AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025) - trekhaak stekkerdoor hulp gevraagd

Toen je de Insignia net had, toch ook zo’n vaag probleem gehad? Goede reden om hem in te ruilen op een Fünfer. Nee gekheid natuurlijk. Hopelijk snel weer opgelost.

Lastig probleem! En in 7 uur leegtrekken is best een behoorlijke lekstroom. Zou iets van 5 Ampére of meer zijn.... Hoofdrelais dat blijft kleven? Heb je een elektrisch schema?

schema heb ik niet, maar kan ik wel aankomen. Ik zat nog te denken of ik iets geks heb gezien toen ik die ochtend bij de auto weg liep, maar kan mij niets herinneren. Maar moet inderdaad een forse gebruiker zijn geweest.

Vandaag nog even wat eigen testjes gedaan. Na bijna 24 uur staan was het weer starten en lopen. Laadspanning is goed, Insignia's hebben altijd een accu meter in het dashboard en geef netjes rond de 14V aan. Accu voltage is ook goed.
Later lekspanning gemeten en eigenlijk vrijwel nadat de auto op slot gaat is word er tussen de 0.00 en 0.02 gemeten. Dikke prima dus, vrijwel nihil stroom verbruik. Nog een paar keer de auto ontgrendeld , deuren open, op contact gezet, uit gezet en weer op slot en netjes valt het stroomverbriuk weer terug tussen de 0.00 en 0.02. Nog even gekeken of ik ergens vocht zag in de zekeringkast of iets maar alles zag er netjes uit ook.

53685212114_fd9c1d21eb_z.jpg

Toen je de Insignia net had, toch ook zo’n vaag probleem gehad? Goede reden om hem in te ruilen op een Fünfer. Nee gekheid natuurlijk. Hopelijk snel weer opgelost.

toen had ik de auto net een jaar. Toen bleek een sensortje stuk te zijn wat blijkbaar stoort op het hele canbus systeem. Gelukkig deed de auto het toen wel gewoon en was het een onderdeeltje van 3 tientjes en uiteindelijk is de rekening toen ook volledig door de duitse opel dealer betaald.

Nu heb ik helemaal geen aanknopingspunten. en zolang er geen lekstroom te meten is valt er ook weinig aan te doen. Ik heb wel via mijn auto netwerk (o.a. werkplaats chef bij een Opel Dealer) gevraagd of deze klacht in het systeem staat met oplossing of iets van een software update beschikbaar is.

Moest wel even denken aan hem in te ruilen voor een Fünfer, en hoewel ik vrij specifiek ben qua uitvoering staat er momenteel wel eentje te koop die voor 99% aan mijn wensen voldoet, voor het eerst sinds maanden, ware het niet dat deze vrij weinig kilometers heeft en dus veel te duur voor mij. Geen idee wat de Insignia moet opbrengen maar hier moet veel te veel bij.

Laatst bewerkt:
Gevaarlijk mooie 5-serie. Die zou ik ook meteen op de oprit willen zetten. Vorige week nog even in eentje gezeten bij mijn dealer. Was een hagelnieuwe. Echt een heerlijke auto met fantastische stoelen. De nieuwe 5-serie die er naast stond heb ik geen blik waardig gegund.
Hopelijk kom je erachter wat het probleem is. Wel een nadeel van de complexe elektronica in moderne auto’s.

Wat een prachtige 5 zeg! De achterbumper vind ik niet zo mooi, maar qua specs en uitvoering is ie helemaal top. Kost idd wel wat...

Klopt, ik vind persoonlijk de no-m achterbumper ook iets mooier. En die ene procent zit hem nog wat ik niet per se getint glas zou willen hebben, maar kan hier prima mee leven.

Blauw icm wit leer (en dus niet creme) zie je heel zelden, zeker op een station. je krijgt dan ook zwart carpet erin. en dit is ook nog eens het optionele nappa leer. En een exterieur kleur. Precies de combi zoals ik wil maar je vrijwel nooit ziet. Dan ook nog een 530i zonder X-drive, ook precies mijn voorkeur en HUD. Daarnaast nog wat andere leuke opties. Hou uiteraard al een tijdje het aanbod in de gaten uit nieuwsgierigheid en dit is de eerste die zo dicht bij mijn wensen komt. Maar deze heeft heel weinig gelopen. Deze komt net een jaar te vroeg. Maar mocht deze net boven de 100.000 km hebben gelopen (en daardoor wat lagere prijs) had ik het nog serieus overwogen want ik baal wel van de Insignia. Dat er iets stuk is kan ik mee leven, dat doen auto's nu eenmaal zo nu en dan. Maar als de oorzaak niet gevonden kan worden dan knaagt dat wel.

uit nieuwschierigheid de taxatiewaarde bekeken via anwb

Schatting waarde verkoop
€ 20.150 - € 22.250

Inruilen bij een autobedrijf​

€ 21.700

Verkoop door een particulier​

€ 22.250

Veilingprijs​

€ 20.150

gevoelsmatig iets aan de hoge kant, maar zou er wel blij mee zijn. Maar voor een 5 moet er dan nog steeds wel fors wat bij

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf niet zo van dat hele lichte leder, heb liever beige of bruin, maar vind het voor de rest een erg mooie auto.

