AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025) - nog meer mods

In deze video lijkt het toch niet heel donker:
https://www.youtube.com/watch?v=r5Vgrhk5eNs

Ook mooi om de projectie op een muur te zien. Best tof (y) :)

Even een Up!date;

Moet zo wel de VW garage een woordje spreken; er was een klein zwart plastic kapje los aan de onderkant. Had het gedemonteerd 2 min werk, om te kijken wat er aan de hand was, zit aan de onderkant/zijkant om de remleiding te beschermen tegen steenslag van het voorwiel. 1 ophangplekje was afgebroken. Maar zat verder nog wel prima. Heb het weer terug geplaats, zat wel iets los maar kon er ook niet af vallen. Zo gepiept. Kun je zo bij zonder de auto zelfs op te krikken.

Uit fatsoen wel gemeld bij de laatste beurt afgelopen september of het zo gelaten kon worden. Maar indien het vervangen moest worden dat ze even moesten bellen.

Afwijn, auto opgehaald. ja het moest vervangen worden want steenslag en remleiding, etc. Helemaal prima. ze hadden niet gebeld dus het zal wel. Heb er verder niet naar doorgevraagd. Duurde al vrij lang daar en moest snel weg.

Komt er nu een factuur van 100 euro. o_O werkgever had al gezegd wij het niet hoefde te betalen maar ze wilde het wel even melden. Maar vind het sowieso schandalig veel geld voor een klein plastic kapje + het feit dat ze niet even hebben gebeld waar ik uitdrukkelijk heb gevraagd en ook op papier heb gezet tijdens het maken van de online afspraak. Zo'n kapje mag nooit meer dan 20 euro kosten en montage is nog een 2 minuten werk. De auto stond al op de brug voor onderhoud.

zal waarschijnlijk weinig uithalen, maar voor mijn gevoel wil ik er toch even achteraan bellen

Mijn hemel, een dotje kit had voldoende geweest toch? Goed om er toch even achteraan te gaan (en de auto wellicht de volgende keer gewoon ergens anders te brengen).

Ik zou haast het onderdeel even opzoeken in ETKA-online om een indruk te krijgen wat het kost. Lijkt erop dat ze hier op een makkelijke manier geld proberen te verdienen.
ETKA-online

bedankt kristian, onderdeel gevonden, nummer 5, oogt op de tekening groter dan hij is overigens. links en rechts zit er eentje. Bij ons was alleen rechts stuk.

723825000.png

kon zo even geen prijs vinden, maar de skoda prijs is 36,98 (wat ook al belachelijk veel is)

63 euro aan montagekosten o_O

Ben net terug gebeld, maar die gene die mijn auto had behandeld is er maandag weer. Dan word ik terug gebeld

Net netjes terug gebeld. Die beste man vond het ook vrij veel en wist niet precies hoe het zat en ging het e.e.a. nakijken. Ben benieuwd

Kwam laatst nog geinig weetje tegen die ik (of de brandweer) hopelijk nooit hoef te gebruiken. Waarschijnlijk heel normaal voor hybride auto's maar voor mij nieuw

Indien er gewerkt word kan met vrij simpel het hybride systeem ontkoppelen onder de motorkap

c-klasse_hybrid_205_content-picture_big_1000xxy_2.jpg

Indien er brand is en deze schakelaar is niet bereikbaar dan kun je hier de bedrading doorknippen

20504_c-klasse_hybrid_plus_alternative_hochvolt-abschaltvorrichtung_bild_02.jpg

Lijkt mij alleen wel lastig in geval van brand om dit te kunnen onthouden per type auto. Er zit ook een QR code aan de binnenzijde van de deur om dit online te bekijken. maar zullen ze daar de tijd voor hebben / nemen in geval van nood?

Afgelopen zaterdag weer eens een langere rit gemaakt met de Benz. Heerlijk op benzine, wat een vermogen, souplesse en comfort zonder dat het zweverig of deinend voelt :D Stoelen zitten ook echt heel fijn en natuurlijk de geweldige afwerking van binnen.

Ik moest een lange design radiator ophalen (1.85m). Hup, zo in de stationwagon. De oudste ook meegenomen en zijn fiets om nog wat leuke dingen in de buurt te bezoeken. hebben er gelijk een dagje uit van gemaakt

50583330202_f6e4534e19_c.jpg

Wel viel 1 ding op wat mij nog niet eerder is opgevallen, heel iets condens in beide koplampen.

50583209651_f368f85c7a_h.jpg

Nu lijkt mij dat led verlichting er mogelijk wat meer last van kan hebben ivm minder warmte van de lamp zelf. (klopt dat?). En om nu 2 lampen van 1500 euro te vervangen is ook wat overdreven, maar hou het wel in de gaten.
Nu is het ook vochtig weer dus mogelijk komt het daar ook door. Na een langere auto rit. En het is nu ook weer verdwenen.

