AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025) - nog meer mods

AsconaGT zei:
Vrijdag de dag waarvan elke autoliefhebber de nekharen van overheid van gaan staan en de eerste keer is sinds ik een rijbewijs heb; een laag paaltje geraakt bij het wegrijden uit een grasveld :(

Tikje was niet heel hard, maar hard genoeg om de voorbumper de slopen en een plastic 'ding' liet afbreken waardoor alle koelvloeistof er uit liep. Lekker dan op een vrijdag, uur van huis met je gezin er in en een weekendje weg voor de boeg.

51521722292_6ddf0edb1e_b.jpg

Normaal zou ik zelf zoiets wel herstellen gezien de zeer geringe schade, maar nu kon ik niet verder, ver van huis en stond met de rug tegen de muur. Dan maar via verzekering.

Na 45 minuten auto afgesleept door een berger en een Astra station van een jaartje oud als leenauto meegekregen. Helemaal prima voor het weekend. Die moet ik vanmiddag weer inleveren en krijg dan hopelijk een andere mee van het schadebedrijf waar de auto naar toe gaat. Die word vandaag gebracht als het goed is.

Omdat ik al zo lang schadevrij rij niet gelijk een probleem qua no-claim, maar het blijft natuurlijk wel zuur.

Heb ooit hetzelfde gehad met mijn Lancia Lybra in A'dam, net voor een parkeervak zo'n betonnen driehoek in de weg en stuurde net ff te laat in.
Tuurlijk ook op vrijdagmniddag , zag zo het koelvloeistof in een straatkolk lopen.
Radiateur tegen de poulie van de aircopomp gedrukt , de vonken sprongen onder de motorkap vandaan icm met een hels lawaai, had wel veel bekijks op dat moment.:LOL:

Had thuis een sloop Lybra staan dus zaterdag reed ie weer.

Balen man.

Wellicht kan je bij de eerstvolgende mogelijkheid van verzekeraar wisselen, wellicht dat er dan een aanbieding is tegen een gunstiger tarief en min of meer gelijkwaardige voorwaarden waardoor je de premieverhoging wat kan drukken?

Op wat voor terrein is dit gebeurt?
Terreineigenaar kan dergelijke paaltjes ook een kwast witte verf geven, vind ik. Valt iets meer op als je naar de auto loopt, denk ik.

Ouch, naar van dat paaltje! Gelukkig kun je 't tegen relatief geringe kosten laten oplossen. Ik had trouwens gemist dat je de Cocaïnicana-grille hebt gemonteerd. Erg mooi vind ik 't niet en ik associeer het vooral met fout volk. Maar zolang jij er blij mee bent ;).

Akelige schade. Die nieuwe auto's zitten op de meest rotte plekke helemaal vol met spullen, dure spullen ook. Als je auto 10 jaar oud is en je doet dit geintje met een koplamp en een knik in de motorkap, dan is hij total loss. Door een stom paaltje en 1 moment van pech.

Zuur voor je, bah. Je had de verzekeraar ook de auto kunnen laten afslepen naar je huis....

Elco zei:
(..) Ik had trouwens gemist dat je de Cocaïnicana-grille hebt gemonteerd. Erg mooi vind ik 't niet en ik associeer het vooral met fout volk. (..)).

Ow, die is dus niet standaard? Ik dacht, zal wel bij die plug-in serie horen. Nee, mooi vind ik het ook niet.

Engineer2 zei:
Das goed balen inderdaad. Volgens mij is dit een van je elektrische waterpompen (ik dacht dat je er twee zou moeten hebben, nog naast de door de motor aangedreven waterpomp) voor een deels apart koelcircuit (komt alleen samen in het reservoir). Die zit bij veel auto's redelijk dicht achter de bumper en opzij van de radiateur.