Heel dik en inderdaad naar mijn smaak (y) maar dik boven wat ik voor een auto wil uitgeven , want er komt ook nog een sloot BPM overheen. 540i zijn in de touring alstijd X-drive.

En ga mij nu niet lekker maken met allemaal fraaie 5-series :p over een jaartje maak ik graag gebruik van jullie zoek kunsten.

Sponsoring van een 10K mag ook , dan ga ik vandaag nog op pad

Laatst bewerkt:
Soms denk ik wel eens..had jij je merc wel in moeten ruilen..dat dacht ik toen al en nu nog steeds...je hebt de insignia nog maar net en nou al weer met wat anders bezig..:)

De merc kon ik heel gunstig kopen doordat de occasionmarkt overspoeld werd net als met de tesla model 3 nu gaat gebeuren en een kennis van een garagebedrijf 2 identieke exemplaren al een tijdje had staan kon ik een mooie deal maken.

De Mercedes had hele lage MRB en het was ook een pracht exemplaar. Niet de kleur die ik wilde hebben en qua ruimte ook matig en je mocht er niets mee trekken, maar verder een heel fijn ding. Maar heb altijd de intentie gehad om deze max 3 jaar te rijden. Toen ik na 2,5 jaar er nog MRB voordeel was (wat er af zou gaan) en de benz nog net onder de 2 ton zat qua kilometers én ik hem voor het zelfde geld kon verkopen voelde dat we als een goed moment.

Ik vind de Insignia nog steeds heel mooi om te zien en het is ook een hele fijne auto. het verschil met de premium merken is niet zó groot als sommigen doen geloven. Ja je ziet het zeker aan afwerking, de knopjes, oog voor detail, zit hem met name in veel kleine dingen die als geheel wel een andere beleving maakt. maar zeker een BMW of mercedes is niet perfect en genoeg op aan te merken.

Insignia heb ik nu 2 jaar en de intentie is om er zeker nog een jaar of 2 mee te doen (dan staat ie qua kilometers net onder een ton. maar met zulke vage shit dat ik nu elke keer af vraag of hij wil starten ben ik er wel snel klaar mee. Maar heb nu geen zin om al mijn spaargeld op een auto stuk te slaan.

Ik snap dat het vervelend is maar ik zou zeggen..laat de Insignia eerst maar eens onderzoeken..misschien valt het allemaal wel mee......

een andere auto kopen is altijd een stuk duurder..:)

Blauw icm wit leer (en dus niet creme) zie je heel zelden, zeker op een station. je krijgt dan ook zwart carpet erin. en dit is ook nog eens het optionele nappa leer. En een exterieur kleur. Precies de combi zoals ik wil maar je vrijwel nooit ziet
Zo configureerde ik m altijd als ik de BMW configurator weer eens aanslingerde :p . Wit leder vind ik echt schitterend.

Ik snap dat het vervelend is maar ik zou zeggen..laat de Insignia eerst maar eens onderzoeken..misschien valt het allemaal wel mee......

een andere auto kopen is altijd een stuk duurder..:)

absoluut waar, dus voorkeur is gewoon doorrijden met de Insignia een hele poos. zoals gezegd bevalt de auto goed en vind ik hem er nog steeds bijzonder fraai uit ziet.

Vanmorgen contact gehad met de bevriende opel dealer. ze zeiden ook; zolang er geen lekstroom aanwezig is, geen foutcodes zijn, accu goed is, laadspanning goed is dan maakt het beginnen van diagnose stellen praktisch onmogelijk. Dat zei de ANWB indirect ook. Dat is het met name wat mij furstreerd. Heb liever gewoon iets wat visueel stuk is dan kun je er iets mee.

Ik ben zelf niet zo van dat hele lichte leder, heb liever beige of bruin
nadeel van creme is dat het carpet ook creme is, kofferbak ook en bij het witte krijg je zwarte bekleding. juist dat contrast maakt het voor mij erg mooi. Juist de kofferbak en vloermatten en zo word snel smoezelig. Creme vind je dan ook nog wel eens af en toe, wit maar zelden in een touring.