Ja ventilatie van een koplamp blijft een lastig iets. In deze tijd hebben mijn xenon koplampen er ook iets meer last van zeker als de auto even stil staay. Warmte helpt inderdaad maar bij het afkoelen trekt die altijd iets vacuüm waardoor je dit effect kan krijgen. Helemaal dicht zijn ze als het goed is niet.

Zolang het weg gaat is het vrij normaal.

Heerlijk he dat rijden in zo’n dikke Duitser. Ik geniet ook van elke kilometer in de BMW. Nu heb ik een stuk minder vermogen onder de kap als jij, maar het gaat ook bij mij zo gemakkelijk allemaal. Ik kan me voorstellen dat ie bij onze oosterburen helemaal in zijn element is.

Condens in de koplampen ook herkenbaar. Dealer heeft bij mij net eentje vervangen, maar ook daar zag ik afgelopen week alweer een beetje condens in. Trekt wel weer weg overigens. Schijnt vrij normaal te zijn.

Heerlijk he dat rijden in zo’n dikke Duitser. Ik geniet ook van elke kilometer in de BMW. Nu heb ik een stuk minder vermogen onder de kap als jij, maar het gaat ook bij mij zo gemakkelijk allemaal. Ik kan me voorstellen dat ie bij onze oosterburen helemaal in zijn element is.

Het vermogen is wel leuk, maar ik spreek dat vrijwel nooit aan. Heb wel vaker gezegd, als de auto 100PK minder had gehad, had ik het ook prima gevonden. Ik vind het name de manier hoe het oppakt, de souplesse en alleen al het gevoel dat je met half gas al lekker op schiet wel fijn :)

Had stond laatst wel naast een Polootje GTI bij het verkeerslicht. 3 kerels er in die duidelijk op de linkerbaan gingen staan om er voorbij te komen. Ik kan de rem op 'hold' zetten zodat ik mijn voet niet op de rem hoef te houden. Ik kan mijn voet dan al bij het gaspedaal houden. Toen het groen werd, geen schijn van kans :) verder rij ik eigenlijk vrij rustig

Ik hoop dat de condens meevalt Joost.
Bij mijn Astra is toen een koplampnunit vervangen, dure grap met LED matrix. Daar zat wel flink wat meer condens in, dit lijkt inderdaad gewoon het gevolg van wat temperatuurverschil.

Net netjes terug gebeld. Die beste man vond het ook vrij veel en wist niet precies hoe het zat en ging het e.e.a. nakijken. Ben benieuwd
Ik ben ook benieuwd! Ze gaan er natuurlijk ook vanuit dat de meeste mensen niet te kritisch op de factuur kijken.

Nog een keuze gemaakt of je de grill gaat vervangen eigenlijk?

AsconaGT zei:

Kwam laatst nog geinig weetje tegen die ik (of de brandweer) hopelijk nooit hoef te gebruiken. Waarschijnlijk heel normaal voor hybride auto's maar voor mij nieuw

Indien er gewerkt word kan met vrij simpel het hybride systeem ontkoppelen onder de motorkap

c-klasse_hybrid_205_content-picture_big_1000xxy_2.jpg

Indien er brand is en deze schakelaar is niet bereikbaar dan kun je hier de bedrading doorknippen

20504_c-klasse_hybrid_plus_alternative_hochvolt-abschaltvorrichtung_bild_02.jpg

Lijkt mij alleen wel lastig in geval van brand om dit te kunnen onthouden per type auto. Er zit ook een QR code aan de binnenzijde van de deur om dit online te bekijken. maar zullen ze daar de tijd voor hebben / nemen in geval van nood?

Daar is dus een standaard voor gekomen. Onder ISO 17840 is er een standaard gekomen voor een zogenoemde "rescuesheet" die door enkele bedrijven worden gemaakt voor de hulpdiensten. Die worden vanuit de fabrikant beschikbaar gesteld en de brandweer, politie, etc. hebben daar dan binnen een centraal systeem toegang toe.

dit lijkt inderdaad gewoon het gevolg van wat temperatuurverschil.

daar het lijkt het inderdaad op. Het is nu ook vochtig weer maar van vocht in de koplamp is geen sprake meer. Ga er van uit dat het geen probleem mag zijn

Ik ben ook benieuwd! Ze gaan er natuurlijk ook vanuit dat de meeste mensen niet te kritisch op de factuur kijken.