Heb even gekeken en lijk inderdaad een waterpomp. Er zitten er 3 in dacht ik inderdaad. 1 voor accupakket. 1 voor de motor en volgens mij nog 1 om de restwarmte van de motor het interieur in te blazen. Als je bijvoorbeeld de auto parkeert met warme motor op een koudere dag dan kun je op een knopje drukken en dan blijft hij nog een geruime tijd het interieur verwarmen van de motorwarmte. Handig als je even boodschappen of iets gaat doen. Die heeft een apart pompje dacht ik.

als ik zoek op W205 waterpomp vind ik deze, dus zal hem wel zijn;

A2C3997390080.jpg

Even toch een leenauto vraagje, misschien ben ik een zeikerd hoor.

Dit is leenauto nummer 1 die ik van de pechdienst heb meegekregen voor het weekend. Ik heb eerder een stukje in de astra gereden van deze generatie gereden en ken de auto als een fijn ding. Dit was een eenvoudig exemplaar en met 3-cilinder. Vermogen viel niks tegen eigenlijk. De uitrusting was niet luxe maar alles zat er wel op en aan. Navi, climat control, parkeersensoren, bluetooth radio en zelfs led koplampjes. De stoelen zitten ook nog eens fijn, ruim en het ondestel is ook prettig. Ik stoorde mij met name aan de 3 cilinder. MIjn vooroordelen worden telkens wel weer bevestigd. Maargoed; ik was best tevreden voor een nood auto die buiten de motor om en eenvoudige uitvoering stiekem heel prima reed (y)

51527568532_3d82d20014_b.jpg

Die moest ik inleveren bij de lokale bergingsdienst om vervolgens de auto op te halen van het schadebedrijf. Mocht hier niet verder mee rijden en was echt alleen voor nood. Prima. Auto ingeleverd en bij schadebedrijf een andere auto opgehaald. Had telefonisch al gehoord dat het een golf werd. Ook prima natuurlijk

Stap ik in en dacht gelijk, wat een kaal ding :eek: Het is een witte golf 7 van een paar jaar oud. Dacht in het C segment dat sommige dingen toch wel standaard waren. Geen regen of lichtsensor, geen parkeersensoren, geen stuurbediening, alles voelde heel goedkoop aan, maar ach. Prima. Toen zag ik geen cruise control. Zelfs onze vorige oude twingo uit 2010 had dat nog aan boord, maar deze jonge golf niet. Balen want ik ben een fervent cruise control rijder. Ook geen navi. Ik word nog wel eens gebeld en ga niet met de telefoon in de hand rijden. Wilde ik de telefoon koppelen, maar zelfs geen bluetooth :confused: Ding vraagt om onderhoud, voelt 'moe' aan. Rechter buitenspiegelglas rammelt enorm op de snelweg waardoor je er niets op ziet. 1 positief iets, de golf is een 1.2 TSI met 4-cilinders. Dat rijd stukken beter ondanks het vermogen gevoelsmatig gelijk is.

Ik verwacht echt geen Mercedes automaat met allerlei luxe als leenauto. Had zoiets als een Astra verwacht. Maar niet zoiets. Of ben ik nu gewoon een zeikerd. Want er gaat vast wel een dikke rekening voor die auto naar de verzekeraar.

51528619148_e6df7f5206_b.jpg

Ik had het je al beantwoord op FB. Negen van de tien keer betaald de garage zelf de leenauto, niet je verzekering.
Dus alles hangt af van de afspraken die jouw verzekering heeft met het schadebedrijf, oftewel welke eisen stelt jouw verzekering aan de leenauto die de klanten meekrijgen. Voor een schadebedrijf een manier om veel geld te besparen, zet gewoon een afdankertje in, of een winkeldochter, oud 2e handsje, etc.

Edit : Zou dus eerst even beginnen om de voorwaarden van je verzekering te bekijken ( met betrekking tot leenauto uiteraard )

Ik weet dat de garage de auto bepaald. Maar dat begrijp ik dus niet. Ik ga er geen punt van maken hoor om alles exact na te pluizen hoe of wat. Voel mij ook wel een beetje een zeikerd, maar zo'n astra was toch prima. geen overdreven luxe maar belangrijkste zit er op en aan. Modern fris ding. Niet zo'n kale hut die niet meer zo fris rijd.