(donker) bruin vind ik ook mooi, maar is absoluut een 2e keus.

nadeel van creme is dat het carpet ook creme is, kofferbak ook en bij het witte krijg je zwarte bekleding. juist dat contrast maakt het voor mij erg mooi. Juist de kofferbak en vloermatten en zo word snel smoezelig. Creme vind je dan ook nog wel eens af en toe, wit maar zelden in een touring
Is dat zo? Ik heb ook zwart contrasterend dus alles onder armhoogte is zwart en ik heb Dakota oyster. Dat is niet ‘crème’ want dat was toen veneto beige , maar het is ook zeker niet wit.

Ral 210 :p

Wel herkenbaar, ik wilde absoluut niet volledig beige interieur. Juist icm zwart is mooi. Enige mindere bij mij vind ik dan hemelbekleding, als die ook zwart was, was het echt helemaal af. Nu is deze wel beige.

Wel echt balen vd Opel en kan me goed voorstellen dat het heel frustrerend is..

Nee maar echt wit kent BMW ook niet, het witte in een G31 is volgens mij Elfenbeinweiß. soort ral 9001 en dan krijg je dus zwart carpet volgens mij, zwarte kofferbak, etc. Op een touring zie je dat maar zelden, laat staan op benzine in het blauw.
BMW_Exklusivleder_Nappa_Elf.max-1600x1600.jpegquality-84_XP93rGp.jpg

Het creme is Canberra Beige volgens mij, maar helemaal exact weet ik het ook niet. In ieder geval zie je wel regelmatig 5-series met deze specs , dat wil ik dus zeker niet mocht ik ooit in de markt zijn voor een 5.

0-0377decbc25be773688e1f73bb9e8885.jpg

Definitely de bovenste.(y)
Donkere vloer (praktisch en mooi), donkere hemel. Hele mooie configuratie.

Bij de onderste zou ik in elk geval donkere matten doen.

Eens, de bovenste! Veel meer contrast in het interieur, wat alleen zwarte matten in het geval van de onderste niet oplossen. En nog makkelijker netjes te houden ook.

Maar goed, ik hoop vooral dat je de Insignia weer op de rit krijgt. Niets irritanter dan zo'n af-en-toe-storing.

Dit vind ik ook een mooie combi

ook heel mooi inderdaad. Heb ooit rood gehad in mijn astra cabriolet, sommigen vonden het verschrikkelijk maar ik vond het prachtig. Maar op een 5 serie is rood niet leverbaar volgens mij. Misschien de M modellen. en al zal dat wel zo zijn dan is 95% nog steeds zwart. Cognac bruin kom je ook wel eens tegen, maar niet mijn smaak.

Maar goed, ik hoop vooral dat je de Insignia weer op de rit krijgt. Niets irritanter dan zo'n af-en-toe-storing.

absoluut! Vandaag weer als een zonnetje gestart, hopelijk blijft het zo voor een lange tijd

Mooi hoor zo’n licht interieur. In een 3-serie vind ik stemmig zwart ook wel prima. Niet zo besmettelijk en past wel bij het wat sportievere voorkomen. In een 5-serie mag het wel wat chiquer. Daar vind ik de kleur Bluestone voor de buitenzijde ook erg mooi op.

Mooie configuraties die hier langs komen!
Als die ene jou nu 10k boven budget is, hoeft het niet heel lang meer te duren. Ga er maar vanuit dat die NL handelaar minstens 5k marge heeft gezet bovenop zijn inkoopprijs van die import-5. Die kun je je besparen door zelf in DE te gaan neuzen. 530i's van 2018 met niet teveel kilometers staan er al ruim onder 30k op de Duitse occassionsites. Maar de exacte Wünschkonfiguration zal altijd uitdaging zijn.

Als ik naar mijn eigen recente importervaring kijkt klopt dat zeker, en dan is 5k nog heel minimaal.

Wat betreft configuratie, blauw met wit heel erg mooi!

Het lekstroom verhaal lijkt al vergeten hier :)

Probleem is dat 90% van de 5 series een diesel is in duitsland. Met andere woorden; het aanbod benzine modellen is in NL veel groter dan in duitsland.

Bovendien moet ik de Insignia nog los verkopen (ik weet dat bij jou dat wel is gelukt maar ik heb verder nog nooit gehoord dat een duitse dealer een NL inruiler wil hebben). Kosten met ophalen, invoer etc.

Ik heb de Insignia ook zelf in duitsland gekocht bij een duiste Opel dealer en opgehaald op een aanhanger en zelf ingevoerd. Voor een volgende auto kijk ik er ook met een schuin oog naar onze oosterburen, soms staat er wel een pareltje tussen, maar dan ook vaak in het oosten van duitsland.