Ik zei tegen die man dat dat kapje iets van 36 euro kostte wat ik al erg veel geld vond. Hij keek in het systeem dieper in de factuur; euuh, ja 36 euro inderdaad. Dus dan zijn de montagekosten toch wel heel fors. " euuhm, ja dat lijkt mij ook, ik ga het uitzoeken" . Dan laat die 10 minuten filmpjes tijdens de beurt maar zitten en monteer binnen 1 minuur die kapjes maar :)

Kijk als iet stuk is en moet vervangen worden, Prima. dat VW zoveel geld vraag voor een afdekkapje, kan de dealer ook weinig aan doen. Moet gewoon betaald worden. Maar als er dan 60 euro aan montagekosten word gerekend mag ik prima iets van zeggen. Mede omdat ik het zelf binnen enkele minuten van de auto had geschroefd terwijl de auto op straat stond. Hij stond daar al op de brug voor onderhoud. Dat heeft nog geen minuut gekost.

Nog een keuze gemaakt of je de grill gaat vervangen eigenlijk?
Ja dat wil ik wel. Ik neig nu een beetje naar de Panamericana grille toch :) Tussen kerst en oud & nieuw ben ik vrij en wil ik lekker even andere dingen doen dan werk. En mogelijk dan een andere grille er in zetten is dan de planning. Heerlijk in de warme garage, muziek er bij, alle rust lekker bezig. Niet achter een computer of lastige vergaderingen en overleggen maar lekker met de handen bezig zijn. :D

Daar is dus een standaard voor gekomen. Onder ISO 17840 is er een standaard gekomen voor een zogenoemde "rescuesheet" die door enkele bedrijven worden gemaakt voor de hulpdiensten. Die worden vanuit de fabrikant beschikbaar gesteld en de brandweer, politie, etc. hebben daar dan binnen een centraal systeem toegang toe.

Moeten ze wel een heel geoefend oog hebben dat het hier om een hybride voertuig gaat :) maar ik dacht al; daar is vast iets in gestandaardiseerd.

Over het stukje plastic van de Up nog niets gehoord, vraag mij er af of ik er nog iets van hoor. Belangrijkste voor mij is ook dat ik het heb aangegeven

Grappig feitje wat ik gisterenavond constateerde bij de Up, en herkende dat van vroeger. Als ik even flink gas moet geven (en met de Up moet dat geregeld) dan merk je gelijk dat er gelijk veel meer warmte uit de ventilatieroosters komt. Rij je rustiger dan word dat weer minder. Geef je weer flink gas, komt er weer eel warmere lucht uit :D Ik heb dat al tijden niet meer (bewust) gemerkt.

Wel uiteraard als je meer gas geeft dat de auto sneller op warmt, maar niet elke keer met flink accelereren.

Ander grappig feitje van de Benz;

Zodra de temperatuur lager word word het ruitensproeierreservoir verwarmd, spiegels verwarmd, ruitensproeierkopjes verwarmd etc. Dat is nog niet zo gek. maar als je auto distronic heeft (wat ik niet heb), dan zitten er extra sensoren achter de ster in de grille. Die is dan ook dicht. En dan word de ster in de grille ook verwarmd :) ergens wel logisch om er voor te zorgen dat het goed blijft functioneren met sneeuw en ijs, maar nooit bewust bij stil gestaan. Ben wel benieuwd of andere merken met die radars in de grille ook zoiets hebben.

Grappig feitje wat ik gisterenavond constateerde bij de Up, en herkende dat van vroeger. Als ik even flink gas moet geven (en met de Up moet dat geregeld) dan merk je gelijk dat er gelijk veel meer warmte uit de ventilatieroosters komt. Rij je rustiger dan word dat weer minder. Geef je weer flink gas, komt er weer eel warmere lucht uit big smile smiley Ik heb dat al tijden niet meer (bewust) gemerkt.
Oh wauw! Dat is echt iets wat ik voor het laatst heb gemerkt in de Suzuki Alto van mijn moeder.... een jaar of 15 terug :)

En dan word de ster in de grille ook verwarmd grinning smiley ergens wel logisch om er voor te zorgen dat het goed blijft functioneren met sneeuw en ijs, maar nooit bewust bij stil gestaan.
Hebben ze dat niet gedaan zodat die ster dan lekker voor een opgepoetst ego van de bestuurder kan zorgen? :T

Hee, dat is wel een nieuwsgierig iets. Geen idee of mijn radarunit verwarmd wordt, die zit onder de kentekenplaat in de onderste grille.

20200423_170353.jpg

Ik ga dat eens uitzoeken.

