met-input-van-de-f1-coureur-zelf/
Leuk is dat de carbon "motorkap" voor de R niet gespoten is maar bij de speciale editie juist weer wel.

hyey5b4brvac_800.jpg

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/alpine-a110-e-ternite-elektrische-pionier/
Zelf lijkt me vooral dit studiemodel erg interessant.
Ten eerste een poging tot een open dak zonder de stijfheid aan te tasten - kon nog weleens als een speciale versie verschijnen.
Ten tweede hebben ze een poging gedaan met beperkt budget en zonder al teveel optimalisatie een EV variant te bouwen. Prestaties zijn identiek aan de A110 Pure, gewichtsverdeling is behouden, etc. Enkel het totale gewicht is zo'n 200 a 250kg meer - maar als je bedenkt hoe weinig ontwikkeling hier in is gegaan is dat echt maar een heel kleine gewichtstoename. Zou het dan lukken om een A110 Elektrische versie c.q. opvolger te maken van maximaal 1200kg? Dit studiemodel laat toch wel zien dat dit geen totaal onhaalbaar doel is. Tuurlijk liefst nog lichter dan de huidige A110 maar alsnog is 1200kg echt heel weinig in tegenwoordige tijd.

Engineer2 zei:
Is er nu niemand die dit bijwerkt? :) Toch best wat nieuws geweest rondom de A110.

oujythob6buw.jpg

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/alpine-a110-tour-de-corse-75-retro-en-gelimiteerd/
De Tour de Corse is een van de vele actiemodellen. Dit geel staat wel erg goed al doet het me ook denken aan Opel DTM tijden.

Het doet me ook wel denken aan de Renault 5. Dit had ook een zelfde kleurenschema als rally-auto geloof ik.

ALPINE A110 VS PORSCHE 718 CAYMAN GTS VS LOTUS EMIRA: WELKE KLEINE SPORTAUTO MOET JE HEBBEN?

https://topgear.nl/autotest/alpine-a110-porsche-718-cayman-gts-lotus-emira/

Sorry voor de caps

Terug
Bovenaan