Snelle check, 5 serie touring, benzine vanaf 2017 tot 35K. Alle kleuren behalve zwart wit of grijs en geen zwart of bruin interieur (heb ik allerlei andere wensen nog niet eens geconfigureerd)

4 stuks in heel duitsland, eigenlijk vallen ook die allemaal af.

Het lekstroom verhaal lijkt al vergeten hier :)

Het blijft mooi dromen. ALs ik echt wil dan kan ik wel een andere 5 serie kopen maar dan is die niet lekker naar mijn wens en is de financiële bodem ook bereikt. Daarom wacht ik liever

Lekstroom ben ik niet vergeten, over een uurtje start ik de Insignia weer (of niet) ..

Maar dan kun je toch een loggertje erop zetten.

Zoiets bijvoorbeeld

Als je dan ziet dat die het doet kun je met het eruit halen van zekeringen al een idee hebben in welke hoek het staat.
Alternatief is dan inprikken op het CAN en kijken welke berichten nog actief zijn. Maar daar zal de dealer waarschijnlijk al moeite mee hebben/

Als hij altijd stroom zou lekken dan was ik van het weekend wel druk geweest met zekeringen er uit halen, dat doet hij dus niet helaas. En als hij dus wel fors stroom lekt zoals afgelopen vrijdag. Dan kan het na 1x (over)starten en daarna de boel weer op slot dat alles weer mooi in ruststand gaat. De kans dat zoiets zich voor doet bij de opel dealer is nihil of ik meot hem daar weken/maanden achter laten.

Ik had nog nooit van zo'n logger gehoord. (y) Het betekend wel als ik op kantoor of thuis ben of ergens anders buiten bluetooth bereik van de auto, en hij loopt die ene keer weer in rap tempo leeg dat ik dan alnog pas de notificatie krijg als ik weer bij de auto ben (En dus te laat ben)

Laatste 2,5 week is het gewoon elke dag starten en lopen als een zonnetje. Vertrouwen komt weer terug. (y) vorige week nog met de kinderen naar het spoorwegmuseum geweest. Ritje van 1,5 uur op de snelweg , dan is de Insignia op zn best.

Zondag gaat de auto naar schiphol P6 valet parking. Ga er van uit het dan ook wel goed gaat, en anders hebben ze zich er maar mee te redden :p

Heb ook alvast beurtje geplant voor de Insignia een week voor mijn zomervakantie bij de bevriende opel dealer. Gelijk 2 nieuwe voorbanden en APK er op. En er staat nog een terugroepactie open. iets over emissie, dus ik twijfel nog of ik deze wel wil laten uitvoeren (dealer is eigenlijk verplicht dit te doen)

Gelukkig gaat het nu goed en hopelijk blijft dat zo! Misschien wel een idee om een powerbank-booster in de auto te leggen, die dingen gaan op de site van Jeff Bezos vanaf ongeveer vijf tientjes. Niet optimaal natuurlijk, maar dan weet je in ieder geval zeker dat je altijd op pad kan.

Er ligt nu een accu in de kofferbak en een fatsoenlijk setje startkabels als backup zodat ik niet weer afhankelijk ben van de ANWB. Normaal ben ik prima service gewend maar 2 uur wachten om even over te starten terwijl je 15km van huis bent op een niet zo inspirerende plek dat wil ik niet weer.

Maar hopelijk gewoon helemaal niet nodig. Want verder is het gewoon een hele fijne ruime super luxe auto

Insignia werkt prima, zelfs na een week op schiphol; starten en lopen.

Normaal plaats ik niet zoveel over andere auto's waar ik in rij, maar deze keer toch wel een keer positief verrast; vorige week in de VS eerste en ford Edge. De auto ken ik al, typische huurauto in de VS. Het rijd Ford onwaardig (zoals wij ze kennen), heel onprettig. De afwerking is van het niveau dacia, de stoelen zijn heel zacht maar op de lange baan onprettig. Best luxe, maar elektrische achterklep zit er dan niet op. Multimedia was wel prima maar het is niet mijn ding. Tijdens het rijden zie je de motorkap vibreren. motor maakt veel geluid.
53746212342_4ba6ee7ea8_b.jpg

In salt lake stond een Subaru Outback, niet typische huurauto in de delen van de VS waar ik normaal kom, dus die gekozen; wat een verademing tov de Ford. De auto had nog geen 600 mijl op de teller staan maar gelijk met instappen merk je gelijk; dit is 100x beter afgewerkt. Geen kraakjes, voelt heel degelijk. Gewone automaathendel ipv een draaiknop, fijne stoelen en behoorlijk luxe ook nog tot open dak aan toe. Het reed ook nog eens erg goed. Heb er redelijk wat kilometers mee gereden en het was echt een verassing in positieve zin. Echt een heel fijne auto. De CVT automaat was beter dan ik ken, maar het blijft een CVT... Liever een normale automaat. Mutimedia was snel maar wel onoverzichtelijk. Als ik de volgende keer hem weer zie staan weet ik wel wat ik kies!