Sanoma zei:
Grappig feitje wat ik gisterenavond constateerde bij de Up, en herkende dat van vroeger. Als ik even flink gas moet geven (en met de Up moet dat geregeld) dan merk je gelijk dat er gelijk veel meer warmte uit de ventilatieroosters komt. Rij je rustiger dan word dat weer minder. Geef je weer flink gas, komt er weer eel warmere lucht uit big smile smiley Ik heb dat al tijden niet meer (bewust) gemerkt.
Oh wauw! Dat is echt iets wat ik voor het laatst heb gemerkt in de Suzuki Alto van mijn moeder.... een jaar of 15 terug :)
(...)

Ha, dat heeft mijn Veloster ook hoor. Maar ik heb de airco nooit aanstaan, dus waarschijnlijk dat het daarmee samenhangt? Aangezien ik verwarmde stoelen heb, verander ik de temperatuurinstellingen en ventilatorsnelheid sowieso eigenlijk niet.

AsconaGT zei:
En dan word de ster in de grille ook verwarmd :) ergens wel logisch om er voor te zorgen dat het goed blijft functioneren met sneeuw en ijs, maar nooit bewust bij stil gestaan. Ben wel benieuwd of andere merken met die radars in de grille ook zoiets hebben.
Ik vermoed dat mijn mazda dat niet heeft, met heftige regenval krijg ik de melding dat het systeem is uitgeschakeld.
Overigens zou grille verwarming ook buiten distronic om handig zijn. Ik heb wel eens door onderkoelde regen gereden (regen die bevriest zodra het iets aanraakt) waarmee de grille en fans van de radiator ijsvorming kregen. Als zo'n fan door ijs in onbalans is en aanslaat dan gaat er een trilling door je auto heen, daar word je echt bang van. Als dat met een verwarmde grille te voorkomen is dan is dat zeker nuttig.

Kijk eens wat daar staat..

IMG-4309.jpg

@AsconaGT ik wil je via deze weg even bedanken voor je uitgebreide review van deze auto. Het heeft mij (mede) over de streep getrokken om voor dit exemplaar te gaan. De auto zal z'n dagen ver weg in het westen slijten, maar ben ook regelmatig omgeving Deventer te vinden.

@AsconaGT ik wil je via deze weg even bedanken voor je uitgebreide review van deze auto. Het heeft mij (mede) over de streep getrokken om voor dit exemplaar te gaan. De auto zal z'n dagen ver weg in het westen slijten, maar ben ook regelmatig omgeving Deventer te vinden.

zeker in coronatijd ben ik weinig buiten Twente te vinden, dus de kans dat ik hem spot is klein. Maar als hij ergens in mijn blikveld rijd zal hij mij vast opvallen :)

Maar gefeliciteerd! Ik heb er jaren lang een hele fijne auto aan gehad en leuke herinneringen mee. Ik heb hem ook niet weg gedaan omdat de auto niet meer goed was maar omdat ik graag een keer automaat wilde, iets meer comfort en gewoon een keer weer wat anders.

Het is uiteraard wel onze gezinsauto geweest, gebruiksvoorwerp met kinderen. Soms een aanhangertje om wat van de bouwmarkt te halen en vakanties. Maar ik ben er altijd wel erg zuinig op geweest. In 2017 is de auto van top tot teen gepolijst, kleien, wassen en volledig in de glascoating gezet en daarna alleen nog maar met de hand gewassen. De garage waar je hem hebt gekocht is een fijne garage die volgens mij ook nog wat puntjes op de i heeft gezet.

Ook technisch is hij prima. Ik heb 1x een probleem gehad met het gaspedaal, die is vervangen. Verder meer onderhoudsgerelateerde zaken in de jaren. Nieuwe accu in 2017. Nieuwe michelin voorbandjes nog niet zoveel km geleden. 2 nieuwe osram xenon lampen omdat er 1 defect was. En begin dit jaar zelfs een nieuwe distributieriem, waterpomp. Geleiders panoramadak is elk jaar schoongemaakt en opnieuw ingevet net als alle deurrubbers en andere zaken en uiteraard regulier onderhoud.

Voor als je je dingen gaat afvragen;

- Navigatie is zwaar gedateerd. Ik heb de laatste software die beschikbaar was er in gezet maar komen gee updates meer van. Ik gebruikte altijd telefoon navigatie
- stoelverwarming word zelfs op max een beetje lauwwarm na verloop van tijd. Hoort blijkbaar zo, echt warm word het nooit
- knopje van apart te openen achterruit zit helemaal rechts naast de knop van de achterklep. Ik kwam er na een half jaar pas achter :)

Ik hoop dat je er net zo veel plezier als mij aan zult beleven (y)

Ik vermoed dat mijn mazda dat niet heeft, met heftige regenval krijg ik de melding dat het systeem is uitgeschakeld.
Overigens zou grille verwarming ook buiten distronic om handig zijn.