Ik vind persoonlijk als iemand bij een fatsoenlijk erkend schadeherstelbedrijf een auto komt brengen dat je ook gewoon een fatsoenlijke leenauto mee krijgt. Waar toch minimaal bluetooth handsfree in zit en enkele andere zaken die vrijwel elke middenklasse uit het C segment tegenwoordig standaard wel aan boord heeft. Ik ben vanmiddag maar gestopt toen ik een belangrijk telefoontje kreeg. Andere telefoontjes maar laten schieten. Maar kan niet telkens stoppen.

Ik vind persoonlijk als iemand bij een fatsoenlijk erkend schadeherstelbedrijf een auto komt brengen dat je ook gewoon een fatsoenlijke leenauto mee krijgt.

Ben ik het helemaal mee eens hoor, welke opties er op zitten lijkt me niet echt een issue, gaat er meer om dat auto wel enigszins representatief, schoon en zeker betrouwbaar is. Kan ook zo zijn dat het schadebedrijf normaal wel een fatsoenlijke leenauto beschikbaar heeft maar dat die nu allemaal uitgegeven waren of zoiets en dat deze nog ergens in een hoekje stond ofzo. Heb je wel al een idee wanneer je de eigen auto terug krijgt? Als dat deze week nog is zou ik er geen punt van maken, als het langer duurt kan je altijd nog vragen of ze niet iets hebben met bijvoorbeeld de bluetooth etc. zodat je even kan omruilen.

Leensuto is wel een kaal en afgetrapt ding zo te zien en lezen. Zou ik mee kunnen leven als de auto snel klaar is en het schadeherstel wel van de kwaliteit is die je mag verwachten. De leenauto geeft niet meteen het juiste gevoel bij het bedrijf.
Komt er wel een originele bumper op of een imitatieding met wellicht een mindere pasvorm?

Total Loss zei:
Ik had het je al beantwoord op FB. Negen van de tien keer betaald de garage zelf de leenauto, niet je verzekering.
(..)
(

Bedoel je daadwerkelijk betalen? Dus uit de marge van de caluclatie?
Schadebedrijf neemt de post vv toch mee in de schadecalculatie, conform de afspraken met de verzekeraar.

Ja, als de inzeteisen dan vrij basis zijn, kán je een overjarige Golf krijgen. Wellicht ooit al wel een winkeldochter bij de automobielen tak van het bedrijf? Dan kan je zo'n auto mooi 'doorzetten' en nog wat geld laten opbrengen....

Wellicht hopen dat de auto ermee uitscheidt.. dán krijg je vanzelf weer een vervangende auto. :p

Persoonlijk denk ik dat je van een leenauto niet te veel kan verwachten. Is puur en alleen om van A naar B te komen voor de klant. Maar als je een Mercedes gewend bent snap ik je reactie wel. :)

Zo’n Astra SW van dat type is een prima auto. Wij hadden twee jaar terug eentje als leenauto voor een langere periode.

ls dat deze week nog is zou ik er geen punt van maken, als het langer duurt kan je altijd nog vragen of ze niet iets hebben met bijvoorbeeld de bluetooth etc. zodat je even kan omruilen.

Nee waarschijnlijk volgende week pas. Zaterdag heb ik nog een lange rit voor de boeg. Maar dat komt ook wel goed.

Komt er wel een originele bumper op of een imitatieding met wellicht een mindere pasvorm?

Ik ga uit van origineel. maarja, zie dat maar eens te controleren? Geen idee wat de standaarden zijn bij schadeherselbedrijven.

Maar als je een Mercedes gewend bent snap ik je reactie wel.