53747142956_2d59f4522f_b.jpg

53746212332_12eb1cdeb5_c.jpg

Al even op zoek naar een andere bank, die gene die we zagen hier in de buurt eigenlijk veel te duur voor wat er voor wilden uitgeven.

Totdat precies de opstelling merk, model en kleur die we wilden er in een andere vestiging als showroommodel maar liefst 2000 euro (!) goedkoper weg ging, (over marges gesproken...) mits we hem dit weekend konden ophalen omdat maandag (vandaag) ze nieuw spul binnen kregen. Top! Een nadeel; het is in alkmaar. bijna 200 km van hier :p maar daar kun je nog wel een stukje voor rijden natuurlijk.

Zaterdag eind van de middag nog aanhanger geregeld en zondag die kant op gegaan , gelijk gecombineerd met een familiebezoekje in Amterdam. Zondag hele dag op pad.

Dan is de Insignia op zn best, lekker lange afstanden rijden, voldoende vermogen, stil, fijne stoelen, veel comfort. Trekhaak klap je er zo onderweg (af fabriek). Stekker zit mooi op de kogel dus niet zoeken naar die aansluiting. Insignia rijd door de lange wielbasis super stabiel mee, en het verbruik is met 1 op 11 gemiddeld ook nog heel acceptabel met een aanhanger met de aerodynamica van een zeecontainer

53781420238_527635c6ef_b.jpg

53781630275_f73a634241_b.jpg

De buren, montél ;)

Kom zelden boven amsterdam, gevoelsmatig ligt alkmaar vlakbij, maar was toch nog zo'n 40 minuten rijden. Wel heerlijk relaxed rijden op zondag. zelfs A10

Kocht ooit van m'n broer een Gelderland bank (kwam bij van Til vandaan, wij woonden daar niet ver vandaan), was al 15 jaar oud maar nog als nieuw; na 3 jaar op MP te koop gezet; kwam er net als jij iemand met een aanhanger, ook vanaf iets van 200 km verder :)
Was een echtpaar, dat was hun 1e bank na hun huwelijk en dus was het hun wel 200 km enkele reis waard om een zelfde in goede staat te vinden; ondanks 18 jaar oud toch nog €299 voor gekregen :)

Gek dat die tandemasser geen eigen kenteken heeft. Hij zou technisch vast een stuk meer kunnen hebben dan de 750kg.
Stroomlijn is idd wel echt een ding met die grote huif! Ik heb een kleinere, een Humbaur Steely, en daar merk ik het ook als ik de huif er op heb. Heb daarom nu eigenlijk altijd de huif eraf en gewoon een vlakzeil erop.

Goed gezien en vond ik ook vreemd. Met aankoppelen zei die beste man ook gelijk of ik de wilde plaat wilde aangeven. Ik rij wel vaker met tandemassers en die zijn altijd voorzien van eigen kenteken en daar ging ik deze kleer ook blindelings van uit. Niet dus...

Ik had bij het invoeren ook gelijk een witte plaat besteld en gelukkig na even 'graven' lag die in de auto, eerste keer gebruikt.

Maar zal inderdaad wel een terug gekeurde aanhanger zijn. Geen idee wat de aanhanger weegt maar denk dat je dat ding amper mag laden om niet boven die 750kg totaalgewicht te komen. Maar prima voor mij, had de lengte nodig en niet het gewicht. En met 30 euro p voor een tandemasser voor zaterdagmiddag ophalen, maandagochtend terug (wel contact betalen :p ) klaag ik sowieso niet. ;)

1 jaar in bezit

Volgende week is de Twingo 1 jaar in ons bezit. Gekocht met een maagdelijke kilometerstand van 7400km. Inmiddels staat hij tegen de 15.000 km. Oftewel, ongeveer 7500 km zijn er in 1 jaar bijgeschreven. Eigenlijk precies zoals verwacht.

Hoe bevalt het?