Ik heb wel eens gekeken, mijn auto is er op voorbereid. Ik heb een kabel nodig en dus die ster, maar die is een
beetje prijzig. want er zit dus ook die extra radar in. Gaat hem niet worden :p

s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

Maar vind het wel opmerkelijk, maar ergens ook logisch. Ben wel benieuwd hoe andere merken dit hebben geregeld met al die sensoren in de grille wat steeds meer gemeengoed word bij veel auto's. Die achter de voorruit word wel door de ruitenwissers schoongemaakt maar in de grille met sneeuw en ijs natuurlijk niet.

De sensor in de grill heeft geen moeite met regen over het algemeen; in ieder geval qua regenbuien in Europa. Opbouw van sneeuw, ijs of viezigheid komt wel veel voor maar je ziet dat merken ervan geleerd hebben en aan de ene kant gladder kunststof gebruiken ervoor wat vuilafstotend is en aan de andere kant de plaatsing aanpassen zodat het aerodynamisch gunstig is. Dus ofwel in een zone waar er weinig neer kan slaan of juist in een zone waar het er weer vanaf geblazen wordt.
En er zijn er ook inderdaad die verwarming hebben op de sensor; maar dat is nog niet bij allemaal.

De 2014 Volvo V40 die ik had kwam zeker in de wintermaanden regelmatig met de waarschuwing dat de sensor "blind" was. Dan werd er dus overgeschakeld op gewone cruise control ipv adaptive. De 2019 Hyundai Ioniq heeft nog nooit zo'n melding gegeven (al zag ik in het boekje dat het wel kan). Ook valt op dat ook bij heel vieze auto de sensor (door de aerodynamica?) goed schoon blijft. Bij de V40 was dat zeker niet zo.

Vaak zijn die sensoren inderdaad bol om zo schoon te blazen.

maar als ik de BMW zie van uwbuurman. Een vlakke plaat onder aan de auto. Met een beetje sneeuw zit dat al helemaal vol.

$_45.JPG

afijn, ik heb het niet aan boord, dus ik heb dat 'probleem' sowieso niet :)

Hippo zei:
Kijk eens wat daar staat..

IMG-4309.jpg

Leuk!
Veel plezier er mee :)

208 euro valt mij nog wel mee eigenlijk. Het is wel heel fijn!! Echt een enorme toevoeging

dan heb je alleen een verwarmd logo he :) met een sensor. Geen adaptive cruise control (distronic). Als je dat wil komt er nog wat kabels bij, extra sensor onder de spiegel (dodehoek) en extra camera onder de voorruit, sowieso andere voorruit moet er in. Programmeren. Knopje in interieur. Er is iemand in NL die zulke zaken naderhand in bouwt. Maar dit systeem achteraf inbouwen gaat vele duizenden euro's kosten. dan ga ik dus niet doen.

AsconaGT zei:
Maar gefeliciteerd! Ik heb er jaren lang een hele fijne auto aan gehad en leuke herinneringen mee. Ik heb hem ook niet weg gedaan omdat de auto niet meer goed was maar omdat ik graag een keer automaat wilde, iets meer comfort en gewoon een keer weer wat anders.

Klopt. Automaat stond eerlijk gezegd ook bovenaan mijn lijstje, maar een automaat in GT-uitvoering staat vrijwel niet te koop. Dat is een concessie die ik heb gedaan, maar stiekem vind ik het wel leuk. :cool:

Met gezinsuitbreiding op komst wilde ik vooral groot. Fijn dat groot ook kan zonder saai te worden, want saaie auto's heb ik al genoeg gehad.

AsconaGT zei:
Het is uiteraard wel onze gezinsauto geweest, gebruiksvoorwerp met kinderen. Soms een aanhangertje om wat van de bouwmarkt te halen en vakanties. Maar ik ben er altijd wel erg zuinig op geweest. In 2017 is de auto van top tot teen gepolijst, kleien, wassen en volledig in de glascoating gezet en daarna alleen nog maar met de hand gewassen. De garage waar je hem hebt gekocht is een fijne garage die volgens mij ook nog wat puntjes op de i heeft gezet.

Voor een 12-jarige auto staat 'ie er werkelijk prachtig bij.

AsconaGT zei:
Ook technisch is hij prima. Ik heb 1x een probleem gehad met het gaspedaal, die is vervangen. Verder meer onderhoudsgerelateerde zaken in de jaren. Nieuwe accu in 2017. Nieuwe michelin voorbandjes nog niet zoveel km geleden. 2 nieuwe osram xenon lampen omdat er 1 defect was. En begin dit jaar zelfs een nieuwe distributieriem, waterpomp. Geleiders panoramadak is elk jaar schoongemaakt en opnieuw ingevet net als alle deurrubbers en andere zaken en uiteraard regulier onderhoud.