:cool:

Nee, de astra vond ik ook prima ding. niet bijzonder maar gewoon een modern fris ding

Maar ga er geen punt van maken, was alleen wel benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken. Maar ga idd wel eens vragen naar of er originele onderdelen gebruikt gaan worden

Durashift zei:
Total Loss zei:
(..)
(

Bedoel je daadwerkelijk betalen? Dus uit de marge van de caluclatie?
Schadebedrijf neemt de post vv toch mee in de schadecalculatie, conform de afspraken met de verzekeraar.

Kosten van de leenauto gaat inderdaad uit de marge van de calculatie. Ongetwijfeld zal er met het bepalen van het uurloon deels rekening gehouden zijn dat er een leenauto meegegeven moet worden maar in de basis brengt schadebedrijf echt niets in rekening voor de leenauto richting de verzekering. Als je als schadebedrijf voor grote/bekende verzekeringen wil werken en dus als voorkeursbedrijf op de groene kaart wil komen te staan moet je aan bepaalde eisen voldoen, 1 daarvan is dus verstrekken van een leenauto. Wij werkten destijds met iets van 4 verschillende uurtarieven, afhankelijk van welke groep/klant etc. en andere eisen of afspraken.

Wij werkten destijds met iets van 4 verschillende uurtarieven, afhankelijk van welke groep/klant etc. en andere eisen of afspraken.

Hebben die uurtarieven dan ook invloed op de kwaliteit van werk / onderdelen?

Uiteraard! Als de uurtarieven (te) laag zijn kan je er geen goed gekwalificeerd en gemotiveerd (belangrijkste factor) personeel van betalen en zal je ergens op moeten bezuinigen (hopelijk alleen op de leenauto's). Het rendement van schadeherstellers staat onder druk en verzekeraars stellen steeds hogere eisen om in het reparatienetwerk van die verzekeraar te kunnen blijven. De benodigde kennis van alle verschillende reparatiemethodes (staal / aluminium / ..) en benodigde gereedschappen (ook om alle sensoren van alle merken en typen af te kunnen stellen) vergt nogal wat investeringen.

Ik geloof inderdaad dat als de algehele druk op marges lager is dat dat ten koste gaat van kwaliteit.

toen ik nog in de automotive werkte zag je dat ook met leasemaatschappijen, alles kwam onder druk te staan. Maar het is niet dat voor de ene partij de monteur beter zijn best moest doen dan voor een andere partij waar de marges lager liggen. En ook onderdelen blijven gewoon origineel. Die monteur wist vaak niet eens voor wie of welke klant / maatschappij hij voor bezig was. Toen ging ht met name ten koste van marges en niet zozeer ten koste van kwaliteit van werk of onderdelen. Maar dat is al weer 10 jaar geleden.

Deze reparateur waar mijn auto nu staat was ook officieel tesla reparatiepunt (stonden er ook meerdere binnen), dus geloof best dat ze veel zaken gewoon op orde hebben. En als het niet goed is komen klanten ook terug natuurlijk en hebben ze dubbel zoveel werk.

Pietzoveel zei:
Uiteraard! Als de uurtarieven (te) laag zijn kan je er geen goed gekwalificeerd en gemotiveerd (belangrijkste factor) personeel van betalen en zal je ergens op moeten bezuinigen (hopelijk alleen op de leenauto's). Het rendement van schadeherstellers staat onder druk en verzekeraars stellen steeds hogere eisen om in het reparatienetwerk van die verzekeraar te kunnen blijven. De benodigde kennis van alle verschillende reparatiemethodes (staal / aluminium / ..) en benodigde gereedschappen (ook om alle sensoren van alle merken en typen af te kunnen stellen) vergt nogal wat investeringen.

Ik denk dat het met de marges allemaal best wel prima zit. Ik zie dagelijks schadecalculaties binnen komen, zoveel hoeft er niet bezuinigd te worden, elk schroefje wat los moet mag gewoon 5 minuten voor geteld worden. Dat verzekeraars eisen stellen lijkt me logisch, als je ziet wat er soms voor herstel betaald moet worden dan mag daar best kritisch naar gekeken worden.