Eigenlijk top. De twingo is als EV als stadsauto bedoeld en zo gebruiken we hem ook. Ja hij komt ook dagelijks buiten de stad. Af en toe op de snelweg maar buiten de regio Twente komt hij maar zelden. Waarbij de meeste A segment auto's een slechte automaat hebben, traag zijn, toch wat lawaaierig of kaal zijn uitgerust is de twingo dat allemaal niet. Heerlijk stil; geen automaat die schakelt maar linear versnellen. Lekker luxe met android auto en apple carplay en stoelverwarming en heerlijk vlot! Nee het is geen tesla, maar 99% sneller dat de meeste A segment auto's. En anders dan de benzine versies rijd dit ook nog eens leuk. De accu zit onder de voorstoelen en heel laag. Je heb achterwielaandrijving en daardoor voelt de auto als een kart. Jammer dat de zitpositie dan weer vrij rechtop is en alles behalve sportief.

Ruimte is goed, voorstoel kan zelfs plat zodat er iets van 2 meter ook mee kan. Kofferbak is iets kleiner dan de Up die we hadden maar ruim genoeg voor de wekelijkse boodschappen.

Range?
Krijgen daar dikwijls vragen over. Maar een WLTP van 190 lijkt weinig. In de praktijk als 2e auto is dat meer dan voldoende. In de stad haal je makkelijk boven de opgegeven WLTP range. 220 km op een lading is geen uitzondering bij wat warmer weer. In de winter met koud weer zien we wel eens 140 km. Dan hangt hij net iets vaker aan de stekker. Doordat we er zelden langere afstanden mee rijden is de range eigenlijk nooit een probleem. En als we een dat toch een keer doen (enkele reis 140 km) dan is het op locatie even aan de stekker. Ritjes van een enkele reis van 170km+ waarbij je dus onderweg moet laden is gewoon een afrader en de auto niet geschikt voor.

Kosten?

Hierbij de kanttekening dat de auto doorgaans 1x in de week geladen word op het werk van mijn vrouw, waarbij we gratis kunnen laden. Dat zal er ongetwijfeld een keer af gaan, maar in 1 jaar hebben we maar 184 Kw thuis geladen. en 2x in totaal 28 Kw aan de publieke laadpaal bij een langere rit van 120+ kilometer waarbij op bestemming even geladen moest worden.

Belasting: 0 euro
Verzekering: 41 euro p/m (all risk)
Onderhoud: 98 euro (1x inspectie + filter)
Stroomkosten: 72,88
Afschrijving zal eerste jaar wel hoger zijn en ben ik van 1000 euro uit gegaan

Totale kosten per jaar zonder afschrijving = 662.88 (0,088 per kilometer)
Totale kosten met afschrijving = 1662,88 (0.22 per kilometer)

zoals gezegd laden we merendeels gratis dus dat heeft een wat vertekend beeld. Ook de afschrijving is wat koffiedik kijken. Maar als met al een prima aanschaf tot nu toe voor een vlotte compacte auto met automaat

Laatst bewerkt:
En een ander mooi voordeel; de Twingo is de eerste keus auto bij ritjes t/m zeg 15 kilometer. Die maken we stiekem best veel door de kinderen. Even zwemles, even kinderen ophalen bij vriendjes, ophalen van school als het regent, etc.

De hoofd auto, in dit geval de Insignia, word daarmee een heleboel korte ritjes bespaard en die juist gebruikt voor de langere ritten of als we de ruimte nodig hebben. Dan is die best zuinig en de Insignia op zn best.
Als hoofdauto komt hier niet snel een EV, en op deze manier is dat ook nog enigszins te verantwoorden ;)

Insignia;

Laatst even een keer weer goed gewassen en schoongemaakt van binnen. Onze straat staan veel (eiken) bomen. Heel mooi, maar er komt ook heel veel zooi vanaf. Op dit moment ook veel hars. Mini druppeltjes waaien op de auto waardoor de lak letterlijk gaat plakken en zo nog meer zooi aan trekt. Gelukkig was je het er met warm water ook zo weer vanaf.
53847216951_5b0b7e266b_c.jpg

Ik heb nog 2 bandjes liggen in de bandenmaat die de Insignia vraagt. De voorbandjes werden al wat minder, dus even naar een familielid gegaan om ze te inspecteren en eventueel te vervangen. Op de Insignia zitten nog de originele banden uit 2018 dus beginnen ook al iets op leeftijd te raken. Maar voor blijkt nog 3 - 3,5 mm op te zitten en achter nog 6,5. Achter slijt vrijwel niet, voor gaat met een grote auto met 200PK wel wat harder natuurlijk.