Ook dat heb ik allemaal in deze thread en je review gelezen, erg fijn om te weten voordat je een aankoop doet! Eerlijk gezegd was het ontbreken van een stempel/krabbeltje bij de laatste beurt initieel een minpunt. Maar toen ik je verslag hier las én de sticker onder de motorkap zag was dat allemaal prima.

AsconaGT zei:
Voor als je je dingen gaat afvragen;

- Navigatie is zwaar gedateerd. Ik heb de laatste software die beschikbaar was er in gezet maar komen gee updates meer van. Ik gebruikte altijd telefoon navigatie
- stoelverwarming word zelfs op max een beetje lauwwarm na verloop van tijd. Hoort blijkbaar zo, echt warm word het nooit
- knopje van apart te openen achterruit zit helemaal rechts naast de knop van de achterklep. Ik kwam er na een half jaar pas achter :)

Ja, voor het entertainment en navigatiesysteem neem je geen 12 jaar oude auto. Daarvoor heb ik ook mijn telefoon. Ik wil wel gaan onderzoeken of ik een aux aansluiting kan regelen. Als ik een beetje de fora mag geloven, was er ooit een kabeltjesspecialist in Spanje maar nu niet meer. Dus nog even zoeken, en als het niet lukt: dan niet.

Ohja en voor wat betreft die apart te openen achterruit: ik had geen flauw idee dat dit kon! :p

AsconaGT zei:
Ik hoop dat je er net zo veel plezier als mij aan zult beleven (y)

Dat komt helemaal goed!! Ik zal je topic niet verder kapen en wens je ook veel plezier met je Benz!

Klopt. Automaat stond eerlijk gezegd ook bovenaan mijn lijstje, maar een automaat in GT-uitvoering staat vrijwel niet te koop.

Echte GT's (zoals jou laguna) is alleen maar met handbak geleverd. En alleen maar in benzine 205PK en diesel 180PK. na verluid zijn er slechts 30 stations in Nederland geleverd, waarvan 10 blauwe. Echte GT's zijn alleen maar in 2008 (en enkeling geregistreerd in 2009) geleverd. Daarna door uitstoot regels is het model weer geschrapt en nooit meer terug gekomen.
Om de laguna verkopen een beetje te stimuleren hebben ze later nog wel een GT pakket aangeboden. Dan kreeg je wel die bumpers, donkere koplampen en achterlichten. Maar geen 4-control, niet het andere onderstel, niet die 18 inch velgen, geen afgeplat stuurwiel, geen rode tellernaalden, geen zwarte speigels en tal van andere details. Het GT pakket kon je wel krijgen met 170PK automaat. Motor van Nissan. Maar was dus een pakket en niet echt een model.

Met gezinsuitbreiding op komst wilde ik vooral groot. Fijn dat groot ook kan zonder saai te worden, want saaie auto's heb ik al genoeg gehad.

Hier ook aangeschaft vanwege gezinsuitbreiding. Vooral de kofferbak is erg fijn en praktisch. Bij de huidige mercedes is het echt veel meer proppen, ondanks het formaat van de auto zelf aardig gelijk is. Saai is de Laguna zeker niet! zowel looks als het rijden.

Maar toen ik je verslag hier las én de sticker onder de motorkap zag was dat allemaal prima.

auto heeft altijd keurig onderhoud gehad, en begin dit jaar inderdaad een nieuwe riem, waterpomp en wat andere zaken. Dat is een behoorlijk dure ingreep, maar daar heb je dus de komende 6 jaar geen kosten meer aan.

Ohja en voor wat betreft die apart te openen achterruit: ik had geen flauw idee dat dit kon!

heel handig als je op vakantie gaat en je wil er nog wat zaken bij in proppen. Ik heb er ook wel eens langere elektrobuizen van 4 meter mee vervoerd. Klep dicht, glas iets open. Is niet standaard, moest voor worden bijbetaald. Veel laguna's hebben dit niet. je herkent het aan de buitenkant aan de 'bolletjes' op de achterruit (voor de bevestiging van de drukveer)

AsconaGT zei:
Vaak zijn die sensoren inderdaad bol om zo schoon te blazen.

maar als ik de BMW zie van uwbuurman. Een vlakke plaat onder aan de auto. Met een beetje sneeuw zit dat al helemaal vol.