Uiteraard moeten er ook veel investeringen gedaan worden en moet ook het personeel bijgeschoold worden. Maar dat wordt netjes doorberekend aan de eindklant. Laten we eerlijk zijn, € 1.000,- voor een kras op een bumper is niks, geef je aan dat het niet voor de verzekering is dan kan het voor de helft ook....

Let wel, er zijn uiteraard ook genoeg correcte bedrijven, maar om te zeggen dat het niet uit kan door lage uurtarieven is iets te kort door de bocht. Wat betreft leenauto, de meeste verzekeraars hebben in de voorwaarden staan dat je recht hebt op een gelijkwaardige vervangende auto mits deze voorhanden is. En ben zelf van mening dat je gewoon blij kan zijn dat je er een krijgt en je hiervoor enkel brandstof hoeft af te rekenen. Dat je dat een paar dagen niet kan bellen in de auto is vervelend, maar een paar oortjes meenemen kan natuurlijk ook.

Het blijft altijd even afwachten naar het eindresultaat of het "Bofkont" waardig is. M'n Hyundai i30 had ik gekocht met een kleine beschadiging aan de rv wielrand. Vraag hier bij een lokale schadehersteller wat het moet kosten om te repareren. "ik zou een lakstift halen bij de dealer" was de reactie... "Nee, ik wil het goed gerepareerd hebben"... Kreeg gelijk koffie, plaatwerker erbij, prijsopgave, kon auto laten staan, 2 dagen later klaar, koffie, uitleg van plaatwerker en spuiter wat ze allemaal gedaan hadden, busje lak erbij, nog meer koffie en een zeer redelijke factuur. Ik vond hem perfect gerepareerd en gespoten zonder kleurverschil. Het was alleen wat sneu dat een week later de motor in de soep liep en de auto op export kon.

AsconaGT zei:
Wij werkten destijds met iets van 4 verschillende uurtarieven, afhankelijk van welke groep/klant etc. en andere eisen of afspraken.

Hebben die uurtarieven dan ook invloed op de kwaliteit van werk / onderdelen?

Nee hoor, 0,0 verschil, enige verschil zat hem in het te factureren uurtarief. Wij hadden overigens altijd originele onderdelen van alle merken auto's, gewoon rechtstreeks via de diverse dealers besteld.

Mieluh zei:
(..)

(..)

Uiteraard moeten er ook veel investeringen gedaan worden en moet ook het personeel bijgeschoold worden. Maar dat wordt netjes doorberekend aan de eindklant. Laten we eerlijk zijn, € 1.000,- voor een kras op een bumper is niks, geef je aan dat het niet voor de verzekering is dan kan het voor de helft ook....
(..).

Dit geeft toch eigenlijk al aan hoe krom het eigenlijk is.. De spelers in de branche hebben de gestuurde schadestroom zo opgeplust dat dit soort bedragen nodig zijn, blijkbaar.. terwijl het dus ook een tandje minder kan, zónder alle franje..

Ik bedoel: een leasecontract heeft doorgaans een reserveringscomponent voor vervangend vervoer bij schade. Bij een eigen, casco, schade zal de leasemij. dus uit dit potje moeten putten voor de bekostiging van het vervangend schadevervoer (ff in de basis gesteld, er zijn uitzonderingen mbt klantafspraken). Best gek dat een schadebedrijf dan niet die vervangend vervoerkosten doorbelast maar ook uit zijn eigen (opgepluste) zak moet betalen. Toch?