Met 3,5 mm vond ik het nog wel wat te vroeg om ze te vervangen, dus heb de achterbanden nu voor gezet zodat die ook wat meer gaan slijten, die zijn immers ook 6 jaar oud. En de voorbanden nu achter zodat die niet meer zo hard slijten. Met de kilometers die ik er mee maak kan ik zeker nog een jaar of 2 door. Als ze qua profiel niet versleten zijn dan is het de leeftijd wel tegen die tijd. Volgend jaar maar even bekijken wat de status is van de banden. Maar dat de Insignia tegen die tijd vervangen gaat worden is ook niet uitgesloten.

Ook leuk om te zien is dat de Insignia door het OPC-line pakket 2 'uitlaten' krijgt, althans, alleen de looks, het zijn helaas van die nepperts zoals bij vele andere automerken dat ook het geval is. maar de Insignia heeft wel degelijk een dubbele uitlaat. Er zijn wel mensen die iets knutselen om de 'uitlaat' sierstukjes te verbinden met de uitlaat zodat het echte uitlaten worden maar vergeten dan dat die sierstukjes daar niet voor bedoeld zijn en dus smelten door de hitte. Ik laat het dus gewoon voor wat het is

53847481813_7a16eee31c_c.jpg

Laatst bewerkt:
Goed om te horen dat de Twingo zo bevalt! Het lijkt me inderdaad wel de ideale compacte EV, en dat de actieradius zowaar hoger uitvalt dan de fabrieksopgave... dat hoor je ook niet snel. Een goede keus geweest dus!

Die dubbele uitlaat is wel een leuk detail zeg, mooi dat 'ie onderhuids dus wel klopt met het beeld wat de sierstukken wekken. Maar verstandige keuze om die te laten voor wat ze zijn. Ik vraag me af of die dubbele uitlaat ook nog iets in het vermogen verandert ten opzichte van een Insignia met dezelfde aandrijflijn maar zonder OPC Line pakket.

n dat de actieradius zowaar hoger uitvalt dan de fabrieksopgave... dat hoor je ook niet snel. Een goede keus geweest dus!

De reden is vrij simpel; de twingo is helemaal uitgelegd als stadsauto. De elektromotor is zo gemaakt dat hij het efficiënts werkt in de stad. Om die reden schijnt de snelheid ook beperkt te zijn tot 140 km/h max omdat de elektromotor niet meer toeren aan kan.
WLTP is ook een stuk op hogere snelheden en daardoor is die range bepaald op 190KM. maar als je in de stad rijd en niet boven de 80 km/h uit komt, zeker in de zomer kom je dus makkelijk daar boven de vastgestelde WLTP.

Tijdje geleden reed ik met de Twingo ongeveer 30 kilometer op de snelweg op de cruisecontrol 135 km/h, dan haal je die range nooit en ook niet die 190km WLTP, terwijl de Insignia dan relatief zuinig rijd.

. Ik vraag me af of die dubbele uitlaat ook nog iets in het vermogen verandert ten opzichte van een Insignia met dezelfde aandrijflijn maar zonder OPC Line pakket.

OPC-line pakket is volgens mij puur iets optisch. Misschien dat er ook een sportonderstel bij komt, dat weet ik niet want mijn auto heeft het optionele addeptief onderstel. Ik denk dus dat insignia's zonder het OPC-line pakket ook gewoon die dubbele uitlaten hebben , alleen dus niet die optische sierstukken.

Insignia blijft een prachtige slee. Zo'n kleine EV als tweede auto is ideaal inderdaad. En zelfs eentje die niet kan snelladen is prima te doen zie ik bij jullie.

Insignia blijft een prachtige slee. Zo'n kleine EV als tweede auto is ideaal inderdaad. En zelfs eentje die niet kan snelladen is prima te doen zie ik bij jullie.

zolang je er geen reizen mee maak waar de enkele reis afstand mee dan 140 km is , is snelladen niet per se nodig. Ook al zat het er wel op dan hadden we het ook niet gebruikt. Mocht het echt een keer zo zijn kan hij wel met 22kw AC geladen worden en is hij met een 45 minuten ook vol. Maar zoals nu is het gewoon 1x in de week een 1,5 uur aan de oplader en hij kan weer een week lang alle kleine ritjes mooi opvangen.

Heb de Twingo ook maar eens uitgemest, met 2 kleine kinderen ziet het er echt binnen no time niet uit. Gelijk even het (nep) leer wat bescherming aangebracht en een vlek uit de voorstoel gehaald.

53862506048_d85c1718e7_c.jpg

53861357042_953ca49b69_b.jpg

Goed gezien, komt inderdaad niet vaak voor dat hij thuis aan de lader zit. Maar dit was een gevalletje vergeten aan de later te zetten op het werk. ;) Dus dan thuis maar even

Terug van vakantie!