$_45.JPG

afijn, ik heb het niet aan boord, dus ik heb dat 'probleem' sowieso niet :)

Vlak? Ruw kunststof, met relief. Die plexiglazen ster is echt glad, maar dat ding in mijn grille niet hoor. Maar op wintersport met veel sneeuw nooit probleem gehad.

Is die ster met radar niet gebruikt te vinden? Bij Klein Gunnewiek oid?

Is die ster met radar niet gebruikt te vinden? Bij Klein Gunnewiek oid?

mogelijk wel, maar ik heb dan nog steeds niets aan die radar. Heb ik alleen een verwarmbare ster :) Ik heb daar geen extra geld voor over

Over de Up!, worden geen kosten in rekening gebracht mbt dat plaatje en arbeidsloon, ook opgelost.

Eergisteren de Benz even gewassen. Heerlijk weer en na een hele dag achter de computer thuis heerlijk om even met de handen buiten bezig te zijn. Ik heb weinig gereden de laatste tijd maar was smerig was hij. Hij glimt nu weer als een malle. Wat is het een heerlijke auto!

De kleur kan ik nu wel waarderen. Staat de C beslist goed en chique. Alleen als ik zo'n fraaie blauwe zie dan begint het mij wel te kriebelen. Die is echt nog steeds een stuk fraaier. Misschien wel het enige nadeel.

Van het weekend de Up weer voorzien van winterbanden. Tis een leaseauto maar het bedrijf had nog bandjes liggen. Dus had aangeboden dit maar te doen, die werden dus netjes even langs gebracht. Bandjes op spanning, alles schoongemaakt, ziet er weer top uit (y)

Liep ook even langs de boordcomputer. Tellerstand 1 is nooit gereset sinds aankoop; tellerstand staat nu op 45900km in 2,5 jaar.. verbruik is exact 5.0 / 100km. 1 op 20 dus :)

Gisteren weer sinds een maand op benzine gereden. De auto staat sowieso veel stil en de korte ritjes gaan EV. Door het weinig rijden en vochtig weer kon je wel merken dat er veel vocht in de auto zat.

Daarom fijn om gisteren even een bezoekje te brengen aan het spoorwegmuseum. Dit is voor mij toch nog steeds een luxegevoel;

50704681413_a39e7cf451_c.jpg

auto warm, stoel warm.

Daarna heerlijk een lange rit gemaakt. Voor de auto goed, maar voor mij ook. Wat een fijne kilometervreter is het toch! :D Over 2 weken al weer een half jaar in bezit! wat gaat de tijd snel.

Onze garage word nu even gebruikt om de inboedel van iemand tijdelijk op te slaan. Voor de kerst gaat alles er uit en kan mijn auto naar binnen. Even leer weer behandelen, wat zaken schoonmaken en instellen

Dit is voor mij toch nog steeds een luxegevoel;
Daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten

De stoelen worden dan wel niet verwarmd bij de V40, maar de auto wel en dat is toch echt heerlijk. Vanmorgen ook weer: de buren stonden te krabben en ik rij in een heerlijk opgewarmde auto gelijk weg.
Collega's zijn enigszins jaloers :D

Volgende week gaat de mercedes terug naar de garage voor enkele kleine puntjes

1 daarvan is de led verlichting in de deurgrepen. Links achter werkt nog (zwak), de rest is al uitgevallen. Ik heb er nog op gelet met de proefrit want het is een bekend probleem, maar ik zag geen led zitten bij de handgreep dus dacht mijn auto is er niet mee uitgerust. Achteraf logisch natuurlijk dat die dingen overdag niet branden, en ze zijn erg goed verstopt waardoor je ze ook niet goed ziet zitten als ze niet branden.

Maar zit blijkbaar in keyless entry pakket , dus heb ik ze wel, en is een bekend probleem bij de C-klasse van deze generatie.. Alleen links achter doet het dus nog. Het is volgens mij een flinke klus want het moet van binnen uit (deur paneel er af). Dus ben benieuwd of dit ook onder (bovag) garantie gaat vallen

Natuurlijk kun je je af vragen, hoe erg is het. maar ik heb wel snel zoiets van; als iets er op zit dan moet het ook gewoon werken.