Ik kwam nog wat tegen over de geschiedenis van de Audatax schadecalculatie Wel geinig.. door politiek ingrijpen destijds hebben we nu de mangel van de gestuurde schadestroom.. en niet alleen bij voertuigen.. ook bij een opstalverzekering van een eigen woning heb je deze systematiek. (eigen ervaring van enige jaren geleden).

https://solera.nl/nieuws-1/schadecalculatie-vroeger-en-nu-van-nattevingerwerk-naar-algoritmes

Ik ben ooit bij een reparateur geweest die 16 (!) verschillende uurtarieven had, afhankelijk wie de opdrachtgever voor reparatie was. Als je een leasecontract hebt zonder vervangend vervoer (die zijn er) bij schade of onderhoud zakt het uurtarief en factureren ze de leenauto uit of dient de opdrachtgever zelf vervangend vervoer te regelen.

Balen van de schade.

Ik snap je opmerking over de leenauto wel. Liever een 5 jaar oude Golf met bluetooth, cruise control, etc die goed is onderhouden dan een kale Golf van een jaar oud. Jij gebruikt een auto niet om van A naar B te komen maar ook deels andere dingen af te wikkelen, als je dat niet kan doen in je leenauto voldoet die eigenlijk niet aan je eisen.

Dit geeft toch eigenlijk al aan hoe krom het eigenlijk is.. De spelers in de branche hebben de gestuurde schadestroom zo opgeplust dat dit soort bedragen nodig zijn, blijkbaar.. terwijl het dus ook een tandje minder kan, zónder alle franje..

dat idee heb ik ook. Ook onderdelen zijn gewoon bizar prijzig vind ik. een plaatje, steuntje, hoekje, paar clipjes. daar vragen fabrikanten bizar veel voor. Als het schadebedrijf ook nog flink moet plussen ook de gestuurde schadestromen dan eindigt dat gewoon in zeer hoge rekeningen. Uiteindelijk is het de consument die het betaald. Ik zal het wel niet te zien krijgen maar zou mij niets verbazen dat een bumpertje, spuiten, waterpomp en wat andere kleinigheden gewoon 1700 euro kost.

Ik snap je opmerking over de leenauto wel. Liever een 5 jaar oude Golf met bluetooth, cruise control, etc die goed is onderhouden dan een kale Golf van een jaar oud. Jij gebruikt een auto niet om van A naar B te komen maar ook deels andere dingen af te wikkelen, als je dat niet kan doen in je leenauto voldoet die eigenlijk niet aan je eisen.

ach ik red mij wel hoor, het was meer verbaast dat er überhaupt in een relatief moderne auto als een golf 7 zaken niet aan boord zitten zoals regen- lichtsensor, bluetooth, parkeersensoren of cruise control. dat is toch wel min of meer standaard in het C segment de afgelopen 10 jaar dacht ik zo. Maar blijkbaar dus niet ;)

Zal straks eens bellen of er al wat meer bekend is wanneer mijn auto gereed is.

Bij schadesturing weet de schadehersteller dat hij een mate van 'minimum" omzet kan verwachten door de sturende partij, hetgeen gunstig is voor de planning en begroting van de bedrijfsvoering. Hierdoor kunnen de uurtarieven iets omlaag. Daarnaast krijgen de sturende partijen soms een paar % korting op de onderdeelprijzen. Ook dit is weer gunstig voor de sturende partij.

AsconaGT zei:
Zal straks eens bellen of er al wat meer bekend is wanneer mijn auto gereed is.
Toen we de ID.3 meekregen bij herstel van de Citigo heb ik ze gezegd dat ze rustig aan mochten doen :D :D
Was ook net Hemelvaartsdag in die week, dus we hebben een week de ID.3 voor de deur gehad.

Kan me voorstellen dat je die Golf nu graag weer inlevert voor de Benz.

Loop van volgende week krijg ik de auto waarschijnlijk terug

ze wachten nog op enkele onderdelen. maandag of dinsdag verwachten ze alles binnen, dus dinsdag of woensdag ophalen

Een ID3 zou ik er minder haast mee hebben :) Zaterdag moet ik naar apeldoor, uurtje heen, uurtje terug. Nu is het twijfelen, met de Up met cruisecontrol en andere luxe, zonder reclame op de zijkant en tankpas of de witte kale Golf... :) Denk dat het de Up word

Je hebt het over een VW als leenauto. Daar betaal je natuurlijk voor alles. Als je hem voor de vanafprijs besteld mag je blij zijn als er wielen onder zitten en er een stuur gemonteerd is.