Dag voor vakantie de Insignia een grote beurt gegeven bij de opel dealer (oud collega's van vroeger) met remvloeistof, pechhulp en zijn eerste Nederlandse APK. 590 euro armer maar verder geen bijzonderheden. Ohja er was nog een terugroepactie uitgevoerd. Achterbandjes worden wel minder en zijn volgend jaar zeker aan de beurt zeiden ze.
Verder geen bijzonderheden. Had ook eerlijk gezegd niets anders verwacht bij een auto uit 2018, maar je weet maar nooit. Soms zie ik de filmpjes van van der rijt auto's voorbij komen en als ik dan zie bij relatief jonge auto's wat er aan versleuteld moet worden ...

Toen met de Insignia op vakantie; de perfecte auto, want; bergen aan ruimte, de jongens op de achterbank zitten prima. Op de autobahn komt hij prima mee. Geen dakkoffer nodig maar de baggage zat wel tegen het dak. Insignia's komen af fabriek met zo'n baggage net die je omhoog trekt dus dan blijft het wel soort van veilig. Aantal stukken lekker door kunnen rijden met hele stukken 160, maar ook hele stukken waar de snelheid er uit lag en vele wegwerkzaamheden. Frankrijk (ter hoogte van zwitserland/duitsland) was top. wel 1x verras met van 32 graden en zonnig naar een plots ontstaande onweersbui met op een gegeven moment flinke hagelstenen. Heb maar even een filmpje gemaakt van de hagel , het formaat in mijn hand en mijn auto in de hagel mocht het een verzekeringsdingetje worden of iets, maar gelukkig niets te zien aan de lak. Sowieso meerder keren flink noodweer in de namiddag of avond. Overdag was het top. ken dat wel van zuid frankrijk of italie, maar hier was het weer net zo.

53916809734_3c9e613e89_b.jpg

Daarna door naar oostenrijk, ook prima daar, nog wat leuke bergweggetjes gepakt. Maar grote auto, gezin er in gewoon lekker rustig aan gedaan. 200PK was dan echt niet overdreven veel. Miste wel een beetje het koppel gelijk laag in toeren. Waar de automaat in nederland zijn werk prima doet is het in de bergen te traag voor mijn beleving. ook moet er dan toch wel snel terug geschakeld worden. Ook het ontbreken van flippers is dan irritant als je handmatig wil schakelen naar beneden.Nee dan merk je wel dat het niet een super moderne snelle automaat is en een auto met prima vermogen maar met weinig cilinderinhoud. Ik zette hem dan wel in sport. Los van de dempers die dan een heel stuk straffer worden blijft hij ook meer in toeren, maar dan nog niet naar mijn persoonlijke wens...

53916458426_448ec364ff_b.jpg

Verbruik was 1 op 12, prima. En vooral fijn dat je na een rit van 11 uur terug je gewoon redelijk fris uit stapt door de prima zit positie, fijne solide auto en heel fijne stoelen. Echt een hele fijne comfortabele auto om heel veel kilometers mee te maken.

Je hebt hem nu precies 700 dagen on bezit.
Maar 200pk lijkt veel maar met in totaal iets van 1850/1900 kilo en een niet het fijn werkende automaat kan het af en toe lastig zijn. Gelukkig maar een paar dagen per jaar.

Kan wel kloppen inderdaad, bijna 2 jaar (y)

En inderdaad, in nederland is de automaat op zich prima. Heel soepel, niet super snel maar stoor mij er alleen aan als ik enkel plots veel gas wil geven dan gaat het allemaal te traag. Gebeurd niet vaak dus. In de bergen heb je dat veel vaker. De motor is ook redelijk, maar de laguna die ik had met ongeveer even veel PK liep zoveel mooier. En de combinatie van de motor en bak en dat in de bergen is gewoon niet heel verfijnt.

Denk ook dat dit het grootse minpunt is aan de auto. Automaat is echt nog van de oude stempel, wel heel betrouwbaar :)

Maar bij een volgende auto zou ik wel een betere automaat en iets meer cilinder inhoud willen hebben en een kleurtje zou ook mooi zijn. En weer een station. Geen idee wanneer dat is. De Insignia bevalt nog prima, heel goed zelfs , maar ergens eerste helft volgend jaar wil ik wel een keer wat anders. in ieder geval voor de volgende beurt in Juli 2025 waarbij naast banden ook multiriem gedaan moet worden en nog wat andere zaken. Dat laat ik graag over aan de garage / volgende eigenaar. Bovendien staat hij dan ergens op 90.000 km. Misschien iets meer, maar nog wel ruim voor een ton , wat gunstig is voor verkoop.

Terug
Bovenaan