50732755406_aa5e8a4979_c.jpg

Heb de auto komende dagen toch niet nodig; dus kunnen ze er mooi mee bezig.

verder melding gemaakt van vocht in de kloplamp. Verwacht dat ze er weinig mee gaan doen, wat ik ook wel begrijp, maar wilde het wel even melden

Als de auto terug komt gaat hij gewassen worden en word hij in de garage onder het huis gezet :D even geen werk voor hem tot het nieuwe jaar. Beetje schoonmaken

Ha, mooi voorbeeld van hoe een auto toch behoorlijk complex is geworden. Vier (5?) deuren openschroeven voor een LED-lampje in de handgreep, daar kruipt serieus veel tijd in. En dat is nog los van hoe irritant het is om een portier open te schroeven. Ik heb dat deze week bij mijn Veloster gedaan en daar zit bijv. een soort van plastic flap in ter isolatie / tegen vocht. Natuurlijk zit een schroef óver die zak bevestigd, waardoor je die wel moet scheuren. Heel handig. En dan is nog 1 van de bevestigingspunten gebroken, ook zo'n typisch fragiel iets.
Tot zover mijn rant.

Succes er maar mee!

Zeker tijdrovend. Rammelvrij geloof ik wel.

Ik las dat garages 150 euro per lampje rekenden om te vervangen. Niet omdat het lampje zo duur is, maar wel de arbeid :eek: Ben benieuwd wat de garage gaat zeggen. Als ik dat moet betalen ga ik het zelf wel doen denk ik. Het is niet echt moeilijk, maar vooral tijd rovend inderdaad. Nu je in deze tijd toch weinig kan, het weer buiten niet al te best is, heb ik daar prima tijd voor in een warme garage. Muziekje er bij en op mn dooie gemakje mee bezig. Maar liever dat het gewoon word gedaan natuurlijk :D Wel bizar inderdaad, zoveel werk voor zoiets knulligs.

Ja dat is vaak erg misleidend he, dan denk je van...hoe moeilijk kan het zijn, en dan blijkt achteraf dat het toch tegenvalt kwa werk.
Zo wilde ik bijv bij mijn ex-Lexus de subwoofer achterin vervangen want die had een scheur en klonk niet zo lekker meer. Ik dacht dus, enkele schroefjes los, subw. eruit tillen, nieuwe drin plaatsen en weer vast schroeven . Nope.
Bleek dat, om erbij te kunnen de gehele achterbank letterlijk eruit moest o_O

Ledjes in de deurgrepen heeft de mijne ook. Staat wel leuk, maar wist niet dat het gevoelig spul is. Wel echt het nadeel van moderne auto's dat ze zo complex zijn. Een LED-koplampunit kost zo 1000 euro en het vervangen is niet zoals vroeger een paar schroefjes en je hebt hem eruit. Ben wat dat betreft wel blij dat ik nu weer simpele buitenspiegels heb zonder dodehoeksensor, camera's etc.

Kristian zei:
Ledjes in de deurgrepen heeft de mijne ook. Staat wel leuk, maar wist niet dat het gevoelig spul is. Wel echt het nadeel van moderne auto's dat ze zo complex zijn. Een LED-koplampunit kost zo 1000 euro en het vervangen is niet zoals vroeger een paar schroefjes en je hebt hem eruit. Ben wat dat betreft wel blij dat ik nu weer simpele buitenspiegels heb zonder dodehoeksensor, camera's etc.

E91 isinmiddels bijna 15 jaar en nog geen lampje stuk in de klinkjes. F31ook nog niet,maar die is nog (bijna) nieuw.

Als dit inderdaad een Cklassekwaal is, dan is het vast een productiedingetje. Ben benieuwd of het garantie is.

E91 isinmiddels bijna 15 jaar en nog geen lampje stuk in de klinkjes. F31ook nog niet,maar die is nog (bijna) nieuw.

Als dit inderdaad een Cklassekwaal is, dan is het vast een productiedingetje. Ben benieuwd of het garantie is.

mijn broer heeft een 1 serie uit 2012 met 2 ton op de klok. Daar doen de handgreepverlichting het ook nog gewoon van.

Heb er gisteren even een beetje in verdiept; Het is typisch iets voor mercedes die dit type lampjes gebruiken. ook bij de E en S klasse + alle varianten komt dit veelvuldig voor blijkbaar. zelfde type lampje ook. Ik denk daarom dat het gewoon in de lampjes zelf ligt. Sommige mensen hadden de eerste lampjes al stuk toen de auto nog maar een jaar oud was. Met name na een vorstperiode schijnen ze er mee op te houden.
Ik heb begrepen dat de C-klasse ze nu helemaal niet meer heeft, het is echt een typisch dingetje. Het gaat wel rond dat de lampjes inmiddels verbeterd zijn en problemen niet meer voor mogen komen maar het artikelnummer is nog steeds het zelfde, geen idee of dat echt zo is.

lampje
6afa6d2s_960_0c1291e3ee1812969e7b3d807171f84dbc663110.jpg

zo zit hij verstopt, moet dus van binnenuit
file.php

20190331_113156_e7e2bff0995f1340c44845952383cde15f7085a4.jpg

Terug
Bovenaan