Echt waardeloos als je ziet wat daar allemaal als optie besteld moet worden.

Had nog wel een klusje wat al enkele weken lag en ik het liefst voor de herfst / winter gedaan wilde hebben. Vond het nu wel een prima tijd daarvoor.

2x naar de mileustraat voor het afvoeren van een bult zooi :) kon allemaal net. Praktisch is zo'n golf wel

51543567205_999186965c_b.jpg

Total Loss zei:
2x naar de mileustraat voor het afvoeren van een bult zooi

Die Golf niet meteen daar achtergelaten? ;)

Nee ze werken hier met tegoeden op pasjes. Ben al vaker geweest en heb het pasje van mijn zwager en ouders ook al gebruikt. Ik heb dit jaar nog 5kg over, dus dat gaat hem niet worden :) (of je moet redelijk bijbetalen)

Zag wel op de weegschaal daar dat de auto slechts 1320 kg woog toen ik leeg terug ging. dus inclusief mijzelf, stoeltjes, volle tank brandstof, etc. Dat is wel netjes. Kentekengewicht zal wel een 100 kg lichter zijn

Klopt, wel de station en zwarte dakrails :cool: vanmorgen afgetankt en retour gedaan. Lekker de eigen auto weer mee

Ben na 400 km toch wel enkele dingen in de golf wezen waarderen;

- glas / zicht rondom. Geen getinte ramen veel glas is toch wel prettig. Met al die afgeknepen raamlijnen en privacy glass besef ik nu nog beter wat het doet. De golf was op rotondes veel prettige qua zicht.
- 1.2 TSI was prima blokje, niet snel maar pakt wel mooi op (en bevestigd wel weer wat ik tegen 3 cilinders heb die in de astra lag)

Reparatie is netjes gedaan.

Volgende week maandag gaat hij voor onderhoud en APK. :) verwacht geen gekke dingen

donderdag krijgt de up een 60.000 beurt. ook hier verwacht ik geen gekke dingen. Paar nieuwe ruitenvegers zijn wel nodig

Die 1.2 TSI heeft m'n zusje in jaar Ibiza. Maar 85pk, maar echt een scheurbakkie. Heb d'r al gezegd dat ie naar 140pk te chippen is :D

Barri zei:
Die 1.2 TSI heeft m'n zusje in jaar Ibiza. Maar 85pk, maar echt een scheurbakkie. Heb d'r al gezegd dat ie naar 140pk te chippen is :D

Denk wel dat het verschil Golf of Ibiza te merken is aangezien de Golf een klasse groter is.

Ja zal vast een verschil zijn, maar de golf was er prima mee bediend.

in de astra lag ook een 1.2, met 130PK zelfs, met name op de snelweg merkte je dat die wat vlotter was. Maar die liep gewoon niet zo mooi stationair en met optrekken dan zo'n 4-cilinder. In autotesten word vaak erg positief gedaan op vele 3 cilinders. zo ook in de astra was autoweek juist erg te spreken over het blokje. En voor een 3 cilinder zal het vast een prima ding zijn. En voor veel mensen helemaal prima of weten niet eens of het een 3 of 4-cilinder is. Misschien ben ik een pietleut, maar ik vind het niet wat.

Eind goed, al goed, dus.

zeker! (y) opgelost, niet meer aan denken. En gewoon weer genieten van de benz.

51564277468_7ee329e392_b.jpg

nou, dat is wel duidelijk :rolleyes: word ook met een luid piepsignaal duidelijk gemaakt...

Gisteren beurt gehad. Grote blijkbaar, filters, bougies, olie uiteraard, remvloeistof, nieuwe ruitenwisserbladen, gewassen. Die kan er weer even tegenaan (y)

zag de prijs ook staan (die wij niet hoeven te betalen gelukkig) 637 euro :eek: en daar kwamen de ruitenwisserbladen nog bovenop. Dat is toch niet normaal voor zo'n Up. Dit is dan wel de meest uitgebreide inspectiebeurt die om de 60.000 / 4-jaar moet, maar dan nog.

nog even klein beetje in de showroom gelopen, wat een 'ID-feest' daar zeg. Nog even zo'n ID3 bekeken, het model begint te wennen maar mooi vind ik hem niet. En de binnenkant is echt een treurnis :rolleyes: echt heel goedkoop. Kon verder weinig leuke VW modellen bekennen binnen. Buiten stond wel een arteon shooting brake. Nog nooit eerder in het echt gezien. Die zag er wel gaaf uit (y)

Ja, man man, wat een geld voor een beurtje voor een Up‽.

Deze is al oud, je kent m vast, maar moest er van de week aan denken toen ik je topic aan het bijlezen was. https://youtu.be/0k1tbf8muMc

Dat is echt belachelijk veel geld zeg. Ik kan me van een jaar of 10 geleden herinneren dat de (lease) Polo TDI's ook altijd wel de 500 Euro voorbij gingen per beurt en dat was dan nog exclusief reparaties of banden. De Volvo V40 zat er aardig dichtbij al kreeg je voor dat geld dan wel altijd een update van de navigatie kaart.
Ik ben nu gewend aan onderhoud van 130 a 150 Euro met onze EV inclusief navigatie kaart updates en dergelijke. Remvloeistof komt er volgend jaar bij en koelvloeistof is over 7 jaar een keer aan de beurt. Eigenlijk apart hoe snel je went aan die lagere kosten. Ik moest nu een keer nieuwe banden erbij en dan schrik je haast van de kosten want dan is het ineens iets van 400 Euro. Bij veel auto's is dat het startbedrag van een beurt.

Mooi verdienmodel
https://www.autodoc.nl/bosch/7282712?gshp=1&gclid=EAIaIQobChMI3LbxxLW68wIVgp3VCh1S2A3MEAQYASABEgKg7fD_BwE

Arbeidsloon zal ook geen € 40 per uur zijn...

Carfanatic zei:
Luchtfilter €55, interieurfilter €55 zo tikt het allemaal lekker aan.
Onderhoudsprijzen VW

Als ik dat zo zie dan klopt het wel een beetje

grote beurt 295
uitgebreide inspectie 55 euro (nee, zit niet bij grote beurt)
luchtfilter vervangen 55 euro (nee, zit niet bij grote beurt)
remvloeistof verversen 85 euro
interieurfilter vervangen 55 euro (nee, zit niet bij grote beurt)

totaal 545. Misschien dat ze nog wat opgeplust hebben (of de ruitenwissers er toch bij in zaten) naar 637 euro. Maar het ligt dus niet aan mij dat dit toch wel hele forse bedragen zijn voor een simpele auto met simpele techniek. Dacht dat die standaard beurtprijzen bij dealers tegenwoordig best gunstig waren (bij renault en opel herinner ik mij nog dat het erg mee viel voor een dealer) maar dat is bij VW niet zo.

Deze is al oud, je kent m vast, maar moest er van de week aan denken toen ik je topic aan het bijlezen was.

Nee nog nooit gezien :) (y)

Wat een geld zeg. Die van ons komt dus absoluut niet bij de dealer. Heb gelukkig een goede beun die bij BMW werkt en de Up ook doet. Voor 150 euro is het dan wel klaar.
Zelf doen zie ik bij zo'n simpele auto ook nog wel zitten, stelt allemaal weinig voor. Remvloeistof is me wel wat teveel gedoe maar verder prima zelf te doen.

Terug
Bovenaan